02.mp3
10.21M
چرا از امام صادق(ع) كتابی به جا نمانده است؟
#رادیو_معارف
#پرسمان_تاریخی
کارشناس پاسخگو: حجة الاسلام دکتر محمدرضا جباری
کارشناس مجری: علی جباری
#امام_صادق_ع
#كتاب
#كتاب_تدوین_السنه_الشریفه
#سید_محمدرضا_حسینى_جلالى
#مجموعه_حدیثی
#شبهه_افكنی
#نشر_معارف
📣 توضیحات برنامه:
📌 برنامه #پرسمان_تاریخی
با موضوع کلی پاسخ به #پرسشها و #شبهات #تاريخ_اسلام و #تاريخ_انبياء
روزهای #جمعه #ساعت 16:00 تا 16:45 دقیقه پخش می شود.
⬅ راه های #ارتباط با شبکه
📱 سامانه #پیامک:
۳۰۰۰۰۵۵۳
☎ شماره #تماس(8 تا 15 پاسخگویی مستقیم / 15 تا 8 صبح، پیغام گیر):
02532910551
02532910552
👇👇👇
🆔 @jabbarnameh
هدایت شده از هیأت بیت النبی (ص) | قم المقدسه
#خیریه
🍁 با سلام و احترام خدمت همراهان گرامی
💠قال مولاناامیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
«طوبی لِمَن أحسَن إلَی الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ»
📝خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد
🔰«صندوق خیریه رأفت رضوی»
هیأت بیتالنبی(ص)
در آستانه شب یلدا
برگزار میکند:
🍎🍊بسته میوه شب یلدا
برای فقرا و نیازمندان🍊🍎
💬گلریزان همدلی با سهمهای کوچک
برای اهداف بلند..
🔖سهمهای 40 تومانی
برای شب چلهی نیازمندان😍
💳شماره کارت جهت واریز_بنام محمدجواد یعقوبی(بانک شهر): 5047061074608403
🗓مهلت واریز برای بسته میوه شب یلدای نیازمندان: پنجشنبه صبح_30آذرماه
📱شماره تماس جهت هماهنگیها: 09107765004
#خیریه_رأفت_رضوی
🚩"هیأتبیتالنبیصلیاللهعلیهوآلهوسلم"🚩
🔸 #محفل_بسیجیان_و_رهروان_شهدا
______________________
🌙 @beytonabi_ir
💠 در مسجد مقدس جمکران دعاگوی همه دوستان اهلبیت ع هستیم.
#امام_زمان
👇👇👇
🆔 @jabbarnameh
21.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 لطف ویژه امام رضا ع به جعفر پلنگ
👇👇👇
🆔 @jabbarnameh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تک_بیت
امشب خیال توست چو مهمان قلب من
یلدا خدا کند نشود میزبان صبح
#علی_جباری
#یلدا
👇👇👇
🆔 @jabbarnameh
🔵 علم یا دین؟
🔴 دین ما را به توسل و دعا و گریه فرا می خواند تا دری از آسمان گشوده شود و مشکل حل شود، اما علم ما را به آزمایش و تجربه و حل درمان از طریق تلاش و کوشش فرا می خواند؟ کدام مفیدتر و عاقلانه تر است؟
❇️ رابطه دین و علم» از دیرباز مورد توجه دینباوران و اندیشمندان بوده و پیرامون آن بحثهای فراوانی به میان آمده است؛ که در ادامه، دیدگاه صحیح در این زمینه را بیان میکنیم:
نکته اول:
به نظر میرسد منظور شما از علم، تلقی رایج از علم در روزگار ما، یعنی همان علم تجربی است که از راه آزمایش و تجربه حاصلشده و دستاوردهایی چون تکنولوژی را به همراه داشته است. خصوصاً اینکه در سؤال به مواردی چون آزمایش و تجربه نیز اشاره کردید؛ اما مشخص نفرمودید که مراد شما از «دین»، کدام «دین» است؟
اگر منظورتان دین اسلام است، روشن است که اصلاً تقابلی میان اسلام و علم نیست. دین اسلام از ابتدا مشوق عقل و علم بوده و با انتقال مرکزیت حکومت اسلامی از مدینه به عراق و تضارب آرای دانشمندان ملل گوناگون، جریانهای عقلی و علمی متنوعی در اسلام شکل گرفت. چرا اینگونه نباشد وقتی کتاب آسمانی دین اسلام و پیامبرش همواره مشوق علمآموزی و تحصیل علم است؟! بهعنوان نمونه از پیامبر گرامی اسلام (ص) اینگونه روایتشده است که فرمودند: «داناترین مردم کسی است که علم مردم را بادانش خود جمع کند و ارزشمندترین انسان کسی است که علمش افزون باشد و کمترین ارزش برای کسی است که دانشش کمتر از دیگران است.»(1)
از دلِ همین تفکر بود که دانشمندان بزرگی چون ابوعلی سینا، خوارزمی، جابر بن حیان، ابن هیثم، ابوریحان بیرونی، فارابی، زکریای رازی و ... در تاریخ فرهنگ اسلامی ظهور کردند که هم عالِم و اسلامشناس بوده و هم در علوم دیگر به مفاخر زمان خود تبدیلشده بودند.
نکته دوم:
حوزه فعالیت علوم تجربی، مسائل تجربی و آزمایشگاهی است و تنها در این حوزه است که میتوانند نظریهپردازی کنند. امّا اگر مسئلهای موضوعا از دسترس تجربه و آزمون خارج بوده و مربوط به مسائل متافیزیکی و فرامادی باشد، دیگر موضوعی برای علوم تجربی باقی نمانده و تجربه نفیا یا اثباتا نمیتواند در خصوص آن نظری داشته باشد.
مواردی که شما در سؤال بدان اشاره فرمودید نیز از همین قسم است.
دعا و توسل از کلیدواژههای دینی است که در دایره معارف اسلامی تعریفشده و آزمایش و تجربه از کلیدواژگان علم تجربی است که در این حوزه موضوعیت دارد.
علامه شهید مرتضی مطهری در این خصوص میفرماید:
دین یک رسالتی دارد که این رسالت از غیر دین ساخته نیست یعنی از عقل و علم و فکر بشر این رسالت ساخته نیست و اگر در حدود علم و عقل بشر میبود به همان عقل و علم بشر واگذارمید و دیگر پیغمبران مبعوث نمیشدند. اسلام برای عقل بشر فوقالعاده ارزش قائل است برای تفکر فوقالعاده ارزش قائل است. برای علم و مطالعه و آزمایش و مشاهده موجودات و به تعبیر خود قرآن برای سیر درآیات آفاقوانفس فوقالعاده ارزش قائل است ولی اینچنین نیست که عقل و فکر و استدلال و علم و مشاهده و آزمایش هراندازه ترقی کند بتواند آن نشانههایی را که در دین از انسان یا از جهان داده است ارائه کند. این دیگر فقط رسالت دین است و آن مقدار که شما میبینید علم و عقل بشر حقایقی را که دین بیان کرده است تأیید میکند. (2)
درنتیجه، هیچکدام از این موارد قابلمقایسه با یکدیگر نیستند، چراکه در دو حوزه کاملاً متمایز از یکدیگر تعریف میشوند و نیز جمع این دو راه نیز مانعی نداشته و هیچکدام جای را برای دیگری تنگ نکرده است بلکه مکمل همدیگرند.
نکته سوم:
دعا کردن نیازی فطری است که در همه ادیان و در همه نحلهها وجود دارد و نفی دعا، نفی یک نیاز فطری است.
همه هستی تحت مشیت و اراده حضرت حق بوده و خداوند عالم را بهواسطه اسباب و علل اداره میکند. ازاینرو اگر قرار باشد، اتفاق مثبتی در زندگی انسان بیافتد باید با اذن و اجازه او و نیز با وساطت واسطهها حاصل شود. در این میان همچنانکه تلاشهای علمی و بهرهمندی از دانشهای تجربی حکم واسطه فیوضات الهی را داشته و نقش مثبتی را در زندگی ایجاد میکند، دعا و توسل نیز واسطهای برای دریافت فیض الهی بوده و این دو در کنار هم میتوانند آثار مثبت بسیاری داشته باشند.
نتیجه:
پرسش از اینکه دینداری بهتر است یا علم، پرسش نادرستی است؛ چنانکه پرسش از اینکه آب نوشیدن بهتر است یا غذا خوردن، پرسش نادرستی است. همانطور که بدن ما هم به آب نیاز دارد و هم به غذا، حیات انسانی ما نیز وابسته به تعامل علم و دین است. به باور درست، علم و دین مکمل یکدیگرند و هیچ تعارضی باهم ندارند تا مجبور باشیم یکی را بهجای دیگری برگزینیم.
پینوشتها:
شیخ عباس قمی، سفینه البحار، ج 3، ص 219 به نقل از تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی، دارالکتب الاسلامیه، ج 13، ص 314.
شهید مطهرى، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، ج26، ص
👇👇👇
🆔 @jabbarnameh
💠 یک دعای مختصر جهت رفع آثار چشمزخم
جبرئیل (ع) نزد پیامبر (ص) آمد و او را غمگین یافت. عرض کرد: ای محمد! این چه غمی است که در چهره تو میبینم؟ حضرت فرمود: حسن و حسین چشم خوردهاند. جبرئیل (ع) عرض کرد: ای محمد! چشم خوردن را تصدیق کن زیرا چشم خوردن حقیقت دارد، آنگاه عرض کرد: آیا آنها را با این کلمات تعویذ (دعایی به جهت دفع بلا و چشمزخم) کرده ای؟ فرمود آن کلمات کدامند؟ عرض کرد بگو:
اللّٰهُمَّ ذَا السُّلْطانِ الْعَظِيمِ، وَالْمَنِّ الْقَدِيمِ، وَالْوَجْهِ الْكَرِيمِ، ذَا الْكَلِماتِ التَّامَّاتِ وَالدَّعَواتِ الْمُسْتَجَابَاتِ، عافِ الحَسنَ و الحسین مِنْ أَنْفُسِ الْجِنِّ وَأَعْيُنِ الْإِنْسِ.
پیامبر (ص) این کلمات را گفت و پس از آن حسن و حسین برخاستند و پیش روی او بازی کردند. آنگاه حضرت به اصحابش فرمود: زن و فرزند خود را با این دعا تعویذ کنید که تعویذکنندگان به چیزی مانند آن تعویذ نمیکنند.
اگر ما بخواهیم از این دعا برای خودمان استفاده کنیم باید بهجای نامهای امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) نام خود یا کسی را که چشم خورده را به کار ببریم.(۱)
در رابطه با مصون ماندن از چشمزخم دستورالعملی از جانب برخی بزرگان از جمله آیتالله بهجت به ما رسیده است و آن داشتن حرز امام جواد (ع) است. حرزی که مشهور است خواص فراوانی از جمله دفع بلاها و طلسمات داشته که یکی از آنها نیز صیانت شخص از چشمزخم است. این حرز با شرایط خاصی باید نوشته شود که طبعاً باید از فرد مطمئنی که شرایط را رعایت میکند خریداری نمود.
(۱). نهج الرسول ص ۲۰۳.
👇👇👇
🆔 @jabbarnameh
❌ جوک بی مزه
سه تا تنبل شب میخواستن بخوابن، میگن یکی پاشه چراغ رو خاموش کنه کسی بلند نمیشه .
باهم شرط میبندن که هرکی حرف بزنه باید بلند شه چراغ رو خاموش کنه....
چند روزی شد ازشون خبری نبود تا اینکه همسایه ها در خونشون رو شکوندن سه تاشونو مرده پیدا کردن.
اولی رو غسل دادن و کفن کردن...
دومی رو هم غسل و کفن کردن...
سومی رو تا غسلش دادن گفت من زنده ام😐
یهو اون دوتا گفتن هورااااا باختي پاشو چراغو خاموش کن✌️😜😝😂😂
👇👇👇
🆔 @jabbarnameh
🔴 گنجشک کور
مرحوم مجتهدی تهرانی می فرمود:
یکی از تجار تهران که اطراف شهر، زمین های کشاورزی هم داشت، روزی نزدم آمد و گفت: تصمیم گرفته ام درب مغازه ام را ببندم و کشاورزی را هم رها کنم و خود را بازنشست نمایم و آخر عمری به فکر آخرتم باشم.
گفتم: چرا؟ گفت: چون فهمیدم خداوند رزّاق است و احدی را بدون روزی نمی گذارد.
او را نصیحت کردم که این کار را نکن؛ چون تو سبب خیر هستی و عده ی زیادی به سبب زمین های کشاورزی و تجارتت، امرار معاش می کنند. حالا بگو ببینم چه اتفاقی افتاده که بعد از عمری به رزاقیت الهی پی برده ای؟!؟
گفت: روزی رعیتها خبر دادند که جناب ارباب، محصولات را درو و گندمها را از کاه جدا کرده ایم و منتظریم شما تشریف بیاورید و سهم ما را تقسیم کنید. من هم رفتم و پُشته های عظیمی از گندمها را در جای جایِ زمینها مشاهده کردم. در جایی نشستیم و بساط چای در کنار یکی از این پُشتهها برپا شد تا به حساب و کتاب کارگرها رسیدگی کنم.
ناگهان دیدم یکی از این زنبورهای قرمز آمد و یک دانه گندم برداشت و رفت. تعجب کردم که زنبور را به گندم چه کار؟!؟ مدتی گذشت و دوباره همان زنبور آمد و دانه ای دیگر برداشت و این کار چندین بار تکرار شد. خیلی کنجکاو شدم و دفعه آخر دنبال زنبور را گرفتم. داخل خرابه ای شد. در دیوار خرابه شکافی بود که زنبور وارد آن شد. نزدیک رفتم و وقتی خوب دقت کردم، دیدم داخل شکاف، گنجشک کوری است که وقتی صدای ویز ویزِ زنبور را می شنود، دهانش را باز می کند و زنبور، دانه گندم را در دهان او می گذارد!
آری
از درِ بخشندگی و بنده نوازی
مرغ هوا را نصیب ماهی دریا
👇👇👇
🆔 @jabbarnameh
هر روز غروب توی بقیع.mp3
7.11M
🔸سینه زنی وتوسل ویژهٔ وفات حضرت أُم البَنین سلام الله علیها
🎙کربلایی مجید رضا نژاد
👇👇👇
🆔 @jabbarnameh
💠 در مسجد مقدس جمکران دعاگوی همه دوستان اهلبیت ع هستیم.
#امام_زمان
👇👇👇
🆔 @jabbarnameh