✅کتاب «اندیشه سیاسی علامه میرزا ابوالحسن شعرانی» نوشته محمد سلمان توسط مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.
⬅️به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «اندیشه سیاسی علامه میرزا ابوالحسن شعرانی» به قلم محمد سلمان در ۲۴۸ صفحه و به قیمت ۴۲ هزار تومان با شمارگان ۵۰۰ نسخه به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر و روانه بازار نشر شده است.
⬅️کتاب پیش رو شرایط شکل گیری اندیشه سیاسی علامه شعرانی را بررسی میکند که شامل مؤلفه ها و زمینه های پیدایش آن می شود.
❎چارچوب فکری علامه شعرانی مبتنی بر اندیشه دینی شکل گرفته و بر پایه زعامت سیاسی پیغمبر (ص) پس از ورود به مدینه و پس از ارتحال آن حضرت سامان یافته و با تبعیت از ائمه معصومین (ع) در جایگاه الگوی علمی ادامه خط رسالت نبوی استوار شده است؛ بر این اساس، ایشان زعامت عالمِ عاقل، همراه با رعایت حقوق بشر و دموکراسی را برای این دوره پیشنهاد می کند.
⬅️این تحقیق با هدف آشنایی با میراث شیعه و معرفی توانایی فکری آنها در پاسخگویی به معضلات علمی، عملی و عینی در عرصه جامعه سیاسی ایران نگارش یافته است.
⬅️این اثر در سه فصل منتشر شده است.
فصل اول اثر مذکور به بررسی علل و عوامل شکل گیری شخصیت علمی و تأثیر آن می پردازد که در آن پس از بیان مفاهیم این پژوهش، به ابعاد شکل گیری شخصیت علمی علامه شعرانی، طبقه بندی آثار و تأثیر آن در ابعاد شخصیت علمی وی و ویژگی های پژوهشی علامه شعرانی می پردازد.
⬅️نویسنده کتاب «اندیشه سیاسی علامه شعرانی»، در فصل دوم به بررسی شاخصه های روشی و سنجش شالوده های نظری اندیشه سیاسی پرداخته که در این فصل، شاخصه های روشی، مبانی معرفت شناختی، مبانی هستی شناختی و مبانی انسان شناختی بیان شده است.
⬅️سومین و آخرین فصل از این کتاب، به «اندیشه سیاسی علامه شعرانی و شاخصه های اصول، ارزش و کارکرد» اشاره دارد که در این فصل، انواع حکومت، اصول حکومت، ارزش های حکومت، کارکردهای فرهنگی، کارکردهای اقتصادی، کارکرد قضایی، منابع درآمدی حکومتی و سیاست خارجی مورد بررسی قرار گرفته است.
⬅️علاقه مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی www.bustaneketab.com می توانند از تخفیف ۲۰ درصدی اثر مذکور بهره مند شوند.
🔰 جملات مدیریتی از نهج البلاغه (۱)
💠 غرور و خودپسندی
🔸بترس از عُجب و غرور و خودپسندی و نیز بپرهیز از دوست داشتن تملق و دل دادن به آن که این از بهترین فرصت های شیطان است تا تسلط یابد.
📚 بر اساس عهدنامه امام علی(ع) برای مالک اشتر نخعی (نامه ۵۳ نهج البلاغه)
💡با ما همراه باشید
#نهج_البلاغه
#نامه
#عهدنامه
#مدیریت
👈 نشر حداکثری
با سلام و احترام. جلسه پنجاه و چهارم کرسی«حکمرانی در قرآن» به صورت هفتگی، شنبه ها (شنبه 9اسفند) ساعت 12:45با ارائه استاد نجف لک زایی برگزار می شود. لینک حضور در جلسه انلاین: http://dte.bz/hokmconf. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#همایش_حکمتی_سیاسی_متعالیه
#بهرام_دلیر
✅به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار گردید:کرسی ترویجی عدالت در حکمت متعالیه
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/ArnCp
کرسی ترویجی عدالت در حکمت متعالیه روز چهارشنبه ۲۹ بهمن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهرام دلیر برگزار شد.
⬅️ دکتر بهرام دلیر در ابتدای این کرسی گفت: پرسش اصلی بحث این است که عدالت در حکمت متعالیه منقطع از دیگر حوزه¬ها طرح شده است یا حوزه های دیگر را نیز در بر می گیرد؟ در این زمینه مدعا این است که عدالت در حکمت متعالیه حوزه های سه گانه-ای را در بر می گیرد.
⬅️عدالتی در نظام سیاسی می تواند کارساز باشد که به صورت وجودی دیده شود. تا وقتی ملکه عدالت در صاحبان قدرت رسوخ نکند امکان تحقق عدالت نیست.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐http://dte.bz/0OhQD
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠 همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»
✅ همراه با رونمایی از 15 اثر
👈 لینک شرکت در همایش
🌐 dte.bz/soul
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
22.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#همایش_جاودانگی_نفس
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
✅همایش بینالمللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»
⏰زمان :
❇️ سهشنبه 1399/12/12، ساعت 11-08
❇️چهارشنبه 1399/12/13، ساعت 14-13
❇️پنجشنبه1399/12/14، ساعت 13 الی 14:30
💠مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
💠لینک ورود به همایش:
🌐http://dte.bz/soul
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی
⬅️تراث حج و حرمین مغرب اسلامی
👤ارائه دهنده:دکتر احمد خامه یار
👤ناقد:دکتر محمد سعید نجاتی
⏰زمان: یکشنبه ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت ۱۰ الی ۱۲
⬅️مکان: قم-۷۵ متری عماریاسر-خیابان شهید قدوسی-پژوهشکده حج وزیارت
❎لینک ورود به جلسه
🌐dte.bz/historyconf
▫️عنوان کتاب: درسنامه علم النفس فلسفی
▫️نویسنده: علیرضا اسعدی
▫️ناشر: موسسه بوستان کتاب
▫️سال نشر: ۱۳۹۸
▫️تعداد صفحات: ۱۶۰
🆔️ @asaadi99
⏹ معرفی و بیان ساختار کتاب درسنامه علم النفس فلسفی (بخشی از مقدمه کتاب)
🔘 مقدمه
🔸️ انسان شناسی به انواع و اقسام مطالعات و پژوهش ها در باره انسان اشاره می کند و به لحاظ روش به انسان شناسی فلسفی، انسان شناسی تجربی، انسان شناسی عرفانی و انسان شناسی دینی تقسیم می شود. از این میان، انسان شناسی فلسفی به دلیل بهره گیری از روش عقلی و مبتنی نبودن بر پیش فرض های خاص و در نتیجه فراگیرتر بودن دامنه مخاطبان و امکان پاسخگوئی به شبهات، بر سایر انواع انسان شناسی رجحان دارد.
🔸️در انسان شناسی فلسفی محور اصلی و تاثیرگذار، شناخت نفس است که از آن به علم النفس فلسفی یاد می شود و موضوع این نوشتار است. به نظر می رسد پیش از ورود به مسایل اصلی در مقدمه لازم است به چند نکته اشاره شود:
۱. جایگاه مبحث نفس در فلسفه
فلسفه پیش از ملاصدرا به سه بخش کلی طبیعیات، الهیات و ریاضیات تقسیم می شد. فلاسفه در طبیعیات، که موضوع آن جسم است سه موضوع را مورد بررسی قرار می دادند: سمع الکیان یا فن سماع طبیعی، اجسام فلکی و اجسام عالم عنصری. در بحث از اجسام عنصری به ترتیب از عناصر مفرده(اولیه)، مرکبات، موجودات زنده یعنی نبات و حیوان و انسان بحث می کردند که محور مشترک همه اینها جسم بود. نکته قابل توجه این است که نفس و به ویژه نفس انسانی با آنکه جوهری مجرد است در شمار مسائل طبیعی مورد بررسی قرار می گرفت. از این رو این پرسش مطرح می شد که نفس به چه ملاکی در طبیعیات جای گرفته است. فلاسفه در پاسخ بر حیث تعلقی نفس به بدن تاکید کرده اند. بنابراین هر چند نفس مجرد است ولی چون به بدن تعلق دارد از این حیثیت، متناسب با مباحث طبیعیات بوده و بحث از آن در مسائل طبیعی جای گرفته است.
🔸️اما ملاصدرا در تقسیم فلسفه، با اقتباس از سفرهای چهارگانه عرفانی، مباحث فلسفه را در چهار بخش امور عامه، طبیعیات، الهیات بالمعنی الاخص و علم النفس عرضه کرد. به این ترتیب سفر چهارم، یعنی بخش نهائی کتاب الحکمه المتعالیه به مباحث نفس اختصاص یافت. در این سفر از مبدأ پیدایش نفس تا منتهای سیر آن و کمالاتی که حصول آنها برای نفس ممکن است و نیز از عالم معاد بحث می شود. در حالی که پیش از او این مباحث به طور پراکنده مطرح می شد. نفس در طبیعیات، معاد در الهیات، و کمالات نفس در علم اخلاق و تا حدودی در الهیات مورد بررسی قرار می گرفت. ملاصدرا با تأسیس بخش مستقلی، همه این مباحث را یکجا گرد آورد.
🔸️البته ملاصدرا بر این نکته تاکید دارد که نفس انسانى را از دو منظر مى توان و بايد نگريست، منظر اول متعلق به علم طبيعى و منظر دوم متعلق به علم الهى است. او پژوهش در مورد نفس را از آن حيث كه نوعى اضافه استكمالى نسبت به بدن دارد در حيطه علم طبيعى دانسته، و آن را در صدرِ اقسامِ ديگر علم طبيعى قرار می دهد و از آن حيث كه موجودى روحانى است و به سوى مبدئش در سير و حركت است، در علم الهى مى گنجاند.
۲. تفاوت علم النفس با معرفت النفس یا خودشناسی:
چنانکه می دانید در روایات و نیز برخی آیات سخن از معرفت نفس است. مراد از این تعبیر در روایات چیست. آیا این معرفت نفس با انسان شناسی یا علم النفس فلسفی مترادف است یا خیر. برخی معرفت نفس را به خودشناسی معنا کرده اند از این رو بین خودشناسی(معرفه النفس) و علم النفس یا انسان شناسی تمایز گذاشته اند. اما باید توجه داشت که معرفت نفس در معنای عام خود انسان شناسی را هم در بر می گیرد ولی اگر معنای خاص آن مراد باشد که همراه با سیر و سلوک درونی و باطنی است در این صورت با انسان شناسی تفاوت خواهد داشت: اولا علم النفس علم حصولی ولی معرفه النفس علم حضوری است. ثانیا علم النفس کلی است و به انواع نفس تعلق می گیرد یعنی نفس نباتی، حیوانی، فلکی و انسانی را شامل می شود در حالی که معرفه النفس فقط به خود نفس انسانی تعلق می گیرد و نمیتوان به علم حضوری نفس دیگری را شناخت.
🔸️فارغ از این بحث که میان این دو تفاوت وجود دارد شاید نتوان پذیرفت که روایات مطرح شده در باب نفس، جملگی به معرفت حضوری نفس نظر دارد. زیرا در برخی از روایات معرفت نفس به گونه ای تفسیر و تبیین شده است که با معرفت حصولی هماهنگ است. برای نمونه در این حدیث شریف که می فرماید: عرفان المرء نفسه ان یعرفها باربع طبائع و اربعه دعائم و اربعه ارکان، فطبائعه الدم و المره و الریح و البلغم و دعائمه العقل و من العقل الفهم و الحفظ و ارکانه النور و النار و و الروح و الماء . . . خودشناسى اين است كه انسان خود را به چهار طبيعت، چهار ستون، و چهار ركن بشناسد، طبيعت ها عبارتند از: خون، صفرا (يا سودا) باد، و بلغم. ستونها: عقل است، و فهم و حفظ كه از عقل منشأ گيرند، و اركان: نور، آتش (حرارت) روح و آب است. مراد از معرفت نفس، شناخت حصولی خود است. بنابراین با توجه به این روایات نمیتوان ادعا کرد که معرفت نفس در روایات همیشه به معنای معرفت حضوری و شهودی است.
▫️ادامه👇👇👇
۳. تفاوت علم النفس با روانشناسی:
🔸️روانشناسی در اصطلاح به علمی گفته می شد که به بررسی علمی رفتار و فرآیندهای ذهنی می پردازد. مراد از رفتار فعالیت هایی است که به وسیله موجود دیگر یا با دستگاه های آزمایشگاهی قابل مشاهده است و همه حرکات و اعمال نظیر مطالعه کردن، صحبت کردن، درس دادن خوابیدن و . . . رفتار به شمار می آید. و مراد از فرایندهای ذهنی فعالیت هائی است که قابل مشاهده مستقیم نیست ولی از روی آثارش در انسان استنباط می شود نظیر احساس، ادراک، تفکر، شخصیت، هیجان و عاطفه.
🔸️بنابراین وقتی تعبیر روانشناسی به کار می رود مراد از روان، معنای روح یا نفس در اصطلاح فلسفی نیست. و روانشناسی لزوما به معنای پذیرش نفس یا روح مجرد نمی باشد و چه بسا مکاتب روانشناسی که به کلی منکر وجود روح هستند.
#علم_النفس #نفس_شناسی #فلسفه_اسلامی #ملاصدرا