eitaa logo
اندیشه قلم
82 دنبال‌کننده
185 عکس
25 ویدیو
4 فایل
سیراندیشه اسلامی سالم ارتباط باما وتبادل لینک
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره :35 : 👥عده‌اي از متفكران غربى گمان مي‌كنند كه اساساً در انسان قوه درك كننده مستقلى به نام عقل وجود ندارد؛ كه به آنان تجربه گرا گفته مي‌شود. 🖋اندیشه قلم✒️ @islami12🌴 📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
شماره :36 (1) 📢💐نقد تجربه گرایان:
📝🔍بررسى نفى و اثبات ادراك عقلى: 🖐اما كسانى كه قايل به اين هستند كه انسان داراى قوه‌اي به نام عقل نيست. 📢🔵پرسش ما از آنان اين است كه آيا شما احكامى مانند اين قضيه كه «‌الف علت است براى جيم‌» داريد؟ 🔵و آيا شما معنا و مفهوم اين قضايا را ادراك مي‌كنيد؟ ⚠️گمان نمي‌كنم هيچ انسان عاقلى وجود قضايايى از قبيل مسأله عليت چيزى براى چيز ديگر را انكار كند. 🔵سپس از آنها سؤال مي‌كنيم كه چگونه مفهوم عليت و سببيت را شناختيد؟ 🔵اين مفهوم را از چه چيزى اخذ كرديد و كدام حس بود كه مفهوم عليت را به شما شناساند؟ 📢🔴 آنها جواب مي‌دهند وقتى ديديم به هنگام حضور يك عامل و سبب خاص، اثر خاصى ظاهر مي‌شود، اين معلول را به آن علت نسبت داده و مي‌گويند: اين علت آن است؛ مثلا آتش ايجاد كننده حرارت است 📢🔺و میگويند: كه آتش، علّت حرارت است. 📢🔵دوباره از آنها مي‌پرسيم كه در آتش چه ديديد؟ 👀🔥آنچه شما ديديد اين بود كه آتش شعله‌ور شده است و حرارت، به وجود مي‌آيد. 👤🔥💥🗣حال چگونه فهميديد كه بين شعله‌ور شدن آتش و به وجود آمدن حرارت ارتباط حقيقى وجود دارد؟ 👁👁 آنچه مشاهده مي‌شود ـ به كمك حس باصره و حس لامسه ـ اين است كه آتش شعله مي‌كشد🔥 و حرارت به وجود مي‌آيد، اما عليت آتش براى ايجاد حرارت💥 به وسيله كدام حس درك مي‌شود؟ 🔴➖➖جواب مي‌دهند عليت همان تعاقب دو چيز است؛ يعنى حرارت متعاقب شعله ور شدن آتش به وجود مي‌آيد؛ بنابراين عليت معنايى جز تعاقب (در پى آمدن) دو پديده ندارد. 📢🔵اينك از آنها سؤال مي‌شود كه گاهى دو پديده متقارن هستند و تعاقبى در ميان آنها نيست و با اين حال، حكم مي‌كنيم كه يكى علّت ديگرى است. 🔐 مثلا ما كليد را مي‌چرخانيم و در باز مي‌شود. در اين جا سه پديده: 👋حركت دست، 🔐چرخش كليد 🚪 و باز شدن در را با هم متقارن مي‌بينيم 💫و همه در يك زمان واقع شده‌اند، در اين صورت 🔵آيا حركت دست علت حركت كليد است يا حركت كليد علت حركت دست است؟ 📣در اين جا هيچ تعاقبى در كار نيست و اگر عليت متوقف باشد بر تعاقب يك پديده بر ديگرى، در اين جا نبايد علت و معلولى وجود داشته باشد، چون هر دو پديده، هم زمان واقع شده‌اند. 📢🔴شايد بعضى از آنها جواب بدهند كه عليت بر دو قسم است، قسمى از آن متوقف بر تعاقب است و قسم ديگر چنين نيست؛ 📢🔵در اين جا از آنها سؤال مي‌كنيم كه حركت دست و كليد هم زمان واقع شده است، در اين صورت كدام يك علت ديگرى است؟ اگر عليت به معناى هم زمانى باشد در اين جا مي‌توان دست را علت حركت كليد دانست و يا كليد را علت حركت دست دانست؛ چون همزمان هستند و هر دو داراى حركتند. 😥اينجا است كه آنها درمانده مي‌شوند و جوابى ندارند. 😎 🔵و هر عاقلى مي‌داند كه حركت دست، علت حركت كليد است، اگر چه در زمان واحدى به وجود آمده‌اند، و حاكم در اين جا عقل است. ادامه دارد............ 🖋اندیشه قلم✒️ @islami12🌴 📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
📝🔍بررسی نفی اثبات ادراک عقلی(2) 📢🔵مثال ديگر: 🔥🏚ما مي‌يابيم كه هواى اتاق گرم است و يقين پيدا مي‌كنيم كه در همين حال نمي‌شود ❄️🏚هواى اتاق سرد باشد، 👁👁💡 يا مي‌بينيم كه فضاى اتاق به وسيله چراغ روشن شده است و يقين پيدا مي‌كنيم كه در همين زمان امكان ندارد كه هواى اتاق تاريك باشد؛ ⛔️زيرا اجتماع نقيضين محال است. 📢⚫️⚠️⚪️ حال سؤال اين است كه حكم به اين كه اجتماع نقيضين محال است چه طور فهميده شده است؟ 😌 💡حس، حداكثر مي‌تواند بگويد كه چيزى وجود دارد، 😥⚠️اما اين كه نقيض آن چيز ـ با لحاظ شرايط تناقض ـ نمي‌تواند وجود داشته باشد، چگونه فهميده شده است؟ 🔵حس چگونه مي‌تواند در مورد چيزى كه وجود ندارد و معدوم است حكم كند؟ 📣🔷اگر قدرى مسامحه كرده و قبول كنيم كه حس درك مي‌كند كه چيزى وجود ندارد؛ 📣⚠️ ولى آيا حس مي‌تواند حكم كند كه محال است كه آن شىء در همان زمانى كه موجود است غير موجود باشد؟ 📢⚪️ روشن است كه نمي‌تواند. پس حكم به محال بودن اين امر از كجا صادر مي‌شود؟ 👀ما مي‌بينيم كه احكام بسيارى از ما صادر مي‌شود كه شبيه همين حكم است و يا احكام زيادى در مورد (ضرورت و امتناع) داريم كه همگى از احكام عقلى هستند. 🔊اگر مي‌گوييم كه «‌ممكن‌» است چنين باشد 🔥💥يا مي‌گوييم اگر آتش موجود باشد، پس «‌ضرورتاً‌» حرارت هم موجود است، 📢اين «‌امكان‌» و «‌ضرورت‌» مفاهيمى هستند كه به وسيله عقل درك مي‌شوند. 🔆 هم چنين اگر مي‌گوييم: هرگاه علت تامه موجود باشد، عدم وجود معلول محال است. 📢🔵 حكم به عليت و امتناع و امكان به وسيله حس درك نمي‌شود، بلكه ما قوه ديگرى داريم كه اين مفاهيم و احكام را درك مي‌كند كه همان عقل است. 🔶🔷 بنابراين، دليل اثبات عقل، وجود همين قضايا و مفاهيم است كه انكار آنها براى هيچ كس امكان ندارد؛ چرا كه هر عاقلى با يك سرى از اين قضايا و احكام سر و كار دارد. با اين بيان ساده بديهى يا قريب به بديهى مي‌توان عقل را اثبات كرد. 🎙لكن اين عقل همان «‌عقل نظرى‌» است؛ يعنى عقلى كه وجود يا عدم شىء را درك مي‌كند و مي‌فهمد كه چه چيزى واقع شده است يا واقع مي‌شود. 🖋اندیشه قلم✒️ @islami12🌴 📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
هدایت شده از مسیرفکر
📢بیان مسائل اعتقادی به صورت نوین( گفتگوی اعتقادی وتمثیلی) درکانال مسیر. http://Eitaa.Com/msirfekr
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
⭕ عادت مان داده اند به خود کم‌بینی؛ ایران در میان زلزله زدگان حاضر میشود و با آنها صمیمانه دیدار میکند را نمی‌بینیم اما نخست وزیر ژاپن که با چند نفر عکس گرفته، میشود تیتر خبرهایمان! 👇 👇 👇 http://eitaa.com/joinchat/3253993472C49609b6f21
هدایت شده از روشنگری
عرب پرست کیه؟ رهبری که ۸ سال جنگید و یه وجب خاک نداد؛ یا شاهی که برای خوش خدمتی به اعراب و انگلیس، نصف اروند و جزایر بحرین (مروارید خلیج فارس) و آریایی و زرکوه رو بخشید؟! 🆘 @Roshangari_ir
😊سلام💐:باتشکر ازهمراهی شما عزیزان 📝انشاءالله به زودی فهرستی ازمباحث گذشته برای دسترسی به مطالب قبل منتشرمیشود. باتشکر 🖋اندیشه قلم✒️ @islami12🌴 📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
📝فهرست کانال اندیشه قلم✒️ 📢فهرست مباحث قبل کانال اندیشه قلم✒️ 📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝 ١.اهمیت ايمان و عقايد ٢.ماهیت براساس عقیده(جایگاه مخلوقات درعالم براساس عقیده) ٣.و.................
اندیشه قلم
١.اهمیت ايمان و عقايد ٢.ماهیت براساس عقیده(جایگاه مخلوقات درعالم براساس عقیده) ٣.امتیازات انسانی ۴.عقل وانسان ۵.تفکربرتر
اندیشه قلم
۶.انسان وکشف حقیقت ٧.نشانه گیری عقل(حدودمعرفت عقلی) ٨.عقل وتوانایی فهم آن ٩.عقل وحکم تساوی بین زن ومرد