هدایت شده از بیداری ملت
🔴 #آدرس_غلط یعنی مدیران غربگرا و اقتصاددان های لیبرال با ۹۰ درصد بودجه وضع دلار و اقتصاد کشور را به فنا بدن...اما سلیمانی و سپاه که اتفاقا نقطه قوت نظام ما هستن و بودجه آنها هم قطع شده، جواب پس بدن
@bidari
شماره:10
#چرایی_اشتباه_درنتیجه_گیری_عقلی:
📢 قضيهاي كه ميگويد:
«عقل ميتواند به واقع برسد»
(( در حكم قضيه موجبه جزئيه است))
📝و معنايش اين است كه بعضى از احكام منسوب به عقل، به معناى عامش، صحيح است.
👤🗣 بنابراين ممكن است دو نفر در مورد قضيهاي اختلاف پيدا كنند و هر كدام ادعا كند كه قول خودش «عقلى» و حرف طرف مقابل «وهمى» است، يا گفته شود كه در اين جا مغالطهاي صورت گرفته و عقل به خطا رفته است.
☝️ البته «عقل بما هو عقل» خطا نمىكند،
🖋✒️بلكه استنباط اشتباه صورت ميگيرد؛
💻مثل حسابدار كه در حساب كردنش اشتباه ميكند و خطاى او ناشى از خطابودن «قواعد حساب» نيست.
به همين صورت خطاى عقلا هم به خاطر عقلشان نيست؛
🖋بلكه به خاطر اشتباه در به كارگيرى عقل است.
🔍🔍حال اگر بخواهيم به طور دقيق سخن بگوييم،
😩 بايد گفت كه گاهى عقلا در استفاده از عقلشان دچار خطا و اشتباه ميشوند؛
📜چون قواعد منطقى را نمىشناسند يا آنها را به كار نمىبندند.
☄به علاوه، عقل به بعضى از واقعيتها دسترسى ندارد، چون خارج از محدوده عقل هستند؛
🖌🏳🌈مثلا امور محسوس از قبيل ادراك رنگها، بوها و... خارج از محدوده عقل هستند.
☄ عقل در مورد امور كلى حكم ميكند و اين بوى خوشى را كه من حس ميكنم خارج از قلمرو عقل است.
📣به عبارت ديگر، ابزار عقل عبارت است از مفاهيم كلى، و به چيزى غير از آنها حكم نمىكند.
😫خارج شدن از محدوده مفاهيم كلى براى عقل ميسر نيست و هنگامى كه از محدوده اين مفاهيم خارج شويم، از منطقه حكومت و حكم عقل بيرون رفتهايم.
🔆بنابراين هنگامى كه ما به مفاهيم صحيحى دست پيدا كنيم، آن گاه عقل ميتواند با مراعات قواعد منطقى آنها را مرتّب و منظم كند و مورد استفاده قرار دهد.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
شماره:11
#محدوده_فهم_عقل_ازحکم_وحی:
📢از جمله چيزهايى كه عقل نمىتواند به كنه آن پى ببرد، موضوعاتى است كه انسان مطلقاً نمىتواند آنها را تجربه كند؛
مثلا ما ميخواهيم حقيقت وحى را كه به انبيا نازل ميشده است، بفهميم،
😰ولى اين كار براى عقل امكان ندارد؛
چون هيچ تجربهاي از وحى ندارد و فقط با مفاهيم انتزاعى عام بدان اشاره ميكند.
☄وحى به معناى القاى علم به صورت رمزى و سريع است كه ادراك حقيقت و ماهيت آن براى ساير مردم ممكن نيست.
🇮🇷شاعر معروف ايرانى، مولانا جلال الدين بلخى مَثلى معروف ميزند؛ وى ميگويد
👶💞 اگر بخواهيم به طفل نابالغ، لذتهاى حاصل از زناشويى را بفهمانيم،
⚱بايد بگوييم كه از عسل شيرينتر است؛
😧ولى چه رابطهاي بين لذت جنسى و شيرينى عسل وجود دارد؟!
👶💞 اما از آن جا كه طفل توانايى تجربه اين لذت را ندارد آن را به شيرينى عسل تشبيه ميكنند.
👅👂👁 بنابراين براى تفهيم بعضى از مفاهيمى كه خارج از تجربه بشرى است آن را به امور محسوس تشبيه ميكنند.
هم چنين عقل ميتواند با استفاده از امورى كه انسان آنها را تجربه كرده است، مفاهيمى كلى را انتزاع كند،
📡ولى اگر امورى باشند كه هر چند قابل تجربهاند اما عقل ما هنوز بدان دست نيافته است،
💡 در اين صورت محتاج راهنما و منبع ديگرى هستيم؛
🐷مثلا در مورد اين كه خوردن گوشت خوك حرام است؛ تشخيص مفاسدى كه در خوردن گوشت نهفته است محال نيست و بشر ميتواند روزى به آنها آگاهى پيدا كند؛ اما در حال حاضر، ما تمام مفاسد موجود در گوشت خوك را نمىدانيم.
🔴همين طور در ساير محرمات نيز تمام مفاسدشان را نمىدانيم؛
⛏🔩🔴زيرا در حال حاضر وسايل علمى لازم براى تشخيص همه مفاسد محرمات را در اختيار نداريم.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
شماره:12
#نجات_دهنده_عقل_ازجهل:
📢بسيارى از امورى كه در زندگى روزمره با آنها سرو كار داريم يا در بين افراد يك جامعه يا ميان ملتها به وقوع ميپيوندد ؛ در حال حاضر تمام مصالح يا مفاسد آنها را نمىدانيم، ولى ممكن است انسان پس از گذشت قرنها به مصالح و مفاسد آنها پى ببرد.
در چنين مواردى بايد به احكام شرعى(حکمی که ازجانب خدا ازطریق رسولان آمده) مراجعه كنيم.
🎯زیراهدف از:
الف: ارسال انبیاء و رسولان.
ب: و تشريع احكام و قوانين الهى.
✨👥 نيز هدايت مردم در اين امور بوده است كه عادتاً بر مصالح و مفاسد آن احاطه ندارند. البته محال نيست كه روزى به واسطه پيشرفت علوم به مصالح و مفاسد اين امور پى ببرند؛
☄اما در حال حاضر به معلّمى مافوق عقل احتياج دارند:
قرآن دراین موضوع فرموده:
وَ يُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ؛(بقره١۵١)
قرآن آنچه را كه نمىدانستيد به شما ميآموزد،
وَ عَلَّمَكَ مَالَمْ تَكُنْ تَعْلَمْ؛(نساء١١٣)
و آنچه را كه نمىدانستى به تو آموخت.
😫 قواى عادى بشر اين امكان را ندارد كه به تمام مصالح و مفاسد پى ببرد؛
به همين دليل، خداوند متعال با فضل و كرمش اين امور را از طريق وحى به انسان شناسانده است.
☄از همين جا به منبع ديگرى براى شناخت پى ميبريم و آن وحى الهى و الهامهاى متعلق به اولياى الهى است؛ مانند علم امام(عليه السلام) كه «علم لدنّى» هم ناميده ميشود و خداوند متعال آن را از طريق غير عادى و از نزد خودش به ائمه(عليهم السلام) تعليم می دهد.
☄✌️پس دلايل اثبات حقايق به دو دسته تقسيم ميشوند:
دلايل عقلى و ☄دلايل نقلى.
📢اما دلايل نقلى را از آن جهت نقلى ميگويند كه ما نميتوانيم مستقيماً و بدون واسطه وحى آن را دريافت كنيم. آنچه را به وحى نسبت ميدهيم بر ما نازل نشده است، بلكه بر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نازل شده، و ايشان براى ما «نقل» كرده است.