فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چرا می گویند با زنان مشورت کنید ولی برخلاف نظر آنها عمل کنید؟!
🎙کارشناس: حجت الاسلام محمدی
◽️کاری از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
https://eitaa.com/isca24/12951
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی»
(قسمت چهاردهم: پناهِ فرهنگی ما؟) (۲)
نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: کانال ایتای ایشان
چرا ما به در پی آیههای پناه در قرآن میگردیم؟ اساسا کی و چه زمانی موضوع «پناه» برای جامعه اسلامی و برای فرد مسلمان حیاتی و برجسته میشود و باید نسبت به آن دغدغه داشت؟ اهمیت «پناه» زمانی رخ مینماید که خطر بر ما احاطه کرده باشد و سلامت اجتماعی، سلامت دینی، و سلامت فرهنگی و اخلاقی دچار تهدیدهای جدی شده باشد. بدینسان اگر یکی از ضرورتها در موقعیتهای خطر، «پناهخانه» است علاوه بر پناهخانههای امنیتی (مثل پلیس در داخل یا ارتش در مرزها) و علاوه بر پناهخانههای اقتصادی (مثل نهادهای خیریه و کمیتههای امداد) و احیانا پناهخانههای بهداشتی و درمانی (مثل بیمارستانها)، در وضعیت هرج و مرج فرهنگی باید پناهخانههای فرهنگی متنوع و متراکمی را فعال کرد. نمیتوان با پرسهزنیهای سرگردان در وسط میدان، بدون داشتن پناه و پناهخانه از خود فرهنگی صیانت کرد، و در باره جو و فضای غبارآلود به تحلیل و تدبیر درستی دست یافت، و به نوعی از آرامش و قرار اجتماعی دست پیدا کرد.
از این رو، مرور آیههای پناه و تأمل در فرایند پناهجویی، پناهگیری، پناهدهی و کارکردهای اجتماعی آن و جستجو از راههای برون رفت از شرایط دشوار، اهمیت پیدا میکند. البته این دغدغه را میتوان از یک نقطه عزیمت فلسفی و یا اجتماعی نیز شروع کرد، لیکن تصور میکنم نقطه آغاز آن را باید «الهیات» قرار داد و آنگاه از «الهیات قرآنی و اسلامی» به سمت فلسفه و علم اجتماع در نقطههای خطر حرکت کرد.
ایدهی مرکزی در این سلسله نوشتهها، فعالسازی پناهخانههای متنوع و متکثر دینی و اخلاقی در شرایط مختلف اجتماعی و خانوادگی در سطوح خرد و کلان جامعه اسلامی است. این نکته را در یادداشت های بعدی بیشتر خواهم پرداخت. اکنون فقط بر یک نقطه عزیمت از پناه فرهنگی در قرآن اشاره میکنم.
بر اساس آیۀ شریفه وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا و اینکه مراد از «حبل» در آیه، قرآن است (و در برخی روایات خود پیامبر و امیرالمومنین ع به عنوان حبل الله تعیین شده است)، و بر اساس روایت اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآنِ، و همین طور بر اساس نگرش تاریخی در باب مرکزیت قرآن در گذر تاریخی تمدن مسلمانان، میتوان بر قرآن به مثابه یک پناه تمدنی در نگاه فراملی و به مثابه یک پناه فرهنگی در یک رویکرد درونی و ملی، نگاه کرد و آن را به مثابه پناه اجتماعی و فرهنگی مسلمانان مورد تأکید قرار داد.
در پناه جستن به قرآن به مثابه یکی از پناههای در دسترس مسلمانان، میتوان مرجعیت و مصدریت قرآن را در سطح امت در نظر گرفت (که در یادداشت بعدی بدان اشاره خواهم کرد)، و میتوان پناه به قرآن را در کمترین سطح خود در سطح خانوادهها فعال کرد و دست کم با قرائت خانوادگی قرآن، شبانه روز لحظههایی از معنی و معنویت قرآنی ساخت. پناه جمعی هرشبانۀ خانوادهها به قرآن، تراکم و انباشتی از پناه جستنها و پناه گرفتنها را در سطح جامعه فعال میکند و به تدریج نوعی از عقلانیت جایگزین را در برابر عقلانیت مادی و دنیوی ظاهر میسازد. این نکته و عمل به آیۀ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ هر چند بسیار خرد و کوچک، ولی بسیاربزرگ در سطح کلان جامعه و بلکه جوامع اسلامی خواهد بود.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
ادامه دارد. . .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 تفسیر دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
👈 حجت الاسلام والمسلمین استاد نجف لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
❎مشاهده در آپارات
🌐https://www.aparat.com/v/5MOPJ
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/NM7yK
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
https://eitaa.com/isca24/12954
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
#درسنامه_انس_با_قرآن
#عیسی_عیسی_زاده
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
🗒درسنامه انس با قرآن/ بخش اول
✍️به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار ایکنا،حجتالاسلام والمسلمین عیسی عیسیزاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است، نوشت:
⬅️قرآن کریم حاوی رهنمودها و فرمانهایی است که پیادهسازی آنها در جامعه نیازمند طی مراحلی است تا در نهایت بتوان با طی این مراحل از عینیت جامعه قرآنی سخن به میان آورد. تحقق چنین جامعهای نیازمند انس دائمی با قرآن کریم در چارچوبی منظم است؛ زیرا در صورت تحقق جامعه قرآنی، نه تنها بسیاری از مسائل و گرفتاریهای موجود در جامعه بهراحتی حل میشود، بلکه یکی از حلقههای تشکیل تمدن اسلامی نیز شکل میگیرد. از همین رو، مقام معظم رهبری در بیانات خود همواره از لزوم حاکمیت قرآن کریم در جامعه سخن به میان آوردهاند و به فراخور همین امر، مراحلی را برای انس با قرآن کریم در راستای بهوجود آمدن جامعه قرآنی ذکر کردهاند.
🗒متن کامل یادداشت در سایت ایسکا
🌐http://dte.bz/wfZ5p
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
📲اپلیکیشن فرهنگنامه و دانشنامه قرآنی مقاومت
▪️بر گرفته از کلان پروژههای فرهنگ قرآن و دائره المعارف قرآن کریم
▫️در بردارنده صدها مدخل اصلی و هزاران عنوان فرعی
▪️استواری بر پایه نظام الفبایی در چینش موضوعات
▫️امکان دسترسی سریع و آسان به اطلاعات قرآنی مورد نیاز متخصصان
▪️نمایش درختی موضوعات
▫️امکان اشتراک گذاری متن
▪️و ...
🔸تولید شده در اداره فناوری و فراوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
📥لینک دانلود در کافه بازار:
https://cafebazaar.ir/app/isca.quran.moghavemat
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
✅با هدف ارائه دستاوردهای قرآنی صورت گرفت؛
🗒حضور پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سیامین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم
⬅️پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،همزمان با ایام ماه مبارک رمضان و با هدف ارائه دستاوردهای قرآنی تولیدی این پژوهشکده در سیامین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم حضور یافت.
📁به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سیامین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با شعار «میخوانمت» از ۱۲ فروردین آغاز و تا ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.
➖غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سیامین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، به معرفی و ارائه دستاوردهای قرآنی خود از جمله جدیدترین آثار مکتوب و نرم افزارهای قرآنی تولید شده در این پژوهشکده پرداخته است.
📒جزئیات خبر در سایت ایسکا
🌐http://dte.bz/BZHc1
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( جلسه 178)
📒حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه ( جلسه سوم)
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: چهارشنبه 16 فروردین ماه 1402 ساعت 12:45 الی 14
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
27.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬جرعهای از قرآن
🔷موضوع: تولید، تنوع
👤سخنران: حجتالاسلام والمسلمین شیرزاد کمانگر
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
في جَوابِ رَجُلٍ قالَ لَهُ : إنّي مِن شِيعَتِكُم : يا عبدَ اللّه ، إن كُنتَ لَنا في أوامِرِنا و زَواجِرِنا مُطِيعا فقد صَدَقتَ ، وإن كُنتَ بخِلافِ ذلكَ فلا تَزِدْ في ذُنوبِكَ بدَعواكَ مَرتَبةً شَرِيفَةً لَستَ مِن أهلِها ، لا تَقُلْ : أنا مِن شِيعَتِكُم ، ولكن قُل : أنا مِن مُوالِيكُم ومُحِبِّيكُم ومُعادِي أعدائكُم ، وأنتَ في خَيرٍ وإلى خَيرٍ .
امام حسن عليه السلام ـ در جواب مردى كه عرض كرد : من از شيعيان شما هستم ـ : اى بنده خدا ! اگر مطيع اوامر و نواهى ما باشى ، راست مى گويى ، ولى اگر چنين نباشى ، پس با ادعاى منزلت والايى كه تو اهل آن نيستى ، بر گناهانت ميفزاى . مگو : من از شيعيان شما هستم ، بلكه بگو : من از دوستداران شما و دشمن دشمنان شما هستم . در اين صورت ، تو آدم خوبى هستى و به خوبى گرايش دارى .
ولادت باسعادت کريم اهل بيت، امام حسن مجتبي(علیه السلام) مبارک
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی»
(قسمت پانزدهم: پناهِ قرآن برای امت اسلام) شماره (۳)
نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: کانال ایتای ایشان
قرآن در سطح امت نیز میتواند شأن «پناهخانه»ی فکری و هویتی داشته باشد. اگر پناه بودنِ قرآن بخواهد در سطح کلان تمدنی توسعه پیدا بکند، باید بتواند در برابر خطرهای کلان ایجاد مصونیت کند و از متن خطرها راههای جدیدی بگشاید. اگر نخبگان فکری و فرهنگی نتوانند با قرآن در برابر خطرهای بزرگ فرهنگی مصونیت ایجاد کنند و در وضعیت هرج و مرج فرهنگی به افق های جدیدی از فرهنگ انسانی و اسلامی دست پیدا کنند، پناهبودن قرآن هم عینیت پیدا نخواهد کرد.
قرآن را به دو صورت میتوان در نظر گرفت: 1. به عنوان منبع فهم دین، و 2. به عنوان منبع فرهنگ دینی. آنجا که قرآن در مقام تغذیه افهام و ادراکات انسانهاست با آنجا که قرآن در مقام تغییر مناسبات انسانی و فرهنگ زمانه است، فرق میکند. از نظر مارشال هاجسن قرآن نه فقط به زبان قوم سخن گفت بلکه به نیازها و خواسته¬های عصر خویش هم پاسخگو بود. پاسخگویی به پرسش¬های عصر خود، موجب شد قرآن بجای آنکه تبدیل به یک متن ادبی شود به یک متن هنجاری و موثر در زندگی بدل گردد. اساسا قرآن همواره معطوف به زندگیِ روزمرۀ مردم بود. قرآن نه کتابی استدلالی و انتزاعی، بلکه کتابی بود مشترک بین مسلمانان که همواره با امور عینی و معضلات اجتماعی درگیر شده و در صدد حل آنها برمیآمد.
حال نکته بسیار مهم این است که مرکزیت قرآن در تمدن اسلامی صرفا مرکزیت الهیاتی نیست، بلکه مرکزیت آن اجتماعی، تاریخی، و تمدنی نیز هست و یا باید باشد. در حقیقت همان طوری که قرآن در بُعد هدایتیاش اعجاز میکند و در اعجاز خود تحدّی میکند همین قرآن و مومنین بدان در عرصه عینیات تمدنی و واقعیات زندگی نیز باید اعجاز کند. تا زمانی که چنین اعجازی از قرآن در ساخت زندگی و تمدن معاصر مسلمین شکل نگیرد، امکان اینکه قرآن در عرصههای اجتماعی و فرهنگی مرجعیت پیدا بکند و تبدیل به پناه فرهنگی بشود، درعمل وجود نخواهد داشت. اساسا اعجاز فرهنگی قرآن، با اعجاز در مرحله استدلال و برهان به انجام نمیرسد. گاه در مرحله استدلال و یا در مقام نفس الامر، امرِ اعجاز درست و تمام است، ولی در مرحله تحقق اجتماعی این اعجاز امتداد پیدا نمیکند. تا زمانی که مسلمانان به لحاظ فرهنگی و به لحاظ اجتماعی سازوکار تحقق عینی قرآن را فراهم نکنند، کار اعجاز به سرانجام نمیرسد و مردمانی که نوعا معجزه را نه از منظر نظری بلکه از دریچه آثار مثبت عملی آن در زندگی روزمره می شناسند، به چنین اعجازی باور نخواهند داشت.
برای این منظور، به نظر میرسد که باید دنیای اسلام در مقیاس یک امت وارد عرصه قرآنخوانی، قرآنپژوهی و پناهجستن به قرآن بشود. هر میزان مطالعات قرآنی و تمرینات قرآنی از سطح امت بودن تنزل پیدا بکند، دستاوردهای نظری و عملی آن نمی تواند به سطح یک امت صعود پیدا بکند و قرآن نیز به پناهی در سطح یک امت تبدیل نخواهد شد.
ادامه دارد. . .
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
بازدید حجت الاسلام و المسلمین کبیریان رئیس محترم مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران استان تهران به همراه معاونان پژوهش و آموزش از غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
حضور حجت الاسلام و المسلمین فاضل مدیر محترم حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور در غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سی امین نمایشگاه بین آلمللی قرآن کریم.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی اکبری مدیر کل امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری و مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری مشعر ضمن حضور در غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، خواستار امضاء تفاهم نامه همکاری بین دو مرکز فرهنگی کشور شد.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 تفسیر دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
❎مشاهده در آپارات
🌐https://www.aparat.com/v/ILdC1
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/UcRce
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
https://eitaa.com/isca24/12966
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( جلسه 179)
📒حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه ( جلسه چهارم)
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: پنج شنبه 17 فروردین ماه 1402 ساعت 12:45 الی 14
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
به لطف الهی و عنایت حضرت بقیه الله الاعظم شماره ۵ مجله علمی_ترویجی جامعه مهدوی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید.
✅ مقالات
🔸«استبعاد گرایی در انتظار و مهدویت »
دکتر حسین الهی نژاد
🔸«بررسی مدل برند سازی شخصی در مکتب شهید سلیمانی »
دکتر جلال ریزانه و دکتر رضا باقریان
🔸«وجوه معنا بخش مقاومت در مواجهه با مداخله فکری _ علمی بازیگران خارجی در توسعه افراط گرایی معاصر»
دکتر مختار شیخ حسینی
🔸«قدرت متعالی در نظام سیاسی مهدوی در اندیشه ایت الله صافی گلپایگانی»
دکتر رضا محمد زاده و دکتر رضا لک زایی
🔸«ماهیت و مبانی و کارویژه های دولت اسلامی در جامعه منتظر در اندیشه ایت الله صافی گلپایگانی»
دکتر رضا عیسی نیا
🔸«کتاب شناسی تحلیلی منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر »
دکتر محمد هادی منصوری
علاقمندان و پژوهشگران مهدوی می تواند مقالات علمی خود را در سایت جامعه مهدوی به ادرس زیر برای انتشار بارگزاری کنند
http://jm.isca.ac.ir/
📒نشست علمی چیستی رمان دینی با تکیه بر مفهوم توحید و قیامت در قرآن
🎙ارائه دهنده: جناب آقای ابراهیم اکبری دیزگاه
✍️دبیر علمی: دکتر محمد سوری
📅زمان: شنبه 19 فروردین ماه 1402
🗒مکان: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،طبقه دوم- تالار سردار شهید سلیمانی
🔗لینک ورود به جلسه
🌐https://bbb04.dte.ir/b/w74-elx-rzp-lcy
🗒مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
📒چهارمین کنگره بین المللی قدس شریف
🗒با موضوع جهان پسا صهیونیسم
✅قدس قبله اول من
📅زمان: 21 فروردین ماه 1402
⏰ ساعت 15:30
🎙پخش زنده از شبکه اینترنتی عبرات
🌐 https://heyatonline.ir/ABARAT.TV
➖با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی»
(قسمت شانزدهم: راههای پناه) شماره 4
نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: کانال ایتای ایشان
در آمریکا، در شهر شارلوتسویل با جمعی از خانوادههای ایرانی جلسات هفتگی قرآن داشتیم که با جلسات قرآنی که در ایران برگزار میشود متفاوت بود، و آنجا واقعا یک پناه هویتی و اسلامی برای خانوادههای مسلمان در فضای سکولار غرب بود. در مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن (IEC)، شب عاشورا بسیاری از خانواده های ایرانی و گاه افغانی از جاهای دور و نزدیک حضور پیدا می کردند برای شرکت در یک مراسم ساده روضه خوانی امام حسین علیه السلام. این مرکز در چنین شبی با چنان مراسمی واقعا یک پناه هویتی بود برای شیعیان و حتی برای اهل سنت. در شهر سانفرانسیسکو، در یک جلسه خانگی شرکت کردم که جمعی از ایرانیان اشعار سعدی و حافظ می خواندند. این جلسه نه برای میهمانی و نه برای آموزش اشعار فارسی بود، این جلسه پناهی بود برای خانواده های ایرانی که در پی مصونیت هویتی در برابر فضای ناهمگن غربی بودند. همین طور در تجربه حضورم در غرب، انسانپناههایی از ایران و از برخی کشورهای دیگر را دیدم که پیوسته نقش «پناه» داشتند (آنها یا ژنتیک پناه بودند و یا تربیت خانوادگی و یا فرهنگیشان، تربیت پناهپایه بود و خوب یادگرفته بودند که چطور دیگرانِ در خطر را پناه بدهند). افرادی که من آنها را «انسانپناه» مینامم، همه انسانپناههای اقتصادی و معیشتی نبودند، بلکه غیر از انسانپناههای معیشتی، کسانی هم بودند پناه فرهنگی (در مشورتهای روزمره، در اصلاح خانوادهها و رفع منازعات خانهها، و در پاسخ به مسئلههای دینی و اخلاقی مراجعان) بودند. (به نظر میرسد تربیت انسانپناههای اقتصادی و انسانپناههای فرهنگی مخصوصا در حوزههای علمیه بسیار میتواند در مصونیت اقتصادی و فرهنگی جامعۀ ما نقشآفرین باشد.)
اما آنچه که در جهان اسلام و در جوامع اسلامی میتوان دید سبیلهای فشردۀ پناه است که میتوانند جمعا پناه بزرگی را شکل بدهند برای وضعیت بیپناهی جهان اسلام. فرهنگ ارتباط با خدا، فرهنگ عمیق دعا، فرهنگ جمعی نماز، فرهنگ مسجد، و فرهنگ ایام معنوی و عرفانی (محرم، صفر، رمضان، شبهای قدر، روز عرفه) هریک را نه صرفا به جهت معنوی، بلکه به جهت اجتماعی پناه فرهنگی باید یک پناه به حساب آورد. به نظرم یکی از تفاوتهای تمدن غرب با تمدن اسلامی را باید در همین پناه عظیم معنوی در ایران و در جوامع اسلامی جستجو کرد. یاد اهل بیت علیهم السلام نیز نوعی از چنین پناه فرهنگی ـ معنوی را ایجاد می کند که نظیر آن را در دنیای امروز غرب نمیتوان مشاهده کرد. در این باره مشاهد مشرفه در ایران و عراق و مراسم پیادهروی «اربعین» در پناهبودگیشان غیر قابل انکار هستند.
در نگرش تمدنی، تمدنها همواره برخوردار از یک پناه جغرافیایی ـ تاریخی یا همان سرزمین تمدنی (در گذشته و یا در حال) هستند که همواره به آن تکیه میکنند و بدان پیوسته ارجاع می دهند. ببینید مرجعیت یونان و روم باستان در دوران رنسانس اروپایی را، و ببینید مرکزیت مدینه النبی و بعدها شهرهای مرکزی مسلمانان در تمدن اسلامی را. در قلمرو تمدنی مقاومت در جهان اسلام نیز امروزه «ایران» و شخص ولیّفقیه پناهی هویتی (ام القرای مقاومت یا الگوی مرجع در امر مقاومت) به حساب میآید برای بسیاری از ملتهای مظلوم و مقاوم از یمن گرفته تا فلسطین.
گفتنی است هیچ جامعه و هیچ دولتی نمیتواند همۀ گونههای پناه و شبکههای تودرتوی پناه را در جامعه فعال سازد، ولی میتواند عموم مردم را آموزش بدهد که مردم هرآنجا که در خطر فرهنگی قرار میگیرند، شبکههای پناه در پیرامون خود را شناسایی کنند و از آنها در راستای حفظ و مصونیت خود استفاده کنند (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا. ای کسانی که ایمان آوردهاید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید). اینجا شاید بتوان تعبیر «سبیلهای پناه» و یا «پناههای سبیل» را مطرح کرد و نوعی از تنوع و تراکم پناهها را در مقابل با بدفرهنگیهای متراکم تعریف تعریف و فعال ساخت.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
بازدید دکتر محمد جواد هراتی، قائم مقام وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی و رئیس مرکز توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن و علوم انسانی کشور از غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم.
ـــــــــــــــــــــــــــ
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
حجتالاسلام والمسلمین رجبی معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور از غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم دیدن نمود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 تفسیر دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
❎مشاهده در آپارات
🌐https://www.aparat.com/v/KBJp4
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/n8KZ4
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
https://eitaa.com/isca24/12978
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/