برگزیدگان روانشناسی اسلامی.docx
16K
💢اسامی برگزیدگان جشنواره رساله ها و پایان نامه های روانشناسی و مشاوره با رویکرد دینی اعلام گردید.💢
✅ هیات داوران جشنواره رساله ها و پایان نامه های روانشناسی و مشاوره با رویکرد دینی پس از بررسی ۱۳۰ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره پس از ۵ مرحله داوری اسامی برگزیدگان جشنواره را در ۳ رتبه برگزیده، شایسته تقدیر و شایسته تحسین اعلام کرد.
❇️ شایان ذکر است اختتامیه جشنواره رساله ها و پایان نامه های روانشناسی و مشاوره با رویکرد دینی ۲۷ الی ۲۸ تیرماه به همراه تقدیر از برگزیدگان و برگزاری کارگاه ها و پنل های تخصصی در مشهد مقدس برگزار می گردد.
@positiveislamicpsychology
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
🖊تبیین روش استنباط مفاهیم روانشناسی از آیات و احادیث
❄کارگاه دانشافزایی با عنوان "روش استنباط مفاهیم روانشناختی از آیات و روایات" توسط دکتر پسندیده، رئیس گروه روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث و با حضور اساتید عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، پردیس خواهران به همت گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی در روزهای دوشنبه و چهارشنبه 3 و 5 تیرماه 98 در پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
دکتر پسندیده در این کارگاه ضمن بیان اینکه متون دینی دارای ابعاد روانشناختی بوده و قابلیت تولید علم و نظریهپردازی را دارند، روش کشف، استخراج و صورت بندی این ابعاد روانشناختی را بسیار مهم شمرده و آن را متفاوت از روش مطالعه دانش هایی چون فقه دانست.
وی در تشریح این روش بیان کرد: در گام نخست ساختار متن تجزیه و تحلیل میشود. سپس مسئله متن مشخص میشود. در گام سوم علت مشکل شناسایی میشود و در مرحله چهارم اصول و قواعد پایه روانشناختی در موضوعی خاص، به دست میآید.
دکتر پسندیده در ادامه به یافتههای مهم این مراحل اشاره کرد و بیان نمود: این مراحل دو دسته یافته مهم دارند. یکی قواعد فرآیندهای روانی انسان در موضوع محل بحث متن دینی که در این بعد، زمینه نظریهپردازی فراهم میشود. دیگری یافتن روشهای درمان و تغییر است که در این بُعد، مدلهای درمانی در راستای مسائل و مشکلات و همچنین ارتقایی در زمینه نیازها قابل طراحی است.
رئیس گروه روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث در ادامه افزود: بر همین اساس، متغیرهای مستقل و وابسته به دست میآید. متغیر مستقل، راهکار و متغیر وابسته وضعیت مطلوبی است که متن مستقیما عرضه کرده یا از معکوس سازی به دست می آید.
وی در پایان تصریح نمود: بنابراین با این روش، میتوان اطلاعات متناسب با دانش روانشناسی را از لابه لای متون شناسایی کرد و در تحقیقات روانشناختی و عملیات مشاوره و درمان به کار بست و این آن چیزی است که محقق در تحقیقات اسلامی روانشناختی بدان نیاز دارد. به عبارتی برای تحقق اسلامی سازی علوم انسانی و پیریزی دانش روانشناسی اسلامی، در وهله اول باید پژوهشها به صورت روشمندانه صورت گیرد؛ و در مرحله بعد، روش متناسب با این پژوهش ها، باید در مراکز علمی به صورت رسمی و غیررسمی آموزش داده شود تا علاقه مندان به پژوهش در این عرصه، با اصول و روش تحلیل روانشناختی متون آشنا شوند.
دوشنبه ۱۰ تیرماه ۹۸
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
همجنس خواهی(همجنس گرایی) چگونه از فهرست اختلالات روانی dsm کنار گذاشته شد؟
قسمت دوم
قرار بود که درباره اینکه همجنسگرایی چگونه از فهرست اختلالات روانی حذف شد، بیشتر صحبت کنیم.
ابتدا در خصوص جنبه دموکراتیک این تصمیم گیری صحبت می کنم. منظور از این جنبه دموکراتیک، این جمله هست:
حذف شدن بیماری همجنس خواهی با رای گیری از اعضای انجمن روان پزشکی صورت گرفت.
در دهه های 1960 و 1970، جنبش هایی در کشورهای غربی(و به ویژه امریکا) صورت پذیرفت که در نهایت به تحت فشار گذاردن انجمن روانشناسی امریکا جهت حذف همجنسگرایی از فهرست اختلالات روانی منجر شد.
در سال 1970، فعالان همجنسگرا در برابر انجمن روانشناسی امریکا(کنوانسیون APA) در شهر سان فرانسیسکو اعتراض کردند. این اقدام در سال 1971 هم تکرار شد، و انجمن روانشناسی امریکا که از این اوضاع ناخشنود بود، جلساتی برای رای گیری و تبادل نظر در خصوص اینکه آیا همجنسگرایی یک اختلال روانی است یا نه، برگزار کرد.
آنچه در این بین قابل توجه است این است که حذف همجنسگرایی از DSM به خاطر دستاوردهای علمی نبود. واقعیت جدید یا مجموعه واقعیاتی که یک چنین تغییر بزرگی را تحریک و ایجاد کنند وجود نداشت. بلکه واقعیت این بود که تعدادی از همجنسگرایان شروع به سر و صدا کردن کرده بودند!
آنها شروع به داد و فریاد کردن کرده بودند و می خواستند شنیده شوند! و انجمن روانشناسی امریکا هم با سرعتی باورنکردنی و البته با توجیهی به ظاهر منطقی به آنها واکنش نشان داد!!!
انجمن اعلام کرد که این تغییر به دلیل پژوهش هایی بوده که نشان داده افراد همجنسگرا مانند افراد دگرجنس گرا از جهت گیری جنسی خویش خشنور بوده و زندگی شان سازگارانه است!(این بخش رو باید به وقتش توضیح بدهم؛ این قسمت مربوط میشه به تغییراتی که apa در تعریف اختلال روانی ایجاد کرده بود).
بیشتر به نظر می رسد که این ادعا سپر محافظ APA باشد!
قرن ها قبل هم این را می دانستیم که همجنسگرایان خشنودی خود از زندگی جنسی شان را اعلام می کنند. آیا برای دانستن چنین چیزی نیازمند پژوهش های جدید بودیم؟ اگر اینطور است، آیا برای وضعیت خشنود بودن دگرجنس گرایان از جهت گیری جنسی شان نباید تحقیق کنیم؟!!
و سوال مهمتر اینکه اگر سازگاری و خشنودی ضعیف افراد ملاک اختلال بودن یا نبودن است، پس شواهد مربوط به قرار دادن همجنسگرایی در فهرست اختلالات روانی در همان ابتدا کجا هستند؟!
نکته بسیار مهم دیگر این است که اتفاق آرایی در خصوص حذف همجنسگرایی از فهرست اختلالات روانی وجود نداشت. تنها حدود 55 درصد رای به حذف همجنسگرایی از اختلالات روانی دادند.
البته APA سرپوش خوبی برای این اقدام خود پیدا کرد. با اینکه حقیقت این است که فشار جامعه همجنسگرایی(در آن موقع جامعه gay) باعث تغییر در طبقه بندی انجمن بود، اما آنها ادعا کردند که این تغییر به خاطر یافته های علمی بود!!
با یک چنین رویه ای می توان به کسانی که اختلال روانی دارند مژده داد که مشکل آنها یک شبه با یک رای گیری!!! درمان خواهد شد!
بر خلاف تصور برخی روانشناسان و افراد، حذف همجنسگرایی یک پدیده ناشی از یافته های علمی نبوده، بلکه کاملا مرتبط با جنبش های جنسی و فعالیت های سیاسی و بسیاری موارد دیگر بوده. همانطور که کاپلان می نویسد:
تصویر کامل تر حاصل نمی شود مگر با در نظر گرفتن افکار فلاسفه ای مثل بوزول و فوکو، فعالان اجتماعی نظیر هاروی میلک، و تغییر سبک زندگی انسان مدرن خصوصا پس از انقلاب جنسی از دهه 60 میلادی(Kaplan and Sadock's Coprehensive Textbook of Psychiatry).
البته هنوز سوالات بسیاری وجود دارد که باید پاسخ بدهیم.
ان شاء الله به مرور زمان توضیحات را ارائه خواهم کرد.
https://ble.im/islamic_psychology
http://eitaa.com/islamic_psychology
👈همجنسگرایی (همجنس خواهی) چگونه از فهرست اختلالات روانی Dsm حذف شد؟
قسمت سوم
حالا به جمله زیر می رسیم:
«برای مثال، سال ها بود که در روان پزشکی، همجنس خواهی یک بیماری محسوب می شد و با مداخلات روانپزشکی درمان می شد.»
برخی از روانشناسان و روانپزشکان ابراز داشته اند که به دلیل اینکه همجنسگرایی درمان ندارد، بنابراین نمی توان آن را اختلال نامید، بلکه همجنسگرایی چون ژنتیکی بوده و درمان پذیر نیست، نباید تحت عنوان اختلال روانی در نظر گرفته شود.
دقت داشته باشید که بحث ما در اینجا «همجنسگرایی» است و نه «همجنس بازی».
پاسخ:
در پاسخ به این مدّعا باید ابتدا منطق ادعا را بررسی کنیم که آیا این گزاره که «همجنسگرایی چون ژنتیکی بوده و درمان پذیر نیست، بنابراین اختلال نیست»، چقدر عقلانی و منطقی است؟
و دوم اینکه بررسی کنیم که آیا اصلا همجنسگرایی مطابق مدعای این عده از روانشناسان و روانپزشکان، واقعا ژنتیکی و درمان ناپذیر است یا خیر؟
بنابراین، پاسخ به این ادّعا دو بخش دارد: الف_ منطق ادعا، ب_ بررسی ژنتیک بودن و درمان پذیر بودن یا نبودن همجنس گرایی
الف_ منطق ادعا:
ما می توانیم مثال های زیادی از مشکلات جسمانی و روانی بیاوریم که در گذشته و یا هم اکنون وجود دارند، اما هم ژنتیکی هستند و هم درمان ناپذیر(و یا بوده اند).
انواع بیماری های ژنتیکی(نه لزوما ارثی) شامل بیماری های تک ژنی و چندژنی شامل این دسته هستند. سرطان از جمله بیماری های ژنتیکی چندژنی است و در بسیاری انواع سرطان هنوز درمان قطعی وجود ندارد.
در بیماری های روانی هم می توان مثال های فراوانی آورد که در گذشته و یا اکنون وجود داشته و درمانی هم نداشته و یا هنوز ندارند. مثلا برای برخی از انواع اوتیسم درمان قطعی در حال حاضر نداریم که البته روند درمان در حال گسترش است.
حال سوال اینجاست که آیا به این دلیل که یک مشکل ژنتیکی بوده و درمان پذیر نیست، می توان آن را از جرگه اختلالات و مشکلات خارج ساخت؟
مثلا بگوییم چون سرطان ژنتیکی بوده و فعلا درمان قطعی ندارد(حداقل برخی از انواع آن)، بنابراین سرطان بیماری نیست؟!
ما معتقدیم که خدا هر درد و مشکلی قرار می دهد، درمانش را هم قرار می دهد. مطمئنا درمان ها کشف خواهند شد، اما اینکه بگوییم به این دلایل، یک اختلال را از فهرست اختلالات حذف کنیم، منطقی به نظر نمی رسد.
ادامه دارد...
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
10.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎁 بهترین هدیه همسران به یکدیگر
👌شعار محوری خانواده خوب
#تصویری #روابط_زوجین
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
🖊نقد شهید مطهری(ره) بر تربیت مبتنی بر نازپروردگی
روسو کتابی دارد به نام «امیل» که در فنّ تربیت کودک نوشته است؛ کتاب جالبی است؛ امیل نام کودک فرضی و افسانهای است که وی در کتاب خود او را تحت تربیت خود قرار میدهد و به پرورش همه جنبههای جسمی و روانی او توجه میکند. در همه موارد، ایده روسو این است که امیل را در حال ممارست با طبیعت و پنجه در پنجه طبیعت و در دامن سختیها پرورش دهد.
وی معتقد است که بدبختترین کودکان، آنهایی هستند که والدین آنها، آنها را در ناز و نعمت پرورش میدهند و نمیگذارند سردی و گرمی دنیا را بچشند و پستی و بلندی جهان را لمس کنند. این گونه کودکان در مقابل سختیها حسّاس میشوند و در مقابل لذّتها بیتفاوت؛ همچون ساق نازک یک درخت کوچک در مقابل هر نسیمی میلرزند و کوچکترین حادثه سوئی آنان را ناراحت میکند تا جایی که یک حادثه کوچک، آنان را به فکر خودکشی میاندازد؛ و از آن طرف، هر چه موجبات لذّت به آنها داده شود به هیجان نمیآیند و نشاط پیدا نمیکنند. اینگونه انسانها هرگز طعم نعمتها را درک نمیکنند؛ گرسنگی نچشیدهاند تا مزه غذا را بفهمند، بهترین غذاها برای ایشان کم ارجتر و کم لذّتتر از نان جوینی است که یک بچه دهاتی میخورد.
شهید مطهری(ره)، عدل الهی، ص ۱۶۱
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
🖊چند عامل مرتبط با شادی پایدار و عمیق
✅خصوصیات روانی و شخصیتی: عزت نفس زیاد، خوش بینی، برونگرایی، و خویشتنداری
✅وجود شبکه حمایتی روابط نزدیک
✅فرهنگ تفسیر مثبت وقایع روزمره
✅کار و فراغت
✅ایمانی که شامل حمایت اجتماعی، هدف، امید و حضور در مراسم دینی باشد.
زمینه روانشناسی سانتراک(۲۰۰۳)، جلد ۲، ترجمه مهرداد فیروزبخت(۱۳۸۵) ، ص ۱۱۲
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
🌸فرا رسیدن سالروز میلاد باسعادت امام رئوف_حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام_ مبارک باد
عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد:
1ـ از او اميد خير باشد
2ـ مردم از بدى او در امان باشند
3ـ خير اندك ديگرى را بسيار شمارد
4ـ خير بسيار خود را اندك شمارد
5ـ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود
6ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود
7ـ فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد
8ـ خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد
9ـ گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد
10. سپس فرمود: دهمین و چيست دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟
فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است. بی گمان مردم دو گروه اند: گروهی بهتر از او و با تقواتر و گروهی بدتر از او و پست تر. پس هرگاه کسی را که از او بدتر و پست است را دید بگوید: شاید خوبی او پنهان است و او بهتر از اوست و خوبی من آشکار است و آن برای من بدتر است. پس هرگاه کسی را دید که از او بهتر و با تقواتر است، در برابر او فروتنی کند تا به او ملحق شود، پس اگر چنین کند شرفش بالا رود، احسانش پاک گردد و یادش نیکو شود و مردم روزگارش را شاد کند.
تحف العقول، ابومحمد الحسن الحرانی، ترجمه ح. مروتی، ص ۷۷۶
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
527873_-211207.pdf
630.4K
📣 برنامه آموزشی اولین جشنواره رساله ها و پایان نامه های مشاوره و روانشناسی با رویکرد دینی
🗓 ۲۷ الی ۲۸ تیرماه
✅برگزاری برنامه افتتاحیه به همراه ارائه ۱۶ پژوهش و اثر برتر جشنواره با حضور اساتید مطرح
❇️برگزاری پنل های تخصصی روانشناسی اسلامی با حضور اساتید برجسته کشور جناب آقای دکتر آذربایجانی، دکتر پسندیده، دکتر بهرامی احسان، دکتر عبدخدایی، دکتر جان بزرگی، دکتر مرعشی، دکتر اصغری نکاح
و
برگزاری کارگاه های تخصصی روانشناسی اسلامی
با حضور دکتر رفیعی هنر و دکتر مرعشی
✳️برگزاری اختتامیه جشنواره به همراه
اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره
◀️حضور و ثبت نام در جشنواره : ۰۵۱۳۲۲۸۰۵۴۴
🗒مهلت ثبت نام: تا ۴شنبه ۲۶ تیرماه ۹۸
@positiveislamicpsychology
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 *از چه سنی می توان محل خواب کودک را از والدین جدا کرد؟*
🎙 کارشناس: *دکتر فاطمه فیاض - روانشناس خانواده*
#فیلم #دوره_رشد #مستند_باغبان
#مسائل_دینی #مسائل_شرعی #والدین #تعلیم_تربیت #ایمان #کودکان_2_تا_7_سال #محل_خواب_کودک
منبع: طارق مدیا
www.QuranEtratSchool.ir
https://ble.im/islamic_psychology
http://eitaa.com/islamic_psychology