📌خلاصه درس گفتارهای تصوف (۷)
◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱ / امت واحده
◾️حجت الاسلام و المسلمین مزرئی
۷- توضیح برخی اصطلاحات
- کرسی نامه : سند سلسله است. کرسی نامه ها دارای انواعی هستند. ذکر، خرقه، صحبت.
- سلسله : ادامه زنجیر واره مثل سلسله قادریه
- طریقت : ادامه پیدا کردن مسیر و آداب و رسوم در قالب یکی از گروه های پیروان آن سلسله مثل طریقت خالدیه قادریه.
-خرقه[1] : مدرک مرید ها طبق سطح آنها خرقه بوده است. مستندشان هم روایتی است از پیامبر (ص) که خودش خرقه پوشید و یا به ام خالد خرقه داده است . خرقه در واقع نشانه ی زهد است. اعتبار خرقه هم از این جهت است که علم، مصاحبت و ذکر را نشان دهد. تعدد خرقه ارادت را هم برخی جایز نمی دانند و برخی هم از باب کمال میگویند اشکال ندارد. مشهور ترین انواع خرقه : خرقه ارادت، خرقه تبرک، خرقه ولایت.
-شلوار در فتوت : در جریان فتوت بجای خرقه، شلوار استفاده میکردند. ورزش های زورخانه ای در دوران صفویه محل بروز و ظهور فتوت ها بوده است.
- در طریقت ها هم ابتدا قطب داریم، بعد شیخ المشایخ و بعد مشایخ. در تشیع قطب یکی است ولی در اهل تسنن قطب ها زیاد هستند.
-اقسام پیر در تصوف :1) پیر دلیل، 2) پیر طریقت، 3) پیر صحبت، 4)پیر خرقه.
- پیر دلیل : شیخی که طالبان را به دریافت خدمات راهنمایی میکند
- پیر طریقت : مسول تلقین ذکر و فکر به مریدان است
- پیر صحبت : خطرات و شبهات را به مریدان گوشزد میکرده و رفع مانع برعهده اش بوده است.
- پیرخرقه : اعطاء خرقه ارادت به مریدان کامل بر عهده او بوده است.
- مشایخ ماذون یعنی کسانی که ادعا شده که از طریق اهل بیت (س) به پیامبر می رسند :
1)اویس قرنی از طریق حضرت علی (ع)
2)حسن بصری از طریق حضرت علی (ع)
3) کمیل نخعی از طریق حضرت علی (ع)
4)ابراهیم ادم از طریق حضرت سجاد (ع)
5) بایزید بسطامی از طریق حضرت صادق (ع)
6) شقیق بلخی از طریق حضرت کاظم (ع)
7) معروف کرخی از طریق حضرت رضا (ع)
[1] جهت مطالعه بیشتر به مقاله خرقه نوشته محمد رضا عدلی در سایت مرکز بزرگ دائرة المعارف اسلامی مراجعه کنید.
@iuuu_Qom
📌خلاصه درس گفتارهای تصوف (۸)
◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱/ امت واحده
◾️حجت الاسلام و المسلمین مزرئی
۸- معرفی کوتاه دو سلسله قادریه و نقشبندیه
-برخی از سلسله های اصلی تصوف عبارتند از : سهروردیه، مولویه، کبرویه، ذهبیه اغتشاشیه، نعمت اللهی، قونیه، بکتاشیه، رفاعیه، نقشبندیه، جمالیه، قادریه، پیرحاجات.
- در ایران قادریه و تقشبندیه از مهمترین طریقت های موجود هستند.
- قادریه : منسوب به عبدالقادر گیلانی (جیلانی) هستند. ریشه در عراق دارد و نخستین طریقتی است که وارد غرب آفریقا شده است. به خانقاه هایشان میگویند قادری خانه. در ایران قادریه صوله ای و کسنزانیه حضور پر رنگی دارند. قادری های کسنزانیه معتقدند که شیعه هستند. ساز و تنبور برای قادریه ها است. اینان دارای ذکر جلی هستند و حلقه دارند و ذکر میگویند.
- نقشبندیه : در ایران توسط شیخ عثمان زین الدین ترویج شده است. خالدیه، سیفیه، مجددیه، احراریه از مهمترین شاخه های آنان در ایران هستند. اینان ذکر خفی داشته و بعضا حرکاتی همچون پریدن هم دارند البته در سیفائیه این حرکت ها بیشتر دیده میشود. نقشبندیه طرفداران زیادی دارد. این محبوبیت بدلایل زیر می باشد :
1) در زندگی مردم جاری است و با آنها عجین است .
2) به مریدان و پیروان سخت گیری نمی کنند.
- 11 اصل تاسیس کرده اند : نظر بر قدم، هوش در دم، سفر در وطن، بازگشت، نگاهداشت، یادداشت، وقوف زمانی، وقوف عددی، وقوف قلبی، یادکرد، خلوت در انجمن.
خیلی از این موارد در شریعت هم هست. نگاه نقشبندیه این است که با خدا باش و کارهایت را انجام بده.
@iuuu_Qom
12.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 ۱۸ اسفند روز بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی
◾️دکتر عبدالجواد فلاطوری :
سید هرچه بیشتر به تفكر و مطالعه و مبارزه میپرداخت ، در این عقیده ثابتتر و بر این رأی پابرجاتر میشد كه : تنها علت پیشرفت مسلمین صدر اسلام و یگانه مایه رسیدن به آن سیادت بلند پایه و تمدن خیره كننده این بود كه آنان معنی دین را آنطوری كه هست فهمیده و با قلبی لبریز از خلوص تمام دستورات عملی آن را به كار بسته و بدون زیاد و كم به مورد اجرا میگذاشتند. به همین میزان سر انحطاط و پستی و عقبماندگی و زیر دستی مسلمین قرون بعدی ( بخصوص این قرون اخیر ) بیاطلاعی و نفهمی یا كژفهمی حقایق دین و بكار نبستن دستورات عملی و مسخ احكام واقعی آن بوده ، تا وقتی از روی دلبستگی در پی حقایق نرفته و آنها را طوری كه هست نفهمند و تا موقعی كه طبق آن عمل ننموده ، به موجب آن قیام و در مقابل وزش بادهای مخالف از خود استقامتی نشان ندهند ، روی رستگاری و ترقی را نخواهند دید .
📗 مقاله : تشكیل جبهه آزاد شاهكار مبارزات ضد استعماری سیدجمال الدین اسد آبادی
#سید_جمال_اسد_آبادی
@iuuu_Qom
📌آسیبشناسی عدم تحقق وحدت اسلامی و تقریب مذاهب از منظر آیت الله علیدوست
1. حضور اندیشههای افراطی و تکفیری: ریختن خون مسلمانان توسط گروههای جهادی و تکفیر شیعیان، نمونههایی از رفتارهای افراطی است که مانع تحقق وحدت میشود.
2. تنزل به بهانۀ تقریب: برخیها به بهانۀ تقریب از اصولی مانند «امامت» تنزل کرده و یا بدین بهانه، برای برخی شخصیتها تقدستراشی میکنند. این دو حرکت، مانع حرکت همگرایی بین مذاهب میشود.
3. عدم طرح معارف مناسب مخاطب: آنچه به عنوان معارف مناسب مخاطب در سطح ادیان و سطح انسانی باید توسط مبلغان و مروّجان مطرح شود، مورد غفلت واقع شده و همین امر، مانعی برای درک و تعامل درست بین آنها میگردد.
4. تمرکز بر محورهای اختلاف: پررنگ کردن و تشدید نقاط اختلافی بین مذاهب و ادیان، چیزی جز دوری و تفرقه را به دنبال نخواهد آورد.
5. عدم نگاه تمدنی به جهان اسلام: نبودِ نگاه فرامکانی و فرازمانی باعث شده تا برخی قائل به تاکتیکی بودن وحدت باشند؛ در حالی که اگر معتقد باشیم که جهان اسلام باید به تمدن برسد، آنوقت خواهیم دید که وحدت یک استراتژی است.
6. عدم سعۀ صدر و گذشت: لازمۀ ایجاد وحدت، داشتن راهکار و برنامههایی برای تحول در انسان به معنای ایجاد سعۀ صدر و گذشت است که اگر این دو ویژگی محقق نشود، تعامل واقعی به دست نخواهد آمد.
📗برگرفته از کتاب حق هستی، اندیشه های تقریبی آیت الله علیدوست
@iuuu_Qom
اتحادیه بین المللی امت واحده برگزار می کند :
📌بررسی نقش ترجمه آثار فکری اسلام گراهای اهل سنت در انقلاب اسلامی ایران
با حضور آقای یاسر عسگری
◽️زمان : دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰
◾️مکان: قم- کتابخانه مرکز بررسی های اسلامی
@iuuu_Qom
📌راهکارهایی در جهت تقریب ادیان و وحدت مذاهب در نگاه آیت الله علیدوست :
1. معارف انسانی: معارف دینی را میتوان به تناسب محتوا و مخاطب، در سه قسم دستهبندی کرد:
الف) معارف مذهبی: بخشی از محتواها مناسب مخاطبِ درونمذهبی است.
ب) معارف دینی: بخشی از محتواها مناسب مخاطبِ ادیانی است.
ج) معارف انسانی: بخشی از محتواها مناسب مخاطبی است که فارغ از دین و مذهب باید بدان نگاه کرد.
ما باید بتوانیم به تناسبِ هر مخاطب، محتوای مناسب او را ارائه دهیم، نه اینکه محتوای مناسب شیعه را به مخاطب ادیانی و محتوای ادیانی را به جوامع بشری ارائه دهیم. در واقع باید بیشترین تمرکز ما بر معارف فرادینی باشد، تا درونمذهبی و دروندینی. در این راستا برخی مکتوبات و تراث شیعی هستند که ظرفیت احیا داشته و باید محوری باشند برای اتحاد با دیگران، و برخی تراث ظرفیت محور شدن را ندارند؛ برای نمونه:
- «صحیفه سجادیه» از جمله آثاری است که فقط به شیعه اختصاص ندارد و نه تنها اهلسنت، بلکه دیگر ادیان نیز میتوانند از آن استفاده کنند. این کتاب باید یکی از محورهای اتحاد در جهان اسلام باشد. به غیر از ادعیۀ صحیفه سجادیه، دیگر ادعیه ما، همچون «کمیل» و «عرفه» نیز ظرفیت نشر جهانی دارد.
- «نهجالبلاغه» یکی دیگر از آثاری است که محتوای قابل عرضهای برای جهان اسلام و دیگر جوامع بشری دارد.
- برخی آثار نیز فقط مناسب مخاطب شیعی است و ظرفیت برقراری ارتباط با جهان اسلام را ندارد؛ مانند «وسائل الشیعه» و «بحارالأنوار».
2. برادریِ انسانی: برای تحقق برادری و شروع ایجاد رابطۀ برادری با دیگران، صرف انسان بودن کافی است و آنچه مانع تحقق این برادری میشود لجاجت، اختلافهای سیاسی، مذهبی و فرهنگی، و روحیۀ تعصب است. آنچه در قرآن به آن تأکید شده است، برادری با دیگران فارغ از هر نوع اختلافی است. پیامبر اکرم(ص) نیز بارها بر این اصل تأکید کرده و فرمودند: «لَا یرَی أحداً الَّا قَالَ هُوَ خَیرٌ منِّی»[1]؛ هر کسی را میبیند،میگوید: او از من بهتر است.
3. خانۀ مشترک بشریت: مجموعۀ باورها و عملکردهای مشترک انسانها در ادیان و مذاهب مختلف، میتواند خانهای مشترک را به ارمغان بیاورد. برخی از این باورهای مشترک عبارتند از:
ـ عالم نشانۀ خداست؛
ـ دکترین حقّ هستی (داشتن نگاه مهربانانه به هستی)؛
ـ بازگشت هستی به خدا (باید بیشتر مورد توجه حکام سیاسی واقع شود)؛
ـ موعودگرایی (میتواند در جوامع دینی ایجاد نشاط و امید کند)؛
ـ جهانِ عاری از هر گونه سلاح کشتاری؛
ـ عدالت در برخورد با تروریسم؛
ـ مبارزه با افراطگرایی توسط ایجاد مدارس معتدل دینی.
4. محبت اهلبیت(ع): آنچه باید در زمان معاصر ما محور وحدت و تقریب بین مذاهب باشد، محبت به خاندان اهلبیت(ع) است.
5. تصوف: تصوف، ظرفیت بزرگی برای مبارزه با جریانهای افراطگرا در جهان اسلام دارد.
6. بیان اعتقاد و تاریخ خود، فارغ از توهین و بدون اینکه از مقدسات دیگران حرفی بزنیم و یا احساساتشان را جریحهدار کنیم.
[1]. الخصال، ج2، ص433.
📗برگرفته از کتاب حق هستی، مروری بر اندیشه های تقریبی آیت الله علیدوست
@iuuu_Qom
#اتحاد_انقلابی
استاد محمدرضا حکیمی (ره) :
- من دوباره انقلابیون جهان را به یک <<اتحاد انقلابی>> فرا می خوانم. ما اگر یک <<اتحاد انقلابی>> داشته باشیم می توانیم تا حدودی به آن غایت بشری که عدل جهانی است دست یابیم، تا در سایه آن محروم ها، مظلوم ها، یتیم ها، له شده ها و همه انسان ها رشد کنند و به رشد انسانی برسند .
- ما امروز باید بر گسترش <<فرهنگ انقلابی>> تاکید کنیم، حتی جوانان را انقلابی پرورش دهیم، که یکی از وظایف آنان، ضمیمه شدن به انقلاب ها است، و نگذاریم مذاهب و مسلک های مختلف ما مانع از این <<اتحاد انقلابی>> بشود.
- اکنون و در این شرایط باید هر انسان آگاه، با هر طرز فکر و اعتقاد، برای نجات انسان و انسانیت تلاش و جهاد کند.
چنانکه قرآن کریم نیز -در بیانی عام- فرموده است : (فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما). <۹۵-نساء>
- در صف انقلاب، در مقابل مستکبران جهان و ستمگران به انسان بایستید... .
📗قرآن و قبله، ص ۴۴-۴۶
#علامه_حکیمی
#اتحاد_انقلابی
#فرهنگ_انقلابی
@iuuu_Qom
📌آیا زندگی ما به زندگی امام علی <ع> شباهتی دارد؟
امام موسی صدر :
- برادران ما در لبنان که نمایشگاه مذاهب و ادیان گوناگون است، نماینده علی بن ابیطالب (ع) هستیم و مردم اعمال ما را به حساب حضرت میگذارند. حال اگر اعمال و کردار ما مناسب پیروان آن حضرت نباشد وجودمان نه تنها موجب بزرگداشت آن حضرت نخواهد بود بلکه برعکس موجب بدنامی او خواهد شد.
- امام یعنی الگو و اسوه؛ آیا زندگی ما به زندگی امام علی(ع) شباهتی دارد؟ اگر حضرت امروز در میان ما بود - البته شکی نیست که حضرت با روح و رسالت و دعوت و جهاد و تعالیم و دستور هایش در میان ما حضور دارد آیا از وضعیت اجتماعی ما رضایت داشت؟
- آیا این وضعیتی که ما در برابر اسرائیل داریم و این ذلتی که از خود نشان می دهیم، مورد رضایت او بود؟! اگر او در میان ما بود، رضایت می داد که این همه انرژی و تلاش خود را به ضرر منافع خود به کار بگیریم یا بر ضد برادران و همسایه های مان استفاده کنیم؟ آیا راضی بود که به همسران خود ظلم کنیم یا اینکه در تربیت فرزندانمان کوتاهی کنیم هرگز.
📗ارجنامه انسان، ص ۹۰
#امام_علی
#امام_صدر
*شهادت امیرمومنان علی بن ابی طالب <ع> تسلیت باد *
@iuuu_Qom
📌آزمون مسلمانی
◾️استاد محمدرضا حکیمی (ره) :
از سال ۱۹۴۸ که (غصب بزرگ تاریخی) و جنایت هولناک اعصار، به منظور ایجاد غده ای سرطانی در بلاد اسلام، یعنی تشکیل دولت متجاوز و غاصب اسرائیل آغاز گشت، شهر غزه نیز - به مرور - مورد صدمه ها و تهاجم ها قرار گرفت. از اصول مسلم اسلام ( نیز از اصول مسلم عقلایی) این است که مسلمانان باید همواره و در هر شرط و وضع از دین خود (اسلام) و مسلمانان دفاع کنند، و پشت و پشتیبان یکدیگر باشند، و در برابر هرگونه حمله و تهاجم دست در دست یکدیگر بگذارند، بلکه مانند (یک دست) شوند و مقاومت کنند، و به حمله ها و تهاجم آنها پاسخ دهند، و موجودیت دین خدا و قرآن کریم و قبله معظمه و خود و دیگر مسلمانان را مصون دارند. این امر جای هیچگونه شبهه ای و تعللی ندارد .
این حدیث مسلم که پیامبر اکرم (ص) فرموده است :هرکس فریاد کمک خواهی مسلمانی را بشنود و به کمک او نشتابد مسلمان نیست.
کسانی چند را از علمای مدعی مسلمانی و حکام سرزمین های اسلامی از حوزه مسلمانی را خارج می کند. چگونه میتوان کسانی را - از عالم، مفتی، ملک ،رئیس جمهور و ...- مسلمانان دانست که نهتنها به فریاد مسلمانان نرسیدند، بلکه فتوا به حرمت کمکرسانی به فلسطینیها دادند یا راه رسیدن کمک های شیعه ایران را به آن مظلومان و ستمدیدگان نگشودند؟ و با همه قدرت شیطانی، به دشمنان جنگی اسلام کمک کردند؟
و قابل توجه است که فریاد کمک خواهی غزه، از میان خون و آتش، چنان به وسیله رسانه های ایران و برخی کشورهای دیگر به گوش مردم جهان رسید و تصاویر فاجعه بزرگ چنان پخش شد که اندک عذری برای کسی باقی نگذاشت .
📗قرآن و قبله، ص ۱۲۴
@iuuu_Qom