هدایت شده از انجمن روانشناسی اسلامی
دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه با همکاری معاونت پژوهش و مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه برگزار میکند:
📣 مجموعه نشست های آغاز نصرالله
↙️ نشست اول: "تحلیل روانشناختی شخصیت سید مقاومت و نشانه شناسی مکتب او"
🔸ارائهکننده:
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر هادی
رئیس #انجمنروانشناسیاسلامی
🗓 زمان: یکشنبه 15 مهرماه 1403
🕘 ساعت: 19:00
↙️ نشست دوم: "شخصیت تشکیلاتی شهید سید حسن نصرالله"
🔸ارائهکننده:
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیری
رئیس انجمن مطالعات اجتماعی
🗓 زمان: دوشنبه 16 مهرماه 1403
🕘 ساعت: 17:00
↙️ نشست سوم: "نوسازی آموزش منابع انسانی با محوریت مقاومت"
🔸ارائهکننده:
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر زارعان
رئیس انجمن تعلیم و تربیت اسلامی
🗓 زمان: دوشنبه 16 مهرماه 1403
🕘 ساعت: 19:00
↙️ نشست چهارم: "راهبردهای تقویت جبهه مقاومت"
🔸ارائهکننده:
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید باقری
رئیس انجمن مطالعات سیاسی
🗓 زمان: سه شنبه 17 مهرماه 1403
🕘 ساعت: 19:00
↙️ نشست پنجم: "مدیریت جهادی و مسائل آخرالزمان از منظر قرآن کریم"
🔸ارائهکننده:
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پورفر
رئیس انجمن مدیریت اسلامی
🗓 زمان: سه شنبه 18 مهرماه 1403
🕘 ساعت: 17:00
🟣 لینک شرکت مجازی 👇👇👇
https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
🟣 پخش آنلاین 👇👇👇
http://livehowzeh.ir/tv
با تشکر 🌺
#انجمنروانشناسیاسلامی
https://eitaa.com/islamicpa
با سلام و احترام
این پرسشنامه به منظور انجام یک مطالعه دانشگاهی در حوزه روانشناسی طراحی شده است.
در صورتی که تا الان به مردم فلسطین و لبنان کمک مالی یا غیرمالی داشته اید لطفا با اختصاص زمانی در حدود ۵ دقیقه (و بلکه کمتر) و پاسخ دقیق به سوالات، در انجام این مطالعه که با هدف کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان انجام میشود نیز سهیم باشید.
توجه کنید که تمامی پاسخهای شما محرمانه بوده و اطلاعات شخصی مانند نام و نام خانوادگی از شما گرفته نمیشود.
همین حالا میتوانید با اختصاص زمانی کوتاه تر از ۵ دقیقه به ساماندهی و افزایش کمکهای مردمی به غزه و لبنان از طریق یک کار علمی کمک کنید👇
https://survey.porsline.ir/s/HoBoxzEa
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان مهم و ارزشمند استاد سیدجلالالدین کزازی، چهره ماندگار فرهنگ و ادبیات، درباره علوم انسانی و جایگاه دانشگاه و وظایف استاد و دانشجو.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
📣 #دعوتنامه_چهارمین_جلسه_هیئت
با سخنرانی حجت الاسلام #علیرضا_پناهیان
به اطلاع مخاطبین محترم می رساند:
چهارمین جلسه ماهانه هیئت ویژه متخصصین روانشناسی و مشاوره و خانوادههای آنان برگزار میگردد.
👤 سخنران: واعظ ارجمند حاج آقا پناهیان
🎙️ با نوای مداح اهل بیت آقای امیر عباسی
📆 پنجشنبه | ۳ آبانماه ۱۴۰۳
⏰ همزمان با نماز مغرب و عشاء
✳️ لطفا برای اعلام تعداد نفرات و اطلاع از مکان هیئت به شناسه زیر پیام بدهید:
@dr_shahabi_ir
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
💠شماره کارت اختصاصی هیئت، جهت سهیم شدن در برپایی هیئت:
۵۰۲۲۲۹۱۰۹۹۰۰۷۴۵۰
(💳بانک پاسارگاد به نام ریحانه فیاض)
پیوند عضویت در کانال اطلاع رسانی هیئت👇
ble.ir/join/7xUGJET4Qh
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
با عینک داروینی در پی بقای اصلح میگردند و با چشم انداز فرویدی در پی مکانیسم های روانی ناخودآگاه!
بیان گویای شهید مطهری رضوانالله تعالی علیه را بخوانیم👇
فروید - که قهرمان روانکاوی است- معتقد بود که تمام عناصر روان ناخودآگاه انسان از روان خودآگاه گریختهاند و در آنجا جایی را برای خودشان تشکیل دادهاند؛ یعنی عناصر روان ناخودآگاه ابتدا در روان خودآگاه بودهاند، ولی این عناصر از مرزی که میان روان خودآگاه و روان ناخودآگاه وجود دارد به طور پنهان گریختهاند و به قسمت روان ناخودآگاه رفتهاند. آنها تدریجا در آنجا دنیایی تشکیل دادهاند که از روان خودآگاه بسیار مفصلتر و وسیعتر و گستردهتر است. از نظر فروید، مخصوصا پسراندگیهای روان [باعث این گریز میشود]. «پسراندگیها» یعنی آنجا که غرایز و تمایلات انسان میل به بروز و ظهور دارند ولی انسان مانع بروز و ظهور آنها میشود (به قول او سانسور میکند)، عادات و عرف اجتماعی اجازه نمیدهد که قسمتی از روان خودآگاه انسان [بروز کند]. مثلاً انسان بر یک امری خشم گیرد [ولی نتواند خشم خود را ارضا کند]. البته بیشتر تکیه فروید روی تمایلات جنسی است: انسان از نظر جنسی تمایلی پیدا میکند ولی شرایط و محیط اجتماعی اجازه بروز نمیدهد؛ چارهای نمیبیند الّا اینکه این میل و به اصطلاح این عشق را فراموش کند. مثلاً به خیابان میرود، چشمش به یک صورت میافتد، دلش به دنبال چشم میرود، ولی انسان حس میکند که نمیشود دنبالش را گرفت، راه بسته است، چارهای نمیبیند جز اینکه فراموش کند، فراموش هم میکند ولی در واقع فراموش نکرده است؛ قضیه فراموش شدنی نیست. وقتی آن میل دید که به او اجازه بیرون آمدن از این طرف نمیدهند، از آن دروازه دیگر که در روان انسان وجود دارد میگریزد و به روان ناخودآگاه میرود. این احساس و تمایل همیشه میداند که اگر بخواهد بیرون بیاید فوراً میگویند: برو گم شو! و اجازه بیرون آمدن به او نمیدهند. اما او که نمیتواند برای همیشه [در روان ناخودآگاه] بماند. چه میکند؟ تغییر چهره و قیافه میدهد، ماسک به چهره خودش میزند. مثل کسی که در کشوری تحت تعقیب است، از مرزها فرار میکند و به خارج از کشور میرود؛ میداند که اگر با آن چهره و قیافه و با آن شناسنامه و گذرنامه از مرز داخل شود فورا توقیف میشود، و از طرفی میخواهد به کشور بیاید؛ چه میکند؟ شناسنامه و گذرنامهاش را عوض میکند، ماسک میزند و با نام دیگر از مرز وارد میشود.
فروید معتقد است که بسیاری از تجلّیات روان ناخودآگاه انسان، عناصر رانده شده از روان خودآگاه است که ابتدا جنبه سفلی و جنبه پست و حیوانی داشتهاند، بعد گریختهاند و به روان ناخودآگاه رفتهاند؛ چارهای ندیدهاند جز اینکه در یک لباس و با ماسک و چهره دیگری بیرون بیایند. مثلاً به صورت یک خیرخواهی اخلاقی بروز میکنند. وقتی انسان میبیند عاطفهای در دلش بروز کرده و مثلاً مدتی است این میل در او پیدا شده که در مؤسسات نیکوکاری خدمت کند، آن وقت به آن اجازه بیرون آمدن میدهد، چرا؟ چون شناسنامه و گذرنامهاش عوض شده، چهره و لباس و قیافهاش تغییر کرده است.
فروید اصلًا به انسانیت اصیل اعتقاد ندارد؛ میگوید آنچه که شما آن را «انسانیت» و «تعالی انسانیت» مینامید ذاتش حیوانیت است، حیوانیت رانده شده از روان ناخودآگاه و «رفته در درون» بدون اینکه ماهیت و ذاتش تغییر کرده باشد، [فقط] چهره و شناسنامه و گذرنامه و لباس عوض کرده و [بیرون] آمده است. نظریه فروید یکی از آن نظریههای غربی است که در آن، زیر پای توجیه و تفسیر «انسانیت» به کلی روبیده میگردد و فاتحه انسانیت خوانده میشود.
این نظریه جناب فروید است. شما هر کاری کنید و بگویید آقای فروید! ما ابوذر داریم، معاویه هم داریم؛ لومومبا داریم، موسی چومبه هم داریم؛ میگوید از نظر ماهیتی هیچ فرقی میان ابوذر و معاویه، میان لومومبا و چومبه، و میان موسی و فرعون- العیاذباللّه- نیست؛ چرا؟ همه یک چیز است؛ چیزی را که معاویه میخواهد ابوذر هم میخواهد، آن را که چومبه میخواهد لومومبا هم میخواهد؛ لومومبا همان چومبهای است که تمایلات حیوانی او اجازه ظهور و بروز پیدا نکرده و بعد به روان ناخودآگاه رانده شده و از آنجا در لباس آزادیخواهی، عدالتخواهی، انسان دوستی، آزادگی و انصاف بیرون آمده است؛ ابوذر هم نسبت به معاویه یک چنین آدمی است.
ولی این نوع تفسیر و توجیه برای روان ناخودآگاه را سایر روانکاوان نپذیرفتهاند.
منبع:استاد شهید مرتضی مطهری (ره)؛ مسأله شناخت؛ص ۱۵۸_۱۵۵.
پانوشت: آری؛ طبیعی است که با عینکهای کوچک بین، احتمال کوچک شدن اذهان و تحلیلها نیز بالا میرود. داروین پرستان، همه چیز را بر مبنای بقای اصلح تحلیل میکنند و فرویدپرستان انسانیت اصیل را هم مکانیزم دفاعی تحلیل میکنند.
دکتر محسن عزیزی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نشست نسلهای جدید و موضوع مقاومت
💫با حضور:
🧕رقیه فاضل (استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت)
🧕رقیه سادات موسوی (پژوهشگر مسائل غرب آسیا و فعال حوزه مقاومت)
🧕با دبیری زهرا شهرزاد (عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات)
⏳زمان:
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳
ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶
📍مکان:
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
📽️پخش زنده:
https://www.skyroom.online/ch/ricac/culture
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آخرین سکانس یک "چریک"
... و تاریخ اینگونه خواهد نوشت: او حتی دستش را هم رها کرد، اما سلاحش را نه!
#یحیی_سنوار
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
📣 گروه آموزشی مشاوره دانشگاه علّامه طباطبائی با همکاری انجمن علمی مشاوره و انجمن مشاوره ایران برگزار میکند:
🔵 سهشنبههای مشاورهای با موضوع:
جنگ و سکوت علیه سلامت روان با محوریت بررسی روانشناسی مقاومت
🔴 باحضور:
دکتر سیامک طهماسبی
مسئول اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت
استادیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
📍سالن اجتماعات (آمفیتئاتر) دانشکده روانشناسی و علومتربیتی
🗓 سهشنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
🕙 ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰
🌐 پخش همزمان رویداد:
https://meeting.atu.ac.ir/ch/constues
✍️ کانال آرشیو برنامه:
https://t.me/atu_counseling3
✍🏻 صفحه اینستاگرام انجمن علمی مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی:
https://instagram.com/atucounseling
📌کانال انجمن علمی مشاوره دانشگاه:
https://t.me/Atucounseling
حضور عموم دانشجویان و اساتید تمامی دانشگاهها در این رویداد آزاد است.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بسمه تعالی
یک واحد آپارتمان مسکن مهر در شهر جدید پردیس تهران، کلید نخورده، به بالاترین قیمت پیشنهادی و با قیمت پایه ۳.۵ میلیارد تومان، به نفع حزبالله لبنان، به فروش میرسد.
خریدار محترم کل مبلغ معامله را به شماره حساب اعلام شده در سایت دفتر رهبر معظم انقلاب، واریز خواهد کرد.
"بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند"
شماره تماس:
۰۹۱۲۳۸۶۹۱۸۳ علیرضا جلولی
لطفا منتشر کنید تا به دست خریداران خیر برسد.
#مزایده
یک قواره چادر مشکی و یک عدد سجاده ی ترمه اهدایی از طرف رهبر معظم انقلاب، تقدیم میشه به بالاترین قیمت پیشنهادی.
مبلغ واریزی، جهت کمک به محور مقاومت تقدیم دفتر مقام معظم رهبری میشه
برای شرکت در مزایده،فقط کلمه ی «چادر»،«سجاده» یا «چادر و سجاده» را با مبلغ پیشنهادیتون پیامک بفرمایید به شماره زیر
۰۹۳۵۴۹۷۰۱۵۴
(بااحترام، فقط پیامک! تماس پاسخ داده نمیشه)
سِحر با معجزه پهلو نزند،
دل خوش دار...
من هم فیلم شهید سنوار را دیدم...
چه شکوهی، چه شجاعتی، چه قدرتی، چه خلق اثر و عظمتی...
همی گفتیم و گفتند از شهیدان
شهیدان را شهیدان میشناسند...
لذا رفتم سراغ دست نوشتههای سید شهیدان اهل قلم؛ سید مرتضی آوینی... که هر روز به آنچه او بیش از سی سال پیش با ایمان راسخ مینوشت نزدیک تر میشویم...
«شجاعت غالبا از احساس قدرت است که ریشه می گیرد. ریشهی شجاعتی که ما را اینچنین دلاورانه به صحنه ی نبرد کشانده است در کدام قدرت است؟ آیا این قدرت بر سلاح های پیشرفتهای که در اختیار داریم متکی است؟
تسلیحات نظامی ما عمدتا از سادهترین تجهیزاتی است که در ارتشهای دنیا موجود است، حال آنکه موازنهی قدرت در دنیای امروز بر سلاحهای اتمی استوار شده است.
معیار قدرت در جهان امروز ابزار است و آن که ابزارهای نظامی مهلکتری در اختیار دارد قدرتمندتر است. صلح و امنیت در دنیایی اینچنین، بر این موازنه است که متکی است؛ موازنهی قدرت در میان گرگهای متخاصمی که از ترس دندانهای تیز یکدیگر، هر چند رو در روی هم ایستادهاند و میغرند، اما حمله نمیکنند.
این انگار که در جهان وارونهی امروز برای حفظ صلح و امنیت باید تسلیحات نظامی پیشرفتهتری ساخت تا دشمن را از حمله باز دارد، یعنی بمبهای اتمی حافظ صلح و امنیت و آرامش هستند. آیا بهراستی در این دنیای وارونه که منطق دیوانگان حکمفرماست، ما نیز با همین معیارها پای به میدان نهادهایم؟ آیا بهراستی قدرت و شجاعت ما بر موشکهای استینگر و سلاحهای پیشرفتهی دیگری که در اختیار داریم متکی است؟
جواب این است: خیر، ما به حول و قوهی خدا بر قوهی اتم نیز دست خواهیم یافت، اما هرگز بر آن تکیه نخواهیم کرد. و اگر راستش را بخواهید، اصلا موشک استینگر برازندهی دستان ماست، چرا که ما علمدار استمرار نهضت انبیا هستیم و برای تحقق حاکمیت احکام خدا در کرهی زمین قیام کردهایم. آنگاه که موشک استینگر بر شانهی یک پاسدار مومن قرار گیرد، ابزار درست در خدمت آنچه که باید، یعنی در خدمت اشاعهی توحید بر سراسر سیارهی زمین، به کار رفته است. و لیکن ما هرگز بر قدرت ابزار تکیه نخواهیم کرد؛ قدرت حقیقی در جایی دیگر است...
جهان در آستانهی تحولی عظیم قرار گرفته است. وقتی مومنین بر محور ولایت اجتماع کنند، به آنچنان منبعی عظیم از قدرت دست خواهند یافت که هیچ نیروی دیگری در سراسر جهان با آن یارای رو در رویی ندارد.
