📌منظور از گفتگوی بین ادیان چیست؟
▪️حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسجد جامعی :
- شاید بتوان گفت مراد از گفتگوی بین ادیانی این است که طرفین ضمن گفتگوی خلاق و سازنده، درباره مسائل و مشکلات مبتلا به همفکری و هماندیشی کنند.
- برای نمونه امروز مسئله محیط زیست یا کمبود آب یک معضل واقعی است که ازقضا ما نیز در ایران به آن گرفتار هستیم. حتی چندی پیش در شهر پربارانی مانند رم نیز آب را جیره بندی کرده بودند.
- با این ملاحظه از نظر عرف امروز مقصود از گفتگوی بین دینی این خواهد بود که افراد گوناگون که هر کدام به دین اعتقاد یا نوعی تفکر وابستهاند، دور یکدیگر جمع شوند ونه در درباره حق و باطل بودن مرامهایشان بلکه درباره مسئله واقعی مانند محیط زیست یا آب گفتگو کنند و پس از روشن شدن نظرات و ایدههایشان راهکارهایی برای حل یا کاهش مشکل ارائه دهند.
- بنابراین امروزه مراد از گفتگوی بین دینی این است که افرادی متعلق به ادیان مختلف و حتی دارای مبانی و مرامهای چه بسا غیر دینی در مورد مسائل مشترک مبتلا به صحبت و فکری کنند. نمونهای از این نوع گفتگوها با هدف مهار گسترش ایدز صورت گرفت که در جهان و به ویژه در آفریقا بسیار موفق آمیز بود .
📗کلمه السواء، ص۳۲
#گفتگوی_بین_ادیان
#مسجد_جامعی
@iuuu_Qom
📌رسالت زینب (س) در قیام عاشورا
▪️استاد علی شریعتی :
- آری، هر انقلابي دو چهره دارد؛ خون و پيام! رسالت نخستين را حسين(ع) و يارانش امروز گزاردند، رسالت خون را، رسالت دوم، رسالت پيام است. پيام شهادت را به گوش دنيا رساندن است.
- زبان گوياي خونهاي جوشان و تنهاي خاموش، در ميان مردگان متحرك بودن است. رسالت پيام از امروز عصر آغاز ميشود. اين رسالت بر دوشهاي ظريف يك زن، «زينب» (س)! ـ زني كه مردانگي در ركاب او جوانمردي آموخته است!
- و رسالت زينب (س) دشوارتر و سنگينتر از رسالت برادرش. رسالت زينب پيامي است به همه انسانها، به همه كساني كه بر مرگ حسين(ع) ميگريند و به همه كساني كه در آستانه حسين سر به خضوع و ايمان فرود آوردهاند، و به همه كساني كه پيام حسين(ع) را كه «زندگي هيچ نيست جز عقيده و جهاد» معترفند.
- آنها كه رفتند، كاري حسيني كردند، و آنها كه ماندند، بايد كاري زينبي كنند وگرنه يزيدياند.
📗برگرفته از کتاب حسین وارث آدم
#عاشورا
#شریعتی
@iuuu_Qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اِلى الحُسَينِ نَعود
حُبُّ الحُسَينِ يَجمَعُنا
نُحامي عَن حَرَمِ الله وَ کَربَلاءُ سَمانا
بِمَکَّةَ وَ بِقُدسٍ، غَداً یَرِفُّ لِوانا
@iuuu_Qom
📌حلقه مطالعات جهان اسلام
▪️گفتگو پیرامون کتاب : طلبه تمدن گرا
🔺زمان : دوشنبه ۲۰ شهریور ساعت ۱۷
🔻مکان : حسینیه هنر، دفتر امت واحده
@iuuu_Qom
📌امام حسن (ع) شجاع ترین چهره تاریخ اسلام
🔹آیت الله خامنه ای :
من معتقدم امام حسن مجتبی شجاعترین چهره تاریخ اسلام است. میپرسید از علی هم شجاعتر است، از برادرش حسین هم شجاعتر است، که در میدان جنگ، آن جنگ خونین با آن فداکاری عجیب خودش را به کشتن داد.
بنده معتقدم که گاندی آفریقای جنوبی از گاندی هندوستان به مراتب شجاعتر است. گاندی که در آفریقای جنوبی از دست دوستانش کتک میخورد، همانهایی که برای خاطر آنها رنج غربت را و رنج مبارزه را تحمل کرده است و به آفریقای جنوبی رفته، چند بار جمع میشوند گاندی را میزنند و همیشه زبان اعتراضشان روی گاندی بلند است که تو موجب این سختگیری و مانند اینها شدی. چهره این گاندی به نظر من درخشانتر است و شجاعانهتر است از آن گاندی که گروهها و تودهها در هندوستان به نامش شعار میدهند. بله شجاعت واقعی این است که انسان بر طبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژی اوست اقدام بکند، اگرچه کسی نفهمد.
و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجهه خود را و محبوبیت خود را در میان دوستان نزدیکش فدای مصلحت واقعی بکند. حاضر شد که او را نشناسند برای اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند .
#امام_حسن_ع
📗دو امام مجاهد، ص۴۲
@iuuu_Qom
📌سیره پیامبر اکرم (ص) به عنوان حاکم اسلامی
🔹امام خمینی (ره) :
آن حکومتی که ما میخواهیم مصداقش یکی خود پیغمبر اکرم است که حاکم بود. ما بناست که رؤسا را [در نظر] بگیریم، رؤسا را نظر بکنیم، سیره رؤسا را نظر بکنیم؛ یکی از آنها هم حضرت امیر بود؛ یکی هم عُمَر بود. ما ببینیم اینها مثل عُمَر هم هستند؟ یکی از آنها هم حضرت امیر. خود پیغمبر را هرکس که سیره نوشته است از رسول اکرم، [نقل کرده که] وضعش در زندگی کمتر بوده است از این مردم عادی که آن وقت در مدینهزندگی میکردند. اطاق گلی اینها داشتند؛ توی مسجد یک اطاق گلی داشتند. سوار الاغ میشده، یک کسی هم دنبالش، پشت سرش مینشسته و میرفته. آن وقت هم برای او مسأله میگفته، او را تربیت میکرده. شما بیاورید یک حاکمی، یک رئیسِ عرض میکنم کلانتری، یک کدخدای یک شهری، یک دهی بیاورید که اینطوری باشد. سلوکش با ملت این باشد که وقتی توی مسجد، مسجدِ محل اداره حکومت، میآمدند آنجا، وقتی که پیغمبر توی مسجد نشستند و عرض میکنم که چند نفر هم همراهشان هستند، با هم نشستهاند و دارند صحبت میکنند، اشخاصی که نمیشناختند، از خارج میآمدند، نقل شده است که نمیشناختند اینها کدام یکی، عرض میکنم که حاکم است و کدام یکی محکوم؛ کدام یکی پیغمبر است، کدام یکی مردم دیگر. یک زندگی اشرافی و یک زندگیِ عرض میکنم، چیزی نداشته. در عین حال که خودش اینطور بوده، آنقدر به این فقرا رسیدگی میکرده و به این ضعفا رسیدگی میکرده است که مردم همه از ذکرش فرض کنید، عاجزند.
#پیامبر_اسلام_ص
📗صحیفه امام، ج ۴، ص ۲۱۹
@iuuu_Qom
📌بازخوانی نظریههای بین الملل با تحولات اخیر
📝نوشته : محمد امین قاضی نژاد
نظریههایی که در عرصه بین الملل مطرح میشوند در واقع ناظر به حل مسائل واقعی کشورها در روابط بین الملل میباشند. و اگر نتوانند در مقام حل مسئله کارساز باشند، ناکارامد می شوند و بعد از مدتی نظریه دیگری جایگزین آن میشود.
به همین خاطر بعد از ایجاد تحولات مهم جهانی، کارشناسان و متخصصین درصدد کارآمدی این نظریهها برمی آیند.
🔰 به طور مثال همیشه نظریه های آرمانگرایی و واقعگرایی بعد از جنگ جهانی اول و دوم مورد بازخوانی قرار میگرفتند و میزان کارایی این نظریات مورد بررسی قرار میگرفت.
✅اکنون تحولات مهمی از قبیل: افول قدرت آمریکا و غرب، درگیریهای چین و تایوان، نفوذ روزافزون ناتو در اروپا و شرق آسیا و در نهایت جنگ روسیه و اوکراین که در واقع جنگ بلوک شرق و غرب میباشد اتفاق افتاده است.
🌐از آنجایی که نظریه آرمانگرایی، سازمانهای بین المللی را ابزاری برای رسیدن به صلح بین المللی میدانست و موازنه قوا، تسلیحات ملی، معاهدات سری را مذموم میشمارد الان باید پاسخگو عملکرد این گفتمان باشد. در تحولات اخیر پی میبریم هنوز هم نظریه آرمانگرایی در آرزوها و بایستهها سیر میکند و سازمان های بین المللی نتوانستند جلوی جنگ اوکراین و روسیه را بگیرند. بی شک می توان علت اصلی جنگ را از بین رفتن توازن قوا با رشد بی رویه قدرت در ناتو دانست. همچنین اوکراین هم با همین حرف های ایدهآلیست ها بخش زیادی از تسلیحات ملی خود را تقلیل داد که همین امر تصمیم برای حمله به کشورش را آسان کرد. و عواقبش را نیز دریافت کرد.
🔹 دوباره همانند جنگ جهانی اول نظریه واقعگرایی به نظر با واقعیات نظام بین الملل بیشتر همخوانی دارد و میتوان تامل ویژهای بر روی آن صورت بگیرد. البته ناگفته نماند نظریه کارکردگرایی و همگرایی برای ایجاد صلح و ثبات توصیه به همگرایی و وابستگی متقابل بین دولت ها می کنند.
و کارکرد گرایان قائلند با افزایش همکاری سازمانهای کارکردی موجب تعاملات بالای کشورها و کم اثر شدن نهادهای سیاسی میشود. و همین امر صلح را در جهان ایجاد می کند.
🔴 البته این نظریات هم باید پاسخ مناسبی را در برابر این سوال بدهند: که چرا با وابستگی اروپا و روسیه در تجارت گاز و همچنین وابستگی اقتصادی چین و تایوان به یکدیگر نتوانستند جلوی جنگ و تنش را بگیرند؟!
@iuuu_Qom
▪️مولانا خالد شهرزوری [نقشبندی] :
این بارگاه کیست کز عرش برتر است
وز نور گنبدش همه عالم منور است
این بارگاه قافله سالار اولیاست
این خوابگاه نور دو چشم پیمبر است
این جای حضرتی است که از شرق تا به غرب
وز قاف تا به قاف جهان سایه گستر است
این روضه رضاست که فرزند «کاظم» است
سیراب نوگلی ز گلستان «جعفر» است
سرو سهی ز گلشن سلطان انبیاست
نو باوه حدیقه «زهرا» و «حیدر» است
@iuuu_Qom
📌چرا حزب اللهی باید دغدغه وحدت داشته باشد؟ (۱)
📝نوشته : علیرضا کمیلی
شاید یکی از غفلتهای مهم جریان حزب اللهی در فضای انقلاب اسلامی، بی توجهی به موضوع وحدت اسلامی باشد. به نظر میرسد دیگر زمان آن رسیده است که جریان حزب اللهی از منظر تمدنی به مسئله وحدت اسلامی و نقش قدرت آفرین آن نگاه کند و این فرصت مهم تاریخی را از دست ندهد.
چنین فرصتی به برکت انقلاب اسلامی در اختیار همه معتقدان به این انقلاب قرار گرفته و حیف است که چنین فرصتی از دست برود. در این گفتار کوتاه به این سؤال مهم پاسخ داده میشود که چرا جریان حزب اللهی کشور از وحدت اسلامی غفلت کرده است؟
به این سؤال مهم که «چرا حزب اللهی باید دغدغه وحدت داشته باشد؟» میتوان پاسخهای متنوعی داد؛ مثلا میتوان گفت:، چون حزب اللهی «معتقد به قرآن است» و توضیح داد که «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم» و «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»؛ آیا این آیات کافی نیست برای اثبات اصل محوری و اساسی وحدت؟ آیا اینکه قرآن میگوید اگر اختلاف کنید، ضعیف میشوید و ابهت و اقتدارتان را از دست میدهید، به چشم خودمان ندیده ایم!
میتوان گفت:، چون حزب اللهی «پیرو اهل بیت (ع) است» و توضیح داد که «صَلّوا فی عَشائِرِهِم، وَ اشهَدوا جَنائِزَهُم، و عودوا مَرضاهُم» و «رَحِمَ اللّه ُعَبدا حَبَّبَنا إلَى الناسِ و لَم یُبَغِّضْنا إلَیهِم» و «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً». اینها دستورات مستقیم اهل بیت (ع) درقبال نوع رفتار با اهل سنت است و بر همین مبناست که مجتهدان و مراجع شیعه حکم به تعامل با مسلمین داده اند. کیست که بتواند منکر رفتارهای محبت آمیز ائمه (ع) با اهل سنت شود و تقویت اسلام را که مهمترین دغدغه ایشان بود، به راحتی زیر پا بگذارد؟
میتوان گفت:، چون حزب اللهی «فرزند انقلاب امام (ره) است» و توضیح داد که امام (ره) همیشه تأکید میکردند در جمهوری اسلامی همه برادران سنی و شیعه در کنار هم و با هم برادر و در حقوق مساوی هستند و هر کس خلاف این را تبلیغ کند، خائن به اسلام و ایران است.
میتوان گفت: چون حزب اللهی «تابع ولایت است» و توضیح داد که مسلمانها باید با هر عامل مخالفِ وحدت و ضدوحدت مقابله کنند. این یک تکلیف بزرگ برای همه ماست؛ هر گفته و عملی که موجب برافروختن آتش اختلاف میان مسلمانان و نیز اهانت به مقدسات هر یک از گروههای مسلمان یا تکفیر یکی از مذاهب اسلامی باشد، خدمت به اردوگاه کفر و شرک و خیانت به اسلام و حرام شرعی است. آیا اینکه رهبر انقلاب بیش از ۷۰ بار در این سه چهار سال بر مسئله وحدت تأکید کرده اند، برای ما کافی نیست؟
میتوان گفت: چون حزب اللهی «تجربه تاریخی دارد» و توضیح داد که هنوز صدسال از تجربه تلخ جنگ جهانی اول نگذشته است؛ همان ایامی که علمای بزرگ شیعه، حکم وجوب دفاع از عثمانی را صادر کردند، نه به این دلیل که اشکالی در او نمیدیدند، بلکه میدانستند وقتی قدرت اسلامی از بین برود، در پایتخت بزرگترین امپراتوری سنی مذهب جهان یعنی استانبول همان رخ میدهد که در پایتخت بزرگترین امپراتوری شیعی مذهب جهان یعنی تهران رخ داد و حجاب زن مسلمان نیز ممنوع گشت.
میتوان گفت: چون حزب اللهی «دغدغه جهانی دارد» و توضیح داد که هر کس دغدغه صدور انقلاب را داشته باشد، به خوبی متوجه است که شیعه در جهان اسلام اقلیت است و بدون داشتن نگاهی کاملا وحدت گرایانه، اساسا تقویت عزت و قدرت مسلمین در راستای تشکیل تمدن نوین اسلامی، نشدنی است! واضح است که نمیتوان صرفا به محدوده شیعیان متکی بود و دم از قدرت مقابله با ابرقدرتهای اقتصادی، سیاسی، رسانهای و فرهنگی جهان زد.
▪️حزب اللهی، فرزند زمان خودش است
اما آنچه در این مجال به شرح مختصر آن خواهیم پرداخت، این پاسخ است که، چون حزب اللهی «فرزند زمان خودش است»؛ یعنی «اهل بصیرت» است و این کافی است برای اینکه یکی از دغدغههای مهم امروز هر حزب اللهی در هر جای جهان و به ویژه جهان اسلام، مسئله وحدت میان مسلمین باشد. اگر رهبر معظم انقلاب نمیفرمودند: «امروز یکى از خطرناکترین چیزهایى که نهضت بیدارى اسلامى را تهدید میکند، اختلاف افکنی و تبدیل این نهضتها به معارضه هاى خونین فرقه اى و مذهبى و قومى و ملى است.
این توطئه هم اکنون از سوى سرویس هاى جاسوسى غرب و صهیونیزم، با کمک دلارهاى نفتى و سیاست مداران خودفروخته، از شرق آسیا تا شمال آفریقا و به ویژه در منطقه عربى، با جد و اهتمام دنبال میشود» و... باز هم ما امکان تحلیل «امروز» را داریم و دیگر کسی نمانده است که از کشتار میان مسلمین و برگرداندن ورق پیروزیها و موفقیتهای مردمان مسلمان در سرنگون کردن «دیکتاتوریهای وابسته» به سوی ایجاد درگیریهای داخلی، مطلع نباشد.
⬇️ادامه
@iuuu_Qom