70145_-210682.pdf
4.6M
فایل کامل دوماهنامه 《شاکله》 مربوط به فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
*🔘قدم اول برای متقاعدشدن به ترک گناه چیست؟*
*🔘اول باید بپذیری «با برنامه زندگی کنی»*
🔻 #گناه_و_توبه (ج۶) - ۱
🔸یک انسان را چگونه میشود متقاعد کرد به اینکه گناه نکند؟ انسان در مسیر متقاعدشدن به ترک گناه، چه مراحلی را باید طی کند؟
🔸قدم اول برای متقاعدکردن انسانها به ترک گناه، این است که افراد را اهل برنامهریزی، تدبیر، دقت در رفتار و «منظم» بار بیاورید.
🔸در دوران دبستان (۷ تا ۱۴سالگی) اول باید این را برای بچهها جابیندازید که «ما برای اینکه بتوانیم زندگی خودمان را اداره کنیم باید برنامهریزی و نظم داشته باشیم» باید جا بیندازید که زندگی تصادفاً اداره نمیشود و برای رسیدن به هر منفعتی نیاز به تدبیر و تلاش منظم داریم.
🔸کسی که اهلِ «با برنامه زندگی کردن» نشده است و همیشه موجودی منفعل بوده و مدام او را-با تشویق و تنبیه و تهدید- به انجام کارها وادارش کردهاند، چنین انسانی نمیتواند دیندار خوبی باشد.
🔸تا وقتی این برای کسی جا نیفتاده باشد که «بدون برنامه و تدبیر، نمیشود زندگی کرد» شما اگر خدا را هم برایش جابیندازید، اثری ندارد؛ او نمیتواند خدا را اطاعت کند، لذا کمکم زیرآبِ خدا را میزند؛ چون برایش زور دارد که به او دستور بدهند.
🔸کسی که با برنامه و منظم زندگی نمیکند، وقتی میبیند یک کسی میخواهد او را منظم کند، قبول نمیکند. آدم بیبرنامه و منفعل، حاضر نیست ضابطهمند بشود؛ حالا چه خدا این ضابطه را از او بخواهد چه غیر خدا!
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع)- ۹۸.۲.۲۱
*👈🏻متن کامل:*
📎 Panahian.ir/post/5459
#تربیت_فرزند
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
میلاد امام حسن مجتبی(ع) مبارک باد🌸
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
*🔘قدم دوم برای متقاعدشدن به ترک گناه این است که منفعتطلب باشی!*
*🔘دینداری یعنی منفعتطلبی!*
🔻 #گناه_و_توبه (ج۸)
🔸 قدم دوم برای متقاعدشدن به دینداری و ترک گناه، این است که آدمها باید منفعتطلب و خودخواه بشوند! تا منفعتطلب و خودخواه نشوی، نمیتوانی دینداری کنی! خودت را نفروش، خودت را فراموش نکن، منافع خودت را در نظر بگیر!
🔸 خدا ما را منفعتطلب آفریده است و دینداری یعنی منفعتطلبی؛ منتها کدام منفعت؟ منفعتِ کم یا منفعت زیاد؟ اگر بخواهیم روی خودخواهی و منفعتطلبی یک قید بگذاریم، میگوییم: «همۀ منافعتان را بخواهید، بیشترین منفعتطلبی را داشته باشید، از یکذره منفعت خودتان هم چشمپوشی نکنید!»
🔸 میدانید چرا آدمها بیدین میشوند؟ چون خودشان را نمیخواهند و منافع خودشان را نمیخواهند! کسی که منافع خودش را نخواهد، لااقل یکچهارم قرآن-که از بهشت و جهنم سخن میگوید- اصلاً به دردش نمیخورد! ترس از جهنم و شوق به بهشت برای کسی است که خودش را میخواهد.
🔸 آدم باید خودخواه و منفعتطلب باشد تا بتوانیم به او بگوییم: «منافع تو اینهاست...» کسی که رسیدن به منافعش، برایش مهم نیست، چطور میشود دربارۀ دین- که برنامۀ تأمین منافع است- با او صحبت کرد؟!
