eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
642 ویدیو
126 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ....
✔️محفلی برای رهپویان تمدن نوین اسلامی 🔺علوم انسانی اسلامی 🔺روانشناسی اسلامی 🔺انقلاب اسلامی 🔺سبک زندگی ❎کارگاه های تخصصی روانشناسی اسلامی ⭕️کانال ایتا : 🔺eitaa.com/fatehan
انسان برای بسیاری از اشتباهات خویش، توجیه گری می کند. آشنا شدن با برخی از این توجیهات، ممکن است به حال کسانی که درگیر مشکل مشاهده تصاویر یا صفحات نامناسب اینترنتی و یا روابط نادرست باشند، مفید فایده باشد. http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
10.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله النور 🎥 نماهنگ تبلیغی 🔻 *اراده داشتن برای تشکیل خانواده نشانه رشد و خروج از حال و هوای کودکی و نپختگی است.* 🔸 دعوتید به: ✅ همایش *خانواده محلی برای رشد و بلوغ با هم بودن* 📚 همراه با رونمایی از *سند و نقشه خانواده* در گام دوم انقلاب اسلامی ⏰ زمان: دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، از ساعت ۱۵ تا ۱۷ 📍 مکان: دانشگاه تهران، پردیس علوم پایه، تالار شهید دهشور 👈معرفی مجموعه کتاب های 《رشد》 مدرسه دانشجویی قرآن و عترت در انتهای نماهنگ www.QuranEtratSchool.ir https://ble.im/islamic_psychology http://eitaa.com/islamic_psychology
🌈اولویت‌یابی پژوهشی در روان‌شناسی اسلامی حمید مهدی‌زاده،[۱] علیرضا فاضلی مهرآبادی،[۲] سیدمحمد غروی،[۳] مسعود آذربایجانی[۴] [۱]. کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، جامعه المصطفی العالمیه. [۲] . کارشناس ارشد روان‌شناسی خانواده درمانی، دانشگاه شهید بهشتی. [۳] . دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. [۴] . دانشیارپژوهشگاه حوزه و دانشگاه. چکیده هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تعیین اولویت‌های پژوهشی در روان‌شناسی اسلامی است تا با فراهم‌ساختن اطلاعات صحیح و کافی، گامی مؤثر در زمینه برنامه‌ریزی پژوهشی و انجام پژوهش‌های اولویت‌دار برداشته شود. روش این پژوهش کیفی، و ترکیبی از روش پیمایشی، تحلیل محتوا و تکنیک دلفی است. جامعه آماری در شناساییِ نیازها کلیه منابع اسنادی، انسانی و سازمانی در زمینه روان‌شناسی اسلامی است. جامعه آماری در اولویت‌بندی شامل کلیه متخصصان در زمینه روان‌شناسی اسلامی است و نمونه آماری در بخش شناسایی نیاز، شامل ۵۰۲ منبع در مجموع منابع اسنادی، انسانی و سازمانی می‌شود. نمونه آماری در بخش اولویت‌بندی برای هر یک از ۱۴ پرسش‌نامه طراحی‌شده در گرایش‌های مختلف روان‌شناسی، شامل ۳۵ نفر از متخصصان و کارشناسان می‌شود که با روش نمونه‌گیری هدف‌دار و با توجه به تخصصشان انتخاب شدند. یافته‌های پژوهش شامل دستیابی به ۳۱۱ عنوان پژوهشی در روان‌شناسی اسلامی در ۱۴ گرایش روان‌شناسی است که ۶۰ عنوان اولویت الف (اولویت خیلی زیاد)، ۱۴۰ عنوان اولویت ب (اولویت زیاد)، ۸۳ عنوان اولویت ج (اولویت متوسط) و ۲۸ عنوان اولویت د (اولویت کم) دارند. بیشترین عنوان با اولویت الف و ب، در گرایش‌های روان‌شناسی مثبت، روان‌شناسی اجتماعی و روان‌شناسی خانواده بود و کمترین عنوان با اولویت الف و ب در گرایش‌های آسیب‌شناسی روانی، روان‌سنجی و روش تحقیق بود. کلیدواژه‌ها: نیازسنجی پژوهشی، اولویت‌یابی، روان‌شناسی دینی، روان‌شناسی دین، روان‌شناسی اسلامی. 👈به همراه معرفی ۳۱۱ عنوان پژوهشی در حیطه روانشناسی اسلامی 💎دریافت فایل👇 http://icih.ir/wp-content/uploads/2018/03/k3j2m1961026.pdf http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبرانقلاب:در بعضی خانواده‌ها، رعایت نمیشود.تضییع کردن حقوق کودکان فقط به این نیست که انسان به آنها محبت نکند! سوءتربیت‌ها،نرسیدن‌ها،کمبود عواطف هم ظلم به آنهاست. @new_islamicpsychology https://ble.im/islamic_psychology http://eitaa.com/islamic_psychology
روز معلّم گرامی باد
shahid motahari asli1.pdf
485.5K
با عرض سلام و گرامی داشت سالروز شهادت مظلومانه استاد شهید مطهری (ره)، و تبریک روز معلّم، به تمامی معلّمان و اساتید بزرگوار چند سال پیش مقاله ای در رابطه با ویژگی های معلّمی (شامل ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای مرتبط با تدریس، روابط استاد با شاگردان) استاد شهید مرتضی مطهری (ره) تنظیم کرده بودم که البته به صورت رسمی در جایی ثبت نشده است. به این مناسبت، به نظرم رسید که متن مقاله را در اختیار دوستداران قرار دهم. ان شاء الله همگی بتوانیم در مسیر معلّم برجسته استاد شهید مطهری (ره) حرکت کنیم... http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
PSY_Volume 12_Issue 23_Pages 1-22.pdf
1.16M
⏪اثربخشی «آموزش حیا» بر «کاهش اعتیاد به اینترنت» و «رفتارهای پرخطر» 👈نویسندگان: محدثه جهانشاهی؛ خدابخش احمدی چکیده هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی «آموزش حیا» بر «کاهش اعتیاد به اینترنت» و «رفتارهای پرخطر» در دختران نوجوان دبیرستان بود. به این منظور، از طرح شبه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. تعداد بیست دانش‌آموز دارای رفتار پرخطر از یک دبیرستان دخترانه منطقه پنج شهر تهران با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. پروتکل «آموزش و مداخله‌ای حیا» در هشت جلسه اجرا و اعمال شد. آزمودنی‌ها در دو نوبت پیش و پس از مداخله، به «پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ» (IAT)، «مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی» (IARS) و «اطلاعات جمعیت‌شناختی» پاسخ دادند. داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که: «آموزش حیا» در «کاهش اعتیاد به اینترنت» تأثیر معناداری داشت؛ در «کاهش رفتارهای پرخطر» تأثیر معناداری نداشت؛ به کاربران کمک می‌کند که «خودکنترلیِ» بیشتری در مواجهه «سکس مجازی» و «هرزه‌نگاری» داشته باشند؛ البته با توجه به عللی گوناگون و متنوعِ رفتارهای پرخطر نمی‌توان انتظار تغییر فوری و کوتاه‌مدت داشت، بلکه باید «آموزش حیا» را به‌عنوان «رویکردی پیشگیرانه» ملاحظه کرد. کلیدواژه ها: حیا؛ اعتیاد به اینترنت؛ رفتارهای پرخطر؛ نوجوان؛ هرزه‌نگاری؛ سکس مجازی http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
12.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏪آیا کودکان آمادگی لازم برای دریافت چنین اطلاعات جنسی را دارند؟ ⏪آیا آموزش زودهنگام برخی مسائل جنسی، آن هم با بیانی اینچنین، تاثیرات مثبتی بر کودکان بر جای خواهد گذاشت؟! ⏪به راستی حیای این کودکان بیشتر است یا حیای والدین آنها؟! 👈تربیت جنسی و آموزش جنسی راه صحیح و منطقی و متناسب با روحیات کودکان را می طلبد. http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
❄تفاوت احساس گناه سالم و احساس گناه ناسالم 👈در روانشناسی غربی، معمولا کمتر در خصوص گناه با این معانی صحبت می­شود، و تلاش این روانشناسان و مشاوران، عمدتاً در جهت حذف هر گونه «احساس گناه» است، بدون اینکه تمایزی بین «احساس گناه سالم» و «احساس گناه مرضی و ناسالم» قائل شوند. در روانشناسی با نگاه اسلامی و دینی، بین احساس گناه سالم و احساس گناه مرضی و ناسالم، تمایز وجود دارد. بی­ تردید «احساس گناه» می­ تواند جنبه ­های «سالم» داشته باشد و البته در شرایط خاصی می­ تواند «بی­ فایده یا حتی مضر» باشد که نیاز به توضیح دارد. 👇👇👇 ✅یک شاخص مهم سلامت فرد، بروز احساس گناه در صورت عمل نکردن به هنجارهای اخلاقی است که می­ تواند محرک مناسبی برای رفتار اخلاقی محسوب شود و کارکردهای مفیدی برای بهداشت روان فرد به ­همراه داشته باشد. 🖊اولین نکته، آگاهی فرد از اشتباه خود است. در مقابل، اگر فرد با غفلت و بی­ توجهی به خطای خود عمل کند و با مکانیزم­های دفاعی، رفتارش را فرافکنی یا توجیه کند، می­ توان گفت که به نوعی رفتار مرضی دچار شده است.  🖊دومین تأثیر احساس گناه که پس از آگاهی از آن، حاصل می­ شود طلب آمرزش و بخشش از خداوند است[و ان استغفروا ربکم ثم توبوا الیه (هود، 3)]. این حالت باعث می­ شود فرد، ارتباط گسترده ­تری با خداود برقرار کند و از عواطف مثبت در این باره، از جمله آرامش و خشنودی و امیدواری برخوردار شود. از این ­رو، گفته شده است خداوند توبه­ کننده را دوست دارد (بقره، 222).  🖊سومین تأثیر، سعی فرد در جهت اصلاح رفتار و ابعاد روان خویش و تلاش برای مهار عواطف و رفتارها در آینده است.  🖊چهارمین اثر، جبران مشکلات پدیدآمده در مورد خویشتن و دیگران است. به ­این­ ترتیب، نه­ فقط فرد مشکلات گذشته­ اش با دیگران را حل می­ کند، بلکه در آینده نیز رابطه خشنودکننده ­تری با دیگران خواهد داشت.  ⛓بی ­تردید بروز نکردن احساس گناه در فرد پس از اشتباه اخلاقی، فرد را از همه مزایای پیش­گفته محروم می­ کند و حتی او را در دام اشتباهات فزاینده می­ افکند. اینکه در متون اسلامی افراد را از ارتکاب گناه­ های کوچک بر حذر می­ دارند، به همین بی­ توجهی فرد به گناه و جبران نکردن آن باز می ­گردد. 🌳قرآن، بروز احساس گناه با چنین کیفیتی را مقدمه ­ای برای اصلاح اعلام کرده[برای نمونه آیات زیر را می­توان شاهدی بر این امر دانست: مائده، 39؛ انعام، 54؛ طه، 82؛ نحل، 119] و به موارد آن اشاره کرده است. برای نمونه بروز احساس گناه در حضرت آدم (ع) و همسرش (اعراف، 23) پس از خوردن میوه ممنوعه و اخراج از بهشت، احساس گناه برادران یوسف، سال­ ها پس از انداختن او در چاه (یوسف، 91 و 97)، احساس حضرت موسی (ع) پس از برخورد نامناسبی که با یکی از قبطیان داشت (قصص، 16)، احساس گناه جادوگران دربار فرعون به علت مقابله جادوگرانه با پیامبر خدا (طه، 73؛ شعرا، 51)، احساس حضرت داود (ع) پس از قضاوتی عجولانه (ص، 25)، و احساس ملکه سبأ پس از آگاهی از شیوه نامناسبش در گذشته (نحل، 44)، در قرآن تصریح شده و همه این موارد را مقدمه­ ای برای اصلاح و رشد و کمال افراد اعلام کرده است. 🍂اگر احساس گناه بدون ارتکاب اشتباه اخلاقی پدید آید، بی­ تردید مرضی و نابهنجار است. به ­نظر می­رسد برداشت بسیاری از افراد از احساس گناه مربوط به همین نوع آن باشد[برای نمونه، برداشت کتاب زندگی بدون احساس گناه به چنین موردی بازمی­گردد.]. افزون بر این، حتی اگر پس از ارتکاب اشتباه اخلاقی، فرد دچار احساس گناه شدید و افراطی شود، یا احساس او بیش از حد طولانی شود و سرزنش بسیاری را متوجه خود کند، یا احساس گناه به ناامیدی و رکود در فرد منجر شود، این احساس نابهنجار و برای سلامت روان مضر خواهد بود. افزون بر این چهار مورد، از متون اسلامی پنجمین مورد برداشت می­ شود و آن غفلت از اشتباهات و بروز احساس گناه در زمانی است که جبران اشتباه، نامقدور است. منبع: شجاعی و حیدری، 1389؛ نظریه های انسان سالم، با نگرش به منابع اسلامی، صص 438-436. http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology