eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
642 ویدیو
126 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
خاص نموده و از مردم و روان شناسان و مشاورانِ خادم مردم در مقابل سود جویی ها و سیاست بازیهای افراد طماعی که شایستگی اداره آن را ندارند و سالهاست در پیچ و تاب ابهام قوانین ناکارآمد سازمان نظام روان شناسی و مشاوره پنهان شده و موجبات نارضایتی مشاور و مراجع را فراهم آورده اند، حمایت نمایید و به هیئت محترم تسهیل مقررات نیز دستور فرمایید در امر کاملا تخصصی و حساس صدور پروانه روان شناسی و مشاوره ورود نفرمایند . با سپاس معصومه اسمعیلی رئیس انجمن مشاوره ایران http://eitaa.com/islamic_psychology
10.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از شاه کلیدهای حل مساله انگیزه در زندگی افراد، داشتن 《یک معنای خاص 》برای زندگی است بدون داشتن حسی از معنا، زندگی محتمل است که به سمت پوچ گرایی و ناامیدی برود از جمله هنرمندی های رهبر معظم انقلاب، دادن 《معانی خاص》به زندگی اقشار مختلف جامعه است برخی مشاغل و کارها درون خود این معنا را دارند و این کار برایشان راحت تر است اما همه مشاغل و حرفه ها اینچنین نیستند اینکه بتوانیم برای کار اقشار مختلفی که در کشور فعالیت می کنند، معنایی خاص و البته《معنوی و رشددهنده》بدهیم که به ایشان این حس خاص را انتقال دهد، یک اقدام بسیار ارزشمند است مثلا آقا برای دامپزشکان، در جایی، اصطلاح 《سربازان گمنام سلامت جامعه》را به کار برده بودند. به عینه ملاحظه کرده ام که اینگونه تعابیر چگونه درون افراد معجزه می کنند، درست مانند همین صوتی که می شنوید چگونه بر یک قشر هنری اثرگذار است به عنوان یک موضوع پژوهشی، معنادهی به حرفه ها و مشاغل را پیشنهاد میکنم. البته معنایی حقیقی که نمونه های فراوانی از آن را در کلام امام و رهبری می توان به دست آورد... http://eitaa.com/islamic_psychology
حذف واژه های 《مادر》و 《پدر》از فرم های دولتی در اونتاریو کانادا شاید باورش برای برخی سخت باشه که مگه میشه یه فرهنگ که ما بهش میگیم 《غرب》بتونه تا این حد پیش بره و اینها رو 《با کلاس》هم جلوه بده؟ جواب مثبت هست، تا زمانی که کسی نیست توضیح بده اصلا چه خبره تو این فضای فرهنگی و از تاثیراتش بر سایر فرهنگها هم آگاهی چندانی نیست واژه های مقدسی مثل مادر و پدر رو از تمام فرم های دولتی گفتند حذف کنید. خب، چرا؟ برای احترام به تنوع خانوادگی در اونتاریو! یعنی چی؟ خب، یعنی اینکه کل دنیا باید اینو به رسمیت بشناسند که برخی لیبرال ها معتقدند خانواده میتونه از دو مرد و یه بچه، دو زن و یه بچه و امثال آن تشکیل بشه کسی انتقاد کرده که خب اگر نیت این بوده چرا واژه های مادر و پدر رو حذف کردید؟ میومدید واژه قیم رو اضافه میکردید برای اون موارد خاص گفتند نه نمیشه. همه باید شیرفهم بشن که دوره ای که خانواده از پدر و مادر و فرزندان تشکیل میشد تمام شد! الان جامعه 《با کلاس ها》هر نوع تجمعی با یا بدون بچه رو میتونه خانواده بنامه اینو درک کنید!!!! منبع خبر: https://www.ctvnews.ca/mobile/politics/ontario-mpps-approve-removing-words-mother-father-from-government-forms-1.2579063 http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه را از صمیم قلب دوست دارم بزرگترین مزیت این برنامه هم، از نظر من، فراتر از استعدادیابی شخصی افراد، ایجاد امید در آینده سازان کشور است به علاوه ترویج فرهنگ اصیل کشورمان بیاییم با دادن تذکرات محترمانه، این داور عزیز را، که مطمّئنا بی غرض، حرف اشتباهی بر زبان جاری کردند متوجه کنیم که هدف اصلی این برنامه اتفاقا همان است که به آن اشکال کردند گفته شده که هر دو هفته یکبار، یک زبان (بخوانید گویش، لهجه و ...) در دنیا می‌میرد، که این روند شامل حال تمامی کشورهای جهان از جمله ایران نیز می‌شود. خیلی بیشتر دقت کنیم... http://eitaa.com/islamic_psychology
11.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا روانشناسی شیطانی هم داریم؟! بله! اگر یک مشاور یا روانشناس، کارهای شما را بزرگ جلوه داد، کاری کرد که خطاهای خود را فراموش کردید، و منجر به ایجاد حس خودپسندی در شما شد، بدانید که در مسیر روانشناسی شیطانی حرکت می کند: َحدَّثَنا اَبی رَضیَ اللهُ عَنهُ قالَ حَدَّثَنا سَعدُ بنُ عَبدِ اللهِ عَن اَحمَدَ بنِ اَبی عَبدِاللهِ البَرقیِّ عَن اَبیهِ عَن صَفوانَ بنِ یَحیى عَن عَبدِ الرَّحمنِ بنِ الحَجّاجِ عَن اَبی عَبدِالله (عَلَیهِ السَّلام) قالَ: قالَ‌ اِبلیسُ‌ لَعنَةُ اللهِ‌ عَلَیهِ‌ لِجُنودِهِ اِذا استَمکَنتُ مِنِ ابنِ آدَمَ فی ثَلاثٍ لَم اُبالِ ما عَمِلَ فَاِنَّهُ غَیرُ مَقبُولٍ مِنهُ اِذَا استَکثَرَ عَمَلَهُ وَ نَسیَ ذَنبَهُ وَ دَخَلَهُ العُجب. خصال، روایت هشتادوششم، ج ۱، ص ۱۱۲ « امام صادق (علیه السّلام) فرمود: شیطان لعین به لشگر خود گفت که من اگر در سه مورد بر فرزند آدم دست یابم، پس از آن هر عملى که به‌ جا آورد پریشان‌خاطر نگردم که میدانم عملش پذیرفته نیست: هنگامى که عمل خود را زیاد پندارد و گناه خود را فراموش کند و خودپسندى در او راه یابد». http://eitaa.com/islamic_psychology
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑⁉️چرا برای اجرای گروه شصت ثانیه نگرانی هایی پیش آمد؟ ۱. اجرای تعدادی از پسران مشابه با گروه BTS در کره (که با حضور یک عضو دورگه این حس تقویت شد) ۲. طراحی لباس مشابه برخی اجراهای گروه BTS ۳. محتوای شبیه به آنچه در BTS ترویج می شود ( فردگرایی، خودمحوری و عشق به خود ) آیا می توان به این سرعت قضاوت کرد که مسیر ۶۰ ثانیه همان مسیر BTS است؟ نه آیا باید سکوت کرد؟ نه. باید آگاهی بخشی کرد. گروه BTS یکی از گروه های موسیقیایی مروج فرهنگ فردگرایی ( این فرهنگ امریکایی است و نه کره ای اصیل، هرچند در قالب کره ای جلوه کرده باشد) است که از طرف جوامعی چون LGBTQ (دگرباشان جنسی) مورد حمایت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این گروه، پیشنهاد میکنم کانال ادیان و فرق عصر در ایتا رو دنبال کنید: @AsrAdyan کی پاپ فقط یک گونه موسیقی نیست، بلکه یک فرهنگ است ( فرهنگ غربی و نه کره ای اصیل) و در قالب کره ای دارد خود را به نوجوانان سرتاسر دنیا معرفی می کند لطفا انتشار دهید تا شاید به دست عوامل عصر جدید و صدا و سیما هم برسد. ممکن است با آگاهی بیشتر بتوانند مسیر بهتری را در پیش بگیرند. اگر مسیر بی تی اس است، باید آگاهی بخشی کرد و اگر نیست، شفاف سازی شود. http://eitaa.com/islamic_psychology
ماه مهمانی خدا مبارک 🌺💐 مطمئنا باز با شروع ماه مبارک رمضان، دشمنان معنویت پیامهای روشنفکرمآبانه خود را انتشار خواهند داد. مثلا اینکه: روزه داران هیچ گاه حال گرسنگان را درک نخواهند کرد زیرا به افطار اطمینان دارند…! جواب بدهید از آثار اجتماعی روزه داری این است: امام صادق علیه السلام فرمودند روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنی مساوات برقرار گردد، و این به جهت آن است که غنی طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند؛ چرا که اغنیا معمولاً هر چه را بخواهند برای آنها فراهم است، خدا می خواهد میان بندگان مساوات باشد، و طعم گرسنگی و درد و رنج را به