🔸بچه را باید طوری بار بیاوریم که منافع بلندمدت خودش را بخواهد. بچهای که منافع ده سال بعدش را به او گوشزد کنید و او بیتوجهی کند و برایش مهم نباشد، معمولاً اهلِ دین هم نخواهد شد، چون دین میخواهد ما را به منافع بلندمدت و بیشتر برساند.
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع)- ۹۸.۲.۲۳
*👈🏻متن کامل:*
📎 Panahian.ir/post/5468
#تربیت_فرزند
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
ساخت و روایی سنجی مقیاس امید....pdf
971.6K
✅ساخت و روایی سنجی مقیاس امید بر اساس منابع اسلامی
👈محمود خلیلیان شلمزاری، غلامرضا جندقی، عباس پسندیده
🖊اين پژوهش با هدف ساخت مقياس سنجش اميد اسلامي تدوين يافته است. در مطالعة منابع اسلامي از روش توصيفي و در ارزيابي روايي مقياس، از روش پيمايشي با نمونهاي 430 نفري از طلاب و دانشجويان شهر قم به كار رفته است. براي تعيين روايي ساختار، از نظرات 8 تن از كارشناسان دين در طيف ليكرت چهار درجهاي بهره گرفته شده است... عوامل استخراجشده در سطح نظري عبارتند از: هدف، تكيهگاه، اسباب و تلاش و در مرحله نهايي (پس از تحليل عاملي) عبارتند از: هدف، تكيهگاه اميد، اسباب اميد، تلاش، موانع اميد، رابطه فرد و تكيهگاه و راهحلهاي اميد...
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
فرا رسیدن ایام شهادت مولا امیرالمومنین علی (ع) تسلیت باد
《یک وقت میگوییم علی را کی کشت و یک وقت میگوییم چی کشت؟ اگر بگوییم علی را کی کشت؟
البته عبد الرحمن بن ملجم، و اگر بگوییم علی را چی کشت، باید بگوییم جمود و خشک مغزی و خشکه مقدسی. همینهایی که آمده بودند علی را بکشند، از سر شب تا صبح عبادت میکردند. واقعاً خیلی تأثرآور است. علی به جهالت و نادانی اینها ترحم میکرد، تا آخر هم حقوق اینها را از بیت المال میداد و به اینها آزادی فکری میداد. بالاخره توطئه چیدند که سه نفر را از بین ببرند، همان جریان توطئه ای که میدانید. تنها کسی که موفق شد، عبد الرحمن بود و البته او از دیگران هم کمک گرفت...》.
شهید مرتضی مطهری(ره)، اسلام و نیازهای زمان، جلد ۱، ص ۷۷
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
⏪معرفی یک کتابِ درمانی اسلامی برای داغ دیدگان
👈«مُسَکّنُ الفُؤاد عِنْدَ فَقْدِ الْأحبّة وَ الْأولاد (تسکیندهنده دلها هنگام فقدان دوستان و فرزندان)» کتابی به زبان عربی نوشته شهید ثانی متوفای ۹۶۶ق است. این کتاب درباره مسائل و اموری است که دل داغدیدگان و مصیبتزدگان را آرامش میبخشد و مؤلف، آن را پس از مرگ فرزندانش برای آرامش خود و کسانی که این مصیبت را دیدهاند نگاشته است. مسکن الفؤاد مشتمل بر یک مقدمه، چهار باب و یک خاتمه است. این کتاب نزد بزرگان، دارای اعتبار خاصی بوده و چندین ترجمه بر آن نوشته شده است.
👈شهید این کتاب را در سال ۹۵۴ق نگاشته است و علت آن نیز مرگ فرزندان او بوده، به طوری که تمام پسران او در چند سال اول زندگی از دنیا میرفتهاند و شهید پس از فوت فرزندش محمد برای آرامش دادن به خود و نزدیکان و تمام کسانی که مصیبت میبینند این کتاب را تألیف نمود.
شهید ثانی کتاب خویش را به یک مقدمه، چهار باب و یک خاتمه تقسیم نموده است. وی در مقدمه، مسائلی که رضای به قضاء الهی را موجب میشود برشمرده شده است.
⏪ابواب کتاب
✅باب اول در بیان اجرهایی که در مرگ فرزند به انسان عطا میشود.
✅باب دوم در صبر
✅باب سوم در رضا
✅باب چهارم در گریه
✅خاتمه؛ خاتمه کتاب شامل تسلیت گفتن به بازماندگان و لزوم یادآوری رنجهای پیامبر(ص) در هر مصیبت و اینکه بیشترین بلاها مربوط به انبیاء است.
برخی ترجمههای موجود کتاب عبارتند از:
«تسلیة العباد» از میرزا اسماعیل خان مجد الأدباء
«فرج الحزین بالمکاره و فوت البنین» که ترجمه کتاب است با اضافات از محمد مهدی بن حاج علی اصغر
«روح و ریحان» از شیخ جمال بن محمد تقی عراقی که دقیقا متن کتاب مسکن الفؤاد در آن نیامده بلکه شبیه آن است.
«آرامبخش دل داغدیدگان» ترجمه حسین جناتی
«ارمغان شهید» ترجمه عباس مخبر دزفولی.
«اسلام در کنار داغدیدگان» ترجمه محمدباقر حجتی.
ویکی شیعه
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
*🔘 قدم سوم برای داشتن شخصیتِ دیندار، این است که «اهل مسابقه باشی»*
*🔘 کسی که دنبال حداکثر منافعش نیست، نمیتواند شخصیت دینی داشته باشد*
🔻 #گناه_و_توبه (ج۱۲) - ۱
🔸 کسی که میخواهد دینداری کند باید یک مقدماتی را در شخصیت خودش ایجاد کند تا بتواند با دین و خصوصاً «ترک گناه» رابطۀ خوبی برقرار کند. در جلسات قبل بیان شد که قدم اول و دوم، این است که «اهل برنامه» و «منفعتطلب» باشیم.
🔸 قدم سوم برای اینکه یک «شخصیت دیندار» پیدا کنیم و نسبت به گناه حساس باشیم، این است که «اهل مسابقه» باشیم؛ اهل تأمین منافع حداقلی نباشیم! یعنی هم منفعت را بخواهیم، هم بیشترین منافع را بخواهیم، هم سریع بخواهیم، هم بهتر از همه بخواهیم.
🔸 کسی که زیاد منفعت نمیخواهد، و فقط دنبال یکذره شعور اخلاقی است، دین را برای چه میخواهد؟! برود پای سریالهایی بنشیند که پیامهای اخلاقی دارند!
🔸 دین، مال آنهایی است که حداکثر منافع را میخواهند. کسی که دنبال حداکثر منافع نیست، دین به چه دردش میخورد؟! مثلاً به او میگویید: «موسیقیِ بد گوش نده؛ چون نمیگذارد تو به حد بالا برسی» میگوید: «من نمیخواهم به حد بالا برسم!» خُب دیگر حرفی باقی نمیماند که به او بگوییم!
🔸 کسی که اهل رسیدن به حداکثر منافع و بالاترین درجات نیست، اصلاً شخصیت دینی نمیتواند داشته باشد. چنین کسی برای گناه خودش هم گریه نمیکند، چون نمیفهمد که گناه چقدر به او ضربه زده و از رسیدن به چه درجاتی او را بازداشته است!
🔸 اهل مسابقه باش؛ و اِلا چطور میخواهی گناه را درک کنی؟! میدانی گناه یعنی چه؟ یعنی یک خطایی کردهای و این مرحله از مسابقه را از دست دادهای. البته اگر توبه کنی، خدا میتواند برایت جبران کند!
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع)- ۹۸.۲.۲۷
*👈🏻متن کامل:*
📎 Panahian.ir/post/5477
#تربیت_فرزند
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
💎معرفی چند کتاب در حوزه شادی و شادکامی در روانشناسی اسلامی
۱. الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث، محمد محمدی ریشهری
۲. الگوی اسلامی شادکامی، عباس پسندیده
۳. اصول و مهارتهای شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات، فاطمه فیاض و احمدرضا اخوت
۴. لذت و شادکامی از دیدگاه اسلام، مهدی عباسی
۵. سعادت و شادکامی: درآمدی بر سعادتمندی از دیدگاه اسلام با رویکرد روان شناسی مثبت گرا، حمزه عبدی
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
14.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تبیینی زیبا از 《ما می توانیم》 که امام راحل(ره) بر آن تاکید داشتند...
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology