اندیشه قلم
شماره :34 #تقسیم_عقل_براساس_عملکرد: 💎الف:عقل نظری: 🗯🔆 يعنى عقلى كه وجود يا عدم شىء را درك ميكند و
٣۴.تقسیم عقل براساس عملکرد
٣۵.وجود یاعدم قوه عقل نظری
٣۶.بررسی ادله نفی واثبات ادراک عقلی
٣٧.بررسی ادله نفی واثبات ادراک عقلی٢
هدایت شده از مسیرفکر
معلمی بی دین به شاگرد دیندارش گفت:من رامی بینی؟شاگرد:بله.
کتابم را چطور؟شاگرد:بله.
خداراچی؟شاگرد:نه.
پس خدانیست!
شاگردگفت:استادشما من وکفشم را می بینی؟معلم:بله.
عقلت را چی؟معلم:نه.
پس باید عقل نداشته باشی چون
نمی بینیش.
پس(ندیدن دلیل برنبودن نیست)
15.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سخنان قابل تامل دکتر فریدون عباسی در برنامه دیشب ثریا از بازرسیهای باورنکردنیو خفتبار بیگانگان و نمونه برداری و بررسی پایاننامهها در دانشگاههای کشور!
🇮🇷 @SORENAE
شماره :38
#چهره_رنگی_منکران_قوه_درک_عقل
📢بسياري از انديشمندان غربي اساساً وجود تصورات کلي را انکار کردهاند
🔴 و طبعاً نيروي درککننده ويژهاي براي آنها بهنام «عقل» را نيز نميپذيرند.
📣📅در عصر حاضر پوزيتويستها همين مشرب را اتخاذ کردهاند، بلکه پا را فراتر نهاده، 🔍👁ادراک حقيقي را منحصر در ادراک حسي دانستهاند.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
📢👀ندیدن دلیل برنبودن یانقص دیدن:
🙏👃👂👁به نظر قائلین به نگرش پوزیتیویسم، حواس انسان یگانه منبع شناخت است.
👁⚠️از نظر آنان ندیدن دلیل بر نبودن است
📢⛔️ که این خلاف حقیقت است،زیرا :
👥👥🌍منتقدان نگرش پوزیتیویستی طیف وسیعی از جامعه شناسان و نظریه پردازان حوزه دین را شامل می شوند.
✨بسیاری از فیلسوفان اسلامی معاصر با نگرش پوزیتیویستی مخالفند.
😈🔫🔆 چون معتقدند ورود مکتب تحصلی به عرصه فلسفه غرب با هدف حذف موضوعات متافیزیکی و الهیات(وحی، روح) شکل گرفت.
📢👁⚠️✨☄و پوزيتويستها به وسیله شناخت حسي منکراین حقایق هستند در صورتی که آنهااشتباه میکنند:
☄✨چرا که مفاهیمی مانند روح، وحی و دنیای آخروی را
✋👁نمی توان با محسوسات قیاس کرد.
🗣👂👃👁پوزیتیویسم یک مکتب تجربی افراطی است که اساس آن را اکتفاء به دادههای بی واسطهٔ حواس، تشکیل می دهد.
🔴و کار به جایی رسید که اصولا قضایای متافیزیکی را، الفاظی پوچ و بی معنی به حساب می آورند.
📢 پس شناخت اصیل به بیان این الگوی پوزيتويستها،
👂👃👁در تجربه و چیزی که می توان از آن استنباط کرد، محدود می شود.
📢⛔️⛔️نقد این کلام پوزيتويسم:
😥😭گرايش پوزيتويستي که حقاً بايد آن را منحطترين گرايش فکري بشر در طول تاريخ دانست، چون داراي اشکالات فراواني است،که به طورخلاصه عبارتست از:
🔴١. با اين گرايش محکمترين پايههاي شناخت، يعني شناخت حضوري و بديهيات عقلي، از دست ميرود و با از دست دادن آنها نميتوان هيچگونه تبيين معقولي براي صحتِ شناخت و مطابقت آن با واقع ارائه داد.
🔴٢. پوزيتويستها نقطه اتکاي خود را بر ادراک حسي قرار دادهاند که لرزانترين و بياعتبارترين نقطهها در شناخت است و شناخت حسي بيش از هر شناختي در معرض خطا ميباشد.زیرا:
🔔☢مثلادرموضوع اتم:
🌍 که درطول تاریخ علمی در نظریه ساختار اتم،نظریه های متفاوتی آمده،که به طورخلاصه عبارتست از:
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥📢💥
1⃣یک نظریه:مدل اتمی بور:
که مدل سیاره ای نیز نامیده می شود، ساختار اتم را به منظومه شمسی تشبیه می کند.
2⃣نظریه دیگر:مدل اتمی لایه ای:
جدید ترین و کامل ترین مدل ارائه شده درباره ساختار اتم، مدل اتمی لایه ای یا مدل کوانتومی است که توسط دانشمندی به نام شرودینگر ثبت شده است.
