جامعه قاتل زنجیره ای کجاست؟
یادم می آید در دوران دانشجویی، فیلمی نامناسب از خانم #امیرابراهیمی دست به دست می شد
برخی دانشجویان که عمدتا از کسانی بودند که اعتقادات مذهبی قوی نداشتند، به بهانه تشخیص اینکه آیا فرد خاص همان خانم است یا نه، در پی فیلم بودند
بچه مذهبی ها و #امام_رضایی_ها، عموما، دیگران را از مشاهده فیلم منع می کردند. میگفتند، خب، که چه؟ گیریم این فرد همان فرد هست یا نیست. به ما چه مربوط است؟ دیدن آن صحنه ها چه توجیهی دارد؟!
حال، این خانم در فیلمی بازی کرده که تفکر کسانی را که سعی می کردند فیلم او پخش نشود و آبرویش حفظ شود، نشانه بگیرد و کسانی که فیلم او را دیدند، احیانا امروز برایش پیام تبریک هم می فرستند!
این نهایت بی انصافی است...
در کتابهای آسیب شناسی روانی، هرگاه سخن از جرم و جنایت می شود، بحث از اختلالات روانی مطرح می گردد. برای نمونه در جلد اول کتاب آسیب شناسی روانی باچر، هولی و مینکا (۲۰۱۴) می خوانیم:《اخبار غم انگیزی در مورد مادرانی وجود دارد که فرزندان خود را می کُشند، که به نظر می رسد آنها مشکلاتی در رابطه با افسردگی، اسکیزوفرنی، یا مشکلات پس از زایمان دارند》(ترجمه سیدمحمدی، ص ۲).
فردی به نام #سعید_حنایی در حدود ۲۰ سال پیش، مرتکب جنایاتی می شود که انتظار نمی رود یک فرد سالم (به لحاظ روانی، یا به لحاظ اعتقادی و فکری) دست به چنین اقداماتی بزند
این فرد در کشور جمهوری اسلامی ایران، محاکمه و اعدام می شود
به راستی با کدام عقل جور در می آید که کشوری که به خاطر اجرای اعدام، با تهدیدهای بین المللی مواجه است، برای فردی که کاری در جهت اهداف آن کشور انجام داده (طبق ادعای فیلمسازان #عنکبوت_مقدس)، حکم اعدام صادر کند، در حالی که با جنایات مشابه در کشورهای دیگر، با مجاراتی خفیف تر از این برخورد می شود؟!
برای شناخت #دین نیاز چندانی به ملاحظه تحلیل های دیگران نیست. کافی است به متن دین رجوع کنیم: 《و كساني كه زنان پاكدامن را متهم ميكنند سپس چهار شاهد (بر ادعاي خود) نميآورند آنها را هشتاد تازيانه بزنيد، و شهادتشان را هرگز نپذيريد، و آنها فاسقانند.》(سوره نور، آیه ۴).
چهار شاهد عادل در حال دیدن زنای فرد؟!...کمی بیندیشیم که چقدر ساده اندیشانه برخی چیزها را باور می کنیم. صرف اتهام زدن به یک خانم، بدون آوردن چهار شاهد عادل، مجازاتش هشتاد تازیانه است! کو تا اثبات جرم؟!
راه دیگر اثبات جرم هم چهار بار اقرار خود فرد با شرایط خاص آن است که در کتاب قضاوت های امام علی علیه السلام، نمونه هایی از برخورد امام علیه السلام با چنین مواردی بیان شده است (تلاش بر این بوده که فرد برود و نزد خدا توبه کند)
اما، #کارگردان فیلم عنکبوت مقدس اینطور بیان داشته بود که:《موضوع فیلم، یک قاتل زنجیره ای نیست، بلکه یک #جامعه_قاتل_زنجیره_ای》است
برایم سوال شد که اگر بخواهیم حقیقتا یک جامعه قاتل زنجیره ای را به دنیا معرفی کنیم، کدام کشور مناسبت بیشتری با آن دارد؟
در گزارشی از شبکه خبری #سی_ان_ان آمده که طی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸، حداقل ۲۸۸ #تیراندازی_گسترده_در_مدارس_امریکا رخ داده است (یعنی تقریبا ماهیانه ۳ تیراندازی گسترده).
https://www.cnn.com/2018/05/21/us/school-shooting-us-versus-world-trnd/index.html
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/school-shootings-by-country
این کشور، که تقریبا ۲۴۰ سال از تاریخش سپری می شود، بیش از ۹۰ درصد از زمان خود را در جنگ یا تجاوز و دخالت در کشورهای دیگر (به صورت مستقیم یا غیرمستقیم) سپری کرده است
تنها یک نمونه از جنایات نه چندان دور این کشور، جنایت جنگی علیه کشور عراق بود که طی آن حدود #نیم_میلیون_کودک کشتار شدند و وزیر خارجه وقت امریکا، #مادلین_آلبرایت، پس از این جنایت هولناک، از آن حمایت رسمی و خبری هم کرد
با همه این احوال، ما نمی گوییم جامعه آمریکا جامعه قاتل زنجیره ای است، این جامعه یک جامعه #اسیر است و فقط یک #حکمرانی_مبتنی_بر_قتلهای_زنجیره_ای می تواند بی سر و صدا همه کار بکند و به #خائنین و #وطن_فروشان #ساده_لوح پول بدهد تا #جوایز_کن را درو کنند و اذهان جوامع را از جنایات هولناک #رژیم_قاتل_زنجیره_ای_امریکا دور سازند
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
http://eitaa.com/islamic_psychology
◀️ ضرورت بازسازی معیارهای رشد و اختلال پس از ضربه!
✍️ ضربه و حادثه بهعنوان یکی از مسائل زندگی توجه روانشناسان را به خود جلب کرد. در نخستین گام، آسیبها و صدمهها، بهصورت ویژه توجه آنان را به خود جلب کرد و پس از بررسیهای فراوان، به صورتبندی آن اقدام کردند که از آن به عنوان اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) یاد میشود. اما در سوی دیگر، تحقیقات و بررسیهای بیشتر نشان داد که حوادث میتوانند به رشد پس از آسیب (PTG) نیز منجر شوند که در جریان آن فرد به کمـک توانائیها و امکانات خود اقدام به بازسازی ذهنی و روانی خود در راستای بازگشت به شرایط ایدئال میکند.
✅️ بر اساس آنچه در منابع اسلامی آمده، هر دو سوی آسیب یا رشد پس از ضربه مورد تأیید است. برخی افراد، ضربهها و آسیبها را تاب نمیآورند و به «جزع» و «شکایت» میپردازند و ناامید و ناتوان میشوند... از سوی دیگر، برخی افراد، از این آسیبها پلی برای موفقیت و پیروزی و رشد و تعالی خود میسازند. افرادی که سربلند از ضربهها و آسیبها بیرون میآیند، انسانهایی پخته، سنجیده و رشدیافتهاند که چنین وضعیتی به مدد تحمل و شکیبایی (صبر) حاصل میشود.
👈 اکنون درصدد بررسی و تطبیق این دو با یکدیگر نیستیم؛ آنچه اینجا مدنظر است اینکه چه چیزی آسیب و چه چیزی رشد است. آنچه روانشناسی به آن رسیده، قبول؛ اما آنچه مغفول مانده، رشد معنوی و اخلاقی است. از اموری که باید بررسی شود اینکه:
❓️پس از ضربه، ایمان، اعتقادات و اخلاق الهی-انسانی فرد چه وضعیتی پیدا میکند؟
❓️آیا فرد نسبت به خدا بدگمان، معترض، شاکی و نالان میشود؟
❓️آیا صبر و شکیب خود را از دست میدهد و رفتار ناشایست و گفتار نسنجیده از وی سرمیزند؟
❓️و یا اینکه نگرشش نسبت به خدا تغییر نکرده و ایمانش دچار تزلزل نشده و رفتار و گفتارش تغییر نمیکند و بلکه ایمان و اخلاق و رفتار و گفتارش قویتر میشود؟
✅️به طور کلی ضربهها و حادثهها، چالشهایی برای رشد یا آسیب انسان هستند. این موضوعی اساسی و مهم است که به ویژه در باب روانشناسی اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد. شاید این کار مستلزم ساخت ابزارهای سنجش متناسب، و حتی تغییر در تئوریهای مربوطه باشد.
امید است که پژوهشگران علاقمند به پژوهش در قلمرو روانشناسی اسلامی، به این موضوع نیز توجه کنند.
📣📣📣📣و
◀️ "رشد" یا "انحطاط" پس از رفاه؛ به سوی مفهوم پردازی جدید
✍️ بر اساس آنچه در روانشناسی و منابع اسلامی آمده، هر ضربه، هم میتواند به اختلال منجز شود(PTSD) و هم به رشد(PTG) . البته چیزی که مغفول مانده، رشد معنوی و اخلاقی پس از ضربه است(که در یادداشت قبلی گذشت).
✅️ و اما از این مهمتر، رشد یا سقوط پس از نعمت و رفاه است که بدان توجه نشده است. اصولاً در دهههای پیشین، رویکرد روانشناسی بیشتر بر آسیب بوده است؛ این اشتباهی راهبردی است.
✍ زندگي، به دو قسم خوشايند و ناخوشايند تقسيم ميشود. انسانها در موقعیت «خوشایند» به َاشکال مختلفی عمل میکنند. واکنش مثبت به این دو موقعیت، «شکر» است.
واکنش منفی به این موقعیت «فرح» «فخر»، «اعراض از خدا» و «منع» است.
در برخی آیات دیگر، از «ترف» و «مترفین» یاد شده است. واژه «مترفین» در قرآن به معنی کسانی است که مست و مغرور به نعمت شدهاند.
🕋 قرآن تصریح دارد که:
👈 وقتی انسان احساس بی نیازی کند، سرکش خواهد شد!
👈 گاه ثروت انسان را مغرور مىكند، چنانكه قارون چنین شد.
👈 يا قدرت او را مغرور مىكند، چنانكه فرعون چنین شد.
👈 يا علم او را مغرور مىكند چنانكه بلعم باعورا به آن گرفتار شد.
✅️ اما ممکن است هر سه در يك نفر جمع شود مثل حضرت يوسف و سليمان ولى مغرور نشود، چون همه را از خداوند مىداند نه خود؛ چنانكه حضرت سليمان گفت: «این از فضل پروردگار من است» و حضرت يوسف گفت: خدایا تو به من فرمانروایی و دانش تعبیر خواب دادی.
در منابع اسلامی، مطالب دیگری نیز وجود دارد که الان مسئله ما نیست.
✅️ مسئله این است که موضوع رشد و آسیب پس از نعمت و رفاه از مسایل مهم و ناشناختهای است که لازم است اندیشمندان و پژوهشگران علاقهمند به روانشناسی اسلامی آن را مدنظر قرار دهند تا به تئوریهای جدیدی دست یابند.
روانشناسی اسلامی، نباید عملکرد منفعلانه داشته باشد و فقط در موضوعاتی که روانشناسی کلاسیک مطرح میکند، بازی کند.
روانشناسان مسلمان میتوانند متکی بر آموزههای دینی، زمینهای بازی جدید تعریف کنند...
امیدواریم در آینده نه چندان دور، از مفاهیمی مثل:
PWG (Post-Welfare Growth)
و
PWD (Post-Welfare Decadence)
یا چیزی شبيه اینها یاد کنیم.
ان شاء الله
برگرفته شده از کانال 《گفتار پسندیده》
https://t.me/goftar_pasandide
http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2231_2238.html
http://eitaa.com/islamic_psychology
Desktop.zip
1.28M
دو مقاله منتشر شده به زبان های فارسی و انگلیسی از آقای دکتر سید علی مرعشی با موضوع: نقد حذف همجنسگرایی و خودارضایی از فهرست اختلالات جنسی در دی اس ام. مجله تحول علوم انسانی
Review of Removing Homosexuality and Masturbation from the List of Sexual Dysfunctions in DSM. Clinical Schizophrenia and related Psychoses 15:5, 2021
http://eitaa.com/islamic_psychology
🎙 #بشنو | درآمدی بر تاریخچه روانشناسی اسلامی
👤 حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر
🔸یکی از موانع عدم گسترش روان شناسی اسلامی در دانشگاهها این تلقی است که گمان میکنند روان شناسی اسلامی در دوران پس از انقلاب اسلامی به وجود آمده است. سوگیریها در برنامه آموزشی کشور موجب شده است، جریاناتی خاص از علم روان شناسی در نظر دانشجو برجسته شده و جریاناتی دیگر کاملا بایکوت شوند!
