eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
205 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
148 ویدیو
115 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸درخشش دفتر تبلیغات اسلامی در همایش کتاب سال حوزه 👈 از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان «مرکز پژوهشی برگزیده» و نشر این پژوهشگاه به عنوان «ناشر برگزیده» و آثار محققان این مرکز پژوهشی در بیست و یکمین همایش «کتاب سال حوزه» تجلیل شد. ⭕️ تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir
❇️درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه سوم (فایل صوتی در ایتا) 🌐https://eitaa.com/isca_seda/528 🔶درسگفتار فلسفه سیاسی امام خمینی جلسه سوم (فایل ویدئویی در آپارات ) 💠https://www.aparat.com/v/5oTvW ◼️ زمان: چهارشنبه 1398/11/2 ساعت ۱۷:۰5 ✅ارائه دهنده:حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی 🔷مکان: شبکه چهار سیما-برنامه درسگفتارها قسمت163 🌐https://eitaa.com/isca_seda/528
✅ بیست و چهارمین قسمت از فصل سیزدهم مجله تصویری علوم انسانی «زاویه» 💠با موضوع ایده نهاد علم در باره مناسبات بین نهاد ولایت فقیه ،نهاد دولت و مردم چیست؟ ♈️به مناسبت پنجاهمین سالگرد طرح بحث ولایت فقیه از سوی امام خمینی(ره) 🔷 از قاب شبکه چهار سیما پخش خواهد شد. 🔶ارائه دهندگان: ✅دکتر نحف لک زایی استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ♈️ودکتر منصور میر احمدی استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی 🔷زمان: چهارشنبه ۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ ساعت ۲۱ شبکه چهار سیما
🔷عنوان اثر: امنیت متعالیه ◾️نویسنده: نجف لک‌زایی ⬅️تهیه کننده: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 📕 ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠نوبت چاپ: اول، 1398 🔰صفحات: 484 ▶️قطع: رقعی، سلفون 🔷قیمت: 750000 ریال ✅https://eitaa.com/isca24/6586
بیست و چهارمین قسمت از فصل سیزدهم مجله تصویری علوم انسانی «زاویه» .mp3
14.89M
✅ بیست و چهارمین قسمت از فصل سیزدهم مجله تصویری علوم انسانی «زاویه» 💠با موضوع ایده نهاد علم در باره مناسبات بین نهاد ولایت فقیه ،نهاد دولت و مردم چیست؟ ♈️به مناسبت پنجاهمین سالگرد طرح بحث ولایت فقیه از سوی امام خمینی(ره) 🔷 از قاب شبکه چهار سیما پخش شد. 🔶ارائه دهندگان: ✅دکتر نجف لک زایی استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ♈️ودکتر منصور میر احمدی استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی 🔷زمان: چهارشنبه ۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ ساعت ۲۱ شبکه چهار سیما 💠https://eitaa.com/isca_seda/533
هدایت شده از نجف لک زایی
✅نشست علمی فلسفه سیاسی و گام دوم انقلاب 🔷حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ♈️دکتر علیرضا صدر عضو هیات علمی دانشگاه تهران 🔷زمان:سیزدهم بهمن ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰ 🔶مکان: اصفهان-خیابان حافظ-دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان-سالن اجتماعات
🔸ویژگی‌های نماینده تراز انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب: 🔹انتخابات در ایران جزو سالم‌ترین انتخابات در جهان است؛ وقتی شما به دروغ می گویید این انتخابات مهندسی شده و یا اینکه انتخابات نیست انتصابات است، مردم دلسرد می شوند. 🔹چگونه است که انتخابات وقتی به نفع شما است صحیح و متقن است اما وقتی به نفع شما نیست انتخابات خراب است. 🔹در انتخابات مجلس بارها بعضی افراد نامه دادند که تقلب شده یا اشکال دارد، بنده نیز هیأت هایی تعیین کردم که با دقت رسیدگی کردند و بعد معلوم شد این گزارش ها و نامه ها درست نبوده است. 🔹«مجلس قوی» از مؤلفه های قوی شدن ایران است و تشکیل مجلس قوی نیز به رأی بالای ملت وابسته است. 🔹باید فردی را برای مجلس انتخاب کرد که مؤمن، انقلابی، شجاع، دارای روحیه جهادی، کارآمد و به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت باشد. 🔹فردی که از سخن گفتن بر ضد فلان قدرت خارجی هراس دارد، لایق نمایندگی مردم با عزت، مقتدر و شجاع ایران نیست. 🔹باید افرادی را انتخاب کرد که بتوانند پرچم عدالت اعم از عدالت اقتصادی، حقوقی و سیاسی را در کشور برافراشته نگه دارند. 🔹مردم باید افرادی با چنین ویژگی هایی را بشناسند و به آنها رأی دهند اما اگر خودشان نمی توانند به شناخت برسند، از راهنمایی و مشورت افراد بصیر و مورد اعتماد استفاده کنند. 🔹بنابراین هیچ کسی نباید بگوید چون افراد را نمی شناسم رأی نمی دهم. همه باید با اتکاء به خداوند وارد میدان شوند و رأی دهند. 🌐 vasael.ir/00048m 🆔 @vasael_ir
🔘قاسم سلیمانی، پهلوان پایان دوره عزلت 🔻دکتر ابراهیمی‌‌پور، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در نشست «جهان مقاومت پس از سردار سلیمانی»: 🔸از نظر مسکویه غایت جامعه محبت است و جامعه ایده‌ال جامعه‌ای است که تعاملات آن بر اساس محبت شکل می‌گیرد و نه عدالت. عدالت به عقیده او در رتبه بعدی قرار می‌گیرد. و اگر جامعه به این عرصه رسید یعنی به تعاملات گرم و نامتقارن دست یافت به تعهد و یکپارچگی دست پیدا می‌کند. و موجب پایداری جامعه خواهد شد. این در دیگر انسان‌های وحشی و اجتماعی وجود ندارد. این به عنوان مقدمه تئوریک بحث بنده هست و نمی‌خواهم مفصل بحث کنم. 🔹امام خمینی انقلابی را رقم زدند که باعث انعقاد نطفه‌هایی شد که تا پیش از آن نظیر نداشت و منجر به نسل ولایی شد. این عبارت را دکتر منوچهر محمدی در عبارت‌هایشان دارند که خیلی باز نکردند و شبیه آن را جناب استاد پارسانیا در کتاب حدیث پیمانه مطرح کرده‌اند. این عبارت در باب تفاوت نیروی ماهوی پس از انقلاب با قبل از انقلاب است. که حالا مصداق تام و اتم آن سپاه و کاملتر آن سپاه قدس است. بنابراین با انقلاب ایران زمینه تولید نسل انسان ولایی و متمدن بالفطره فراهم آمد. این نسل ذوب در ولایت است البته با مراتب مختلف. این نسل بسیار شجاع و اهل ایثار و احسان و در ورای همه اهداف خودش شهادت طلب است. شهادت آرزوی این نسل است. 🔹جامعه ما پس از انقلاب یک غایت جدید و یک ایثارگری جدید و یک محبت جدید و یک شهادت‌طلبی را تجربه می‌کند و اوج شیوع اجتماعی آن در ده 60 همزمان با جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است. اما بعد با مشکلات بسیار عدیده‌ای مواجه می‌شود. در زمینه‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی که اوج این فشارها در زمان حاضر در حال شکل‌گیری است. جامعه زمانی که با مشکل روبرو می‌شود تشنه یک پهلوان است. به جای قهرمان باید از پهلوان استفاده کرد که بار ارزشی خاصی دارد. 🔸حاج قاسم می‌آید در سپاه قدس ایثارگری او جانفشانی او، حالا تحلیل‌گر آمریکایی می‌گوید چون او داعش را از بین برد و داعش قسم خورده بود همه شیعیان را بکشد همه عاشق او شدند. اما نه این نسل ولایی یک حب درونی دارد و فطرت این‌ها را به یک سمت و سو می‌کشاند. لزوما نه اینکه ایشان فقط مملکت و ناموس ما را نجات داد و نه اینکه امنیت‌مان را مدیون ایشان هستیم، بلکه بذاته محبوب ما است و همه را شیدای خودش می‌کند. 🔹این مصداق در شرایط خاص با یک حمایت‌های خاص، به همراه یک شهرت و محبوبیت ویژه به تکاملی میرسد که و نقطه شهادت و نحوه شهادت و نمادهای شهادت او هم نشان می‌دهد که قرار است مبدأ یک اتفاقی باشد. می‌شد یک سال پیش در عاشورا طبق تونلی که در پشت منزل ایشان کنده شده بود، به شهادت برسند. می‌شد در بغداد و همزمان با ابومهدی نباشد. اما همه این‌ها دست به دست هم داده‌اند تا اتفاق تازه‌ای را رقم بزنند. می‌شد دست ایشان به همراه انگشتر نماد نشود. خیلی از این‌ها می‌شد که اتفاق نیفتد و چیزی هم از شأنیت ایشان کم نمی‌شد. اما گو اینکه دیگر قرار است که یک نقطه عطفی باشد. 🔸ایشان اولین شهید نبودند و آخرین هم نبودند شهید لطفی نیاسر برنامه برچیده شدن اسرائیل را نوشته و برنامه پسا اسرائیل را هم نوشته است. و بعد به شهادت می‌رسد. هنوز کسی او را نمی‌شناسد. یعنی پهلوان فراوان داریم. اما شهید سلیمانی امده است که پایان دوره صبوری و گوشه عزلت گزیدن و به دور از میدان عمل بودن را نوید ‌دهد و ظهور پهلوانان بدون مرز را دارد رقم می‌زند. 🔹خلوص، ایثار، حب اهل بیت و ذوبیت ایشان در ولایت از جمله ویژگی هایی است که دل‌های همه را با ایشان همراه می‌کند. محبت ایشان فرامرزی است. ما می‌بینیم که عشاق حاج قاسم منحصر در ایران یا منحصر در مذهب تشیع هم نیستند. حتی غیر مسلمان هم عاشق او است. این بر اساس روایتی که میگوید اگر دلت را به خدا بدهی، خداوند همه دل‌ها را جذب شما می‌کند، قابل تفسیر است. من فکر می‌کنم که همه این شواهد و همه این اتفاقاتی که حکمت الهی و نصرت الهی قابل مشاهده هست در پس این قضیه، پایان صبوری و پایان دوره گذار (که الان 40 سال از عمر انقلاب می‌گذرد) را طی همین سال‌های آینده پیش‌بینی کرد. که قرار است یک سری اتفاقات خوشی رخ بدهد و رایحه خوش خدمت و عدالت به استشمام برسد. bou.ac.ir 🆔 https://eitaa.com/BouNEWS
✅بزرگداشت مقام علمی دانشمند فقید ♈️استاد محمد جواد صاحبی 🔷چهارشنبه ۲۳ بهمن، ساعت ۱۸:۳۰ 💠قم، خیابان معلم (چهار راه شهدا)، پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، تالار شیخ طوسی
فقر تفکر فلسفی و الزامات تمدن و توسعه در ایران/ تالیف رضا صدوقی/ انتشارات کویر/ 1398/ 760 صفحه. به گفته نگارنده، اثر حاضر محصول حدود سی سال پژوهش برای شناخت مفاهیم تمدن و توسعه و ریشه یابی دلایل توسعه نیافتگی ایران از طریق مطالعه آثار و کتاب های متعدد نویسندگان صاحب‌نظر در این زمینه و گفت و شنود با دانشجویان و نخبگان می باشد که چکیده آن در اعلام چهار نظریه مرتبط به هم و مکمل یکدیگر به شرح زیر خلاصه می شود: 1.آرمان‌گرایی مرزهای یک تمدن را تعیین می کند و واقع گرایی ساختن تمدن در یک ساختار سه‌بعدی علم در طول، هنر در عرض، و فلسفه در ارتفاع را به عهده دارد. 2. فلسفه مستقل از آنچه که دین به اتکای وحی برای آخرت انسان تدارک دیده است، به اتکای عقل، سازوکارهای حقوقی، سیاسی، و اقتصادی را برای بهزیستی انسان در این دنیا تحت عنوان تمدن و توسعه فراهم می آورد. 3. توسعه نشان دهندۀ کیفیت تمدن است و رسیدن به توسعۀ پایدار یعنی کیفیت‌بخشی مستمر به تمدن، مستلزم وجود آزادی و استقرار واقع گرایی می باشد. این در حالی است که آرمان‌گرایی با آزادی و واقع‌گرایی در تقابل و تضاد قرار دارد. 4.آزادی پیش نیاز فلسفه است و فلسفه با داشتن خصوصیت نفی هرگونه مرجعیت، موتور پیش‌برندۀ توسعه می باشد. فقط در یک جامعۀ آزاد، فلسفه می تواند مرجعیت های متصلب را نفی و موجب تولیدات جدید علمی و هنری شود. 🆔 @libisca
چیستی و پیوند قرآن، عرفان و برهان/ تالیف روح‌الله سوری/ انتشارات موسسه فرهنگی هنری ادیب فقه جواهری (قم)/ 1398/ 605 صفحه. این کتاب پرسش‌های بنیادین زیر پاسخ می‌دهد اول رابطه گزاره‌های دینی و عرفانی و فلسفی چیست؟ دوم آیا این سه روش مجزا و تطبیق ناپذیر هستند یا سه طیف از یک نور واحد اند و همگی هدف واحدی را در پی می‌گیرند؟ در پاسخ به پرسش های یاد شده گروهی به تفکیک گرویده اند اما صاحب نظران بر آنند که دین، عرفان و فلسفه از هم جدایی ندارند. عرفان از راه شهود و فلسفه از راه عقل اگر درست و طبق موازین حرکت کنند جز به حقیقت نخواهند رسید حقیقتی که وحی با روش فوق بشری خود بدان دست یافته و در قالب نقل از آن سخن می گوید. 🆔 @libisca
انقلاب اسلامی و انتخابات/ تالیف محسن جبارنژاد/ به اهتمام پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1397/ 112 صفحه. این اثر واگویه ای است از ابعاد گوناگون تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر ابعاد و مؤلفه‌های انتخابات. همچنین، کتاب حاضر در خصوص معرفی و توصیف انتخابات در چهار دهه انقلاب اسلامی برای بهره‌مندی مخاطبان در داخل و خارج ایران تهیه و تدوین‌شده است. در این اثر نخست دو عنصر بسترساز در مشارکت سیاسی مردم در انقلاب اسلامی را ذکر کرده و مبانی نظری نقش مردم در جمهوری اسلامی و حکومت دینی را موردبررسی قرار می‌دهد. در ادامه نگارنده با عنوان انقلاب اسلامی و انتخابات، مؤلفه‌های آن دو را از جهات مختلف بررسی کرده است. در پایان نوشتار مذکور مشارکت انتخاباتی چهار دهه پس از انقلاب اسلامی را نقد و بررسی می‌نماید. 🆔 @libisca
بیانات رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما پس از شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبرنگار: بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم. حضرت آقا! از طرف جامعه‌ی رسانه‌ای کشور بویژه رسانه‌ی ملّی خدمت شما سلام عرض میکنم؛ صبحتان بخیر. معظّمٌ‌له: علیکم السّلام و رحمةالله؛ صبح شما هم بخیر. خسته نباشید. خبرنگار: متشکّرم از شما. حضرتعالی طبق دوره‌های گذشته و مثل انتخابات قبل، در نخستین دقایق رأی‌گیری در پای صندوقهای رأی حضور داشتید و رأی خودتان را به صندوق انداختید. هم اکنون میلیون‌ها ایرانی شاهد حضور شما در اینجا ــ در حسینیّه‌ی حضرت امام خمینی ــ هستند. حضرتعالی بفرمایید که چه توصیه و چه پیامی درباره‌ی انتخابات برای ملّت غیور و سرافراز ایران اسلامی در این روز تاریخی و سرنوشت‌ساز دارید؟ معظّمٌ‌له: بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم. اوّلاً روز انتخابات روز یک جشن ملّی است؛ این جشن را به همه‌ی هم‌میهنان عزیزمان در سراسر کشور تبریک میگویم؛ ثانیاً روز احقاق حقّ مدنی ملّت است که میخواهند بیایند رأی بدهند و شرکت خودشان در اداره‌ی امور کشور را ــ که حقّ آنها است ــ به دست بیاورند؛ ثالثاً یک تکلیف شرعی است که اینها را ما قبلاً هم عرض کرده‌ایم. و حقیقت این است که انتخابات متضمن منافع ملّی کشور است. هر کسی که به منافع ملّی کشور علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت میکند. توصیه‌ی من این است اوّلاً همه با همّت حرکت کنند و بیایند به اشخاص مورد نظر خودشان ــ که به آن رسیده‌اند ــ رأی بدهند؛ و این کار را هرچه زودتر انجام بدهند، این توصیه‌ی همیشگی ما است؛ یعنی نگذارند آخر شب و آخر وقت؛ همین اوّل وقت ــ اوّل روز، نیمه‌ی اوّل روز ــ بیایند رأی بدهند و جمعیّت در پایان روز متراکم نشود. و بعد هم در هر شهری به تعداد نامزدهای آن شهر رأی بدهند؛ مثلاً در تهران به سی نفر رأی بدهند واقعاً؛ اسم سی نفر را بنویسند؛ این خیلی کمک میکند به اینکه ان‌شاءالله مجلس، یک مجلس قوی باشد. از خداوند متعال میخواهیم که به ملّت ایران توفیق بدهد، خیر بدهد؛ و رحمت و برکت خودش را بر این ملّت ان‌شاءالله نازل کند و این انتخابات را هم مایه‌ی خیر و برکت برای این کشور قرار بدهد. از شما دوستان رسانه‌ای هم تشکّر میکنیم که زحمت کشیدید و باز هم زحمت خواهید کشید. والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته. خبرنگار: حضرت آقا از شما سپاسگزارم و متشکّرم.
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ شماره 2 دوفصلنامه علمی ـ تخصصی Islamic Political Studies «مطالعات سیاسی اسلام» منتشر شد دومین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی (انگلیسی) Islamic Political Studies به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دومین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی انگلیسی Islamic Political Studies «مطالعات سیاسی اسلام» مربوط به پاییز و زمستان 1398 منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http: jips.isca.ac.ir نمایه گردید. The Status And Foundations Of The Right To Peace And Security In Islamic Thought Seyed Javad Varaei Brotherhood In Faith And Its Justice-Promoting Functions In A State Of "Complex in Equality" Habbibollah Babaie Mehdi Karimi Justice In The Structure Of Government In Light Of Nahj Al-Balagha Letters Mahdi Shajarian Political Equality And The Issue Of Citizenship Rights In Contemporary Islamic Thought Ahmad Biglari Cultural-Political Development In The Islamic Republic Of Iran: Analysis Of Transformations Of 1990-1998 Mahmoud Shafiei The Islamic Republic Of Iran And The Way Of Solving Quintuple Crises With A Democratic Mechanism Reza Isania The Idea Of "Law" In The Iranian Tanzimat Period Mohammad Hadi Ahmadi (مطالعات سیاسی اسلام) Islamic Political Studies در بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)؛ پایگاه مجلات تخصصی نور (Noormags)؛ پایگاه استنادی سیولیکا (Civilica)، پرتال جامع علوم انسانی و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) نمایه می‌شود. 🌐https://eitaa.com/journals_isca/23
✅برگی از کتاب من و کتاب ص ۸۴ ♈️سخنان مقام معظم رهبری بدون مطالعه نباید خوابتان ببرد همة افراد خانة ما تقریباً، یعنی شاید بگویم هیچ استثنایی ندارد، شب همیشه در حال مطالعه خوابشان می‌برد. خود من هم همین‌طورم؛ نه اینکه وسط مطالعه خوابم ببرد؛ مطالعه می‌کنم، تا خوابم می‌آید؛ کتاب را می‌گذارم و می‌خوابم. همة افراد خانة ما همین‌طورند؛ یعنی وقتی که می‌خواهند بخوابند، حتماً یک کتاب پهلوی دستشان است. من فکر می‌کنم که همة خانواده‌های ایرانی باید این‌طوری باشند؛ من توقعم این است .
Najaf L: 🔴تازه های نشر🔴 مجموعه مقالات ارتباطات صدرایی؛ تبیین و بررسی برخی مفاهیم، نظریه‌ها، الگوها و غایات در فلسفه ارتباطات معاصر از منظر حکمت متعالیه صدرایی» به اهتمام ظهیر احمدی گردآوری شد. این مجموعه، حاصل پژوهش و نظریه‌پردازی پژوهشگران و نویسندگان آن در طول سه سال اخیر در حوزه «فلسفه ارتباطات» است. این پژوهش سعی می‌کند ابتدا با مطالعه و بررسی در برخی از نظریه‌ها، مبانی و الگوها و مسائل عمده‌ای از موضوعات مرتبط با رسانه‌ها و مطالعات ارتباطات، به سراغ حکمت متعالیه رفته و آن مسائل را از منظر و مکتب متعالیه مورد کاوش و مطالعه قرار دهد و در نهایت با استمداد از این مکتب، رهیافت‌ها، سیاست‌های ارتباطی و رسانه‌ای و نیز پاسخ‌هایی مبتنی بر حکمت متعالیه و اسلامی بدان‌ها ارائه نماید.
🔴تازه های نشر🔴 مجموعه مقالات ارتباطات صدرایی؛ تبیین و بررسی برخی مفاهیم، نظریه‌ها، الگوها و غایات در فلسفه ارتباطات معاصر از منظر حکمت متعالیه صدرایی» به اهتمام ظهیر احمدی گردآوری شد. این مجموعه، حاصل پژوهش و نظریه‌پردازی پژوهشگران و نویسندگان آن در طول سه سال اخیر در حوزه «فلسفه ارتباطات» است. این پژوهش سعی می‌کند ابتدا با مطالعه و بررسی در برخی از نظریه‌ها، مبانی و الگوها و مسائل عمده‌ای از موضوعات مرتبط با رسانه‌ها و مطالعات ارتباطات، به سراغ حکمت متعالیه رفته و آن مسائل را از منظر و مکتب متعالیه مورد کاوش و مطالعه قرار دهد و در نهایت با استمداد از این مکتب، رهیافت‌ها، سیاست‌های ارتباطی و رسانه‌ای و نیز پاسخ‌هایی مبتنی بر حکمت متعالیه و اسلامی بدان‌ها ارائه نماید.
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
اولین کتاب فلسفی در موضوع کرونا از متفکر مغربی "ادریس هانی" @Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
👆👆👆 نخستین کتاب فلسفی در موضوع کرونا از ادریس هانی: کوید 19 کاری می‌کند که سازمان‌ملل از انجام آن عاجز است. ادریس هانی اخیرا نوشته خود را با عنوان “فيلو- كورونا.. كوفيد19 يحرك الموجة الرابعة للحداثة” برای چاپ ارسال کرده است. این نخستین کتابی است که از منظر فلسفی به اپیدمی کرونا پرداخته است. هانی در این کتاب با تجزیه و تحلیل «روان‌شناسی فرد در قرنطینه» به پرسش از انسان و سرنوشت او در دوره پساکرونا پرداخته و آن را در مسائلی همچون «تجزیه سیستم‌های اجتماعی»، «تغییر قدرت»، و «مرکزیت خانه به مثابه پناهگاهی برای هستی و زندگی» جستجو می‌کند. هانی با گشت‌وگذاری که در فلسفه، سیاست، اقتصاد، روان‌شناسی و انسان‌شناسی و ادبیات و کلام انجام داده به تحلیل ابعاد مختلف از این تحول برآمده از کوید 19 پرداخته و آن را به مثابه تبلور سطحی از مکر طبیعی می‌داند که مکر تاریخی به معنای هگلی را به چالش می‌کشد. ادریس هانی در این کتاب، در جستجوی پتانسیل‌های هر دورۀ تاریخی، به کرونا و تأثیر آن در ظهور موج چهارم مدرنیته‌ی (در ادامه سه موج مدرنیته لئواشتراوس) اشاره می‌کند. وی می‌گوید: این اپیدمی ممکن است به مثابه یک آموزش و تمرین جمعی و جهانی برای استقبال از انقلاب ذهنی بشر باشد. ظاهرا این انقلاب تنها با تغییرات وجودی، با اپیدمی‌ها، با طاعون‌ها، و تغییرات محیطی تحقق خواهد یافت. از این منظر، کرونا توانسته است زخمی دیگر بر خودشیفتگی‌های مدرن وارد کند، زخمی که کمتر از زخم‌های خودشیفتگی‌های مذکور در ادبیات فروید نیست. به گفتۀ هانی، این زخم در پیکرۀ خودشیفتۀ زمانه را می‌توان در تضعیف جهانی‌گرایی، در بازگشت حق طبیعی، و همین‌طور تمرکز و توجه به «خیال فلسفی» مشاهده کرد. از نظر ایشان، در وضعیتی که آمار و ارقام و عقل و عقلانیت ابزاری حس افسردگی و یأس را تقویت می‌کند، «خیال فلسفی» تنها چیزی است که در وضعیت اپیدمی دوام آورده و موجب حفظ امنیت و معنویت در مواجهه با بیماری شده است. ادریس هانی می‌گوید کرونا و زمانۀ آن شاخص‌هایی دارد که برخی از آن شاخص‌ها الان پیدا نیست و در آینده رخ خواهد نمود. کرونا ممکن است کاری بکند که پیش از این سازمان ملل و نظام بین الملل نیز از انجام آن عاجز بوده‌ است. شاید کسانی که در این مسیر و در مسیر مواجهه و مبارزه با کرونا از دنیا رفته‌اند، شهدایی باشند برای ایجاد تحول در راستای ایجاد نظام جهانی جدید. هانی در این کتاب هم نظریۀ «برخورد تمدن‌ها»ی هانتیگتون را و هم نظریۀ «پایان تاریخ» فوکویاما را به چالش کشیده و می‌گوید که اکنون که غرب دچار اضطراب شده است و در عوض چین در حال ارسال خدمات درمانی به اروپا و آمریکاست، سخن از «پایان تاریخ» یا «برخورد تمدن‌ها» بی‌معناست. ادریس هانی با اشاره به این نکته که «کسی بر تاریخ حکومت خواهد کرد که بتواند دنیا را از کرونا نجات بدهد» می‌گوید هانتیگتون و فوکویاما در نظریات خود از این نکته غفلت کردند که چگونه اپیدمی‌ها و بیماری‌های فراگیر می‌توانند مراکز سرمایه‌داری را به گرسنگی کشانده و آرزو و رویای مدرنیته را پریشان کند.  @Habibollah_Babai
🌺لیست دروس استاد سید یدالله یزدان پناه که در این کانال بارگذاری شده است را تقدیم حضورتان می نماییم. ایشان در شهر آمل متولد و در سال 1361 تحصیلات خود را در حوزه علمیه قم آغاز نمود. وی فقه و اصول را از محضر بزرگانی چون آیات عظام حاج شیخ جواد تبریزی(ره) و مددی(دامت برکاته) و دروس معقول را نزد حضرات آیات حسن زاده آملی و جوادی آملی(دامت برکاتهما) آموخت. استاد یزدان پناه از سال 1371 تا کنون به تدریس در حوزه و دانشگاه اشتغال دارد و عضو مجمع عالی حکمت و مدیریت گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی را بر عهده دارد. ✅ صوت ها را به دو صورت زیر می توانید بدست آورید: 1️⃣ دانلود رایگان از همین کانال با لمس نمودن بر روی موارد زیر. 2️⃣ دریافت صوت ها (همین مجموعه که 3 گیگ است یا تمامی صوت های دروس و اساتید کانال که 625گیگ می باشد و مجموعه ای بی نظیر و عالی است) بصورت هارد یا فلش ، درب منزل تان که هزینه پستی و حق الزحمه اندکی نیاز دارد با مراجعه به آیدی حقیر: @mohamadbakhshi1 1.👈اصول و مبانی حکمت صدرایی 2.👈مبحث اشراق 3.👈شرح زیارت امین الله 4.👈اسرار نماز . لینک کانال: http://eitaa.com/joinchat/2866675732C0bad970ead
🔴بحران کرونا و تنگناهای علم سیاست مدرن( امکانی برای نقد علوم سیاسی موجود و گشودن افقی نو پیش روی دانش سیاست در ایران) 🖋 محسن جبارنژاد دوشنبه ۸ اردی بهشت ۹۹ روزنامه فرهیختگان صفحه اندیشه
سکولاریزاسیون کرونایی و انفعال حوزه‌های علمیه بسیاری از نخبگان در حوزه و دانشگاه، هنوز عقلانیت پشتیبان در تعطیلی مساجد و نماز‌های جمعه و اماکن متبرکه را نمی‌دانند و راز انفعال حوزه و تبعیت آن از تمامی دستورات دولتی و پزشکی را نیز درک نمی‌کنند. ای کاش بزرگواران تصمیم‌گیر در حوزه‌های علمیه، تاریخ سکولاریزاسیون در جهان غرب (و همین‌طور جهان اسلام) را این روزها بیشتر مرور کنند و ببینند سکولاریزاسیون نه یک فرایند فلسفی بلکه یک فرایند اجتماعی و مهم‌تر از آن یک فرایند روانی و احساسی بوده است (کتاب دین و نگرش نوین از استیس). آنجا که مزاج جامعه تغییر می‌کند و آنجا که عادت‌ها دگرگون می‌شود، و آنجا که مناسک دینی و دینداری اجتماعی در شلوغی بازار متوقف می‌شود، اصل دینداری به صورت طبیعی به محاق می‌رود. هستند برخی از روحانیانی که امروز با ژست همراهی با علم و نوگرایی و با تأکید بر قاعدۀ «لا ضرر» به دینداری خانگی و معنویت‌های فردیِ درانزوا توصیه می‌کنند، لیکن نمی‌دانند که سکولاریزاسیون حداقلی (یا سکولاریزاسیون مهربان) به شکل طبیعی و ناخواسته راه را برای سکولاریزاسیون حداکثری (سکولاریزاسیون نامهربان و الحادی) هموار می‌کند. آنچه در این باب جالب است درک بهتر برخی از جریانات سکولار در ایران از جایگاه و اهمیت مسجد و حرم و نماز جمعه در جامعه ایران امروز است. این طیف هوشمندانه کرونا را فرصتی طلایی می‌دانند و برای تعلیق مناسک‌ (و شاید حذف شریعت و ترویج طریقت‌های نوظهور معنوی) از میان برخی تیشرت‌پوشان حوزه هم یارگیری می‌کنند و تأخیر و یا تعطیلی امکان مذهبی را به زبان حوزه و دانشگاه تئوریزه می‌کنند. از این منظر، تبلیغات منفی علیه قم و عتبات مقدسه، تبلیغ علیه روحانیت، تبلیغ علیه تولیت‌های اماکن مقدسه، و حتی جوسازی علیه طب موسوم به «طب اسلامی» (با تمامی حواشی‌ای که داشته) همه ذیل یک پروژه و برای ماموریتی واحد شکل گرفته و آن هدم و هتک دینداری اجتماعی (و حذف کارکردهای سیاسی و منطقه‌ای و هویتی مناسک اسلامی) است. انفعال حوزه که بخشی از آن به خاطر فقدان استقلال لازمِ حوزه علمیه در برابر دولت است موجب گشته که حوزه به راحتی تحقیرها، کنایه‌ها، و طعنه‌های مقامات سخنگو در دولت را تحمل کند و آنگاه به جای موضع‌هایی از سر قدرت و اعتبار، به سمت تیم کارشناسی دولت غش کند و با ضعفی آشکار و آزاردهنده مایه سرگشتگی و سرگردانی طیف وسیعی از مومنان در زیست دینداری شان شود. امروز به جای اینکه حوزه و متولیانِ آن امر دینداری مردم را تمشیت کنند جا را به گونه ای خالی کرده اند که دینداران و گاه طلبه های جهادی مجبورند دینداری شان را از دولت و نهادهای مربوطه گدایی کنند. حوزه‌ اگر نتواند مسائل داخلیِ مربوط به دینداری در ایران را تدبیر کند، بی‌شک از نقش‌آفرینی در تحولات دینیِ جهان اسلام مثل حج و اربعین نیز بازخواهد ماند. آنگاه ادعای تمدن‌گرایی برای چنین حوزه‌ای بیشتر یک ادعای لوکس و فیک خواهد بود تا ادعایی واقعی و اثرگذار. @Habibollah_Babai