📽 از جشنوارهی حقیقت تا جشنوارهی فجر؛ راهی است که چهار مستند پیمودند
🎞 انتخابهای هوشمندانهای که باعث شد، تمام مستندهای جشنوارهی فجر در سطحی قابل قبول از فرم قرار داشته باشند. البته پردازشها و تلفیق زبان طنز با قصهی پردردِ خونهای آلوده در «قویدل» حساب آن را از سایرین جدا میکرد. «آخرین کوسه نهنگ» نیز با نریشن جذاب و ترسآلود، استفاده از تصاویر زیبا و بدیع طبیعت، متفاوت از بقیه بود، اما در عین حال با استفاده از نمادها و تصاویرِ طبیعت به فنا رفته، روایت را تلخ و مخاطب را ناامید میکرد.
وایپ
📽 از جشنوارهی حقیقت تا جشنوارهی فجر؛ راهی است که چهار مستند پیمودند 🎞 انتخابهای هوشمندانهای که
🎥 «خانوادهی خلج» به کارگردانی «مریم الهامیان و مصطفی حاجی قاسمی» روایت خانوادهای بود که تولیدکننده بودن، ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی زندگی آنها را تحتتاثیر قرار داده است.
پسر آخر خانواده زیر بار سنگین تنشهای حاصل از آن با افسردگی و میل به خودکشی دستوپنجه نرم میکند، پسر بزرگتر دیسک کمر گرفته و پسر دوم بهدلیل عدم کارآمدی واحد تولیدی، برای پیشرفت به آمریکا مهاجرت میکند.
پدر خانواده زیر فشارهای حاصل از «بانکداری مبتنی بر سرمایهداری» مزهی تلخ زندان را چشیده و آبروی خود را از دست رفته میبیند و تمام این ماجراها از او یک مرد شکستخورده میسازد.
و اما مادری که پای «قمار تولید» میماند و با تنشهای حاصل از آن کنار میآید، اشک میریزد و استقامت میکند...
🎞 روایتی حقیقی از زندگی تولیدکنندگانی که قرار است در تعادل و پیشرفت اقتصادی نقش ایفا کنند، اما گرفتار «غولهای بانکی» میشوند که با دور زدن قوانین، راه گلوی تلاشگران این عرصه را میبندند و به زدوبند میپردازند. در این میان «وکیلی کاربلد» با آگاهی از قوانین و «سیستم قضائی کشور» توانست، هفت میلیارد بدهی این واحد تولیدی را با افشای خلافهای قانونی بانک در دولت رئیسی صفر کند.
🎞 دغدغهای کاملا متناسب با شرایط روز، نمرهی قابل قبولی به این مستند میدهد؛ اما کاش با نمایش روال کاری وکیل، زمام این غول انحصارطلب و تولیدکنندهخوار را به دست قانونگذاران میسپرد.
🎥 مستند «تکثیر در اسارت» ساختهی «مهدی ایمانی شهمیری» هرچند سفارشیساز به نظر میرسد، دغدغهاش محیطزیستی و تلاش برای زندگی بخشیدن به گونههای در حال انقراض است.
🎞 در این مستند لحظات سختِ تصمیمگیریها و برخوردهای علمی با چالشها نمایش داده میشود که موجب بیرمق شدن استوریهای هیجانی چهرهها پس از مرگ پیروز میشود. اجرای عملی یک فرضیهی علمی حتی اگر به شکست منجر شود، به خودیِ خود یک پیروزی در پیشرفتهای علمیست، چرا که به شناخت روشهای اشتباه و دستیابی به راه و روش صحیح کمک میکند. البته این در صورتیست که راهی که نتیجه آن مشخص است، تکرار نشده و هزینهساز نشود.
🎞 نکتهی جالب توجه در این مستند، آمار پایانی آن بود که گزارش میداد: «از سال۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۲، پنجاه فرد یوز ایرانی وجود داشت که ۱۲ فرد آن توسط "سگها" و ۱۱ فرد آن با تصادف تلف شدند.» مسئلهای که نشان میدهد اگر برای ایمنسازی محیطِ زیستِ این گونهها تلاش میشد. قطعا نیازی به تکثیر در اسارت، احساس نمیگشت.
🎞 نکته جالبتوجه دیگر که میتوان در ذیل این موضوع به آن پرداخت واکنش احساسی و متناقض چهرهها در دفاع همزمان از یوز ایرانی و سگهای ولگرد است!!