🔹کتابهای تاریخچه روانشناسی آکادمیک آغاز علم روانشناسی را قرن نوزدهم میدانند و اثری شایسته از اندیشمندان مسلمان در گسترش آن ذکر نمیکنند، اما با بررسیهای دقیقتر و در لا به لای کتب تاریخچه روانشناسی معتبر دیگری که آنها را نیز غربیها نگاشتهاند ولی در ایران بایکوت میشوند، حقایق دیگری بر ملا میشود.
🔸حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر، با بررسی تاریخچه روان شناسی به بیان اقدامات و تاثیرات شگرف اندیشمندان مسلمان در پیشبرد علم روانشناسی میپردازند و تاریخچهای واقعی و بدون سانسور از روانشناسی اسلامی ارائه میدهند.
📥 لینک دریافت صوت همایش👇🏻
🌐 fatehan.net/post/161
🆔 @fatehan_net
http://eitaa.com/islamic_psychology
هدایت شده از مُحیی: زندگیبخش
🔰 رونمایی و معرفی کتابِ
Islamic Psychology
around the globle
(روان شناسی اسلامی در سراسر جهان)
با حضور:
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی (استاد تمام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام دکتر مهدی فصیحی
(نویسنده و پژوهشگر)
⏰ زمان:
سه شنبه ۲۴ خرداد ماه - ساعت ۹
💠لینک ورود به جلسه:
🌐 http://dte.bz/ethicsconf
نشانه های کمال خرد در کلام امام رضا علیه السلام
✅《خرد هیچ انسان مسلمانی کامل نیست تا آن گاه که ده ویژگی در او باشد: به خیر او امید رود، از شرّش در امان باشند، نیکی اندک دیگران را بسیار شمارد، نیکی بسیار خود را اندک ببیند، از مراجعات مردم به او برای رفع نیازهایشان به ستوه نیاید، از طلب دانش در تمام عمرش خسته نشود، فقر در راه خدا برایش دوست داشتنی تر از توانگری باشد، خوار بودن در راه خدا برایش دوست داشتنی تر از عزیز بودن با دشمن خدا باشد، و گمنامی برایش خواستنی تر از شهرت باشد...
سپس فرمود: دهم، چه دهمی!
گفته شد: دهمی چیست؟
فرمود: هیچکس را نبیند، مگر اینکه بگوید او از من بهتر و پرهیزگارتر است؛ زیرا مردم در حقیقت دو دسته اند؛ دسته ای از او بهتر و پرهیزگارترند، و دسته ای از او بدتر و [در پرهیزگاری] پایین ترند. پس هرگاه آن را که از او بدتر و پایین تر است، ببیند، بگوید: شاید خوبی این مرد، نهان است و این برای او بهتر است، و خوبی من، در ظاهر است و این برای من بد است، و هرگاه کسی را که از او بهتر و پرهیزگارتر است، ببیند، برایش فروتنی کند تا به مرتبه او رسد. پس هرگاه چنین کند، بزرگتر و خوبتر شود و نیک نام گردد و بر مردم زمانش آقایی کند》(حکمت نامه رضوی، محمدی ریشهری، ترجمه شیخی، ۱۳۹۳، ج اول، صص ۹۷_۹۵)
http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجاب استایل
وقتی دشمنان انسانیت، با حجاب مشکلی ندارند، چون روح پوشش را که همان عفّت و پاکدامنی و عدم تمایل به نمایشگری زیبایی بدن برای نامحرمان و غریبه ها است، از فرد میگیرند و رنگ و لعاب دینی هم به آن می زنند...
حجابی درست است که ظاهر و باطن آن با هم رعایت شود...
#تزیین_اعمال_بد
#حجاب_استایل
http://eitaa.com/islamic_psychology
اساتید حاضر در جلسه.mp3
19.45M
🎙 #بشنوید | جلسه رونمایی و معرفی کتابِ
Islamic Psychology around the Globle
👥 بخش۳: اساتید حاضر در جلسه
@isca_ethics
صوت دکتر رفیعی هنر.mp3
20.2M
🎙 #بشنوید | جلسه رونمایی و معرفی کتابِ
Islamic Psychology around the Globle
👤 بخش۱: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی هنر
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
@isca_ethics
صوت دکتر آذربایجانی.mp3
15.64M
🎙 #بشنوید | جلسه رونمایی و معرفی کتابِ
Islamic Psychology around the Globle
👤 بخش۲: حجت الاسلام و المسلمین دکتر آذربایجانی
استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
@isca_ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لزوم آشنایی با ویژگی های رشدی دوران بلوغ و تقویت آمادگی های لازم جهت پاسخدهی به پرسش های فرزندان نوجوان👆
http://eitaa.com/islamic_psychology
✅ سه ضلعی ولایت (در حیطه معرفت و شناخت)، اطاعت (در حیطه عمل و رفتار)، و مودت (در حیطه عواطف و هیجانات) در کلام رهبری
👈مودت پشتوانهی ولایت و اطاعت اولیاء الهی
ببینید در قرآن نسبت به اولیاء الهی سه تعبیر وجود دارد: یک تعبیر، تعبیر ولایت است؛ «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله و الّذین امنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکوة و هم راکعون»؛(۱) بحث ولایت. معلوم است که پیوند، ارتباط، معرفت، اینها داخل در زیرمجموعهی ولایت است.
یک بحث، بحث اطاعت است؛ «اطیعوا اللَّه و اطیعوا الرّسول و اولی الامر منکم»؛(۲) اطاعت رسول و اطاعت اولیالامر. این، در عمل است. در میدان عمل باید اطاعت کرد، پیروی کرد.
اما یک بحث سومی وجود دارد و آن، بحث مودت است. «قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی».(۳) این مودت چیست دیگر؟ ولایتِ اینها را داشته باشید، اطاعت هم از اینها بکنید؛ مودت برای چیست؟ این مودت، پشتوانه است. اگر این مودت نباشد، همان بلائی بر سر امت اسلامی خواهد آمد که در دورانهای اول بر سر یک عدهای آمد که همین مودت را کنار گذاشتند، بتدریج اطاعت و ولایت هم کنار گذاشته شد. بحث مودت خیلی مهم است. این مودت، با این ارتباطات عاطفی حاصل میشود؛ ماجرای مصیبتهای اینها را گفتن، یک جور ایجاد ارتباط عاطفی است؛ ماجرای مناقب اینها و فضائل اینها را گفتن، یک جور دیگر پیوند عاطفی است.۱۳۸۸/۰۹/۲۲
بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون
امامت و ولایت
قرآن
۱ ) سوره مبارکه المائدة آیه ۵۵
إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ وَهُم راكِعونَ
ترجمه:
سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند؛ همانها که نماز را برپا میدارند، و در حال رکوع، زکات میدهند.
۲ ) سوره مبارکه النساء آیه ۵۹
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا أَطيعُوا اللَّهَ وَأَطيعُوا الرَّسولَ وَأُولِي الأَمرِ مِنكُم ۖ فَإِن تَنازَعتُم في شَيءٍ فَرُدّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسولِ إِن كُنتُم تُؤمِنونَ بِاللَّهِ وَاليَومِ الآخِرِ ۚ ذٰلِكَ خَيرٌ وَأَحسَنُ تَأويلًا
ترجمه:
ای کسانی که ایمان آوردهاید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [= اوصیای پیامبر] را! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است.
۳ ) سوره مبارکه الشورى آیه ۲۳
ذٰلِكَ الَّذي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ ۗ قُل لا أَسأَلُكُم عَلَيهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّةَ فِي القُربىٰ ۗ وَمَن يَقتَرِف حَسَنَةً نَزِد لَهُ فيها حُسنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفورٌ شَكورٌ
ترجمه:
این همان چیزی است که خداوند بندگانش را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند به آن نوید میدهد! بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمیکنم جز دوستداشتن نزدیکانم [= اهل بیتم]؛ و هر کس کار نیکی انجام دهد، بر نیکیاش میافزاییم؛ چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است.
http://eitaa.com/islamic_psychology
🟢 وظیفه ثروتمندان وقتی اکثر مردم در سختی زندگی میکنند
🔹یک اصل ثابت و تغییرناپذیر این است که یک نفر مسلمان باید زندگی خود را از زندگی عمومی جدا نداند، باید زندگی خود را با زندگی عموم تطبیق دهد.
🔸معنی ندارد درحالیکه عموم مردم در بدبختی زندگی میکنند عده دیگر با مستمسک قراردادن «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللهِ الَّتی اَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّیباتِ مِنَ الرِّزْقِ» در دریای نعمت غوطهور بشوند هرچند فرض کنیم که از راه حلال به چنگ آورده باشند.
🔹خود امام صادق سلامالله علیه که به اقتضای زمان، زندگی را بر خاندان خود توسعه داده بود، یک وقت اتفاق افتاد که نرخ خواربار ترقی کرد و قحط و غلا پدید آمد. به خادم خود فرمود: چقدر آذوقه و گندم ذخیره موجود داریم؟ عرض کرد: زیاد داریم، تا چند ماه ما را بس است.
🔸فرمود: همه آنها را ببر و در بازار به مردم بفروش. گفت: اگر بفروشم دیگر نخواهم توانست گندمی تهیه کنم. فرمود لازم نیست، بعد مثل سایر مردم روز به روز از نانوایی تهیه خواهیم کرد، و دستور داد از آن به بعد خادم نانی که تهیه میکند نصف جو و نصف گندم باشد، یعنی از همان نانی باشد که اکثر مردم استفاده میکردند. فرمود: من تمکن دارم به فرزندان خودم در این سختی و تنگدستی نان گندم بدهم، اما دوست دارم خداوند ببیند من با مردم مواسات میکنم.
📝 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۱۲۷
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
#مواسات
http://eitaa.com/islamic_psychology
انجمن روانپزشکی یا انجمن اخلاقی و حقوقی و قانونی و خلاصه همه چیز!؟
«انجمن روانپزشکی آمریکا» در بیانیۀ رسمی خود پیرامون «موضوعات مربوط به همجنسگرایی» در سال ۲۰۱۳ آورده است: «با تشخیص این مورد که فهم علمی ناقص است و اغلب به خاطر ننگ اجتماعی دستخوش تحریف می شود، انجمن روانپزشکی امریکا آنچه را که در ادامه بیان میشود، به عنوان موضع خویش در رابطه با جاذبۀ جنسی به همجنس و مسائل مرتبط با آن، اعلام میدارد. موضع انجمن روانپزشکی امریکا این است که جاذبۀ جنسی به همجنس، خواه در عمل ابراز شود یا در فانتزی، یا هویت، به خودی خود، از هیچ آسیب و صدمه ای در قضاوت، ثبات، اعتبار، یا صلاحیت های حرفه ای و اجتماعی حکایت نمی کند. انجمن روانپزشکی امریکا بر این باور است که علل جهت گیری جنسی (خواه همجنسگرا یا دگرجنسگرا) در حال حاضر شناسایی نشده اند و احتمالا عوامل چندی از قبیل زمینه های زیستی و رفتاری در آن دخالت دارند و این (عوامل) در بین افراد مختلف هم ممکن است متفاوت باشد و حتّی احتمال دارد که در طول زمان تغییر هم بکند. انجمن روانپزشکی امریکا اعتقادی به این امر ندارد که جهت گیری به همجنس باید تغییر کند یا نیاز به تغییر دارد، و تلاشها در جهت تغییر آن، از این طریق که افراد را در معرض اَشکالی از درمان قرار بدهند که به لحاظ علمی تایید نشده اند، و با تضعیف حرمت خود ایشان هنگامی که جهت گیری جنسی در تغییر با شکست مواجه می شود، نمایانگر خطرِ آسیبی قابل توجّه است. نه تنها هیچگونه شواهد معتبری وجود ندارد که نشان بدهد نوعی از مداخلۀ مرتبط با سلامت روان وجود داشته باشد که بتواند جهت گیری جنسی را به شکلی قابل اطمینان و ایمن تغییر بدهد، بلکه از چشم انداز بهداشت و سلامت روان جهت گیری جنسی نیازی به تغییر هم ندارد. انجمن روانپزشکی امریکا مخالف هر گونه اعمال تبعیض علیه افراد با جاذبۀ جنسی نسبت به همجنس، در مسائل مربوط به آموزش و پرورش، استخدام، خدمت سربازی، مهاجرت و وضعیت تابعیت، مسکن، درآمد، خدمات دولتی، مزایای بازنشستگی، توانایی به ارث بردن اموال، حقوق زنده ماندن، حقوق همسری، جایگاه خانوادگی، و دسترسی به خدمات بهداشتی می باشد. انجمن روانپزشکی امریکا اینطور تشخیص می دهد که این قبیل تبعیض ها، و همچنین ننگ اجتماعی، مذهبی، و خانوادگی ممکن است بر سلامت روان افراد با جاذبۀ نسبت به همجنس اثرات منفی بر جای بگذارد و بنابراین مداخلاتی از جانب متخصّصان بهداشت روان ممکن است لازم باشد، که در این خصوص، انجمن روانپزشکی امریکا از تأمین منابع سلامت روانی کافی، به منظور فراهم کردن چنین مداخلاتی، حمایت می کند. انجمن روانپزشکی امریکا از ازدواج بین افراد همجنس، که دارای مزایایی برای سلامت روان زوج های همجنس است، حمایت می کند؛ این انجمن همچنین از به رسمیت شناختن قانونی حقّ زوج های همجنس، برای اموری چون ازدواج، به فرزندی پذیرفتن کودکان و مراقبت اشتراکی، حمایت می نماید».
Position Statement on Issues Related to Homosexuality (PDF), American Psychiatric Association. 2013.
یک پرسش مهم: انجمن روانپزشکی امریکا، چه صلاحیتی دارد که در حیطۀ مسائلی که جنبه های حقوقی، اخلاقی، شرعی و قانونی دارند، اینگونه اظهار نظر کند؟⁉️
بیاییم و فرض را بر این بگیریم که این انجمن، تشخیص داده که فلان مورد خاص اختلال روانی نیست (که به دلایل فراوان ادعاهایش محل چالش است)، آیا این انجمن صلاحیت دارد که در حیطه های دیگری که مربوط به او نیست هم اظهار نظر کند؟
برای مثال، دربارۀ دیابت! طبیعتا دیابت اختلال روانی نیست! حال، انجمن روانپزشکی امریکا بیاید بگوید چون دیابت اختلال روانی نیست، بنابراین، افراد دیابتی مجاز هستند هر چه دوست دارند بخورند! خنده دار نیست؟
متأسفانه، این انجمن، با علم به اینکه اثرگذاری هایی در سطح اجتماع دارد، خود را در هر حیطه ای صاحب نظر می داند. این، در مقاله ای از چالز سیلورستاین به روشنی بیان شده است: « از آنجایی که حرفۀ روانپزشکی یکی از «دربان های » نگرشهای جامعه محسوب میشد، ما باور داشتیم که این تغییر تأثیرات عمیقی بر زندگی افراد گِی خواهد گذاشت؛ این امر باعث حذف قوانین لواط و بندهای «اعمالِ غیراخلاقی (منافی عفّت) » در مقرّرات ایالتی میشد که [در نتیجه] مجوّز دادن به متخصّصان واجد شرایط دیگر (مانند پزشکان و وکلا) را ممنوع میکرد. ما همچنین انتظار داشتیم که این امر به ایجاد حقوق مدنی برای افراد گِی، از جمله عدم تبعیض در مسکن و اشتغال، کمک کند. در ۱۵ دسامبر ۱۹۷۳.م، هیأت مدیرۀ APA همجنسگرایی، به خودی خود، را بهعنوان یک اختلال روانی، از طبقات مربوط در DSM-II خارج ساخت».
. Silverstein C. The implications of removing homosexuality from the DSM as a mental disorder. Arch Sex Behav. 2009 Apr;38(2):161-3. doi:10.1007/s10508-008-9442-x. PMID:19002408.
http://eitaa.com/islamic_psychology
وقتی مجبوری لیبرال گونه بیندیشی!
مسجد ابن رشد در برلین، که خود را تنها مسجد لیبرال! در آلمان می نامد، اولین مسجدی شد که منقش به پرچم همجنسگرایان شد و وسط آن حلال نوشت!
این روزها در کشورهای مختلف رژه این افراد است که موسوم به رژه افتخار است!
در نزدیکی خودمان، ترکیه، هم مراسمی برگزار شد
همچنین در کشور بوسنی و هرزگوین که البته در هر دو کشور و همچنین برخی کشورهای دیگر به درگیری هایی هم کشیده شد
چند سال پیش، فردی در آمریکا، پرچم LGBT را در یک کلیسا به آتش کشید و ۱۵ سال زندان برایش بریده شد، در حالی که به آتش کشیدن قرآن در همین کشور پیامد خاصی در بر نداشت
معنای اینها این است که حقوق اقلیتها مساله دنیای غرب نیست، مساله این است که مانند اقلیت های مورد نظر باید بیندیشی! و گرنه آزاداندیش نیستی
اگر مسلمان باشی ولی با روابط جنسی با همجنس بسازی، با سلطه جهانخوران مشکلی نداشته باشی، یا با اسرائیل رابطه برقرار کنی، یا رباخواری را بپذیری، و امثال آن، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت که خود را مسلمان هم بنامی. تازه تاج مدرن بودن و آزاداندیش بودن هم بر سرت خواهد بود. مشکل زمانی است که واقعا بخواهی مسلمان باشی
https://www.independent.co.uk/life-style/berlin-mosque-pride-lgbt-flag-b2114337.html
https://b2n.ir/s09726
http://eitaa.com/islamic_psychology
خطرات تئوریزه کردن نابجا
نظریه پردازی در خصوص علت مسائل مختلف، در کل، کاری شایسته و مطلوب است
اما گاه، تئوریزه کردن ها، اشکالاتی ایجاد می کنند
شادنفرود (لذت شرم آور/لذت بردن از بدبختی دیگران) هیجانی است که در برخی مطالعات روانشناختی مورد توجه قرار گرفته است
این، مطلب جدیدی نیست
هر کسی ممکن است درون خود چنین چیزی را تجربه کرده باشد و البته متوجه نامطلوب بودن آن هم می شود (کما اینکه در اصطلاح آلمانی شادنفرود هم همین معنا آمده: لذت شرم آور)
اما مساله هنگامی ایجاد می شود که برای این لذت شرم آور، تئوری هایی مطرح شود که آن را عمومی سازی کرده یا حتی توجیه کند
مثلا با بیان اینکه: این هیجان را بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا تجربه کرده اند
یا گفته شود: احتمالا ریشه های تکاملی دارد (آنگونه که برای سایر موارد هم گفته می شود)!
نتیجه چه می شود؟
آیا انگیزه افراد جهت کاهش این هیجان، با چنین تئوری پردازی هایی، کمتر می شود یا ببشتر؟
نظرات ذیل ارسال (تصاویر را ببینید) و تجارب مشابه نشان می دهد که 《عمومی سازی》و 《توجیه سازی》برای امور ناپسند، منجر به 《عادی سازی》آنها خواهد شد
دیگر، شادنفرود، لذت شرم آور نخواهد بود، بلکه لذتی 《طبیعی》در دامنه رفتارهای انسانی تلقی خواهد شد و شرم آن برداشته خواهد شد
خیلی مراقب تحلیل هایمان باشیم
لا تَفرَحَنَّ بِسَقْطَةِ غَيرِكَ؛فإنَّكَ لا تَدري ما يُحدِثُ بِكَ الزَّمانُ
امام على عليه السلام: از به زمين خوردن ديگران شاد مشو؛ زيرا تو نمى دانى كه زمانه با تو نيز چه خواهد كرد (غرر الحكم:۱۰۲۹۰).
مثال دیگر در ارسال بعدی...
http://eitaa.com/islamic_psychology