💠بررسی رابطۀ تفسیر سیاسی قرآن و فقه سیاسی در گفتوگو با نجف لکزایی؛(قسمت سوم)
💠* چه رابطهای بین تفسیر سیاسی قرآن با فقه سیاسی در این دورهها شکل گرفت؟
▶️برخی از برداشتهای سیاسی به ساحت فقه سیاسی نیز وارد شده است. آن دسته از کسانی که فقیه بودند و به تفسیر سیاسی قرآن پرداخته و توجه کردهاند، در واقع از قرآن هم بهعنوان یکی از منابع فقه و فقه سیاسی استفاده کردهاند؛ چراکه فقها منابعشان را عمدتاً طبق یک مبنای مشهوری که دارند کتاب، سنت، عقل و اجماع ذکر میکنند. منظور از کتاب یعنی قرآن کریم، منظور از سنت یعنی آنچه از پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) رسیده، اجماع هم یعنی آنچه علما بر آن اجماع نظر دارند و عقل هم به معنی آنچه جزو مستقلات عقلیه است، از باب اینکه «کلما حکم به العقل حکم به الشرع». بنابراین ما میتوانیم در مبنای فقیهی مانند امام خمینی (ره) این را نشان دهیم که برداشتهای ایشان از مقاصد سیاسی قرآن یا توجه ایشان به آیات سیاسی قرآن در فقه سیاسی و رفتار سیاسیشان مداخله داشته است.
باید توجه نماییم که وقتی در نوع نگاه ما به قرآن تغییر روی میدهد، قاعدتاً گسترۀ تأثیرگذاری این منبع استنباط در حوزۀ فقه نیز تغییر مییابد. اساساً در این دوران همان جنس پرسشهایی که به قرآن عرضه میشود کمکم از فقیه پرسش میشود و اتفاقاً در همین دوران شاهد مطرح شدن مسائل مهم سیاسی در فقه هستیم. البته باید بگوییم ریشۀ چنین مباحثی بیشتر در دوران مشروطه شکل گرفت. ما در رسائل مشروطه فراوان استنادات قرآنی در موضوعات مبتلابه سیاسی جامعه مشاهده میکنیم؛ به موازات همین مباحث فقهای مشروطهخواه یا مخالف مشروطه نیز در حال جدالهای فقهی بر سر مسائل سیاسی هستند.
💠*در بین فقهای معاصر کدامیک نگاه حداکثری به قرآن برای استخراج احکام سیاسی داشتهاند؟
🔵در خصوص نظرات امام، برای مثال ایشان در کتاب البیع جلد دوم در بحث ولایت فقیه برای خود اثبات بحث ضرورت حکومت اسلامی دلیلی که میآورند دلیل قرآنی است. ایشان میفرمایند قرآن کریم آیا در عصر غیبت امام عصر (عج) هم معتبر است یا اینکه نسخ شده و دیگر در عصر غیبت امام معصوم ما کاری با قرآن نباید داشته باشیم؟ بعد میفرماید که هیچ عالمی تا به حال نگفته که قرآن کریم برای عصر غیبت نیست و همه میگویند برای آن عصر نیز هست. بعد میفرمایند که اگر قرآن کریم نسخ نشده و برای الآن هم هست و ما میخواهیم به آن عمل کنیم، حال چگونه باید عمل کنیم؟ در آیات قرآن کریم بهعنوان یک قانون آیات بسیار زیادی وجود دارد که مخاطب آن عموم مردم جامعه هستند؛ مثلاً در مورد آیۀ «السارق والسارقه فاقطعوا ایدیهما»، چه کسی باید عمل کند؟ آیا هر فردی میتواند در جامعه هرکسی را بهعنوان سارق دید دستش را قطع کند؟ یا اینکه «فاقطعوا ایدیهما» خطاب به جامعه است؛ یعنی شما حکومت تشکیل دهید و جلوی سارقان را هم بگیرید. یا مثلاً خداوند در آیهای میفرماید: «و لنیجعل الله الکافرین علی المؤمنین سبیلا». سؤال این است مانع سلطۀ کفار بر مسلمین شدن آیا بدون تشکیل حکومت ممکن است؟ امام راحل میفرمایند این آیات سیاسی، حقوقی، اقتصادی و اجتماعی قرآن را اگر میخواهیم انجام دهیم، بدون حکومت قابل انجام نیست. در واقع استدلال ایشان بسیار صاف، ساده و روشن است که قرآن در عصر غیبت هم باید اجرا شود. بنابراین اگر میخواهیم آیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرآن را اجرا کنیم بدون تشکیل حکومت نمیتوان این کار را انجام داد؛ پس برای اجرای این آیات تشکیل حکومت الزامی است.
بنابراین در بحث سیاسی امام راحل هم در بحث فقه انقلاب هم بحث تشکیل حکومت و هم در بحث پس از استقرار حکومت قران تأثیرگذار است و طبق آنچه از فرمایش امام (ره) داشتیم مداخله داشته است؛ ضمن اینکه بسیاری از آیات قرآن که در همان ایام انقلاب مورد توجه قرار میگرفت و تقریباً به فرهنگ عمومی هم تبدیل شد، نشاندهندۀ آن بود که اینها اثرگذاری بسیاری داشته است؛ برای مثال، قاعدۀ نفی سبیل که برای مبارزه با آمریکا و استعمار مورد استفاده قرار میگرفت و دیگر آیات که ثبت و ضبط شده است. کلیت مورد قبول است، اما اینکه بخواهیم دقیقتر بگوییم احتیاج به مصاحبههای دقیقتر داریم که چگونه در مباحث فقه سیاسی این دوره در آثار فقهی فقها، مذاکرات قانون اساسی و مشروح مذاکرات چگونه تأثیراتی داشته است. در حال حاضر در خود قانون اساسی حدود 16 آیه ذکر شده است؛ مثلاً در بحث شورا به آیات «و امرهم شوری بینهم و شاورهم فی الامر» و یا در بحث نیروهای مسلح و تأسیس سپاه پاسداران و تقویت قدرت نظامی به آیۀ «و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه» توجه میشود. جای بحث دارد که تأثیرات آیات قرآن را در مباحث حقوق اساسی و فقه سیاسی و حقوق عمومی ردیابی کنیم.
💠بررسی رابطۀ تفسیر سیاسی قرآن و فقه سیاسی در گفتوگو با نجف لکزایی؛(قسمت چهارم و پایانی)
💠چشمانداز فقه سیاسی را چگونه ارزیابی میکنید؟
▶️در حال حاضر میتوان گفت آنچه بیشتر مطرح است به نوعی بازگشت به اصول کلی انسانی و سؤالات مربوط آن در حوزۀ فقه سیاسی است. امروز و بیشتر در آینده مباحث حقوق اقلیتها حق تعیین سرنوشت، مباحث مربوط به اختیارات دولتها و وظایف محیط زیستی حکومتها قطعاً در معرض فقها قرار خواهد گرفت. از طرفی دیگر شاهد طرح مجدد مبانی قرآنگرایانی مانند آقای طالقانی و مباحث میرزای نائینی در زمینۀ تفسیر سیاسی قرآن هستیم که به نظرم در حکم مقدمه برای ورود به آن مباحث فقهی است.
🔵در نتیجه، با تنوع ورودیهای فرهنگ سیاسی به جهان فکری انسان شیعی در دورۀ ما شاهد تکانههای شدید در فقه سیاسی خواهیم بود.
🔰دریافت فایل پی دی اف👇👇👇
✳️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
🔵عمده روایات علائم ظهور سند معتبر ندارند
💠عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه عمده روایات علائم ظهور سند معتبر ندارند و نباید با قطعیت، حوادث سالهای اخیر را با آن تطبیق کنیم، از اجرای پروژه علمی «بررسی عقلی و نقلی نشانهها و علائم ظهور» در این پژوهشگاه خبر داد.
◀️حجتالاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفتوگو با ایکنا؛ از تألیف پروژه علمی «بررسی عقلی و نقلی نشانهها و علائم ظهور» خبر داد و گفت: در این پژوهش روایات نشانهها و علائم ظهور به ویژه از نگاه اعتبار منبع، سند، متن و دلالت آن بر محتوا و همچنین برخی بسترهای صدور و نقل این روایات مورد بررسی قرار میگیرد.
⏹وی با بیان اینکه در این پروژه تحقیقی، برخی واژگان و کلیّات و بحثهای پیرامونی آن مورد تحقیق قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: این مطالعه در پاسخ به این پرسش بنیادین سامان یافته است که روایات نشانههای ظهور از نظر منبع و سند چه میزان اعتبار دارد و متن و محتوای آن چگونه تبیین و تحلیل میشود؟ این اثر در ذیل قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریانها و فرق انحرافی پژوهشگاه به تصویب رسیده و امید است در سال جاری منتشر شود.
ادامه این مصاحبه از سایت پژوهشگاه مطالعه کنید👇👇👇
http://yon.ir/B0Wjt
💠نجف لکزایی:
▶️استاد مطهری در مقدمهای بر حکومت اسلامی وارد مباحث فلسفه سیاسی شد
🔵رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: استاد مطهری در کتاب مقدمهای بر حکومت اسلامی آگاهانه وارد مباحث فلسفه سیاسی شده است.
💠به گزارش خبرنگار مهر، نودمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی با موضوع نقد و بررسی کتاب مقدمهای بر حکومت اسلامی شهید مطهری با ارائه حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با حضور اعضا ی گروه ۲۶ تیر در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
♈️خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح است:
🌐مطهری در این کتاب آگاهانه وارد مباحث فلسفه سیاسی شده است. از مجموع مباحث استاد در این کتاب میتوان به یک پاسخ اجمالی درباره نظریه دولت رسید. ایشان میگوید حکومت یک پدیده اعتباری است. از این رو به ملاک نیاز به حکومت میرسد و به آن میپردازد. دو دسته نیاز را حکومت برطرف میکند: ذاتی و مقومات و عرضی. موارد مربوط به مقومات دولتها عبارتند از: دفاع از جامعه، حفظ امنیت داخلی و آزادی، وضع قانون عادلانه، قضاوت و دادگستری عادلانه، ارتباط برقرار کردن بین حکومتها. موارد غیرذاتی و غیرمقوم دولت عبارتند از: آموزش و پرورش، فرهنگ و هنر و حفظ مواریث، مخابرات، کشاورزی، راه، صنایع و بهداشت.
🌐ایشان در اینجا نظریه مارکسیستی دولت را نیز مورد نقد قرار داده است. استاد مطهری نیازهای دنیوی را یادآور میشود که دولت را برای ما توجیه میکند که نهادهای دیگر نمیتوانند انجام دهند. دولت سامانه اداره جامعه است. از این رو حکومت و دولت، سامانهای است که نیازهای جامعه را برطرف میکند. اما آیا حکومت در قبال عقیده و ایمان مردم هم وظیفهای دارد؟ حکومت دموکراتیک.
✳️از نظر ایشان دو مقدمه و پیش فرض دارد: پیش فرض اول حکومت دموکراتیک این است که مردم همه مساوی هستند. پیش فرض دوم این است که حکومت متولی امر دنیای مردم است. معتقد است برخی مباحث مانند آزادی و دین و به صورت مادی دیده میشود. لذا سلیقهای میشود. استاد اصل بحث را میپذیرد اما درباره آن بحث و ملاحظههایی دارد. با زور نمیشود یک انسان امانت دار بشود اما با زور میتوان جلو سرقت را گرفت. از این رو وظیفه دوم حکومت در قبال فکر و عقیده مردم است.
▶️تنها موجودی که بین خودش و جوهرش تفکیک قائل میشویم، انسان است. لذا به تکامل انسان مطرح است. انسانی که به سعادت رسیده است، تمام ظرفیتهایش شکوفا شده است. اما چون انسان نمیتواند به تنهایی به سعادت برسد، نیاز به حکومت پیدا میشود. اسلام هم هدف است و هم وسیله. از این منظر، اهداف حکومت را مجدداً مرور میکند و بر این نظر است که نیاز معنوی مقدم بر نیاز مادی است و در تعارض میان نیاز مادی و معنوی، باید نیاز معنوی و دین و ارزشهای معنوی را باید مقدم کرد. زیرا از دین، انسان به دست میآید. از این رو این اسلام است که انسان میسازد، بنابراین دولت هم وظایف دنیوی و هم وظایف معنوی دارد. دولت نیازهای معنوی و دنیایی ما را که نمیتوانیم انجام دهید باید برطرف کند.
♈️شهید مطهری در کتاب مقدمهای بر حکومت اسلامی درباره نظریه دولت و رهبری با ابهام صحبت میکند. استاد دموکراسی را مرادف سکولاریسم میگیرد، یعنی دموکراسی را به معنای سکولاریسم گرفته است.
▶️حجت الاسلام ثنایی تشریح کرد؛
❇️جزئیات همایش ملی «بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی» + صوت
☸️مدیرکل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی از برگزاری همایش «بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی» در هه فجر امسال خبر داد و به تشریح محورهای این همایش پرداخت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکا، حجت الاسلام علی اصغر ثنایی مدیرکل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی در نشست خبری «بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی» که امروز در سالن جلسات مرکز همایش های بین المللی غدیر برگزار شد، با اشاره به ابلاغ بیانیه گام دوم از سوی رهبر معظم انقلاب در طلیعه دهه پنجم انقلاب اسلامی گفت: این بیانیه در حقیقت به عنوان سند راهبردی نظام برای آینده تلقی می شود.
⭕️وی ادامه داد: با توجه به ویژگی های بیانیه گام دوم، ابعاد مختلف و پیچیدگی هایی که دارد، لازم است این سند در مرحله نخست از سوی جامعه نخبگانی کشور تبیین شود، زیرا اهداف و ابعاد متفاوتی برای آن متصور می شود.
حجت الاسلام ثنایی با بیان اینکه امروز بسیاری از اندیشمندان و نخبگان کشور بیانیه گام دوم را مورد تحلیل و بررسی قرار داده اند، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت ها و ویژگی های خاص دفتر تبلیغات اسلامی که یکی از آنها وجود منابع انسانی اندیشمند و توانمند است، همایشی را به عنوان «بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی» پایه ریزی کرده ایم و سعی می کنیم آن را به گونه ای برگزار کنیم که با سایر همایش ها متفاوت تر بوده و خروجی بسیار با محتوایی داشته باشد.
✅دبیر علمی همایش بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی با اشاره به اینکه یکی از اهداف برگزاری همایش بیانیه گام دوم و تمدن سازی اسلامی تبیین این بیانیه و گفتمان سازی در جامعه علمی و نخبگانی است، گفت: این همایش با هدف تبیین ابعاد مختلف این بیانیه و گفتمان سازی برای مهمترین مأموریت نسل جوان به ویژه در نهادهای علمی کشور به منظور تحقق بخشیدن به بیانیه گام دوم برای حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شود.
🔵وی در ادامه به تبیین محورهای همایش «بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی» پرداخت و افزود: نخستین محور این همایش، تحلیل بیانیه گام دوم با رویکرد تمدنی است که شامل بخش هایی همچون «چیستی و ویژگی های تمدن اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری»، «زمینه ها و فرایند شکل گیری تمدن نوین اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب»، «رویکرد و بینش تمدنی مقام معظم رهبری»، «بیانیه گام دوم و اسناد کلان کشور» و «نسبت سنجی بیانیه گام دوم با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» می شود.
▶️حجت الاسلام ثنایی ادامه داد: عنوان محور دوم این همایش «چیستی، چرایی و چگونگی تحقق بیانیه گام دوم» است و مواردی همچون «پیش نیازهای تحقق بیانیه گام دوم»، «الزامات بیانیه گام دوم»، «راهبردها و راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» و «پیامدهای بیانیه گام دوم» از بخش های اصلی آن به شمار می رود.
🔰مدیرکل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین «تحلیل تجربه و دستاورهای جمهوری اسلامی در توصیه های هفتگانه بیانیه و ارزیابی وضع کنونی» سومین محور این همایش است و علاقه مندان در این بخش می توانند در بخش های «علم و پژوهش»، «اقتصاد»، «استقلال و آزادی»، «سبک زندگی»، «معنویت و اخلاق»، «عدالت و مبارزه با فساد» و «عزت ملی و مرزبندی با دشمن در روابط خارجی» به پژوهش بپردازند.
🌐وی با بیان اینکه «نهادهای علمی و بیانیه گام دوم با تأکید بر نقش نسل جوان» محور چهارم همایش بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی است،ابراز کرد: این محور بخش ویژه این همایش بوده و شامل بخش هایی همانند «حوزه و دانشگاه و مسؤولیت های اجتماعی»، «کار ویژه نهادهای علمی کشور در بسط اخلاق و معنویت»، «نسل جوان حوزه و دانشگاه و تولید علم بومی»، «مراکز علمی و بسط عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد»، «حوزه انقلابی و صیانت از گفتمان انقلاب اسلامی» و «حوزه علمیه، نسل جوان و بیانیه گام دوم» می شود.
وی ادامه داد: از زمانی که این کار آغاز شده تا کنون بسیاری از اعضای هیأت علمی دفتر تبلیغات برای فعالیت در سه حوزه مصاحبه، برگزاری نشست های علمی، کرسی های نظریه پردازی و ارائه مقاله اعلام آمادگی کرده اند.
✳️حجت الاسلام ثنایی با بیان اینکه همایش بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی در دهه فجر سال جاری برگزار خواهد شد، گفت: آخرین مهلت ارسال آثار 30 مهرماه سال جاری خواهد بود؛ علاقه مندان از دو طریق می توانند آثار خود را برای دبیرخانه این همایش ارسال کنند؛ پژوهشکده ها و اعضای هیأت علمی که به دبیرخانه این همایش دسترسی دارند می توانند به صورت مستقیم مقالات خود را ارائه دهند، همچنین سایر علاقه مندان نیز می توانند از طریق سایت «gaam2.dte.ir» آثار خود را به دست ما برسانند.
جزئیات همایش ملی «بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی» + صوت.mp3
4.89M
جزئیات همایش ملی «بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی» از زبان حجه الاسلام و المسلمین ثنایی
1_84257268.pdf
518.8K
فایل پی دی اف جزئیات همایش ملی بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی
هدایت شده از دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
🔰 دوره تربیت پژوهشگر #امداد_فرهنگی
❇️ میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میکند.
🔸مهلت ثبت نام: تا ۲۱ تیرماه
🔸زمان: ۱۶ تا ۱۸ مرداد ماه
🔸مکان: وسف؛ ثبت نام در سامانه
👈 لینک ثبت نام: https://el.balagh.ir/news/1887
🌹#دانشگاه_باقرالعلوم
🆔 https://eitaa.com/BouNEWS