eitaa logo
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
428 دنبال‌کننده
116 عکس
26 ویدیو
51 فایل
🔸انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران Islamic Public Law Association of Iran تشکل علمی مستقل، غیرانتفاعی و غیرسیاسی با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 🌐 تلگرام و بله: @iplai_ir 🔶 ارتباط با ادمین: @iplaiadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 . 📄 جامعه‌شناسی حقوقی عمومی و تفلسف در امر عاشورایی به مثابه «ماده حرکت» در امر اعتباری ✍ حجت الاسلام دکتر سیداحسان رفیعی علوی 🏢 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، 🎓 استادیار گروه فلسفه حقوق دانشگاه باقرالعلوم(ع) . 💡 آنچه در این یادداشت می‌خوانید: ١. مکتب عاشورا به دنبال احیای نظم استعلایی است و نه نظم سکون محور. ٢. تاسوعا و عاشورا تنها یک مفهوم عددی نیستند، توجه به معنای فلسفی آنها ضروری است. . در ادامه بخوانید... . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📋 #یادداشت . 📄 جامعه‌شناسی حقوقی عمومی و تفلسف در امر عاشورایی به مثابه «ماده حرکت» در امر اعتباری
جامعه شناسی حقوقی عمومی و تفلسف در امر عاشورایی به مثابه «ماده حرکت» در امر اعتباری.pdf
419.9K
📄 جامعه شناسی حقوقی عمومی و تفلسف در امر عاشورایی به مثابه «ماده حرکت» در امر اعتباری . ✍ حجت‌الاسلام دکتر سیداحسان رفیعی علوی . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
📌 📝 🏴 . 📃 کارویژه صیانت از حق برای هدايت مردم توسط امام جامعه اسلامی . ✍ دکتر احمد گودرزی 🎓 پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه 🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . در ادامه بخوانید... . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
کارویژه صیانت از حق.pdf
202.1K
📝 کارویژه صیانت از حق برای هدايت مردم توسط امام جامعه اسلامی . ✍ دکتر احمد گودرزی . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
📌 📝 🏴 . 📋 قیام برحق امام؛ تبلور ارتباط وثیق میان حق و حقانیت . ✍ دکتر حامد نیکونهاد 🏢 دبیر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . در ادامه بخوانید... 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
قیام برحق امام؛ تبلور ارتباط وثیق میان حق و حقانیت.pdf
235.4K
📝 قیام برحق امام؛ تبلور ارتباط وثیق میان حق و حقانیت . ✍ دکتر حامد نیکونهاد . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
📌 . 🏴 نگرشی فقهی بر امتناع سیدالشهداء (علیه السلام) از بیعت با حاکم جائر . ✍ مجتبی علیزاده 🎓 طلبه سطوح عالی حوزه علمیه 🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . آنچه در این یادداشت می‌خوانید: ۱. کدام قاعده فقهی امتناع سیدالشهدا علیه السلام از بیعت با یزید و قیام علیه او را در عین خودداری از قیام در دوره خلیفه قبل توجیه می‌کند؟ ۲. کجا جای تقیه نیست و عملکرد سیدالشهدا علیه السلام در مواجهه با حاکمیت یزید چه نسبتی با مفهوم تقیه در فقه دارد؟ . در ادامه بخوانید... . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📌 #یادداشت_تحلیلی . 🏴 نگرشی فقهی بر امتناع سیدالشهداء (علیه السلام) از بیعت با حاکم جائر . ✍ مجتبی ع
یاداشت علیزاده11.pdf
338.1K
📝 نگرشی فقهی بر امتناع سیدالشهدا (علیه‌السلام) از بیعت با حاکم جائر . ✍ مجتبی علیزاده . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
📝 . 📌 تاملاتی حقوق بشر بر روی: به نفع در تصدی وزارتخانه های دولت چهاردهم ایران . ✍ حجت‌الاسلام دکتر سید محسن قائمی خرق؛ 🏢 دبیر هسته حقوق بشر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📝 #یادداشت_تحلیلی . 📌 تاملاتی حقوق بشر بر روی: #تبعیض_مثبت به نفع #اقلیتهای_دینی در تصدی وزارتخانه ه
📝 . 📌 تاملاتی حقوق بشر بر روی: به نفع در تصدی وزارتخانه های دولت چهاردهم ایران . ✍ حجت‌الاسلام دکتر سید محسن قائمی خرق؛ 🏢 دبیر هسته حقوق بشر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . 1️⃣ نظام بین المللی حقوق بشر، نسبت به حد و مرز تبعیض مثبت، ساکت است، مثلا تبعیض در حد فرصتهاي استخدامي در نيروهـاي نظـامي و انتظـامي، ادارات دولتي؟ یا فراتر از آن، در حد ریاست جمهوری و وزارت؟ هم اینکه آیا فقط رد نکردن فردی بخاطر شیعه نبودن و یا بالاتر از آن و در حد سهمیه دادن به اقلیتهای دینی منظور باشد؟! بالاخره سهمیه و امتیاز به نفع اقلیتهای دینی تا چقدر....؟! حدش کجاست؟! . 2️⃣ نظام بین المللی حقوق بشر، چگونگی اجرای تبعیض مثبت را معین نکرده؛ در دنیا هم، تبعیض به صورت «اختصاص برخی مناصب سیاسی» به اقلیتهای «دینی» با مخالفت مواجه شده اما در ایران، تبعیض مثبت سیاسی به نفع اقلیتها آن هم بصورت «دائمی» در قانون هست؛ مانند اختصاص برخی کرسیهای و شوراها به اقلیتهای دینی. . 3️⃣ طبق تعاریف معتبر بین المللی، تبعیض مثبت، ذاتا بايد بوده، و به «تثبيت» معيارهـاي متفـاوت منجـر نـشود. و در عمل، فرصتهاي مساوي با اكثريت را در اختيار اقليتها قرار دهـد. اما «اختصاص و اولویت غیرمنطقی» (طبق آنچه در سخنان رئیس شورای انتقال قدرت به دولت چهاردهم آمده)، زمینه را برای «عدم تساوی» اکثریت با اقلیت فراهم میکند؛ چه بسا آن هم به صورت دائمی از طریق ایجاد انتظار برای آنان در دولتهای بعدی یا ایجاد عرف سیاسی، و با خطر «برهم خوردن یکپارچگی ملی». در واقع، تبعیض مثبت آنجایی منطقی و مجاز است كـه چنـين اقداماتي متعاقباً به «پايداري» حقوق جداگانه براي گروه های مختلف منجر نـشوند. . 4️⃣ در حقوق بشر، مشاركت اقلیتها مبتني بر تبعيض مثبت، بايد با قوانين ملي منطبق باشد (بند 3 ماده 2 اعلاميـه سـازمان ملـل در مـورد حقـوق اشـخاص متعلـق بـه اقليتهاي ملي يا قومي، مذهبي و زبانی). در ایران، به نظر می¬رسد موانع شرعی تسلط غیرمسلمین (سَبیل) بر مسلمانان، براساس اصل 167 قانون اساسی، ممنوع باشد و براین اساس، تبعیض سیاسی مثبت در ایران به نفع اقلیتهای دینی (در حدودی مانند وزارت)، منطبق با قوانین ملی نیست. . 5️⃣ تبعیض مثبت، هویت «جبران ظلم» دارد؛ این در حالی است که تاریخ سیاسی ایران نشانی از ظلم به اقلیتهای دینی نداشته و تاکنون شخص شایسته و متخصصی از اقلیتهای دینی به دلیل تعلق به اقلیت، رد نشده است. غیر از آنکه، اقلیتها در سطوح مختلف پارلمانی، شوراهای محلی و... به قدرت دسترسی دارند؛ بر فرض جبران نیز، امروز رویکرد «نمایندگی منافع اقلیتها در سطوح مختلف قدرت» بر «نماینده شدن خود اقلیتها در قدرت» برتری دارد؛ همانند «تفکر حامی زنان» بجای «نماینده کردن چند زن در قدرت». . 6️⃣ بررسي نظرهاي كميته حقوق بشر نشان ميدهد كه کمیته، ضـمن شناسـايي حقـوق گروههاي اقليت، آنها را با توسل به حقوق خاص اقليتهـا مـورد حمايـت قـرار نـداده و اثري از تبعيض مثبت ماهوي در نظرهاي كميته ديده نميشود. در نظرهای كميته حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي نیز بیشتر، آزادی اقلیتها در زندگی مطابق با فرهنگشان، مورد تاکید قرار گرفته و بیشتر به دنبال منع «دخالت دولت در حقوق فرهنگی اقلیت‌ها» بوده اند تا «اقدام ایجابی دولت در راستای حقوق اختصاصی سیاسی اقلیت‌ها». . 7️⃣ حکمرانی خوب (و اهداف هفده گانه توسعه پایدار) را باید در کنار تبعیض مثبت هم دید؛ یعنی، تبعیض مثبت، به معنای انکار شایسته سالاری و تخصص گرایی نباید باشد. همچنانکه عقلاء از شوق تفکرات زن‌گرایانه، به یک زن، بخاطر صرف جنسیت، بدون آزمودن صلاحیت وی، فرمان ماشین را تحویل وی نمیدهند تا بقیه سرنشینان (: یعنی جامعه تحت مدیریتش) را به دره پرتاب کند. بنابراین تقدم اقلیت صرف بر شایستگی کاندیداهای وزارت، همانند تقدم همسویگی‌های قومیتی بر اصلحیت کاندیداهای ریاست جمهوری خواهد بود. . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
📌 . 📝 تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط مقام رهبری؛ الزام یا اختیار قانونی؟! . ✍ دکتر احمد گودرزی 🎓 پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه 🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . 💥 آنچه در این یادداشت می‌خوانید: ❓ آيا ماهيت امضا مقام رهبری و فرآيند تنفيذ حكم رياست جمهوری يک امر تشريفاتی و صوری است؟ ❓ آیا عدم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، به معنای عدم تمکین به رأی مردم توسط رهبری است؟ ❓ صلاحیت عزل رئیس جمهور برای مقام رهبری،‌ چه اثری بر ماهیت امضای حکم رئیس جمهور دارد؟ ❓ رویه امامین انقلاب اسلامی در امضای حکم رؤسای جمهور چگونه در ساحت عرف اساسی تحلیل می‌شود؟ . در ادامه بخوانید ... https://eitaa.com/iplai_ir/209 . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📌 #یادداشت_تحلیلی . 📝 تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط مقام رهبری؛ الزام یا اختیار قانونی؟! . ✍ دکتر احمد
یاداشت تنفیذ- دکتر گودرزی.pdf
418.2K
📝 تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط مقام رهبری؛ الزام یا اختیار قانونی؟! . ✍ دکتر احمد گودرزی 🎓 پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه 🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir