7.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این کلیپ الان دیدن داره
┄┅═✧●👆👆●✧═┅┄
👆👆👆👆👆👆
┄┅═✧●●✧═┅┄
https://eitaa.com/jahad_tabbin
#ساعت_عاشقی
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی السَّاعَهَ السَّاعَهَ السَّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
✏️ رهبر معظم انقلاب، صبح امروز در دیدار با نخبگان علمی :
ما در این روزها عزاداریم؛ بخصوص بنده، بجد عزادار هستم. حادثهای که اتّفاق افتاد حادثهی کوچکی نیست؛ فقدان آقای سیّدحسن نصرالله حادثهی کمی نیست و جدّاً ما را عزادار کرده...
✏️ ما گرچه در عزا هستیم، امّا عزای ما به معنی ماتم گرفتن و افسرده شدن و یک گوشه نشستن نیست؛ جنس عزای ما از جنس عزای سیّدالشّهدا (علیه السّلام) است؛ زنده و زندهکننده است.
✏️ عزاداریم امّا این عزا ما را به حرکت و پیشرفت و شوق بیشتر به کار وادار میکند.
https://eitaa.com/jahad_tabbin
ولایت رکن توحید است.docx
78.1K
▪️ (ولایت رکن توحید است )
▪️« قبولی توحید مشروط ولایت پذیری است »
✍ #سیدمختارموسوی :
پس از گذشت 46 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی واستقرار حکومت جمهوری اسلامی با محوریت ولایت مطلقه فقیه ، واینکه بحث ولایت فقیه ، گرما بخش هر محفل علمی وحتی غیر علمی شده ، و به رغم اینکه دانشمندان وصاحبنظران علوم اسلامی از جمله متکلمین واندیشمندان علم کلام صدها کتاب در این ارتباط به زیور چاپ آراسته ودراختیار عموم گذاشته اند ؛ متأسفانه هنوز عده ای هستند که تصور می کنند ، مسئله ولایت فقیه و موضوعات مرتبط با آن ، مثل ولایت پذیری و ولایت مداری فقط در حیطه سیاست و حاکمیت و نحوه حکومت داری قابل طرح و بحث است . و در امور دینی وایمانی واصول اعتقادی وارتباطات انسان با خدا و روابط اجتماعی انسانها ، بی تأثیر است. و نگاهی که به ولایت فقیه و مسائل پیرامونی آن دارند صرفاً یک نگاه سیاسی است .
کسانی که چنین فکر می کنند کاملاً در اشتباه هستند . برای اینکه ثابت کنیم چنین قرائت و دریافتی از مبحث ولایت فقیه اشتباه محض است ، ضرورت دارد با توجه به موضوع بحث ، در حد اجمال وظرفیت این وجیزه ، بدواً با توحید ومراتب ودرجات آن و سپس با جایگاه ولایت وارتباط ونسبت این دو با هم آشنا شویم
👈 برای مطالعه متن کامل یادداشت فایل بالایی را با از کنید .
✅ کانال نشر آثار #سیدمختارموسوی
@seyedmokhtarmousav
▪️ (ولایت رکن توحید است )
▪️« قبولی توحید مشروط ولایت پذیری است »
✍ #سیدمختارموسوی :
پس از گذشت 46 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی واستقرار حکومت جمهوری اسلامی با محوریت ولایت مطلقه فقیه ، واینکه بحث ولایت فقیه ، گرما بخش هر محفل علمی وحتی غیر علمی شده ، و به رغم اینکه دانشمندان وصاحبنظران علوم اسلامی از جمله متکلمین واندیشمندان علم کلام صدها کتاب در این ارتباط به زیور چاپ آراسته ودراختیار عموم گذاشته اند ؛ متأسفانه هنوز عده ای هستند که تصور می کنند ، مسئله ولایت فقیه و موضوعات مرتبط با آن ، مثل ولایت پذیری و ولایت مداری فقط در حیطه سیاست و حاکمیت و نحوه حکومت داری قابل طرح و بحث است . و در امور دینی وایمانی واصول اعتقادی وارتباطات انسان با خدا و روابط اجتماعی انسانها ، بی تأثیر است. و نگاهی که به ولایت فقیه و مسائل پیرامونی آن دارند صرفاً یک نگاه سیاسی است .
کسانی که چنین فکر می کنند کاملاً در اشتباه هستند . برای اینکه ثابت کنیم چنین قرائت و دریافتی از مبحث ولایت فقیه اشتباه محض است ، ضرورت دارد با توجه به موضوع بحث ، در حد اجمال وظرفیت این وجیزه ، بدواً با توحید ومراتب ودرجات آن و سپس با جایگاه ولایت وارتباط ونسبت این دو با هم آشنا شویم .
توحيد در اصطلاح به معناي يكي دانستن خدا و مبداء هستي است . اعتقاد به يگانگي او از هر جهت ، از جهت ذات ، از جهت آفرينش، از جهت اداره و چرخاندن كار جهان ، از جهت بندي و پرستش يا راز و نياز و از جهات بسيار ديگر .
يگانه دانستن (توحيد) يعني اينكه موجودي جز الله وجودي از خود ندارد و به تعبير فلسفي« توحيد در وجوب وجود » يعني تنها الله تبارك و تعالي است كه وجودش ذاتا ضروري است و ساير موجودات وجودشان از اوست .
علمای علم کلام وفلاسفه برای توحید مراتب ودرجاتی قائل شده اند . از قبیل : توحید در وجوب وجود ، توحید در خالقیت ، توحید در الوهیت ، توحید در ربوبیت ، که اعم از : توحید در ربوبیت تکوینی وتوحید در ربوبیت تشریعی است . و توحید در اسماء وصفات خداوند .
در این مقاله رسانه ای ، فرصت پرداختن به انوع توحید و مراتب ودرجات وحد ونصاب آن وشرح تخصصی مطلب متناسب با محافل علمی ومدارس دینی ودانشگاهها نیست ، لیکن از آنجایی که ولایت از شئون توحید در ربوبیت تشریعی است ، به اختصار واجمال ودر حد کفایت به تعریف آن می پردازیم :
مراد از توحيد در ربوبيّت تشريعي آن است كه فقط خداوند حقّ قانونگذاري براي مردم را دارد . و تنها او اين اختيار را دارد كه بندگان را مكلّف به برخي از امور كند .
حضرت علامه مصباح يزدي (ره) در اين باره مي نويسد : بر اساس بينش اسلامى و ربوبيّت تشريعى بايد گفت كه قانونگذار در اصل بايد خدا باشد و در كنار خدا كسى حقّ قانونگذارى ندارد . حال سؤال اين است كه آيا هيچ نوع قانونگذارى ديگرى مشروع نيست؟
در طول قانونگذارىِ خدا و نه در عرض او ، كسانى حق دارند به اذن خدا قانون وضع كنند و آن قانون در صورتى معتبر و لازم الاجرا مىباشد كه به اذن خدا باشد .
اینکه ما که میگوییم جز الله تبارک و تعالی کسی حق قانونگذاری و فرمان دادن و اطاعت شدن بیچون و چرا را ندارد ، بدین معنا نیست که از هیچ کس دیگر به هیچ صورت نباید اطاعت کرد . یا هیچکس به هیچ صورتی حق فرمان دادن ندارد ، بلکه در اینجا هم منظور این است که ؛ هیچکس مستقلاً و از سوی خود حق فرمان دادن ندارد . مگر اینکه خدا به او چنین حقی را بدهد . که در واقع اطاعت چنین کسی به اطاعت خدا باز میگردد . در قرآن آمده است : «و ما ارسلنا من رسول الالیطاع باذن الله» یعنی هیچ پیامبری نفرستادیم مگر برای اینکه مردم از او اطاعت کنند به اذن خدا .
پس اطاعتی که به اذن الله است پشتوانهاش اطاعت خداست. چنین اطاعتی با توحید منافات ندارد، بلکه از شؤون توحید است. آنچه با ربوبیت تشریعی منافات دارد، این است که کسی معتقد باشد غیر از الله تبارک و تعالی و در عرض او، کسانی هستند که همانگونه که خدا قانون وضع میکند، آنها هم حق دارند خود بدون اتکا به او قانون وضع کنند و اطاعت چنین کسانی هم مثل اطاعت خدا واجب باشد . این شرک است اما اگر کسی گفت خدا کسانی را تعیین فرموده است که در شؤون مردم دخالت و در امورشان تدبیر و امر و نهی کنند و بر مردم هم واجب باشد آنها را اطاعت کنند، چنین اعتقادی به هیچ وجه شرک نیست .
بنا براین ، براي اينکه توحيدکمال و تمام شود، بايد توحيد در خالقيّت، در ربوبيّت تکويني و در ربوبيّت تشريعي همه جمع شده باشد . چرا با اينکه إبليس خالقيّت و ربوبيّت تکويني خدا را قبول داشت ، باز خداوند ميفرمايد: «... كانَ مِنَ الْكافِرينَ ... »؟
(ادامه در صفحه دوم )
صفحه دوم :
▪️ (ولایت رکن توحید است )
▪️« قبولی توحید مشروط ولایت پذیری است »
✍ #سیدمختارموسوی :
اين نسبت بخاطر اين است که إبليس ربوبيّت تشريعي را قبول نداشت . ما اگر توحيد را قبول داشته باشيم، و بخواهيم کلمه «لا الله الا الله» را درست بگوييم ، بايد خدا را به وحدانيّت در خالقيّت ، در ربوبيّت تکويني و در ربوبيّت تشريعي قبول داشته باشيم ؛ ربوبيّت تشريعي خدا اقتضاء مي کند که دستورات پيغمبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله ـ و ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ را بپذيريم؛ چون او گفته است : «... أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم ... » اگر دستورات ايشان را قبول نکنيم، حکم خدا را قبول نکرده ايم ؛ يعني ربوبيّت تشريعي خدا را نپذيرفته ايم و در اين صورت، در توحيد مشکل داريم. پس کلمه «لا الله الا الله» شامل ولايت علي عليه السلام هم مي شود .
تا بدینجا با توحید وتا حدودی ارتباط توحید با ولایت وبلعکس ، آشنا شدیم ، برا اینکه ارتباط کلیدی وکاربردی ولایت با توحید برایمان مشخص شود ؛ وثابت کنیم که ، قبولی توحید مشروط بر ولایت پذیری است ، وهمچنین برای احراز اشتباه آن دسته از افرادی که موضوع ولایت را صرفاً یک مسئله سیاسی وحکومتی می دانند ؛ به سراغ کلام نورانی ائمه اطهار (ع) می رویم :
روایت شده زمانیکه حضرت علی ابن موسی الرضاعلیه السلام ، به اجبار مأمون ملعون ، از مدینه به استقبال شهادت می رفت وعازم مرو بود ؛ در شهر نیشابور که عده زیادی به استقبال آن حضرت آمده بودند ، به خواست مردم توقف کوتاهی نمود ، و برای هدایت مردم به سمت توحید و احراز غاصبانه بودن حکومت عباسیان واینکه حکومت وخلافت فقط حق دوازده امام برحق شیعه است ، حدیت مشهوری بنام سلسله الذهب بیان فرمودند .
این حدیث از جمله احادیث قدسی است که بقول دانشمندان علوم اسلامی و متخصصین علم حدیث ، روایان آن طلایی است . وحدیثی محکم تر از این حدیث در عالم حدیث وجود ندارد .
امام رضا (ع) از پدر بزرگوارش امام موس کاظم (ع) وایشان از پدرش امام صادق (ع) وایشان ازپدرش امام باقر (ع) وایشان از پدرش امام سجاد (ع) وایشان از امام حسین (ع) وایشان ازبرادرش امام حسن (ع) وایشان از پدرش امام علی (ع) وایشان از پیامبر اسلام (ص) و ایشان از جبرئیل و جبرئیل از خداوند عزّوجّل نقل فرموده اند : که خداوند فرمود :
( (کلمة لا اله الا اللّه حصنى فمن قالها دخل حصنى و من دخل حصنى امن من عذابى ) )
« یعنى (کلمه طیّبه (( لا اله الا اللّه ) )) قلعه مستحکم و دژ استوار من است ، هر کس آن را بگوید ، در این قلعه و دژ استوار داخل مى شود، و اگر در آن وارد شد از عذاب روز رستاخیز در امان خواهد بود.»
در ادامه این روایت آمده است ، وقتی که امام رضا (ع) میخواستند به حرکت خود ادامه دهند در حالیکه سوار بر مرکب بودند ، در یک توقف کوتاه فرمودند : ((به شرطها وشروطها وانا من شروطها ))
یعنی درست است که شعارتوحید وکلمه طیبه لا اله الاالله حصن یا قلعه مستحکم خدا است . وهرکس آنرا به زبان بیاورد وداخل این قلعه شود از عذاب خدا در امان خواهد بود ، لیکن تحقق این امر یک شرط دارد ، وآن شرط خود امام رضا (ع) است . یعنی شرط پذیرش ادعای توحید از هر انسانی ، پیروی از امام حق وپرهیز ورویگردانی از امام باطل وطاغوت وطاغوتیان است . یعنی قبولی توحید مشروط بر ولایت پذیری واطاعت از یک امام وولی منصوب شده از طرف خدا آنهم ولی زنده وحی وحاضردر هر زمان است .
در عیون الاخبار الرضا شیخ صدوق (ره) مشابه این روایت اینگونه آمده است : «... وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي » علما ودانشمندان علوم دینی حدیث سلسله الذهب را مختص ولایت دوازده امام برحق شیعه میدانند . وتوحید هرکس را که از زیر ولایت دوازده امام برحق شیعه شانه خالی کرده وامامت وولایت دوازده امام بر حق شیعه را ، به هر دلیلی انکار نموده یا قبول نکرده اند ، وبجای اطاعت از امام معصوم و والی منصوب از طرف خدا ، به اطاعت از امام وحاکم جور وغاصب روی آورده اند ؛ توحید چنین افرادی بنا به تعاریفی که از توحید در ربوبیت تشریعی ارائه شد ؛ ناقص بوده وچنین افرادی مرتکب شرک در طاعت وشرک در ربوبیت تشریعی خداوند شده اند .
ممکن است سوال شود که این اصل در باره امام معصوم ثابت است و چه ارتباطی با عصرما (عصر غیبت ) وزمانیکه ما به امام معصوم ومنصوب از طرف خدا دسترسی نداریم دارد ؟
اکثریت قریب اتفاق دانشمندان علوم دینی ومتکلمین .متخصصین اصول عقاید برای پاسخ به چنین سوالی ، به حدیث مقبوله عمربن حنظله که از امام صادق (ع) روایت شده استناد می کنند .
(ادامه در صفحه سوم )
▪️ (ولایت رکن توحید است )
صفحه سوم :
▪️« قبولی توحید مشروط ولایت پذیری است »
✍ #سیدمختارموسوی :
حدیث مقبوله عمربن حنظله ، حدیث طولانی است ولی آن قسمت که مورد استناد ونیاز مبحث ماست ، که در اصل مغز وپیام ویژه حدیث است از اینقرار است که : عمربن حنظله می گوید : از امام صادق علیه السلام سوال کردم ، وقتي ما به شما در امور حکومتي دسترسي نداريم چه کار کنيم؟ اگر اختلافي در مورد ارثي يا مسأله ديگري ، پيش آمد به طوري که به قضاوت قاضي نياز شد و به شما دسترسي نداشتيم چه کار کنيم؟
امام صادق در جواب فرمودند: به فقهاء جامع الشرائط مراجعه کنيدوبعد از بیان صفات وویژگیهای فقهای جامع الشرایط فرموند: «... فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمٍ وَ لَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُكْمِ اللَّهِ اسْتَخَفَّ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَيْنَا كَافِرٌ رَادٌّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدٍّ مِنَ الشِّرْكِ بِاللَّه ... »
اين سخن حضرت به چه معناست؟ اينکه مي فرمايند : ردّ کردن حکم فقيه جامع الشرايط، حکم شرک را دارد يعني چه؟ کسي که حکم فقيه جامع الشرائط را ردّ مي کند، نمي گويد: دو خدا وجود دارد ؛ بلکه مي گويد: حکم اين فقيه را قبول ندارم. اين فقيه هم نه خدا، نه پيغمبر و نه امام معصوم است ؛ بلکه يک فقيه است؛ چرا بايد انکار حکم او باعث شرک شود؟
اگر بيان قبل در ذهن مبارکتان باشد و يک مقدار آنرا بيشتر تحليل کنيد، خواهيد ديد که اين مطلب هم از آن به دست مي آيد؛ چراکه وقتي اطاعت امام معصوم عليه السلام واجب است ، و او فرمو د: من فلاني را وکيل يا حاکم يا نائب خودم قراردادم و بايد از او اطاعت کنيد ، اطاعت او چه حکمي دارد؟ وقتي اميرالمؤمنين عليه السلام شخصي مثل مالک اشتر را تعيين مي کنند و مي گويند : او را عامل قرار دادم و اطاعت او بر شما لازم است، چه کار بايد کرد؟ در اين صورت اطاعت مالک اشتر واجب مي شود چرا؟ چون اطاعت امام معصوم است. چرا اطاعت امام معصوم واجب است؟ چون اطاعت خداست ؛ اين حکم، مصداق ربوبيّت تشريعي الهي است. خدا گفته است : امام معصوم بايد حاکم باشد، و وقتي امام فرمود: «در مرتبه نازل تر حاکم شما ولي فقيه است» ، اطاعت از او ، از مصاديق اطاعت از ربوبيّت تشريعي الهي مي شود. در اين صورت اين سخن که انکار حکم او در حدّ شرک به خداست (هُوَ عَلَى حَدٍّ مِنَ الشِّرْكِ بِاللَّه) معنا پيدا مي کند .
چرا إبليس با ردّ يک قانون إلهي و سجده نکردن به آدم، مشرک شد؟ إبليس به واسطه انکار تشريع إلهي مشرک شد . همانطور که او با انکار ربوبيّت تشريعي خدا مشرک شد ، ردّ امام معصوم هم موجب شرک ميشود. البته اين شرک، شرک باطني است. اين شرک، شرکي نيست که موجب استحقاق زدنِ گردن آن شخص شود؛ بلکه اين شرک در مقابل ايمان است و غير از شرکي است که در مقابل اسلام است. اين کفر و شرک باطني است و احکام ظاهري آن محفوظ است؛ يعني طاهر است، ذبيحه اش حلال است و ازدواج با آن هم هيچ اشکالي ندارد؛ همان طور که منافقين در صدر اسلام اين گونه بودند. شرک ظاهري در مقابل اسلام، و شرک باطني در مقابل ايمان است. «هُوَ عَلَى حَدٍّ مِنَ الشِّرْكِ بِاللَّه»، يعني وقتي من مي گويم : «شما به محمد بن مسلم مراجعه کنيد، هر چه او گفت، اطاعت کنيد»، اگر اطاعت نکرديد و حرف من را ردّ کرديد، يعني حرف خدا را ردّ کرده ايد و اين شرک تشريعي است. اگر از قاضي اي که خليفه اموي يا خليفه عباسي تعيين کرده است، اطاعت کرديد، حکم او را شريک حکم خدا قرار داده ايد؛ پس مشرک شده ايد. از اين جهت وقتي توحيد را تحليل کنيم و مراتبش را بسنجيم، به اين جا مي رسيم که توحيد، ولايت اميرالمؤمنين، ولايت امام رضا و ولايت ساير ائمه عليهم السلام را هم شامل ميشود و در مرتبه بعد ولايت فقيه را هم در بر مي گيرد. بنابراين اگر کسي بگويد : امروز ولايت فقيه حصن الهي است و من دخله أمن من عذاب الله، حرف گزافي نزده است. به همان دليل که «لا اله الا الله» حصن الله است، به همان دليل که «ولايت علي بن ابيطالب» حصن الله است و به همان دليل که «ولايت امام رضا» از شروط توحيد است، به همان دليل هم ولايت ولي فقيهي که مرضيّ امام زمان عجل الله تعالي فرجه است، جزء حصن الهي است.
( ادامه در صفحه چهارم )
صفحه چهارم :
▪️ ( ولایت رکن توحید است )
▪️« قبولی توحید مشروط ولایت پذیری است »
✍ #سیدمختارموسوی :
بنا براین جای هیج تردیدی وجود ندارد که ، اولاً ولایت مطلقه فقیه ، یعنی ولایت غیر مقیّد وبدون مضاف الیه آن ، در ادامه ولایت ائمه معصومین (ع) است ، وبا توجه به توضیحات ومستنداتی که ارائه شد ، اطاعت از ولایت فقیه ، اطاعت از امام معصوم واطاعت از رسول خدا واطاعت از خداست . وردّ حکم ولی فقیه عادل ؛ برابر است با ردّ امام معصوم وردّ رسول خدا وردّحکم خدا وند سبحان ، که در نهایت برابراست با انکار توحید در ربوبیت تشریعی . پس بطور متیقن قبولی توحید مشروط به ولایت پذیری است . ( والسلام )
سید مختار موسوی
پاورقی ها :
1- شهید آیت الله بهشتی (ره) خدا در قرآن
2 - علامه استاد مصباح یزدی خداشناسی در قرآن
3 - نسا / 64
4 - علامه استاد مصباح یزدی خداشناسی در قرآن
5 - البقره /34
6- النساء 59
7 - علامه استاد مصباح یزدی مقاله ولایت رکن توحید است .
8 - بحارالانوار علامه مجلسی جلد 49 ص 123
9- عیون الاخبارالرضا جلد 2 ص 136
10 - برای اطلاعات بیشتر به علامه استاد مصباح یزدی : معارف درقرآن وخداشناسی در قرآن و آموزش فلسفه ومقاله ولایت رکن توحید است مراجعه شود.
11_ اصول کافی جلد یک ص 54
12_ علامه استاد مصباح یزدی مقاله ولایت رکت توحید است
✅کانال نشر آثار #سیدمختارموسوی
@seyedmokhtarmousav
https://eitaa.com/jahad_tabbin
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصابت ۳۰ موشک در شب گذشته به پایگاه نواتیم✌️
#پایگاه_نواتیم
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/jahad_tabbin
◾وزارت بهداشت عراق اعلام کرده حدود یکصد کودک در این کشور بعد از شهادت دبیرکل حزبالله لبنان نام فرزندانشان را «نصرالله» انتخاب کردهاند.
📌 https://eitaa.com/jahad_tabbin
14.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾شهید علی کرکی: سلاح ما مناجات با خداست.
📌 https://eitaa.com/jahad_tabbin