اخبار دکتر سعید جلیلی
⭕️تکالیف و وظایف دستگاهها در قانون برنامه هفتم 📜برگ سیزدهم؛ ماموریتهای وزارت "بهداشت، درمان و آمو
⭕️تکالیف و وظایف دستگاهها در قانون برنامه هفتم
📜برگ چهاردهم؛ ماموریتهای وزارت "دادگستری" در قانون برنامه هفتم
✅@Jalili_saeed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️صحبت های دکتر جلیلی در یکی از موکبهای مسیر پیاده روی اربعین حسینی: ان شاالله به زودی پیروزی مسلمانان و مبارزان فلسطین را جشن خواهیم گرفت.
✅@Jalili_saeed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة
دکتر جلیلی در مسیر پیاده روی اربعین:
🔹در محاسبات دشمن نمیگنجد که ۳۶ نفر از اعضای یک خانواده شهید بشوند و همچنان با صلابت شعارشان هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة باشد
🔹بخشهایی از صحبتهای دکتر جلیلی در برنامه تلویزیونی ساعت به وقت قدس در عمود ۸۳۳ مسیر پیادهروی اربعین
✅@Jalili_saeed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ لبیک یا حسین، لبیک یا اقصی
🔹حماسه غزه در ادامه حماسه عاشورا
🔹حرارتی که بعد از ۱۴۰۰ سال همچنان خاموش نمیشود
🔺بخشهایی از صحبتهای دکتر جلیلی در برنامه تلویزیونی ساعت به وقت قدس در عمود ۸۳۳ مسیر پیادهروی اربعین
✅@Jalili_saeed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فطرتها بیدار شدهاند
دکترجلیلی در مسیر پیاده روی اربعین:
🔹مسئله فلسطین فقط مربوط به جهان اسلام نیست، امروز در خیابانهای نیویورک و لندن و پاریس هم از فلسطین دفاع میکنند
🔺بخشهایی از صحبتهای دکتر جلیلی در برنامه تلویزیونی ساعت به وقت قدس در عمود ۸۳۳ مسیر پیادهروی اربعین
✅@Jalili_saeed
🟥اقدام هوشمندانه #سعید_جلیلی در استفاده از نماد عراق و فلسطین کار درست و مهمی بود.
1️⃣ما با عراق نجنگیدیم با صدام و حزب بعث جنگیدیم و جلیلی خودش جانباز این جنگ است و عراق میزبان ماست که بزرگداشت و ارسال پیام تشکر و همبستگی مهم است.
2️⃣ در فضایی که دشمن میخواهد بین ایران و عراق اختلاف حتی بیش از دوره صدام ایجاد کند و همزمان ستون پنجم آنها در ایران علیه عراقیها و در عراق علیه ایرانیها تحریک احساسات میکنند؛ وقتی یک مسئول بلندپایه ایرانی، آنهم جانباز جنگ با صدام، پرچم عراق را به نشانه احترام حمل میکند، شکستن فضاسازیها و تصویرسازی منفی علیه ما درعراق است.
.
♦️کمااینکه بیشترین مقصد سفر خارجی عراقیها ایران برای زیارت و بعد مقاصد درمانی است و خوب و حتی ضروری است پیوند ایران و عراق با نمادهایی در این مکانها به رخ کشیده شود.
.
3️⃣در فضای عمومی عراق نسبت به ماجرای فلسطین با توجه به روابط صدام و عرفات حساسیتهایی هست که اظهار حمایت عراقیها از فلسطین و معرفی آن به عنوان ارزش برای فضای درونی عراق هم کار درستی است.
.
♦️حتی اینکه پرچم ایران در میان این دو پرچم نیست، ناظر به تبلیغات جریان ضد ایران و ضد مقاومت در عراق که جریانهای مقاومت و ضد صهیونیسم عراق را دستنشانده ایران میخوانند انتخاب هوشمندانهای است.
.
📛البته آنها که برای دفاع از ایران کاری نکرده و سنشان هم به جنگ میرسد و نرفتهاند یا آنها که فضای عراق را نمیشناسند یا آنهایی که غرض سیاسی دارند و میخواهند هر نظر مخالف یا منتقد یا متفاوتی را سرکوب کنند؛ در داستانسرایی و موجسازی آزادند! البته نمیتوانند واقعیت را تغییر دهند.
https://t.me/resjom/132
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️بیداری مستضعفان
دکتر جلیلی در مسیر پیاده روی اربعین:
🔹مناسبات جهانی تغییر کرده است، شصت سال پیش در قم به علما دستور میدادند که علیه اسرائیل سخنرانی نکنند ولی امروز به دنبال این هستند که ایران در جواب شهادت شهید اسماعیل هنیه چه خواهد کرد
🔺بخشهایی از صحبتهای دکتر جلیلی در برنامه تلویزیونی ساعت به وقت قدس در عمود ۸۳۳ مسیر پیادهروی اربعین
✅@Jalili_saeed
🤝ایران والعراق، لا یمکن الفراق!
بعضیها فکر میکنند برای اثبات وطندوستیشان باید هرگونه ادای احترام به سایر ملتها و کشورها را زیر سؤال ببرند. خدا نکند که پای رقابتهای جناحی هم در میان باشد. آنوقت این عزیزان که اتفاقا اغلبشان شم سیاسی هم ندارند، بهانههایی پیدا میکنند و دست به اعتراضاتی میزنند که نهتنها وارد نیست، بلکه گاه جای تقدیر هم دارد! همین سفر اخیر آقای دکتر جلیلی به عراق برای زیارت عتبات عالیات، از جمله این بهانهها بود. شاهد بودیم که از بدو این سفر، برخی مخالفان جلیلی از هیچ سوژه و اتفاقی برای تخریب او غافل نبودند! آخرین موردی که دیدم، انتشار عکسی از او بود، در حالی که پرچم عراق را بر دوش آویخته است. کجای این کار اشکال دارد؟ آیا در برابر سخاوت، ایثار و اخلاص بینظیر ملت عراق در حماسه اربعین، بهتر از این میشد قدردانی کرد و همدلی ایرانیان با آنان را به نمایش گذاشت؟ پرچم عراق که جای خود دارد، به باور من باید دست و پای این مردم را که در میزبانی، تاریخ مشابه آنان را به خود نديده است بوسید. مردمی که اغلبشان از اقشار ضعیفاند اما با وجود مشکلات و محرومیتهایی که دارند، زائران امام حسین (ع) را روی سر میگذارند و در خدمت شبانهروزی به آنها از هم سبقت میگیرند و خاک پای آنان را توتیای دیده میکنند. آیا در حب اهلبیت عصمت و طهارت، بهویژه عشق و شور حسینی، هیچ دو ملتی مثل ایران و عراق را میتوان شبیه یکدیگر یافت؟ مگر خون سرداران و مجاهدان دلاور ایرانی و عراقی در مقابله با متجاوزان و حرامیان، در هم نیامیخته است؟ مگر اتحاد دو ملت ایران و عراق پس از جنگی تحمیلی و ناخواسته، خاری در چشم دشمنان و بیگانگان نیست؟ آیا نباید با درایت و تیزبینی، از این دستاورد بزرگ حراست کنیم؟ آن هم در ایام راهپیمایی پرشور و عاشقانه اربعین که اسباب تحسین و شگفتی اهل عالم با هر مذهب و ملیتی شده است. پس خوب است در منازعات سیاسی، زیباییها و عظمتهای اربعین و صحنههای عاشقانه و رفتارهای از سر اخلاص زائران را دستاویز مجادلاتمان نکنیم. به نوبه خودم از جناب آقای جلیلی بابت این اقدام بجا و شایسته که نشاندهنده اتحاد عمیق و ناگسستنی بین دو ملت ایران و عراق است، تشکر میکنم.
✍🏻افشین علا
📅شهریور ۱۴۰۳
📚کانال رسمی افشین علا
@afshinala
https://B2n.ir/w31098
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️«خودم ترجمه میکنم»
روایت جالب صالح مدرسی زاده
مجری برنامه ساعت به وقت قدس از حضور دکتر جلیلی در برنامه:
🔹تهیهکننده توی گوشیام گفت «دکتر جلیلی در مشایه است؛ دست یک پدر فلسطینی را گرفته و با ایشان وارد استودیو میشویم»
🔹اتفاقی سرزده بود و توی کنداکتورمون نبود. مترجم برای پدر شهـید فلسطینی نداشتیم. به سعیدآقا گفتم ایشون مترجمشون نیست. گفت «خودم ترجمه میکنم؛ مشکلی نیست!»»
🔹گفتگوی عجیبی شد...ماجرا از این قرار بود که در مشایه، دکتر جلیلی با این پدر شهـید پرافتخار مواجه شد و او گفت ۳۶ عضو خانوادهاش را در این مدت از دست داده.
🔹انگار سعید آقا که پس از انتخابات در هیچ رسانهای وارد نشده بود تا حاشیهای ایجاد نشود، اینجا احساس مسئولیت کرده بود برای معرفی یک اسطوره فلسطینی روی آنتن زنده شبکه یک
🔻پ.ن: وقتی برنامه تمام شد، یک سایت خبری که بعید میدونم برنامه رو دیده باشه؛ خیلی هولهولکی تیتر زده بود «دل تلویزیون با جلیلی است!»
قضاوت با شما...
به قول شاعر؛ «ما کجاییم در این بحر تفکر؛ تو کجایی؟!»
✅@Jalili_saeed
⭕️پاسخ محکم یک هنرمند به متن کینه ورزانه بازگیر حاشیه پرداز علیه دکتر جلیلی
✍علیرضا قزوه:
🔹این اولین بار نیست که متن های احساسی و به دور از عقلانیت و واقعیت را از آقای پرویز پرستویی می خوانم. راستش آقای پرستویی بازیگر خوبی ست اما تحلیل گر خوبی نیست.
🔹 در یک کلام در مورد جناب جلیلی متنش سراپا تهمت و بی وجدانی ست و در روزگاری که میراث سید شهید رییسی بزرگ را بعضی از بی مایگان و کم مایگان به بازی گرفته اند نمونه ای از بی پروایی ها و جسارت ها و تهمت ها به جناب جلیلی است که این روزها به نحوه ی راه رفتن وی هم ایراد می گیرند که چرا می لنگد و چرا فلان لباس را پوشیده و چرا فلان پرچم را به دست گرفته و چرا به کربلا رفته و هزار چرای دیگر که هیچ ربطی به آنها ندارد.
🔹چیزی که هست سعید جلیلی هنوز هم از خیلی از آقایانی که این روزها به نان و نوایی رسیده اند، مردتر و با مرام تر است. او پشتوانه چهارده میلیون رای حلال را دارد و با وجود تهمت ها و بدرفتاری های خیلی از آدم ها هنوز جدی و بی هیچ مزد و منتی دارد برای آبادانی ایران و اسلام کار و تلاش می کند و امینم که بگویم فردای قیامت از همه اهالی سیاست سربلندتر اوست. به استاد بازیگر پرویز پرستویی که بنده به ایشان ارادت هم دارم توصیه می کنم که حتما حتما به خاطر فردای خود که به آن اعتقاد داری از این مرد بی ادعا حلالیت بطلب.
✅@Jalili_saeed
📸ماجرای رد کردن پیشنهاد عضویت هیأت علمی دانشگاه تهران از سوی سعید جلیلی
✅ @Rajanews_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظر سعید جلیلی در خصوص مدیران ارشدی که همزمان با مسئولیت در دانشگاهها مشغول تدریس هستند
✅️ @Rajanews_com
هدایت شده از عصر ایرانیان
⭕غرب زدگی؛ شصت سال بعد
به قلم وحيد جلیلی
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
✅ @asreiranian_ir
هدایت شده از عصر ایرانیان
⭕جلال، فوکو،غزه و دیگران....؛
«غربزدگی»؛شصت سال بعد
🔹 اصطلاح «غربزدگی» را اگرچه دکتر فردید-فیلسوف مغلق گوی معاصر- وضع کرد ؛ اما با کتاب آل احمد در ادبیات نخبگانی و رسانه ای ایران جا باز کرد و تثبیت شد.
فردید گلایه داشت که عمق مفهومی که او به روشنفکران ایرانی نسبت داده بود با ادبیات روزنامه نگارانه جلال ،تقلیل پیدا کرده و انحطاط معنوی و معرفتی منطوی در واژه «غربزدگی» به درستی درک نشده است.
جلال در روشنفکری ایرانی نوعی ذوق زدگی و نوکیسگی می دید که به انفعال فرهنگی و سیاسی در برابر محصولات سخت افزاری و نرم افزاری غرب منجر شده است و فردید؛ روشنفکران را به پذیرش ولایت غرب متهم می کرد که فراتر از یک موضع سیاسی یا فرهنگی و معادل ذوب در طاغوت زمان و فنای وجودی در غرب استیلاطلب و فلسفه مدرنیته بود.
🔹خمینی و امتش اما فارغ از آن چه در دیالوگ بین آکادمیسین ها و ژورنالیست ها در جریان بود ،از غرب و ولایتمدارانش عبور کردند و بنیانی تازه گذاشتند .
انقلاب خمینی، میشل فوکو-فیلسوف مغلق گوی غرب- را دوبار در سال ۵۷ از پاریس به خیابان های تهران کشید تا شاید بفهمد : « ایرانی ها چه رویایی در سر دارند» .
او تلاش کرد به رفقای اروپایی و آمریکایی اش حالی کند که آنچه در غرب آسیا آغاز شده با نرم افزار قبلی، قابل تحلیل نیست. عمرفوکو کفاف نداد واجلش در همان سال هایی رسید که فرانسه تلاش می کرد با میراژ و اگزوسه و سوپراتاندارد معنای واقعی مدرنیته را برای ایرانی ها آشکار کند.
هر چقدر فوکو در شیرفهم کردن رفقای ماتریالیستش برای درک «معنویت سیاسی»ایران جدید ناکام ماند ،میتران در پرده برداری از توحش مدرنیته ؛کامیاب بود.
🔹دهه ها بعد از مرگ جلال و فردید و فوکو و میتران ؛ امروز دوباره غرب مدرن؛ در غزه مشغول ورق زدن کارنامه «بی نظیر» مدرنیته است.
بشریت در هیچ دوره ای از تاریخ خود، قتل عام چهل هزار انسان در برابر چشم های ۸میلیارد نفر را تجربه نکرده بود و این رکورد فقط مخصوص غرب متمدن و بنیان گذار حقوق بشر است.
همزمان اما غربزده های ایران هم –اگر چه کارنامه شایانی در تقدیس غرب دارند- مشغول ثبت رکورد های تازه ای هستند.
اگر کنگره آمریکا ۵۹ بار به احترام نتانیاهو قیام می کند و با دست افشانی تاریخی اش حقوق بشر مدرن را جشن می گیرد ،روشنفکری ایرانی با عربده یا سکوت؛ مشغول هو کردن حماس یا تبریک گفتن ترور موفق مهمانِ مظلومِ تمدن ایرانی است.
🔹بیش از شصت سال گذشته است و مرور دوباره جملات جلال در شاهکار ماندگارش ؛نشان می دهد همان قدر که روشنفکر ایرانی قدمی پیش نیامده ؛ آل احمد زنده است و گویی همین امروز با ما حرف می زند : « غرب زدگی می گویم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق خوش نیست بگویم همچون گرمازدگی یا سرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی است در حدود سن زدگی. دیده اید که گندم را چطور می پوساند؟ از درون پوسته ی سالم برجاست. امّا فقط پوست است. عین همان پوستی که از پروانه ای بر درختی مانده. به هر صورت سخن از یک بیماری است.... غرب زدگی آفتی است که ار غرب میآید و ما کشورهای «جهان سومی و از پیشرفت وامانده» را مانند طاعون گرفتار و بیمار میکند. »
✒️وحيد جلیلی
✅ @asreiranian_ir
هدایت شده از عصر ایرانیان
⭕«غربزدگی؛ به همان تازگی»؛ معرفی کتاب غرب زدگی
🔹کتاب غربزدگی جلال آل احمد یکی از آثار تأثیرگذار ادبیات معاصر ایران است که به نقد عمیق فرایند مدرنیزاسیون در ایران و پیامدهای آن پرداخته است. آلاحمد با نگاهی انتقادی به تقلید کورکورانه از غرب و غفلت از هویت ملی، به بررسی چالشهای فرهنگی و اجتماعی ناشی از این فرایند پرداخته است.
🔸غرب زدگی آفتی است که ار غرب میآید و ما کشورهای جهان سومی و از پیشرفت وامانده را مانند طاعون گرفتار و بیمار میکند. آدم غرب زده ریشه و بنیادی ندارد، هرهری مآب و سرتاپا از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید میکند.
جلال در این باره میگوید: «غرب زدگی میگویم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق خوشایند نیست، بگوییم همچون سرمازدگی یا گرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی است در حدود سن زدگی».
و در جای دیگر: «آدم غرب زده هرهری مذهب است به هیچ چیز اعتقاد ندارد اما به هیچ چیز هم بیاعتقاد نیست. یک آدم التقاطی است و نان به نرخ روز خور است همه چیز برایش علیالسویه است. خودش باشد و خرش از پل بگذرد، دیگر بود و نبود پل هیچ است.»
🔹نگاه جلال به مقوله ی غربزدگی نگاهی آسیبشناسانه است. غرب و شرق برای او در قدم اول نه سیاسی است و نه فلسفی و نه حتی جغرافیایی، بلکه بیشتر مفهوم اقتصادی و اجتماعی دارد. «غرب شامل همة ممالکی است که قادرند به کمک ماشین، مواد خام را به صورت پیچیدهتری درآورند و همچون کالایی به بازار عرضه کنند.» به نظر او این مواد خام، فقط سنگ آهن نیست، یا نفت یا روده یا هم هست وبه طور کلی نثر جلال آل احمد تلگرافی، شلاقی، عصبی، پرخاشگر، حساس، دقیق، تیزبین، صریح، صمیمی، منزه طلب، حادثه آفرین، فشرده، کوتاه، بریده، و در عین حال بلیغ است. نثر وی به طور خاص در مقالات، سنگین گزارشی و روزنامهنگارانه است. جلال آل احمد دارای نثری برونگرا است یعنی نثرش بر خلاف نثر صادق هدایت در خدمت تحلیل ذهن و باطن شخصیتها نیست. جلال آل احمد با استفاده از دو عامل نثر کهن فارسی و نثر نویسندگان پیشرو فرانسوی به نثر خاص خود دست یافته است.
🔸جلال آل احمد از تشبه به غربی ها گریزان است، او ما را صاحب فرهنگی عظیم می داند که غرب زدگی با هجوم فرهنگ مصرف زدگی در میان ما در مقابل آن ایستاده تا آن را به نابودی بکشاند او می گوید:
«اکنون ماییم و تشبّه به قومی بیگانه و به سنتی ناشناس و به فرهنگی که نه در آب و هوای زمین ما ریشه دارد و نه به طریق اولی شاخ و برگی می کند. ملتی از خود بیگانه که همه چیزش ناقص است. چنین ملتی از خود بیگانه چون عروسکی می ماند در دست غرب که هر چه بخواهد بر تنش می پوشانند. ملتی مصرف کننده که هیچ اراده ای از خود ندارد.»
🔹او غرب را به حق، نه مدافع زنان که عامل تضییع حقوق زنان می داند. معتقد است غرب زن را به تظاهر و خودنمایی کشانده تا آن وجه اعلی او به حاشیه رانده شود:
«در واقع به زن فقط حق تظاهر و خودنمایی داده شده است. زنی که حافظ سنت و خانواده و نسل و خون بوده است را به ولنگاری کشیده ایم و در واقع به او مقام و مسئولیت و شخصیتی نداده ایم بلکه مصرف کننده جدیدی ساخته ایم برای لوازم آرایشی و پوششی و هر چیزی که به تظاهر و خودنمایی مربوط شود.».
🔸اما راه حل چیست؟ جلال راه حل را چند وجهی می داند او معتقد است که گرچه غرب به واسطه دیو بزرگ استعمار خویش توانسته مظهر رشد و پیشرفت شود و به واسطه آن هر آنچه پسماند هم دارد به دیگران منتقل کرد اما می شود ایستاد به قول جلال می شود ماشین سوار شد اما به شرط آنکه تا آخر مصرف کننده نمانیم، می شود از دستاورد ها استفاده کرد و حتی می شود و باید آن ها را مال خود کرد و ساخت اما نباید دربندش شد، نباید گرفتارش شویم زیرا ماشین هدف نیست، وسیله است
«باید ماشین را داشت و ساخت؛ اما در بندش نباید ماند. گرفتارش نباید شد. چون ماشین وسیله است و هدف نیست. »
🔹او به مخاطبش می فهماند که از سختی راه آگاست و می داند که غرب خیلی هم راحتمان نمی گذارد و از تمام اعوان و انصارش بهره می برد تا نگذارد به هدف نائل شویم اما اولا را دیگری نیست دوما اگر آسان طلب نباشیم دست یافتنی است.
«رسیدن به این هدف که خود صاحب و تولیدکننده ماشین باشیم و از چنگ اسارت غرب بگریزیم ایده زیبا و گوش نوازی است اما در مقام عمل به این سادگی نیست. چرا که غرب و استعماری که روزی اش از این راه حاصل می شود به این راحتی این چنین اجازه ای نمی دهد و تنبلی و شکم بارگی ما و دولتی که به فروش نفت خو کرده است و همه چیز را می خواهد از راه آسانش به دست آورد هم مزید بر علت است. »
✅ @asreiranian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیشرفت تا لایههای ژرف هوش مصنوعی
مقام معظم رهبری:
🔹در هوش مصنوعی، بهرهبردار بودن امتیاز نیست؛ این فناوری لایههای عمیقی دارد که باید بر آن لایهها مسلط شد.
🔸اگر به لایههای زیرساختی هوش مصنوعی نرسیم ممکن است در دنیا آژانسی برای هوش مصنوعی مثل انرژی اتمی تشکیل دهند و مانع پیشرفت کشور شوند.
✅@Jalili_saeed
هدایت شده از عصر ایرانیان
⭕نام ها و نشان ها ؛ ویژه نامه پارا المپیکی عصر ایرانیان
🔸مصاحبه با ساره جوانمردی
🔹یادداشتی برای قهرمان بیت سیاح
🔸بازخوانی نگاه سعید جلیلی به قهرمانی
🔹کارزار ننگ و نام؛ گزارش از پیام ها و نشانه های به یاد ماندنی ورزشکاران و...
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
✅ @asreiranian_ir
⭕جلال، فوکو،غزه و دیگران....؛
«غربزدگی»؛شصت سال بعد
🔹 اصطلاح «غربزدگی» را اگرچه دکتر فردید-فیلسوف مغلق گوی معاصر- وضع کرد ؛ اما با کتاب آل احمد در ادبیات نخبگانی و رسانه ای ایران جا باز کرد و تثبیت شد.
