┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📚توجیه المسائل کربلا
🔻توجیهها و بهانههایی برای باحسین نبودن
▪️توجیه در جنگ جمل و صفین
در جریان جنگ جمل بعضی به بهانه این که این جنگ یك نوع برادرکشی و مسلمان کشی است، دست از دفاع کشیدند و بعضی از مقدس نماها، صریحاً امام بر حق، حضرت علی را از این که با آشوب گران جنگ جمل می جنگد، مورد انتقاد قرار دادند. امام علی آشکارا سپاه جمل را لعنت کرد، یکی از مقدس مآب ها به او گفت:
مؤمنان آن ها را از لعن خود استثنا کن.
حضرت علی قاطعانه به او فرمود:
« وَیْلك ما كان فِیهم مُؤمن». « واى بر تو، در میان آن ها مؤمنی نیست.»
در جریان جنگ صفین بعضی با توجیه این که مسلمان کشی جایز نیست، از یارى علی دست کشیدند. علی در برابر این گونه افراد می فرمود:
سپاه معاویه مسلمان نیستند، بلکه تظاهر به اسلام می کنند و کفر خود را پنهان می دارند، تا وقتی داراى یار و یاور شدند، کفرشان را آشکار نمایند.
در حالی که بهانه جویان و مقدس مآب هاى کوردل هم چنان در شك و تردید باقی بودند، حتی سال ها بعد ایرادتراشی می کردند که مسلمان کشی جایز نیست.
امام باقر در برابر این گونه افراد می فرمود:
« لو ان عَلیّاً قتل مؤمناً واحدً ا لكان شّراً عندى من حمارى هذا»
« اگر علی یك نفر مؤمن (ظاهرى) را به قتل برساند، آن مؤمن در نزد من از این الاغ (اشاره به الاغ خود کرد) پلیدتر است.»
این ها نمونه هایی از توجیه ها و بهانه هاى نظامی بود که بعضی با مطرح کردن آن ها، هم خود دست از یارى حق می کشند و هم دیگران را اغوا می کنند.
▪️ از توجیه جهادى(!) تا جهاد فرهنگى
در صحنه جهاد نظامی دیدیم که افراد چه توجیهاتی را می آوردند و قرآن آن ها را رد می کرد. امروز نیز ما جهاد داریم، اما نه جهاد نظامی بلکه جهاد فرهنگی. در این عرصه هم باید مراقب باشیم که توجیه گر نباشیم. دشمن با تمام توان تهاجم فرهنگی را شروع کرده است و ما باید برای مقابله با این تهاجم دست به جهاد بزنیم.
بهانه تراشی و توجیه آوردن تنها باعث از دست رفتن سرمایه های انسانی ما می شود. باید از وادی توجیه های جهادی به جهاد فرهنگی هجرت کرد! رهبر معظم انقلاب در مورد این نبرد گفته اند:
« امروز جنگ نظامی با ما خیلی محتمل نیست. نمی گوئیم به کلی منتفی است، اما خیلی محتمل نیست - لکن جنگی که وجود دارد، از جنگ نظامی اگر خطرش بیش تر نباشد، کم تر نیست؛ اگر احتیاط بیش ترى نخواهد، کم تر نمی خواهد. در جنگ نظامی دشمن به سراغ سنگرهاى مرزى ما می آید، مراکز مرزى ما را سعی می کند منهدم بکند تا بتواند در مرز نفوذ کند؛ در جنگ روانی و آن چه که امروز به او جنگ نرم گفته می شود در دنیا، دشمن به سراغ سنگرهاى معنوى می آید که آن ها را منهدم کند؛ به سراغ ایمان ها، معرفت ها، عزم ها، پایه ها و ارکان اساسی یك نظام و یك کشور؛ دشمن به سراغ این ها می آید که این ها را منهدم بکند و نقاط قوت را در تبلیغات خود به نقاط ضعف تبدیل کند؛ فرصت هاى یك نظام را به تهدید تبدیل کند. این کارهایی است که دارند می کنند؛ در این کار تجربه هم دارند، تلاش هم زیاد دارند می کنند، ابزار فراوانی هم در اختیارشان هست. باید ابعاد دشمن و ابعاد دشمنی را بدانیم تا بتوانیم بر او فائق بیائیم. البته ما مدد الهی داریم، کمك غیبی داریم بدون شك؛ این را انسان دارد مشاهده می کند؛ لکن ما مادامی که هوشیارانه، آگاهانه در میدان نباشیم، تدبیر لازم را به کار نبریم، کمك الهی به سراغ ما نخواهد آمد.»
#توجیه_المسائل_کربلا۱۸
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
https://eitaa.com/Majmoe_yaborhan
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📚توجیه المسائل کربلا
🔻توجیهها و بهانههایی برای باحسین نبودن
▪️توجیهات مقدس
بعضی وقت ها توجیهات، مقدس می شود به این گونه که رنگ و بوی قرآن می گیرد. با آیه های قرآن و یا روایات کارها توجیه می شوند.
یک روز از خطبه فاطمه می گذرد. ابوبکر به عمر می گوید:
- دیدی که چگونه فاطمه ما را از عذاب فردای قیامت ترساند؟
- تو نماز بخوان، دین خدا را به پا دار، به مردم احسان و نیکی کن، دیگر نگران نباش، مگر قرآن نخوانده ای؟
- چه طور؟ قرآن در سوره هود در آیه ۱۱۴ می گوید: « کارهای خوب، گناهان را پاک می کند»، تو فاطمه را ناراحت کرده ای، اما این یک گناه است. وقتی تو کارهای نیک زیادی انجام دهی، می توانی آن گناه را از بین ببری.
ای عمر! تو چه قدر غصه و غم های مرا برطرف ساخته ای! خدا تو را برای من نگه دارد!
❌در ادامه به بیان توجیهاتی می پردازیم که باعث شد افراد از امام حسین جدا شوند. به طور کلی می توان افرادی را که در کربلا توجیه می کردند، در سه دسته طبقه بندی کرد:
1⃣توجیه کسانی که با امام نیامدند.
2⃣توجیه کسانی که امام را ترک کردند.
3⃣ توجیه کسانی که مقابل امام ایستادند.
4⃣توجیهاتی که باعث شد فرزند زهرا در گودی قتل گاه...
5⃣توجیهاتی که باعث شد اهل بیت پیامبر...
▪️مى خواستم طواف كنم (بهانه حج)
پای درد دل حاجی تمتع سال ۶۰ هجری (روح حج رفت و من سرگرم تمتع پیکر حج) چه قدر شیرین است حج خانه ی خدا! چه قدر لذت بخش است درک آن فضای ملکوتی! از آن گذشته حج رکن اسلام است (بُنِىَ اْلإِسْلاَم ُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلاَةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوََلایَة...) و جزیی از فروع دین. اما شرط کربلایی شدن، پشت کردن به مکه است و انتخاب حسین...
حجّ واجب، حرام می شود بر پیرو حسین؛ وقتی خود حسین در حج نباشد. چه حادثه ی شگفتی که واجب هم به پای او کنار می رود، حتی حج، حجّ واجب، چرا که حسین "اوجب" است و جایی که "اوجب" هست ترجیح بر "واجب" پیدا کردن امری بدیهی است. این جاست که باید اولویت را تعیین کرد، کدام یک؟ حج یا حسین!
و چه تصویر غریبی: پشت کردن به یک اولویت! برای رسیدن امامی که امروز او اولویتش با همه فرق دارد...
شاید این تصویر، فهم اولویت و معیار هایش را بهتر تبیین کند.
کسانی که با خود گفتند اول حج بگذاریم، بعد به حسین می رسیم... نرسیدند! تاریخ می خواست به همه درس اهمیت اولویت دهی یاد بدهد. جایی که اولویت، "حسین" است، هیچ تأخیری جایز نیست.
باید اولویت ها را هم راه امام انتخاب کرد، نه زودتر نه دیرتر.
« المتقدّم لهم مارق و المتأخّر عنهم زاهق و اللاّزم لهم لاحق »
و چه قدر سخت می شود تشخیص این اولویت؛ خیلی ها اشتباه کردند.
« یک عده بغل دست حسین هم نشسته بودند. نقشه دست شان نبود؛ اشتباه کردند. کی می تواند بگوید عبدالله بن عباس و عبدالله بن جعفر از اسلام و از محبت خاندان پیغمبر نصیبی نداشتند؟ این هایی که در دامان آل پیغمبر بزرگ شده بودند، اما نقشه عوضی دست شان بود. نمی دانستند آن سرزمینی که باید از آن دفاع بشود و آن نقطه ای که باید برایش فداکاری بشود، کجاست. نشستند در مدینه به امید آن که چهار تا مساله بگویند. اسلام مجسم را، قرآن ناطق را، حسین فاطمه را تنها گذاشتند.»
برای همین شب عاشورا در وصف شان فرمود: اصحابی مثل شما ندیدم.
وقتی حسین به سمت کربلا حرکت آغاز می کند، همه چیز از اولویت خارج می شود، حتی طواف حج واجب. دیگر مکه و مدینه ماندن اولویت خود را از دست می دهد. اگر بگوییم این واجبات در برابر تصمیم ولی خدا از استحباب هم بی رنگ تر می شود، درست گفته ایم.
پشت به قبله و رو به امام بودن در آداب زیارت، یاد آور این جلوه از تاریخ است:
اول حسین، آخر حج!
#توجیه_المسائل_کربلا۱۹
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
https://eitaa.com/Majmoe_yaborhan
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📚توجیه المسائل کربلا
🔻توجیهها و بهانههایی برای باحسین نبودن
▪️مى خواستم تفسیر بگویم (بهانه تفسیر)
باید زیارت حضرت رسول را هم رها کرد، رها کردن ولیّ خدا برای یاری ولیّ زمان امروز!
باید امام حیّ را دنبال کرد.
حتی تفسیر قرآن در کنار حسین معنا می یابد، نه در مدینه. تفسیرِ قرآنِ حبیب است که شنیدن دارد، نه تفسیر مفسران مدینه نشین.
ما تشنه ی شنیدنِ تفسیرِ کربلایی قرآنیم و نه تفسیر مدنی...
تفسیر قرآن عاشورا، تفسیر طوفانی آیه هاست نه تفسیر عزلت نشینی و راحت طلبی. عده ای تفسیر گفتن را بهانه کردند و از مدینه خارج نشدند. امام را هم راهی نکردند. چرا؟ چون تفسیر گفتن که دردسری ندارد.
نه یزید با تو کار دارد، نه دیگران. وقتی که می خواهی علیه یزید قیام کنی و با ظلم مقابله کنی، این جاست که باید هزینه بدهی... اما کسی هم بود که فهمید دیگر موقع تفسیر نظری نیست، بلکه نوبت به تفسیر عملی رسیده است.
حبیب فقیه زمان شناس بود. فهمید در سال ۶۱ زمان تفسیر عزلت نیست، بلکه زمان تفسیر عملی عاشورایی قرآن است، قرآن کربلایی. حبیب زمان را شناخت و فهمید که الآن وقت تعلیم قرآن و گوشه نشینی نیست! فهمید الآن وقت جهاد و هم راهی با ولی خداست. زمان شناس باش تا فایده برای ولی خدا داشته باشی! نه توجیه گر...
▪️اسلام به من نیاز داشت (بهانه اسلام)
عده ای در کربلا حاضر نشدند و بهانه شان این بود که اگر در کربلا بیاییم، کشته می شویم، در حالی که در این شرایط اسلام به افرادی مثل ما نیاز دارد.
ما باید باشیم تا بتوانیم آیات و احادیث را زنده نگه داریم. باید ترویج علم کنیم و... مگر اسلام امام حسین با اسلام شما فرق می کرد! اسلام حسین برای این که زنده بماند، نیاز به جهاد داشت، نیاز به فداکاری داشت، نیاز به خون داشت... بعضی وقت ها اثر خون خیلی بیش تر از اثر علم است.
پس این توجیه درست نیست که به بهانه تحصیل علم و یا تدریس علم، جبهه جهاد علیه باطل را خالی کرد. امام حسین رفت تا به خدا برسد، رفت تا جانش را نثار کند، اسلام به امام حسین نیاز داشت، ولی به خون او نیاز داشت... کسی که آرزوى شهید شدن و جان بازى در راه ما و سعادت ابدى را دارد با ما رفیق شود که با خواست خدا فردا روانه خواهیم شد.
« مَنْ كَانَ فِینَا بَاذًِلا ىِ رَاحِلٌ مُصْبِحاً ِإنْ شَاءَ اللَّه»
#توجیه_المسائل_کربلا۲۰
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
https://eitaa.com/Majmoe_yaborhan
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📚توجیه المسائل کربلا
🔻توجیهها و بهانههایی برای باحسین نبودن
▪️از دشمن مى ترسیدم (بهانه ترس)
شیعیان، گرفتار ظلم یزید بودند. امام را به فریادرسی خواندند.
امام هم در پاسخ آنان راهی کوفه شد. خود امام، در مسیر راه خویش به کوفه، در راه از اشخاص مختلف مدد خواست. بعضی ندایش را پاسخ داده به او پیوستند، مانند زهیر بن قین، برخی هم عذر و بهانه آوردند و اوضاع بحرانی کوفه را یادآور شدند.
امام به آنان می فرمود:
اگر یارى نمی کنید، لااقل از این منطقه دور شوید، چرا که هرکه فریاد دادخواهی ما را بشنود، ولی به یارى نیاید، گرفتار دوزخ خواهد شد:
« مَنْ سَمِعَ واعِیَتنَا او رَأى سَوادَنا فَلَمْ یُجِبْنا وَ لَمْ یُغِثْنا كانَ حقّاً عَلَى اللَّهِ عزَّ و جلَّ انْ یُكِبَّهُ عَلى مِنْخَرَیْهِ فى النَّارِ.»
نداى « هَلْ مِنْ ناصِرٍ» امام حسین نیز در روز عاشورا، خطاب به همه کسانی بود که یاراى دفاع از حریم و حرم اهل بیت را داشتند. فریاد استغاثه آن حضرت که به « هل مِن مغیثٍ» و « هلْ مِنْ ذابٍّ» بلند بود، از همه آیندگان، لبّیك اجابت می طلبد.
رهبر معظم انقلاب در مورد ترس برخی از افراد برای یاری امام حسین می فرمایند:
« در حادثه عاشوراى امام حسین، حتی کسانی مانندعبدالله بن عباس و عبدالله بن جعفر که خودشان جزو خاندان بنی هاشم و از همین شجره طیّبه اند، جرأت نمی کنند در مکه یا مدینه بایستند، فریاد بزنند و به نامِ امام حسین شعار بدهند.»
▪️ترس، عامل گریز بسیارى از بزرگان
بسیاری از بزرگان تنها به دلیل ترس نیامدند از پسر فاطمه حمایت کنند.
یزید قدرت و هیمنه پوشالی عجیبی داشت و ترسناک هم بود. رهبر معظم انقلاب در مورد ترس بزرگان بیان می دارند:
« این، یك عبرت عجیب در تاریخ است. آن جا که بزرگان می ترسند، آن جا که دشمن چهره بسیار خشن را از خود نشان می دهد، آن جا که همه احساس می کنند اگر وارد میدان شوند، میدان غریبانه اى آن ها را در خود خواهد گرفت؛ آن جاست که جوهرها و باطن افراد شناخته می شود. در تمام دنیاى اسلامی آن روز -که دنیاى بزرگی بود و کشورهاى اسلامی زیادى که امروز مستقل و جدا هستند، آن روز یك کشور بودند- با جمعیت بسیار زیاد، کسی که این تصمیم، عزم و جرأت را داشت که در مقابل دشمن بایستد، حسین بن علی بود. بدیهی بود که وقتی مثل امام حسین حرکت و قیام کند، عدّه اى از مردم هم دور او را خواهند گرفت و گرفتند. اگر چه آن ها هم، وقتی معلوم شد که کار چه قدر سخت است و چه قدر شدت عمل وجود دارد، یك یك از دور آن حضرت پراکنده شدند و از هزار و اندى آدم که با امام حسین، از مکه به راه افتاده، یا در بین راه به حضرت پیوسته بودند، در شب عاشورا تعداد اندکی ماندند که با مجموع آن چه که روز عاشورا خودشان را به حضرت رساندند، 27 نفر شدند!»
#توجیه_المسائل_کربلا۲۱
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
https://eitaa.com/Majmoe_yaborhan
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📚توجیه المسائل کربلا
🔻توجیهها و بهانههایی برای باحسین نبودن
▪️نترسیدن از عظمت پوشالى دشمن؛ راز عظمت شهداى كربلا
امام حسین، عظیم ترین مبارز و مجاهد تاریخ اسلام است؛ چون او در چنین میدانی ایستاد و نترسید و مجاهدت کرد.
اما این انسان بزرگ، به قدر عظمتش، مظلومیت دارد. همان قدر که بزرگ است، همان قدر هم مظلوم است و با غربت هم به شهادت رسید.
فرق است بین آن سرباز فداکار و انسان پرشورى که به میدان نبرد می رود؛ مردم به نام او شعار می دهند و از او تمجید می کنند؛ میدان اطراف او را انسان هاى پرشورى مثل خود او گرفته اند؛ می داند که اگر مجروح یا شهید شود، مردم با او چگونه با شور برخورد خواهند کرد و آن انسانی که در چنان غربتی، در چنان ظلمتی، تنها، بدون یاور، بدون هیچ گونه امید کمکی از طرف مردم، با وسعت تبلیغات دشمن، می ایستد و مبارزه می کند و تن به قضاى الهی می سپارد و آماده کشته شدن در راه خدا می شود.
عظمت شهداى کربلا به این است! یعنی براى احساس تکلیف، که همان جهاد در راه خدا و دین بود، از عظمت دشمن نترسیدند؛ از تنهایی خود، احساس وحشت نکردند؛ کم بودن عدّه خود را مجوزّى براى گریختن از مقابل دشمن قرار ندادند.
این است که یك آدم را، یك رهبر را، یك ملت را عظمت می بخشد:
نترسیدن از عظمت پوشالی دشمن.
▪️توصیه هاى یك دیپلمات به عباس بن علی علیها لسلام
عباس! نمی شد با کمی تدبیر جلوی آن فاجعه بزرگ را گرفت؟!
آقا جان سلام! راستش خیلی وقت بود که می خواستم چند کلمه خودمانی با شما درد دل کنم. نمی دانم! شاید هر کس دیگر غیر از شما بود، از کلمه درد دل استفاده نمی کردم. شاید صراحتا می گفتم می خواهم چند خط انتقاد کنم، گله کنم یا یک چیزی توی همین مایه ها! اما خب چه کنم که احترام شما خیلی واجب است و الان هم که دارم این حرف ها را می زنم، دست و پایم می لرزد و قلبم دارد از جا کنده می شود. قبلش البته باید این نکته را بگویم که بنده خودم از ارادتمندان شما هستم و همین مراسم عزاداری دهه اول محرم، که همه ساله توی وزارت خانه برگزار می شود به همت من بوده و خودتان هم که حتما شاهد بوده اید که چه قدر تلاش می کنم تا این مراسم با مشارکت هرچه بیش تر کارکنان وزارت برگزار شود.
منظور این که یک وقت خدایی نکرده از حرف هایی که می خواهم بزنم سوءتفاهم پیش نیاید!
می دانید آقا جان؟! چند وقت است دارم به این فکر می کنم که آیا نمی شد جوری عمل کرد که در عاشورای سال ۶۱ هجری آن فاجعه بزرگ پیش نیاید؟! واقعا نمی شد؟! با کمال معذرت و با همه احترامی که برای شما قائلم، باید بگویم که در این ماجرا دو طرف افراط کردند!
به نظر من اگر کمی تدبیر و عقلانیت به خرج داده می شد، این فاجعه پیش نمی آمد! به نظر من، ما مصالح جبهه قلیل و ضعیف حسینی را نادیده گرفتیم و با دست خودمان بهترین نیروهای ایمانی و ارزشیِ زمانه را به مسلخ بردیم!
ادامه دارد...
#توجیه_المسائل_کربلا۲۰
─┅─═इई 💠ईइ═─┅─
https://eitaa.com/Majmoe_yaborhan