پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅سومین پیشنشست مجازی همایش ملی «معنویت و علوماسلامی» 👤ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین دکتر قا
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#نشست_علمی
✅پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت در راستای سلسله نشست های همایش معنویت پژوهی، نشست علمی برگزار کرد.
پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت در راستای سلسله نشستهای همایش معنویتپژوهی، نشست علمی با موضوع «معنویت و نسبت آن با عرفان اسلامی» را در روز دوشنبه، ۲۰ بهمن ماه برگزار کرد.
💠در این نشست علمی که از ساعت ۱۶ الی ۱۸ به همت گروه اسلام و مطالعات معنویت برگزار شد، ابتدا دبیر علمی جلسه مقدمه ای درباره ضرورت پرداختن به این موضوع بیان کرد و سپس حجتالاسلام و المسلمین کاکایی، در ابتدای بحث خود، تعریفی از معنویت ارائه نمود و آن را نوعی زیستن دانست که معمولاً با مولفههایی چون توجه به روح، خود انسان، همراه با نوعی شورمندی و ابتهاج و رضایت باطنی همراه است.
⬅️جزئیات خبر در لینک زیر
🌐http://dte.bz/dzQgD
#نکو_داشت_علامه_مصباح_یزدی
#پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ_اسلامی
#انجمن_های_علمی_حوزه
#مجمع_پژوهشگاه_های_علوم_انسانی_اسلامی
✅انجمن های های حوزه با همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی-اسلامی برگزار کرد.
مطالعات اجتماعی- مطالعات سیاسی
⬅️مراسم نکوداشت جایگاه و مقام علمی استاد علامه آیت الله مصباح یزدی
⏰زمان:سه شنبه 1399/11/21
1️⃣سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامعلی عزیزی کیا ( عضو هیات علمی موسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره)
موضوع: پیشگامی آیت الله مصباح یزدی در تبیین و ترویج روش های تفسیر قرآن
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
http://dte.bz/isca_mesbaheyazdi11
2️⃣سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکترعباس محمودی (استاد دانشگاه بین المللی جامعة المصطفی)
موضوع: روش فقه الحدیثی آیت الله مصباح یزدی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
http://dte.bz/isca_mesbaheyazdi12
3️⃣.سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکترآریان (عضو هیات علمی موسسه علمی پژوهشی امام خمینی)
موضوع: شخصیت تفسیری و آثار قرآنی آیت الله مصباح یزدی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
http://dte.bz/isca_mesbaheyazdi13
4️⃣.سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی (معاون پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث)
موضوع: صهبای حضور،روش شناسی شرح دعاهای صحیفه سجادیه در بیان و آثار آیت الله مصباح یزدی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
http://dte.bz/isca_mesbaheyazdi14
🔰 #ادبستان (۶)
🔸حضرت زهرا(س) در پاسخ به سلام همسرشان فرمودند: "وَعَلَیک السَّلامُ یا اَبَاالْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ؛ و بر تو سلام ای اباالحسن و ای امیر مؤمنان"
🔹عرب برای مدح و احترام و بزرگداشت، از کنیه خوب استفاده می کند. در این فراز حضرت زهرا(س) هنگام سخن گفتن با امام علی(ع) کنیه حضرت را به کار می برند.
✅ نکته: مردها تشنه احترام و زن ها تشنه محبت اند. محبتی که زن دریافت می کند، نتیجه احترامی است که به شوهر می گذارد و این تقابل دوسویه، کانون خانواده را هر چه بیشتر گرم می کند.
📚 کتاب ادبستان کسا (نکات تربیتی از حدیث شریف کسا) به قلم علی صغیرا
#ادبستان
#حدیث_کسا
#تربیت
👈 نشر حداکثری
✅دفاع با نیت الهی مشروعیت مییابد
⬅️حجتالاسلام نجف لکزایی با اشاره به فلسفه امنیت و دفاع در اندیشه علامه مصباح بیان کرد:
ایشان دو دیدگاه افراطی و تفریطی در این زمینه را مطرح و نقد فرموده و سپس به تبیین رویکرد اسلامی پرداخته است؛ بنابر این دیدگاه، دفاع فقط باید با نیت الهی انجام گیرد تا مشروعیت داشته باشد و تفاوت انسان و حیوان نیز در همین امر یعنی نیت نهفته است.
⬅️نشست «فلسفه سیاسی آیتالله مصباح یزدی»، سهشنبه، ۲۱ بهمنماه، با سخنرانی جمعی از اندیشمندان به صورت مجازی برگزار شد. حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در این نشست با موضوع «فلسفه امنیت و دفاع در اندیشه علامه مصباح» به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: بحث بنده پاسخ به یک پرسش در حوزه فلسفه امنیت و دفاع از منظر علامه مصباح است. این پرسش که در جاهای مختلفی از ایشان مطرح شده، این است که چرا جنگ وجود دارد؟ این پرسش ایشان از موضع هستیشناسی مطرح شده و پاسخها نیز از این موضع بوده است.
⬅️وی تصریح کرد: ایشان میگوید در پاسخ به این سوال، یک بینش افراطی ارائه شده که آن را قبول نداریم و یک دیدگاه تفریطی نیز هست که این دیدگاه را هم قبول نداریم. پس از نقد این دیدگاهها، دیدگاه اسلام را مطرح کردند که نظر منتخب ایشان است. دیدگاه افراطی که آیتالله مصباح طرد کردند، خود مشتمل بر دو نظریه است؛ یکی نظریه تنازع بقاء است که توسط داروین مطرح شد و از آن به داروینیزیم یاد میکنیم. از این حیث، جنگ یک قانون زیستشناسانه محسوب میشود تا اینکه اصلح باقی بماند. یک رویکرد نیز، رویکرد مارکسیستی است که بر این اساس، اصل تضاد، از اصول فلسفی حاکم بر جهان ماده است و پیداش هر پدیدهای نتیجه تضاد تِز و آنتیتز است. آیتالله مصباح، این دو دیدگاه که مربوط به بینش افراطی است، قبول ندارد.
💠دفاع در چه صورتی مشروع است؟
لک زایی در ادامه افزود: در دیدگاه دوم که تفریطی است، گفته شده که جنگ امر غیرطبیعی بوده و از جنس بیماری است و مکتب اصلی، مکتب ضدجنگ است و رویکردها نیز ضدجنگ هستند. لذا کسی جنگ را قبول ندارد و در این رویکرد، اعدام و کشتن حیوانات ممنوع است که ایشان این را نیز قبول ندارند. بینشی که آیتالله مصباح دارند، بینش اعتدالی اسلام است. ایشان میگوید که اصل دفاع و امور لازمالدفاع از چیزهایی است که اسلام به ما میگوید که باید این آمادگی را داشته باشیم و موظف هستیم که در برابر ظالمان بایستیم و از خود و از مظلومان دفاع کنیم. ایشان در ادامه هشت نوع دفاع مشروع و جنگ عادلانه را برشمردهاند و بحث میکنند که از همه چیزهایی که باید دفاع کنیم که از جمله آنها خانواده، ناموس، دین و عقل است. این دفاع مقید شده به اینکه اینها باید فی سبیل الله و با نیت الهی باشد و نه از روی تکبر و تبختر و از روی ریا و غرور.
⬅️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ما باید از آب و خاک دفاع میکنیم، اما با نیت الهی این کار را انجام میدهیم. اگر کسی در دفاع از وطن، نیتش الهی نباشد، این کار مشروع نخواهد بود و ثوابی ندارد، لذا باید الهی باشد. ایشان میگویند از اولین آیاتی که در مورد جهاد نازل شده میتوانیم فلسفه جهاد، جنگ و امنیت نظامی را درک کنیم که در سوره حج، آیات ۳۸ تا ۴۰ آمده است و خداوند در این آیات میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ»، در حالی که تا پیش از این، اجازه دفاع نیز به مسلمانان داده نمیشد و میفرمود: «كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ»، اما در سوره حج برای نخستین بار فرمود اگر ما اجازه دفاع ندهیم، عبادتگاهها از بین میرود و آیتالله مصباح میگوید همین مسئله، فلسفه جنگ و جهاد در ادیان الهی است، چون یاد خدا تنها حقیقتی است که انسان را به سعادت میرساند.
خداوند عزّوجلّ فرمود:
الشَّهرُ(رَجَب) شَهري و العَبدُ عَبدي و الرَّحمَةُ رَحمَتي فَمَن دَعاني في هذَا الشَّهرِ أجَبتُهُ و مَن سَألَني أعطَيتُهُ؛
ماه (رجب)، ماه من ، بنده، بنده من ، و رحمت ، رحمت من است ؛ هر كه در اين ماه مرا بخواند ، اجابتش كنم و هر كه حاجت آورَد ، عطايش كنم .
منبع : إقبال الأعمال ، ج 3 ، ص 174
با سلام و احترام. جلسه پنجاه و دوم کرسی«حکمرانی در قرآن» به صورت هفتگی، شنبه ها (شنبه 25 بهمن) ساعت 12:45با ارائه استاد نجف لک زایی و دبیری دکتر شیخ حسینی برگزار می شود. لینک حضور در جلسه انلاین: http://dte.bz/hokmconf. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔰 #ادبستان (۷)
🔸حضرت زهرا(س) می فرمایند: وقتی عبا را برای پدرم آوردم، وَ اِذا وَجْهُهُ یتَلاَلَؤُ کاَنَّهُ الْبَدْرُ فی لَیلَةِ تَمامِهِ وَ کمالِهِ؛ و در آن حال، چهره اش همانند ماه شب چهارده می درخشید.
💠 نکات:
✅ اعضای خانواده باید خوبی های یکدیگر را بیان کنند.
✅ تعریف و تمجید بر انگیزه دادن به افراد برای استمرار تلاششان تأثیر بسزایی دارد.
✅ آنچه تشویق شود، تکرار شود.
📚 کتاب ادبستان کسا (نکات تربیتی از حدیث شریف کسا) به قلم علی صغیرا
#ادبستان
#حدیث_کسا
#تربیت
👈 نشر حداکثری
🔷 انتصاب #استاد_واعظی و #استاد_لک_زایی به عضویت در «کمیته راهبردی علمی نظامسازی قرآنی»
🔹 حجج اسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی و نجف لکزایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی طی احکام جداگانهای از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عضویت در کمیته راهبردی علمی نظامسازی قرآنی منصوب شدند.
🔹 دکتر منصور غلامی در این حکم، راهبرد چهارم سند راهبردی را مهمترین مأموریت کمیته یادشده در سطح ملی دانست و ابراز امیدواری کرد که با عضویت ایشان و حضور مؤثر در کمیته و همکاری با دبیرخانه کمیسیون، فرآیند طراحی و پیادهسازی سازوکارهای این راهبرد، تصمیمسازی و محتوابخشی به مصوبات کمیسیون و اجرای سند تسریع یابد و زمینه هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای آن فراهم شود.
✅سلسله نشست های علمی انقلاب اسلامی در گام دوم
⬅️پنل ۱ مبانی نظری اندیشه تمدنی انقلاب اسلامی
⬅️ظرفیت های تمدنی فقه سیاسی امام خمینی (ره)
👤ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
👤دبیر نشست: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد تقی کریمی
⏰زمان:یکشنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