فردید گلایه داشت که عمق مفهومی که او به روشنفکران ایرانی نسبت داده بود با ادبیات روزنامه نگارانه جلال ،تقلیل پیدا کرده و انحطاط معنوی و معرفتی منطوی در واژه «غربزدگی» به درستی درک نشده است.
جلال در روشنفکری ایرانی نوعی ذوق زدگی و نوکیسگی می دید که به انفعال فرهنگی و سیاسی در برابر محصولات سخت افزاری و نرم افزاری غرب منجر شده است و فردید؛ روشنفکران را به پذیرش ولایت غرب متهم می کرد که فراتر از یک موضع سیاسی یا فرهنگی و معادل ذوب در طاغوت زمان و فنای وجودی در غرب استیلاطلب و فلسفه مدرنیته بود.
🔹خمینی و امتش اما فارغ از آن چه در دیالوگ بین آکادمیسین ها و ژورنالیست ها در جریان بود ،از غرب و ولایتمدارانش عبور کردند و بنیانی تازه گذاشتند .
انقلاب خمینی، میشل فوکو-فیلسوف مغلق گوی غرب- را دوبار در سال ۵۷ از پاریس به خیابان های تهران کشید تا شاید بفهمد : « ایرانی ها چه رویایی در سر دارند» .
او تلاش کرد به رفقای اروپایی و آمریکایی اش حالی کند که آنچه در غرب آسیا آغاز شده با نرم افزار قبلی، قابل تحلیل نیست. عمرفوکو کفاف نداد واجلش در همان سال هایی رسید که فرانسه تلاش می کرد با میراژ و اگزوسه و سوپراتاندارد معنای واقعی مدرنیته را برای ایرانی ها آشکار کند.
هر چقدر فوکو در شیرفهم کردن رفقای ماتریالیستش برای درک «معنویت سیاسی»ایران جدید ناکام ماند ،میتران در پرده برداری از توحش مدرنیته ؛کامیاب بود.
🔹دهه ها بعد از مرگ جلال و فردید و فوکو و میتران ؛ امروز دوباره غرب مدرن؛ در غزه مشغول ورق زدن کارنامه «بی نظیر» مدرنیته است.
بشریت در هیچ دوره ای از تاریخ خود، قتل عام چهل هزار انسان در برابر چشم های ۸میلیارد نفر را تجربه نکرده بود و این رکورد فقط مخصوص غرب متمدن و بنیان گذار حقوق بشر است.
همزمان اما غربزده های ایران هم –اگر چه کارنامه شایانی در تقدیس غرب دارند- مشغول ثبت رکورد های تازه ای هستند.
اگر کنگره آمریکا ۵۹ بار به احترام نتانیاهو قیام می کند و با دست افشانی تاریخی اش حقوق بشر مدرن را جشن می گیرد ،روشنفکری ایرانی با عربده یا سکوت؛ مشغول هو کردن حماس یا تبریک گفتن ترور موفق مهمانِ مظلومِ تمدن ایرانی است.
🔹بیش از شصت سال گذشته است و مرور دوباره جملات جلال در شاهکار ماندگارش ؛نشان می دهد همان قدر که روشنفکر ایرانی قدمی پیش نیامده ؛ آل احمد زنده است و گویی همین امروز با ما حرف می زند : « غرب زدگی می گویم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق خوش نیست بگویم همچون گرمازدگی یا سرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی است در حدود سن زدگی. دیده اید که گندم را چطور می پوساند؟ از درون پوسته ی سالم برجاست. امّا فقط پوست است. عین همان پوستی که از پروانه ای بر درختی مانده. به هر صورت سخن از یک بیماری است.... غرب زدگی آفتی است که ار غرب میآید و ما کشورهای «جهان سومی و از پیشرفت وامانده» را مانند طاعون گرفتار و بیمار میکند. »
✒️وحيد جلیلی
✅ @asreiranian_ir