eitaa logo
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
421 دنبال‌کننده
107 عکس
26 ویدیو
42 فایل
🔸انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران Islamic Public Law Association of Iran تشکل علمی مستقل، غیرانتفاعی و غیرسیاسی با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 🌐 تلگرام و بله: @iplai_ir 🔶 ارتباط با ادمین: @iplaiadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت دوم.mp3
16.63M
🎧 📌 سلسله جلسات حقوق بشر اسلامی 💡 فصل اول: نگاهی به حقوق بشر از منظر امیرالمومنین علی (ع) 📝 جلسه دوم 🎙️ ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطا، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
جلسه سوم.mp3
11.67M
🎧 📌 سلسله جلسات حقوق بشر اسلامی 💡 فصل اول: نگاهی به حقوق بشر از منظر امیرالمومنین علی (ع) 📝 جلسه سوم 🎙️ ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطا، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
احقاق- انتخابات.pdf
3.09M
📑 📕 منتشر شد... . ❌ نسخه اصلی همراه با طرح روی جلد ❌ . . 📌 نخستین ویژه‌نامه مشترک انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران و دانشگاه امام صادق (ع) در موضوع 💡 از انتخاب مسئولانه تا مسئولیت منتخبان 🔶️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» 🌐 @nshrehghagh
🎨 📚 را باید خواند :) . . 📢 نخستین نشریه تخصصی- دانشجویی واحد تولید محتوای انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شد 🗞 واژه‌نامه ◼ مجلس شورای اسلامی ◼ مجلس خبرگان رهبری ◼ ریاست جمهوری . 🎓 با ما همراه باشید... . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
💥 . 📯 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: . 🏆 نخستین رویداد ایده‌پردازی مردم‌مدار . 🥁 رویدادی برای ارتقای مشارکت مردمی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی- فرهنگی در سطوح بین المللی، ملی و محلی . 🔶️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
💥 #مردم_مدار . 📯 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه، مرکز پژوهش‌های م
💥 . 📯 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: . 🏆 نخستین رویداد ایده‌پردازی مردم‌مدار . 🥁 رویدادی برای ارتقای مشارکت مردمی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی- فرهنگی در سطوح بین المللی، ملی و محلی . 🔻 محورهای ویژه رویداد 🔰ظرفیت فناوری‌های نوین در افزایش مشارکت مردمی 🔰مشارکت خانوادگی به‌مثابه ابزار نوین مشارکت 🔰حلقه‌های میانی و حکمرانی مردمی 🔰 مشارکت مردمی در پالایش قوانین و مقررات 🔰 مشارکت مردمی در انتصابات دولتی 🔰 مشارکت مردم در احیای مصادیق حقوق عامه 🔰 اداره و نظارت مردمی بر حکومت (اصل هشتم قانون اساسی) .🔰افزایش مشارکت سیاسی؛ دَوَران بین دوقطبی‌سازی و تعاون ⏰ زمان برگزاری رویداد: ◾ پاییز سال ۱۴۰۳ . ⏳ مهلت ارسال آثار: ◾ ۱۲ مهرماه ۱۴۰۳ . 🏢 مکان برگزاری: ◾ دانشگاه تهران . 🔻 فرآیند برگزاری رویداد: 🔰 ارسال آثار در قالب متن، ویدئو یا صوت 🔰 ارزیابی اولیه از سوی هیئت داوران 🔰 برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقای ایده‌ 🔰 ارائه ایده‌های ارتقا یافته و داوری نهایی 🔰 اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان . 🎁 جوایز برگزیدگان رویداد: ▪️۵۰ میلیون تومان جایزه نقدی به تیم نخست ▪️جذب برگزیدگان به‌عنوان پژوهشگر در مراکز علمی- پژوهشی ▪️پشتیبانی ترویج ایده‌ها و اجرایی‌سازی آن . 💰هزینه شرکت در رویداد (پس از پذیرش اولیه ایده از سوی هیئت داوران): 📌انفرادی: ٣٠٠ هزار تومان 📌 گروهی: ١۵٠ هزار تومان به ازای هر نفر . 🔹 جهت ثبت‌نام اولیه و ارسال آثار به نشانی زیر مراجعه نمایید: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/fQ0czwC . 🧑‍💻 پشتیبانی برخط و پاسخگویی به سؤالات در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، تلگرام: 🌐 @mardommadaar . 🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
33.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🎬 این‌ یک دعوتنامه تصویری برای شما است! . 🎙دکتر محمدصادق فراهانی، دبیر نخستین رویداد ایده‌پردازی از فرآیند برگزاری این رویداد می‌گوید . 💥 مردم‌مدار، فرصتی برای تعامل ایده‌پردازان و حکمرانان ⚠️ ما در این رویداد، هیچ محدودیتی برای شرکت‌کنندگان نداریم . 🔶️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
📋 . 📄 جامعه‌شناسی حقوقی عمومی و تفلسف در امر عاشورایی به مثابه «ماده حرکت» در امر اعتباری ✍ حجت الاسلام دکتر سیداحسان رفیعی علوی 🏢 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، 🎓 استادیار گروه فلسفه حقوق دانشگاه باقرالعلوم(ع) . 💡 آنچه در این یادداشت می‌خوانید: ١. مکتب عاشورا به دنبال احیای نظم استعلایی است و نه نظم سکون محور. ٢. تاسوعا و عاشورا تنها یک مفهوم عددی نیستند، توجه به معنای فلسفی آنها ضروری است. . در ادامه بخوانید... . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📋 #یادداشت . 📄 جامعه‌شناسی حقوقی عمومی و تفلسف در امر عاشورایی به مثابه «ماده حرکت» در امر اعتباری
جامعه شناسی حقوقی عمومی و تفلسف در امر عاشورایی به مثابه «ماده حرکت» در امر اعتباری.pdf
419.9K
📄 جامعه شناسی حقوقی عمومی و تفلسف در امر عاشورایی به مثابه «ماده حرکت» در امر اعتباری . ✍ حجت‌الاسلام دکتر سیداحسان رفیعی علوی . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
📌 📝 🏴 . 📃 کارویژه صیانت از حق برای هدايت مردم توسط امام جامعه اسلامی . ✍ دکتر احمد گودرزی 🎓 پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه 🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . در ادامه بخوانید... . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
کارویژه صیانت از حق.pdf
202.1K
📝 کارویژه صیانت از حق برای هدايت مردم توسط امام جامعه اسلامی . ✍ دکتر احمد گودرزی . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
📌 📝 🏴 . 📋 قیام برحق امام؛ تبلور ارتباط وثیق میان حق و حقانیت . ✍ دکتر حامد نیکونهاد 🏢 دبیر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . در ادامه بخوانید... 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
قیام برحق امام؛ تبلور ارتباط وثیق میان حق و حقانیت.pdf
235.4K
📝 قیام برحق امام؛ تبلور ارتباط وثیق میان حق و حقانیت . ✍ دکتر حامد نیکونهاد . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
📌 . 🏴 نگرشی فقهی بر امتناع سیدالشهداء (علیه السلام) از بیعت با حاکم جائر . ✍ مجتبی علیزاده 🎓 طلبه سطوح عالی حوزه علمیه 🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . آنچه در این یادداشت می‌خوانید: ۱. کدام قاعده فقهی امتناع سیدالشهدا علیه السلام از بیعت با یزید و قیام علیه او را در عین خودداری از قیام در دوره خلیفه قبل توجیه می‌کند؟ ۲. کجا جای تقیه نیست و عملکرد سیدالشهدا علیه السلام در مواجهه با حاکمیت یزید چه نسبتی با مفهوم تقیه در فقه دارد؟ . در ادامه بخوانید... . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📌 #یادداشت_تحلیلی . 🏴 نگرشی فقهی بر امتناع سیدالشهداء (علیه السلام) از بیعت با حاکم جائر . ✍ مجتبی ع
یاداشت علیزاده11.pdf
338.1K
📝 نگرشی فقهی بر امتناع سیدالشهدا (علیه‌السلام) از بیعت با حاکم جائر . ✍ مجتبی علیزاده . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
📝 . 📌 تاملاتی حقوق بشر بر روی: به نفع در تصدی وزارتخانه های دولت چهاردهم ایران . ✍ حجت‌الاسلام دکتر سید محسن قائمی خرق؛ 🏢 دبیر هسته حقوق بشر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📝 #یادداشت_تحلیلی . 📌 تاملاتی حقوق بشر بر روی: #تبعیض_مثبت به نفع #اقلیتهای_دینی در تصدی وزارتخانه ه
📝 . 📌 تاملاتی حقوق بشر بر روی: به نفع در تصدی وزارتخانه های دولت چهاردهم ایران . ✍ حجت‌الاسلام دکتر سید محسن قائمی خرق؛ 🏢 دبیر هسته حقوق بشر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . 1️⃣ نظام بین المللی حقوق بشر، نسبت به حد و مرز تبعیض مثبت، ساکت است، مثلا تبعیض در حد فرصتهاي استخدامي در نيروهـاي نظـامي و انتظـامي، ادارات دولتي؟ یا فراتر از آن، در حد ریاست جمهوری و وزارت؟ هم اینکه آیا فقط رد نکردن فردی بخاطر شیعه نبودن و یا بالاتر از آن و در حد سهمیه دادن به اقلیتهای دینی منظور باشد؟! بالاخره سهمیه و امتیاز به نفع اقلیتهای دینی تا چقدر....؟! حدش کجاست؟! . 2️⃣ نظام بین المللی حقوق بشر، چگونگی اجرای تبعیض مثبت را معین نکرده؛ در دنیا هم، تبعیض به صورت «اختصاص برخی مناصب سیاسی» به اقلیتهای «دینی» با مخالفت مواجه شده اما در ایران، تبعیض مثبت سیاسی به نفع اقلیتها آن هم بصورت «دائمی» در قانون هست؛ مانند اختصاص برخی کرسیهای و شوراها به اقلیتهای دینی. . 3️⃣ طبق تعاریف معتبر بین المللی، تبعیض مثبت، ذاتا بايد بوده، و به «تثبيت» معيارهـاي متفـاوت منجـر نـشود. و در عمل، فرصتهاي مساوي با اكثريت را در اختيار اقليتها قرار دهـد. اما «اختصاص و اولویت غیرمنطقی» (طبق آنچه در سخنان رئیس شورای انتقال قدرت به دولت چهاردهم آمده)، زمینه را برای «عدم تساوی» اکثریت با اقلیت فراهم میکند؛ چه بسا آن هم به صورت دائمی از طریق ایجاد انتظار برای آنان در دولتهای بعدی یا ایجاد عرف سیاسی، و با خطر «برهم خوردن یکپارچگی ملی». در واقع، تبعیض مثبت آنجایی منطقی و مجاز است كـه چنـين اقداماتي متعاقباً به «پايداري» حقوق جداگانه براي گروه های مختلف منجر نـشوند. . 4️⃣ در حقوق بشر، مشاركت اقلیتها مبتني بر تبعيض مثبت، بايد با قوانين ملي منطبق باشد (بند 3 ماده 2 اعلاميـه سـازمان ملـل در مـورد حقـوق اشـخاص متعلـق بـه اقليتهاي ملي يا قومي، مذهبي و زبانی). در ایران، به نظر می¬رسد موانع شرعی تسلط غیرمسلمین (سَبیل) بر مسلمانان، براساس اصل 167 قانون اساسی، ممنوع باشد و براین اساس، تبعیض سیاسی مثبت در ایران به نفع اقلیتهای دینی (در حدودی مانند وزارت)، منطبق با قوانین ملی نیست. . 5️⃣ تبعیض مثبت، هویت «جبران ظلم» دارد؛ این در حالی است که تاریخ سیاسی ایران نشانی از ظلم به اقلیتهای دینی نداشته و تاکنون شخص شایسته و متخصصی از اقلیتهای دینی به دلیل تعلق به اقلیت، رد نشده است. غیر از آنکه، اقلیتها در سطوح مختلف پارلمانی، شوراهای محلی و... به قدرت دسترسی دارند؛ بر فرض جبران نیز، امروز رویکرد «نمایندگی منافع اقلیتها در سطوح مختلف قدرت» بر «نماینده شدن خود اقلیتها در قدرت» برتری دارد؛ همانند «تفکر حامی زنان» بجای «نماینده کردن چند زن در قدرت». . 6️⃣ بررسي نظرهاي كميته حقوق بشر نشان ميدهد كه کمیته، ضـمن شناسـايي حقـوق گروههاي اقليت، آنها را با توسل به حقوق خاص اقليتهـا مـورد حمايـت قـرار نـداده و اثري از تبعيض مثبت ماهوي در نظرهاي كميته ديده نميشود. در نظرهای كميته حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي نیز بیشتر، آزادی اقلیتها در زندگی مطابق با فرهنگشان، مورد تاکید قرار گرفته و بیشتر به دنبال منع «دخالت دولت در حقوق فرهنگی اقلیت‌ها» بوده اند تا «اقدام ایجابی دولت در راستای حقوق اختصاصی سیاسی اقلیت‌ها». . 7️⃣ حکمرانی خوب (و اهداف هفده گانه توسعه پایدار) را باید در کنار تبعیض مثبت هم دید؛ یعنی، تبعیض مثبت، به معنای انکار شایسته سالاری و تخصص گرایی نباید باشد. همچنانکه عقلاء از شوق تفکرات زن‌گرایانه، به یک زن، بخاطر صرف جنسیت، بدون آزمودن صلاحیت وی، فرمان ماشین را تحویل وی نمیدهند تا بقیه سرنشینان (: یعنی جامعه تحت مدیریتش) را به دره پرتاب کند. بنابراین تقدم اقلیت صرف بر شایستگی کاندیداهای وزارت، همانند تقدم همسویگی‌های قومیتی بر اصلحیت کاندیداهای ریاست جمهوری خواهد بود. . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
📌 . 📝 تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط مقام رهبری؛ الزام یا اختیار قانونی؟! . ✍ دکتر احمد گودرزی 🎓 پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه 🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . 💥 آنچه در این یادداشت می‌خوانید: ❓ آيا ماهيت امضا مقام رهبری و فرآيند تنفيذ حكم رياست جمهوری يک امر تشريفاتی و صوری است؟ ❓ آیا عدم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، به معنای عدم تمکین به رأی مردم توسط رهبری است؟ ❓ صلاحیت عزل رئیس جمهور برای مقام رهبری،‌ چه اثری بر ماهیت امضای حکم رئیس جمهور دارد؟ ❓ رویه امامین انقلاب اسلامی در امضای حکم رؤسای جمهور چگونه در ساحت عرف اساسی تحلیل می‌شود؟ . در ادامه بخوانید ... https://eitaa.com/iplai_ir/209 . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📌 #یادداشت_تحلیلی . 📝 تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط مقام رهبری؛ الزام یا اختیار قانونی؟! . ✍ دکتر احمد
یاداشت تنفیذ- دکتر گودرزی.pdf
418.2K
📝 تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط مقام رهبری؛ الزام یا اختیار قانونی؟! . ✍ دکتر احمد گودرزی 🎓 پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه 🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
📝 . 📌 بررسی ابعاد ترور شهید از منظر حقوق بین‌الملل . ✍ دکتر سید یاسر ضیایی 🎓 عضو گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه قم . 🏴 رئیس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه در زمانی که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، به ایران آمده بود و میهمان ایران بود، پس از مراسم تحلیف مورد ترور قرار گرفت. هرچند رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه این حادثه، مسئولیت آن را نپذیرفته است اما با اتکای بر امارات و فرض اقدام از سوی این رژیم، در رابطه با شهادت این فرمانده عالی مقام جبهه مقاومت در جمهوری اسلامی ایران چند سؤال حقوقی وجود دارد: . 1️⃣ ترور اسماعیل هنیه چه ماهیت حقوقی دارد؟ 2️⃣ جمهوری اسلامی ایران در برابر آن چه حقی دارد؟ . ✴ برای مطالعه متن کامل یادداشت، با ما همراه باشید 👇 . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📝 #یادداشت_تحلیلی . 📌 بررسی ابعاد ترور شهید #اسماعیل_هنیه از منظر حقوق بین‌الملل . ✍ دکتر سید یاسر ض
📝 . 📌 بررسی ابعاد ترور شهید از منظر حقوق بین‌الملل . ✍ دکتر سید یاسر ضیایی 🎓 عضو گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه قم . 🏴 رئیس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه در زمانی که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، به ایران آمده بود و میهمان ایران بود، پس از مراسم تحلیف مورد ترور قرار گرفت. هرچند رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه این حادثه، مسئولیت آن را نپذیرفته است اما با اتکای بر امارات و فرض اقدام از سوی این رژیم، در رابطه با شهادت این فرمانده عالی مقام جبهه مقاومت در جمهوری اسلامی ایران چند سؤال حقوقی وجود دارد: . 1️⃣ ترور اسماعیل هنیه چه ماهیت حقوقی دارد؟ 2️⃣ جمهوری اسلامی ایران در برابر آن چه حقی دارد؟ . ◼ در پاسخ به سؤال اول ابتدا باید به وضعیت اسماعیل هنیه در زمان ترور توجه داشت. ایشان در زمان حمله در یک مأموریت سیاسی و دیپلماتیک از طرف حزب حماس بود که از نظر ایران نمایندگی مشروع بخشی از مردم فلسطین را داراست؛ حزبی که در آخرین انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین واجد اکثریت آراء گردیده بود. علاوه بر این طبق کنوانسیون جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی مورخ 1973 که ایران نیز عضو آن است، هنیه شخصیت مورد حمایت بین‌المللی در ایران نیز محسوب می‌شده است. علاوه بر این اقدام نظامی علیه هر شخصیتی در داخل خاک ایران مصداق توسل به زور، تجاوز و حمله مسلحانه به «سرزمین» جمهوری اسلامی ایران نیز محسوب می‌شود. چنانچه این حمله علیه یک غیرنظامی باشد - آنگونه که در این قضیه بوده است - این حمله یک اقدام تروریستی نیز است. این اقدام توسط یک رژیم اشغالگر علیه مردمی است که در برابر وضعیت اشغال مقاومت می‌کنند و لذا نقض حق بر مقاومت نیز محسوب می‌شود. لذا اقدام رژیم صهیونیستی لااقل موجب نقض مصونیت دیپلماتیک، جرم علیه شخصیت مورد حمایت بین‌المللی، توسل به زور، تجاوز، حمله مسلحانه، ترور دولتی و نقض حق بر مقاومت است. . ◼ در پاسخ به سؤال دوم باید میان پیامدهای حقوقی ناشی از تخلفات مذکور تفکیک قائل شد. برای «نقض مصونیت» اقداماتی از جمله اقدام متقابل متناسب و با شرایط قانونی مندرج در فصل دوم طرح مسئولیت بین‌المللی دولت مورخ 2001 (مواد 49 الی 54) امکانپذیر است. برای «جرم علیه اشخاص تحت حمایت بین‌المللی» امکان تعقیب قضایی در محاکم ملی (کیفری و مدنی) و بین‌المللی (مدنی) وجود دارد. برای «توسل به زور و تجاوز» به خاک ایران امکان «توسل به زور مادون جنگ» وجود دارد. این نظریه از همان منطق مسئولیت حمایت که جلوگیری از فجایع بیشتر است، تبعیت می‌کند. تأکید ناتو به توسل به زور در برابر حملات سایبری که به آستانه حمله مسلحانه نرسد و سرنگونی پهپادهای نظامی در موارد تجاوز هوایی، در چارچوب این نظریه است. برای «حمله مسلحانه» نیز امکان توسل به دفاع مشروع انفرادی از سوی جمهوری اسلامی ایران، دفاع مشروع جمعی با درخواست یا هماهنگی فلسطین و دفاع مشروع مستمر تا زمان از بین بردن هسته خطر در رژیم صهیونیستی وجود دارد. برای «ترور دولتی» نیز امکان توسل به دکترین مبارزه با تروریسم وجود دارد که سران این رژیم را هدف مشروع «ترور هدفمند» ایران خواهد ساخت: نظریه‌ای که رژیم صهیونیستی خود سازنده و مدافع آن بوده است. . ⬅️ باید توجه داشت آنچه ممنوع است توسل به زور دولت‌ها علیه یکدیگر است. در دکترین جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی یک موجودیت نامشروع اشغالگر است و به عنوان یک دولت مورد شناسایی قرار نگرفته است. بنابراین اقدام نظامی علیه این رژیم، اقدام علیه یک بازیگر غیردولتی اشغالگر و آپارتاید و مجرم جنگی و تروریست است که عجالتاً در سرزمین‌های اشغالی حضور دارد و لذا اقدام نظامی علیه یک دولت نیست تا مشمول ممنوعیت توسل به زور از سوی جمهوری اسلامی ایران باشد. . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
📝 . 📌 سازوکارهای آمریکایی برای فرار از تعهدات حقوق بشری . ✍ دکتر محمدصالح تسخیری 🎓 عضو هیات علمی گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه قم . در ادامه بخوانید... https://eitaa.com/iplai_ir/213 . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📝 #یادداشت_تحلیلی . 📌 سازوکارهای آمریکایی برای فرار از تعهدات حقوق بشری . ✍ دکتر محمدصالح تسخیری 🎓 ع
📝 . 📌 سازوکارهای آمریکایی برای فرار از تعهدات حقوق بشری . ✍ دکتر محمدصالح تسخیری 🎓 عضو هیات علمی گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه قم . 1️⃣ حقوق بشر از ویژگی‌های مشروعیت بخش به اقدامات دولت‌هاست؛ از این رو تمامی دولت‌ها تلاش می‌کنند تا اقدامات خود را منطبق بر حقوق بشر معرفی کنند. . 2️⃣ دولت ایالات متحده امریکا نیز مبتنی بر همین منطق تمامی اقدامات و مواضع خود را مبتنی بر استانداردهای حقوق بشری معرفی می‌کند. آمریکا نیز مانند اروپا داعیه‌دار جلوداری و رهبری در حقوق بشر به ویژه در ساحت حقوق مدنی و سیاسی است. این بدان معنا نیست که در واقعیت اقدامات آمریکا مبتنی بر حقوق بشر است بلکه در بسیاری از موارد عکس این ماجرا صادق است. . 