eitaa logo
موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
1.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
75 ویدیو
14 فایل
🔶️ تحت اشراف حضرت آیت الله علی اکبر رشاد 🔶 پیشرو در عرصه گفتمان تخصصی فقه نظام ساز 🔶 تربیت مجتهد متخصص ترازِ عصر 🔶 ارتباط با ادمین و تبادل: @daftaremamreza 🌐 پایگاه اطلاع رسانی: ▶️ emamreza-ac.com ❇️ ایتا / بله / آپارات: ▶️ @irsichannel
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀کرسی ترویجی : بررسی عاملیت ساختار و کارگزار در تحقق دولت اسلامی در اندیشۀ امام خامنه‌ای (مدظله العالی) 🎙باحضور: ⏰ پنج‌شنبه 14 اردیبشهت ماه 1402 ، ساعت 11 🕌 مکان: قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲ 📺 : ▪️تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز: http://heyatonline.ir/irsi 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
🌀کرسی ترویجی : بررسی عاملیت ساختار و کارگزار در تحقق دولت اسلامی در اندیشۀ امام خامنه‌ای (مدظله العا
درحال برگزاری... 🌀کرسی ترویجی : بررسی عاملیت ساختار و کارگزار در تحقق دولت اسلامی در اندیشۀ امام خامنه‌ای (مدظله العالی) 🎙باحضور: 📺 : ▪️تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز: http://heyatonline.ir/irsi 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
🌀کرسی ترویجی : بررسی عاملیت ساختار و کارگزار در تحقق دولت اسلامی در اندیشۀ امام خامنه‌ای (مدظله العا
کرسی ترویجی بررسی عاملیت ساختار و کارگزار.mp3
18.46M
🎙بشنوید 🌀کرسی ترویجی : بررسی عاملیت ساختار و کارگزار در تحقق دولت اسلامی در اندیشۀ امام خامنه‌ای (مدظله العالی) 🎙باحضور: ⏰ پنج‌شنبه 14 اردیبشهت ماه 1402 ، ساعت 11 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
🔰گروه فقه نظام ساز موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا برگزار می کند: 🌀نشست علمی: بررسی و نقد طرح فقه نظام ساز (دیدگاه آیت الله علی اکبر رشاد) 🔹 ارائه دهنده: حجت الاسلام یحیی عبداللهی 🗓 زمان: شنبه 23 اردیبهشت 1402 ساعت 14:30 الی 16 🕌 مکان: قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سالن فرهنگ 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
🔰 گزارش نشست «ضرورت ها و اقتضائات گفتگو پیرامون قانون اساسی» (بخش اول) 🔹اولین جلسه از سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون قانون اساسی با موضوع «ضرورت ها و اقتضائات گفتگو پیرامون قانون اساسی» عصر چهارشنبه 6 اردیبهشت ماه در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) برگزار شد. 🔻گفتمان های موجود در کشور پیرامون قانون اساسی حجت الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری دبیر این نشست در سخنانی بیان کرد: مسئله اصلاح، تغییر و ارتقای قانون اساسی از اوایل انقلاب اسلامی مطرح بوده است و پیرامون آن صحبت های زیادی شده است و در افواه و السنه جریان های سیاسی و اندیشمندان حوزه های مختلف جاری بوده است. وی به دو گفتمان در این زمینه اشاره کرد و افزود: یک گفتمان، گفتمان اصلاحی با رویکرد تغییر و تعدیل است که جریان اصلاحات آن را دنبال می کنند و گفتمان دوم، گفتمان اصلاحی ارتقائی است که معتقد است، متناسب با وضعیت کنونی کشور باید قانون اساسی بازنگری شده و ارتقاء داده شود. 🔻صحبت پیرامون قانون اساسی جامعه را متمدن تر می کند حجت الاسلام والمسلمین سید احسان رفیعی علوی معاون آموزشی دانشگاه باقرالعلوم (ع) طی سخنانی در این نشست عنوان کرد: بازخوانی و توجه به جایگاه قانون اساسی در زمینه های فقه سیاسی دارای اهمیت است. بنظر می رسد نظریه پردازی در مورد ماهیت قانون نزد فقیه خصوصا قانون اساسی که در راس هرم قوانین قرار دارد و توسط یک دستگاه سیاسی به نام شورای نگهبان حمایت و صیانت می شود بسیار حائز اهمیت باشد. وی گفت: ظرف اعمال حکمرانی در زمان ما و در دولت های جدید، قانون است. برخی معتقدند تفاوت اجتماع و جامعه از نظر مدنیت و تمدنی به این است که ظرف اعمال حکمرانی به عنوان قانون حرف اساسی را می زند بنابراین هرچه پرداختن به قانون اساسی در یک جامعه بیشتر شود، آن جامعه متمدن تر است. وی تفسیر متن و قانون اساسی زنده را دارای اهمیت دانست و ادامه داد: وقتی درباره قانون اساسی صحبت می کنیم، اولین مساله، مساله ماهیت اساسی، دومین مساله، مساله تفسیر قانون اساسی و سومین مساله هم مساله مفسر است. اما هنوز یک سوال جدی در محافل سیاسی است و آن اینکه قانون اساسی چیست؟ یعنی فقیه، چه چیزی از قانون اساسی را درک می کند؟ وی به آراء مختلف در زمینه ولایت اشاره کرد و گفت: برخی قانون را بنای عقلایی فرض می کنند؛ برخی دیگر می گویند حکم قضاء است؛ برخی دیگر عنوان می کنند که حکم فقیه باسط الید است؛ برخی دیگر می گویند مدلول عقد بیعت است. وی تصریح کرد: این ماهیت قانون اساسی و ناشناخته ماندن و تئوریزه نشدن آن یکسری اقتضائات خاصی را با خود همراه می کند که آثار فراوانی دارد. وی به تفسیر متن قانون اساسی اشاره کرد و افزود: اساسا اگر به 80 سال اخیر نگاه کنیم، تفسیر متن اساسی، ذهن جامعه مدرن را به خود معطوف می کرده است. ترتیبی برای اینکه جامعه از الفاظ هنجارشده در قاب قانون اساسی به قانون زنده برسید. فاصله ای که غربی ها نام ان را «قانون رسمی» و «قانون زنده» می گذارند. «قانون رسمی» در مرجع صالحی تصویب شده و «قانون زنده» چیزی است که مردم در میان آن شکاف زندگی می کنند. هرچه «قانون رسمی» به «قانون زنده» نزدیکتر بشود، این جامعه متمدن تر شده است و تفسیر میانه این شکاف را تعدیل می کند و می تواند برون رفت خانه های خالی متن باشد. فرض کنید الان 40 سال از متن ما می گذرد، چقدر کارآمد بوده است؟ چه اصولی از ان اجرا شده است؟ کدام اصول معطل مانده است؟ چه اصولی از آن مغفول مانده است؟ وی بر لزوم مطالعه گفتگوهای فقهای شورای نگهبان قانون اساسی در مقام تصویب قوانین توسط محققین، طلاب و دانشجویان رشته حقوق تاکید کرد و گفت: منهج تفسیر متن اساسی نزد فقیه و نحوه استخدام دلیل توسط فقیه از مواردی است که توجه من را هنگام خواندن این متون به خود جلب کرد. لذا هرچه متمرکز بر قانون شویم، متمرکز بر ارتقای ظرف اعمال حکمرانی در جامعه شده و باعث مترقی شدن اجتماع می شویم. 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel