eitaa logo
«متن و مقالات»
9 دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
2.5هزار ویدیو
376 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 اللهم اجعلنی فی درعک الحصینه التی تجعل فیها من ترید... خداوندا مرا در آن پوششی که ازهر بلا و آفتی حفظ میکنی و هر کسی را که بخواهی در آن قرار میدهی قرار بده... ------------------------------------- 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 امروزمان را با برکت کنیم باذکر شریف صلوات بر محمد(ص) وال محمد( ص) 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 *اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَّ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَّ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد*
💠 ایجاد وحدت و اخوت، دو حرکت فوری و بنیادین پیامبر اعظم (ص) برای ساخت نظام اسلامی ✍ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔹 «پیغمبر به مجرّد این‌که وارد مدینه شد، کار را شروع کرد... اوّل، ایجاد «وحدت» است. همه مردم مدینه که مسلمان نشدند؛ اکثراً مسلمان شدند و تعداد بسیار کمی هم نامسلمان ماندند. علاوه بر اینها، سه قبیله مهمّ یهودی - قبیله بنی‌قینقاع، قبیله بنی‌النضیر و قبیله بنی‌قریظه - در مدینه ساکن بودند؛ یعنی در قلعه‌های اختصاصىِ خودشان که تقریباً به مدینه چسبیده بود: زندگی میکردند... یهودیها واقعیتی در مدینه بودند؛ بنابراین پیغمبر باید حساب اینها را میکرد. 🔸 پیغمبر اکرم یک میثاقِ دسته‌جمعىِ عمومی ایجاد کرد. وقتی آن حضرت وارد مدینه شد، بدون این‌که هیچ قراردادی باشد، بدون این‌که چیزی از مردم بخواهد و بدون این‌که مردم دراین‌باره مذاکره‌ای کرده باشند، روشن شد که رهبرىِ این جامعه متعلّق به این مرد است؛ یعنی شخصیت و عظمت نبوی به طور طبیعی همه را در مقابل او خاضع کرد؛ معلوم شد که او رهبر است و آنچه میگوید، باید همه بر محورش حرکت و اقدام کنند. 🔹 پیغمبر میثاقی نوشت که مورد قبول همه قرار گرفت. این میثاق درباره تعامل اجتماعی، معاملات، منازعات، دیه، روابط پیغمبر با مخالفان، با یهودیها و با غیرمسلمانها بود. همه اینها نوشته و ثبت شد؛ مفصّل هم هست؛ شاید دو سه صفحه کتابهای بزرگ تواریخ قدیمی را گرفته است. 🔸 اقدام بعدىِ بسیار مهم، ایجاد «اخوّت» بود. اشرافی‌گری و تعصّبهای خرافی و غرور قبیله‌ای و جدایی قشرهای گوناگون مردم از یکدیگر، مهمترین بلای جوامع متعصّب و جاهلی آن روز عرب بود. پیغمبر با ایجاد اخوّت، اینها را زیر پای خودش له کرد. 🔹 بین فلان رئیس قبیله با فلان آدم بسیار پایین و متوسّط، اخوّت ایجاد کرد. گفت شما دو نفر با هم برادرید؛ آنها هم با کمال میل این برادری را قبول کردند. اشراف و بزرگان را در کنار بردگانِ مسلمان‌شده و آزادی‌یافته قرار داد و با این کار، همه موانع وحدت اجتماعی را از بین برد. 🔸 وقتی می‌خواستند برای مسجد، مؤذّن انتخاب کنند، خوش‌صداها و خوش‌قیافه‌ها زیاد بودند، معاریف و شخصیتهای برجسته متعدّد بودند؛ اما از میان همه اینها بلال حبشی را انتخاب کرد. نه زیبایی، نه صوت و نه شرف خانوادگی و پدر و مادری مطرح بود؛ فقط اسلام و ایمان، مجاهدت در راه خدا و نشان دادن فداکاری در این راه ملاک بود.» 📚 بخشی از خطبهٔ اول نمازجمعه توسط رهبر انقلاب به مناسبت سالروز رحلت جانسوز پیامبر اکرم (ص) در تاریخ ۱۳۸۰/۰۲/۲۸ 🆔 @Hablollahir
