اعدامِ خوب، اعدامِ بد
اینکه عدّه ای، می توانند همزمان که به اعدام معتقدند، به آن کاملا بی اعتقاد شوند، می تواند برگرفته از چند مورد باشد:
۱. عدم درک دلایل اعدام و جزئیات مرتبط با آن
۲. مخالفت با جمهوری اسلامی، به هر طریق ممکن (یک روز با فشار برای اعدام کردن و روز دیگر با هشتگِ 《اعدام نکنید》)
۳. غرب زدگی، یعنی هر چه دشمن هشتگ بزند را دنبال کنیم خوب است.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
قرآن کریم داستان عفاف زن را لطیف تر تعبیر می کند یا عفاف مرد را؟
✅ یوسف، جلوه عفاف
قرآن كريم در مقام بيان قوه جاذبه ومعرفى ملكه عفاف هم تمثيل از مرد (۱) مى آورد و هم از زن (۲)، حال بايد ديد كه آيا مرد در اين صحنه عفيفانه تر تجلى نموده، يا زن در اين مقام بيان عفيفانه تر آورده است؟
يوسف صديق سلام الله عليه و حضرت مريم سلام الله عليها مزاياى ارزشى فراوانى داشتند كه قرآن نقل مى كند. اما آنچه در اين مبحث مورد توجه است، وجود ملكه عفاف در آنها است. هم يوسف مبتلا شد ودر اثر عفاف، نجات پيدا كرد، وهم مريم امتحان شد و در پرتو عفاف نجات يافت، مهم اين است كه عكس العمل هريك از اين دو معصوم چگونه بوده است. هنگامى كه وجود مبارك يوسف سلام الله عليه آزمون مى شود، قرآن تا اين جا تعبير دارد كه مى فرمايد: «همت به وهم بها لولا ان راى برهان ربه » (۳) آن زن قصد او كرد واو نيز اگر برهان پروردگار را نديده بود آهنگ او مى كرد. يعنى سخن در مقام فعل نيست، در مرحله مقدمات هم نيست بلكه در نشئه اهتمام است و اين مرحله سوم است. مراد از مرحله اهتمام در اين جا، همان است كه آن زن مصرى، همت گماشت و همتش در حد تعقيب يوسف... به فعليت رسيد. ولى يوسف صديق عليه السلام نه تنها مرتكب حرام نشد و نه تنها مقدمات حرام را آماده نكرد، بلكه قصد وهمت وخيال هم در ميان نبود. به دليل اين كه آيه شريفه، همت وقصد حضرت را تعليق به چيزى كرد كه حاصل نشد و فرمود: «وهم بها لولا ان راى برهان ربه » چون برهان رب را ديد، قصد نكرد. شواهد فراوان ديگرى هم هست كه ذات اقدس آله از يوسف... به عنوان بنده طاهر ومعصوم ياد كرده است. مثل آن جا كه فرمود: «انه من عبادنا المخلصين » (۴) اين صغراى قياس است، وكبراى قياس همان است كه شيطان گفت: من نسبت به بندگان مخلص تو راه نفوذ ندارم. (۵) بنابراين، به اعتراف شيطان، يوسف صديق منزه از اين گزند بود، چه اين كه وقتى مفتريان دامن پاك يوسف را متهم كردند، سرانجام اعتراف نمودند وگفتند: «الان حصص الحق انا راودته عن نفسه » (۶) اكنون حق پديدار گشت، من، از او كام خواستم.
وذات اقدس اله نيز به نزاهت وقداست يوسف عليه السلام شهادت داد و فرمود: نه تنها يوسف به طرف بدى نرفت، بلكه بدى به طرف يوسف نرفت، در آن جا كه فرمود: كذلك لنصرف عنه السوء والفحشاء (۷) اين گونه بدى وپليدى را از او برگردانيم. قرآن نمى گويد: «لنصرفه عن السوء»، ما او را از گناه باز داشتيم بلكه مى گويد: به گناه اجازه نداديم كه به سراغ او برود.
✅ مريم، آموزگار عفّت
حضرت مريم از لحاظ ملكه عفاف بودن، ياهم سطح يوسف صديق عليه السلام است كه خدا از او به عنوان عبد مخلص ياد كرد و فرمود: انه من عبادنا المخلصين و يا از او بالاتر است. توضيح مطلب اين است كه وقتى از عفاف مريم سخن به ميان مى آيد، سخن از همت به وهم بها لولا ان راى برهان ربه نيست. سخن اين نيست كه اگر مريم، دليل الهى را مشاهده نمى كرد، مايل بود. بلكه سخن آن است كه: قالت اني اعوذ بالرحمن منك ان كنت تقيا (۸) مريم گفت: اگر پرهيزكارى، از توبه خداى رحمان پناه مى برم. نه تنها خودش ميل ندارد، آن فرشته را هم كه به صورت بشر متمثل شده، نهى از منكر مى كند ومى گويد: اگر تو با تقوايى، دست به اين كار نزن. وقتى ذات اقدس اله مى فرمايد: فارسلنا اليها روحنا فتمثل لها بشرا سويا (۹) پس روح خود را به سوى او فرستاديم. پس چون بشرى خوش اندام بر او نمايان شد. اين گونه ادامه نمى دهد كه اگر او دليل الهى را نمى ديد، ميل پيدا مى كرد و قصد مى نمود، بلكه مى فرمايد: قالت اني اعوذ بالرحمن منك ان كنت تقيا؛ اين كلمه ان كنت تقيا به عنوان امر به معروف و نهى از منكر است، يعنى تو بپرهيز. مثل اين كه ذات اقدس اله به ما مى فرمايد: اين كار را انجام ندهيد ان كنتم مؤمنين (۱۰) ما اين تعبير را در قرآن زياد داريم، كه به نوبه خود تعبير ارشادى و راهنمايى است. يعنى اگر مؤمنيد، برابر ايمانتان عمل كنيد. در اين جا نيز مريم به فرشته متمثل مى فرمايد: اگر باتقوايى دست به اين كار نزن، من كه دستم بسته است، تو هم دستت را ببند.
آیا اين تعبير لطيف تر از تعبير يوسف نيست؟
درباره يوسف، ذات اقدس اله فرمود: اگر برهان رب را نمى ديد، قصد گناه مى كرد، ولى چون برهان رب را ديد، قصد نكرد، اما درباره مريم نه تنها نسبت به خودش، سخن از قصد نيست، بلكه فرشته متمثل را نيز از اين قصد نهى مى كند.
منبع: کتاب زن در آیینه جلال و جمال؛ آیت الله جوادی آملی؛ کتابخانه تبیان
۱- حضرت یوسف علی نبینا و آله و علیه السلام
۲- حضرت مریم سلام الله علیها
۳- يوسف، ۲۴.
۴- يوسف، ۲۴.
۵- حجر، ۴۰.
۶- يوسف، ۵۱.
۷- يوسف، ۴۲.
۸- مريم، ۱۸.
۹- مريم، ۱۷.
۱۰- آل عمران، ۱۳۹.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روشهای دشمنان بشریت برای فروپاشاندن خانواده
ترغیب ازدواج دیرهنگام
دشوار کردن فرایند ازدواج
ترغیب و عادی سازی ازدواج سفید (سیاه)
فرزندان کم
حیوان پروری به جای فرزندپروری
عادی سازی بحث گرایش های جنسی مختلف و به ویژه همجنسگرایی
ترویج ارضای جنسی با روشهای مختلف و برای سلایق مختلف (پورنوگرافی، خودارضایی، بچه بازی و ...)
جشن طلاق
به رسمیت شناختن به اصطلاح خانواده های جدید
دشمنی با ارزشهایی چون حیا، عفّت، غیرت و ...
عادی سازی خیانت
ترغیب سبک زندگی مجرّدی
از بین بردن قداست ازدواج
ترویج بی فرزندی
ترغیب اشتغال تمام وقت بانوان و جدا کردن ایشان از خانواده
ترویج شهوات
از بین بدن حیا و عفت
تقدس زدایی از جایگاه مادر، پدر و ...
ترویج روابط پیش از ازدواج
و ...
دشمنان بشریت با تمام سنت های الهی مخالف هستند
دشمن را باید شناخت تا در تحلیل و تفسیرها دچار اشتباه جزئی نگری نشد
تمام مسائل را با نگاه جامع ببینیم
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از مُحیی: زندگیبخش
🔴 کرسی ترویجی «مدل سلامت روان از منظر اسلامی»
🔸 مجمع پژوهشگاههای علوم انسانی - اسلامی با همکاری وزارت علوم، و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار میکند
🗓 دوشنبه 21 آذر 1401 ⏰ 8 الی 10
👤 ارائهدهنده: حجتالاسلام دکتر حمید رفیعیهنر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
👤 ناقد: حجتالاسلام دکتر علی ابوترابی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
👤 مدیر کرسی: حجتالاسلام دکتر حسن بوسلیکی، مدیر گروه تربیتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت
🏢 قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(دانشگاه باقرالعلوم (ع))، طبقه 2، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
🔶 لینک حضور مجازی👇
🌐 dte.bz/danaee
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
مررو نظام مند و متاسنتز مطالعات مربوط به چرایی مکتب روانشناسی اسلامی.pdf
1.46M
مرور نظاممند و متاسنتز مطالعات مربوط به چرایی مکتب روانشناسی اسلامی
نویسندگان: امین ترحمی اصل؛ سید ایمان قطب؛ محمدرضا سالاری
مسلمانان همخوان با زمینههای اعتقادی−فرهنگی، خدمات روانشناختی ویژهای را طلب میکنند؛ همچنین تفاوت مبانی اسلامی با مبانی روانشناسی لزوم تأسیس «مکتب روانشناسی اسلامی» را قطعی میکند. بررسی چرایی مکتب به تسهیل نقد و بررسی با یکپارچه شدن ضرورتها، مشخص شدن جهتِ حرکت و نیز انصراف یا اطمینان علاقهمندان از ادامۀ این مسیر کمک میکند؛ همچنین کثرتِ دادهها در این موضوع، پژوهشی با روش مرور نظاممند و متاسنتز را ضروری میسازد. «مرور نظاممند» روش قاعدهمندی برای یافتن همۀ اطلاعات موجود در یک موضوع خاص میباشد. «متاسنتز» روشی است که با تلفیقِ نتایجِ پژوهشهای کیفی، تفاوتها و شباهتهای آنها با هم مقایسه میشود. نتیجۀ مرور نظاممند این پژوهش شناساییِ ۳۷ نشریه و ۳۳ استاد بود که از بررسی آرشیو و آثار ایشان ۶۰ کتاب، ۷۰۰ مقاله، ۱۸ میزگرد استخراج شد؛ پس از حذف اسناد نامرتبط؛ ۳ کتاب، ۱۴ مقاله، ۷ مصاحبه و ۱۴ میزگرد با روش فراترکیب؛ تلخیص، کدگذاری، دستهبندی، یکپارچهسازی و بازنویسی شد...
می توانید متن کامل مقاله را در پیوست دریافت نمایید...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک روز خوب از منظر بایدن
جو بایدن، سه شنبه، لایحه حمایت از ازدواج همجنسگرایان را امضا و به قانون تبدیل کرد.
بدین ترتیب، ازدواج این جماعت، در تمامی ایالت های امریکا قانونی شد.
رئیس جمهور امریکا، این روز را یک روز خوب توصیف کرده و از آزادی عشق به هر کسی که افراد دوست دارند سخن به میان آورده است.
ان شاء الله بحث خواهم کرد که این جامعه، مرزهای سقوط اخلاقی را به طرز معناداری جابجا کرده و بی تردید از قوم لوط اوضاع بدتری دارد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
مخالفت های مردمی با قوانین غیر معقول که شنیده نشد؛ تصور نکنیم همه مردم دنیا همراه قوانین غیرالهی هستند
بخش کوچکی از مخالفت های مردمی گسترده در غرب (فرانسه، ایتالیا و کنگره امریکا) در مخالفت با قاعده غیر الهی و غیر اخلاقی و غیر منطقی ازدواج همجنسگرایان که شنیده نشد و لایحه ازدواج همجنسگرایان در امریکا قانونی شد
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام زن در نزد رئیس دولت شیطان بزرگ: تو هیچ چیزی نیستی!
بشنویم از رئیس جمهور کشوری که باید احترام به #مقام_زن را از او فرابگیریم (البته با خوانشِ ادب از که آموختی؟ از بی ادبان! )
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
شادترین و افسرده ترین کشورهای جهان کدامند؟!
🙍♂️آرتور بروکس:
🔴 نمیتوان گفت یک کشور شادتر از بقیه کشورها است!
◀️ همه میدانند که شادترین مردمان جهان کجا زندگی میکنند چون سازمان ملل متحد سال به سال آن را به ما گوشزد میکند. در چند سال گذشته فنلاند رتبۀ یک بوده و در جمعی از کشورهای اروپای شمالی ( که همگی جزو شادترین کشورها هستند) در صدر قرار داشته است.
از آنجایی که این کشورهای اروپای شمالی به راز شادی پی بردهاند، ماها وسوسه میشویم که از عادات آنها تقلید کنیم. اگر مانند فنلاندیها زندگی کنید ــکمی در جنگل راه بروید، در آب یخ شنا کنیدــ همه چیز روبهراه میشود، اینطور نیست؟
⚠️ به این سادگیها هم نیست.