این مدل فرضیه ساختار هسته اتم و حرکت الکترون ها را از مدل های اتمی رادرفورد و بور پذیرفت اما حرکت الکترون ها به دور هسته را در فضایی ابر مانند به نام اوربیتال در نظر گرفت که ویژگی های زیر را داراست:
قطرفضای اوربیتال ده هزار برار هسته اتم است.
سرعت حرکت الکترون ها در لایه های اوربیتال بالاست و نمیتوان محل دقیق آنها را مشخص کرد.
📢🔵🔆پس ثابت شد که این شناخت تجربی وحسی ناقص است و اعتماد١٠٠%براین شناخت صحیح نیست.
🔵و شناختهای دیگری هم برای اعتمادوجود دارد.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
هدایت شده از حوزه علمیّه طالقان
ثبت نام حوزه علمیه کوتاه مدت
پذیرش از سراسر کشور...
ان شاءالله با نشر و توصیه به جوانان مستعد از ثواب عمر پر برکت ایشان بهره مند باشید.
مطالب جذاب و متنوع در سایت و کانال حوزه علمیه طالقان
📱ایتا eitaa.com/Taleghan_313
📱سروش sapp.ir/Taleghan313
💻سایت www.Taleghan313.com
😦⚠️چرایی اشتباهات در ادراکات:
📢بعضي از شناختها و ادراکات بههيچوجه قابل شک و ترديد نيست.
📢🔴امّااز سوي ديگر ميدانيم که همه شناختها و اعتقادات ما هم درست و مطابق با واقع نيست و حتي در بسياري از موارد، خودمان به خطا بودن بعضي از آنها پيميبريم.
❓‼️با توجه به اين دو مطلب، طبعاً چنين سؤالي پيش ميآيد که چه فرق اساسي بين انواع ادراکات انسان وجود دارد،😲
🗡🔥 بهطوري که بعضي از آنها خطاناپذير و غيرقابلتشکيک هستند
🚬🔥 و بعضي خطابردار و قابل شک و ترديد؟
🔍🖋✒️و چگونه بايد اين دو نوع را از يکديگر تشخيص داد؟
📢بایدبدانیم که ادراکات یا علم از اين دو قسم خارج نيست:
🔵 يا واسطهاي بين شخص عالم و ذات معلوم وجود دارد که آگاهي به وسيله آن حاصل ميشود، که در اين صورت علم حصولي ناميده ميگردد،
⛔️اگرخطای صورت بگیرد درون این علم صورت میگیرد.
⚪️ويا چنين واسطهاي وجود ندارد و در اين صورت علم حضوري خواهد بود.
🔆امّادرون این علم خطا نیست.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
📢علت:
🔵 عدم امکان خطا درعلم حضوري
🔴و امکان خطادرعلم حصولي:
🔔🔍✨ علوم حضوری علم به خود واقع بدون واسطه است.
☄🔎ازمصادیق علم حضوري، علم به نفس و علم به حالات نفساني میتوان نام برد که اساساً خطاناپذيرند؛
☄💫 زيرا در اين موارد، خود واقعيت عيني مورد شهود قرار ميگيرد.
📣⛅️🌬 بهخلاف موارد علم حصولي که صورتها و مفاهيم ذهني، نقش ميانجي را ايفا ميکنند
🔏و ممکن است مطابقت کامل با اشياء و اشخاص خارجي نداشته باشند.
علت (⛔️خطا) یا (✅عدم خطا)در ادراک :
📢⚠️خطاي در ادراک در صورتي قابل تصور است که بين شخص درککننده و ذات درکشونده واسطهاي در کار باشد و آگاهي بهوسيله آن تحقق يابد.
❓❓در چنين صورتي جاي اين سؤال هست که اين صورت يا مفهومي که بين درککننده و درکشونده واسطه شده و نقش نمايانگري از درکشونده را ايفا ميکند، آيا دقيقاً درکشونده را نشان ميدهد و کاملاً با آن مطابقت دارد يا نه؟
🔴⛔️و تا ثابت نشود که اين صورت و مفهوم دقيقاً مطابق با ذات درکشونده هست، يقين به صحت ادراک حاصل نميشود.
📢🔴این ماهيت علم حصولي است وعلت خطاپذیربودن علم حصولي.
🔵✅امّا در صورتي که شيء يا شخص درکشونده با وجود عيني خودش و بدون هيچ واسطهاي نزد درککننده حاضر باشد، و يا با آن وحدت يا اتحادي داشته باشد، ديگر جاي فرض خطا نيست و نميتوان سؤال کرد که آيا علم با معلوم مطابقت دارد يا نه؟
📢 🔔زيرا در اين صورت، علم عين معلوم است.
📢🔵اين ماهيت علم حضوريست، وعلت عدم خطاپذيري علم حضوري.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