eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
862 ویدیو
228 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅حجت‌الاسلام , و المسلمین سبحانی تبیین کرد:آفات بی‌توجهی حوزه به مطالعات تاریخی ✍️رئیس مرکز تخصصی امامت حوزه با بیان اینکه شهید صدر عمیق‌ترین مباحث امامت را در ظاهر تاریخی بیان کرده است، گفت: در تاریخ تفکر شیعه، دو رویکرد عمده امامت‌پژوهی تطبیقی و مطالعات درون‌متنی و امام‌شناسی تبیینی وجود داشته است، اما شهید صدر معتقد است خط مطالعات تاریخی امامت باید در کنار دو رویکرد دیگر گشوده شود تا از درون مستندات تاریخی واقعیت رسالت و حیات پیامبر(ص) امامت را اثبات کرد. 🔶به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا به نقل از خبرگزاری ایکنا ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، روز ، ۱۲ مردادماه، در نشست علمی «مبانی، رویکردها و نوآوری‌های کلامی شهید صدر» که در این بنیاد برگزار شد، گفت: شهید صدر از نوادر دوران معاصر است که حتی اندیشه‌های او در حوزه علمیه آن چنان که باید مورد اهتمام نیست. ایشان در آستانه بلوغ علمی به دست رژیم سفاک بعثی به شهادت رسیدند؛ بنده تردید ندارم اگر ایشان سال‌هایی می‌ماند و اندیشه می‌کرد و می‌نوشت امروز میراث گرانسنگ بیشتری در اختیار داشتیم. 🔹سبحانی افزود: آغاز حرکت علمی او مواجهه با اندیشه و مکاتب رقیب است؛ ما بیشتر شهید صدرِ فقهی و اصولی را دیده‌ایم، ولی همه آثار اصلی ایشان ناظر به یک دغدغه و مسئله و بنیاد فکری در زمانه خود او بود. او در جریان مارکسیسم که بیشترین تلفات را از بدنه جوان شیعه گرفت و فاجعه بزرگ تاریخی است، ولی شهید صدر با فلسفتنا و اقتصادنا در برابر این جریان ایستاد. بدنه اصلی حزب بعث عمدتاً شیعه بودند و جریان تشیع در لبنان با وجود اندیشه مارکسیسم، نسل بزرگی از جوانان شیعه را جلب کرد که باید در جای خود بررسی شود. همان طور که در ایران هم تلفات زیادی در میان جوانان سالم، پاک و باهوش از ما گرفت. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/365575
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی| گونه شناسی کنشگری طلاب در شبکه های اجتماعی اینستاگرام ✍️ارائه دهنده دکتر سید محمد کاظمی قهفرخی 📒ناقدان: دکتر سید حسین شرف الدين و دکتر محمد صادق نصراللهی 🔶 دبیرعلمی: دکتر مهدی مولائی آرانی ⏰زمان: پنجشنبه 1399/5/23 ساعت 10:30 تا 13 🔹 مکان: پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ومرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/7679
هدایت شده از کتابشناخت
✅برگی از کتاب در آمدی بر نظریه اندیشه سیاسی امام موسی صدر| دکتر شریف لک زایی ✍️از نظر صدر وجود رگه‌هایی از عصمت برای حاکم ضروری است؛ زیرا در غیر این صورت انسانی که خود را بی‌نیاز ببیند، امکان و احتمال طغیان در او وجود دارد: آدمی موجودی است که از پیرامون خود متأثر می‌شود و هر آنچه جسمش را احاطه کرده است، در روان او اثر دارد و همه حالت‌های روانی او در جسمش بازتاب دارد و هر عملی که از او سر می‌زند، در عقل و قلب او انعکاس دارد. 🔶انسان معتدل در حالت مشخصی به سر می‌برد؛ اما هنگامی که از مال و جاه و علم احساس بی‌نیازی کرد، نافرمانی می‌کند؛ مگر اینکه درست‌کردار باشد. ... اگر جاه و مال و بزرگی به دست آورد، خود را گم می‌کند، مگر آنکه ایمان و تدیّنش قوی باشد. 🔹به همین سبب است که ما عصمت را یا پیوند با عصمت را درباره حاکم و خلیفه شرط می‌دانیم؛ زیرا که ما انسان‌های عادی می‌توانیم درجه‌ای از ایمان داشته باشیم و دین و ایمان خود را حفظ کنیم؛ اما اگر به قدرت برسیم، کارهایمان به صورت بیشتر و عمیق‌تری بر مردم بازتاب دارد. به‌طورطبیعی وقتی انسان فرمان‌روایی و قدرت دارد، خود را گم می‌کند؛ ازاین‌رو خطر انحراف در نزد جوان بیشتر از غیرجوان است و نزد زیبا بیشتر از نازیبا، و نزد غنی بیشتر از فقیر و نزد صاحب جاه بیشتر از غیر او و نزد عالم بیشتر از غیر عالم. هر اندازه آدمی کمال و ثروت و قدرت بیشتری داشته باشد، بیشتر در معرض خطر است. به همین سبب، قرآن از اموال و اولاد به « فتنه » تعبیر کرده است. 💠 بر این اساس، هرگاه این چیزها فزونی می‌یابد، ایمان نیز باید بیشتر شود؛ بنابراین هرگاه انسان خود را بی‌نیاز ببیند، نافرمانی می‌کند. مقصود از « استغنی » یا بی‌نیازی فقط بی‌نیازی مالی نیست؛ بلکه همه مواردی است که ذکر کردیم؛ بنابراین میان علم و قدرت و این آیات پیوندی می‌بینیم؛ بدین شکل که انسان هنگامی که با علم و مال و جاه خود را بی‌نیاز می‌بیند، احساس نافرمانی می‌کند. ... تا هنگامی که همه‌چیز از جانب خداست و همه‌چیز امانتی است از جانب خداوند و انسان از جانب خدا خلیفه است، مجالی برای انحراف و نافرمانی وجود ندارد بنابراین لزوم عصمت برای حاکم یا به تعبیر وی « خلیفه » بسیار مهم است و وی عصمت را نیاز حاکم و خلیفه می‌داند؛ زیرا از نظر او عوامل بیرونی و محیطی بر انسان تأثیر می‌گذارند و برخورداری انسان از قدرت سبب می‌شود انسان به سمت انحراف و طغیان کشیده شود. 📒این مسئله از آن رو که موجب کنترل حاکم می‌شود، مناسب تقریر شده است؛ اما به نظر می‌رسد دیدگاه صدر قابل نقد است؛ زیرا مفهوم « عصمت » در اندیشه اسلامی بار معنایی خاصی دارد و کاربست این مفهوم برای هر حاکمی اندکی دشوار به نظر می‌رسد؛ ازاین‌رو با لحاظ بار معنایی عصمت نزد شیعه که برای پیامبر و ائمه دوازده‌گانه است، نمی‌توان از عصمت دیگران سخن گفت؛ مگر اینکه با لحاظ نگاه صدرایی به‌ویژه از منظر نگاه تشکیکی به پدیده‌ها بگوییم مراد صدر آن است که فرد حاکم ملکه تقوا را به مثابه یک امر تشکیکی در درون خویش تقویت کرده و بر عمل مبتنی بر ایمان تکیه کند. پذیرش معنای عام عصمت و گناه‌نکردن و کنترل خویش از انحراف و نگاه مراتبی و تشکیکی به این مسئله، چه بسا مطلب امام موسی صدر را توضیح دهد. ⬅️ضمن اینکه اشاره به این نکته در آرای امام موسی صدر خود نشانِ میزان اهمیت نظارت بر حاکم و رفتار اوست؛ خواه این مراقبت و نظارت را خود انسان در قالب پارسایی و ایمان صورت دهد و خواه جامعه و مردم و نهادهای نظارتی و یا احزاب موجود در جامعه انجام دهند؛ یعنی به‌طور پیوسته رفتار و اعمال حاکم را زیر نظر داشته باشند تا کمتر دچار انحراف شود و بتواند در راستای منافع و رضایت مردم حرکت کند. 📒برگرفته از کتاب در آمدی بر اندیشه سیسای امام موسی صدر ص324-321 🔶برای تهیه نسخه الکترونیکی اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه نمایید. 🌐http://pajoohaan.ir/document/3411
✅مصاحبه با دکتر وحید سهرابی فر؛ درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی 💠مقدمه: یکی از گروه های علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت، گروه اسلام و مطالعات معنویت به مدیریت دکتر احمد شاکرنژاد است. در این گروه، پیرامون معنویت پژوهی، معنویت های نوظهور و عرفان ‌های کاذب مطالعات و پژوهش هایی انجام می شود؛ یکی از این پروژه های تحقیقی، «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی» است که دکتر وحید سهرابی فر، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد. 🔶آن‌چه در زیر می‌ خوانید، حاصل گفت‌وگوی دفتر پژوهشِ پژوهشکده اخلاق و معنویت با ایشان است: ✍️*** لطفاً پروژه را در یک نگاه و نمای کلی بیان کنید. پروژۀ «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی»، مجموعه مقالاتی است که توسط اساتید و پژوهشگران حیطه‌های مختلف مربوط به معنویت نوشته شده و ما آن‌ها را در این پژوهش گردآوری کرده‌ایم. ✍️*** گروه اسلام و مطالعات معنویت در این پروژه به دنبال چه هدفی بوده است؟ در واقع هدف از این پروژۀ مطالعاتی، ارائۀ گزارشی است در باب مطالعاتی که حول محور معنویت، در رشته‌های مختلف علوم انسانی انجام شده. به عبارت دیگر می‌توان گفت وقتی شاخه‌های مختلف علوم انسانی در مورد معنویت به مطالعه و تحقیق می‌پردازند، در واقع چه مباحثی را بررسی و واکاوی می‌کنند و ادبیات معنویت‌پژوهی در شاخه‌های مختلف علوم انسانی چیست. 💠جزئیات در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/423969
✅عضو هيأت علمي گروه هنر و تمدن اسلامي پژوهشكده اسلام تمدني؛مذهب علیه مذهب؛ نگاهی به تجویز عزاداری در ایام کرونایی 🔶به گزارش روابط عمومي پژوهشكده اسلام تمدني، دكتر سيدعليرضا واسعي در يادداشتي به نقل از دین آنلاین درباره عزاداري در ايام كرونا آورده است: وقتی به بهانه برگزاری مراسم مذهبی، جان عده‌ای به خطر بیفتد، مذهب حقیقی قربانی می‌شود! ✍️در سالیان اخیر، شکلی از مذهب تشیع رجحان یافت که با آن چه در گذشته، به ویژه در سال‌های آغازین انقلاب ایران وجود داشت، به شدت متفاوت و حتی در تعارض و چالش است. مذهب عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی، ایثارگری، رواداری، تعاون و همیاری، زهد و فروتنی و در یک کلمه مذهب معرفت‌محور نسبی که عالمان حقیقت‌اندیش در بستر مراسم عزا و مجالس سوگواری عهده‌دار تبیین و اشاعه آن بودند، آهسته آهسته جای خود را به مذهب مناسکی، خودحق‌پندارنه، تفاخری و شعارمحور، تقدیری و تسلیمی، اکتساب قدرت و انتفاع مکنت و در یک کلمه مذهب مناسک‌محور داد که تریبون‌داران کم‌مایه و صحنه‌گردانان کم‌اندیش به ترویج و تبلیغ آن روی دارند، تا جایی که سخن از مذهب معرفتی در کنار آن، نه تنها آسان نیست که تاوان سختی به دنبال خواهد داشت. 💠جزئیات خبردر لینک زیر 🌐https://b2n.ir/197694
هدایت شده از کتابشناخت
🔹برگی از کتاب عرفان در آئینه قرآن و روایات 🔹نویسنده: استاد حسن رمضانی 💠ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✅شرایط و ویژگی‌های استاد سیر و سلوک 🔹بی‌شک استاد سیر و سلوک، ازآنجاکه در به‌فعلیت‌رسیدن استعداد سالک نقشی بسیار مهم و حیاتی دارد، شرایط و ویژگی‌هایی دارد که اهمیت و حساسیت آنها کمتر از اصل نیازمندی به استاد نیست؛ زیرا همان‌گونه که واضح است، گمراهی‌ها و انحراف‌ها و آسیب‌هایی که یک استاد دروغین و نالایق برای سالک مرید پیش می‌آورد، اگر از گمراهی‌ها، انحراف‌ها و آسیب‌های کسی که از اصل استاد راهنما محروم است، بیشتر نباشد، قطعاً کمتر نیست؛ بنابراین مشایخ قوم همواره پس از تأکید بر اصل ضرورت و نیاز به استاد سیر و سلوک، به بیان شرایط و خصوصیات وی پرداخته‌اند. از جمله می‌توان به جناب شیخ نجم‌الدین رازی اشاره کرد. وی در فصل دهم کتاب مرصاد العباد ـ که به بیان مقام شیخی و شرایط و صفات آن اختصاص یافته است ـ با استفاده و استنباط از عبارت‌ها و اشارت‌های آیۀ 65 سورۀ کهف ( فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً: پس بنده ای از بندگان ما را یافتند که ما از سوی خویش به او رحمتی داده بودیم و از نزد خودمان به وی دانشی آموخته بودیم )، پنج ویژگی برای مقام شیخی برشمرده است. آیۀ مزبور از رسیدن حضرت موسی به محضر حضرت خضر علیهما السلام و اوصاف حضرت خضر و استحقاق و لیاقت آن جناب به عنوان استاد و مربی حضرت موسی علیهما السلام سخن می‌گوید. 📒پنج ویژگی یادشده که به نظر نجم‌الدین، پنج رکن بنای اهلیت شیخی و مقتدایی‌اند، چنین‌اند: نخست عبودیت و بندگی ( عَبْداً مِنْ عِبادِنا )؛ دوم استحقاق قبول بی‌واسطۀ حقایق از حضرت حق تعالی ( آتَیْناهُ )؛ سوم استحقاق دریافت رحمت ویژه از مقام عندیّت ( رحمةً من عندنا )؛ چهارم شرف تعلّم علوم از حضرت حق تعالی ( وعلّمناه )؛ پنجم دولت دریافت بی‌واسطۀ علوم لدنّی ( من لدنّا علماً ). گفتنی است نجم‌الدین پس از شرح و تبیین این پنج ویژگی، بیست خصلت دیگر را که درحقیقت، همه برخاسته از ویژگی‌های پنج‌گانۀ یاد شده‌اند، برای شیخ و مقتدای کامل ذکر می‌کند‌‌ که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از علم شریعت، اعتقاد صحیح خالی از بدعت، عقل، سخاوت، شجاعت، عفت، علو همت، شفقت، حلم، عفو، حسن خلق، ایثار، توکل، تسلیم، وقار و هیبت . ⬅️در اینجا نجم‌الدین رازی درحقیقت بر همان سخنی پای می‌فشارد که ما پیش‌تر ( صفحۀ 196 ) آن را به مناسبتی از فرغانی در مشارق الدراری نقل کردیم و از قول او گفتیم در میان گونه‌های چهارگانۀ سالک محض، مجذوب محض، سالک مجذوب و مجذوب سالک، کسانی که سالک محض یا مجذوب محض هستند، صلاحیّت دستگیری ندارند و نباید مقتدای کسی واقع شوند؛ ولی کسانی که مجذوب سالک یا سالک مجذوب‌اند، لیاقت امامت و مقتدا واقع‌شدن را دارند و می‌توانند از دیگران دستگیری کنند و راهنمای آنان باشند و در میان این دو گروه، مجذوبان سالک به دستگیری و ارشاد دیگران سزاوارترند. 🔶شاهد درستی این مدعا سخن خود رازی است، آنجا که دربارۀ توفیق رسیدن مرید صادق به محضر شیخی واصل کامل می‌گوید: « چون مرید صادق در ابتدا بر قضیۀ " وَالّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهدِیَنّهُم سُبُلَنا " قدم در راه طلب نهد و به کمند جذبات عنایت، روی دل از مألوفات طبع و مستلذات نفس بگرداند و متوجه حضرت عزت گردد، حضرت عزت بر سنت " لَنَهدِیَنّهُم سُبُلَنا " جمال شیخی واصل کامل سالک، در آیینۀ دل او بر او عرضه کند، نه مجذوب که مجذوبان مطلق شیخی را نشایند و نه سالک که سالکان مطلق هم شیخی را نشایند؛ زیرا که سالک مطلق دیگر باشد و مجذوب مطلق دیگر ». بر این اساس شخصی که به‌کل از جذبه بی‌نصیب است، هرچند اهل‌سلوک باشد یا کسی که از سلوک هیچ بهره‌ای ندارد، هرچند از مجذوبان به حساب آید، شایستۀ مقام شیخی و دستگیری دیگران نیست؛ زیرا مجذوب صرف با راه و رسم منزل‌ها و مقامات سلوک آشنا نیست و سالک صرف هم از هدایت‌ها و حمایت‌های ویژه و مستقیم حضرت حق تبارک و تعالی بی‌بهره است. در این صورت طبیعی است هیچ‌یک از این دو توان و لیاقت ارشاد و تربیت دیگران را نداشته باشد. 📒بنابراین با صراحت تمام می‌گوییم شیخ و استاد سلوک یا باید جزء مجذوبان سالک باشد ـ که انبیا و اولیای معصوم علیهم السلام در رأس آنان‌اند و تا وقتی دسترسی به آنها ممکن است، همین اولی‌تر و سزاوارتر، بلکه متعیّن است ـ یا حداقل باید در زمرۀ سالکان مجذوب قرار گیرد که در رتبۀ بعد و مقامی ‌پایین‌تر قرار دارند و ازاین‌رو خود آنها و نیز کسانی که تحت پوشش تربیتی آنهایند، مستقیم یا غیرمستقیم، از برکات وجودی مجذوبان سالک خصوصاً انبیا و اولیای معصوم علیهم السلام بهره‌مندند. برگرفته از کتاب عرفان در آئینه قرآن، استاد حسن رمضانی،ص251-249 🔶برای تهیه نسخه الکترونیکی اثر به کتابخوان |ژوهان مراجعه نمایید. 🌐http://pajoohaan.ir/document/4788
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی| گونه شناسی کنشگری طلاب در شبکه های اجتماعی اینستاگرام ✍️ارائه دهنده دکتر سید محمد کاظمی قهفرخی 📒ناقدان: دکتر سید حسین شرف الدين و دکتر محمد صادق نصراللهی 🔶 دبیرعلمی: دکتر مهدی مولائی آرانی ⏰زمان: پنجشنبه 1399/5/23 ساعت 10:30 تا 13 🔹 مکان: پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی 🔹مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ومرکز همکاری های علمی و بین الملل 💠لینک ورورد به جلسه به صورت مجازی 🌐https://engage2.shatel.com/b/dvr-pgm-n27 🌐https://eitaa.com/isca24/7679
✅حوزه ریاست و روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند 🔹دیدار با اصحاب قلم شمار92 🔶حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر داکری |عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ وسیره اهل بیت علیهم السلام ⏰زمان : پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | ساعت 10 الی10:30 ◀️مکان: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه، دانشگاه باقر العلوم(ع)-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار کوثر 📒موضوع: معرفی کتاب سیره معصومان در کتاب های چهارگانه شیعه 🌐https://eitaa.com/isca24/7690