برای اینکه گزارش شادی جهانی و شاخصهای شادیِ بینالمللیِ دیگر بتوانند گزارشهای افراد از شادیشان را با هم مقایسه کنند، باید فرض را بر این بگیرند که در سرتاسر جهان مردم به شیوهای تقریباً یکسان شادی را تعریف میکنند و به سوالاتِ پیمایشهای شادی پاسخ میدهند.....
مطالعۀ اینکه مردم در سرتاسر جهان چه درکی از رفاه دارند در واقع تفاوتهای اساسی بین کشورهای مختلف را نشان میدهد.....
✅ مردم در سرتاسر جهان تشابهات آشکاری در شیوۀ تجربهی شادی دارند. مطالعهای که در سال ۲۰۱۶ بر روی ۲۷۹۹ نفر بزرگسال از ۱۲ کشور انجام گرفته است نشان داده که در تمام کشورهای مورد مطالعه تعاریف روانشناختی شادی یعنی «حالت، احساس یا نگرشی درونی» بر تعاریف دیگر مسلط است. مشخصاً مردم در سرتاسر دنیا گفتهاند که شادی را در دستیابی به «هماهنگی (توازن) درونی» یافتهاند.
🧐 شاید هماهنگی درونی امری جهانی به نظر بیاید، ولی میتواند در جاهای مختلف معانی بسیار متفاوتی داشته باشد.
مثلاً دو سال پیش وقتی داشتم در دانمارک فیلم مستندی دربارۀ جستجوی شادی میساختم، دریافتم که دانمارکیها معمولاً هماهنگی درونی را با هوگه تعریف میکنند که به معنای چیزی مانند دنج بودن و سرخوشیِ آسوده است. در حالی که دریافتم آمریکاییها این مفهوم را بیشتر با هماهنگی بین مهارتها و علایقشان تعریف میکنند، آن هم اغلب در زمینهی کاری.
🔴 بنابراین تعاریف روانشناختی نمیتوانند با دقت خوبی شادی را توضیح دهند. ورای آن هم تفاوت بین کشورها بیشتر و بیشتر میشود. مثلاً همان مطالعۀ سال ۲۰۱۶ که در بالا اشاره شد نشان داده که ۴۹ درصد آمریکاییها در تعاریفشان از شادی تلویحاً به روابط خانوادگی اشاره کردهاند، در حالی که درکِ اهالی اروپای جنوبی و آمریکای لاتین از شادی بیشتر متوجه خودشان بوده است: فقط ۲۲ درصد پرتقالیها، ۱۸ درصد مکزیکیها و ۱۰ درصد آرژانتینیها در تعاریف شادی خود به خانوادههایشان اشاره کردهاند.
دو محقق ژاپنی در سال ۲۰۱۲ در مجلهی بینالمللی رفاه در بررسی تعاریف شادی در فرهنگهای غربی و آسیایی به یک تفاوت فرهنگی مهم پی بردند. آنها دریافتند که در غرب شادی به شکل «حالت برانگیختگی بالا مانند هیجان و احساس موفقیت شخصی» تعریف میشود، در حالی که در آسیا، «شادی به صورت تجربۀ حالت برانگیختگی کم مانند آرامش تعریف میشود».
👈 حتی مقایسۀ دقیق افراد در داخل مرزهای کشورهای بزرگ هم کار دشواری است. مثلاً تعریفِ شادی در بخشهای شمالی هند با بخشهای جنوبی آن تفاوت زیادی دارد. و مطالعات نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی افراد در نواحی مختلفِ ایالات متحدۀ آمریکا هم بسیار متفاوت از همدیگر است. مثلاً افراد در ناحیهی شمال شرقی و مابین شمال شرقی و جنوب شرقی بیشتر اضطراب دلبستگی از خود نشان میدهند («کی زنگ میزنی؟») در حالی که در ایالت غربی اجتناب دلبستگی بیشتر است («حالا هر وقت شد همدیگه رو میبینیم»).
🎤 حتی کلماتی که برای صحبت کردن در مورد شادی مورد استفاده قرار میگیرند در زبانهای مختلف معانی ضمنی متفاوتی دارند. در زبان آلمانی شادی در کلماتی مانند نیکبختی و سرنوشتِ خوب ریشه دارد. در واقع، کلمۀ happiness از واژۀ hap میآید که به معنای «شانس» است. در زبانهای با ریشهی لاتینی هم این کلمه از واژهی felicitas میآید که در روم باستان نه تنها به شانس بلکه به رشد، پرباری و شکوفایی اطلاق میشد.
✳️ در مجموعْ فرهنگها در تعاریف شادی تفاوت زیادی با هم دارند. بنابراین نمیتوان به طور صددرصدی گفت که یک کشور شادتر از بقیۀ کشورها است و شاخصِ «شادترین کشورها در جهان» به تنهایی آموزنده نیست. شادی میتواند به شیوههای بسیار گوناگونی تعریف و اندازهگیری شود. شاید طبق یک تعریف فنلاند شادترین کشور جهان باشد، ولی تقریباً با یقین میتوان گفت که بنا بر تعاریف دیگر چنین نیست. کشورها بیشتر از اینکه مقایسه شوند باید طبقهبندی شوند.
https://t.me/goftar_pasandide
از کانال استاد عباس پسندیده
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
و در مورد افسردگی چطور؟!
در همین راستا این نکته را هم اضافه می کنم که وقتی سخن از افسردگی می شود و روشن می شود که آمار افسردگی در بسیاری کشورهای غربی بالاتر از برخی کشورهاست، روانشناسان غربی در آن مورد خیلی موشکافانه و دقیق سخن می گویند که کسی برداشت نکند که فرهنگ غرب با افسردگی نسبتی دارد!
برای نمونه در کتاب آسیب شناسی روانی کرینگ، جانسون، دیویدسون و نیل (۲۰۱۵) می خوانیم: شیوع افسردگی در تایوان ۶.۵ درصد و در فرانسه ۲۱ درصد بوده است. فریبنده است که گمان کنیم تفاوت ها در نرخ شیوع در کشورهای مختلف نشان دهندۀ نقش نیرومند فرهنگ است. روشن شده است که تفاوت های بین کشورها در شیوع افسردگی ممکن است کمی پیچیده باشد... یک عامل ممکن، فاصله از استوا می باشد. افسردگی فصلی، کوتاه تر بودن روزها، مصرف ماهی بالاتر و عواملی همچون نابرابری ثروت و انسجام خانوادگی نیز نقش دارند (نک: جلد ۱، ترجمه شمسی پور و صباغی پور، ۱۳۹۶، ص ۲۰۶).
بله، باید توجّه داشت که این مباحث دقیق و فنّی هستند و نمی توان صرفا با بیان آمارها درباره شادی و افسردگی و سایر وضعیت های روانشناختی و جامعه شناختی و فرهنگی به سادگی سخن راند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آغاز دوره مباحث کلیدی در روانشناسی و مشاوره برای دانشجویان ارشد روانشناسی اسلامی مثبت گرا در یزد
با سلام و احترام
نظر به اینکه بسیاری از دانشجویان رشته محترم روانشناسی اسلامی مثبت گرا در استان یزد، علاقه مند به تداوم مباحث کلاسی هستند و برخی از عزیزان هم به دلیل غیرمرتبط بودن رشته در مقطع کارشناسی، درخواست ارائه مباحث بنیادین روانشناختی و مشاوره ای را داشته اند، ان شاءالله سلسله جلساتی (که احتمالا طولانی مدت خواهند بود)، به صورت هفتگی، بدین منظور برقرار خواهیم کرد.
جلسه اوّل: شنبه، ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۶، در محلّ سالن همایش امامزاده سید نصرالله یزد
👈 حضور در جلسات، برای تمامی دانشجویان رشته روانشناسی اسلامی مثبت گرا (در کلیه ادوار آن)، رایگان می باشد. همچنین، حضور در جلسات برای دانشجویان محترم تحصیلات تکمیلی سایر گرایش های مرتبط با روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی (اعم از دانشگاهی و حوزوی) که به فعالیت های جهادی و خداپسندانه در حیطه کاری شان علاقه مند هستند نیز رایگان است.
در صورت تمایل به افراد واجد شرایط اطلاع دهید.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فدایی داریم تا فدایی
جان من و نزدیکانم فدای ملّت ایران در مقایسه با جان ملّت ایران فدای من و نزدیکانم
تفاوت تلاش برای دریافت ویزای دیدار شیطان بزرگ در مقایسه با تلاش برای بها دادن جهت دریافت ویزای دیدار یار
میان ماه من تا ماه گردون
تفاوت از زمین تا آسمان است
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تمدن گناه_139941820118.mp3
13.88M
مشکل اصلی ما با فرهنگ غرب چیست؟!
چرا اینهمه تاکید درباره حفظ هویت خودی در برابر فرهنگ غرب داریم؟
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
عادی سازی رویه ای تدریجی دارد
حق مردان برای بارداری و آزادی تولیدمثل؟!
نقل است که یک انگلیسی تصمیم به مهاجرت و تغییر ملیّت می دهد. دوستانش از او می پرسند چرا قصد دارد چنین کاری کند. او پاسخ می دهد روزگاری در انگلستان همجنسگرایی غیرقانونی بود و مجازات سنگینی داشت، بعدها همجنسگرایی را تحمّل می کردند، حالا آن را قانونی کرده اند و من می ترسم اگر زودتر از این کشور نروم آن را اجباری کنند!
آلیس درگر مطلبی در مرکز هستینگز انتشار داده و با انتقاد از رویۀ DSM در حذف همجنسگرایی از فهرست انحرافات جنسی که با فشار روانپزشکان همجنسگرا صورت پذیرفت، اشاره می کند که بسیاری از نمایندگان مرتبط با انحرافات جنسی دیگر (مانند حیوان خواهی و ...) نیز در تلاش اند تا رویۀ حذف همجنسگرایی از انحرافات جنسی را بپیمایند: از گناه به جُرم، سپس به آسیب روانی و سپس یک هویت غرورآفرین!
https://www.thehastingscenter.org/of-kinks-crimes-and-kinds-the-paraphilias-proposal-for-the-dsm-5/
بیچاره «آزادی» که برای هر زشتی پراکنی قربانی می شود.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آیا بچّه های امروزی از بازی های زمان پدر و مادرشان لذّت نمیبرند؟
در کلاسها و رویدادهای مختلف، با این پرسش زیاد مواجه می شوم که چرا بچه های امروزی دوست ندارند بازی های زمان والدین خود را انجام دهند؟
پاسخ عمومی من، شامل چند مورد می شود:
نخست، اینکه ما پدر و مادرهای امروزی، اساسا بازی های دوران کودکی مان را به فرزندان خود آموزش نداده ایم. برای مثال سوال میکنم: چند نفر از بچه های ما بازی هایی چون هفت سنگ، یک قل دو قل، وسط بازی، و ... را بلد هستند؟
دوم، اینکه بیایید همه بپذیریم که ما والدین علی رغم داشتن زمان بسیار بیشتری نسبت به والدین خود، در مدت زمان مفیدی که برای فرزندان و به ویژه بازی با آنها می توانیپ صرف کنیم، کوتاهی داریم.
سوم، قبول کنیم که در بسیاری مواقع، حس هیجانی مطلوب و خوشایندی را در هنگام انجام بازی با فرزندان خود انتقال نمی دهیم و بازی کردنمان گاه تصنعی و بی روح و بی نشاط است و این برای فرزندمان خوشایند و دلچسب نیست.
چهارم، اینکه متاسفانه ما با تصورات اشتباه خود، اجازه داده ایم فرزندانمان بدون آمادگی و بدون برنامه وارد فضای گوشی شوند و به آن عادت کنند. گاه انگار خودمان هم بدمان نمی آید تا با مشغول کردن آنها به کارهای خود بپردازیم و از مدیریت آگاهانه تعامل فرزندانمان با فضای گوشی غفلت کرده ایم.
پنجم، اینکه ما متاسفانه یاد نگرفته ایم که به فرزندانمان بیاموزیم وقتی در جمع دوستان خود هستند، چه بازی های جمعی می توانند انجام دهند. آنها بلد نیستند با هم بازی کنند و ما هم زمان نگذاشته ایم به آنها آموزش بدهیم که چه بازی های مفیدی را می توانند با هم انجام بدهند. این باعث می شود که آنها حتی وقتی پیش هم هستند، متمایل به استفاده از گوشی شوند...
آیا شما هم می پذیرید که ما والدین امروزی در حق فرزندانمان مرتکب ظلم می شویم؟
در پرانتز این را هم اضافه کنم که دختر کلاس اولی من، حداکثر در یک شبانه روز، نیم ساعت با گوشی بازی می کند و خودش هم این قانون را به خوبی می داند و البته تمایل چندانی هم به بازی بیشتر با گوشی ندارد.
دختر ۳ ساله ام تقریبا هرگز با گوشی بازی نمی کند (شاید گاه در حد ۵ دقیقه گوشی دست بگیرد).
خودم تلاش می کنم استفاده ام (حتی المقدور استفاده هدفمند) از گوشی بیشتر در زمان هایی باشد که بچه ها این استفاده را نبینند یا کمتر ببینند.
در خانه ما، همه اعضای خانواده مجاز هستند به دیگران تذکر بدهند که استفاده تان از گوشی دارد زیاد می شود و بنابراین گاه دخترم به من متذکر می شود و من هم حرف او را گوش می دهم. این تعامل دوجانبه (و البته برنامه ریزی برای استفاده زمان مند و هدفمند که افراد را به سمت از دست دادن هشیاری و اختیار نمی برد) کمک می کند تا اگر من به او یادآوری کنم، مقاومت نکند.
لطفا در صورت مفید یافتن مطلب، در اشتراک گذاری آن با دیگران سهیم باشید🌺
پیشتر، مباحث نسبتا مفصلی درباره مدیریت استفاده از فضای مجازی در کانال ارائه کرده بودیم که با جستجو قابل مشاهده هستند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
سه نکته جالب از مقدمه شهید مطهری بر کتاب 《داستان راستان》
استاد شهید مطهری (رضوان الله تعالی علیه) علاوه بر مباحث عالی خود در متن آثار، در عمده موارد، مقدمات جذابی را هم به رشته تحریر درآورده اند.
امشب و در هنگام مطالعه مقدمه اثر ارزشمند داستان راستان، به نکات جالب توجهی برخوردم که تصمیم گرفتم مخاطبان محترم کانال را هم در آنها شریک کنم:
۱. اولین نکته اینکه یک شخصیت علمی بزرگ مانند شهید مطهری (ره) نه تنها از نگارش کتابی به ظاهر ساده و برای عموم مردم اِبا ندارند، بلکه کسانی را که حاضرند سالها صرف یک بحث به ظاهر سنگین علمی و تخصصی بکنند و از طرح مباحث مفید برای عموم جامعه اکراه دارند، مورد انتقاد قرار می دهند.
۲. به بیان استاد، فساد معمولا از بالا به پایین سرایت می کند و صلاح عموما از پایین به بالا سرایت می کند. یعنی، برای حل بسیاری مشکلات، خیلی نباید به اصلاح خواص امید بست، بلکه باید با اصلاح از بدنه جامعه، خواص را نیز به سمت صلاح سوق داد.
۳. ایشان، با این وجهه علمی، خود را نیازمند نقد می دانند.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
خلاصه شادمانی درونی سلیگمن.pdf
353K
خلاصه ای کوتاه از کتاب شادمانی درونی سلیگمن
مارتین سلیگمن، روانشناس معروف، از بانیان جنبش روانشناسی مثبت به حساب می آید.
یکی از کتاب های پُرشمار سلیگمن، که به فارسی هم ترجمه شده است، کتاب «شادمانی درونی» است.
خلاصه ای کوتاه (چهار-پنج صفحه ای) از این کتاب را خدمتتان ارسال می کنم. در صورت تمایل، مطالعه کنید.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
احتمال افزوده شدن تشخیص جدید فزون خواهی جنسی (تمایل جنسی بیش از حد، رفتار جنسی اجباری) به فهرست اختلالات روانی در DSM
علی رغم حذف اختلالات جنسی مانند خودارضایی از فهرست اختلالات روانی، احتمال بازگشت این اختلال در قالبی جدید به DSM وجود دارد.
برخی پژوهشگران، پیشنهاد داده اند، اختلالی با عنوان فزون خواهی جنسی (Hypersexual disorder) با ملاک های زیر به DSM افزوده شود:
الف. در یک دورۀ حداقل ۶ ماهه، تخیلات جنسی مکرّر و شدید، تمایلات جنسی، یا رفتارهای جنسی در ارتباط با ۳ مورد یا بیشتر از ۵ معیار زیر:
الف۱. زمان صرف شده توسط فانتزی ها، تمایلات یا رفتارهای جنسی به طور مکرر با سایر اهداف، فعالیت ها و تعهدات مهم (غیر جنسی) تداخل می کند.
الف۲. درگیر شدن مکرر در تخیلات، اغراض یا رفتارهای جنسی در پاسخ به حالات خُلقی ناخوشایند (مانند اضطراب، افسردگی، بی حوصلگی، تحریک پذیری).
الف۳. درگیر شدن مکرر در تخیلات، اغراض یا رفتارهای جنسی در پاسخ به رویدادهای استرس زای زندگی.
الف۴. تلاشهای تکراری اما ناموفق برای کنترل یا کاهش قابل توجه این خیالپردازیها، تمایلات یا رفتارهای جنسی.
الف۵. درگیر شدن مکرر در رفتارهای جنسی در حالی که خطر آسیب فیزیکی یا عاطفی به خود یا دیگران را نادیده می گیرد.
ب. ناراحتی یا اختلال شخصی بالینی قابل توجهی در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم وجود دارد که با فراوانی و شدت این تخیلات، تمایلات یا رفتارهای جنسی مرتبط است.
ج. این تخیلات، تمایلات یا رفتارهای جنسی ناشی از اثر فیزیولوژیکی مستقیم یک مادۀ خارجی (مثلاً یک داروی سوء مصرف یا داروی دیگر) نیست.
مشخص کنید اگر:
خودارضایی
پورنوگرافی
رفتار جنسی با رضایت بزرگسالان
سایبرسکس
رابطۀ جنسی تلفنی
باشگاه های استریپ
دیگر:.................. می باشد.
منبع ملاک ها:
Kafka MP. Hypersexual disorder: a proposed diagnosis for DSM-V. Arch Sex Behav. 2010 Apr;39(2):377-400. doi: 10.1007/s10508-009-9574-7. PMID: 19937105.
به نظر می رسد آزادی جنسی تبعات منفی فراوانی در پی داشته است که یکی از آنها بروز اختلالات نوظهور است.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔸 آسیب های تربیتی برچسب مثبت به کودکان
📺 برنامۀ تلویزیونی اعجوبهها - شبکه ۳
بعد از بحث قبل، پدرمادرها میپرسند:
❓ ما میدانیم که برچسبهای منفی اثر بدی در تربیت بچه دارد، اما اثر برچسبهای مثبت، چیست؟
مثلاینکه بچهای که خیلی باهوش هست، این را (چه توی جمع، چه جلوی خودش تنهایی) بگوییم؟
🌟 پژوهشهای مختلفی تو این زمینه انجام شده:
یکی از تیمهای ورزشیِ مطرحِ خارجی، دیدند چندتا از بازیکنها متناسب با استعدادشان رشد نمیکنند، و یک تیم روانشناسی روی این ماجرا کار کرد و بعد از مدتی به این نتیجه رسید که:
عامل شعار این تیم بود.
شعار این تیم «مهارت، تلاش و سختکوشی؛ خیلی لازم نیست. من به اندازۀ کافی استعداد و توانمندی دارم.💪» بود؛ این شعار تا حدی بازیکنها را بالا آورده بود، ولی از یک جایی به بعد دیگر رشد نمیکردند.
🔖 اگر ما به بچهها برچسب بزنیم که: تو باهوشی، بااستعدادی، نابغهای، هر کاری که بخواهی، میتونی انجام بدی! و او وقتی بیاید به مراحل بالاتر، و به جاهای سختتر ماجرا برسد، ببیند دیگر نمیتواند آن کار را انجام بدهد (چه توی زمینۀ مهارتی، چه توی زمینۀ درسی) برایش سؤال مطرح میشود:
- اگه من نابغهم، پس چرا نمیتونم این کارو بکنم؟! 🤔
⬅️ یا باهوش و نابغه بودن زیر سؤال میرود.
⬅️ یا به این نتیجه میرسد که: حتماً من یه محدودیتی دارم، و تا این حد بیشتر نمیتونم!
👈 و بچههایی که این برچسبها بهشون خورده و قبول کردند که باهوش هستند و نیاز به تلاش ندارند، موفقیتشان توی بحثهای تحصیلی و غیره، خیلی کمتر از بچههایی بوده که روی تلاششان سرمایهگذاری میکردند.
⬅️ اتفاق دیگری که برای این بچهها میافتد این است که میگویند: من باهوشم، نابغهم، تلاش نمیکنم، و وقتی تلاش نمیکند، هی ضعیف و ضعیف و ضعیفتر میشود، بعد:
😔 یا به یک جایی میرسد که، یا وارد چالشهای جدیدتر نمیشود،
😔 یا اینکه اعتمادبهنفسی که داشت، برعکس دچار کاهش میشود و «من نمیتوانم» در وجودش شکل میگیرد.
🌐 نشانیِ دکتر میرسبحان سادات در ایتا👇
@sobhansadat_ir
#میرسبحان_سادات #تربیت_فرزند #روانشناسی #هفتتیرنابودکننده_تربیت #برچسب_زدن
پانوشت: البته قاعدتا منظور این نیست که به طور کلی هرگز برچسب مثبت مورد استفاده قرار نگیرد، بلکه منظور این است که تاکید بر برچسب های به ظاهر مثبتی چون باهوش و نابغه و ... که احیانا به کم اهمیت جلوه دادن تلاش منتهی می شود، آسیب هایی دارد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
از دعاهای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها :
اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ الهُدی وَ التُّقی وَ العِفافَ وَ الغِنی والعَمَلَ بِما تُحِبُّ وَ تَرضی...
خدایا! از تو می خواهم هدایت و تقوا را، عفاف و بی نیازی را، و عمل به آنچه را تو دوست داری و می پسندی...
بحارالانوار، ج ۸۷، ص ۳۳۹
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231