"بارقههای امید در تلویزیون"
✅ بچه مهندس قهرمانانی از جنس انسانهای عادی دارد؛ انسانهایی که نه از توانایی معنوی یا جسمی خارقالعادهای برخوردارند و نه در موقعیتهای عجیب و دور از ذهن قرار دارند، بلکه سعی میکنند با تلاش و پشتکار به اهدافشان برسند. این مجموعه، نمایش زندگی اجتماعی و تخصصی افراد در کنار توجه به زندگی معنوی و خانوادگی آنهاست؛ امور معنوی جزئی از امور روزمره شخصیتهاست. جواد و رفقایش درعین متخصص بودن از حضور خداوند غافل نیستند و دعا و توسل را با تلاش درآمیختهاند.
📺 بیننده پس از تماشای سریال پر از امید و هیجان مثبت خواهد شد، چرا که میبیند انسان با وجود تمام خلأهای زندگی میتواند تنها با تکیه بر خداوند و به کار گیری تلاش و پشتکار به جایگاهی برسد که بسیاری از افراد دارای امکانات مادی و حمایتهای خانوادگی، نمیتوانند و یا همت رسیدن به آن را ندارند؛ و این همان هنر تبدیل تهدید به فرصت است.
❎ بااینحال فیلمنامه خوب سریال میتوانست بهتر باشد اگر برخی روایتهای معلق به سرانجام میرسید و پرداخت تعدادی از موقعیتها دقیقتر انجام میشد.
ادامه دارد...
👤معصومه عمرانی
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
⚠️″دستهای خالی مسئولان هنری″
🔴در حال حاضر که عرصه هنر در جمهوری اسلامی با بحران محصولات هنری در زمینه مسائل مهم و راهبردی در دوران پس از انقلاب مواجه است و تا زمانی که مسئولان فرهنگی مسیر ″فرسوده و متحجر″ در روند کنونیِ فعالیتهای هنری را اصلاح ننمودهاند، ایران اسلامی حرفی برای گفتن در داخل و خارج کشور نخواهد داشت!
🗝اکنون که به واسطه مدیران منفعل عزمی برای تولید فیلم و سریال راهبردی در سطح جهانی و حتی داخلی وجود ندارد؛ بهترین راهحل ورود جدی در حوزه کلیپها و نواها و بازیهای رایانهای و... بهویژه قالب جذاب ″انیمیشن″ است.
✅تبیین اهمیت تولید محصولات پویانمایی کوتاه و بلند برای مردم در موضوعاتی همچون مقاومت و روز قدس، سبب جلب حمایتهای مادی در این زمینه و اقبال استعدادهای جوان انیمیشنساز به موضوعاتی از این دست خواهد شد! بهویژه در زمان کنونی که پس از شهادت سردار سلیمانی، مردم جهان تشنه شنیدن و دیدنند. بنابراین نیاز به درانداختن طرحهایی نو در سطح ملی و جهانیست.
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
″هنرمند یا مهره هجمه و سیاهنمایی!؟″
📸عکاسی به نام Mykolas Juodele اهل کشور لیتوانی که حدود هفده ماه در ایران حضور داشته، گزارشی تحت عنوان روحیه هیپی ″جزایر جنوب ایران″ در ″سایت گاردین″ منتشر کرده، این هنرمند در نقش پیاده نظام دشمن گزارشهای دیگری نیز از اشاعهی ″فساد و فحشا″ در ایران تهیه نموده است.
🗣فعالیتهای یوادله در ایران با محوریت جنگ فرهنگی دشمن پایهریزی شده؛ او در مقالهاش به صورت ویژه به موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و تراکم جمعیتی جزایر جنوبی کشور پرداخته و با انتشار عکسهایی طی سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، وضعیت فرهنگی جزایر را تشریح کرده است. بهگونهای که به صورت مصداقی تعدادی از جوانان گردشگر یا بومی منطقه را گزینش نموده و به این واسطه آزادی به معنای ″ولنگاری، بیقیدی، هرجومرج و بیقانونی″ در این سواحل را به تصویر کشیده و این سبک را به قاطبه جامعه تعمیم داده است! ولنگاریای که مردم منطقه نیز به واسطه آن امرار معاش میکنند.
♨️یوادله از سپاه پاسداران بعنوان عامل ایجاد محدودیت در منطقه نام برده و جالبتر از آن به میزان حوزهی استحفاظی سپاه، پایگاههای نظامی در منطقه، آمار مردمی که در زمان جنگ به امارات پناهنده شدند و موارد قابل تامل دیگری نیز اشاره نموده است!
⁉️مجوز این فرد برای سطح دسترسیهای بیحدومرز و آزادی عمل او ابهامی است که نیاز است مسئولین امر تشریح نمایند.
ادامه دارد...
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
🖥 ماکیاول در بچه رئیس!
🕹 در قسمت «دوام بیار رفیق» از مجموعه «بچه رئیس» قهرمان داستان به برادرش میگوید: «تا وقتی هدفت یه خیر بزرگتره هرکاری میتونی بکنی، گاوصندوق بزنی، چیز بشکنی،تا صبح بیرون بمونی... »
♨️این دیالوگها جملهی معروف ″هدف وسیله را توجیه میکند″، از فلسفه سیاسی ماکیاول را تداعی میکند.
‼️ سوال مهم از دست اندرکاران شبکه پویا این است که آیا در هنگام دوبله و یا قبل از پخش، ناظری جهت بررسی این آموزهها وجود ندارد؟
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
″پادرمیانی نفوذیها یا پذیرش حقارت؟″
🚫میکلاس یوادله با طیب خاطر مستندات بسیاری در زمینه نفوذ فرهنگی و اشاعه فحشا یا به تعبیری آزادی تعدادی از مکانهای مختلط در کشور جمعآوری و در رسانههای مختلف و صفحهی شخصیاش منتشر کرده است.
♨️او با انتشار عکسی در یکی از یاداشتهایش با عنوان ″کشور حل نشده″، به خروج نسل جدید ایرانی از سنتها اشاره و آن را بهعنوان ″واقعیت کمتر شناخته شده از ایران در سطح جهان″ قلمداد میکند. او جامعه ایران بهویژه جوانان را مدرنیتهخواه نامیده که بخش سنتی جامعه نیز متاثر از آنان در این ریل در حال تغییرند.
⭕️ماجرا وقتی اسفناک میشود که این عکاس با برگزاری نمایشگاهی در تهران، مجموعهای ازعکسهای سیاه و زاویهدارِ خویش را در معرض دید عموم جامعه ایرانی قرار میدهد! این پرسش جدی وجود دارد که مسئولان وزارت ارشاد با چه توجیهی چنین مجوزی را به وی دادهاند! آیا فعالیتهای گستردهی وی از دید مسئولان و ناظران وزارت ارشاد و نهادهای امنیتی، پنهان مانده یا طبق معمول پای ″نفوذیها″ در میان است؟! کدام کشوری در جهان به یک فرد خارجی که وظیفه تأمین خوراک رسانههای دشمنش را دارد، حاشیه امنی برای قلب واقعیتها ایجاد میکند؟
ادامه دارد...
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
″دغدغهمندان داخلی و خارجیِ مناطق آزاد فرهنگی!″
🚫انتخاب سواحل جنوبی کشور و تمرکز ویژه عکاس اهل لیتوانی بر شرایط فرهنگی، اقتصادی و امنیتی جزایر تاملبرانگیز است. اهمیت این موضوع از چند منظر قابل بررسی است:
⚠️طی سالهای اخیر عدهای از مسئولان به دنبال ایجاد مناطق آزاد فرهنگی به بهانه واهی توسعه صنعت توریسم در کشور بودند، حال آنکه سایر مناطق بکر و دارای ظرفیت توریستی مغفول ماندهاند!
⚠️انتشار چنین یادداشتها و عکسهایی، ذیل پروژه نفوذ فرهنگی قلمداد میشود. نتایجی که در سایه غفلت ناخواسته یا عامدانه مسئولین مربوطه در نمایشگاهی عرضه شده و در صفحه شخصی عکاس و سایتهای خارجی از جمله گاردین منتشر گردیده است.
♨️اکنون به برکت بیتدبیری، غفلت، وادادگی و حتی نفوذی بودن یا تحت نفوذ بودن متولیان فرهنگی کشور، انواع فیلمهای سیاه و ناامید کننده به جشنوارههای جهانی راه یافته و چهرهای مجعول از مردم شریف ایران به جهانیان معرفی شده است. حال امثال این عکاس و چه بسا افراد دیگر نیز به دنبال وارونه نمایی جامعه در منظر مردم جهان هستند و در حکم تکملهای برای برخی هنرمندان معلومالحال ایرانی محسوب میشوند.
🔔ضروریست فعالیتهای این عکاس بهویژه در ″سواحل جنوبی کشور″، با دقت رصد شده و نوع تعامل مسئولین مرتبط با وی نیز بررسی و آشکار شود.
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
🕯کارتونهای فرهنگساز
🔶 با وجود تمامی نقدهایی که به مباحثِ تربیتیِ کودک و نوجوان در رسانه وارد است و تولیداتی که با توجه به ظرفیت موجود، زمان و هزینهی صرف شده در طول سالیان گذشته رضایتبخش نیست؛ اما بیان نقاط قوت میتواند سبب امیدواری و ترویج آثار خوب شود و استعدادهای این حوزه را به برخی مسئولین منفعل یادآوری کند.
📺 کارتونهای «ببعی» و «مهارتهای زندگی» از جمله مواردی هستند که محتوای مناسبی دارند و در آنها با روایتِ اتفاقاتی، نقش اصلیِ داستان دست به انتخاب میزند و با نمایش تبعات خوب یا بدِ این انتخاب، سبک زندگی مطابق با فرهنگ ایرانی را در حد توان فکری کودک به تصویر میکشد.
🦁🦊 پویانماییهایی همچون «کلیله و دمنه» نیز کودک را با غنای ادبی ایران زمین آشنا کرده و با بیانی مصداقی، آموزههای اخلاقی را به تصویر میکشند.
📡 وایپ در پیام رسان های بله، ایتا، سروش، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
📍روحهای گرسنه
✅ همانگونه که تغذیهی جسم کودک حائز اهمیت است، حساسیت در تغذیهی فکر و روح او نیز مهم است و البته حساسیتی به مراتب بیشتر؛ چراکه انسانیتِ انسان، به فکر و روحش بستگی دارد. بنابراین لازم است رسانه ملی توجه ویژهای به این امر داشته باشد، بهویژه در برنامههای کودک که با اجرای مجری همراه است، به دلیل تاثیر و نفوذ کلام مستقیم، از اهمیت زیادی برخوردار است.
👦👧 برنامه «منم بچه مسلمان» علیرغم برخی انتقادات، حضور یک روحانی مهربان به عنوان مجری را حلقه وصلی میان کودکان و مبانی دینی قرار داده است و در خلال برنامه، خلأهای اشعار و قصههای کودکانهی دینی در رسانه را تا حدی پوشش میدهد.
🔆 برنامه «پاشو پاشو کوچولو» با اغماض از برخی نکات، محتوای خوبی در زمینه تربیت کودک ارائه داده؛ خلاقیت را با آموزش کاردستی بالا برده و با خواندن داستانهای جذاب، عملکرد صحیح در موقعیتهای مختلف را به او میآموزد.
با تلاش در رونقِ این سبک برنامهسازی با محتوای علمی دقیق، شاهد گسترش مبانی صحیح تربیتی میان فرزندان و والدینشان خواهیم بود.
👤 زهرا خندان
📡 وایپ در پیام رسان های بله، ایتا، سروش، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫″تلطیف همباشی و فرزند نامشروع″
🎥مهمانخانه ماه نو فیلم مشترک ″ایران و ژاپن″ است که اخیرا بدلیل اظهار پشیمانی مهناز افشار از بازی در آن، با حاشیههایی همراه شد. فیلم پس از اکران در ″سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر″، به اکران آنلاین رسیده است.
وایپ
🚫″تلطیف همباشی و فرزند نامشروع″ 🎥مهمانخانه ماه نو فیلم مشترک ″ایران و ژاپن″ است که اخیرا بدلیل اظه
🎞زن و مردی در گذشته در یک مهمانخانه زندگی میکردند، پس از مدتی مرد، زن را ترک کرده و زن به ژاپن سفر میکند. او بهعنوان کارگر کارخانهای مشغول به کار میشود و پس از چند ماه زندگی در ژاپن، دختری به دنیا میآورد. مدیر کارخانه که فرزندی نداشت، میپذیرد در ازای سرپرستی نوزاد به زن پناه دهد؛ اما زن پس از مدتی بهصورت پنهانی با فرزند خویش به ایران باز میگردد. پس از سالها که مرد ژاپنی برای سرمایهگذاری به ایران سفر میکند به سراغ زن رفته و مراودات آنها، سبب کنجکاوی دختر و بازخواست از مادر برای اطلاع از سرگذشت پدرش میشود.
❌فیلم ابهام دارد و مشخص نیست پدر واقعی چه کسیست. اگر پدر ژاپنی فرض شود، پیام نویسنده ایرانی فیلم، ″تحقیرآمیز″ و قبیح محسوب میشود. مضاف بر آن، ژاپنیها همواره مرئوس نمایش داده شدند! مرد ژاپنی نیز در کسوت یک سرمایهگذار صادق و کارآفرین است که ایرانیها در خدمتش هستند!
💢اما با توجه به قرینههای موجود در فیلم، پدر ایرانی بهعنوان دوست مادر فرض میشود که در اینصورت جامعه ایرانی از منظر کارگردان ژاپنی اثر، ″حرامزاده″ تلقی شده است.
♨️در هر حال بیهویتی دختر که خود نیز ″راه مادر را در پیش گرفته″، مشهود بوده و مشروع یا نامشروع بودن تولدش در هالهای از ابهام است! لازم بهذکر است که با فرض ″نمادین″ بودن فیلم نیز، اوضاع فاجعهبارتر خواهد بود.
🚫نکته تاسفبار دیگر، اکران چنین فیلمی که ″حاکمیت سیاسی و مبانی عقیدتی″ ایران کنونی را مورد هجمه قرار داده، در جشنواره جهانی فیلم فجر است!
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
🎙نماهنگهای شورآفرین
🖋 شعر، قدرتِ اعجابانگیزی در ایجاد شور دارد؛ اگر محتوای آن شعورزا باشد، قطعا شورِ پایدار و انسانسازی خواهد بود.
🎶 پخشِ نماهنگهای مختلف از شبکه پویا که حاوی اشعار پرمحتوا و حماسی همراه با خلاقیتهای نمایشی و استفاده از نوجوانان خوش صدا است، نقش ویژهای در ایجاد هویت ملی و فراملی ایفا میکند. تاکید بر همدلی، استفاده از تولیدات داخلی و حمایت از مظلوم از جمله موضوعاتی هستند که با پرداخت مناسب، احساس غرور و مسئولیتپذیری را در مخاطب ایجاد میکند.
🔴 برخلافِ بعضی از موسیقیهایی که در برنامههای «بچه محل» یا «بامابیا» پخش میشود که یا محتوای مناسبی ندارد و یا محتوای صحیح را با ضربآهنگ تند و مضرّی از موسیقی همراه کرده، این آثار ارزشمند از محتوای خوب و با موسیقی دلپذیر برخوردار هستند که سبب میشود 👈ذائقهی شنیداری کودک رشد کرده و در بزرگسالی از موسیقیهای نازل که حاوی مضامین سطحِ پایین، در حد رنگ عسلی چشم یا محکم نبستن در است، استقبال نکند.👉
👤 زهرا خندان
📡 وایپ در پیام رسان های بله، ایتا، سروش، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
"بچه مهندس روی ریل احترام به مخاطب"
🔴 در امر تربیت آنچه بیش از نمایش زشتیها موثر است ارائه الگوی مناسب رفتاریست؛ توجه صرف به زشتیها که در آثار برخی از فیلمسازان، به بهانه نمایش واقعیتها دیده میشود نهتنها بازدارنده نیست بلکه ترغیب کننده و قبحشکن نیز میباشد.
✅ بچه مهندس از این آفت به دور بوده است. در این مجموعه نه از سیاهنماییهای مفرط و خودتحقیری خبری هست و نه انکار واقعیتهای تلخ.
☑️ با وجود ایرادات فنی که شیرینی محتوای پربار سریال را تا حدی تحت تاثیر قرار داد، استقبال مخاطبان از پیامها و سوژههای سریال نشان داد که پرداختن به این موضوعات میتواند جانی بر کالبد صنعت فیلم و سریالسازی بدمد. موضوعاتی چون زندگی بزرگان سیاسی و دینی، موفقیتها در زمینههای گوناگون علمی، پروندههای امنیتی و بسیاری سوژههای جذاب دیگر.
پرداختن به موضوعات اجتماعی و اقتصادی هم از رسالتهای مهم رسانه ملی است و جایگاه ویژهای در سبد بصری خانوادهها دارد مانند ازدواج آسان، فرزندآوری، اشتغال و تولید.
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe