ویژگیهای لازم برای تشکلهای فرهنگی
در تشكيلات اسلامي و فرهنگی بايد
چند نكته را به وضوح مشاهده كرد:
🔸 اسلامي بودن هدف:
هدف يك مجموعه بايد رنگ و بوي خدايي داشته باشد. يك تشكيلات اسلامي به هيچ وجه نميتواند هدفي خارج از حيطه ی رضاي خداوند انتخاب كند.
چنين تشكيلاتي بايد بر محور خدا بنا شود و خدا و دين مبين اسلام بايد هدف اصلي اين مجموعه قرار گيرد.
اعضاي يك تشكيلات اسلامي بايد مراقب تصميم گيريها و برنامه ريزيها باشند كه تصميمات و برنامه هاي ايشان منافاتي با احكام اسلامي نداشته باشد.
🔸 انحصارطلب نبودن:
يكي ديگر از خصوصيات يك تشكیلات اسلامي انحصارطلب نبودن است. ممكن است.
تشكلهاي مختلفي با هدف اسلامي، اعضای اسلامي و برنامه هاي اسلامي تشكيل شده باشند كه به ظاهر در يك راستا نیستند. به طور کلی در تشكیلات اسلامي نبايد اين تفكر رواج يابد كه هر چه ما ميگوييم درست است و ديگران همه در اشتباه و انحراف هستند.
🔸 آزادانديشي در حين تشكيلاتي بودن:
يكي از آسيبهاي تشکلها در سرتاسر دنيا
اين است كه اعضای خود را از آزاد انديشي باز دارند. ريختن قالب فكري براي افراد و الزام افراد به اين كه در غير از اين قالب فكر نكنند، از مشكلاتي است كه به خاطر حفظ تشكيلات، دامن گير
گروه ها و مجموعه هاي مختلف شده است.
اعضای گروهها میتوانند در عین آزاد اندیشی انسجام درونی تشکل خود را حفظ کنند.
🔸 تشكيلات اسلامي وسيله اي براي خودسازي:
در يك تشكيلات اگر روح اسلام بر تمام اجزا حاكم شود، خود به خود براي خودسازي انسانها بستری آماده به وجود مي آيد چرا كه در يك تشكيلات اسلامي اعضای تشكيلات قدم اول را در نابودي رذائل انساني در وجود خود برداشته اند
و آن ناديده گرفتن خود است. از اين رو تشكيلات ميتواند مقدمه اي مطلوب براي خود سازي انسانها باشد.
به عبارت دیگر، يك تشكيلات اسلامي ميتواند حركت جمعي را در خودسازي شروع كند و به طور قطع حركت جمعي نتيجه ی بهتري را نيز دربر خواهد داشت.
در نتيجه تشكيلات اسلامي بايد در مسير رشد اخلاقي تمام اعضا گام بردارد و خودخواهي و خودبيني ها را در بين همه اعضا از بين ببرد.
🔸 به عمل كار برآيد:
اعضای تشكیلات اسلامي بايد همواره اهل عمل باشند. اگر تشكيلات بخواهد به اهداف مقدس خود ،كه همان دفاع از ارزشهاست برسد، بايد اعضاي آن اهل عمل باشند.
#تشکیلات
#تشکیلات_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_35547245.pdf
407.4K
🔸خلاصه کتاب «اخلاق تشکیلاتی»
#کتاب
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔰تجربه سیزدهم
🔹عنوان تجربه🔹 شبهه قشنگ حرف زدن
🔸شــرح تجــربه🔸
✍‹‹بچـه ها به نظر شما قشنگ حرف بزنیم بهتره یا حرف قشنگ بزنیم؟!›› اگر شما این جمله را بعنوان "بیان مسئله"ویا "طرح موضوع"، توسط یڪ مربی در ابتداے اداره جلسه تربیتی گروه تصور ڪنید ڪه همین طور هم هست،فڪر می ڪنید مخاطبان شما ڪه در رده سنی نوجوان هستند چه عڪس العملی در این باره نشان می دهند.
عده ی زیادی با استناد به موفقیت افراد سخنران و خطیب توانا در زندگی،"قشنگ حرف زدن" را دارای اصالت دانسته و توصیه می ڪنند اما برخی نیز بدون ذڪر دلیل مناسب "حرف قشنگ زدن" را دارای اصالت دانسته و توصیه می ڪنند امّا برخی نیز بدون ذڪر دلیل مناسب"حرف قشنگ زدن را دارای اولویت می شمارند، حال بر این اساس،شما می توانید در خاتمه و در جمع بندی مطالب بازگوشده یادآور شوید ڪه مثلا˝ دوستان یادمان باشد ڪه "علامه محمدتقی جعفرے" فیلسوف مشرق زمین تا آخر عمر لهجه غلیظ آذری خود را ترڪ نڪرد وشایدبه زَعـم خیلی از فارسی زبانان زیاد قشنگ هم حرف نمی زد امّا بدون شڪ همه فرهیختگان این سرزمین دوست دارند پنج دقیقه سخنرانی او را در خلوت خویش گوش دهند و حَظّ و بهـره روحی ببرند.
بر این اساس ،نتیجه می گیریم ڪه هر چند"قشنگ حرف زدن" مهم است امّا آنچه حایز اهمیت اساسی است"حرف قشنگ زدن است" وتنها این حرف قشنگ است ڪه از انسان به یادگار می ماند. لازم است ڪه ما در زندگی تمرین ڪنیم تاهم "درست حرف بزنیم"و هم"حرف درست بزنیم".
🔸هدف از اجـراے تجربه🔸
دعوت به تدبّر و تفڪر پیرامون نڪات تربیتی، زمینه سازی انجام مباحثات جمعی و هم اندیشی گروهی ونیز سؤال برانگیزی و رغبت افزایی نسبت به موضوعات مطرح شده در جلسات گروه.
🔷🔹نڪتـه مرتبط تڪمیلے
✍در تڪمیل اجرای این قبیل تجربیات و برای شروع جلسات گروه با این سبڪ و سیاق،بیان این نڪته ضرورت دارد ڪه گاهی می توان،موضوع جلسه را با خواندن یڪ بیت شعر یا یڪ ضـرب المثل به افراد اعلام ڪرد.
مثلا˝ با موضوع"نقش دوست در زندگی" می توان به متربیان گفت:
🔅تواول بگو با ڪیان دوستی!
🔅پس آنگه بگوییم ڪه تو ڪیستی
ویا با موضوع اهمیت پیشگیری از انجام اشتباه و خطا در طول حیات،می توان به افراد یادآور شد ڪه "علاج واقعه قبل از وقوع باید ڪرد"
ویا برای طرح بحث با موضوع "دقت در مطالعه " اینگونه شروع ڪرد ڪه:
🔅می ڪوش به هر ورق ڪه خوانی
🔅 تا معنی آن تمام دانــی
📚 "ت مثل تجربه" محمدمهدے نجاتے
#تجربه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ایده های وحدت آفرین(مربی محور).pdf
43.6K
ایده های وحدت آفرین
۵۰ ایده و طرح برای هفته وحدت
قابل اجرا در مساجد، مدارس، هیئتها، تشکلها و...
#ایده
#هفته_وحدت
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
برنامه انتشار کانال مربی محور:
شنبه های #تربیتی
دوشنبه های #فرهنگی
چهارشنبه های #تشکیلاتی
پنجشنبه ها با #ایدهها و #تجربیات
•••••••••°°°°°°°••••••••
ضمیمه اول کانال مربی محور:
کانال تخصصی #سرود
http://eitaa.com/joinchat/3328049163C7a1c2d0799
ضمیمه دوم کانال مربی محور:
کانال #کتاب مربی(جزوات و کتب)
http://eitaa.com/joinchat/198049794C750f089038
صفحه مربی محور در #اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/morabi_masjed
•••••••••°°°°°°°••••••••
درباره ما:
@morabimehvar
مدیر:
@mojahedfarhangi
خوف، از لوازم تربیت است
⚘گاه مربیان و اولیا خواسته و ناخواسته، خودآگاه و ناخودآگاه از سر دل سوزی دینِ سانسوری و بزک شده به بچه ها معرفی می کنند.
💢 مثلا نگرانند نکند اگر از خوف خدا، جهنم و عقابهای الهی بگویند بچه ها زده شوند.
☺️ برای همین خدایی مهربان اما بدون عقاب و امامی رئوف اما بدون غضب را معرفی می کنند.
🔍 نتیجه اش هم این می شود که مخاطب ضمن نداشتن یک ایمان متین، کم کم عذاب، عقاب، قهر، سخط الهی و ... را منکر می شود.
و تا کسی از سر استنکار بگه:
یعنی خدا به خاطر فلان گناه بندَشو میسوزونه؟؟!!
ساده لوحانه میگویند نه...
و عملاً کج بار می آیند.
🌱 پس مفهوم خوف از #لوازم_تربیت است و ایمنی نداشتن در دنیا وظیفه ماست.
🔹 یکی از مفاهیم خوف آور احتمال ضلالت است که امام صادق علیه السلام فرمودند زیاد بگو:
"ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا"
و خودتان را از گمراهی ایمن نبینید!!
پروردگار ما! منحرفمان مفرما پس از این که هدایتمان کردی!
⭕️ این مفهوم را باور کنیم
به نوجوان بفهمانید، این دعا را بخوانیم و به وی آموزش دهیم.
#اولویتهای_فراموش_شده
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب
کتاب جذاب سازی کلاس های دینی کودکان ونوجوانان
نویسنده: محمد اسماعیلی مبارکه
ناشر:حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت
این کتاب ، منبعی مناسب برای آشنایی با شیوه های تبلیغ در گروه سنی کودک و نوجوان است.
نویسنده کتاب، در این کتاب به بیان راهکارها و سبکهای نو برای جذابیت کلاسهای دینی کودکان و نوجوانان پرداخته اند.
یکی از وظایف مربّیان و مبلّغان دینی،آشناسازی کودکان و نوجوانان با قرآن و معارف اسلامیست و ازجمله راههای تبیین آن برگزاری مراسم شاد و جذّاب میباشد.
روش تنظیم محتوا، چهگونگی آغاز کلاسهای آموزشی، شیوههای ارائه آیات و روایات، شیوههای رفع خستگی، شیوههای نوین بیان احکام، تکالیف، دعاها و توصیههایی برای مربّیان بخشهای اصلی این کتاب را تشکیل میدهد.
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کشش مربی و کوشش متربی
جذاب سازی جلسات تربیتی
فضاسازی تبلیغاتی در مکان برگزاری جلسات تربیتی، انتخاب موضوعات جذاب و پر کشش به خصوص در جلسات اول و دوم و مبتنی بر نیاز و ظرفیت مخاطبان گروه و نیز زمینه سازی برای انجام بحث گروهی و دو طرفه با هدف درگیر کردن مخاطبان در بحث، همراه با توجه به تکریم شخصیت اعضای گروه و احترام به نظرات متقابل آنان توسط مربی، از اساسی ترین اصول نهادینه سازی جذاب سازی جلسات و برنامه های گروهی در دوره تثبیت است.
پس بر این اساس تداوم استمرار عضو در گروه، بیش از همه مستلزم وجود دو امر مهم، کشش مربی و کوشش متربی است.
کشش در واقع، همان جاذبه های عضویت و حضور در حلقه می باشد که بالا بردن آن نیازمند برنامه ریزی دقیق از سوی مربیان و سرگروه ها است. مفید بودن مباحث، دقیق و علمی بودن موضوعات مطرح شده و در عین حال طرح گفتمان به شیوه ای جذاب و مخاطب پسند، اصلی ترین رمز موفقیت مربی و سرگروه در رونق بخشی به حلقه های تربیتی است.
#جذاب_سازی_جلسات
#مهارتهای_سرگروه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5834924418366701693.pdf
1.38M
نقش مربی و متربی در تربیت
یکی از پرسشهای اساسی که در یک ابتدای هر فرآیند تربیتی مطرح میگردد، دربارهی میزان و حیطهی وظایف مربی است. به بیان سادهتر، مربی تا چه میزان میتواند با استفاده از ابزارهای گوناگون، متربی را به سمت مسیر مطلوب، هدایت کند.
#تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معنای جهاد این نیست که انسان وظایف دیگرش را از یاد ببرد
ما با توکل وارد میدان می شویم . قصدمان جهاد است و دلخوشی مان کمک خود خداست
« الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»
اطمینان داریم که خودشان راه را به ما نشان می دهند و کمک می کنند. ما وارد یک معامله شده ایم. در مقابل ادای تکلیف همه چیزمان را به میدان آوردیم. البته معنی جهاد این نیست که انسان وظایف دیگرش را از یاد ببرد.
اگر کسی به اسم #کار_فرهنگی از خانواده خودش غافل شد این توجیه ندارد. اگر کسی نتوانست به پدر و مادر و خانواده اش برسد قابل توجیه نیست. یکی از چیزهایی که اوایل طلبگی به ما می گفتند و ما فکر می کردیم خیلی چیز خوبی است این بود که فلان عالم مشهور زمانی که رفته بود نجف برای تحصیل هر چه نامه از ایران برایش می آمد می گذاشت زیر تشکش چون می خواست درس بخواند. چند سال بعد که به اجتهاد رسید و آدم ویژه ای شد شروع کرد به خواندن نامه ها. در یکی از نامه ها نوشته بودند پدرت از دنیا رفت. در یکی دیگر نوشته بودند مادرت مریض است منتظر دیدار توست.
در یکی دیگر نوشته بودند مادرت هم از دنیا رفت و.... فکر می کردیم عجب آدم بزرگی بوده و این قدر به علم توجه داشته است! عالمی که نتواند وظایف اش را کنار هم تطبیق بدهد، عالم کاملی نیست... .
حضرت امام رحمه الله علیه از بیست سالگی یک مدل تفنگ را لای دیوار خانه قایم کرده که اگر روزی جهاد پیش بیاید داشته باشد یا شهید بهشتی روز خود را تقسیم می کنند به پرداختن به وظایف بندگی و عبادت و خدا، مقداری را به تحصیل و کار و مقداری را به خانواده. این به این معناست که من اگر دارم کار فرهنگی می کنم حق ندارم حقوق دیگران را ضایع کنم، ژست ام این باشد که وقت ندارم.
#آسیب_شناسی
#کارفرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#چهل_حدیث_فرهنگی
حدیث نوزدهم:
بینش فرهنگی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
ضرورت شبکه سازی فعالان فرهنگی
حیف است فعالان فرهنگی هر کدام در گوشه ای فعالند، با همدیگر مرتبط و هماهنگ نیستند.
هماهنگی و #جلسات_مشترک ماهانه یا فصلی فعالان فرهنگی خیلی کمک میکند و الگوهایی برای فعالیت میدهد.
سعی کنیم هر بار جلسه خود را در یکی از مجموعه ها برگزار کنیم. یک جلسه در همین مسجد، دفعه بعدی در فلان پایگاه، بار دیگرش در دانشگاه پیام نور،به همین ترتیب جلسات بعدی در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان و فلان فروشگاه کتاب و....
پس برقراری ارتباط و شبکه سازی فعالان فرهنگی و مذهبی در شهر و منطقه خیلی مهم است.
سپس این شبکه را گسترش بدهیم. لازم هم نیست که در ابتدای امر، حلقه کاری و هماهنگی خودمان را آن قدر وسیع کنیم که نتوانیم جمع و جورش کنیم. میتوانیم چند حلقه کاری تعریف کنید. آنهایی که مبانی فعالیتها و نوع کارهایتان بسیار به هم نزدیک است در یک حلقه و هسته اصلی باشند. در حلقه های بعدی، افراد دیگری را مطرح کنیم. در حلقه های بعدی میتوانیم از پتانسیل دیگر نیروها و مسئولان حزب اللهی و دغدغه مند شهر هم استفاده کنیم. امّا توجه به این نکته ضروری است که مبانی ما جای خود مهم است و این اشتباه هست که مبانی فعالیتها و نوع کارهای خود را نادیده بگیریم و فکر کنیم به صرف حزب اللهی و مذهبی بودن با هم فعالیت مشترک انجام بدهیم. تا چند تا کار مشترک انجام ندهیم، نمی توانیم حد و اندازه آنها را بشناسیم.
پس سعی کنیم در مرحله اول و حلقه اول، با کسانی که پاکتر و مخلصترند و به دیدگاه امام(ره) و انقلاب اسلامی نزدیکترند، همکاری کنیم و سپس با بقیه افراد. قرار هم نیست که در همه این زمینه ها حتماً سر و صدا و کارهایی بکنیم که بی جهت، حساسیت مسئولان شهری و محلی را برانگیزانیم. پس مواظب کارهایمان هم باشیم. متأسفانه برخی از مسئولان به دلایل مختلفی (چون تنگ نظری، محافظه کاری و یا زد و بندهای سیاسی و اقتصادی) در مرحله اول با متشکل شدن نیروهای انقلابی مخالفت میکنند و به طُرُق مختلف، مانع شبکه سازی آنها میشوند و در مرحله بعد یعنی پس از متشکل شدن آن نیروها، درصددند آن مجموعه و تشکل را تصرف و تسخیر کنند یا به نوعی، به خودشان وامدار و وابسته کنند تا کم کم آن را از مسیر اصلی و آرمان اولیه، دور کنند. اگر نتوانستند چنین کارهایی بکنند برایشان پاپوش درست میکنند یا این که بینشان تفرقه ایجاد میکنند. پس این نقشه های برخی مسئولان مد نظر ما باشند. شبکه مفسدین هم این گونه هستند، اما آنها زودتر از امثال ما به هم همکاری و همسویی میکنند و فعالیتهای خود را سامان میدهند. لذا وقتی بدانند در هر شهری، مذهبی ها و حزب اللهی ها فعالند، دامنه فعالیتهایشان تنگ میشود و نمیتوانند خیلی از کارهای فسادانگیزشان (حالا چه فساد اخلاقی، فساد اقتصادی و چه فساد سیاسی) را انجام بدهند. لذا به همین خاطر میگویم که کارهایتان را مرحله به مرحله پیش ببرید و پایه این روابط و مبانی فعالیت خود را عمیق کنید. اگر نتوانید با مبانی و دغدغه های مشترک، فعالیت خود را شروع کنید قطعاً در آیندهای نزدیک از هم میپاشید. پس نیروسازی را از همین الآن جدی بگیرید تا بتوانید نیروهای خوبی انقلاب اسلامی #تربیت کنید که هم به درد مردم بخورند و هم به درد منطقه و کشور و هم اسلام و انقلاب.
#شبکه_سازی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ويژگیهای قابل سنجش يك تشكّل مطلوب
براي ارزيابي عملكرد مجموعه ها و تشكّلهاي فرهنگی، ميتوان از فرمهاي ارزشيابي ويژهاي كه براي اين كار طراحيشده است استفاده كرد.
فرمهايي كه مطابق آن ، تشكّل موفق، تشكّلي به شمار ميآيد كه در آن كليه اعضاء بتوانند اهداف تشكّل را بخوبي توصيف نمايند.
👈هفت ويژگي اصلي گروههاي مؤثر، كه ما در اينجا آن را معادل شاخصههاي سنجش يك تشكّل مطلوب به شمار آوردهايم عبارتند از:
۱. هر عضو گروه ميداند چه كاري را بايد انجام دهد و مجموع اهداف گروه نيز واضح و روشن است.
۲. هر يك از اعضاء گروه مسئوليت مشخصي را بر عهده دارد.
۳. براي اداره تشكّل، مشاركت فعال از سوي همه اعضاء وجود دارد.
۴. هر عضو، توسط ساير اعضاء مورد تشويق و پشتيباني قرار ميگيرد.
۵. هنگام گفتگو، هر عضو به سخنان ساير اعضاء دقيق گوش ميكند.
۶. اختلاف نظر و ديدگاه در داخل گروه مورد احترام است.
۷. كل اعضاء از كار كردن در گروه لذت ميبرند.
بر اين اساس براي ارزيابي عملكرد يك تشكّل فرهنگي لازم است كه همواره، كنترل و سنجش كيفي موارد هفتگانه ذكر شده در گروه به شكل متناوب صورت بپذيرد و در واقع قبل از برنامهريزي در گروه ، پيش نيازهاي ضروري پرداختن به فعالیت گروهي به دقت مدنظر قرار گيرد.
#اصول_کار_تشکیلاتی
#ارزیابی_تشکل
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf