eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
627 ویدیو
126 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از باور
. 🔻ما دوست داريم بوق را از سر گشادش بزنيم! اين صدا به جايى نمى‌رسد. دوست داريم زود به مقصد برسيم. اين است كه هيچ وقت نمى‌رسيم! ما داغ مى‌كنيم، گرم مى‌كنيم و افراد را با شعارها راه مى‌اندازيم، درحالى‌كه شعورها خوابند و مرده‌اند! اين است كه به راهى نمى‌رويم و طرفى نمى‌بنديم؛ اما اگر ريشه آمد، ميوه‌ها مى‌آيد؛ اگر روشنى آمد، روشنگرى مى‌آيد؛ اگر عشق آمد، تحمل مى‌آيد... 🔻مادام كه تلقى ما از انسان و برداشت ما از خويشتن دگرگون نشده، مادام كه نقش انسان مجهول مانده و بينش او از اين نقش در حد تنوع، در حد زندگى تكرارى و مدار بسته، در حد خوشى‏ها و سرگرمى‏ها، در حد بازيگر شدن و بازيچه ماندن و تماشاچى بودن، خلاصه شده، مادام كه زندگى جز نمايش و بازى، بارى ندارد، ناچار سنگينى حجاب طبيعى است... 🔻زيربناى حجاب، همين دگرگون كردن بينش و عوض كردن تلقى و برداشت‏هاست. آن وقت آنچه سخت و رنج آلود است شيرين و مطلوب خواهد شد و راحت و آسان خواهد گرديد... 🔻اگر نقش من تحرك باشد و كار من حركت، ناچار دنيا راه من خواهد بود و در اين راه من نبايد گردى به پا كنم و دلى را بگندانم و كسى را به خود جلب كنم و خودم را در چشم‏ها بنشانم. ✍ | حجاب و آزادی روابط، صفحات ۴۶، ۵۵ و ۵۷. 💢 به مناسبت ۲۱ تیرماه، روز عفاف و . 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
💐🍃🌿🌸🍃🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 🌷 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ قابل توجه مشاورین محترم: 👈 به حول و قوه الهی و الطاف اباعبدالله الحسین علیه السلام، موسسه یاوران سلامت روان، طرح هم قدم تا آسمان پنجم را جهت استقرار غرفه‌های خدمات روان‌شناختی در اربعین حسینی علیه السلام در کشور عراق آغاز می‌کند. ⏰ زمان اعزام : ۲۶ مرداد تا ۶ شهریور 📌 موسسه در نظر دارد بخش قابل توجهی از هزینه ایاب و ذهاب مشاورین را تامین کند. 🛑 شرایط همراهی : 1⃣ التزام به شرع مقدس اسلام و مذهب تشیع و مبانی امامین انقلاب؛ 2⃣ داشتن حداقل مدرک ارشد یا سطح ۳ روان‌شناسی یا مشاوره اسلامی؛ 3⃣ داشتن روحیه جهادی و تحمل‌پذیری بالا. ⏱ مهلت ثبت نام : ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ ⛔️ 🔹🔹مراحل ثبت نام : ✅ تکمیل مدارک از طریق «فرم ثبت نام» (لمس کنید) ثبت نام قطعی شما و ورود به بخش مصاحبه علمی منوط به تکمیل کامل فرم ثبت نام و تایید آن توسط ادمین سایت می‌باشد. آیدی ادمین: @YSR_Admin ✅ مصاحبه علمی (مختص مشاورینی که سابقا در طرح شرکت نداشتند). ✅ ثبت نام در سامانه سماح اربعین به آدرس https://samahapi.haj.ir جهت کسب اطلاعات بیشتر عضو کانال موسسه یاوران سلامت روان شوید👇👇 🆔 https://eitaa.com/rohanian_psychologist93 🌷 🌸 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼
فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی را تسلیت عرض می‌کنیم با اشک‌هاش دفتر خود را نمور کرد ذهنش ز روضه‌های مجسم عبور کرد در خود تمام مرثیه‌ها را مرور کرد شاعر بساط سینه زدن را که جور کرد احساس کرد از همه عالم جدا شده‌ست در بیت‌هاش مجلس ماتم به پا شده‌ست در اوج روضه خوب دلش را که غم گرفت وقتی که میز و دفتر و خودکار دم گرفت وقتش رسیده بود به دستش قلم گرفت مثل همیشه رخصتی از محتشم گرفت باز این چه شورش است که در جان واژه‌ها‌ست شاعر شکست‌خورده طوفان واژه‌ها‌ست بی‌اختیار شد قلمش را رها گذاشت دستی ز غیب قافیه را کربلا گذاشت یک بیت بعد، واژه لب‌تشنه را گذاشت تن را جدا گذاشت و سر را جدا گذاشت حس کرد پا به پاش جهان گریه می‌کند دارد غروب فرشچیان گریه می‌کند با این زبان چگونه بگویم چه‌ها کشید بر روی خاک و خون بدنی را رها کشید او را چنان فنای خدا بی‌ریا کشید حتی براش جای کفن بوریا کشید در خون کشید قافیه‌ها را، حروف را از بس که گریه کرد تمام لهوف را اما در اوج روضه کم آورد و رنگ باخت بالا گرفت کار و سپس آسمان گداخت این بند را جدای همه روی نیزه ساخت "خورشید سر بریده غروبی نمی‌شناخت بر اوج نیزه گرم طلوعی دوباره بود" او کهکشان روشن هفده ستاره بود خون جای واژه بر لبش آورد و بعد از آن... پیشانی‌اش پر از عرق سرد و بعد از آن... خود را میان معرکه حس کرد و بعد از آن... شاعر برید و تاب نیاورد و بعد از آن... در خلسه‌ای عمیق خودش بود و هیچ کس شاعر کنار دفترش افتاد از نفس... سید حمیدرضا برقعی https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از باور
. 🔻اسلام مسلمانی می‌خواهد مثل امام‌حسین(ع)، مثل شهدای کربلا. پس باید تربیتی داشته باشید که این چنین انسان‌هایی یا شبیه این‌چنین انسان‌هایی را به ما بدهد. ما باید افکار اینها را بدانیم. بدانیم این‌ها از طفولیت چگونه تربیت شدند که این‌چنین ایستادگی کردند. 🔺بچه را اگر متملّق بار بیاورند در مقابل ظلم ایستادگی نمی‌کند. پدر اگر به بچه ظلم کرد و بعد او را وادار کرد که خودش را با این ظلم تطبیق بدهد، او دیگر با ظلم نمی‌جنگد، چون با ظلم رفیق شده است. 🔻اگر زندگی او یک زندگی مصرفی بود، در بزرگی نمی‌تواند با زندگی مصرفی بجنگد. اگر شخصیت طفل خُرد شد، این شخصیت خُردشده دیگر قدرت مقابله و مبارزه ندارد. شما در مدرسه وقتی شاگرد را متملّق بار بیاورید از او توقع نداشته باشید که فردا یک مبارز شود، جبهه‌رو شود، رزمنده خوب شود. ✍ | راه رشد، جلد یک، صفحه ۱۳۴. 🌱 9⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
محرم در ابرکوه حقیقتا خاص و تماشایی است اینجا محله درب قلعه ابرکوه است. هر سال، رسومات سنتی محرم در ابرکوه (ابرقو) یزد با شکوهی بیش از پیش برگزار می‌شود. یکی از رسومات قدیمی محرم در ابرکوه، به اصطلاح《در رفتن دسته》های عزاداری محلات مختلف (دسته‌های زنجیرزنی و سینه زنی) به سمت تکیه های محله های دیگر است. امسال، از شنیدن نوحه‌خوانی حاج سید جلیل قائم محمدی محروم بودیم. امشب اما مثل هر شام عاشورا، حاج رضا قنبری و فرزند حاج سید محمد ابطحی (که حقیقتا نوایش یاد پدر او را برایمان زنده کرد) برایمان نوحه خوانی کردند. برای حاج سید جلیل قائم محمدی آرزوی سلامتی کامل را داریم. علاقه‌مندان می‌توانند مستند 《پله‌های یک منبر》را درباره ایشان ببینند. همچنین درباره سنت‌های ابرکوه در ماه محرم، کتاب 《سیمای محرم در ابرکوه》نوشته حسین حاتمی ابرقویی و علی اکبر قیومی ابرقویی پیشنهاد می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
شهید مطهری رضوان‌الله تعالی علیه بیشتر نگران کدام تحریف های واقعه عاشورا بود؟ قسمت اول همه ساله در نزدیکی ایام محرم، برخی حواشی از جانب بعضی جریانات معاند و دشمن ایجاد می‌شود تا به خیال خام ساده اندیشان، حرارت مردم برای وقایع کربلا تحت‌تأثیر قرار بگیرد. این را نیک می‌دانیم که خداوند در آیه ۳۲ سوره توبه می‌فرماید: يُرِيدُونَ أَن يُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ مى خواهند نور خدا را با دهانهايشان خاموش سازند، ولى خداوند جزاين نمى خواهد كه نور خود را به كمال برساند، هرچند كفّار، ناراحت باشند. در عین حال، ما موظف هستیم در برابر انحرافات موضع گیری و اقدام مناسب انجام دهیم. امسال، برخی کج اندیشان، که نه امام حسین علیه السلام می‌شناسند و نه مطهری شناس (و بلکه مطهری خوان!) هستند، به اسم شهید مطهری رضوان‌الله تعالی علیه، حرفهائی مطرح کرده اند که مثلا فلان مورد که در برخی مجالس نقل می‌شود سندیت ندارد و ... . این بحث البته تازگی هم ندارد، اما برخی تازه به دوران رسیده ها! گویی تازه بعضی حرفها به گوششان خورده است و برای اولین بار است که آن‌ها را شنیده‌اند. خب، البته برای کسانی که مفتخر هستند در عمرشان یک کتاب غیردرسی را نیز نخوانده‌اند، چنین چیزی عجیب نیست! امروز یکی از دوستانم در هیأت از من پرسید: راست است که می‌گویند در شب عاشورا آب هنوز در خیمه‌ها بوده؟! تا آخر ماجرا را رفتم! برای من دانشگاهی، تأسف بار است که می‌بینم دغدغه هم سن و سال من چنین موضوعی است. چون متوجه می‌شوم از واقعه کربلا همین را فهم کرده و البته که اگر یک دور به خود زحمت داده بود و کتاب 《حماسه حسینی》شهید مطهری را خوانده بود، دلیل تأسف من را هم درک می‌کرد! بگذریم... اما، شهید مطهری رضوان‌الله تعالی علیه بیش از همه نگران کدام تحریف های واقعه کربلا بود؟ ان شاءالله ادامه خواهد داشت... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بگریید در رثای یک قهرمان! شهید مطهری نگران تحریف هدف امام حسین علیه السلام بود قسمت دوم شهید مطهری رضوان‌الله تعالی علیه پس از بیان این مطلب که: 《من نمی‌دانم کدام جانی یا جانی‌هایی جنایت را به شکل دیگری بر حسین بن علی وارد کردند و آن اینکه هدف حسین بن علی را مورد تحریف قرار دادند و همان چرندی را که مسیحی‌ها در مورد مسیح گفتند درباره حسین گفتند که حسین کشته شد برای آنکه بار گناه امّت را به دوش بگیرد، برای اینکه ما گناه بکنیم و خیالمان راحت باشد، حسین کشته شد برای اینکه گنهکار تا آن زمان کم بود، بیشتر بشود.》(حماسه حسینی، ص ۲۱). اینگونه ادامه می‌دهند: 👈 لذا بعد از این انحراف، چاره‌‏ای نبود جز اینکه ما فقط صفحه سیاه و تاریک این حادثه را بخوانیم، فقط رثاء و مرثیه ببینیم. من نمی‌گویم آن صفحه تاریک را نباید دید بلکه باید آن را دید و خواند، اما این مرثیه همیشه باید مخلوط با حماسه باشد. اینکه گفته‌اند رثای حسین بن علی باید همیشه زنده بماند، حقیقتی است و از خود پیغمبر گرفته‌اند و ائمه اطهار نیز به آن توصیه کرده‌اند. این رثاء و مصیبت نباید فراموش بشود، این ذکری‏، این یادآوری نباید فراموش بشود و باید اشک مردم را همیشه بگیرید، اما در رثای یک قهرمان. پس اول باید قهرمان بودنش برای شما مشخص بشود و بعد در رثای قهرمان بگریید، وگرنه رثای یک آدم نفله شده بیچاره بی‏دست و پای مظلوم که دیگر گریه ندارد، و گریه ملتی برای او معنی ندارد. در رثای قهرمان بگریید برای اینکه احساسات قهرمانی پیدا کنید، برای اینکه پرتوی از روح قهرمان در روح شما پیدا شود و شما هم تا اندازه‌ای نسبت به حق و حقیقت غیرت پیدا کنید، شما هم عدالتخواه بشوید، شما هم با ظلم و ظالم نبرد کنید، شما هم آزادی‌خواه باشید، برای‏ آزادی احترام قائل باشید، شما هم سرتان بشود که عزت نفس یعنی چه، شرف و انسانیت یعنی چه، کرامت یعنی چه. اگر ما صفحه نورانی تاریخ حسینی را خواندیم، آن وقت از جنبه رثائی‏‌اش می‌توانیم استفاده کنیم وگرنه بیهوده است. خیال می‌کنیم حسین بن علی در آن دنیا منتظر است که مردم برایش دلسوزی کنند یا- العیاذبالله- حضرت زهرا علیه السلام بعد از هزار و سیصد سال، آنهم در جوار رحمت الهی منتظر است که چهار تا آدم فکسنی برای او گریه کنند تا تسلّی خاطر پیدا کند! (حماسه حسینی، ص ۲۱). ان شاءالله ادامه خواهد داشت... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
شهید مطهری نگران بود واقعه عاشورا فقط از جنبه فردی مورد بررسی قرار بگیرد! قسمت سوم بر خلاف بسیاری یا دست کم برخی افراد که کاری به جنبه‌های اجتماعی واقعه کربلا ندارند، شهید مطهری دقیقا نگران بود که قیام امام حسین علیه السلام فقط از جنبه فردی دیده شود! وی می‌نویسد: 《این همان فرق اسلام و مسیحیت تحریف شده است که اسلام یک دین اجتماعی و مسیحیت دینی است که همه آن چیزی که دارد اندرز اخلاقی است. گاه به یک حادثه از نظر فردی نگاه می‌کنیم و گاه از نظر اجتماعی. از نظر اسلام، شهادت حسین بن علی از دیدگاه فردی یک موفقیت بود. برای شخص حسین بن علی این شهادت شکست بود یا موفقیت؟ هر مسلمانی می‌گوید موفقیت، و خود حضرت هم روز اول فرمود: «خُطَّ الْمَوْتُ عَلی‏ وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقَلادَةِ عَلی‏ جیدِ الْفَتاةِ، وَ ما اوْلَهَنی الی‏ اسْلافی اشْتِیاقَ یعْقوبَ الی‏ یوسُفَ» [بحارالانوار، ج ۴۴/ ص ۳۶۶]. از نظر یک انسان و از نظر خود شهید، شهادت موفقیت‏ است. لازم نیست مسیحیها بگویند؛ در هزاروسیصدوپنجاه سال پیش، خود پیشوایان اسلام گفته‌اند. علی بن ابیطالب آن وقتی که تیغ بر فرقش فرود آمده و تا نزدیک ابرویش شکافته است، این‏ طور حرف می‌زند: «وَاللهِ ما فَجَأَنی مِنَ الْمَوْتِ واردٌ کرِهْتُهُ اوْطالِعٌ انْکرْتُهُ، وَ ما کنْتُ الَّا کقارِبٍ وَرَدَ وَ طالِبٍ وَجَدَ» [نهج البلاغه فیض الاسلام، ص ۸۷۵] به خدا قسم، مرگ ناگهانی و ضربت ناگهانی‏ای که بر من خورد، یک ذره مورد کراهت من نیست. من افتخار