سلسله نشست های علمی ( صد و پنجاه و سومین نشست)
📒حکمرانی در قرآن ( جلسه 153)
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: شنبه 12 شهریورماه 1401 ساعت 13:45 الی 15
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
ملاصدرا و نقشه راه خوانش حکمت متعالیه جلسه نهم.mp3
22.31M
#ملاصدرا_و_نقشه_راه_
#خوانش_حکمت_متعالیه
#دکتر_امامی_جمعه
#حکمت_متعالیه
📒ملاصدرا و نقشه راه
📒خوانش حکمت متعالیه جلسه نهم
👤ارائه دهنده: دکتر سید مهدی امامی جمعه
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/HNQ6w
⬅️مجری: خانه طلاب اصفهان
📅زمان: چهارشنبه 9 شهریور ماه 1401
🌐https://eitaa.com/isca_seda/4876
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
رویارویی «ایرانراه» با «ایرانشهر» در گفتوگوی «فرهیختگان» با علی هادوی
ایرانراه؛ الگویی برای اندیشه سیاسی ایران
ایرانشهری بهعقیده من بیشتر مبتنی بر یک اندیشه پولیسی و غربی است، با اینکه مدعی است «موضوع من ایران و تاریخ ایران است»؛ اما وقتی فلسفه تاریخ میچیند، شاهد هستیم که نتیجتا به انحطاط میرسد. انحطاط مقولهای است در فلسفه تاریخی که برآمده از پارادایم «شهر» (پولیس یونانی) است، اگر به «راه» بیندیشیم، انحطاط در آن راه ندارد. من شعاری برای این ماجرا دارم: شهرها انقطاع راهها هستند و راهها استقرار شهرها. راه آنجایی که به شهر برسد انقطاع پیدا میکند. بنبست اندیشه ایرانی زمانی است که با اندیشههای شهری سنجیده شود. ایران بهعنوان راه، معنابخش به سایر کشورهاست. از سوی دیگر، بهنظرم بسیاری اندیشهها که از ایران صحبت میکنند، اصرار دارند که به ایران مبدئیت دهند. در تمام حوزهها ایران و تاریخ ایران را پیشتاز بدانند، مثلا مصرانه اعلام میکنند افلاطون اندیشهاش را از ایرانیها گرفته است یا ساختار و بافتارهای سیاسی همه مدلهایی است که ما در ایران داشتهایم، و از ایران به خارج نشت پیدا کرده، اینها بحثهای درستی نیست و گاه در مباحث ایرانشهری نیز مطرح میشود. این روش همان چیزی است که هگل در مواجهه با ایران یا چین درباره آن صحبت میکند یا وقتی به آفریقا میرسد اینگونه حرف میزند، میخواهد دیگری را ابژه قرار دهد. در فرهنگ اندیشه ایرانشهری نیز، دیگری بهعنوان یک ابژه نگریسته میشود. ابژه دانستن دیگری، یعنی ایجاد یک نظام مرزبندی شده و غیراخلاقی. نظامی که «غیر من» میسازد درپی تحقیر یا تخریب است. در نگرش ایرانراهی مرزبندی وجود ندارد، شاهد آنکه در تاریخ ایران چیزی تحتعنوان عجم و بربر نداشتهایم، و مفهوم ایران و انیران هم ناظر بر جنبههای جغرافیایی است نه سوگیری هویتی، ملیتی و نژادی. غرب در همین دوران مدرن، با آن همه شعارهای بشردوستانه اما همچنان نگاهش به آفریقا یا حتی آسیا، به چشم یک ابژه است و نگاه انسانی نسبت به آن ندارد، که این محدود به امروز نیست عرض کردم از قرن هجدهم مثلا هگل همینگونه نگاه میکند، نگرش او در کتاب عقل در تاریخ، نسبت به ایران، چین و آفریقا مبتنیبر ابژگی است. لذا اولین تفاوت این است که ما مرزبندی نداریم، من و دیگری نداریم. در ایرانراه ترابط داریم، همانقدر که آموزش دادیم همانقدر آموختیم. دومین نکته مساله انحطاط است، آقای جواد طباطبایی از انحطاط صحبت میکند و مدعی است در فرهنگ اندیشه سیاسی تاکنون درباره انحطاط صحبت نکردیم و این مساله را یک نقیصه بزرگ معرفی میکند، درحالیکه از نگاه بنده چنین پرداختی لزومی نداشته؛ چراکه انحطاط برای راه نیست، انحطاط برای پارادایم شهر است شهرها منحط میشوند و از بین میروند. راه ذات استمرار دارد و از بین رونده نیست. راه تماما توالی حضور است و موجودیت شهری ندارد. راه حضور هستیشناختی دارد. (روزنامه فرهیختگان، 14 شهریور 1401)
هدایت شده از Sharif
نقدی بر گفتوگوی ابراهیم فیاض با «فرهیختگان» درباره فلسفه ملاصدرا
جمهوری اسلامی، تحقق نظریه تکاملیافته ملاصدرا در فلسفه سیاسی است
درحقیقت جمهوری اسلامی، تحقق نظریه تکاملیافته صدرالمتالهین درفلسفه سیاسی است، هم تکامل و هم تحقق نظریه سیاسی صدرالمتالهین توسط امام صورت میپذیرد.
اگر برای مخاطب عام، بخواهیم حرکت جوهری را با رسم شکل نشان دهیم میبایست از شاهکار نقاشی استاد فرشچیان استفاده کنیم. هنرمند بزرگ ایرانی در تابلوی «نیایش» مردی تصویر کرده است که همه از جنس دود و مدام درحال حرکت است. شاید اگر ملاصدرا نقاش بود و میخواست ادعای خود را در حرکت جوهری تصویر کند چنین تابلویی ترسیم میکرد. به تعبیر شهید مطهری، حرکت جوهری به ما میگوید هیچچیزی در عالم ساکن و ثابت یافت نمیشود و حرکت در سراسر عالم نفوذ کرده است.
[...]
ادعای هفتم: فلسفه ملاصدرا موجب سقوط سلسله صفویه (1135- 907 ق) میشود.
دوام حکومت مقتدر صفویه پس از رحلت ملاصدرا بیشتر از 85 سال نیست. بررسی دلایل سقوط این سلسله عظیم برعهده تاریخپژوهان است اما آنچه به فلسفه مربوط میشود و آگاهی از تاریخ زندگی ملاصدرا حتی در حد رمان «مردی درتبعید ابدی» نادر ابراهیمی نیز کفایت میکند، هجران، تبعید و عزلت ملاصدرا در حکومت صفوی است و بنابراین اگر فلسفه ملاصدرا نسبتی با سقوط صفویه داشته باشد منطقا و با تکیهبر شواهد تاریخی باید گفت طرد ملاصدرا توسط حاکمان صفوی موجب سقوط آنها شده است نه بهرهمندی از فلسفه ملاصدرا.
آغاز حیات فلسفه ملاصدرا مربوط میشود به سالهای پس از سقوط صفویان و تلاشهای قدرشناسانه مرحوم بیدآبادی (1197ق) از علمای عصر افشاریه که حدودا 100سال بعد از رحلت ملاصدرا متولد شده است. درحقیقت تولد فلسفه ملاصدرا بهدلیل هجران و عزلت و تبعید که از جانب حاکمان صفویه بر ملاصدرا تحمیلشده حدودا یک قرن بعد از رحلت ملاصدرا است. حال چگونه میتوان ادعا کرد فلسفه ملاصدرا باعث سقوط صفویه شده است!؟
روزنامه فرهیختگان ،۱۳ شهریور ۱۴۰۱
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
سلسله نشستهای درس گفتار «ملاصدرا و نقش عشق و زیبایی در نظام خانواده و جامعه»
👤با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان
🌹 نشست هفتم: ملاصدرا و جنبه های اجتماعی و خانوادگی زیبا شناسی و عشق ورزی
🔸 سه شنبه 22 شهریور ۱۰ صبح
🔹 مشاهده آنلاین: dte.bz/1001
📝 ثبت نام: dte.bz/01041
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
ملاصدرا و نقش عشق و زیبایی در نظام خانواده و جامعه جلسه هفتم.mp3
29.39M
#عشق_و_زیبایی_در_نظام_خانواده_و_جامعه
#درسگفتار
#حکمت_متعالیه
#سید_مهدی_امامی_جمعه
⬅️مجموعه درس گفتار «ملاصدرا و نقش عشق و زیبایی در نظام خانواده و جامعه» جلسه هفتم
⬅️نشست هفتم: ملاصدرا و جنبه های اجتماعی و خانوادگی زیبا شناسی و عشق ورزی
👤با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/molasadra_eshq-07
⏰سه شنبه 22 شهریور ماه 1401
🌐https://eitaa.com/isca_seda/4933
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
حوزه/ شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی با اعطای رتبه علمی پژوهشی به Journal of Islamic political studies موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی با توجه به نظر ارزیابان و مصوبه کمیسیون نشریات علمی حوزوی با اعطای رتبه علمی پژوهشی به Journal of Islamic political studies موافقت کرد.
بر اساس این گزارش: این نشریه به صاحب امتیازی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیرمسئولی نجف لک زایی و سردبیری منصور میر احمدی به صورت دو فصلنامه منتشر می شود.
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰 سلسله نشستهای درس گفتار «ملاصدرا و نقش عشق و زیبایی در نظام خانواده و جامعه»
⬅️با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان
🌹 نشست هشتم : ادامه مبحث ملاصدرا و جنبههای اجتماعی و خانوادگی زیباییشناسی و عشقورزی
🔸 سه شنبه 29 شهریور ۱۰ صبح
🔹 مشاهده آنلاین: dte.bz/1001
📝 ثبت نام: dte.bz/01041
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
⬅️سلسله نشست های علمی فلسفه فقه سیاسی
📒ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه
⬅️نشست هشتم: فلسفه شریعت در حکمت متعالیه
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی
📒دبیرعلمی: جناب آقای دکتر شریف لک زایی
⏰زمان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۳۱ساعت ۱۰ الی ۱۳
💠مکان: قم-پردیسان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن جلسات پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
⬅️لینک ورود به جلسه:
🌐 Dte.bz/cptconf
💠مجری:پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسے و مرکزهمکاری های علمی و بین الملل
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
انقلاب اسلامی، یک حرکت تحولیِ تمام نشدنی است که با پیروزی در سال 1357 تازه آغاز شده و تا رسیدن به هدف که ظهور امام زمان (عج) است ادامه پیدا می کند. بر این اساس، انقلاب مادر، دگرگونی نظام سیاسی از شاهی، طاغوتی و غربی به اسلامی است اما در ادامه باید مستمراً صدها انقلاب در عرصه های گوناگون رخ دهد که خود این را می توان با حرکت جوهری ملاصدرا تطبیق داد.
متن کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی در نشست امام خمینی، انقلاب اسلامی و فلسفه صدرایی:
https://scih.ir/MQYuG
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
@icihch