eitaa logo
مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
1.2هزار دنبال‌کننده
250 عکس
25 ویدیو
31 فایل
کانال اطلاع‌رسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم ارتباط با ادمین: @ho_rezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
45.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅آیا اراده آزاد با ضرورت علی سازگار است؟ 🎙دکتر محمد حسین زاده (عضو هيئت علمی موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران) https://www.instagram.com/reel/DDRAd0NNZxd/?igsh=ZWJ2azFtcnNyNjY= 🆔@irip_ir
✳️برگزاری مراسم تکریم و معارفه رئیس سابق و سرپرست جدید موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران مراسم تکریم و معارفه رئیس سابق و سرپرست جدید موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران صبح روز یکشنبه 18 آذرماه با حضور اساتید مدعو، اعضای محترم هیئت علمی و کارکنان محترم در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. این مراسم از ساعت 10:30 آغاز شد و با حضور جمعی از پژوهشگران، استادان، مدیران، معاونین و کارکنان موسسه برگزار گردید. همچنین،آقای دکتر غلامرضا اعوانی، استاد بازنشسته و رییس اسبق موسسه، در این مراسم به سخنرانی پرداخت و به بیان دستاوردهای برجسته آقای دکتر دیرباز اشاره کرد. آقای دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، نیز در این مراسم حضور داشت و سخنرانی کرد. ایشان بر اهمیت پژوهش‌های فلسفی و حکمی تأکید کرده و از تلاش‌های موسسه در ارتقای علم و دانش قدردانی کرد. این مراسم با پوشش خبری رسانه‌ها همراه بود و خبرگزاری‌ها به ثبت و پوشش این رویداد مهم پرداختند. در ادامه، آقای دکتر حسین واله با ابراز خرسندی از پذیرش این مسئولیت، بر عزم خود برای ادامه راه و توسعه فعالیت‌های پژوهشی تأکید کرد. ایشان با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه فلسفه و حکمت، از تمامی اعضای موسسه خواست تا با همدلی و همکاری، به پیشبرد اهداف علمی و فرهنگی این نهاد کمک کنند. این مراسم با اهدای لوح تقدیر و یادبودی به آقای دکتر دیرباز و اعطای حکم انتصاب آقای دکتر واله، به پایان رسید. 📎لینک خبر: https://www.irip.ac.ir/u/15o 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
☘ پیام تبریک معاون پژوهش موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران جهت انتخاب کتاب «ارادهٔ آزاد؛ رهیافتی صدرایی» تألیف حجت‌الاسلام آقای دکتر محمد حسین‌زاده عضو محترم هیات علمی مؤسسه به عنوان اثر برگزیده در جشنوارهٔ بین‌المللی فارابی ⚜ استاد ارجمند حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر محمد حسین‌زاده خبر انتخاب کتاب ارزشمند حضرتعالی به عنوان اثر برگزیده در جشنواره بین‌المللی فارابی، مایهٔ مسرت اعضای هیأت علمی و یاوران علمی مؤسسه و افتخاری دیگر برای این مؤسسه است. ✅ این موفقیت را به جنابعالی و خانوادهٔ ارزشمند مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تبریک می‌گویم. ✅امیدوارم همواره در مسیر خدمت علمی به جامعه اسلامی موفق باشید. سیداحمد غفاری‌ معاون پژوهش موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
درنگی در سخنان یکی از اساتید فقه و اصول درباره معاد جسمانی صدرایی (1) ✍️ مهدی عبداللهی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آموزه معاد یکی از اعتقادات بنیادین دین اسلام است که قرآن کریم به صراحت بارها از آن سخن گفته است و اندیشمندان مختلف علوم اسلامی در خلال قرنها از ویژگیها و کیفیات آن بحث کرده اند. اغلب متفکران اسلامی معتقد به «معاد روحانی و جسمانی» هستند، اما در تبیین حقیقت جسمانیت بدن اخروی میان ایشان اختلاف‌نظر وجود دارد. این اختلاف‌نظر ریشه در سه امر بنیادی‌تر دارد: 1) اختلاف دیدگاه اندیشمندان و مکاتب مختلف در مسائلی چون حقیقت انسان، نحوه تجرد نفس و چگونگی نسبت نفس با بدن؛ 2) نحوه مواجهه با پرسشها و شبهات مربوط به معاد جسمانی؛ 3) مفاد آیات قرآنی ناظر به معاد جسمانی. روشن است که هر یک از این مباحث، نیازمند بحثهای تفصیلی است، اما آنچه در این مختصر می‌توان بدان اشارت داشت، این است که عینیت شخصی جسم اخروی و دنیوی امری نیست که به راحتی بتوان از آن دفاع کرد، بلکه آن را با قطعیت به قرآن کریم نسبت داد. بسیاری از فیلسوفان و متکلمان در عینیت جسم اخروی و دنیوی تردید دارند. یکی از مشکلات نظریه عینیت در کلام سنتی «شبهه آکل و مأکول» است. بر اساس این شبهه، اگر انسانی پس از مرگ و تبدیل اجزای بدنش به گیاه یا حیوان، غذای انسانی دیگر شود، آیا اجزای مأکول (خورده شده) در معاد، در بدن آکِل (فردی که اجزای بدن دیگری را خورده) باز می‌گردد یا در بدن مَأْکول؟ در هر صورت، بدن یکی از آن دو به صورت کامل در روز رستاخیز محشور نخواهد شد. این اشکال برخی از متکلمان مانند علامه حلی را بر آن داشت برای هر بدنی اجزای اصلی و غیراصلی قائل شوند. اجزای اصلی بدن هر شخص از ابتدا تا آخر عمر باقی می‌ماند و به جزء اصلیِ بدنِ فرد دیگر تبدیل نمی‌شود. در معاد نیز تنها همین اجزای اصلی بازگردانده می‌شوند. از سوی دیگر، در کنار آیاتی که ظهور در عینیت بدن اخروی با جسمانی دارند، برخی آیات مثلیت این دو بدن را مطرح میکنند: نَحن قَدَّرۡنَا بَینكُمُ ٱلمَوۡتَ وَ مَا نَحن بِمَسبُوقِينَ عَلَىٰٓ أَن نُّبَدِّلَ أَمثالَكُمۡ وَنُنشِئَكُمۡ فِي مَا لَاتَعلَمُونَ (الواقعه، 60-61) أَوَ لَیسَ ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرۡضَ بِقَٰدِرٍ عَلَىٰٓ أَن يَخلُقَ مِثلَهُمۚ بَلَىٰ وَهُوَ ٱلخَلَّـاقُ ٱلعَلِيمُ (یس، 81) بر این اساس، دیدگاه عینیت شخصی بدن اخروی با بدن دنیوی مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی از آن دفاع کرد، بلکه آن را با قطعیت به قرآن کریم و دین اسلام نسبت داد، چه رسد به اینکه دیدگاه طرفداران نظریه جسم مثالی را «مخالف نص قرآن» و «کلمات منحرف» بخوانیم. معارف بلند عقیدتی نیز نه‌تنها همچون مسائل دو دانش فقه و اصول نیازمند واکاوی و دقت‌نظرند، بلکه صرف استظهار عرفی از متون دینی برای دستیابی به نظریه دینی کفایت نمی‌کند، اصول فقه برای فهم معارف توحید و معاد کافی نیست. + ادامه دارد... ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
درنگی در سخنان یکی از اساتید فقه و اصول درباره معاد جسمانی صدرایی (2) ✍️ مهدی عبداللهی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در ادامه این بحث، نظر خوانندگان گرامی که به سخن دو تن از اندیشمندان بزرگ معاصر اشاره می‌کنیم که افزون بر فلسفه، در تفسیر و فقه و اصول نیز از قله‌های دانش به شمار می‌روند. علامه طباطبایی قدّس سرّه الشریف در تفسیر آیه 81 سوره یس این گونه فرموده است: أن الإنسان مركب من نفس و بدن، و البدن في هذه النشأة في معرض التحلل و التبدل دائما فهو لا يزال يتغير أجزاؤه و المركب ينتفي بانتفاء أحد أجزائه فهو في كل آن غيره في الآن السابق بشخصه و شخصية الإنسان محفوظة بنفسه- روحه- المجردة المنزهة عن المادة و التغيرات الطارئة من قبلها المأمونة من الموت و الفساد. و المتحصل من كلامه تعالى أن النفس لاتموت بموت البدن و أنها محفوظة حتى ترجع‏ إلى الله سبحانه... فالبدن اللاحق من الإنسان إذا اعتبر بالقياس إلى البدن السابق منه كان مثله لا عينه لكن الإنسان ذا البدن اللاحق إذا قيس إلى الإنسان ذي البدن السابق كان عينه لا مثله لأن الشخصية بالنفس و هي واحدة بعينها. (الميزان في تفسير القرآن، ج‏17، ص113-114) حضرت امام خمینی رحمة الله علیه نیز در خصوص معاد جسمانی این گونه فرموده است: «معاد آن نيست كه در همين نشئۀ طبيعت باشد؛ زيرا اين انكار معاد و انكار رجوع الى اللّٰه و تثبيت عالم طبيعت و تخليد آن است و مثل فساد و خاك شدن شجره و دوباره به صورت شجره درآمدن همان اجزاء به مرور دهور و تحولات و انقلابات طبيعت است. و البته اين برگشتن به نشئۀ ديگرى نمى‌باشد، در صورتى كه ضرورت تمام شرايع اين است كه معاد، نشئۀ ديگر و فوق طبيعت است و در معاد، عودت الى اللّٰه است به جهت قربى كه آن نشئه به عالم الوهيت دارد، و رجعتى كه در اكثر آيات هست، به همين مناسبت است: «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ». و الحاصل: تسميۀ معاد به جهت همان معنى است كه فرمود: «كَمٰا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ». و بالجمله: از حيث تمسك به ظهور لفظ معاد و تطبيق آن بر معاد طبيعت، دغدغه‌اى نيست، بلكه به معاونت معنايى كه در آيات رجعت است، معاد را به آن اعتبار معنى مى‌كنيم. و اما آياتى مثل قضيه عُزَير كه مى‌فرمايد: «أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلىٰ قَرْيَةٍ وَ هِيَ خٰاوِيَةٌ عَلىٰ عُرُوشِهٰا قٰالَ أَنّٰى يُحْيِي هٰذِهِ اللّٰهُ بَعْدَ مَوْتِهٰا فَأَمٰاتَهُ اللّٰهُ مِائَةَ عٰامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قٰالَ كَمْ لَبِثْتَ قٰالَ لَبِثْتُ يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قٰالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عٰامٍ فَانْظُرْ إِلىٰ طَعٰامِكَ وَ شَرٰابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَ انْظُرْ إِلىٰ حِمٰارِكَ وَ لِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنّٰاسِ وَ انْظُرْ إِلَى الْعِظٰامِ كَيْفَ نُنْشِزُهٰا ثُمَّ نَكْسُوهٰا لَحْماً فَلَمّٰا تَبَيَّنَ لَهُ قٰالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللّٰهَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ». و مثل قضيۀ حضرت ابراهيم عليه السلام كه مى‌فرمايد: «وَ إِذْ قٰالَ إِبْرٰاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتىٰ قٰالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قٰالَ بَلىٰ وَ لٰكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي قٰالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اِجْعَلْ عَلىٰ كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللّٰهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» بعد از آنكه با برهان امتن، به آن طورى كه گفتيم و طبق ظهور آيات و احاديث و نصوص متواتره و طوايف مختلفه از آيات و اخبارى كه در وصف جنات و نار و موجودات و كيفيات آنها مى‌باشد، معاد و ضرورت نشئۀ اخرى ثابت شد و استحالۀ انحاء ادعائيۀ ديگر از معاد اثبات گرديد، اگر در مقابل اين همه ادلۀ عقليه و شرعيه در اثبات يك معنى و استحالۀ غير آن، ادعا شود كه ظهور چند آيه برخلاف آن دلالت مى‌كند، بايد بعد از ذكر اقسام احتمالات متصورۀ احياء، متعمّقين را به قضاوت عقولشان واگذار نماييم. (امام خمینی، تقریرات فلسفه، ج3، ص589-590) ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹«فضائل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها» 🎙آیت الله جوادی آملی 🆔@irip_ir