می‌کنم و آرزوی چنین روزی را داشتم. به خدا قسم، مثَل من مثَل آن عاشقی است که به معشوق خود رسیده باشد. به قول شاعر: دیدار یار غایب، دانی چه ذوق دارد ابری که در بیابان بر تشنه‌ای ببارد مثَل من در حال این ضربت خوردن مثَل همان مردمی است که در شبهای تاریک دنبال آب می‌گردند و ناگهان به آب می‌رسند. دوش وقت سحر از غصّه نجاتم دادند واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند این از نظر شخصی و فردی. اما اسلام یک طرف دیگر هم دارد؛ قضایا را همیشه از جنبه شخصی مطالعه نمی‌کند، از جنبه اجتماعی هم مطالعه می‌کند. حادثه عاشورا از جنبه اجتماعی و نسبت به کسانی که مرتکب آن شدند، مظهر یک انحطاط در جامعه اسلامی بود. لذا دائماً باید یادآوری بشود که دیگر چنین کاری را مرتکب نشوند. این همان «آخی» است که یک ملت می‌گوید: ما مسلمانها چنین کاری کردیم؟! لعنت به کسانی که چنین کاری کردند، پس دیگر چنین کاری نکنیم. ثالثاً این موضوع برای صیقل دادن احساسات اسلامی و انسانی است، اما به شرط اینکه ما این را درست درک بکنیم. امروز روزی نیست که آدم سرش را زیر آب بکند. ما باید در اوضاع مذهبی خودمان رفرم ایجاد کنیم؛ البته نه در مذهب بلکه در کار خودمان. اشتباهات ما که به مذهب مربوط نیست...》(حماسه حسینی، صص ۲۴_۲۳). ان شاءالله ادامه خواهد داشت... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
شهید مطهری نگران بود شخصیت یاران امام حسین علیه السلام بود، درست مانند خود امام! قسمت چهارم شهید مطهری از کسانی که خواسته یا ناخواسته یاران امام علیه السلام را ضعیف جلوه می‌دادند انتقاد می‌کرد. وی می‌نویسد: 《امام حسین در شب عاشورا اصحاب خودش را ستایش کرد؛ نگفت یک عده مردم بی‌گناه و بیچاره فردا کشته می‌شوید و به عمر شما خاتمه داده می‌شود، بلکه آنها را ستایش کرد و فرمود: «فَانّی لا اعْلَمُ اصْحاباً اوْفی‏ وَلا خَیراً مِنْ اصْحابی» [ارشاد شیخ مفید، ص ۲۳۱] من یارانی در جهان بهتر از یاران خودم سراغ ندارم؛ یعنی من شما را بر یاران «بدر» (که یاران پیغمبر بودند) ترجیح می‌دهم، بر یاران پدرم علی ترجیح می‌دهم، بر یارانی که قرآن کریم برای انبیاء ذکر می‌کند (وَ کاینْ مِنْ نَبِی قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیونَ کثیرٌ فَما وَهَنوا لِما اصابَهُمْ فی سَبیلِ اللهِ وَ ما ضَعُفوا وَ مَا اسْتَکانوا وَاللهُ یحِبُّ الصّابِرینَ) [آل عمران، ۱۴۶] ترجیح می‌دهم، یعنی اعتراف می‌کنم که همه شما قهرمان هستید. سخنش این‏طور آغاز می‌شود: «مرحبا، مرحبا به گروه قهرمانان!». بنابراین حالا که فهمیدیم این داستان دو صفحه دارد، می‌خواهیم صفحه دوم آن‏ را هم مورد مطالعه قرار دهیم و اعتراف کنیم که ما در گذشته این اشتباه را مرتکب شده‌ایم که این داستان را فقط از یک طرف آن مطالعه کرده‌ایم و غالباً آن طرف دیگر داستان را مسکوتٌ عنه گذاشته‏‌ایم؛ یعنی ما نمایشگر قهرمانی‌های جنایتکارانه پسر معاویه و پسر زیاد و پسر سعد بوده و هستیم.》(حماسه حسینی، ص ۲۶). ان شاءالله ادامه خواهد داشت... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231