اغنیا بچشاند تا آنان به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند. “من لایحضره الفقیه، ج۲،ص۷۳” این تجربه عملی (عدم امکان خوردن و آشامیدن) موجب می شود روزه دار با گرسنگی و تشنگی موقت، عاطفه اش شکوفا شده و موقعیت گرسنگان و مستمندان را بهتر درک کند و مسیری در زندگی او باز شود که حقوق زیردستان را ضایع نکرده و از دردهای محرومان غافل نباشد. اما شاید مهمترین حکمت روزه داری، پرورش تقوا است: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (آیه ۱۸۳ سوره بقره) عن فاطمه الزهرا سلام الله علیها: ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه. حضرت زهرا علیها السلام فرمود: روزه داری که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزه اش به چه کارش خواهد آمد (بحار، ج ۹۳، ص ۲۹۵) ... در ماه رمضان در حد توان خودمان باید مراقبت کنیم، رفتار خودمان را تصحیح کنیم؛ فکرمان را، قولمان را، عملمان را تصحیح کنیم؛ بگردیم اشکالاتش را پیدا کنیم، آن اشکالات را برطرف کنیم. این تصحیح در چه جهتی باشد؟ در جهت تقوا. در آیه‌ شریفه‌ی روزه میفرماید: «لعلّکم تتّقون»؛ روزه برای تقواست. بنابراین، این تلاشی که در راه ماه مبارک رمضان انجام میگیرد، در جهت تقوا باشد (بیانات رهبری در دیدار کارگزاران نظام، ۲۷/۰۵/۱۳۸۹). وقتی تقوا حاصل شد، همه مشکلات حل خواهد شد... یادمان باشد بهانه های جدیدی مثل "ماسک زدن" و .‌‌.. باعث نشود در این فریضه کلیدی کوتاهی کنیم... در ماه مبارک شیطان در غل و زنجیر است، اما بهانه تراشی ها باعث نشود مسیرش را باز کنیم تا بر ما یا نسلمان مسلط شود ماه مبارک رمضان ماه تسلط ما بر نفس خویش با استعانت الهی و ماه تمرین تقواست... و این با هیچ چیزی قابل معاوضه نیست... التماس دعا از همه روزه داران عزیز 💐🌺 http://eitaa.com/islamic_psychology
گزارش کرده که پارسال ۱۴۷۴ نوزاد از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله ایرانی متولد شده اند و ۶۹۱۰۳ نوزاد از مادران ۱۰ تا ۱۹ ساله... مخاطبین این شبکه خبری هم رفتند نظر داده اند که وای بر ما...ما دیگه کی هستیم و شروع به خودتحقیری کردند خواستم اعلام کنم که در آمریکا هر سال ۹۰۰۰۰۰ (نهصد هزار) دختر نوجوان حامله میشن که از این بین ۳۰۰۰۰ (سی هزار) نفرشون زیر ۱۵ سال هستند چهل درصد این حاملگی ها منجر به سقط میشه قبلترها ۱۵ درصد این نوجوانان مجرد و مابقی متاهل بوده اند. حالا این آمار برعکس شده و ۸۵ درصدشون مجرد شده اند (یعنی اینکه تعداد حاملگی ها در این سنین در آمریکا فرق خاصی نکرده. فقط متاهل ها مجرد شدند و سقط بالاتر رفته و ناچار شدند این سبک زندگی مجردی نوجوانان با نوزاد رو پذیرش کنند) منبع گزارش های آماری که در تصویر هم آورده ام👇 روانشناسی رشد، لورا برک ۲۰۰۷، ج ۲، ترجمه سیدمحمدی ۱۳۹۲، ص ۳۰ http://eitaa.com/islamic_psychology
بخشهایی از سخنان استاد شهید مطهری(ره) در ارتباط با روزه داری (بخش اول) درجات روزه داری آن درجه عام روزه همین است که انسان امساک کند از این امور معروفه‌‏ای که در روزه هست: امساک کند از خوردن، از نوشیدن، از جنب شدن عمدی، از داخل صبح شدن در حال جنابت، از سر زیر آب کردن، از غبار غلیظ در حلق فرو کردن، از دروغ بستن عمدی بر خدا و رسول. این خودش درجه‌ای از روزه است. هر کسی که اینها را رعایت کند آن روزه عوام را گرفته است. اما روزه یک درجه بالاترش این است که با این امساکهای ظاهری (امساک از خوردنها و آشامیدنها و امثال اینها) توأم بشود امساک از گناهان به طور کلی، یعنی‏ دهان انسان که روزه می‌گیرد، زبان انسان هم روزه بگیرد، زبان هم در حال روزه امساک کند نه تنها از حرامهایی از قبیل غیبت و دروغ و امثال اینها، بلکه امساک کند حتی از سخنان لغو و بیهوده و بی‌‏اثر و بی‏‌فایده؛ چشم انسان هم امساک کند از نظر به حرام؛ گوش انسان هم امساک کند از استماع امر حرام؛ دست و پای انسان هم امساک کند از انجام دادن یک عمل حرام. حال اگر کسی این کارها را نکرد و زبان و چشم و گوش و دست و پایش صائم نبود، آیا او روزه دارد یا روزه ندارد؟ هم دارد و هم ندارد. روزه دارد، آن درجه پایینش را، اولین درجه روزه را، روزه عوام را؛ روزه ندارد، یک درجه از آن بالاتر را. مرتبه دیگر روزه این است که انسان در حال روزه از پاره‌‏ای حلالها هم امساک کند. این می‌شود یک درجه بالاتر و درجه سوم. بالاترین و چهارمین درجه‏اش امساک از غیرالله است، یعنی در حال روزه قلب انسان از غیر خدا به طور کلی خودداری کرده باشد و جز خدا در قلب انسان چیزی نباشد. همه اینها روزه است، اما اینها مراتب و درجات یک حقیقت هستند. استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۶، ص ۱۴۱ خروج از نازپروردگی، یکی از فلسفه های روزه داری اساساً یک فلسفه روزه این است که انسان را از نازپروردگی خارج می‌کند. شما روزهای اولی که روزه می‌گیرید چون ابتدای آن است که می‌خواهید از قانون نازپروردگی خارج بشوید خیلی بی‏‌حال می‌شوید، ضعف شما را می‌گیرد. ولی روزهای آخر ماه می‌بینید با روزهایی که روزه نگرفته‌اید هیچ فرقی نکرده‌‏اید. بسیاری از این خیالاتی که ما می‌کنیم اشتباه است. بعضی از افراد عذرهای بسیاری از کسانی را که روزه می‌خورند قبول ندارند، می‌گویند روزه خورهایی که به بهانه اینکه مریضند روزه نمی‌گیرند، چون روزه نمی‌گیرند ضعیف می‌شوند و چون ضعیف‏ می‌شوند این ضعفشان را مانع روزه گرفتن می‌‏پندارند.این حماقت است که کسی بگوید روزه از نیروی کار می‌کاهد. ثانیاً مگر بشر فقط باید کار بکند؟ مگر بشر یک ماشین است که حداکثر استحصال را باید از این ماشین کرد؟ مگر حیوانِ بارکش است؟ مگر بشر دل ندارد؟ مگر بشر روح ندارد؟ مگر بشر احتیاج به تقوا ندارد؟ آیا بشر فقط احتیاج به یک چیز دارد و آن کار است؟ دیگر احتیاج به آدمیت ندارد؟ احتیاج به اینکه طبیعت سرکش را رام کند ندارد؟ احتیاج به اینکه شهوات خودش را بشکند ندارد؟ احتیاج به اینکه اراده عقلانی و انسانی خودش را تقویت کند ندارد؟ همه چیز را باید از دریچه کار ببینیم و کار فقط؟! بروید از ادارات راهنمایی و شهربانی بپرسید که در ماه رمضان آمار جرم و جنایت چقدر کاهش پیدا می‌کند. ببینید در ماه رمضان چاقوکشی، آدمکشی، خرابکاری، قماربازی چقدر کمتر می‌شود و در مقابل، اعمال انسانی چقدر مضاعف می‌شود، انسانیت چقدر بالا می‌رود، حسان چقدر بیشتر می‌شود، صله ارحام چقدر زیاد می‌شود! اینها را هم باید در نظر بگیریم، فقط نگوییم نیروی کار. استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج ۱، ص ۵۴_۵۳ http://eitaa.com/islamic_psychology
بخشهایی از سخنان استاد شهید مطهری(ره) در ارتباط با روزه داری (بخش دوم) آزادی از محرّکات درونی خود یک انسان که روزه می‌گیرد، این نشانه انسانیت است، نشانه این است که من یک موجود کمال‌یافته‌ای هستم که اسیر تحریکات غرایز خودم نیستم، گرسنه هستم ولی نمی‌خورم، تشنه‌ هستم و نمی‌آشامم، میل جنسی دارم و مع‌ذلک اشباع نمی‌کنم. آزادی و رهایی حتی نسبت به غرایز درون خودش؛ یعنی خداوند انسان را اسیر این غرایز نیافریده و معنی اینکه انسان مکلف است همین است. انسان تا کودک است هنوز خصلت حیوان را دارد یعنی هنوز تابع همان محرکات غریزی محض است و لهذا شما اگر بچه دو ساله‌تان مریض باشد هر چه ـ مثلا خربزه ـ برایش مضر باشد نمی‌توانید به او بگویید نخور! آیا می‌توانید او را از درونش قانع کنید که با اینکه خربزه را دوست دارد نخورد؟ نه، باید خربزه را به او نشان ندهید یا اگر دید هر جور هست نگذارید آن را بخورد. ولی همین کودک وقتی که به کمال عقلانی رسید با یک مسئله‌ دیگر مواجه است. پزشک تشخیص داده است که او فلان بیماری را دارد. با خود می‌گوید حالا که من این بیماری را دارم و خوردن این غذا برای من خوب نیست، من علی رغم میل نفسانی خودم نمی‌خورم و نباید بخورم. این باز خیلی آزادی است که انسان حتی از محرکات درونی و تحریکات داخلی خودش هم آزاد است. وقتی که از تحریکات داخلی‌اش هم آزاد است این آزادی برای او راه دیگری معین می‌کند؛ یعنی حالا که آزاد است، راهی به سوی کمال دارد که این راه را فقط با این آزادی می‌تواند طی کند، و راهی است بسیار عالی و بسیار خطرناک... استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۱۱، ص ۳۱ دنیا و آخرت در کنار هم زراعت و دامداری نیز اگر چنین باشد عبادت است. بنابراین در اسلام اینها از قلمرو آخرت بیرون نیستند، تمام اینها برای انسانی که هدفهای اسلامی را می‌شناسد و دنبال هدفهای اسلامی می‌رود داخل در قلمرو عبادت است. در مقابل این امور، آنچه که مکاتب دیگر آنها را عبادت می‌دانند نیز از نظر اسلام جزء زندگی دنیاست؛ یعنی نماز و روزه نه تنها به درد آخرت می‌خورد، به درد دنیا هم می‌خورد؛ دعا نه تنها به درد آخرت می‌خورد، به درد دنیا هم می‌خورد؛ و همچنان که تجارت و زراعت می‌تواند به آخرت تعلّق داشته باشد عبادت هم برای زندگی دنیا مفید است. استاد مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص ۷۳ گوشه ای از سبک زندگی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پیغمبر صلی الله علیه و آله زندگی بسیار مخفّفی داشت. اگر زندگی‌اش مخفّف نمی‌‏بود، نمی‌توانست اجتماع خودش را رهبری کند. روزه می‏‌گرفت، آیا وقت افطار مثل ما بود که باید سماور یک طرف بجوشد و... اگر نباشد درست نیست؟ اصلًا روزی که روزه داشت با روزی که روزه نداشت فرقی نداشت. استاد مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص ۹۳ برخی لجاجت های نابجا چند سال پیش مرد عالمی بود که البته در عتبات سکونت داشت و چون مریض شده بود به تهران آمده بود. چشم او را عمل جراحی کرده بودند و عمل هم با موفقیت انجام یافته بود. اطبا او را از شستشو منع کرده بودند. ولی او آدمی بود که حالت یکدندگی داشت، می‌گفت: اطبا نمی‌فهمند، فقط جراحی را که آن هم از نوع خیاطت و دوزندگی است می‌فهمند، دیگر هیچ چیز نمی‌فهمند. پس از چندی بدون اجازه طبیب به قم رفت و در آنجا به یکی از حمامها رفت و داخل خزینه کثیف آن شد و به همین جهت چشم او چرک کرد و بالاخره بکلی کور شد. آیا این آدم مطابق دستور اسلام عمل کرد یا برخلاف دستور اسلام؟ البته برخلاف دستور اسلام. اسلام‏ می‌گوید وقتی وضو برایت خطر دارد باید تیمم کنی، اگر وضو بگیری اصلًا نمازت باطل است. اگر اطبا گفته باشند که روزه برایت ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشی، نمی‌توانی بگویی مگر چطور می‌شود که من در این ایام احیاء روزه بگیرم، چون اگر روزه بگیری اصلًا روزه‏‌ات باطل است، بعد هم باید قضای آن را بگیری. بنابراین، خود دستورهای دین آنچنان شکل‌های مختلف دارد که انسان حیرت می‌کند. این برای آن است که مصلحت‌ها فرق می‌کند و همان حساب اهمّ و مهم است استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج ۱، ص ۱۵۳ http://eitaa.com/islamic_psychology