🔺تعریف وفاق چیست 🔹نیم نگاه ✍️مهدی سعیدی - جریان شناس سیاسی 📝این روزها کلیدواژه «وفاق» به یکی از پربسامدترین واژه‌های سیاسی کشور بدل شده است. رئیس‌جمهور منتخب مردم با انتخاب عنوان «دولت وفاق» تلاش کرده است خود را فراتر از جناح‌بندی‌های موسوم سیاسی کشور نشان دهد. تعبیر دولت وفاق مدنظر او البته مفهومی مبهم است که نیازمند تعریف ابعاد آن است، اما آنچه در قالب بستن اعضای کابینه ظهور پیدا کرد، استفاده از چهره‌هایی متفاوت از جناح‌های سیاسی گوناگون کشور است. کابینه‌ای که در آن افراد با گرایش‌های سیاسی متفاوت در کنار هم قرار گرفته‌اند تا بر مشکلات کشور فائق آیند. 🔹اما واژه وفاق، واژه‌ای نیست که آقای پزشکیان مبدع آن در ادبیات سیاسی کشور بوده باشد و بارها این واژه و واژه‌های مشابه آن، همچون همدلی و وحدت و ... از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی به کار گرفته شده است. معظم‌له در سخنرانی‌های متعددی ابعادی از مفهوم وفاق را شرح داده‌اند که این روزها می‌تواند مورد استفاده و استقبال دست‌اندرکاران و طراحان ایده دولت وفاق قرار گیرد. 🔹رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در طول سالیان متمادی تلاش‌های مستمری را برای همدلی و وفاق میان همه ملت و جریان‌های سیاسی و مسئولان کشوری دنبال کرده‌اند. در دوران دوم خرداد که با میدان‌داری رادیکال‌ها، فضای دوقطبی‌سازی جامعه تشدید شده و برخی از تفرقه‌افکنان میدان‌دار شده بودند، حکیم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران نظام اسلامی فرمودند: «خیلی از کارهایی که به نظر نشدنی می‌آید، شدنی است؛ در صورتی که مسئول، برای این کار متفرّغ باشد. این اختلافات و دعواها نمی‌گذارد شما متفرّغ باشید. وجود اینها در دولت، مجلس، قوّه‌ قضائیه، داخل یک قوّه، بین دو قوّه، چیز بسیار بدی است. از جمله چیزهایی که بسیار بد است، این‌گونه اختلاف‌هاست. اینها را باید علاج کنید. البته الان بنده دوستانه و برادرانه عرض می‌کنم و واقعاً به عنوان نصیحت عرض می‌کنم که اینها را علاج کنید؛ اما اگر آدم ببیند همه می‌خواهند علاج کنند، ولی چند نفر نمی‌گذارند - چهار نفر این‌جا، چهار نفر آن‌جا نمی‌گذارند - مجبوریم کسانی را که نمی‌گذارند به وجود آید، به‌گونه‌ای علاج کنیم!» (21/9/1380) 🔹دعوت رهبری منحصر به اصلاح‌طلبان نبوده است و معظم‌له بارها از اصولگرایان نیز طلب وفاق و همدلی کرده است که برجسته‌ترین آنها در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که به آیت‌الله شهید رئیسی تعلق گرفت، است. معظم‌له در آن دیدار با صراحت اعلام داشتند: «دولت باید مظهر وفاق باشد. بعضی از این تغایرهای موهومی را که در بین مردم وجود دارد، بایستی با نگاه وفاق‌آمیز و نگاه ملاطفت به عموم مردم این توهّمات را تضعیف کرد. حالا ممکن است این نگاه‌ها، این اختلاف نظرها بکلّی از بین نرود، لکن بایستی از تأثیرگذاری آنها در حرکت جامعه جلوگیری کرد.» (12/5/1400) «وفاق» مانند هر کلیدواژه دیگری نیازمند تعریف است و رئیس جمهور باید در این مسیر پیشگام باشد و اجازه ندهد دیگرانی به جای او در مقام تعریف قرار گیرند و آن را تحریف کنند. آقای پزشکیان که ارادت و تعلق خود را به رهبری و گفتمان او بارها ابراز داشته است، خوب است که در تعریف وفاق مدنظر خود نیز همین مسیر را طی کند و بر تفسیر رهبری از وفاق صحه بگذارد و همان مسیر را مبتنی بر همان اصول و چارچوب ادامه دهد که حاصل آن همدلی و وفاق واقعی در کشور خواهد شد. 📥 پی دی اف این شماره را دریافت کنید @ssweekly
رهبر انقلاب در سال ۱۳۶۵ در شب رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در کانون توحید تهران سخنرانی مفصلی در باب سیره پیامبر گرامی اسلام دارند که خواندن آن در این ایام موضوعیت دارد. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46657
‌ 🔻ارزیابی و انتقاد کارشناسان از نحوه‌ی اجرای اصل چهار ترومن در ایران 📝ایالات‌ متحده‌ی آمریکا پس از جنگ دوم جهانی، سنگینی رهبری جهان آزاد را بر دوش خود احساس می‌کرد و یک هدف بزرگ داشت: اردوگاه سوسیالیست‌ها نباید سهمی بیش از آنچه در پایان جنگ به دست آورده‌اند را از میان سایر کشورها بگیرند. این استراتژی اجزای گوناگونی داشت که با طرح مارشال در اروپا آغاز شد و برای کشورهای مهم آن روزها نیز برنامه‌های خاص تدوین شد. هری‌ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، برای ایران و برخی از کشورهای دیگر، کمک‌های فنی، اقتصادی و نظامی را تدوین و اجرا کرد که در ایران نیز انجام شد. 🔗این‌جا بخوانید: https://irdc.ir/0002PU
اشاره اخیر رهبری انقلاب به مساله هوش مصنوعی می طلبد که نکات مهمی را در این باره اشاره کنیم خیلی خیلی خلاصه باید گفت که هوش مصنوعی قراره پایه های فکری انسان و نقش آن در زندگی را بکلی تغییر دهد.هوش مصنوعی می خواهد انسان را وارد دنیای جدیدی بکند و ثابت کند انسان بهتر از خودش را هم می تواند خلق کند. کارکرد امروزی هوش مصنوعی که در بخش های خدماتی و آموزشی و صنعت نظامی به شکل محدود دیده می شود در نهایت به انقلاب هوش مصنوعی منتهی خواهد شد و همه چیز را احاطه خواهد کرد. هوش مصنوعی می خواهد نقش خودآگاهی انسان را داشته باشد و برای اقداماتی که انجام می دهد احساسات و عواطف درونی داشته باشد. یا حداقل اینکه هوش مصنوعی آنقدر آگاهانه رفتار کند که انسان او را موجود خودآگاه با احساس بداند و او را در همه مراحل زندگی خود همراه کند و از او مشورت بگیرد من اصلا نمیخوام به تحولاتی که هوش مصنوعی در خدمات دولتی و کسب و کارها و نظامات مبتنی بر نیروی کار مثل بهداشت و سلامت و صدها هزار خرد و کلان اشاره ای داشته باشم این ها چیز هایی است که با چشم قابل رویت است. مساله افق پیش روی هوش مصنوعی برای کاهش نقش مفید و اثر بخش انسان در چرخه زندگی، انحطاط اخلاقی و تحقیر طبقه متوسط به عنوان نیروهای بی فایده ای است که دولت ها برای حذف آن ها باید سیاست های مختلفی را برای کاهش جمعیت دنیا اتخاذ کنند. مساله شکل گیری مافیای دیتاست های دولتی و خصوصی است،سوشال مدیا و پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام و تلگرام و توییتر و تیک تاک و.... که هرکدام روزانه در حال جمع آوری میلیون ها دیتا از آدم ها هستند کمپانی های دیتا و خرید و فروش آن در آینده نزدیک خواهند بود شرکت یا دولتی که بیشترین دیتاها را داشته باشد ثروتمند ترین خواهد بود. این ها توصیفات بسیار کلی از هوش مصنوعی است. هرچند هوش مصنوعی خدمات قابل توجهی را به انسان خواهد داد اما شایستگی انسان ها را تقلیل خواهد داد و به اندازه مورد نیاز خود از بخشی از انسان ها استفاده خواهد کرد و بخش دیگر را فاقد ارزش اجتماعی خواهد کرد. هوش مصنوعی آزادی های فردی انسان ها را با چالش روبه رو می‌کند یووال نوح هراری در کتاب انسان خداگونه به این موضوع اشاره می‌ کند البته نمیخوام همه تخیلات این آقا رو تایید کنم اما انسان ها در حال تقویت موجودی هستند که به این فکر می کند ماشین هوشمند را با انسان جایگزین کند و تراشه های مغزی انسان را بعد از طراحی به این ماشین اضافه کند تا به نتایج بسیار پیچیده تری دست پیدا کنند خودآگاهی هوش مصنوعی پایانی بر جایگاه متعالی انسان و انسانی که خداگونه زیست کند ابوقاسم https://eitaa.com/aboghasm
اسوه حسنه 🔰برش هایی از بیانات آیت‌الله مصباح یزدی(قدس سره) درباره حضرت رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) 🔸️امیرالمومنین علی علیه السلام درباره تاسی به پیامبر می فرماید: وَلَقَدْ كَانَ فِی رَسُولِ‌اللَّه ‌صلی الله علیه و آله كَافٍ لَكَ فِی الْأُسْوَه وَدَلِیلٌ لَكَ عَلَی ذَمِّ الدُّنْيَا وَعَيْبِهَا؛ برای الگو گرفتن، پیامبر ‌صلی الله علیه و آله برای شما کافی است، او حجتی است بر اینکه دنیا چقدر نارسا و معیوب است زیرا دامن دنیا، از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله برچیده شد؛ یعنی چیزی از دنیا دراختیار او قرار داده نشد. 📚 سیمای پیامبر در آئینه نهج البلاغه، ص۱۴۰ 🔸️قرآن کریم تصریح می‌فرماید که پیغمبر برای شما اسوه‌ است و باید به او تأسی کنید: لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَه حَسَنَه لِمَنْ کانَ يَرْجُوا اللّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللّهَ كَثِیراً. یکی از برکات وجود انبیا ‌علیهم السلام ، به‌ویژه آنها که افزون ‌بر مقام نبوت و رسالت، مقام امامت داشتند، این است که مردم به گفتار و رفتار آنان تأسی می‌کنند. معنای امام همین است؛ او قدم پیش می‌گذارد و معتقدان به امامتِ او، از همه گفتارها و رفتار‌هایش الگو می‌گیرند. 📚 سیمای پیامبر در آئینه نهج البلاغه، ص۱۳۹ 🔸️امیرالمومنین علیه السلام اوصافی از پیغمبر ‌صلی الله علیه و آله را که باید به آن تأسی شود ذکر فرمود؛ ازقبیل اینکه بر خاک می‌نشست؛ متواضعانه می‌نشست؛ گاهی سوار مرکب بدون زین می‌شد و همراه خودش کسی را هم سوار می کرد؛ و کفش و لباسش را به‌دست خود وصله می‌کرد. 📚 سیمای پیامبر در آئینه نهج البلاغه، ص۱۵۶ 🔸️ما باید به‌اندازه توان خودمان، و بگونه‌ای که وضع زندگی‌مان ایجاب کند، به آن حضرت تأسی کنیم؛ ما قطعاً نمی‌توانیم به پیغمبر اکرم ‌صلی‌الله علیه وآله یا امیرالمؤمنین ‌علیه‌السلام اقتدای کامل کنیم؛ اما باید آنها را همچون قله‌ای درنظر بگیریم و به‌سمت آنها حرکت کنیم، و هر اندازه‌ می‌توانیم به آنها شباهت پیدا کنیم. 📚 سیمای پیامبر در آئینه نهج البلاغه، ص۱۴۱ 🔸️قرآن کریم برای تاسی به پیامبر شرطى را ذكر مى‏فرمايد:كسانى كه مى‏خواهند از زندگى رسول اكرم براى خودشان سرمشق بگيرند لازم است که [اول،] خداجو باشند ورسيدن به قرب الهى براى آنها هدف باشد، دوم ايمان كافى به عالم قيامت و جهان ابدى داشته باشند،كسانى كه در يكى از اين دو شرط اساسى سست باشند از زندگى رسول خدا هم بهره‏اى نمى‏توانند ببرند ۱۳۸۱/۰۸/۱۰ 🔸️یکی از ویژگی‌های پیامبر (ص) که در قرآن به آن تصریح شده، اهتمام بسیار و حریص بودن ایشان نسبت به هدایت مردم است، و حتی در قیامت که همه وانفسا می‌گویند، ایشان وا امتا می‌گوید. اما با وجود محبت فراوان ایشان نسبت به امت‌شان، آن حضرت طبق نص صریح قرآن در روز قیامت از همین امت به خاطر مهجور گذاشتن نزد خداوند شکایت می‌کند. این امر نشان می‌دهد که مهجور ماندن قرآن چه اندازه بر (ص) سنگین است که حاضر است از امتی که این همه به آنها علاقه دارد، شکایت کند؛ آن هم در زمانی که امت نیازمند او هستند. ۱۳۹۶/۹/۹ 🏴 @mesbahyazdi_ir
چیستی و چگونگی وفاق سرمقاله روزنامه جوان -عبدالله گنجی اگر عبارت وفاق به خوبی تبیین نشود و با منظور صاحب ایده چفت و بست نگردد و مردم دچار تفسیر موسع از آن شوند، همانند عبارت «اعتدال» به سخره گرفته خواهد شد و به ضد خود تبدیل می‌شود؛ لذا باید منظور شفاف و حیطه و ابعاد آن روشن باشد. منظور پزشکیان از وفاق که متواتر گفته‌اند این است که اگر دست به دست هم ندهیم و به مشکلات نگاه واحد پیدا نکنیم نمی‌توانیم بر آن‌ها غلبه کنیم. همسویی نگاه‌ها و بسیج امکانات از مسیر همدلی و هم‌فهمی می‌گذرد؛ لذا اگر این وفاق در شعار و عمل نخبگان قدرت هم محقق شود، اما در زندگی مردم تأثیری نداشته باشد، باز شکست خورده است. اولین فهم از وفاق این است که آن را با «آشتی ملی» مترادف نگیریم زیرا ملت با هم قهر نیستند و بحران فلج‌کننده و درگیری و نزاع بین آنان وجود ندارد و از قضا مسئله آنان مشترک است که زندگی بهتر را از حاکمیت متوقع هستند. نکته دوم این است که آیا وفاق بین نخبگان قدرت است؟ آیا بین اصولگرا و اصلاح‌طلب است؟ وفاق تابنده نور بر قطب‌بندی‌های بی‌جهت و خانمان‌سوز است. بنابراین سؤالی که طرح می‌شود اینکه تسری این وفاق به عرصه اجتماعی چگونه است؟ تسری به حوزه حجاب، انتخابات، راهپیمایی‌های ملی، عدالت یا احساس عدالت در توزیع امکانات و... چگونه خواهد بود؟ سوم اینکه ممکن است وفاق پیش‌نیاز حل «مسائل سخت» باشد و به خودی‌خود موضوعیتی نداشته باشد. فرض کنید در قیمت بنزین باید تجدیدنظر شود، اما واکنش اجتماعی، مسئولان را به محافظه‌کاری وا می‌دارد. اینجاست که باید کارشناسان، مجلسیان، دولتیان، دستگاه قضا، احزاب و... همه بگویند قیمت بنزین نازل است، آنگاه مردم نیز مراجع اجتماعی خود را حجت می‌دانند و حنجره (صداهای) متفاوتی نمی‌بینند و کار انجام می‌شود. اما اگر دولت خواست بنزین گران شود و مجلس مخالف بود یا رسانه‌ها ساز دیگری را کوک کردند، ممکن است است به معضلی جدید تبدیل شود. چهارم اینکه وفاق یک نقطه مشترک و سدید می‌خواهد که همانند کعبه به دورش جمع شوند، چراکه نمی‌توان سلایق را از افراد گرفت و تفاوت‌ها را سرکوب کرد. تا زمانی که یک طرف به طرف مقابل بگوید باطل، غرب‌گرا، ضدانقلاب و طرف مقابل نیز بگوید متحجر، ضدتوسعه، خالص‌ساز و... هرگز وفاقی صورت نمی‌گیرد. اما آن امر مشترک چیست؟ قبلاً نوشته‌ام اصول مورد قبول همه لازم است که مانند اصول دین در بین مسلمانان باشد. این اصول هم ربطی به «ایران» ندارد، زیرا بین نیرو‌های موجود بر سر تمامیت ارضی، استقلال کشور و وحدت ملی هیچ اختلافی وجود ندارد. اشتراک باید از محل منازعه بگذرد تا واقعی باشد. از مبانی و قرآن می‌توان الهام گرفت. خداوند در آیه ۶۴ سوره آل‌عمران می‌فرماید: قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلی‏ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ «بگو‌ای اهل کتاب بیایید بر سر سخنی که در میان ما و شما یکسان است گرد آییم. (این) که فقط خدا را بپرستیم و هیچ چیز را شریک او نکنیم و برخی از ما، بعضی دیگر را خدایانی به جای الله نگیرد، (اکنون با این دلایل روشن) اگر (بازهم) پشت کنند، بگویید: گواه باشید که ما تسلیم (خداوند) هستیم.» اینجا خداوند به عنوان وجه مشترک اهل کتاب برای گفتگو عنوان می‌شود. حال سؤال این است که برای اهل انقلاب اسلامی و میراث‌داران امام راحل، فصل مشترک چیست؟ مقام معظم رهبری معتقدند در وصیت‌نامه امام دوچیز برجسته‌تر است. اسلام و مردم. حال باید به قول پزشکیان همه بر حبل‌الله چنگ بزنند و برای این مردم بدوند. آقای پزشکیان باید مراقبت نماید این نهال نوپا (وفاق) در ذهن مردم به معنای تفاهم بر سر تقسیم قدرت معنا نشود و او به خاطر دادن چند کرسی به جریان رقیب ایثارگر شناخته نشود. این فهم و ادراک همان تحریف وفاق است. وفاق قبل از میدان عمل باید به «گفتمان وفاق» تبدیل شود و این همان گفتمان انقلاب اسلامی است که فراسوی سلیقه‌هاست. پزشکیان باید در جایی از دولت که سنخیت دارد، میز گفتگو و تبیین برای اجرایی کردن آن (گفتمان وفاق) پیش‌بینی کند تا تصمیم‌سازی‌ها به وی داده شود و وفاق فراتر از شعار انتخاباتی و تقسیم قدرت خودنمایی کند. ✍عبدالله گنجی https://eitaa.com/t_momenan
بسم الله الرحمن الرحیم فراموشی پس از ۷۰ روز بین حجت الوداع پیامبر (واقعه غدیر خم)با رحلت پیامبر (ماجرای سقیفه)کلا ۷۰ روز فاصله است. چطور شد که همه آنها که در غدیر با علی علیه السلام بیعت کردند، همه چیز را فراموش کردند. بزرگان که برخلاف رأی پیامبر در مورد جانشینی امیرالمؤمنین، جلسه گذاشتند . انصار بخاطر خدماتشان به اسلام ، خود را لایق خلافت پیامبر می دانستند و مهاجرین هم خود را لایق تر چرا که از قبیله و خویشاوند پیامبر بودند. عده ای هم که زخم خورده علی در بدر و احد و خندق و ... بودند . اما آنچه فراموش شد وصیت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله در باره ولایت علی ابن ابی طالب بود. از تاریخ عبرت بگیریم تا عبرت تاریخ برای دیگران نشویم به کوتاه و گویا بپیوندید https://eitaa.com/kootahgooya
🖌 نقش خودی های نا اهل در صلح تحمیلی پیمان صلح به همان اندازه ی جنگ ممکنه تحمیلی و اجباری باشد. دلایل آن نیز یکسان است. ترس قوم و ملت از دشمن با خود جنگ و صلح می آورد. وقتی شرایط برای پیروزی در جنگ مهیا باشد ولی فرمانده شجاع و با غیرت تن به صلح می دهد، حکایت از تحمیلی بودن آن صلح دارد. برخی از یاران و نزدیکان صدیق امام حسن علیه السلام از پذیرش صلح آن حضرت با معاویه شگفت زده و متعجب شدند. به عقیده آنان می بایست وارد جنگ با معاویه شد و او را شکست داد. صلح با معاویه معنا ندارد. لذا چنین صلحی، تحمیلی است. پاسخ هایی هم که امام حسن مجتبی علیه السلام به معترضینی مانند ابی سعید عقیصا، سلیمان بن صرد خزاعی و حجر بن عدی می دهد یا خطبه روشنگرانه ای که در مسجد کوفه خطاب به مردم و معاویه می خواند دلالت قطعی دارد که آن حضرت راه درست را در جنگ با معاویه می دانست و صلح انتخاب او نبوده است. صلح بر امام حسن علیه السلام تحمیل شد. اما مسأله مهم آن است که به گمان خیلی ها عامل اصلی در تن دادن به صلح تحمیلی همواره از ناحیه دشمن است. در حالی که این سخن کلیت ندارد بلکه عاملیت برخی از عناصر خودی ملت بویژه اهل نظر در پذیرش صلح تحمیلی بعضاً مهم است. ای بسا که جریان خودی در این امر نقش اصلی را ایفا می کنند. مانند جنگ صفین که امام علی علیه السلام داشت کار معاویه را برای همیشه خاتمه می داد ولی جهال حاضر در لشکر آن حضرت به سر کردگی ابو موسی اشعری و اَشعَث بن قیس کِندی خیانت کردند و مانع شکست معاویه شدند. بنابراين، نباید در مقابله با توطئه صلح تحمیلی فقط به خنثی سازی عملیات روانی دشمن پرداخت بلکه باید جهالت و خیانت برخی از خودی های ذی نفوذ را نیز رصد و خنثی کرد. اگر دشمن ملت قدرت خود را بزرگ می کند، خودی های نا اهل ضعف و ناتوانی ملت را بزرگ نمایی می کنند. هر دو به یک اندازه ترس را به دل ملت می اندازند تا شجاعت ایستادگی و مقاومت برابر دشمن را از آن ملت بگیرند. ✍ داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan
🔥 قاری قرآنی که اهل دوزخ بود 🌙 امیرالمومنین (ع) شبی از مسجد کوفه به سوی خانه خویش حرکت کرد در حالیکه کمیل بن زیاد که از دوستان خاص آن حضرت بود او را همراهی میکرد در اثناء راه از کنار خانه مردی گذشتند که صدای تلاوت قرآنش بلند بود «أَمَّن هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيلِ» را با صدای دلنشین و حزین میخواند. 🔹 کمیل در دل از حالت این مرد بسیار لذت برد و از روحانیت او خوشحال شد ، بدون اینکه چیزی بر زبان براند.  امام علی (ع) در این حال رو به سوی او کرد و فرمود : سرو و صدای این، مایه شگفتی تو نشود ، زیرا او اهل دوزخ است و به زودی خبر آن را به تو خواهم داد! کمیل از این مسئله در تعجب فرو رفت ، نخست اینکه امام ، به زودی از فکر و نیت او آگاه گشت و دیگر اینکه شهادت به دوزخی بودن این مرد ظاهرالصلاح داد 💢 مدتی گذشت تا سرانجام کار خوارج به آنجا رسید که مقابل امیرالمومنین(ع) ایستادند و حضرت با آنها جنگ نمود ،  در حالیکه قرآن را آنگونه که نازل شده بود حفظ داشتند . 🔸 امیرالمومنین (ع) رو به کمیل کرد و در حالیکه شمشیر در دست حضرت بود و سرهای آن کافران طغیان گر بر زمین افتاده بود ، با نوک شمشیر به یکی از آن سرها اشاره کرد و فرمود ای کمیل ! این همان شخصی است که در آن شب تلاوت قرآن نمود و حال او تعجب تو را برانگیخت. کمیل دست حضرت را بوسید و استغفار کرد. ـــــــــــــــــــــــــــ تفسیر نمونه ج ۱۹  ص ۳۹۷. 🌺الَّلهُمَّ صلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّد و عجِّل فَرَجَهُم🌺          ━━═━━⊰❀🦋❀⊱━━═━━━ لطفا عضو بشید :   Eitaa.com/efshagari57
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ 🗒 خاطرات شهدا  شهید ابراهیم هادی  🌙 غروب بود،ابراهيم آمد در خانه ما و بعد از سلام و احوالپرسی يــک قابلمه از من گرفت. بعد داخل کله پزی رفت، به دنبالش آمدم و گفتم: ابرام جون کله پاچه برای افطاری! عجب حالی ميده؟  گفت: راســت ميگی، ولي براي من نيست، يك دست کامل کله پاچه و چند تا نان ســنگک گرفت، وقتی بيرون آمد ايرج با موتور رسيد، ابراهيم هم سوار شد و خداحافظی کرد 👋 با خودم گفتم: لابد چند تا رفيق جمع شــدند و با هم افطاري ميخورند،از اينکه به من تعارف هم نکرد ناراحت شــدم☹️ فــرداي آن روز ايرج را ديدم و پرسيدم: ديروز کجا رفتيد؟  گفت: پشت پارک چهل تن، انتهاي کوچه، منزل کوچکي بود که در زديم و کله پاچه را به آنها داديم، چند تا بچه و پيرمردي که دم در آمدند خيلی تشکر کردند، ابراهيم را کامل ميشناختند، آنها خانواده‌اي بسيار مستحق بودند، بعد هم ابراهيم را رساندم خانه‌شان. منبع : سلام بر ابراهیم1          ━━═━━⊰❀🦋❀⊱━━═━━━ لطفا عضو بشید :   Eitaa.com/efshagari57