برگزاری جلسه آشنایی و هماندیشی میان اعضای مؤسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران با مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات.
جلسه صمیمی اعضای دو مؤسسه، یازدهم آذرماه ۱۴۰۳ به میزبانی شعبه قم در محل شعبه و با حضور حجتالاسلام و المسلمین استاد امینینژاد و اعضای هیئت علمی برگزار شد و طرفین ضمن آشنایی با ساختار، ظرفیتها و برنامههای علمی پژوهشی، درباره علاقمندیها و زمینههای مشترک علمی گفتوگو کردند و درباره امکان همکاری و طراحی برنامههای مشترک به تفاهم رسیدند.
در این جلسه دکتر احمد شهگلی (مدیر گروه فلسفه اسلامی)، دکتر مهدی عبدالهی (مدیر گروه فلسفه علوم انسانی) و دکتر عبدالله محمدی (مدیر گروه حکمت عملی) و همچنین دکتر حسینزاده و دکتر سیدیفرد از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران حضور داشتند و به ارائه نقطهنظرات خود درباره دغدغهها و موضوعات مشترک پرداختند.
از سوی مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات نیز، حجتالاسلام والمسلمین صداقت (مدیرعامل)، جناب آقای شیخ الاسلام (معاون امور بینالملل) و جناب آقای صابری (معاون آموزشی) و جناب آقای جلال (مدیر گروه فلسفه و طبیعیات)، ضمن معرفی بخشهای مختلف مؤسسه نفحات، به بیان اولویتها و زمینههای همکاری پرداختند.
استاد امینینژاد و اعضای مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ضمن اعلام آمادگی کامل جهت همکاریهای مشترک، نکاتی درباره جهتگیریهای پژوهشی و شیوههای موثر در تحقیقات فلسفی و آسیبشناسی کارهای صورتگرفته در فضای داخلی و بینالمللی و توسعه بخشهای غیرفعال بیان کردند تا به طراحی مناسبی جهت همکاریها بین دو مؤسسه دست یابند.
🆔@irip_ir
45.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅آیا اراده آزاد با ضرورت علی سازگار است؟
🎙دکتر محمد حسین زاده
(عضو هيئت علمی موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران)
https://www.instagram.com/reel/DDRAd0NNZxd/?igsh=ZWJ2azFtcnNyNjY=
🆔@irip_ir
✳️برگزاری مراسم تکریم و معارفه رئیس سابق و سرپرست جدید موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
مراسم تکریم و معارفه رئیس سابق و سرپرست جدید موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران صبح روز یکشنبه 18 آذرماه با حضور اساتید مدعو، اعضای محترم هیئت علمی و کارکنان محترم در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.
این مراسم از ساعت 10:30 آغاز شد و با حضور جمعی از پژوهشگران، استادان، مدیران، معاونین و کارکنان موسسه برگزار گردید.
همچنین،آقای دکتر غلامرضا اعوانی، استاد بازنشسته و رییس اسبق موسسه، در این مراسم به سخنرانی پرداخت و به بیان دستاوردهای برجسته آقای دکتر دیرباز اشاره کرد.
آقای دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، نیز در این مراسم حضور داشت و سخنرانی کرد. ایشان بر اهمیت پژوهشهای فلسفی و حکمی تأکید کرده و از تلاشهای موسسه در ارتقای علم و دانش قدردانی کرد.
این مراسم با پوشش خبری رسانهها همراه بود و خبرگزاریها به ثبت و پوشش این رویداد مهم پرداختند.
در ادامه، آقای دکتر حسین واله با ابراز خرسندی از پذیرش این مسئولیت، بر عزم خود برای ادامه راه و توسعه فعالیتهای پژوهشی تأکید کرد.
ایشان با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه فلسفه و حکمت، از تمامی اعضای موسسه خواست تا با همدلی و همکاری، به پیشبرد اهداف علمی و فرهنگی این نهاد کمک کنند.
این مراسم با اهدای لوح تقدیر و یادبودی به آقای دکتر دیرباز و اعطای حکم انتصاب آقای دکتر واله، به پایان رسید.
📎لینک خبر:
https://www.irip.ac.ir/u/15o
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
☘ پیام تبریک معاون پژوهش موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران جهت انتخاب کتاب «ارادهٔ آزاد؛ رهیافتی صدرایی» تألیف حجتالاسلام آقای دکتر محمد حسینزاده عضو محترم هیات علمی مؤسسه به عنوان اثر برگزیده در جشنوارهٔ بینالمللی فارابی
⚜ استاد ارجمند حجتالاسلام جناب آقای دکتر محمد حسینزاده
خبر انتخاب کتاب ارزشمند حضرتعالی به عنوان اثر برگزیده در جشنواره بینالمللی فارابی، مایهٔ مسرت اعضای هیأت علمی و یاوران علمی مؤسسه و افتخاری دیگر برای این مؤسسه است.
✅ این موفقیت را به جنابعالی و خانوادهٔ ارزشمند مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تبریک میگویم.
✅امیدوارم همواره در مسیر خدمت علمی به جامعه اسلامی موفق باشید.
سیداحمد غفاری
معاون پژوهش موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
درنگی در سخنان یکی از اساتید فقه و اصول درباره معاد جسمانی صدرایی (1)
✍️ مهدی عبداللهی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آموزه معاد یکی از اعتقادات بنیادین دین اسلام است که قرآن کریم به صراحت بارها از آن سخن گفته است و اندیشمندان مختلف علوم اسلامی در خلال قرنها از ویژگیها و کیفیات آن بحث کرده اند. اغلب متفکران اسلامی معتقد به «معاد روحانی و جسمانی» هستند، اما در تبیین حقیقت جسمانیت بدن اخروی میان ایشان اختلافنظر وجود دارد.
این اختلافنظر ریشه در سه امر بنیادیتر دارد:
1) اختلاف دیدگاه اندیشمندان و مکاتب مختلف در مسائلی چون حقیقت انسان، نحوه تجرد نفس و چگونگی نسبت نفس با بدن؛
2) نحوه مواجهه با پرسشها و شبهات مربوط به معاد جسمانی؛
3) مفاد آیات قرآنی ناظر به معاد جسمانی.
روشن است که هر یک از این مباحث، نیازمند بحثهای تفصیلی است، اما آنچه در این مختصر میتوان بدان اشارت داشت، این است که عینیت شخصی جسم اخروی و دنیوی امری نیست که به راحتی بتوان از آن دفاع کرد، بلکه آن را با قطعیت به قرآن کریم نسبت داد.
بسیاری از فیلسوفان و متکلمان در عینیت جسم اخروی و دنیوی تردید دارند. یکی از مشکلات نظریه عینیت در کلام سنتی «شبهه آکل و مأکول» است. بر اساس این شبهه، اگر انسانی پس از مرگ و تبدیل اجزای بدنش به گیاه یا حیوان، غذای انسانی دیگر شود، آیا اجزای مأکول (خورده شده) در معاد، در بدن آکِل (فردی که اجزای بدن دیگری را خورده) باز میگردد یا در بدن مَأْکول؟ در هر صورت، بدن یکی از آن دو به صورت کامل در روز رستاخیز محشور نخواهد شد. این اشکال برخی از متکلمان مانند علامه حلی را بر آن داشت برای هر بدنی اجزای اصلی و غیراصلی قائل شوند. اجزای اصلی بدن هر شخص از ابتدا تا آخر عمر باقی میماند و به جزء اصلیِ بدنِ فرد دیگر تبدیل نمیشود. در معاد نیز تنها همین اجزای اصلی بازگردانده میشوند.
از سوی دیگر، در کنار آیاتی که ظهور در عینیت بدن اخروی با جسمانی دارند، برخی آیات مثلیت این دو بدن را مطرح میکنند:
نَحن قَدَّرۡنَا بَینكُمُ ٱلمَوۡتَ وَ مَا نَحن بِمَسبُوقِينَ عَلَىٰٓ أَن نُّبَدِّلَ أَمثالَكُمۡ وَنُنشِئَكُمۡ فِي مَا لَاتَعلَمُونَ (الواقعه، 60-61)
أَوَ لَیسَ ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرۡضَ بِقَٰدِرٍ عَلَىٰٓ أَن يَخلُقَ مِثلَهُمۚ بَلَىٰ وَهُوَ ٱلخَلَّـاقُ ٱلعَلِيمُ (یس، 81)
بر این اساس، دیدگاه عینیت شخصی بدن اخروی با بدن دنیوی مسئلهای نیست که بتوان به راحتی از آن دفاع کرد، بلکه آن را با قطعیت به قرآن کریم و دین اسلام نسبت داد، چه رسد به اینکه دیدگاه طرفداران نظریه جسم مثالی را «مخالف نص قرآن» و «کلمات منحرف» بخوانیم.
معارف بلند عقیدتی نیز نهتنها همچون مسائل دو دانش فقه و اصول نیازمند واکاوی و دقتنظرند، بلکه صرف استظهار عرفی از متون دینی برای دستیابی به نظریه دینی کفایت نمیکند، اصول فقه برای فهم معارف توحید و معاد کافی نیست.
+ ادامه دارد...
●➼┅═❧═┅┅───┄
🆔 @MAbdullahi