سحر با معجزه پهلو نزند، دل خوشدار! اگر سحر فرعونی توانست بر معجزهی موسوی غلبه کند، آمریکا نیز خواهد توانست با تسلیحات پیشرفتهی خویش بر ایمان ما چیره شود. قدرت حقیقی اینجاست، چرا که دست خدا با جماعتی است که بر محور حق گرد آمدهاند. با این معیار، بسیج قدرتمندترین ارتش دنیاست.
اگر کسی در جستوجوی مصادیق کاذب قدرت باشد، آن را در میان بسیجیان نخواهد یافت. آنها آرتیستهای دروغین سینما، هرکول و سامسون و یا جیمز باند و سوپرمن نیستند. آنها هم مثل من و تو، کارگر و کارمند، دانشجو و دکاندار هستند و قدرتشان نه در موهای بلند و بازوهای کلفت است و نه در بالهای آهنین و پاهای الکترونیکی؛ در ایمان است.
چیزی نخواهد گذشت که مستضعفین سراسر عالم در خواهند یافت که قدرت حقیقی تنها در وحدت ایمانی نهفته است و راهی جز جهاد مسلحانه برای دست یافتن به عدالت وجود ندارد. آنگاه حقیقتی که در نام بسیج مستضعفین نهفته است به تحقق خواهد پیوست و همهی مظلومان برای مبارزه با ظلم، لباس رزم خواهند پوشید و به صحنهی نبرد خواهند آمد...»
🇵🇸🇱🇧 ✍🏻 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
هدایت شده از گفتار پسندیده
📜 چرا اسرائیل به حمله محدود بسنده کرد؟
استراتژی حمله محدود، سه هدف دارد:
1⃣ حمله ایران را بیپاسخ نگذاشته باشد.
2⃣ محدود باشد تا برانگیزاننده قوی برای پاسخ نباشد. ضربه سنگین قدرت بیشتری برای پاسخگویی تولید میکند.
3⃣ ضربه پایانی را او زده باشد تا دست برتر در این راند داشته باشد.
اکنون پاسخ ایران تعیین کننده است...
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
هدایت شده از علیرضا زادبر
من نظامی نیستم.
الان دادههای دقیقی هم ندارم!
کیفیت حمله، نوع تاکتیک دشمن
میزان نفوذ، میزان اثرگذاری!
این بخش را باید کارشناسان نظامی تحلیل کنند. نباید هم انتظار داشت در صحنه جنگ مقامات نظامی بصورت شفاف دم به دقیقه مقابل دوربین باشند و به مردم گزارش لحظه به لحظه دهند. آن وظیفه روابط عمومی ها یا سخنگوهاست.
من به حمله نظامی دیشب، از بُعد جامعه شناختی نگاه میکنم. پرسشم این است: چرا جامعه وحشت زده نشد! چرا وحشت عمومی جامعه ایرانی را فرانگرفت؟ لااقل برای ۲۴ ساعت مدارس تعطیل میشد! یا اولیا فرزندانشان را به مدرسه نمی فرستاند! بازار چند ساعت تعطیل میشد!
ما برخلاف صهیونیست ها شبکه ای از پناهگاه نداریم، سیستم هشدار عمومی نداریم. هنگام حمله موشکی به گوشی های ما پیام هشدار فرستاده نمیشود.
صدای پدافند مهیب بود، ترس لحظه ای شکل گرفت اما به ناامنی روانی و وحشتی که امور جامعه را مختل کند ختم نشد، جالب اینکه باز بخشی از جامعه ایرانی دست به لطیفه سازی زد و مردم هم به فروشگاهها حمله نکردند! حتی صبح زود پارک های سطح شهر پر بود از مردمی که مشغول ورزش بودند!
این رفتار شجاعانه مردم ایران قابل مطالعه است. بقول خودشان چهارمین ارتش جهان با پشتوانه آمریکا، انگلیس و سایر قدرتها به ایران حمله کرده است!
به نظرم چند موضوع مهم را باید پیش کشید:
۱. روحیه مقاومت ملی ایرانیان
۲. تجربه هشت سال جنگ تحمیلی
۳. اعتماد به قدرت نیروهای نظامی کشور
۴.اعتماد به فرماندهی و شجاعت رهبر
هر کدام از این موارد در اینکه جامعه در لحظه بحرانی از خود رفتاری شجاعانه بروز دهد موثر است. با رفتار جامعه صهیونیستی مقایسه کنید. در سالهای اخیر بسیاری تلاش نموده اند جامعه ایرانی را جامعه ناآماده برای دفاع معرفی کند.
باید به این رفتار مردم بیشتر پرداخت.
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
📩 رهبر انقلاب: هرچه به ذهن میرسد را نباید در فضای مجازی منتشر کرد / تأثیر برداشتها و تحلیلهای غلط بر روحیه مردم باید مورد توجه قرار گیرد
🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار خانوادههای شهدای امنیت:
✏️ کسانی که با فضای مجازی ارتباط دارند به این نکات توجه کنند همهچیز را در فضای مجازی نبایستی منتشر کرد. هرچه به ذهن انسان میرسد. ملاحظه کنید اثرش چیست، ببینید روی فکر مردم، روی روحیهی مردم چه تأثیری میگذارد.
✏️ آن کسانی هم که دربارهی فضای مجازی که حالا مکرّر اسمش آورده میشود و بحث میشود و اینها میخواهند تصمیمسازی کنند و تصمیمگیری کنند به این بُعد قضیه توجه کنند، توجه کنند که چطور ممکن است در فضای مجازی یک تحلیل غلط، یک خبر غلط، یک برداشت غلط از یک مسئله مردم را دچار اضطراب کند، دچار تردید کند، دچار ترس کند. ۱۴۰۳/۸/۶
🖼 #بسته_خبری | #خط_دیدار
💻 Farsi.Khamenei.ir
#روانتحلیلگری_یا_روانتجلیلگری؟
این شاید یکی از اصلیترین تفاوت نگاه فروید و دیدگاه اسلام به روان آدمی است! هر دو در پی کاوشاند امّا این کجا و آن کجا؟
این یکی در پی تحلیل و کاوش است تا به هر آنچه شر و بدی (پرخاشگری و امیال جنسی منع شدهی ذاتی او که در نوع تعامل والدین و محیط با او، تولید پریشانی کرده و اکنون از هشیاری او مخفی شده) دست یافته؛ شاید با فنونی بتواند فرد را وادار کند تا انگشت در حلق روان خود کرده؛ همه آنها را بالا آورده و حالش مقداری خوب شود؛ چون معتقد به تحقق و تلنبار همه اینها در لایه های پنهان روان آدمی بوده؛ روابط والد-فرزند را تولیدگر این پریشانیها دانسته، نقش فرزند را کمرنگ؛ صرفا لذتخواه، و گریزان از تنش دانسته؛ و نقش والد و محیط را پررنگ، عموما آسیبزا، و تنشزا دیده است.
در این اتمسفر ترسیم شده، همه در پی خواسته خویشاند؛ فرزند به نحوی و والد به نحوی دیگر؛ و محصول کنار آمدن یا نیامدن طرفین هم میشود تثبیت در یک دوره یا شکلگیری یک عقده که هر دوی آنها زمینه آسیب بعدیاند.
راست میگوید فروید؛ در چنان فضا و فرهنگی که پدری میزیید که او هم همین پیچیدهگیهای روانی «دوره» و «عقده» را تجربه کرده؛ محصولی جز فرزندی در این عقده و در آن دوره نخواهد داشت!
امّا وآن دیگری در پی دستیابی به عالیترین ظرفیتها جهت رشد و تعالی انسان است، چون معتقد است بنای خداوند؛ خلق موجود شریر (والد یا ولد) نبوده؛ و هر چند دنیای ناهشیار را با تبیین خود پذیرفته؛ امّا بر این باور است که والدِ ذاتا غیرشریر؛ سازنده ولد شریر نخواهد بود؛ و روابط والد-فرزندیِ مبتنی بر خیر و کرامت، سببساز ولد شر نخواهد شد؛ و هر چند گرایش به شر را پذیرفته و امکان قدرت گرفتن آن را انکار نکرده؛ امّا معتقد است فطرت الهیِ جاری در کل دوران کودکی تا بزرگسالی نخواهد گذاشت در دنیای روانی، گرایشهای شر بر خیر غلبه کنند؛ مگر اینکه شیاطینی از نوع جن یا انس (همچون یک والد جهلورز یا یک محیط جهلورز) از کودکی گرایشهای نفسانی آدمی را فعال کرده؛ او را مدام در جریان جهلورزی انداخته باشد. امّا قدرت عقلورزی او توان مدیریت رفتارهای جاهلانه او را خواهد داشت.
شاید به ظاهر شباهتی در عملکرد این دو رویکرد وجود داشته باشد؛ امّا مفاهیمی چون «خیر»، «شر»، «فطرت»، «نفس»، «جهل»، «عقل» و بالاتر «خداوند» اشارهگر به یک معنای بالاتر است؛ و آن تعالی است؛
او انسان را یک حیوان تکامل یافته نمیبیند؛
او، او را مخلوق خداوندی میداند که از خلقتش؛ حضورش در دنیا، انتخابهایش؛ و رفتنش هدفی متعالی در میان بوده؛
فرق است انسان را «زیستی» ببینیم یا «متألّه: خداییپذیر»!
در تمام شناختها؛ موضعگیریها، و رفتارهایمان متفاوت عمل خواهیم کرد و تحویلدهنده محصولی متفاوت!
آن یکی در پی «تحلیل»روان است از نوع مرضی؛ وان یکی در پی «تجلیل» روان است از نوع هرَسی (هرس کردن)
او تحلیل میکند تا به لذت برسد؛ این تجلیل میکند تا به عزت برسد
او تحلیلگر روان آسیب دیده است وان تجلیلگر نفس کرامت یافته است
او غرایز را می یابد تا آرامشان کند؛ این نیازها را می یابد تا آماده حرکتشان کند.
آن خروج ذلت به لذت است و این حرکت از ذلت به عزت!
تلاش آن، خارج شدن از لئامت است؛ و هدف این سوق دادن به کرامت!
او انسان را «زیستی» میخواهد و این انسان را «متألّه» میبیند
این تحلیل میکند وان تجلیل؛ تا کدام را آخرین هدف حرکت خود قرار دهیم؟
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
چه خوش بی مهربانی هر دو سر بی.....که یکسر مهربانی دردسر بی!
✅ حفظ کرامت در روابط بین فردی
امام علی علیه السلام: زُهْدُكَ فِي رَاغِبٍ فِيكَ نُقْصَانُ حَظٍّ، وَرَغْبَتُكَ فِي زَاهِدٍ فِيكَ ذُلُّ نَفْسٍ (نهج البلاغه، حکمت ۴۵۱).
امام عليه السلام فرمود: اظهار بىميلى به كسى كه به تو علاقهمند است سبب كاستى بهره تو در دوستى اوست و اظهار ميل به كسى كه به تو بىاعتناست سبب خوارى تو خواهد بود.
امام (عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه درباره دو موضوع هشدار مى دهد، مى فرمايد: «اظهار بى ميلى به كسى كه به تو علاقه مند است سبب كاستى بهره تو در دوستى او است و اظهار ميل تو به كسى كه به تو بى اعتناست سبب خوارى تو خواهد شد»؛ (زُهْدُكَ فِي رَاغِب فِيكَ نُقْصَانُ حَظٍّ، وَ رَغْبَتُكَ فِي زَاهِد فِيكَ ذُلُّ نَفْس).
اين يك واقعيت مسلم است كه اگر انسانى به ما اظهار محبت كند و ما به او بى اعتنايى كنيم خود را از دوستى و محبت و كمك هاى احتمالى او در مشكلات محروم ساخته ايم و به اين ترتيب بهره كمى برده ايم. انسان عاقل و هشيار كسى است كه دست هاى افراد لايقى را كه به عنوان دوستى به سوى او دراز مى شود بفشارد و روزبه روز بر دوستان خود بيفزايد چراكه مشكلات زندگى به قدرى زياد است كه انسان به تنهايى از عهده حل آن ها برنمى آيد ولى اگر دوستان فراوانى داشته باشد آن ها مى توانند به حل مشكلات او كمك كنند و اين جاست كه در ضرب المثل گفته اند: هزار دوست كم است و يك دشمن بسيار. به عكس، هرگاه كسى به انسان بى اعتنا باشد و انسان به او اظهار تمايل كند خود را خوار و بى مقدار كرده است. ضرب المثلى در فارسى هست كه مى گويند: براى كسى بمير كه براى تو تب كند. ولى آن كس كه محبتى ندارد و دست دوستى دراز نمى كند و احساسى در او وجود ندارد، به سراغ او رفتن اشتباه و خطاست.
در حكمت دوازدهم نيز نكته اى شبيه همين نكته حكيمانه وجود داشت آن جا كه مى فرمود: «أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الاِْخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ; عاجزترين مردم كسى است كه نتواند براى خود دوستى انتخاب كند و از او عاجزتر كسى است كه دوستانى را كه به دست آورده است از دست بدهد».
امام صادق (عليه السلام) در حديثى مى فرمايد: «مَنْ أَكْرَمَكَ فَأَكْرِمْهُ وَ مَنِ اسْتَخَفَّ بِكَ فَأَكْرِمْ نَفْسَكَ عَنْهُ؛ كسى كه تو را گرامى مى دارد گرامى اش بدار و كسى كه تو را سبك مى سازد خود را از او دور ساز».[ بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۱۶۷].
منبع: پیام امام امیرالمؤمنین علیه السلام؛ آیت الله مکارم شیرازی
#سبک_زندگی_اسلامی
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از مدرسه شمع
برای فاطمیه شمعی روشن کنید!
با کمک بهترین استادان کشور
در مسـیر تبیینِ مقاومت جهاد کنیـد!
▫️آموزشهای کاربردی و #رایگــان
▫️پاســـخ به شبهـات روز مقــاومت
▫️ارتباط و تعامل با اساتید مطرح
🔖گواهی مورد تایید سازمان تبلیغات اسلامی
اطلاعات بیشتر و ثبتنام در «مدرسهٔ شمع»👇
https://eitaa.com/joinchat/2184446670Cbffbff23ec
💠 همایش بزرگ روانشناسی اسلامی روز شنبه ۵ آبان با استقبال کم نظیر روانشناسان و مشاوران اسلامی برگزار گردید.
🔻معرفی دست اندرکاران همایش بزرگ روانشناسی اسلامی:
✅ اعضاء کمیته برگزاری همایش: حجج اسلام دکتر هادی، دکتر جدیری، دکتر عباسی آغوی، دکتر جراح زاده، دکتر مصلحی، دکتر حیدری، استاد مهاجری، استاد احمدی، استاد یوسف زاده
✅ دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر عباسی آغوی
✅ دبیر اجرایی: حجت الاسلام یوسف زاده
✅ تیم اجرایی: حجج اسلام باقری، دیانی، رستمی، طالشی، وثاقتی، مومنی زاده، محمدی درودی، امیری، فروتن، طهماسب پور و خانمهای محترم صفری، زهد، ذوالفقاری، باقری، بهاروندی و حسین زاده و...
✅ با همکاری معاونت تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم و مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی روانشناسی و مشاوره اسلامی و مراکز مشاوره اسلامی
جهت دریافت محتواهای مرتبط با همایش، به کانال انجمن روانشناسی اسلامی در پیام رسان ایتا مراجعه نمائید 👇
https://eitaa.com/islamicpa
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
ننگ ابدی برای تفکر حاکم بر یک خاندان موقتی که زمانی بر ایران بزرگ حکومت میکرد!
تحلیلی مختصر از وضعیت حاکم بر جهان امروز به بیان سبکهای رفتاری مرسوم در روانشناسی جریان اصلی!
در شرایط عجیب حاکم بر منطقه و جهان، و در حالیکه رژیم غاصب صهیونیستی فجیعترین جنایات ممکن را علیه مردم بی پناه غزه و لبنان، علیالخصوص زنان و کودکان معصوم، انجام میدهد، رفتار برخی جلب توجه میکند.
در دروس روانشناسی، درباره سبکهای رفتاری سلطه گر، سلطه پذیر، و جرأتمند مطالب فراوانی مورد بحث قرار گرفته است. اما گویی برخی با قبول سلطه پذیری، راه را بر سلطه گری ظالمان هموار کرده و قصد دارند دیگران را نیز به سمت درماندگی آموخته شده بکشانند. جالب است که از جرأت مندی شجاعان در دفاع از حقوق بدیهی خود نیز نه چندان حمایتی نمیکنند، بلکه حمایت بزدلانه از متجاوز را آشکار میکنند.
این حقیقتا یک ننگ ابدی است...
در دو ویدئوی پیوست شده، میتوان رگههای غیرت ملی را در صحبت های یک افسر اسبق گارد شاهنشاهی و حتی یک تحلیلگر خارجی دید (وی با اشاره به یاوه گویی های اخیر نخست وزیر انگلیس، از او میخواهد تا درباره پاسخ دادن یا ندادن ایران حرفی نزند که سنگین تر است!)؛ بله اگر بحث بر سر غیرت ملی هم باشد، اثری از آن در فردی که خود را شاهزاده مینامد دیده نمیشود...
✅ درود بر پدران و مادران ما و بر همه فرزندان غیور ایران سرافراز که ملت ما را از ننگ حکومت ذلیلانه امثال پهلوی نجات و عبور دادند و به عزت ابدی انقلاب اسلامی پیوند زدند...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش و پرورش استعماری
شما دیدید که در این مدتی که دانشگاههای ما دست نااهلها بود، تعلیمات، تعلیماتی بود که جوان وقتی از آنجا با این تعلیمات بیرون میآمد غربزده بود. حتماً باید پیوسته به غرب باشد، پیوسته به خارج باشد. آموزش این طور بود؛ نه آن هم یک آموزش صحیح، یک حدودی داشت. دانشگاههای استعماری یک حدودی دارد در تعلیمات. نمیگذارند که جوانهای ما تعلیم صحیح ببینند، درست تحصیل بکنند. تا یک حدودی اینها را آموزش میدهند. جوانهای ما که خارج هم میروند، این طور نیست که وقتی خارج رفتند همدوش جوانهای انگلستان و امریکا تحصیل بکنند، و همان طور که آنها تحصیل کردند به اینها هم همان طور آموزش بدهند. آنجا هم آموزش، برای ممالک استعماری؛ پرورش هم، پرورش برای مملکت استعماری. و لهذا از پرورششان و از آموزششان امثال «شریف امامی» ها بیرون میآید و امثال «نصیری» ها.
منبع: صحیفه امام خمینی (رضوانالله تعالی علیه)، جلد ۱۲، ص ۴۹۳.
پانوشت: به مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان ماه و همچنین وقایع اخیری که نظام سلطه گر برای جهانیان پیش آورده است، ان شاءالله در چند ارسال، پیرامون #تربیت_استعماری و نقش والدین و معلمان و نظام آموزش و پرورش در این موضوع مهم مطالبی ارائه خواهیم کرد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تربیت استعمارپذیر بر پایه «نمی توانید» است
آقای دکتر اهری قرصی را برای بیماری زخم اثنا عشر تهیه کرده بود که اگر می خوردند، ظرف پانزده روز خوب میشدند. در آن زمان در تمام دنیا بیماری اثنا عشر را «مهار» می کردند نه اینکه درمان کنند. اطباء بیماریهایی را که نمی توانند حل کنند، کنترل میکنند؛ مثل بیماری دیابت. ایشان زخم اثنا عشر را به جای کنترل، علاج می کرد. من بسیار دیده بودم که این قرص را پانزده روز خورده بودند و خوب شده بودند.
روش غرب برای خودش استعمارگر پرور است و برای کشورهای اسلامی، استعمارپذیر پرور.
👈 یعنی ما دو نوع استعمار داریم: استعمار فاعلی و استعمار انفعالی.
نسخه غرب برای کشورهای اسلامی، «نمیتوانیم» و نمیشود است. اطبای ما چون بر اساس روش غرب تربیت شده بودند، باور نمی کردند که همه دنیا برای کنترل زخم اثنا عشر، عصب واگ و ترشح آن را با «رانیتیدین» و سایمتیدین مهار میکند و در ایران، کسی حرف از درمان قطعی این بیماری می زند. لذا با اینکه طبیب بود و از دانشگاه تهران مدرک طبابت داشت آزمایشگاه او را تعطیل کردند و همه قرصها و داروهایش را منهدم کردند و خود او را هم به زندان بردند.
در مرخصی که گرفته بود پیش من آمد و گفت: اطباء معتقدند که علت زخم اثنا عشر، ترشحات عصب واگ است و آن را با «رانیتیدین» و «سایمتیدین» مهار می کنند؛ اما من به این نتیجه رسیدم که این بیماری باکتری دارد و وقتی ضدش را ساختم این باکتری کشته شد و زخم برطرف شد. این را می گفت و اشک می ریخت؛ اما به او مجوز ندادند و دق کرد و مُرد.
من هم زخم اثنا عشر داشتم و آقای دکتر ملک زاده که مدتی وزیر بهداشت بود، من را مداوا می کرد. دکتر ملک زاده یک روز به من گفت: آقای حائری بشارت! گفتم: چه شده؟ گفت: در آمریکا کشف کرده اند که علت زخم اثنا عشر، باکتری است. لذا ضدش را ساخته اند و یازده روزه خوب میشود. گفتم دکتر .... گفت: منظورتان دکتر اهری است؟ گفتم: پس چه؟ طبیب ما که این را کشف میکند، شیاد می شود و به زندان می افتد و داروهایش را منهدم میکنند و آزمایشهای او را از بین می برند؛ اما اگر غربی ها بعداً به همین نتیجه برسند، از آنها می پذیرند.
یک بچه خردسالی هنوز نمی توانست راه برود و لیوان آبی هم سر سفره بود. خودش را به سفره نزدیک کرد. ما در این شرایط یا روی دست بچه می زنیم یا بچه را بر می داریم و می گوییم روی خودش آب میریزد. این کار یعنی تو نمی فهمی، تو نمی توانی. خیال می کنیم که بچه نمی فهمد.
منبع: آیت الله حائری شیرازی؛ راه رشد، جلد دوم، صص ۷۵_۷۴.
#تربیت_استعماری
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نظام تربیتی که فرزند را مطیع محض میخواهد طاغوتی است!
👈 آیا حرف شنویِ صرف، معیار مناسبی برای تربیت است؟!
گاهی انسان مثلاً حرف خلافی میگوید و یک بچه اش این خلاف را توجیه میکند و بچه دیگر می گوید: نمیتوانم بگویم درست است.
انسان به نظرش می آید که اولی حرف شنو و مطیع است و دومی تمرد کرده است. اصلا ما یک معیاری در خانه میگذاریم به اسم حرف شنوی. نمی گوییم راست گویی یا واقع نگری. این حرف شنوی یعنی چه؟ یعنی من از شما می خواهم که هر چه گفتم بگویی چشم؛ درست بود یا غلط به تو ربطی ندارد. اگر این طور باشد، معنایش این است که بچه از حالا عادت بکند که خودش را با قدرت مافوق تطبیق بدهد. خب اصل حکومت شاهنشاهی یعنی همین؛ تربیت طاغوتی یعنی همین؛ استعمار یعنی همین...
پیچ و مهره های نظام طاغوتی یعنی کسانی که قدرت را پرستش کنند و اگر قدرت چیزی را پسندید، آن را بپسندند و اگر چیزی را رد کرد، آن را رد کنند. نظام طاغوتی نظامی است که در آن ضعیف خودش را با قوی تطبیق می دهد و قوی عقیده اش این است که وظیفه ضعیف این است که خودش را با من تطبیق بدهد و من هم نسبت به بزرگ تر از خودم ضعیف هستم و باید خودم را با او تطبیق بدهم. بر این اساس اگر پدرو مادرها بخواهند بچه ای را تربیت کنند که فردا در نظام طاغوتی لق نزند و در حکم دادن به زیر دست تردید نکند و در اجرای دستور مافوق شک نداشته باشد، تربیتشان چطور باید باشد؟ باید به بچه بگویند ببین در چه قدرتی هستی و قدرت مافوق و زیر دستت کیست. از زیر دستت توقعی جز اطاعت بی چون و چرا نداشته باش و در برابر بالا دستت هم وظیفه ای جز اطاعت بی چون و چرا نداری این میشود اعتدال طاغوتی این. می شود یک انسان سالم در نظام طاغوت...
این مطلب را در ذهن او جا می اندازند که باید از ما فوقت تبعیت کنی. پس این روش تربیت طاغوت است که انسان بگوید: 《هرچه من گفتم بچه باید بگوید چشم ولو با فطرت خودش درک کند که این کار اشتباه است》. این روش تربیت طاغوت است که آن بچه ای که به بابا می گوید: 《این حرف تو برای من روشن نیست》 متمرد نامیده شود و آن بچه ای که میگوید 《بابا درست میگوید》 باهوش تلقی شود!
منبع: آیتالله حائری شیرازی؛ راه رشد، جلد دوم، صص ۸۱_۷۹، با تلخیص
#تربیت_استعماری
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از باور
.
🔺علی(ع) و فاطمه(س) چه کار کرده بودند که زینب(س) اینگونه از آب درآمد و حسین(ع) آنگونه؟
🔻اولین اثری که بر اولاد خودشان گذاشتند، این بود که اولاد خود را «نترساندند»، بچه را با وحشت تربیت نکردند، خانهشان خانهی خفقان و وحشت و رعب نبود. بسیاری از پدر و مادرها بچههای با استعدادی دارند و تحمل بچهی بااستعداد، مشکل است. لذا این بچهها را از بچگی مرعوب میکنند...
🔺اصل تربیتی دیگر علی(ع) و فاطمه(س)، «حرمت و احترام»، عجیبی بود که برای فرزندانشان قائل بودند...
🔻اصل سومی که علی(ع) و فاطمه(س) در خانه داشتند «محبت بیدریغ» بود. بسیاری از پدرها میترسند بچه خودشان را ببوسند. بسیاری از مادرها فرزندانشان را کم میبوسند. این غلط است. فاطمه زهرا(س) بچهی خودش را به سینهاش می فشرد. رسولخدا(ص) در هنگام رحلت، اجازه نداد که این بچهها را از روی سینهاش بلند کنند.
🔺این روحیه دادن و محبت کردن است که موجب میشود هیچکس نتواند اینها را با هیچچیز بخرد. محبت کردند تا بچه ها قابل «تطمیع» نباشند. نترساندند تا بچهها قابل «تهدید» نباشند. به بچهها شخصیت و حرمت دادند تا «ابهتهای اجتماعی» و جمعیتهای انبوه آنها را نگیرد و دچار واهمه نکند. زینب کبری(س) وقتی که در بازار صحبت کرد، دچار واهمه نشد؛ وقتی که در مجلس یزید سخنرانی کرد، دچار واهمه نشد.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی، راه رشد، جلد۲، صفحات ۵۶ و ۵۹.
🌱 #تربیت_حسینی 1⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat