هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ضرورت تبلیغات در کارهای فرهنگی
پاسخ به چند سوال مهم:
✔️ ۱-به نظر شما اگر ما در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تبلیغات و اطلاع رسانی داشته باشیم اشکالی دارد؟
✔️ ۲- اگر تبلیغات و گزارش عملکرد داشته باشیم، یعنی ریا کرده ایم و و مغایر با اخلاص و کار برای رضای خدا و گمنام بودن است؟
✔️ ۳- واقعا اگر کار برای رضای خداست دیگر چرا اطلاع رسانی برای خلق خدا؟
و از این دست سوالات و ابهامات....
👈 واقعا حد و مرز تبلیغ و گزارش کجاست؟
🔸خداوند طول عمر با عزت به حاج آقای قرائتی عنایت فرماید،
ایشان فرمودند: مردم، کار خیری کردید حتما نشان بدهید که دارید کار خیر میکنید، اصلا بگذارید بگن ریا میکنه کار خیر بکنید و نشرش بدید بذار کار خیر در جامعه و بین مردم شناخته بشه و مردم یاد بگیرند کار خیر انجام بدهند اون دنیا هم کسی گفت ریا بوده گردن من محسن قرائتی، من گردن میگیرم🔸
شرکت های بزرگ وقتی پروژه ای رو شروع می کنند یه مبلغ بسیار هنگفتی رو هم برای تبلیغ و معرفی محصول در نظر میگیرند.
اگر واقعا ۱۰ تومان هزینه محصول میشود به اندازه ۱۰ تومان هم هزینه تبلیغات آن محصول میکنند تا مشتری را مجاب به خرید بکنند.
ما، فعالان #فرهنگی نیز اگر به دنبال نشر خوبی و توسعه کیفیت زندگی مطلوب هستیم بایست از ابزار رسانه استفاده کنیم، چه ابزار تبلیغاتی سنتی همچون منابر که از قدیم الایام یکی از اصلی ترین ابزارهای اطلاع رسانی و تبلیغات دینی و اسلامی ما بوده است که حتی از موثرترین ابزار به ثمر نشستن انقلاب ما هم همین مساجد و هیئت های مذهبی بوده اند که باعث نشر و ترویج افکار حضرت امام(ره) گردیدند.
تا به امروز که یکی از قدرتمندترین ابزارهای رسانه ای فضای مجازی بوده است و بایست به شکل جدی و حرفه ای این ابزار را شناخت و در راستای ترویج فرهنگ ناب محمدی و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و خط امام و رهبری از آن بهترین بهره برداری را نمود.
پس پشت کردن به این فضا و اینگونه ابزاری اطلاع رسانی خطایی نابخشودنی است و این فضا آنقدر اهمیت دارد که حضرت آقا شورای عالی مجازی تشکیل میدهند، پس این در اهمیت #تبلیغ و اطلاع رسانی در فضا مجازی و اما از سویی دیگر همیشه از بچگی به ما میگفتند که بچه ها کاری اگر در مسجد و بسیج میکنید سعی و همتتان بر این باشه که برای رضای خدا باشه نه خلق خدا و کاری اثرگذاره که مخلصانه و بدون چشم داشت باشه....
واقعیت معیار و عیار اخلاص در عمل رو حضرت حق تعیین میکند و نه بندگان خدا و اینکه واقعا مخلصانه و گمنام است و آن یکی ریاکارانه و فریبکارانه در ید بنی بشر نیست اما در فضاهای اجتماعی و فعالیت های اجتماعی ما اصطلاحی داریم به نام «سرمایه اجتماعی»، مقوله ای که امروزه بسیار مورد تاکید فعالان اجتماعی بوده است.
شاید بتوان بزرگترین سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی را #بسیج دانست که حضرت امام(ره) توانستند با ایده بسیج مردمی اولین و بکرترین سرمایه اجتماعی را بطور عملیاتی و موفق اجرایی نمایند که این سرمایه امروزه در خارج از مرزها و کیلومتر ها آنطرف مرزها نیز در حال توسعه است.
@morabi_masjed
پس باید از نگاه حضرت امام(ره) درس گرفت که اگر به دنبال ترویج گفتمان انقلاب هستیم بایست سرمایه اجتماعی انقلاب را افزایش دهیم اگرچه یقینا اخلاص حضرت امام باعث این رشد و نمو و برکت سرمایه اجتماعی بسیج گردیده است اما به یاد داشته باشیم بسیج با ارایه خدمات ارزشمند توانست این سرمایه را ایجاد نماید و امروز هم اگر بخواهیم همه نهادهای اجتماعی در جامعه فعال و پویا باشند بایست که راه خدمت به مردم را پیش بگیرند و این خدمات را به گوش همگان برسانند تا «فرهنگ خدمت» نهادینه شود تا راه برای کار داوطلبانه باز شود و همیشه در یاد داشته باشید که جهت توسعه کار داوطلبانه باید ابزار آن به درستی شناخته و اجرا شود.
👈 از اولین اصول کار داوطلبانه آن هم بصورت کاملا حرفه ای و تشکیلاتی ارایه و اطلاع خدمت به گوش مردم و ذینفعان است تا همه ترغیب به فعالیت شوند و تا زمانی که شما به درستی گزارش ارایه ننمایی مطمنا هم افراد تیم خود را کم کم دچار بی انگیزگی میکنی و هم آن کار خیر و خوب با شدت فزونی پیدا نمی کند پس بیاییم کارهای خوب یکدیگر را نشر دهیم تا خوبی منتشر شود تا فعالیت اجتماعی داوطلبانه توسعه پیدا کند و انشالله خداوند هم به نیت ما اخلاص عنایت نماید تا اثر کار خیر ما تاثیر چندبرابری پیدا کند.
#دوشنبه_های_فرهنگی
#یادداشت
#کار_فرهنگی
#اخلاص
مربی محور،
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
تلاشگری در کار فرهنگی
در همهی کارهایی که ما داریم، در همهی تلاشهایی که میکنیم، چه تصمیمهایی که در مسائل اقتصادی میگیریم، چه در مسائل فرهنگی ما باید این اصل را از یاد نبریم که وظیفهی ما تحقّق بخشیدن به اسلام بکامله است؛ باید دنبال اسلام کامل باشیم.
امام خامنه ای
۱۳۹۳/۱۲/۲۱
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
low_quality-tahlil.flv
11.93M
🎥ببینید
برای چه هدفی کار فرهنگی می کنیم؟
با چه قصدی و به چه منظور؟
خیلیها ممکن است از خود بپرسند؛
راهکار اجرایی چیست؟
ما نیرو داریم، امکانات داریم، اما چه باید بکنیم؟
مربی محور
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟
بخش چهارم(از۱۳)
➕کار کارشناسی
مـــــدیر مجمـــوعهای فرهنگی باید برطبق #کارشناسی تشخیص دهد که نیاز مخاطبان در مجموعه چیست و متناسب با آن نیاز، طرحی را در مجموعه در نظر بگیرد.
علت اینکه، این همه نهادهای موازی کار در کشور وجود دارد، این است که کارشناسی لازم در این باره صورت نمی پذیرد.
این درحالی است که در مسائل غیر فرهنگی، کارشناسی فراوان است.
برای ایجاد مطب در هر منطقه، باید آن منطقه را کارشناسی کرد که این خود مستلزم داشتن تخصص است. همچنین برای ایجاد دفتر وکالت و... باید کارشناسی کرد.
اما برای ایجاد هیأت مذهبی این کار انجام نمیشود؛ چرا که تأسیس هیأت، جزء کارهای فرهنگی محسوب
نمیشود.
یکی دیگر از بایسته های کار فرهنگی مطلوب، تعیین #گروه_هدف است. ابتدا باید دانست این کار را برای چه کسانی انجام میشود؛ جوان یا پیر، زن یا مرد، هرکدام از این اقشار در کدام منطقه زندگی میکنند، وضع مالی آنها چطور است؟
بعد از کارشناسی کردن و تنظیم لیست نیازها، مسؤولیتها تقسیم میشود. در روایات اسلامی نیز به این امر توصیه شده که نواقص و کمبودهای کار را پیدا کنید.
🔺باید دنبال نیازها بود؛ نه فقط کارهایی که میتوان انجام داد.
::قسمتهای قبلی این مبحث::
بخش اول:
eitaa.com/morabi_masjed/71
بخش دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/162
بخش سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/291
#کار_فرهنگی_مطلوب
#فرهنگی
مربـــی محـــور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ویژگی های یک تشکل از نظر شهید دکتر آیت الله بهشتی
(برگرفته از نشست چهارم با اعضاي حزب جمهورياسلامي)
1⃣ تشکل بايد پاسدار ارزشها باشد نه پاسدار خود. نگهبان ارزشها باشد نه نگهبان خود. هر وقت اين تشكل بهجاي آنكه نگهبان ارزشها باشد و خداپرست و حقپرست و كمالدوست و كمالخواه باشد، خودخواه شد، آن وقت يك طاغوت ميشود. و چه بهتر كه چنين طاغوتي بر سر راه امت نباشد. بر همهي ماست كه دائماً مراقبت كنيم كه تشكل ما، خودخواه نشود؛ هميشه خداخواه بماند و اين با خودسازي مداوم يك يك ما، مجموعهي ما و وجود سيّال تشكيلاتي ماست.
2⃣ تشكل باید سازنده باشد. بايد آسان كنندهي خودسازي و كمكي به سير الي الله براي شركتكنندگان در اين تشكل باشد. هر وقت يكي از ما يا جمع ما به تشكلمان مشغول و سرگرم شديم، چنين تشكلي «لهو» ميشود و بايد از او پرهيز كنيم زيرا ما را از خدا دور ميكند. اگر همهاش بهفكر تشكيلاتمان باشيم. اگر تشكيلات براي ما آنقدر محبوب شد كه جانشين خدا وحق شد، حالت لهو پيدا ميكند و آدم را از ياد خدا غافل ميكند. چهوقت ما ميفهميم كه تشكيلات براي ما لهو و سرگرمي نشده و لعب و بازي روزانه نشده؟ وقتيكه ببينيم در اين تشكيلات داريم ساخته ميشويم. آن وقت كه كار تشكيلاتي ما حالت عبادت دارد.
طرز برخوردهايمان، طرز كارمان، شور و عشق كارمان، اينها ميتواند نشان بدهد كه كدام طرفي هستيم.
3⃣تشكيلات مقداري هزينه ميبرد، مقداري نيروي انساني ميبرد، روي اين تشكيلات سرمايهگذاري مي شود. اگر اين تشكيلات به درد اين مردم نخورد لغو ميشود. و ما هم اگر اهل ايمانيم بايد از لغو گريزان باشيم. «عن اللغو معرضون». اين تشكيلات نبايد «بُت» و يا «لغو» و «لهو» باشد. بايد به درد مردم بخورد، بايد كمك كند به جمهوري اسلامي. بايد روز به روز، هر چه بهتر والهيتر و نورانيتر و سازندهتر و سرافرازتر و پوياتر و سختكوشتر و پيشتازتر ادامه بدهيم. بنابراين در داخل اين تشكيلات بايد برنامهريزيهاي گوناگون بوجود بيايد، نه فقط در خود تشكيلات، كه براي كل جامعه، بلكه براي كل انقلاب اسلامي. باز هم تكرار ميكنم كه اين صرفاً با گفتن نميشود. مكرر ديدهام كه خصلتهاي بيروني بعضي از ما در جهت مخالفت اين ويژگيها بهكار ميافتد و آهنگ تخريبي پيدا ميكند.
بنابراين :
⬅️ شرط اول اين است كه ما تشكيلاتپرست نشويم (طاغوت) و خودخواهي تشكيلاتي پيدا نكنيم.
⬅️ شرط دوم اينكه ما سرگرم تشكيلات نباشيم (لهو) و مهمتر از آن از خودسازي باز بمانيم.
⬅️ شرط سوم اينكه اين تشكيلات به درد مردم بخورد نه اينكه يك باري باشد بردوش اين جامعه (لغو).
#چهارشنبه_های_تشکیلاتی
#ویژگی_تشکل
مربی محور
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
وظیفه سازمانی، وظیفه ایمانی
اگر بخواهیم با این عنوان که مثلا فلان کار چون وظیفه من است، انجام می دهم و فلان کار چون جز وظایف سازمانی ام نیست انجام نمی دهم، یقینا نخواهیم توانست مسیر دشوار، لیکن سعادت مندانه تعالی را پیموده و به سر منزل مقصود برسیم.
نگاه وظیفه گرایی یک نگاه حداقلی در سازمان است.
امروزه و همیشه روز، ما در سازمان های خود نیازمند #فرهنگ_جهادی هستیم که در آن افراد با توجه به وظیفه ایمانی در عرصه کار و عمل وارد می شوند. بدون تلاش و مجاهدت نمی توان به قله های پیشرفت دست یافت.
#تشکیلات
مربی محور
یک تجربه منفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6021669656526323739.mp3
5.48M
🔉| عافیت طلبی و #تشکیلات گریزی
🎙| استاد پناهیان
#تشکیلاتی
🌱مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
💠 @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
﷽
ان شالله از امروز جمعه ها با انتشار درسنامه های مدون ویژه نوجوانان در سه سطح در خدمت مربیان و مبلیغین گرامی هستیم.
➕سطح۱ : نوجوان ۹ تا ۱۱ سال
➕سطح۲ : نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال
➕سطح۳ :نوجوان ۱۶ تا ۱۸ سال
هر هفته برای هر سطح یک درسنامه منتشر خواهد شد.
محتوای درسنامه ها شامل:
۱. شروع جلسه(سلام، بسم الله و..)
۲. جذابیت ابتدای جلسه
۳. ارائه قسمتهای اصلی بحث
۴. پیامهای مناسبتی
۵. نتیجه گیری و گریزی به مسائل روز
۶. دعا، نیایش
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
dars1_1397-2-21-14-42.pdf
734.9K
درسنامه اول:فانوس
ضرورت وجود امام و رهبر
سطح۱(۹تا۱۱سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
dars1_1397-2-21-17-59.pdf
651.1K
درسنامه اول:عشق و محبت
دوستی با خدا
سطح۲(۱۲تا۱۵سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
dars1_1397-2-21-18-00.pdf
704K
درسنامه اول:راه
صراط مستقیم و خطوط انحرافی
سطح۳(۱۶تا۱۸سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
✅شاگردت را عاشق کن
خدا خیلی از کارهای مقطعی بدش میآید. حتی گاهی مقطعیکاران را عهدشکن و ناسپاس میخواند. از جمله آنها که در کشتی توفان میبینند و خالصانه به خدا پناه میبرند؛ اما چون به خشکی میرسند، آن کار دیگر میکنند! حالا واقعا ما از آنها نیستیم؟
فرق ما با آنها چیست وقتی که دهه اول محرم خالصانه حسین حسین میگوییم و اندکی بعد، به غفلت گذشتهمان باز میگردیم؟
این مشکل برای ما #مربیان آشکارتر است.
زیرا علاوه بر توبههای مقطعی و توبهشکستن های پیدرپی خود، با شاگردانی سروکار داریم که خوبیها و بدیهایشان برای مان روشن است و وقتی میخواهیم اصلاحشان کنیم، انتظار داریم دیگر مرتکب خطای گذشته نشوند. برای همین هم تکرار خطا را جرمی نابخشودنی تلقی میکنیم و به مجازات و طرد شاگردمان میاندیشیم؛ غافل از این که خودمان روزی هزاربار توبه میکنیم و توبه میشکنیم.
برای حل این مسئله دو راهکار را پیشنهاد میکنیم.
🔶 اول این که اصل را بر «#استمرار» بگذاریم، اگرچه بارها و بارها شکست بخوریم. یعنی اگر تصمیم گرفتیم یک بدی را کنار بگذاریم یا یک خوبی را انجام دهیم بر آن مداومت کنیم، حتی اگر چندین بار مرتکب آن بشویم: « قَلِیلٌ مَدُومٌ عَلَیْهِ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ مِنْه»
🔷دوم ما که از مورچه کمتر نیستیم! پس اگر هفتادها بار هم ناکام ماندیم، جا برای جبران داریم. این حرف را اول باید خودمان باور و اجرا کنیم و بعد به #متربیان بفهمانیم.
چه راه حل سختی!
بله؛ هر که طاووس خواهد، باید جور هندوستان کشد! البته راهکار دومی هم هست که تاثیر شگفتآوری دارد.
در این راه به جای تهذیب و ریاضت عملی، باید به قلب صاف و پاک پرداخت و چشمه آن را از درون جوشاند.
آن وقت دیگر عمل به سادگی انجام میگیرد و بیهیچ زور و اجباری خود را تقویت میکند. یعنی تا چشمه قلب «عشق» میجوشاند، «استمرار عمل» از کار نمیافتد و دیگر کار مقطعی انجام نمیشود.
اما همه مساله این است که قلب را چطور باید به تکاپو انداخت...
این جا دیگر دست من و تو نیست. قلب پیچیدهتر از این حرفهاست که به هر کسی اذن ورود دهد. برای همین هر کسی نمیتواند به آن نفوذ کند؛ مگر اویی که راهبلدِ دلِ ما باشد؛ اویی که برای نرم کردن این قلب از عزیزترینهایش گذشته است؛ او که نامش حسین است...
حالا دیگر نیازی نیست که نگران مقطعیکاری دل باشی. زیرا دل که گره خورد، دیگر محبوب خود را رها نمیکند. پس کافی است که تو دل خود و شاگردت را به حسین(ع) گره بزنی و باقیاش را به ارباب بسپاری. برای همین بعد محرم انسانها بهتر و مهربانتر میشوند. اصلا چه کسی گفته همه به غفلت خود باز میگردند؟ مگر قلب حسینی میتواند از آقای خود زیاد فاصله بگیرد؟
البته گرهزدن دل هم کار تو نیست. تو فقط باید روضه بخوانی. برای خودت؛ و برای شاگردت.
✍م.انصاری
#یادداشت
#مهارتهای_مربی
#شنبه_های_تربیتی
مربی محور،مسجد مدار
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ويروسهای ارتباط با متربی
عامل بسياری از بيماری ها در ارتباطات ما همين ويروسها هستند.
دقت كنيد كدام ويروس در كالبد رفتارهای شما نهفته است، شناسایی كنيد و سريعا برطرف كنيد؛ اين يك گام اساسی در #جذابيت_اجتماعی_مربی است؛ البته اگر تمايل داريد در ارتباط گیری با متربی فردی جذاب باشيد:
۱. نصیحت تکراری
۲. تذکر مداوم
۳. سرزنش
۴. منت گذاشتن
۵. مقایسه کردن
۶. جرو بحث کردن
۷. برچسب منفی زدن
۸. پیش بینی منفی (نفوس بد)
۹. گله و شکایت مداوم
۱۰. متهم کردن
❌مراقب باشیم که ویروسی نشویم و متربیان را ویروسی نکنیم.
#اصول_ارتباط
#آسیب_شناسی
مربی محور
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_764795416125374609.docx
15.6K
موضوع: #ویژگی_نوجوانی
مخاطب:مربی
استاد ابوطالبی
مربی محور
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🚨 نبود امکانات بهانه برخی حزب اللهی ها برای کارنکردن!
حجت الاسلام #حاج_احمد_پناهیان
📅 ۲ خرداد ۹۷
🔹بچه حزب اللهی که وجودش در هرجا که هست #موثر نیست، بخاطر عمیق نبودن ایمانش است. پیامبراکرم(ص) فرمود سیاحه امتی الجهاد. این جهاد و تلاش بی وقفه در اثر ایمان عمیق و یقین بدست می آید. اگر ما راست میگوییم که میخواهیم سرباز امام زمان(عج) باشیم، باید #بی_وقفه تلاش و مجاهدت داشته باشیم، برای همیشه. نه مثل برخی حزب اللهی ها که با نگاه به لیدرهایشان #فقط_ایام_انتخابات به یاد سعی و تلاش و کار می افتند.
🔸کارکردن نیاز به امکانات ندارد؛ #کارامکانات_می_آورد.
#نبود_امکانات بهانه است برای کار نکردن برخی ها. رهبر انقلاب گفتند همان جهش و شتابی که در #دهه_شصت جوانهای ما داشتند اگر با همان حرارت روند ادامه پیدا میکرد انقلاب اسلامی به همه هدفهایش رسیده بود. #ایراد از خود ماست. چپ و راست و آمریکا و اسراییل #بهانه است.
🔹در زندگیمان بگردیم و ببینیم در طول سال گذشته چقدر به درد دین خورده ایم و کار کرده ایم؟ مشکل از ضعیف بودن ایمان هاست. ایمان اگر قوی باشد، هر مانعی را از سر راه ما برمیدارد. ایمان نردبانی است که انسان را به بالاترین قله ها میرساند. ضعف ایمان #مقدمه_سستی ما در جهاد فی سبیل الله است.
••••••••••••••••••
#دوشنبه_های_فرهنگی
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed