✅معرفی کتاب
امروز در جایی کتاب جالبی دیدم که به نظرم رسید آن را معرفی کنم
کتاب 《جامع الاحادیث صبر》 با حدود ۵۷۰۰ حدیث پیرامون صبر
در مقدمه کتاب اینچنین آمده بود که مولف از همان منابع مورد استفاده مولفین محترم و برجسته کتب روایی معروفی چون اصول کافی و بحارالانوار استفاده کرده است، منتها امکانات امروزی به وی اجازه داده تا بتواند روایات بسیار بیشتری را گردآوری نماید
به نظرم برای انجام کارهای پژوهشی در حیطه روانشناسی اسلامی، چنین کتبی بسیار کمک کننده اند.
#معرفی_کتاب
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
با عرض سلام
💎صوت چهار جلسه 《کارگاه آشنایی با روش های تدبر در قرآن در حوزه مطالعات روانشناختی》 که در تواریخ ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ برگزار شد در ادامه می آید...
... یاغافر ...
🔸 *" مستند باغبان ۱ " ویژه کودکان دوره اول رشد، در قالب لوح فشرده تصویری منتشر شد.*
🔰 این مستند سعی دارد تا به سؤالات والدین و مربیانی که با *فرزندان ۲ تا ۷ سال (دوره اول رشد)* در تعامل هستند، پاسخ های کوتاه و روشنی در مورد مسائل تربیتی، رفتاری کودکان و رعایت مسائل عفاف در این سنین حیاتی ارائه نماید.
✅ این اثر در کنار کتاب های جلد اول دوره های رشد تفکر اجتماعی، تربیت کودک با رویکرد طیّب گزینی، چگونه با کودک خود طیّب سخن بگوییم و کتابچه پرسش و پاسخ تربیت کودک؛ *بسته تربیت کودک* را تشکیل می دهند.
📚 برای تهیه این اثر به مراکز عرضه انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت علیهم السلام مراجعه و یا جهت دریافت غیرحضوری از طریق آدرس اینترنتی ذیل سفارش خود را ثبت نمائید.
🔻 لینک مستقیم:
🌐 yon.ir/BaghBan1
🔻 آدرس سایت و شماره تلفن انتشارات:
🌐 www.QuranAhlebayt.com
📞 ۰۲۱۸۸۳۹۰۵۷۰
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
❄شیوه ای برای زدودن کینه دیگران نسبت به خود!
✅اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ.
🌸امام(عليه السلام) فرمود: كينه و بدخواهى ديگران را از سينه خود درو كن تا بدخواهى به تو از سينه ديگران ريشه كن شود.
👈حکمت ۱۷۸ نهج البلاغه
💎شرح و تفسير
🖊امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى راه پاك كردن سينه هاى مردم را از نيات سوء درباره يكديگر، نشان مى دهد و مى فرمايد: «كينه و بدخواهى ديگران را از سينه خود درو كن تا بدخواهى به تو از سينه ديگران ريشه كن شود»; (اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ). بسيار مى شود كه افراد به دليل سوء ظن يا حسادت يا اصطكاك منافع، نيات سوئى درباره انسان در دل مى پرورانند، چگونه مى توان آنها را از ميان برداشت؟ امام مى فرمايد: از خود شروع كن، ابتدا به قلب خويش مراجعه كن ببين آيا نيت سوئى درباره ديگران دارى يا نه؟ اگر دارى آن را از سينه ات پاك كن چيزى نمى گذرد كه خواهى ديد سينه ديگران نيز از نيات سوء درباره تو پاك شده است. اين مطلب دو دليل دارد: نخست اين كه هرگاه انسان نيات بدى درباره ديگران داشته باشد خواه ناخواه در چهره يا سخنان و افعالش نمايان مى شود و همين امر سبب مى گردد ديگران در برابر او موضعى مشابه بگيرند; اما هرگاه سخنان و چهره و اعمال كسى را از هرگونه بدخواهى پاك ديدند و آثار محبت و خيرخواهى در رفتار و گفتارشان نمايان گشت آنها نيز موضع مشابهى خواهند گرفت، بنابراين براى زدودن كينه ها از سينه ها و بدخواهى ها و نيات سوء ديگران بايد از خودمان شروع كرد و اين يكى از اصول مهم روانشناسى است كه تا از خود شروع نكنى نبايد انتظارى از ديگران داشته باشى. ديگر اين كه رابطه مرموز خاصى در ميان دلها برقرار است و ضرب المثل معروف «دل به دل راه دارد» يك واقعيت است. گويى دل ها در پنهانى با هم سخن مى گويند و رابطه برقرار مى سازند هنگامى كه قلب كسى مملو از بدخواهى به ديگران گردد اين پيام به قلب آنها منتقل مى شود و آنها مقابله به مثل مى كنند. اين گفتار حكيمانه در واقع چهره ديگرى از گفتار پيش از آن است و هر كدام براى زدودن آثار سوء از نيات و رفتار و گفتار ديگران تأثير خاص خود را دارند. به همين دليل در روايتى كه از طرطوشى در كتاب سراج الملوك نقل كرديم هر دو با هم آمده است. شايان توجه اين كه واژه «شر» مفهوم وسيعى دارد كه هر نيت سوء و كينه و عداوتى را فرا مى گيرد. در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد تفسير ديگرى نيز براى اين كلام حكمت آميز ذكر شده است و آن اين كه منظور امام(عليه السلام) اين است كه مردم را به كار نيكى موعظه نكن و از كار بدى نهى منما مگر اين كه قبلاً خودت آن كار نيك را انجام داده باشى و آن منكر را ترك كرده باشى، زيرا اندرزدهنده ناپاك سخنانش در دل ها اثر نمى كند. البته اين سخن يك واقعيت است; اما موافق منظور امام(عليه السلام) از گفتار حكيمانه بالا نيست، زيرا تعبير به «صدر» در دو جاى اين كلام حكمت آميز نشان مى دهد كه منظور، نيات سوء و كينه هاى درونى است نه افعال بيرونى. اين معنى نه تنها در رابطه انسان ها با يكديگر، بلكه از يك نظر در رابطه انسان با خدا نيز صادق است، چنان كه در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «مَنْ أرادَ أنْ يَعْرِفَ كَيْفَ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَاللهِ فَلْيَعْرِفْ كَيْفَ مَنْزِلَةُ اللهِ عِنْدَهُ فَإِنَّ اللهَ يُنَزِّلُ الْعَبْدَ مِثْلَ ما يُنَزِّلُ الْعَبْدُ اللهَ مِنْ نَفْسِهِ; هر كس مى خواهد بداند چه مقام و منزلتى نزد خدا دارد به منزلت خداوند نزد خود بنگرد، زيرا خدا منزلت بنده را همان گونه قرار مى دهد كه بنده منزلت خدا را در دل و جان خود قرار داده است». در حديث جالبى از امام صادق(عليه السلام)مى خوانيم كه مردى خدمت آن حضرت عرض كرد: شخصى به من مى گويد من تو را دوست دارم چگونه بدانم كه او راست مى گويد و واقعاً مرا دوست مى دارد؟ امام(عليه السلام) در پاسخ فرمود: «اِمْتَحِنْ قَلْبَكَ فَإنْ كُنْتَ تَوَدُّهُ فَإنَّهُ يَوَدُّكَ; قلب خود را بيازماى اگر تو او را دوست مى دارى او هم تو را دوست مى دارد». (قلوب با يكديگر راه دارند). اين سخن را با حديث ديگرى از امام على بن موسى الرضا(عليه السلام) درباره امام و پيروانش پايان مى دهيم: يكى از ياران آن حضرت به نام «ابن جهم» عرضه داشت: فدايت شوم مى خواهم بدانم من نزد تو چگونه ام؟ امام(عليه السلام) در پاسخ فرمود: «أُنْظُرْ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ; نگاه كن ببين من در نزد تو چگونه ام».
منبع: پیام امام امیر المؤمنین(ع)، آیت الله مکارم شیرازی
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
#دوره ی تربیت و سلامت جنسی
با رویکرد #اسلامی
✅ ویژه ی روان شناسان و مشاوران
مقطع ارشد و دکتری
ظرفیت #محدود
ثبت نام : ☏ ۰۹۱۲۲۳۸۶۱۴۱
https://ble.im/islamic_psychology
http://eitaa.com/islamic_psychology
2953731_-210976.pdf
1.36M
✅گزارشی از نشست بازتعریف تربیت جنسی از منظر فقهی، حقوقی، جامعه شناختی، و روانشناختی
👈برگزار شده توسط انجمن پژوهشکده زنان با همکاری انجمن علمی فقه و حقوق خانواده دانشگاه امام صادق(ع)
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
فایل صوتی جلسه به دلیل حجم بالا در پیام رسان ایتا بارگذاری نشد، اما در پیام رسان «بله» قابل دریافت است...