قالَ علىٌّ عليه السلام: مَنْ عَشِقَ شَيْئا اَعْشى بَصَرَهُ وَ اَمْرَضَ قَلْبَهُ، فَهُوَ يَنْظُرُ بِعَيْنٍ غَيْرِ صَحيحَةٍ وَ يَسْمَعُ بِاُذُنٍ غَيْرِ سَمِيعَةٍ
على عليه السلام فرمود: كسى كه به چيزى عشق ورزد، آن عشق، چشمش را نابينا و دلش را بيمار مى سازد، آنگاه با چشمى ناسالم نگاه مى كند و با گوشى ناشـنوا گوش مى دهـد.
عشق اگر آيد، بَرَد هوش و دل فرزانه را
دزد عاقل مى كُشد اوّل چراغ خانه را
نهج البلاغه، صبحى صالح، ص 160 (خطبه 109)
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
جنگ نرم وعملیات روانی(قسمت یکم)
جنگ نرم و عملیات روانی؛ یکی از خصوصیات سیاست فرهنگی دینگرایانه آن است که دولت اسلامی میباید، علاوه بر اینکه جامعهی اسلامی را در حوزههای سیاسی و اقتصادی از وابستگی و ریزهخواری برهاند و عزت و خودبنیادی را برای آن فراهم سازد، در حوزهی فرهنگی نیز باید وصول به «استقلال فرهنگی» را دنبال نماید؛ البته چنین نیست که «استقلال فرهنگی» در عرض «استقلال سیاسی» یا «استقلال اقتصادی» قرار داشته باشد، بلکه این نوع از استقلال، از اهمیت و تعیینکنندگی بیشتری برخوردار است؛ زیرا جامعهای که در حوزهی فرهنگی به جوامع دیگر وابسته باشد، خواهناخواه، در حوزههای سیاسی و اقتصادی نیز از آن تبعیت خواهد کرد. به این ترتیب، هویت و اساس آن جامعه فرو خواهد پاشید و شأنی به جز «دنبالهروی» و «تقلید» نخواهد داشت. قرآن کریم به صورت کلی میفرماید که خداوند متعال به هیچ رو نمیخواهد جامعهی غیرمسلمان بر جامعهی اسلامی «سیطره» و «غلبه» یابد:
«وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا»
هرگز بر [زیان] مؤمنان براى کافران راه [تسلطى] قرار نداده است.
در واقع، جامعهی اسلامی به سبب برتری و فضیلت اعتقادی نسبت به سایر جوامع، میباید نسبت به صیانت از «کرامت» و «شرافت» خویش، حساس و فعال باشد، اما وابستگی و مغبونیّت نافی چنین وضعیتی است. تجربهی دو سدهی اخیر حیات جمعی مسلمین، در نقطهی مقابل توصیهی این آیهی شریفه قرار دارد؛ مسلمین پس از افول و انحطاط تمدنی اسلامی از یک سو و قدرتیابی تمدن الحادی غرب از سوی دیگر عزّت و استقلال خود را باختند و نقش خود را در معادلات و مناسبات جهانی از دست دادند؛ البته موج شگفتآور بیداری اسلامی در سالهای اخیر، آیندهای درخشان و امیدآفرین را نشان میدهد، اما به هر حال این واقعیت قابل انکار نیست که جامعهی اسلامی در آن سطح و مرتبهای از استقلال فرهنگی قرار ندارد که قرآن کریم خواهانش است.
اما استقلال فرهنگی چگونه به دست میآید؟ پاسخ روشن است: از آنجا که جامعهی اسلامی عبارت است از جامعهای که از جهت فرهنگی، تنها و تنها، بر «ایدئولوژی اسلامی» تکیه دارد و مناسبات و شئون خویش را بر اساس تعالیم و آموزههای آن طراحی میکند، وصول به استقلال فرهنگی نیز از طریق استقلال ایدئولوژیک میسّر خواهد شد. بنابراین، هر تلاش و تکاپویی در راستای «اقتباس» و «گرتهبرداری» از ایدئولوژیهای سکولار غربی و شرقی انجام بگیرد، یا در پی «آمیختن» و «التقاط» ایدئولوژی اسلامی با آنها باشد، قطعاً استقلال فرهنگی و فکری جامعهی اسلامی را مخدوش میسازد و آن را به جامعهای پیرو و دنبالهرو تبدیل میکند.
البته این سخن بدان معنا نیست که لازمه و معنای تحقق استقلال فرهنگی در جامعهی اسلامی، مسدود ساختن تعاملات بین فرهنگی و کشیدن حصارها و حریمهای نفوذناپذیر در گرداگرد اقلیم جامعهی اسلامی است؛ چنین رویکردی نه توصیه و خواستهی دین است و نه در جهان یکپارچه و جهانیشدهی امروزین ممکن است. قرآن کریم با اینکه دعوت انبیای الهی را حق میداند و هیچ امر دیگری را در عرض آنها مستحق اجابت و پذیرش نمیانگارد، اما در عین حال، به مؤمنین توصیه میکند به گفتههای دیگران نیز اعتنا کنند و محاسن و فضایلشان را برگیرند:
«فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» (سورهی زمر، آیهی ۱۷و ۱۸) پس بشارت ده به آن بندگان من که به سخن گوش فرا مىدهند و بهترین آن را پیروى مىکنند.
اما از آن سو، خداوند متعال تأکید میکند که مسلمین باید نسبت به غیرمسلمین مرزبندی و فاصله داشته باشند تا مبادا، به تدریج، در ذیل ولایت و سلطهی آنها قرار بگیرند:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاء تُلْقُونَ إِلَیْهِم بِالْمَوَدَّهی وَقَدْ کَفَرُوا بِمَا جَاءکُم مِّنَ الْحَقِّ یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِیَّاکُمْ أَن تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّکُمْ إِن کُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِی سَبِیلِی وَابْتِغَاء مَرْضَاتِی تُسِرُّونَ إِلَیْهِم بِالْمَوَدَّهی وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَیْتُمْ وَمَا أَعْلَنتُمْ وَمَن یَفْعَلْهُ مِنکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِیلِ* إِن یَثْقَفُوکُمْ یَکُونُوا لَکُمْ أَعْدَاء وَیَبْسُطُوا إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ وَأَلْسِنَتَهُم بِالسُّوءِ وَوَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ» (سورهی ممتحنه، آیهی ۱ و ۲)
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
جنگ نرم وعملیات روانی
ادامه قسمت یکم
اى کسانى که ایمان آوردهاید، دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى برمگیرید [به طورى] که با آنها اظهار دوستى کنید و حال آنکه قطعاً به آن حقیقت که براى شما آمده کافرند [و] پیامبر [خدا] و شما را [از مکه] بیرون مىکنند که [چرا] به خدا پروردگارتان ایمان آوردهاید، اگر براى جهاد در راه من و طلب خشنودى من بیرون آمدهاید، [شما] پنهانى با آنان رابطهی دوستی
برقرار مىکنید؛ در حالى که من به آنچه پنهان داشتید و آنچه آشکار نمودید داناترم و هر کس از شما چنین کند، قطعاً از راه درست منحرف گردیده است* اگر بر شما دست یابند دشمن شما باشند و بر شما به بدى دست و زبان بگشایند و آرزو دارند که کافر شوید.
هر تلاش و تکاپویی در راستای «اقتباس» و «گرتهبرداری» از ایدئولوژیهای سکولار غربی و شرقی انجام بگیرد، یا در پی «آمیختن» و «التقاط» ایدئولوژی اسلامی با آنها باشد، قطعاً استقلال فرهنگی و فکری جامعهی اسلامی را مخدوش میسازد و آن را به جامعهای پیرو و دنبالهرو تبدیل میکند. البته این سخن بدان معنا نیست که لازمه و معنای تحقق استقلال فرهنگی در جامعهی اسلامی، مسدود ساختن تعاملات بین فرهنگی و کشیدن حصارها و حریمهای نفوذناپذیر در گرداگرد اقلیم جامعهی اسلامی است؛ چنین رویکردی نه توصیه و خواستهی دین است و نه در جهان یکپارچه و جهانیشدهی امروزین ممکن است.
فرد مسلمان، در مواجههی فرهنگی با غیرمسلمان، همواره باید بداند که با عضوی از یک پیکر بیگانه روبهروست. از این رو، رابطه و تعامل مسلمان با غیرمسلمان نباید در سطح رابطهی مسلمان با مسلمان باشد (مطهری، ۱۳۹۰، ص ۲۱)؛ چرا که اگر چنین بشود، استقلال فرهنگی مسلمین و جامعهی اسلامی از دست خواهد رفت. توضیح اینکه طبیعت انسان، خصوصیت گیرندگی و اقتباس دارد؛ یعنی انسان چنانچه با امری مواجه گردد، تا حدی از آن واقعیت بیرونی اثر میپذیرد و به رنگ آن در میآید. از این رو، چه بسا تعامل زیاده از حد و صمیمی با جوامع غیرمسلمان سبب گردد فرد مسلمان «ناخودآگاه، افکار و اندیشههای دیگران را در لوح خویش ثبت کند.» (همان، ص ۲۵) البته علاوه بر اینکه انسان به صورت ذاتی و طبیعی خصوصیت گیرندگی و رنگپذیری دارد، بر اساس آیات بالا، غیرمسلمین نیز تلاش میکنند تا از دریچهی تعامل و رابطه مسلمین را از ایدئولوژی اسلامی رویگردان کنند و به سوی آیین و کیش خود سوق دهند، همچنان که امروز چنین تلاشی را به عیان مشاهده میکنیم.
دست کم بیش از دو دهه است که تمدن غرب با تمام توان و بضاعت خود به میدان کارزار فرهنگی و معرفتی آمده و مصمم گشته است تا در پروژهی «تهاجم فرهنگی» استقلال فرهنگی جامعهی اسلامی را نابود سازد و به واسطهی ایجاد وضعیت وابستگی و انحطاط فرهنگی، تحولات سیاسی را در جامعهی ایران پدید آورد. حاصل اینکه نمیتوان به عنوان «تعامل فرهنگی» مناسبات و ارتباطات فرهنگی جامعهی اسلامی با جوامع غیرمسلمان را به حال خود رها کرد و نیتها و انگیزههای قوی تصمیمسازان در جوامع غربی را برای زدودن و به حاشیه کشاندن فرهنگ و تفکر اسلامی ناشی از توطئهاندیشی و منفیبافی قلمداد نمود.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
آیا غرب توانست ج.ا.ا را منزوی کند؟
انزوا اول در محیط منطقهای شکل میگیرد و سپس به محیط بینالمللی راه مییابد. در حال حاضر، ایران در محیط منطقهایاش چه وضعیتی دارد؟ دشمنان و رقبای ایران چه وضعیتی دارند؟ ایران در محیط منطقهای ابتدا با افغانستان، ترکمنستان، روسیه، آذربایجان، ترکیه، عراق، کویت، بحرین، قطر، عربستان، امارات، عمان و پاکستان همسایگی دارد و در مرتبۀ دوم با کشورهای چین، سوریه، لبنان، یمن، تاجیکستان، هند، قزاقستان، ازبکستان، گرجستان و فلسطین در وضعیت همسایگی قرار میگیرد. این مجموعه، ۲۳ کشور را شامل میشود. ایران از مجموعه این ۲۳ کشور، با دو کشور عربستان و بحرین در وضعیت قطع روابط سیاسی است
در همان حال در این دو مورد هم، این دو کشور به مذاکره با ایران و از سرگیری روابط سیاسی تمایل دارند. پنج دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد بر این اساس شکل گرفته است و ایران به دلایلی، فعلاً به درخواست بحرین برای از سرگیری رابطه سیاسی پاسخ نداده است. در این بین، ما با هشت کشور ـ روسیه، چین، عراق، افغانستان، سوریه، یمن، لبنان و فلسطین ـ در وضعیت «رابطه راهبردی» هستیم و با پنج کشور ـ ترکیه، قطر، عمان، پاکستان و هند ـ در وضعیت «رابطه دوستانه» قرار داریم و با هشت کشور دیگر در وضعیت «رابطه مناسب» و غیرخصمانه هستیم. ایران با یک از این ۲۳ کشور در حال جنگ نیست و با آنها سیاست افزایش روابط سیاسی و اقتصادی را دنبال میکند.
«ایران منزوی است»، ادبیاتی آمریکایی است. آمریکاییها برای جا انداختن این ادبیات میگویند ایران در مقابل «جامعۀ بینالمللی» قرار دارد و انگار جامعۀ بینالمللی معادل جهان است! در حالی که جامعۀ بینالمللی مدنظر ایالات متحده عبارت است از: آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان. اما حتی در همین هم دروغپردازی آمریکا عیان است؛ چرا که ایران با آلمان، فرانسه و انگلیس رابطه سیاسی دارد و آمریکاییها هم به شدت پیگیر برقراری دوباره رابطه سیاسی با ایران هستند.
ادبیات انزوا و نیز ادبیات تحریم اقتصادی، کارآیی خود را از دست داده است؛ چرا که جهان از وضع یکپارچه دوران ۴۳ ساله جنگ سرد خارج شده و آماده تغییر بنیادین در نظام بینالملل شده است. در چنین فضایی، «جبهۀ مقاومت» به ایران فرصت بیبدیلی داده است. جغرافیایی پیوسته از دریای عمان تا دریای مدیترانه، با منابع سرشار و جمعیت زیاد و تجربه حل مسائل پیچیده امنیتی و متکی به میراث عظیم معنوی اسلام، مانع به نتیجه رسیدن سیاست انزوای ایران شده است.
این مقبولیت ایران در یمن است که بنسلمان را به سمت مذاکره با ایران کشانده است. این مقبولیت ایران در افغانستان است که سبب پذیرش ملاحظات سیاسی ایران دربارۀ حکومت آینده افغانستان از سوی همسایگان شده است. این مقبولیت ایران در عراق است که مانع به نتیجه رسیدن توطئه پیچیده غربی ـ عربی علیه حکومت این کشور شده است و مقبولیت سیاستهای ایران است که دو قدرت محوری نظام آینده جهانی، یعنی روسیه و چین را به سمت بستن قراردادهای سنگین اقتصادی و توافقات راهبردی امنیتی با ایران سوق داده است. همچنین، این مقبولیت ایران است که اجرا و به نتیجه رساندن سیاستهای ویرانگر غرب علیه سوریه و لبنان را با دشواری بسیار مواجه کرده است.
اگر ایران منزوی بود، امکان نداشت از زیر فشار شدید تحریمهای بیسابقه اقتصادی بیرون بیاید. چرا سیاستهای شدیداً ضدایرانی آمریکا، نتوانست جمهوری اسلامی را به امتیازدهی متقاعد کند؟ اگر ایران از مقبولیت خود نزد روسها، عراقیها، ترکها، افغانها و... استفاده نکرده بود، چگونه میتوانست تحریمهای فزاینده را خنثی کند؟ این روابط سبب شد درآمد ارزی ایران در اوج فشارهای بینالمللی، از ۶۰ میلیارد دلار در سال تنزل نکند..
🌐 پرسمان سیاسی
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔴آدرس غلط ندهید❗️
🔹 برخوردهای قانونی در کنار اقدامات فرهنگی از مسلمات مبانی حضرت امام در مواجهه با معضلات اجتماعی و ناهنجاریها است.
🔹رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر لزوم استفاده از قوه قهریه نظام در مقابله با ناهنجاری ها، منکرات و ترویج فساد در جامعه تاکید کرده اند.
🔹به عنوان نمونه معظم له میفرمایند:
«اسلام مرتکبِ منکر را نصیحت و هدایت می کند؛ اما حد هم برای او می گذارد. با صِرف زبان و توصیه نمیشود کاری کرد. قدرت نظام باید جلوِ سیرِ فحشا و فساد را بگیرد»
🔹قابل توجه کسانی که با نگاه گزینشی به فرمایشات امامین انقلاب، برای مقابله با ناهنجاریها #آدرس_غلط میدهند.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
✨ ﴾﷽﴿✨
🌿اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن🌿
#هفت_شهر_عشق
دعای سلامتی امام زمان
متن عربی و ترجمه فارسی دعای اللهم کن لولیک
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمن و رحیم
اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ،
خدایا برای ولیت حجت بن الحسن که درودهایت بر او و پدرانش باد ، در این ساعت ،
و فی کُلّ ساعَة وَلیّا و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً
و در هر ساعت سرپرست و نگهبان و پیشوا و یاور و راهنما و دیده بان باش ،
حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً .
تا او را با رغبت مردم در زمینت سکونت دهی، و زمانی طولانی بهره مندش سازی
متن خالص عربی دعای اللهم کن لولیک
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖شخصی از امام حسین علیه السلام پرسید:
آقا معنای ادب چیست⁉️
امام فرمودند...
✅پاسخ را در ویدیو #ببینید
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
Allahumma Aslih (Dua Faraj).mp3
4.96M
🎧 #بشنوید
🤲دعای امام رضا برای امام زمان (علیهما السلام)
اللهمَّ أصْلحْ عَبْدَکَ وَ خَلِیفَتَکَ بِمَا أصْلَحْتَ بِهِ أَنْبِیَاءَکَ وَ رُسُلَکَ وَ حُفَّهُ بِمَلاَئِکَتِکَ و أیِّدْهُ بِرُوح ِالقُدُسِ مِنْ عِنْدِکَ و اسْلُکْهُ مِنْ بَیْنَ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفَهِ رَصَداً یَحْفَظُونَهُ مِنْ کُل سُوءٍ أبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أمْناً یَعْبُدُکَ لاَ یُشْرِکُ بِکَ شَیْئاً، وَ لاَ تَجْعَلْ لأَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ عَلَی وَلِیِّکَ سُلْطَاناً و أئذنْ لَهُ فی جِهَادِ عَدُوِّکَ وَعَدُوِّهِ و أجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرً.
❣اینجا #قلب_ایران است؛ کانال رسمی حرم مطهر امام رضا(ع)
🆔 @razavi_aqr_ir
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در مورد ترک برداشتن سد آتاتورک دو به شک بودم،اما حالا که این ویدیو را دیدم که یکی از دریچههای سد را برای احتیاط باز کردند متوجه شدم حقیقت دارد! سدی که ۴۴ میلیارد تن وزن اضافی به پوسته زمین تحمیل کرده، جایی که در آن عمق گسل از ۱۰ تا ۲۵ کیلومتر است و این نشان میدهد سیاهکاری و اشتباهی که رژیم اردوغان و دولتهای پیش از او در طول این سالها کردند چگونه دارد ترکیه را به خاک سیاه می نشاند. در طول روزهای گذشته شاهد جنجالهای رسانهای مختلفی از طرف دولت، احزاب مخالف و رسانههای نزدیک به اردوغان در مورد «توطئه زلزله» بودهایم که کار آمریکا و ناتو است، نور سبزرنگ دیدیم! سفرا را فراخواندند و... اما این مزخرفات صرفاً برای لاپوشانی و سرپوش گذاشتن بر جنایتی است که در طول این سالها حکام ترکیه بر سر سرزمین آناتولی در آوردهاند و حالا در میان بیعرضگی تمام در کمکرسانی به زلزلهزدگان، ناچار هستند هر مزخرفی را تحویل بدهند تا خود را تبرئه کنند. یا طمع محاصره آبی ملتهای دیگر، حکام ترکیه سرزمین خود را نابود کردند. فردا در این مورد بیشتر خدمت شما خواهم گفت...
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
✅مقام امنیتی ایرانی:
جزئیات پاسخ تهران به تجاوزهای صهیونیستها به زودی فاش میشود
🗯 وزیر اطلاعات ایران عنوان کرد که جمهوری اسلامی پاسخ تجاوزهای رژیم صهیونیستی را در داخل این رژیم داده است.
➕ در همین راستا رسانههای ایرانی به نقل از یک مقام امنیتی عنوان کردند که ممکن است بزودی جزییات پاسخ ایران به تجاوزهای اشغالگران فاش شود.
.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
آيا در قرآن، دليلى براى شركت در راهپيمايى و تظاهرات داريم؟
خداوند در قرآن میفرمايد: «ولايَطؤون مَوطئاً يَغيظُ الكفّار... الاّ كُتب لهم به عَملٌ صالح»(سوره توبه، آيه 120) هيچ حركت دسته جمعى كه كفّار را عصبانى كند، صورت نمیگيرد مگر اين كه براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود.
آرى، راهپيمايى هايى كه دشمنان اسلام و مسلمين را عصبانى كند، عمل صالح است. اين راهپيمايى ها (بخصوص كه از طريق وسايل ارتباطى و ماهوارهها منعكس میشود) نوعى حضور در صحنه، عبادت دسته جمعى و امر به معروف و نهى از منكر عملى و عامل تقويت روحيّه مردم و مقابله با دشمن است.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
قالَ الصّـادقُ عليه السلام: ما ضَعُفَ بَدَنٌ عَمّا قَوِيَتْ عَلَيْهِ النِّيَّةُ
امام صادق عليه السلام فرمود: هرگز بدنى از آنچه كه «نيّت» و انگيزه نسبت به آن قوى باشد، ضعيف و ناتوان نمى شود.
بحارالأنوار، ج 67، ص 205
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
نور خورشيد، اصلی و نور ماه، بازتابی
سوره یونس ؛ آیه 5
هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاء وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللّهُ ذَلِكَ إِلاَّ بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
ترجمه:
اوست كسى كه خورشيد را روشنايى بخشيد و ماه را تابان كرد، و براى آن منزلهايى معين كرد تا شماره سالها و حساب را بدانيد. خدا اينها را جز به حقّ نيافريده است؛ نشانهها [ى خود] را براى گروهى كه مى دانند به روشنى بيان مىكند. (يونس: ۵)
بیان اعجاز:
" هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاء وَالْقَمَرَ نُورًا " بخشی از آیه ۵ سوره يونس را می توان این گونه معنا نمود: « اوست که [نور] خورشيد را نور اصلی و [نور] ماه را نور بازتابی قرار داد» چرا که در لغت عرب منظور از «ضياء و ضوء» درخشش و تابشی است که از خود شئ ساطع می شود، مانند تابش و درخشش چراغ و شمع. و « نور» روشـنـائی و تابـشی است که از خـود شئ ساطع نمی شود بلکه بازتاب تابش ضياء است. و اينکه آيه می گويد: خـورشـيـد «ضياء» است و ماه «نور»، به اين معنی است که تابش خورشيد از خود آن است ولی تابـش ماه از خـودش نيست بـلـکه بازتاب تابش خورشيد است.
سخن علامه مجلسی(ره) در بحارالانوار نیز این مطلب را تأیید می نماید؛ ایشان به نقل از سید مرتضی(ره) چنین تعریفی از" ضیاء و نور " ارائه می دهد:
« نورانیت شیئ گاه (اگر از خود آن شیئ باشد) "ضوء" نامیده می شود؛ و اگر از غیر خودش گرفته شده باشد "نور" نامیده میشود و این سخن خداوند [نیز بر این معنا] جریان دارد: " جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا " »[1]. قریشی نیز در قاموس قرآن به نقل از اقرب الموارد چنین گوید:
«... بقولى ضياء آنست كه بالذات باشد مثل نور خورشيد. و نار و نور آنست كه بالعرض و اكتسابى باشد در مجمع فرمايد: ضياء در كشف تاريكيها از نور ابلغ است؛ زمخشرى نيز مثل مجمع گفته. بيضاوى قول اقرب الموارد را نقل مي كند.
شايد از اين سخن استظهار شود:
علت بكار رفتن ضياء در شمس و نور در قمر اكتسابى بودن نور قمر از خورشيد است در آيه «وَ جَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُوراً وَ جَعَلَ الشَّمْسَ سِراجاً» نوح: 16. «وَ جَعَلَ فِيها سِراجاً وَ قَمَراً مُنِيراً» فرقان: 61. ملاحظه ميشود باز بقمر نور اطلاق شده و بخورشيد سراج با ملاحظه كلمه «شمس» در قرآن، خواهيم ديد كه به آن نور اطلاق نشده است. »[2].
این مطلب از بدیهیات علوم فیزیک و کیهان شناسی است که قرآن کریم در این آیه شریفه بیان فرموده و روشن است که در زمان نزول وحی، علم آن روز به آن دسترسی نداشته ولذا از مصادیق اعجاز علمی قرآن کریم محسوب می گردد.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
⭕️ضرورت شناخت امام زمان (بخش اول)
🔹ارزشمندترین و اساسیترین ارزشهای زندگی انسان، شناخت خداوند متعال و سپس شناخت معصومین یعنی رسول اکرم (ص) و ائمه علیهم السلام میباشد. ۱) این شناخت از نوع شناخت واجب است؛ ۲) این شناخت لازمهی زندگی توحیدی است؛ ۳) این شناخت نیاز فوری به شمار میآید؛ ۴) این شناخت یک نیاز معنوی است؛ زیرا جهل، تجاهل و حتی غفلت در امر #شناخت_امام_زمان (عج) (اگر امام زمان شناخته نشود): ۱) موجب بروز خسارت های زیانباری در کسب سعادت فردی؛ ۲) بروز خسارت های زیانباری در کسب سلامت اجتماعی؛ ۳) ایجاد انحراف در مسیر تکامل انسان می شود ۴) و انسان را از حیات طیبه و زندگی خداپسندانه محروم می سازد.
🔹خداوند متعال انسان را خلق کرده، و هدف از این خلقت را هم خودش بیان فرموده است: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ جن و انس را نیافریدم، جز برای آن که مرا بپرستند». [ذاریات، ۵۶] هدف آفرینش، بندگی جن و انس بیان شده. من بشر قرار است به عبودیت و بندگی خداوند برسم. این عبودیت و بندگی چیست؟ چه جوری من میتوانم به مرحلهای برسم که عبد باشم؟ خداوند متعال خودش هم وسیله برای من آماده کرده و هم راهنما. ابزاری به اسم دین، و یک راهنمایی در کنار دین به نام پیامبر و بعد از پیامبر هم امام. هم نقشه را به من داده هم نقشه خوان را. پس من قرار هست به کمک وسیله دین، و راهنما (در عصر حاضر امام معصوم علیه السلام) به مرحله ای برسم به نام بندگی.
🔹به همین خاطر: ۱) من باید دین را بشناسم؛ ۲) باید راهنما (امام) را بشناسم؛ ۳) به کمک دین و امام معصوم علیه السلام باید هدف را بشناسم: عبودیت خدا، بندگی خداوند متعال. بهترین و واجب ترین امور از نظر عقل و شرع: ۱) ادا کردن حق کسی که بر عهدهی تو حقی دارد؛ ۲) پاداش دادن به کسی که به تو احسان نموده است. بدون تردید کسی که: ۱) از تمام مردم بیشترین حق را به گردن من دارد، ۲) از همه بیشتر و بهتر احسانش شامل حال من شده، ۳) نعمت ها و منتها بر من دارد، همان کسی است که خداوند متعال: ۱) معرفت و شناختش را متمم دین من قرار داده، ۲) باور به او، اعتقاد به او را کامل کنندهی یقین من قرار داده، ۳) #انتظار_فرجش را بهترین اعمال ما قرار داده است.
🔹از طرفی چون ما نمیتوانیم حقوق آن حضرت را ادا کنیم، و شکر وجود و فیوضات حضرت را آنطور که شایسته است به جا بیاوریم، بر ما واجب است آن مقدار از ادای حقوق #امام_زمان (عج) که از دست ما ساخته است به جا آوریم. اگرچه اصل تکلیف دشوار و مشقتبار باشد، در صورتی که مقداری از آن میسر است، همان مقدار را باید انجام داد. بهترین امور در زمان غیبت #امام_مهدی (عج): ۱) #انتظار_فرج آن حضرت؛ ۲) دعا برای تعجيل فرج حضرت؛ ۳) تلاش در انجام آنچه که مایهی خشنودی آن حضرت و نزدیک شدن به ساحت مقدس ایشان میشود. #ادامه_دارد...
📕مکیالالمکارم (سیدمحمدتقی موسوی اصفهانی)، ج۱، نشر اکرام،۱۳۹۰، صص ۱۸-۳۵
منبع: وبسایت اهل البیت
#امام_زمان #امام_مهدى
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی وراهای مقابله باآن(قسمت سوم)
تهاجم فرهنگی
امروزه با توجه به رشد فکری و آگاهی عمومی ملتهای جهان، نفوذ و سلطه و بهدست آوردن مستعمرات از راه لشکرکشیهای نظامی، به آسانی امکانپذیر نیست و در صورت اجرا هزینههای زیادی را بر مهاجمان تحمیل میکند؛ به همین سبب، بیش از یک قرن است که استعمارگران روش نفوذ در کشورها را تغییر دادهاند. این کشورها معمولاً اجرای مقاصد خود را با عناوین تبلیغ مذهبی، رواج تکنولوژی، ترویج زبان، انجمنهای خیریه، ترویج بهداشت، سوادآموزی و ، به عبارت دیگر، به نام سیاستهای فرهنگی و فرهنگپذیری انجام میدهند. هرچند نمیتوان این عناوین را از نظر نوعدوستی و انسانیت موردتردید قرار داد، ولی تاریخچهی این روابط و خدمات نشان داده است که این برنامهریزیهای دقیق، در جهت رشد و بالندگی فرهنگ این کشورها نبوده بلکه زمینهی اسارت کامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسیآنان را فراهم ساخته است (روحالامینی، 1372، ص 101).
بدین ترتیب، استعمارگران، اکنون به این نتیجه رسیدهاند که بهترین راه نفوذ در سایر کشورها، نفوذ در فرهنگ آنان و استحالهی درونی آن است. آنان میخواهند ارزشهای مورد پسند خود را ارزشهای مترقی جلوه دهند و جایگزین معیارهای بومی و فطری ملتها سازند و، از این طریق، بدون هیچ دغدغهای به آیندهی منافع خود در این کشورها مطمئن باشند. این جمعبندی، به ویژه در دهههای اخیر، مبنای فعالیتهای سازمانیافتهی گستردهای قرار گرفته که غرب آنها را ترویج معیارهای تمدن، رشد و توسعه معرفی میکند؛ اما در فرهنگ ملتها، از این اقدامات با تعابیر مختلفی یاد میشود که مفهوم مشترک آنها در تعبیر هجوم فرهنگی نهفته است (خرم، 1378، ص15).
این عمل (جایگزینی فرهنگ بیگانه با فرهنگ خودی) به شکلی هوشیارانه که بتواند یک ملت و جامعه را نسبت به فرهنگ خود بیگانه، و مطیع غرایز بیگانگان کند، عمدتا "تهاجم فرهنگی" محسوب میشود. دانشمندان غربی نیز به این واقعیت اذعان دارند. اتوکلاین برگ،4 یکی از روانشناسان اجتماعی غربی، در این زمینه مینویسد:
حتی در جریان پیاده کردن برنامههای بلندنظرانه و آزادمنشانه، چون کمک به همکاری فنی نیز نگرش استعماری و سایر اشکال استثمار متجلی است؛ مثلاً کشوری که کمکهای فنی به دیگری ارائه میدهد این انتظار را دارد که کشور دریافت دارندهی کمک، معیارها و الگوهای وی را برگزیند (روحالامینی،1372، ص101).
در کتابهای دایرةالمعارفی غربی نیز به این مطلب اشاره شده است. میشل پانوف در کتاب فرهنگ جامعهشناسی در توضیح اصطلاح فرهنگپذیری5 به این تسلط و استعمار فرهنگی غرب اشاره کرده و میگوید:
"این اصطلاح را از اواخر قرن گذشته انسانشناسان انگلیسیزبان به کار بردند و مراد از آن تعیین پدیدههایی است که از تماس مستقیم و ادامهدارِ بین دو فرهنگ مختلف نتیجه میشوند و از تبدیل یا تغییر شکل یک یا دو نوع فرهنگ، در اثر ارتباط با یکدیگر، حکایت میکند؛ بنابراین، مراد از فرهنگپذیری، جنبهی ویژهای از فرایند انتشار آن است. امروزه فرهنگپذیری ـ گاهی در معنای محدودکنندهتر ـ به تماسهای خاص دو فرهنگ که نیروی نامساوی دارند، اطلاق میشود؛ در این صورت، جامعهی غالب که هماهنگتر ویا ازنظر تکنیک مجهزتراست ـ معمولاً ازنوع جوامع صنعتی ـ بهطور مستقیم یا غیرمستقیم به فرهنگ حاکم تحمیل میگردد (پانوف؛ 1368،؛ ص17ـ18).
این محقق در تعبیری دیگر از این تهاجم در حالتی که به شکلی گستردهتر، تمام عناصر فرهنگ مورد هجوم را از بین میبرد و فرهنگ مهاجم را جایگزین میسازد، به "قومکشی" یا "قومیتکشی"6 تعبیر میکند و مینویسد:
"هنگامی که فرهنگ غالب در انهدام ارزشهای اجتماعی و روحیات سنتی جامعهی مغلوب و برای گسستگی وسپس نابودی آن میکوشد، واژهی قوم کشی را ـ که به تازگی رایج شدهـ بهکار میبرند تا القای اجباریفرایند "فرهنگپذیری"را ازطریق فرهنگ غالب دریک فرهنگدیگر (مغلوب) توصیفکنند. درگذشته جوامعصنعتی قومکشیرا باتظاهر به اینکه هدفشان از همانندسازی، ایجاد "آرامش" یا "تغییر شکل" در "جوامع ابتدایی" یا "عقبمانده" است، اجرانموده وبازهم اجرامیکنند. اینعمل معمولاً تحتعنوان اخلاق، رسیدن به کمال مطلوب در پیشرفت و... صورت میگیرد (پانوف، 1368، ص137).
در تعریف پدیدهی "تهاجم فرهنگی" دیدگاه حضرت آیتاللّه خامنهای، رهبرمعظم انقلاب، قابل توجه است. از نظر ایشان در "تهاجم فرهنگی" یک مجموعهی سیاسی یا اقتصادی، برای رسیدن به مقاصد خاص خود و اسارت یک ملت، به بنیانهای فرهنگی آن ملت هجوم میبرد. در این هجوم، باورهای تازهای را به زور و به قصد جایگزینی بر فرهنگ و باورهای ملی آن ملت وارد کشور میکنند (سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، 1373، ص3).
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95