✨☄👤علم حضوري واقعیت یاتخیل:
📢👥✨علم و آگاهي هرکسي از خودش به عنوان يک موجود درککننده، علمي است غيرقابلانکار.
😵👌حتي سوفيستها هم وجود خود انسان را انکار نکردهاند و منکر آگاهي خود از وجودخودشان نشدهاند.
📣🔷منظور از خود انسان همان «من» درککننده و انديشنده است که با شهود دروني از خودش آگاه است،
⛔️👁👃👂(نه اينکه از راه حس و تجربه و بهواسطه صور و مفاهيم ذهني آگاهي پيدا کند)
🔆 به ديگر سخن این درک،خودش عين علم است
🙇✨👤و در اين علم و آگاهي، تعدد و تغايري بين علم و عالم و معلوم وجود ندارد.
📢✨👤پس منظور از اين آگاهي، «علم به نفس» همان آگاهي شهودي بسيط و بيواسطه از روح خودمان است و اين علم و آگاهي، ويژگي ذاتي آن ميباشد.
⭐️✨این یکی ازمصادیق غيرقابلانکار علم حضوري است.
✨👤ازمصادیق دیگر وجودعلم حضوری:
🔍✨😊😞 آگاهي ما از حالات رواني و احساسات و عواطف خودمان، که علمي است حضوري.
🌟مثلا:
😱 هنگامي که دچار «ترس» ميشويم، اين حالت رواني را مستقيماً و بدون واسطه مييابيم
😱📽🗣نه اينکه بهوسيله صورت يا مفهوم ذهني آن را بشناسيم،
😍😘 يا هنگامي که نسبت به کسي يا چيزي «محبت» پيدا ميکنيم، اين جذب و انجذاب دروني را در خودمان مييابيم،
😨💪يا هنگامي که تصميم بر کاري ميگيريم، از تصميم و اراده خودمان بيواسطه آگاه هستيم
⚠️ و معنا ندارد که کسي بترسد يا چيزي را دوست بدارد يا تصميم بر کاري بگيرد، ولي از ترس يا محبت يا اراده خودش آگاه نباشد!
😳‼️و به همين دليل است که وجود شک و گمان خودمان، قابل انکار نيست و هيچکس نميتواند ادعا کند که از شک خودش آگاه نيست و در وجود شکش هم شک دارد!
✨👤يکي ديگر از مصاديق علم حضوري، علم نفس به نيروهاي ادراکي و تحريکي خودش ميباشد.
✨😎آگاهي نفس از نيروي تفکر يا تخيل يا نيروي بهکارگيرنده اعضا و جوارح بدن، علمي است حضوري و مستقيم، نه اينکه آنها را از راه صورت يا مفهوم ذهني بشناسد.
✅ به همين دليل است که هيچگاه در بهکارگيري آنها اشتباه نميکند
🔔 و مثلاً نيروي ادراکي را بهجاي نيروي تحريکي بهکار نميگيرد و بهجاي اينکه درباره چيزي بينديشد به انجام حرکات بدني نميپردازد.
👤✨🅰🅱ازجمله چيزهايي که با علم حضوري درک ميشود، خود صورتها و مفاهيم ذهني است که آگاهي نفس از آنها بهوسيله صورت يا مفهوم ديگري حاصل نميشود
⛔️ و اگر لازم بود که علم به هر چيزي از راه حصول صورت يا مفهوم ذهني حاصل شود،
⚠️ ميبايست علم به هر صورت ذهني، بهوسيله صورت ديگري تحقق يابد و علم به آن صورت هم از راه صورت ديگري.
🚫〽️بدينترتيب ميبايستي در مورد يک علم، بينهايت علمها و صورتهاي ذهني تحقق يابد!
✨📢پس علم حضوري👤 غیرقابل انکار است و 🌟واقعیت دارد🌟✨
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ 🎥واکنش جالب امام خمینی (ره) به تهدیدهای امثال #کارتر و #ترامپ:
اینها فریاد میزنند و یه چیزی از اونورشون درمیره! 😄
#بیشتر_بخوانید 👇 👇 👇
http://eitaa.com/joinchat/3253993472C49609b6f21
هدایت شده از بیداری ملت
🔴حمص سوریه
دو عکس به فاصله 3 سال .
با نام آزادی و اصلاحات و با پشتیبانی رسانه های غربی مانند بی بی سی، عده ای فریب خورده اسیر فتنه تروریستها شدند و کشورشان را به این روز انداختند
🔴به کمپین # بیداری- ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
📢وجودعلم حصولي شاید یا باید:
🚫شایداشکال شود که
👤✨ اگر علم حضوري عين معلوم است،
⭐️👤لازم ميآيد که صورتهاي ذهني هم علم حصولي باشند و هم علم حضوري؛
📣👤 زيرا اين صورتها از آن جهت که با علم حضوري درک ميشوند، خودشان عين علم حضوري هستند
♦️ و ازسوي ديگر فرض اين است که آنها علم حصولي به اشياء خارجي هستند،
😳🔔 پس چگونه ممکن است که يک علم هم علم حصولي باشد و هم علم حضوري؟
📢🔵جواب اين است که
🔵صورتها و مفاهيم ذهني، خاصيت مرآتيت و بيروننمايي و حکايت از اشياء خارجي را دارند
🏡📽و از آن جهت که وسيله و ابزاري براي شناختن خارجيات هستند، علم حصولي بهشمار ميروند،
👤✨ولي از آن جهت که خودشان نزد نفس حاضر هستند و نفس مستقيماً از آنها آگاه ميشود، علم حضوري محسوب ميشوند
♻️و اين دو حيثيت با يکديگر فرق دارد: 🔵حيثيت حضوري بودن آنها آگاهي بيواسطه نفس از خود آنهاست.
⚪️ و حيثيت حصولي بودن آنها نشانگري آنها از اشياء خارجي است.
⚜🖱🕯براي توضيح بيشتر به مثال «آينه» توجه ميکنيم.
✌️ ما ميتوانيم آينه را به دو صورت بنگريم و به آن نظر بيفکنيم:
👀🖱〽️يکي نظر استقلالي، مثل هنگامي که ميخواهيم آينه بخريم و پشت و روي آن را نگاه ميکنيم که شکسته و موجدار نباشد،
👀🖱🔧ديگري نظر آلي و ابزاري، مثل هنگامي که ميخواهيم صورت خود را در آن ببينيم که در اين حالت گرچه به آينه نگاه ميکنيم، ولي توجه اصلي ما معطوف بهصورت خودمان است نه به آينه.
📡صورتهاي ذهني هم ميتوانند مورد توجه استقلالي نفس قرار بگيرند، و در اين حالت است که ميگوييم با علم حضوري درک ميشوند
💡💎و ميتوانند وسيله و ابزاري براي شناختن اشياء يا اشخاص خارجي قرار بگيرند، و در اين حال است که ميگوييم علم حصولي هستند.
⛓🍃البته توجه داشته باشيد که منظور از اين بيان، تفکيک دو حالت از نظر زماني نيست،
🍀بلکه منظور تفکيک دو حيثيت است و لازمهاش اين نيست که صورت ذهني در حالي که علم حصولي براي اشياء خارجي است، براي نفس معلوم نباشد و حيثيت حضوري بودن را نداشته باشد.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
📢😩اشتهای کاذب نفی خطاناپذیری علم حضوريست یاخیر:
👤همراهي علم حصولي با علم حضوري:
📢👤😩 درکنارهرعلم حضوري چندین علم حصولي به طورخودکارساخته میشود،
📣⛔️و چه بسا در آن علم حصولي خطایی صورت بگیرد و انسان خطای آن علوم را به علم حضوري نسبت دهد.
📢🎙ادله این ادعا:
🔆🔰در اينجا لازم است نکته مهمي را خاطرنشان بشود و آن اين است که
📸 ذهن همواره مانند دستگاه خودکاري از يافتههاي حضوري عکسبرداري ميکند
🎭و صورتها يا مفاهيم خاصي را از آنها ميگيرد،
📝سپس به تجزيه و تحليلها و تعبير و تفسيرهايي درباره آنها ميپردازد؛
📣😱 مثلاً هنگامي که دچار ترس ميشويم،
📸😱ذهن ما از حالت ترس عکسي ميگيرد
📀که بعد از رفع شدن آن حالت ميتواند آن را بهخاطر بياورد.
💭 همچنين مفهوم کلي آن را درک ميکند و با ضميمه کردن مفاهيم ديگري آن را بهصورت جمله
😨☝️☠ «من ميترسم» يا «من ترس دارم» يا «ترس در من وجود دارد» منعکس ميسازد.
💯✳️ نيز با سرعت عجيبي پديد آمدن اين حالت رواني را براساس دانستههاي پيشين تفسير ميکند و علت پيدايش آن را تشخيص ميدهد.
♻️⚜همه اين فعل و انفعالات ذهني که سريعاً انجام ميگيرد،
🚫👤غير از يافتن حالت ترس و علم حضوري به آن است،
♨️🔆ولي مقارنت و همزماني آنها با علم حضوري در بسياري از اوقات موجب اشتباه ميشود و شخص ميپندارد همانگونه که خود ترس را با علم حضوري يافته، علت آن را هم با علم حضوري شناخته است،
👤🔆در صورتي که آنچه با علم حضوري درک شده يک امر بسيط و عاري از هرگونه صورت و مفهوم و همچنين خالي از هرگونه تعبير و تفسير بوده و به همين جهت، جاي خطايي در آن وجود نداشته است،
💡 در صورتي که تفسير مقارن آن از قبيل ادراکات حصولي بوده که خودبهخود ضمانتي براي صحت و مطابقت با واقع ندارند.
📢🔵با اين توضيح روشن ميشود که چرا و چگونه در مورد پارهاي از علوم حضوري به نظر می رسدخطاهايي پديد آمده؛
😩🍽مثلاً گاهي انسان احساس گرسنگي ميکند و ميپندارد که نياز به غذا دارد،
⚠️در صورتي که اشتهاي کاذبي است و در آن حال نيازي به غذا ندارد.
📢🌟سرّ مطلب اين است که آنچه با علم حضوري خطاناپذير درک شده، همان احساس خاص بوده است،
➕🔵ولي همراه آن احساس، تفسيري بهوسيله ذهن براساس مقايسه آن با ساير احساسهاي قبلي انجام گرفته که علت اين احساس، نياز به غذاست،
✋⛔️اما اين مقايسه صحيح نبوده و بدينوسيله خطايي در تشخيص علت و تفسير ذهني پديد آمده است.
✨💫خطاهايي که در مکاشفات عرفاني پديد ميآيد نيز از همين قبيل است.
📢📡💻بنابراين لازم است در تشخيص علم حضوري کاملاً دقت کنيم و آن را از تفسيرهاي ذهني مقارن آن جدا کنيم تا دچار لغزشها و انحرافات ناشي از اينگونه خلطها نشويم.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
هدایت شده از اندیشه قلم
😃✋سلام💐
📢 این پیام تبلیغاتی در راستای
🇮🇷💪 تقویت توان داخلی
و🇮🇷⚙حمایت ازتولیدداخلیست