3️⃣ نظریه آمریکا در تبعیت از تعهدات بین‌المللی از جمله تعهدات حقوق بشری پیگیری نفع ملی و خیر عمومی آمریکایی است؛ از این رو تبعیت آمریکا از حقوق بشر جهانی تابعی است از برداشت آمریکایی از نفع ملی و خیر عمومی. . 4️⃣ آمریکا در برخی موارد به دلیل داعیه‌دار بودن برتری سنجه‌های آمریکایی نسبت به معیارهای مندرج در معاهدات حقوق بشری، از عضویت در معاهدات حقوق بشری سرباز می‌زنند که نمونه عینی آن عدم عضویت آمریکا در میثاق حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است. . 5️⃣ در موارد دیگر آمریکا تلاش می‌کند که نفع خود را در داخل یک معاهده درج کند هرچند که نفع آمریکایی اجرای آن معاهده را دچار انحراف سازد. آمریکا در این شیوه با درج برخی مقررات در ساختار یک معاهده اجرای معاهده را نسبت به خود دچار لنگش و توقف می‌سازد مانند آنچه که در اساسنامه رم در خصوص جنایات بین‌المللی و عدم امکان اجرای آن در عمل، نسبت به جانیان آمریکایی گنجانده شد. این شیوه آمریکا در ادبیات حقوقی «معافیت‌گرایی» (Exemptionalism) شناخته می‌شود. . 6️⃣ در بعضی موارد دیگر آمریکا به دلیل ناکامی از ایجاد انحراف در معاهدات حقوق بشری از الحاق و تصویب این معاهدات سر باز می‌زند اما از آنجا که معیارهای حقوق بشری توسط ساختارهای حقوق بشری بر تمامی دولت‌ها وارد می‌شود و حتی دولت‌های غیر عضو را نیز درگیر خود می‌سازد، از این رو دولت آمریکا به کمک حقوقدانان آمریکایی می‌کوشند تا اقدامات خلاف معیارهای حقوق بشری را به گونه‌ای توجیه کرده و لعاب حقوقی بشری به آن ببخشند. . 7️⃣ از تکنیک‌هایی که آمریکایی‌ها بسیار از آن استفاده می‌کنند استفاده از «برچسب مجزا» (Distinctive Labels) است. در این شیوه آمریکایی‌ها یک اقدام خلاف حقوق بشری را با تغییر اسم، رفتاری قانونی جلوه می‌دهند. به عنوان مثال برخی مجازات‌های مندرج در قوانین جزایی آمریکا از لحاظ ماهیت شکنجه محسوب می‌شود و مشمول کنوانسیون منع شکنجه می‌گردد. با این وجود دولت آمریکا همواره در مجامع حقوق بشری این اتهام را رد کرده و این مجازات‌ها را به جای شکنجه، «مجازات‌ شدید» (Severe Punishment) معرفی کند. گویی با تغییر اسم به دنبال اثبات تغییر ماهیت می‌باشد. . 8️⃣ منش آمریکا در حقوق بشر پیگیری برداشت آمریکایی حقوق بشر و درصورت امکان، تحمیل الگوی امریکایی بر معیارهای بین‌المللی است و به خاطر همین در بسیاری از موارد آمریکا به یک مسیر می‌رود و دیگر دولتها به مسیر دیگری؛ موضوعی که در ادبیات حقوقی تحت عنوان «خاص‌گرایی حقوقی» (Particularism) یا «استثنا گرایی حقوقی» (Exceptionalism) آمریکا شناخته می‌شود. . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
1584996099_-359674106.mp3
13.19M
🎧 📌 سلسله جلسات حقوق بشر اسلامی 💥 به بهانه ۱۴ مرداد، روز 💡 فصل اول: نگاهی به حقوق بشر از منظر امیرالمومنین علی (ع) 📝 جلسه چهارم: ۱- «آنچه که برای خود می‌پسندی برای دیگران نیز بپسند.» فاصله این حد از رعایت حقوق بشر با اعلامیه جهانی حقوق بشر چقدر است؟! ۲- کدام یک تکلیف حاکم اسلامی است؟ اکتفا به رعایت حقوق بشر یا محبت کردن به همه اشخاص تحت حکومت؟! ۳- رحمت بودن پیامبر (ص) برای اشقیا، چه نسبتی با حقوق بشر دارد؟ 🎙️ ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطا، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir