″پادرمیانی نفوذیها یا پذیرش حقارت؟″
🚫میکلاس یوادله با طیب خاطر مستندات بسیاری در زمینه نفوذ فرهنگی و اشاعه فحشا یا به تعبیری آزادی تعدادی از مکانهای مختلط در کشور جمعآوری و در رسانههای مختلف و صفحهی شخصیاش منتشر کرده است.
♨️او با انتشار عکسی در یکی از یاداشتهایش با عنوان ″کشور حل نشده″، به خروج نسل جدید ایرانی از سنتها اشاره و آن را بهعنوان ″واقعیت کمتر شناخته شده از ایران در سطح جهان″ قلمداد میکند. او جامعه ایران بهویژه جوانان را مدرنیتهخواه نامیده که بخش سنتی جامعه نیز متاثر از آنان در این ریل در حال تغییرند.
⭕️ماجرا وقتی اسفناک میشود که این عکاس با برگزاری نمایشگاهی در تهران، مجموعهای ازعکسهای سیاه و زاویهدارِ خویش را در معرض دید عموم جامعه ایرانی قرار میدهد! این پرسش جدی وجود دارد که مسئولان وزارت ارشاد با چه توجیهی چنین مجوزی را به وی دادهاند! آیا فعالیتهای گستردهی وی از دید مسئولان و ناظران وزارت ارشاد و نهادهای امنیتی، پنهان مانده یا طبق معمول پای ″نفوذیها″ در میان است؟! کدام کشوری در جهان به یک فرد خارجی که وظیفه تأمین خوراک رسانههای دشمنش را دارد، حاشیه امنی برای قلب واقعیتها ایجاد میکند؟
ادامه دارد...
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
″دغدغهمندان داخلی و خارجیِ مناطق آزاد فرهنگی!″
🚫انتخاب سواحل جنوبی کشور و تمرکز ویژه عکاس اهل لیتوانی بر شرایط فرهنگی، اقتصادی و امنیتی جزایر تاملبرانگیز است. اهمیت این موضوع از چند منظر قابل بررسی است:
⚠️طی سالهای اخیر عدهای از مسئولان به دنبال ایجاد مناطق آزاد فرهنگی به بهانه واهی توسعه صنعت توریسم در کشور بودند، حال آنکه سایر مناطق بکر و دارای ظرفیت توریستی مغفول ماندهاند!
⚠️انتشار چنین یادداشتها و عکسهایی، ذیل پروژه نفوذ فرهنگی قلمداد میشود. نتایجی که در سایه غفلت ناخواسته یا عامدانه مسئولین مربوطه در نمایشگاهی عرضه شده و در صفحه شخصی عکاس و سایتهای خارجی از جمله گاردین منتشر گردیده است.
♨️اکنون به برکت بیتدبیری، غفلت، وادادگی و حتی نفوذی بودن یا تحت نفوذ بودن متولیان فرهنگی کشور، انواع فیلمهای سیاه و ناامید کننده به جشنوارههای جهانی راه یافته و چهرهای مجعول از مردم شریف ایران به جهانیان معرفی شده است. حال امثال این عکاس و چه بسا افراد دیگر نیز به دنبال وارونه نمایی جامعه در منظر مردم جهان هستند و در حکم تکملهای برای برخی هنرمندان معلومالحال ایرانی محسوب میشوند.
🔔ضروریست فعالیتهای این عکاس بهویژه در ″سواحل جنوبی کشور″، با دقت رصد شده و نوع تعامل مسئولین مرتبط با وی نیز بررسی و آشکار شود.
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
🕯کارتونهای فرهنگساز
🔶 با وجود تمامی نقدهایی که به مباحثِ تربیتیِ کودک و نوجوان در رسانه وارد است و تولیداتی که با توجه به ظرفیت موجود، زمان و هزینهی صرف شده در طول سالیان گذشته رضایتبخش نیست؛ اما بیان نقاط قوت میتواند سبب امیدواری و ترویج آثار خوب شود و استعدادهای این حوزه را به برخی مسئولین منفعل یادآوری کند.
📺 کارتونهای «ببعی» و «مهارتهای زندگی» از جمله مواردی هستند که محتوای مناسبی دارند و در آنها با روایتِ اتفاقاتی، نقش اصلیِ داستان دست به انتخاب میزند و با نمایش تبعات خوب یا بدِ این انتخاب، سبک زندگی مطابق با فرهنگ ایرانی را در حد توان فکری کودک به تصویر میکشد.
🦁🦊 پویانماییهایی همچون «کلیله و دمنه» نیز کودک را با غنای ادبی ایران زمین آشنا کرده و با بیانی مصداقی، آموزههای اخلاقی را به تصویر میکشند.
📡 وایپ در پیام رسان های بله، ایتا، سروش، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
📍روحهای گرسنه
✅ همانگونه که تغذیهی جسم کودک حائز اهمیت است، حساسیت در تغذیهی فکر و روح او نیز مهم است و البته حساسیتی به مراتب بیشتر؛ چراکه انسانیتِ انسان، به فکر و روحش بستگی دارد. بنابراین لازم است رسانه ملی توجه ویژهای به این امر داشته باشد، بهویژه در برنامههای کودک که با اجرای مجری همراه است، به دلیل تاثیر و نفوذ کلام مستقیم، از اهمیت زیادی برخوردار است.
👦👧 برنامه «منم بچه مسلمان» علیرغم برخی انتقادات، حضور یک روحانی مهربان به عنوان مجری را حلقه وصلی میان کودکان و مبانی دینی قرار داده است و در خلال برنامه، خلأهای اشعار و قصههای کودکانهی دینی در رسانه را تا حدی پوشش میدهد.
🔆 برنامه «پاشو پاشو کوچولو» با اغماض از برخی نکات، محتوای خوبی در زمینه تربیت کودک ارائه داده؛ خلاقیت را با آموزش کاردستی بالا برده و با خواندن داستانهای جذاب، عملکرد صحیح در موقعیتهای مختلف را به او میآموزد.
با تلاش در رونقِ این سبک برنامهسازی با محتوای علمی دقیق، شاهد گسترش مبانی صحیح تربیتی میان فرزندان و والدینشان خواهیم بود.
👤 زهرا خندان
📡 وایپ در پیام رسان های بله، ایتا، سروش، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫″تلطیف همباشی و فرزند نامشروع″
🎥مهمانخانه ماه نو فیلم مشترک ″ایران و ژاپن″ است که اخیرا بدلیل اظهار پشیمانی مهناز افشار از بازی در آن، با حاشیههایی همراه شد. فیلم پس از اکران در ″سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر″، به اکران آنلاین رسیده است.
وایپ
🚫″تلطیف همباشی و فرزند نامشروع″ 🎥مهمانخانه ماه نو فیلم مشترک ″ایران و ژاپن″ است که اخیرا بدلیل اظه
🎞زن و مردی در گذشته در یک مهمانخانه زندگی میکردند، پس از مدتی مرد، زن را ترک کرده و زن به ژاپن سفر میکند. او بهعنوان کارگر کارخانهای مشغول به کار میشود و پس از چند ماه زندگی در ژاپن، دختری به دنیا میآورد. مدیر کارخانه که فرزندی نداشت، میپذیرد در ازای سرپرستی نوزاد به زن پناه دهد؛ اما زن پس از مدتی بهصورت پنهانی با فرزند خویش به ایران باز میگردد. پس از سالها که مرد ژاپنی برای سرمایهگذاری به ایران سفر میکند به سراغ زن رفته و مراودات آنها، سبب کنجکاوی دختر و بازخواست از مادر برای اطلاع از سرگذشت پدرش میشود.
❌فیلم ابهام دارد و مشخص نیست پدر واقعی چه کسیست. اگر پدر ژاپنی فرض شود، پیام نویسنده ایرانی فیلم، ″تحقیرآمیز″ و قبیح محسوب میشود. مضاف بر آن، ژاپنیها همواره مرئوس نمایش داده شدند! مرد ژاپنی نیز در کسوت یک سرمایهگذار صادق و کارآفرین است که ایرانیها در خدمتش هستند!
💢اما با توجه به قرینههای موجود در فیلم، پدر ایرانی بهعنوان دوست مادر فرض میشود که در اینصورت جامعه ایرانی از منظر کارگردان ژاپنی اثر، ″حرامزاده″ تلقی شده است.
♨️در هر حال بیهویتی دختر که خود نیز ″راه مادر را در پیش گرفته″، مشهود بوده و مشروع یا نامشروع بودن تولدش در هالهای از ابهام است! لازم بهذکر است که با فرض ″نمادین″ بودن فیلم نیز، اوضاع فاجعهبارتر خواهد بود.
🚫نکته تاسفبار دیگر، اکران چنین فیلمی که ″حاکمیت سیاسی و مبانی عقیدتی″ ایران کنونی را مورد هجمه قرار داده، در جشنواره جهانی فیلم فجر است!
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
🎙نماهنگهای شورآفرین
🖋 شعر، قدرتِ اعجابانگیزی در ایجاد شور دارد؛ اگر محتوای آن شعورزا باشد، قطعا شورِ پایدار و انسانسازی خواهد بود.
🎶 پخشِ نماهنگهای مختلف از شبکه پویا که حاوی اشعار پرمحتوا و حماسی همراه با خلاقیتهای نمایشی و استفاده از نوجوانان خوش صدا است، نقش ویژهای در ایجاد هویت ملی و فراملی ایفا میکند. تاکید بر همدلی، استفاده از تولیدات داخلی و حمایت از مظلوم از جمله موضوعاتی هستند که با پرداخت مناسب، احساس غرور و مسئولیتپذیری را در مخاطب ایجاد میکند.
🔴 برخلافِ بعضی از موسیقیهایی که در برنامههای «بچه محل» یا «بامابیا» پخش میشود که یا محتوای مناسبی ندارد و یا محتوای صحیح را با ضربآهنگ تند و مضرّی از موسیقی همراه کرده، این آثار ارزشمند از محتوای خوب و با موسیقی دلپذیر برخوردار هستند که سبب میشود 👈ذائقهی شنیداری کودک رشد کرده و در بزرگسالی از موسیقیهای نازل که حاوی مضامین سطحِ پایین، در حد رنگ عسلی چشم یا محکم نبستن در است، استقبال نکند.👉
👤 زهرا خندان
📡 وایپ در پیام رسان های بله، ایتا، سروش، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
"بچه مهندس روی ریل احترام به مخاطب"
🔴 در امر تربیت آنچه بیش از نمایش زشتیها موثر است ارائه الگوی مناسب رفتاریست؛ توجه صرف به زشتیها که در آثار برخی از فیلمسازان، به بهانه نمایش واقعیتها دیده میشود نهتنها بازدارنده نیست بلکه ترغیب کننده و قبحشکن نیز میباشد.
✅ بچه مهندس از این آفت به دور بوده است. در این مجموعه نه از سیاهنماییهای مفرط و خودتحقیری خبری هست و نه انکار واقعیتهای تلخ.
☑️ با وجود ایرادات فنی که شیرینی محتوای پربار سریال را تا حدی تحت تاثیر قرار داد، استقبال مخاطبان از پیامها و سوژههای سریال نشان داد که پرداختن به این موضوعات میتواند جانی بر کالبد صنعت فیلم و سریالسازی بدمد. موضوعاتی چون زندگی بزرگان سیاسی و دینی، موفقیتها در زمینههای گوناگون علمی، پروندههای امنیتی و بسیاری سوژههای جذاب دیگر.
پرداختن به موضوعات اجتماعی و اقتصادی هم از رسالتهای مهم رسانه ملی است و جایگاه ویژهای در سبد بصری خانوادهها دارد مانند ازدواج آسان، فرزندآوری، اشتغال و تولید.
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
💢 محتواهای جذاب
🔊 گاهی رسانهی حوزه کودک ونوجوان به قدری درگیرِ کُپی میشود که از استعدادهای موجود داخلی غفلت میورزد.
📗 داستانِ مصور «ایلیا» از مجموعه تولد یک قهرمان، از آن داستانهایی است که به علت روایت هیجانانگیز و توجه به نیاز مخاطبِ نوجوان مبنی بر داشتن قهرمان، قابلیت تبدیل به انیمیشنی جهانی را دارد و میتواند با مجموعههای «لاک پشتهای نینجا» و «مرد عنکبوتی» رقابت نماید.
🗣 مجموعه «نظر شما چیه؟» تقابل جذابی از انسان خبیث و انسان پاک را به نمایش گذارده که در نهایت با یک سوال فکر را درگیر میکند؛ به جهت نمایش صحیح اتفاقات، بیننده به سنجش بهترین راه میرسد بدون آنکه مستقیم جواب را دریافت کرده باشد.
📡 وایپ در پیام رسان های بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
″سلبریتیهایی که از ظن خود یار مردم میشوند″
♨️این روزها سلبریتیها در صفحات مجازیشان پستهایی گذاشتند سراسر آه و فغان برای کشته شدن رومینا اشرفی بهدست پدر جاهلش!
⁉️اما چرا جنس همراهی سلبریتیها با جنس همراهی مردم تفاوت دارد؟ چرا طوری پست میگذارند که خود را تافتهی جدا بافته بنمایانند؟ مگر مردم از مرگ رومینا یا حادثههای دیگری مانند هواپیمای اوکراینی خوشحال شدند که اینچنین در بزنگاهها ژست اپوزیسیون به خود گرفته و با شبکههای معاند همزبان شدهاند؟
🔅چرا با غمهای دیگرِ مردم همراهی نمیکنند؟ هستند افرادی که بر اثر بیماری کرونا و درهم شدن اوضاع مالیشان دچار مرگ تدریجی شدهاند، درد مردم و دلسوزیشان چرا آنجا بهکار نیامد تا باور این روزها برایمان سادهتر باشد!
⛔️این انتخاب مواضع گزینشی، این باور را برایمان قطعی میکند که اختیاردار و گردانندگان فضای مجازیِ سلبریتیها، از یک چشمه آب میخوردند.
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
❗️سلبریتیها در خط مقدمِ هشتگهای داس و پدر...
🔺رومینا اشرفی مستمسکی شد تا برخی در بوق و کرنا کنند که:
📢"حقتان است نگذاشتید خانه پدری اکران شود تا پدر دخترک قربانی عبرت بگیرد از پیشگوییهای قبل از انقلابِ فیلم، برای این روزها!"
🔺هیاهوی گزینشی، مقطعی و هدفمند این جماعت اتفاق تازهای نیست؛ مسلک پیشینه داری است اما مردم جامعه هوشمند شدهاند حواسشان هست که این افراد، بیاراده فرمایشات اربابانشان را مشق میکنند و نمیشود به بهانه پدر رومینا همگان را با یک چوب راند!
❗️با چه قباحتی روی خون دخترک تالشی موجسواری کردند در حالیکه تا توانستند در انواع فیلمها، سریالها و تئاترهایشان پدران ″خائن و جانی، معتاد، بیعاطفه و بیمسئولیت″ را به اذهان جامعه تزریق و تحمیل کردند، حال رومینا اشرفی بهانهای شد برای ادامه ″زنجیره پدرکُشی″ از حیث مقام و مرتبه!
چرا که تجویزکنندگان فروپاشی نظام خانواده بهخوبی میدانند پدر ستون است و تخریب ستون، بنا را از هم میپاشد! نسخهای که چند صد سال در غرب پیاده کردند و نتیجه داد!
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe
✍علم بهتر است یا ...؟
⚠️سالهاست که به بهانهی جذب مخاطب و حامیِ مالی، بیمناسبت یا بامناسبت، سلبریتیها مهمان برنامههای تلویزیونی هستند.
📗اما افرادی که عمر و جوانی خود را صرف مطالعه، تحقیق و پژوهش در رشتههای مختلف علمی کردهاند هیچ سهمی از این ویترین سلیقهها ندارند.
🎭مدیران محترم! آیا فکر نمیکنید تبلیغ خوانندگی و بازیگری، تبلیغ مهارتهای ورزشی و یا دعوت گاه و بیگاه بازیگران و فوتبالیستها در برنامههای مختلف میتواند موجب اقناع کاذبِ اذهان مخاطبین شود تا جایی که تشویق امیدهای آیندهی کشور به علماندوزی را از فکر بیننده و برنامهریزی تصمیمگیران فرسنگها دور کند؟
🔴 برخی برنامهسازان و سلبریتیپرورها چگونه به این دوگانگی پاسخ میدهند که وقتی فلان دانشمند در خارج از کشور از دنیا میرود بر طبل اعتراض به عدم حمایت از او میکوبند ولی از استعدادهای فراوان علمی، المپیادی و نخبهی کشور سراغی نمیگیرند؟
🍀خوب است در فضای مسموم پهلوانپنبه پروری سکولارها، قهرمانان واقعیمان را بشناسیم و بشناسانیم.
👤امیرپور
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا، تلگرام و اینستاگرام
@irwipe