🎥 مستند «قویدل» به کارگردانی «علی فراهانیصدر» روایت مردیست که با کنجکاوی غریزی، حقیقتطلبی درونی، شجاعت و پیگیری بیوقفه، پروندهی خونهای آلودهی دههی هفتاد را به کمک پیگیریهای ادارهی آگاهی، قُضات پاکدست و رأی دیوان عالی کشور به ثمر میرساند.
🎞 رسوایی جهانی فرانسه در ارسال خونهای آلوده، جامعهای از هموطنان هموفیلی را درگیر میکند، مسئولینِ وقت، با بیوجدانی یا ترس از آبروریزی یا... پیگیر دریافت غرامت از فرانسه نمیشوند، درحالیکه شرکت ارسالکنندهی فرانسوی از آنان درخواست پیگیری داشته است.
🎞 در این مستند، مطالبهگری و حقطلبی به شکل بسیار جذابی ارائه میشود و روند روایت به گونهایست که ناخودآگاه مخاطب را به این نتیجه میرساند که میشود به حق خود رسید حتی اگر متهمین از مسئولین باشند. هرچند نگرفتن غرامت و عدم مجازاتِ مجرمین یا مقصرین، دل را میسوزاند اما پرداخت پول و امکانات جهت درمان بیماران و خانوادههای درگیر از نکات دلگرمکننده این مستند به حساب میآمد که نشاندهنده انتقاد صحیح و به دور از غلو و سیاهنمایی بود.
🎥 مستند «آخرین کوسه نهنگ» ساختهی «رامتین بالف» نیز دغدغهی محیط زیستی دارد اما با نگاهی به شدت انتقادی نسبت به صنعت و نفت، به نمایش آلودگیها و حوادث دریایی میپردازد. رودی محکوم به زوال، بیابان برهوت شدن رود به علت جهالت آدمی، تجددخواهی بشر، فشار صنعت، کشیدن شیرهی جان زمین و...روایتی تلخ از حال حاضر طبیعت ایران است.
🎞 شاید هدف این مستند را بتوان در این جمله از آن یافت که «انسان در دور تسلسل خویش به گذشتگان میرسد و خود را به طبیعت میسپارد.» یعنی بازگشت به طبیعت و شاید بازگشت به زندگی بدوی با دوری از عوامل آلودهکنندهی محیط زیست.
❓آلودگی محیطزیست به علت عدم دلسوزی برای طبیعت توسط افراد و شرکتها و فشار بیش از حد صنایع برای بهرهبرداری بیشتر، در سطح خرد و متوسط و سیاستهای دولتها و حاکمیتهای جهانی..
🖇پیوند مطلب
http://roubesh.ir/post/1465
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎥کیکی که هیچ خرسی نگرفت
🔹همزمان با برگزاری هفتادوچهارمین دوره از جشنواره برلین، جاروجنجال رسانهای پیرامون فیلم سینمایی «کیک محبوب من»؛ ساخته بهتاش صناعیها و مریم مقدم بالا گرفت.
🔹بسیاری از رسانههای ضد انقلاب امید بسته بودند تا این فیلم سطحی و ضعیف با دریافت خرس طلایی، سینمای رسمی ایران را تحقیر کند و فتح بابی باشد برای سوق دادن اهالی سینما به سمت ساخت فیلمهای زیرزمینی و پشت پا زدن به سینمای رسمی. اما همه این تخیلات، نه تنها با خرس نگرفتن؛ بلکه با بازماندن از دریافت جوایز اصلی، رنگ باخت و رشتهها پنبه شد.
🔹این فیلم به گفته عواملش با نادیده گرفتن محدودیتهای سینمای ایران ساخته شده بود. عوامل فیلم میخواستند با نمایش چند پیرزن بیحجاب و مشروبخواری علنی و دیالوگهای شعاری با بازیهای سطحی و نچسب، بیهنری خود را غالب آلمانیها کنند. غافل از آنکه شعارهایشان برای داوران برلیناله نیز پسزدگی داشت و حتی چاشنی بیانیه و انتشار عکسهای دو نفره کارگردانان نیز نتوانست کلاه سرشان بگذارد تا جوایز را به همین راحتی به این فیلم بدهند.
🔹همان که فیلم را به جشنواره راه دادند و هنر را فدای سیاستزدگی کردند از سر ضدیت با اقتدار جمهوری اسلامی بود و همه حاشیهسازیها و خودِ فیلم، روی هم از گرفتن یک جایزه اصلی هم عاجز ماند و تنها دو جایزه بیاهمیت فیپرشی و کلیساهای جهانی! را گرفت!
📝حمیرا رحمتی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
«حسینهی معلی» پاسخی رسانهای در جهت اثبات قدرت تمدنیِ حاکمیت دین
✳️ چه در ایام عزا و چه در ایام شادی، «حسینیهی معلی» توانست، خانوادهها را در محیط خانه، با پای رسانه وارد حسینه کند.
حسینهای که با دادن تریبون به فرهنگهای مختلف و ملیتهای متفاوت، دین را جهانی و فرهنگی به مردم عرضه کرد. پشتوانهی یک ملت یا بهتر بگویم یک امت، فرهنگی ماندن و تاریخی بودن است که این برنامه با دعوت از فرهنگهای مختلف با عقبهی تاریخی توانست امتی را به نمایش بگذارد که عشق علی علیهالسلام و اولادش، آنها را دور هم جمع کرده است.
وایپ
«حسینهی معلی» پاسخی رسانهای در جهت اثبات قدرت تمدنیِ حاکمیت دین ✳️ چه در ایام عزا و چه در ایام ش
❎ با گذر از این مقدمه، مسئلهای تمدنی «چگونگی امکانپذیر بودن شادی با مولفههای دینمداری» دیرزمانی است که عاملی برای تمسخر دشمنان حاکمیت دین بوده و هست که شیعه، تنها دین اشک است و شادی و تفریح در آن امکان ندارد! و با ارائهی موسیقیهای مخدر و مجالس شادی با شراب و اختلاط، حوزهی دین را جدا از شادی مطرح کردهاند.
این مسئله، چنان در زندگی عموم مردم جاری بوده که گاها در بین خودشان از نداشتن شادی در دین و... سخن میرانند.
✅ حال «حسینیهی معلی» در اعیاد شعبانیه توانست یک پاسخ رسانهای مطلوب به آن بدهد. از این جهت مطلوب که صدای رسانههای بیگانه را درآورد و با تیترسازیهای مختلف و متفاوت سعی در تخریب آن کردند. تخریب آنها، قطعا و یقینا به علت ترس آنان نسبت به جواب قاطع رسانهای به مسئلهای شادی با محوریت دین بوده است چون جهانیان بعد از مشاهدهی مقاومت بینظیر مردمان غزه که به پشتوانهی باور به الله بوده، گرایش به شنیدن حرفهای موحدین دارند و با وجود مولفهی شادی آنهم بدون مشروب و موسیقی مخدر و اختلاطهای شرمآور که خودشان را هم خسته کرده، زمینهی اسلامگرایی شدت خواهد یافت. از سوی دیگر حضور مداحان انقلابی و خارچشم دشمنان این تخریبها را شدت بخشیده است.
✳️ اما انتقادهای دلسوزانه ناصحان متدین را نباید مشابه دشمنان دید و خواند بلکه باید به عنوان تصحیحکنندگان این پاسخ جدید و رسانهای دید و از آن استفاده کرد. نباید در حسینیه هرچند رسانهای به مرزهای «حدود الهی» نزدیک شد! نمیشود نسبت به «عرف متدینین» در برنامهسازی رسانهای در این مسئلهی مهم غفلت نمود. با لحاظ عرف متدیینین با توجه به حریمهای الهی، قطعا پاسخی متقن، جهانشمول و ماندگار به این مسئلهی تمدنی داده خواهد شد.
✳️ آنچه که واضح است این برنامه در مسیر درستی است که توپخانهی دشمن به سوی آن نشانه رفته و از سوی دیگر سرور را در دل مومنین آورده اما غلطهایی دارد که قطعا با انتقادپذیری خادمین حسینیه، «حسینیه معلی» یک جهان را متحیر خواهد کرد.
📝 زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
🔔سخنان ضد اسرائیلی برندگان برلیناله مقامات آلمانی را برآشفت! 🔸 در مراسم اختتامیه برلیناله برخی از ب
🔸«بن راسل»، فیلمساز آمریکایی و کارگردان فیلم «اقدام مستقیم» با چفیه فلسطینی در این مراسم حضور یافت و اسرائیل را به دلیل بمباران غزه که جمعیتی زیادی از غیرنظامیان در آن تحت محاصره زندگی میکنند، را به «نسل کشی» متهم کرد.
«باسل عذرا» و دیووال آبراهام» و گروهشان نیز با دریافت جایزه بهترین مستند اسرائیل را برای قتل عام فلسطینیان محکوم کردند که این سخنان سروصدای زیادی ایجاد کرد تا حدی که آبراهام از سوی رژیم جعلی به مرگ تهدید شد.
یکی از داوران فرانسوی نیز در صحبتهایش هنگام اعلام نام برنده جایزه، از اسرائیل انتقاد کرد. همچنین «متی دیوپ»، برنده خرس طلایی هم در صحبتهایش از فلسطینیها حمایت کرد. صحبتهای برندگان مراسم مورد استقبال حضار در سالن نیز قرار گرفت.
🔸بدنبال این اظهارات، مقامات آلمانی که علنا مدافع رژیم خونخوار صهیونیستی هستند برآشفته شده و مجبور به واکنش شدند.
🔸«کریستین هافمن»؛ سخنگوی دولت آلمان به جمع خبرنگاران آمد و گفت «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان موافق چنین رویکردی نیست و معتقد است که نباید اجازه داد این موضعگیریهای یکجانبه جا بیفتد!!
🔸هافمن با خط و نشان کشیدن گفت برلین تحقیقاتی را در خصوص «دیدگاههای یک جانبه در محکومیت حملات اسرائیل به غزه» در جریان مراسم اهدای جوایز برندگان رویداد سینمایی برلیناله آغاز کرده و «غیرقابل قبول است که برندگان جوایز اشارهای به حمله تروریستی حماس در ۷ اکتبر نکرده باشند.»!!
🔸اظهارات ضد اسرائیلی هنرمندان همچنین انتقاداتی را متوجه وزیر فرهنگ آلمان و شهردار برلین نیز کرد و آقای شهردار با انتشار متنی در شبکه اجتماعی ایکس خواستار تضمین از سوی مدیریت جدید برلیناله برای عدم تکرار این اتفاقات شد.
📝سیدعماد جلیلی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
♦️ طنز تلخی است، اما نه، واقعیتِ طنزی است. 🔻 با آهنگ «برای» به تهییج مردم پرداخت و بار هیجانی اغتشا
❗️هشت ماه حبس
سه سال حبس تعزیری
دو سال ممنوعیت خروج از کشور
و در پایان اسمی از قاضی و دادستان نمیبرد تا مورد توهین قرار نگیرند چون توهین در آیین آدمیزاد نیست!
🔻هر چه بخندیم از طنز ماجرا کم نمیشود. برای این مقدار مجازات، این چنین خود را قهرمان میپنداری؟!
🔻 وقتی پشت پیانو نشستی و حق و باطلها را با استفاده از فضای احساسی حاکم بر جامعه با هم مخلوط کردی، باورت میشد، عدهای از همین آدمیزادها با تلقینهای تو و امثال تو با استفاده از تاکنیکها و حربههای سرویسهای بیگانه، به خیابان بیایند و رودرروی هموطنان خود بایستند؟!
🔻نه تنها بایستند که عریان کنند، بزنند، توهین کنند و چندنفر به یک نفر، جوان یک خانواده را به سینهی قبرستان ببرند و خودشان را آواره دادگاهها کنند و به حق طناب اعدام به گردن بیاویزند؟!
🔻 ای آیین آدمیزاد پرست، آرمان را میشناسی؟ روحالله را چطور؟ آقا حمید، را که جلوی همسر و کودک سهسالهش کشته شد، چه؟
از بردن نام دادستان بخاطر توهین، پرهیز میکنی اما با آهنگت دستانت به خون تک تک این عزیزان و حتی اعدامشدگان آغشته است.
🔺قهرمان آنان بودند که این رنجها را بخاطر آرمان بلندشان تحمل کردند و جالب است که بدانی خانوادههایشان چه با استقامت ایستادند.
🔻این قهرمانپنداری، تقصیر خودتان نیست بخاطر کوچکی آرمانتان است که این کمها را زیاد میپندارید! توماجتان که با دستگیری به ...خوردن افتاد با آرمانی مقایسه کنید که سگهای قلادهدار شما وقتی به او حمله کردند و از او توهین به مقام ولایت را خواستند در آن شرایط سخت بین مرگ و زندگی، از آرمانش حراست کرد! البته قابل مقایسه نخواهد بود چون اذهان شما آنچنان پوک و کوچک است که قادر به فهم آرمانهای عظیم نیست.
🔺فدای سرتان را اگر از زبان مادر چهار شهید بشنویم جذاب است نه تویی که تحمل هشتماه حبس و دو سال ممنوعیت خروج از کشور برایت سنگین است.
📝 زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔴 تناقضات ذهنی و دورویی در کودکان درصورت بیتدبیری شبکه پویا
🎥 زمان زیادی از پخش چندبارهی سریال «گاندو» از شبکهی «آی فیلم» نمیگذرد! فیلمی که بخاطر جذابیت و ارزشمداری جایگاه ویژهای در خانوادههای ایرانیِ پایبند به ارزشهای ملی مذهبی پیدا کرد، تا آنجا که فرزندان کوچک هم پا به پای والدین نشستند و آن را تماشا کردند و حتی نسبت به برخی از بازیگران عُلقه یافتند.
وایپ
🔴 تناقضات ذهنی و دورویی در کودکان درصورت بیتدبیری شبکه پویا 🎥 زمان زیادی از پخش چندبارهی سریال «گ
❓ناگهان دخترکان ده، یازده ساله سوالاتشان تغییر کرد:
«مگه ممکنه رسول، مذهبی نباشه!؟»
«من تو فضای مجازی دیدم که اون بازیگره سیگار میکشید، امکان نداره! تو گاندو مامور بودا!!»
«چرا خانما تو فیلما چادر دارن اما عکسای بیحجاب هم دارن!؟»
⁉️ چه پاسخی باید داده میشد؟!
اینکه بازیگر، کارش ایفای نقش است، آنها را قانع نمیکرد، چون توان فهم آن را در این سطح نداشتند که چطور کسی که در زندگی واقعی، اقدام به ضدارزشهای عرفی میکند، میتواند در فیلم، یک فرد پایبند باشد؟!
دیگر اینکه بازیگر، انتخاب میکند که برای پول، شهرت و یا حتی علاقه به کارش، تابع قواعدی باشد که برایش تعیین میشود، برای آنها که در سن جسارت هستند و آزادی از پول و شهرت و... خاص سنشان است، قانعکننده نبود.
❗️خلاصه دچار تناقضی شدهاند که هنوز هم با آن درگیرند.
🔻باتوجه به نکات گفته شده، شبکه پویا و نهال باید دقت ویژهای در این موضوعات داشته باشند و اقدامی نکنند که سبب شود کودکانی که هنوز پختگی مواجهه با تناقضات حوزههای عملکردی افراد را ندارند، درگیر چنین موضوعاتی بشوند.
این شبکه با توجه به استعدادهای فراوان کودکان و نوجوانان، قطعا میتواند از افرادی استفاده کند که به قوانین عرفی مذهبی پایبند بوده و در رسانهی ملی و فضای مجازیشان که آیینهی زندگی واقعیشان است، دارای ثبات رفتاری باشند.
🔻بیتوجهی به این موضوع، برای مخاطبینی که هنوز توان درک آن را ندارند، موجب ایجاد چالشی مهم و تناقضات ذهنی میشود.
🔻همچنین در فراپیام خود، به این تفکر دامن میزند که پایبندی به ارزشها تنها در حوزهی کاری مهم است و برای رسیدن به آرزوهایی چون شهرت، ثروت و... میتوان دورو بود.
🔻رسانهی ملی، باید پاسدار ارزشها باشد نه آنکه خودش از تناقضات جامعهی رها، متاثر باشد! ثبات رفتاری مجریان و بازیگرانی که بهطور خاص برای کودکان برنامه میسازند، سبب ایجاد امنیت روانی و فکری برای مخاطبین کودک میشود، موضوع مهمی که غفلت از آن عواقب سختی خواهد داشت.
کودکان به اندازهی کافی در مدرسه و جامعهی واقعی و فضای مجازی با این تناقضات درگیر هستند. اگر رسانهی ملی به آن دامن بزند، غوغایی خواهد شد که مصداق این جمله است:
از طلا بودن پشیمان گشتهایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید.
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
♨️شگرد تبلیغاتی خواننده مستهجن لسآنجلسی نشر اخبار دروغ است
🔻ساسان یافته معروف به ساسی خواننده مستهجنی است که بارها ثابت کرده با گروه پشت صحنه و حامیانش که دنبالهی «ابی» خواننده مفنگی لسآنجلسی و رادیو جوان هستند دست به هر کاری برای تبلیغات میزنند.
تبلیغاتی سازمان یافته و فکر شده که غالبا از درگاه رسانههای داخل ایران به انتشار گسترده میرسد.