خلاقیت و نوآوری
خلاقیت برای بقای هر سازمان و مجموعه ای لازم است. درغیراین صورت، به تدریج مجبور می شوند مجموعه را تعطیل کنند یا تغییر سیستم دهند.
یکی از مشکلاتی که باعث شده است مساجد و مجموعه های تربیتی رونق خود را از دست بدهند، نبود #خلاقیت و نوآوری و اجرای برنامه های تکراری است. ائمه ی جماعت باید اصول مدیریت فرهنگی را فراگرفته و مدیریت مسجدها را در دست بگیرند و اولین برنامه ریز این واحد مهم فرهنگی باشند تا بتوانند مسجدها را، هم به منظور تقویت بنیه ی دینی و مذهبی و هم به منظور بهره مندی از مسائل سیاسی، اجتماعی، علمی، تربیتی و ارتقای میزان آگاهی قشرهای مختلف مردم مهیّا کنند.
در سایر مجموعه ها هم نبود خلاقیت یا به سخن دیگر منطبق نبودن برنامه ها با نیازهای زمانه باعث از رونق افتادن مجموعه هاست.
لازم است مدیران و متولیان فرهنگی و تربیتی همیشه و در همه حال به اجرای ایده ها و برنامه های خلاقانه اهتمام داشته باشند.
#خلاقیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_34105494.pdf
59.4K
الگوی پیشنهادی نمایشگاه مهدوی
بمناسبت سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج)
#نمایشگاه_مهدوی
#ایده
مربی محور ، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
سرودهای میلاد حضرت پیامبر(ص) و هفته وحدت
https://eitaa.com/soruod/1214
https://eitaa.com/soruod/1222
https://eitaa.com/soruod/1231
https://eitaa.com/soruod/1239
https://eitaa.com/soruod/1248
https://eitaa.com/soruod/1321
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔺تجربه دوازدهم🔺
🔹عنوان تجربه🔹 ماشاء الله،حزب الله
🔸شــرح تجـــربه🔸
✍یڪی از مؤثرترین فضاهای اثر گذار تربیتی،فضای غیر رسمی و غیر ڪلاسی است. فضایی ڪه مربی و متربی همانند دو دوست ساعاتی در ڪنار هم قرار بگیرند ودر عین حفظ حریم لازم و شئونات متعارف،صمیمیت،دوستی و شادی و نشاط را تجربه ڪنند. بعنوان مثال در یڪ اردو ، جُنگ شادی،جشن میلاد،و یا جلسه تربیتی می توان با هدف جهت دهی به نشاط اعضای گروه، خاطره انگیز ڪردن هرچه بیشتر برنامه ها و سوق دادن افڪار مخاطبان به مضامین پر بار و معنوی، از طریق تڪرار و همخوانی اشعار اثر گذار،سرودهای انقلابی وجملات ریتمیڪ اقدام ڪرد. اشعار و سرودهایی هم چون(ماشاء الله حزب الله)،(الله الله الله الله ،الله اڪبر فرمانده ڪل قُوا خامنه ای رهبـر) ویا(ایول ایول ایول حا جی ایول ایول )
وجملات ریتمیڪ و آیات و روایات ڪلیدی اثر گذار دیگری هم چون: (استَعینوا بالصَّبر وَ الصَّلوة) ، (اَلا بذڪر الله تطمئنَّ القُلوب)، (اوصیڪم بتقوی الله و نظمَ امرڪم ) وسایر آیات و روایاتی ازین قبیل.
در این باره مربی یڪی از مساجد ڪشور می گفت: ما همیشه جلسات گروهمان را با دعای امام زمان(عج)شروع می ڪنیم و با خواندن سوره والعصــر به پایان می رسانیم ڪه این کار به خاطره ای معنوی تبدیل شده و آنها را به این ڪار ترغیب ڪرده است.
🔶🔸هدف از تجربه
خاطره انگیز ڪردن اردوهای تربیتی ،پند آموزی و عبرت گرفتن از جملات مفید و اثر گذار ،تڪرار اشعار و سرودهای معنوی توسط اعضای گروه بجای اشعار غیرمفید وبی معنی در اوقات فراغت
🔷🔹نڪته مرتبط تڪمیلی
✍ برای اجرای موفق این تجربه حتما˝ باید مربیان گروه،مجهز به هنـر شڪار لحظه ها باشند و در مفیدترین ومعنوی ترین لحظات اردو ومراسم،متناسب با حال وهوای بچه ها اشعاری را هم خوانی نمایند. البته در این روش تڪ خوانی این اشعار و سرودها،توسط مربیان گروه،چهره های معنوی و محجوب و افراد خوش صدا و خوش مشرب نیز به عمق اثر گذاری این روش ،حتما˝، در زمان های مناسب و اثر گذار صورت پذیرد. مثلا˝ وقتی ڪسی برای ادامه راه مجاهدت فرهنگی و فعالیت مسحدی خود دچار تردید می شود به او بگوییم:
(فاستَقِم ڪما أمرت) ویا این شعر را بخوانیم ڪه می گوید:
(رهرو آن نیست ڪه گه تند و گهی خسته رود
رهرو آن است ڪه آهسته و پیوسته رود)
📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
لازمه موفقیت در تربیت
گاهی برای انداختن یک درخت، باید صد ضربه تبر بزنید.🌲
🌳 از این 💯 ضربه، نود و نه ضربه اول کارش این است که شرایط را برای ضربه صدم آماده کند.
🌳 اینکه درخت در طول نود و نه ضربه سر جایش است، دلیل بیهودگی آن ضربات نیست، دلیل دلسردی نیست، دلیل ناامیدی نیست!
💈حالا هر کار مفیدی به همین شکل است.
✅ اینکه اقداماتی که در تربیت میکنیم به سرعت جواب نمیدهد، نباید در عزم و اراده ما خللی ایجاد کند.
💎 پس باید هر کاری می کنیم بگذاریم به حساب یکی از همان نود و نه ضربه اول.
⛏ ضربه صدم بالاخره از راه میرسد و درخت را میاندازد، پس نگران نباشیم.
⭐️ موفقیت صبوری میخواهد.
#صبر
#تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
در مکتب اهل بیت(ع)
مکتب تربیتی اهل بیت علیهم السلام غوغاست
ببینید:
💎 قال مولانا علی عليه السلامـ :
🍂 إذا عاتَبتَ الحَدَثَ فَاترُك لَهُ مَوضِعاً مِن ذَنبِهِ؛ لِئَلّا يَحمِلُهُ الإِخراجُ عَلَى المُكابَرَةِ .
🍃 ھرگاه نوجواني را سرزنش کردی، جايي براي عذرخواھي از گناھش براي او باقي بگذار تا نیافتن راھي براي عذرخواھي، او را به ستیزھ جويي نكشاند.
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
#هشدارهای_تربیتی
⭕️ اگر در روابط با فرزند یا شاگردتان
▪️انتقاد
▪️عیب جویی
▪️سرزنش و
▪️جبهه گیری
💢 مرتب تکرار می شود، رابطه شما با مشکل جدی روبروست!
و این یعنی نابودی اثر بخشی...
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ارتباط غوره، مویز و فعالیت فرهنگی چیست؟
چند سوال شاید تامل برانگیز:
از بیست سال قبل تا الان، تعداد هیات ها بیشتر شده اند یا کمتر؟
تعداد پایگاه های بسیج و دارالقرآن ها چطور؟
تعداد مبلغین و نیروهای فرهنگی چطور؟
پاسخ:
تمام اینها بیشتر شدند...
اما آمار نوجوان های نمازخوان (به نسبت رشد جمعیت) در این بیست سال یقینا کمتر شده.
این آمارها نیاز به منبع خاصی هم ندارد، کافی است به چند مسجد محله تان سری بزنید.
چرا؟
چون در طول این بیست سال مساجد از نوجوان ها و جوان ها خالی شد و تبدیل شدند به خانه سالمندان.
از بس که نیروهای فرهنگی در مقابل بدرفتاری اهل مسجد فقط غر زدند و دست آخر هم عافیت طلبانه سنگر را رها کردند...
از بس که خانه خدا در سبک زندگی مردم فراموش شد...
از بس که...
🔑 تا زمانی که خود ما در اولویت بندی های کار فرهنگی به کلام دین، ایمان سلیقه ای و تبعیضی داریم، نمی توانیم از مردم انتظار زندگی مومنانه داشته باشیم.
چون بسیاری از همان مردمی که بخاطر دوری از نماز و عدم تقید به حجاب مورد انتقاد ما هستند، دقیقا شبیه خود ما هستند. یعنی آنها نیز بخش های دیگری از دین، مانند محبت اهلبیت یا انفاق به فقرا را قبول دارند. اما جاهایی از دین را که احساس کنند قبول کردنش مستلزم سختی و رنج هست را نمی پذیرند.
نیروهای فرهنگی ای هم که از ورود جدی به عرصه مساجد سر باز می زنند، در حقیقت همان روحیه عافیت طلبی عوام از جامعه را دارند. چون مهمترین استدلالشان این است که "ماندن در مسجد، خیلی کار سختی است. " جالب اینجاست که برخی از این افراد، آرزوی شهادت هم دارند!
و این یعنی طرف هنوز غوره نشده میخواد مویز بشه.🍇
يقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيرِيدُونَ أَنْ يتَّخِذُوا بَينَ ذَلِكَ سَبِيلًا (نساء/150)
ميگويند: «به بعضي از دین ايمان ميآوريم، و بعضي را انکار مي کنيم» و ميخواهند در ميان اين دو، راهي براي خود انتخاب کنند
#فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨یک حرکت خودجوش فرهنگی توسط چند طلبه انقلابی✨
💢کار فرهنگی،با دست خالی،پشت خاور💢
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
افسران فرهنگی؛ سرباز فراری ها
جریانات فرهنگی خواب زده
آدم تعجب میکند وقتی دوستانی را می بیند که گاهی آنگونه که باید نیستند! و از مسیر اعتدال خارج می شوند...
منظور از اعتدال همان "أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ" است؛ نه اینکه با دوستان مدارا، با دشمنان مروت! نه به معنای حرکت میان حق و باطل!
حال این اعتدال در جای جایِ زندگی انسانی باید جاری باشد و تمام رفتار و کردارش را در بر گیرد؛ نه اینکه فقط متعطق به بخشی از آن باشد!
پس اعتدال بر مبنای قرآن یک فضیلت است، و طبیعتا افراط و تفریط که در مقابل اعتدال است، رذیله محسوب می شود و گاهی می شود عین نفاق.
گاهی متاسفانه از دوستان نیز چیزی هایی شنیده و دیده و خوانده می شود که معنایش عدول از اعتدال است.
مثلا در زمینه نقد! مسلما نباید از مسیر اعتدال خارج شد!
آقا فرمودند: "نقد باید به صورت کارشناسی انجام بگیرد." و "نقد به دولت کنونی هم باید منصفانه محترمانه و دلسوزانه باشد. به معنای مچ گیری، به معنای اذیت کردن نباشد" (۱۳۹۳/۰۴/۱۶)
حال در برخی سایت ها اینطور تیتر زده شده که "در سایه ی سکوت مسئولین ... کشف حجاب در فلان جا صورت گرفت..."!!!
واقعا چه ربطی به مسئولین دارد!؟
باید بریزند اونجا همشون رو بگیرند و بزنند و ببرند!؟ به کجا ببرند!؟ که چی بشه!؟ اصلا چرا اوضاع اینطور شده!؟
چرا باید این اتفاق بیفتد!؟
لابد مسئولین چنین دستوری داده اند!؟
بنده نمی خوام مسئولین را تبرعه کنم! ولی گیرم که مسئولین ما لائیک-لائیسیسم، اومانیسم، روشنفکر لائیک یا روشنفکر دینی! اصلا مسئولین دولتی ما دیکتاتور!
ولی آیا مردم ما هم لائیک و روشنفکر و اومانیسم شده اند!؟
آیا ائمه جماعات ما هم ...!؟
آیا بچه بسیجی ها و حزب اللهی های ما هم ...!؟
یعنی آیا این شهر چهار تا بچه مسلمون ندارد اصلا!؟
چرا نوک پیکان ما فقط به یک سمت کشیده شده است!؟ چرا اول یه سوزن به خودی ها نمی زنیم و بعد یک جوالدوز به دیگران و دولتی ها!؟
مگر ائمه معصوم ما نفرمودند:
باید امر به معروف و نهی از منکر کنید و گرنه خداوند بدهای شما را بر خوبانتان مسلط می گرداند... (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)
وای بر کسی که با امر به معروف و نهی از منکر، خدا را دینداری نکند. (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)
خداوند از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه از جانب خود، یاد کرد؛ زیرا می دانست که اگر این فریضه انجام گیرد و برپا شود، همه فرایض دیگر، از آسان و سخت، بکار بسته خواهد شد ... (امام حسین علیه السلام)
مگر رهبر معظم و عزیزمان نفرمودند: "همه آحاد مردم باید وظیفه امر کردن به خوب و نهی کردن از کار بد را برای خود قائل باشند. این، تضمین کننده حیات طیبه در نظام اسلامی خواهد بود" (۱۳۶۸/۱۰/۱۹)
چرا خود را (همان جریان فرهنگی) به خواب زده ایم و هر از گاهی از خواب می پریم و چندتا داد بر سر برخی می زنیم و باز به خواب فرو می رویم!؟
چرا فقط مدعی شده ایم و دریغ از حتی یک عمل!؟
فکرش را بکنید، اگر نبی مکرم ص هم در آن اوضاعِ شبه جزیزه می خواستند اینگونه و مثل ما عمل کنند و هی داد بزنند بر سر سران و حاکمان قبایل، اصلا حکومتی به نام اسلام تشکیل میشد یا خیر!؟ دیگر به دست ما رسیدن و نرسیدنش پیش کِش!
#یادداشت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
#چهل_حدیث_فرهنگی
حدیث هجدهم:
هدف، وسیله را توجیه نمیکند
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
ویژگیهای لازم برای تشکلهای فرهنگی
در تشكيلات اسلامي و فرهنگی بايد
چند نكته را به وضوح مشاهده كرد:
🔸 اسلامي بودن هدف:
هدف يك مجموعه بايد رنگ و بوي خدايي داشته باشد. يك تشكيلات اسلامي به هيچ وجه نميتواند هدفي خارج از حيطه ی رضاي خداوند انتخاب كند.
چنين تشكيلاتي بايد بر محور خدا بنا شود و خدا و دين مبين اسلام بايد هدف اصلي اين مجموعه قرار گيرد.
اعضاي يك تشكيلات اسلامي بايد مراقب تصميم گيريها و برنامه ريزيها باشند كه تصميمات و برنامه هاي ايشان منافاتي با احكام اسلامي نداشته باشد.
🔸 انحصارطلب نبودن:
يكي ديگر از خصوصيات يك تشكیلات اسلامي انحصارطلب نبودن است. ممكن است.
تشكلهاي مختلفي با هدف اسلامي، اعضای اسلامي و برنامه هاي اسلامي تشكيل شده باشند كه به ظاهر در يك راستا نیستند. به طور کلی در تشكیلات اسلامي نبايد اين تفكر رواج يابد كه هر چه ما ميگوييم درست است و ديگران همه در اشتباه و انحراف هستند.
🔸 آزادانديشي در حين تشكيلاتي بودن:
يكي از آسيبهاي تشکلها در سرتاسر دنيا
اين است كه اعضای خود را از آزاد انديشي باز دارند. ريختن قالب فكري براي افراد و الزام افراد به اين كه در غير از اين قالب فكر نكنند، از مشكلاتي است كه به خاطر حفظ تشكيلات، دامن گير
گروه ها و مجموعه هاي مختلف شده است.
اعضای گروهها میتوانند در عین آزاد اندیشی انسجام درونی تشکل خود را حفظ کنند.
🔸 تشكيلات اسلامي وسيله اي براي خودسازي:
در يك تشكيلات اگر روح اسلام بر تمام اجزا حاكم شود، خود به خود براي خودسازي انسانها بستری آماده به وجود مي آيد چرا كه در يك تشكيلات اسلامي اعضای تشكيلات قدم اول را در نابودي رذائل انساني در وجود خود برداشته اند
و آن ناديده گرفتن خود است. از اين رو تشكيلات ميتواند مقدمه اي مطلوب براي خود سازي انسانها باشد.
به عبارت دیگر، يك تشكيلات اسلامي ميتواند حركت جمعي را در خودسازي شروع كند و به طور قطع حركت جمعي نتيجه ی بهتري را نيز دربر خواهد داشت.
در نتيجه تشكيلات اسلامي بايد در مسير رشد اخلاقي تمام اعضا گام بردارد و خودخواهي و خودبيني ها را در بين همه اعضا از بين ببرد.
🔸 به عمل كار برآيد:
اعضای تشكیلات اسلامي بايد همواره اهل عمل باشند. اگر تشكيلات بخواهد به اهداف مقدس خود ،كه همان دفاع از ارزشهاست برسد، بايد اعضاي آن اهل عمل باشند.
#تشکیلات
#تشکیلات_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_35547245.pdf
407.4K
🔸خلاصه کتاب «اخلاق تشکیلاتی»
#کتاب
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔰تجربه سیزدهم
🔹عنوان تجربه🔹 شبهه قشنگ حرف زدن
🔸شــرح تجــربه🔸
✍‹‹بچـه ها به نظر شما قشنگ حرف بزنیم بهتره یا حرف قشنگ بزنیم؟!›› اگر شما این جمله را بعنوان "بیان مسئله"ویا "طرح موضوع"، توسط یڪ مربی در ابتداے اداره جلسه تربیتی گروه تصور ڪنید ڪه همین طور هم هست،فڪر می ڪنید مخاطبان شما ڪه در رده سنی نوجوان هستند چه عڪس العملی در این باره نشان می دهند.
عده ی زیادی با استناد به موفقیت افراد سخنران و خطیب توانا در زندگی،"قشنگ حرف زدن" را دارای اصالت دانسته و توصیه می ڪنند اما برخی نیز بدون ذڪر دلیل مناسب "حرف قشنگ زدن" را دارای اصالت دانسته و توصیه می ڪنند امّا برخی نیز بدون ذڪر دلیل مناسب"حرف قشنگ زدن را دارای اولویت می شمارند، حال بر این اساس،شما می توانید در خاتمه و در جمع بندی مطالب بازگوشده یادآور شوید ڪه مثلا˝ دوستان یادمان باشد ڪه "علامه محمدتقی جعفرے" فیلسوف مشرق زمین تا آخر عمر لهجه غلیظ آذری خود را ترڪ نڪرد وشایدبه زَعـم خیلی از فارسی زبانان زیاد قشنگ هم حرف نمی زد امّا بدون شڪ همه فرهیختگان این سرزمین دوست دارند پنج دقیقه سخنرانی او را در خلوت خویش گوش دهند و حَظّ و بهـره روحی ببرند.
بر این اساس ،نتیجه می گیریم ڪه هر چند"قشنگ حرف زدن" مهم است امّا آنچه حایز اهمیت اساسی است"حرف قشنگ زدن است" وتنها این حرف قشنگ است ڪه از انسان به یادگار می ماند. لازم است ڪه ما در زندگی تمرین ڪنیم تاهم "درست حرف بزنیم"و هم"حرف درست بزنیم".
🔸هدف از اجـراے تجربه🔸
دعوت به تدبّر و تفڪر پیرامون نڪات تربیتی، زمینه سازی انجام مباحثات جمعی و هم اندیشی گروهی ونیز سؤال برانگیزی و رغبت افزایی نسبت به موضوعات مطرح شده در جلسات گروه.
🔷🔹نڪتـه مرتبط تڪمیلے
✍در تڪمیل اجرای این قبیل تجربیات و برای شروع جلسات گروه با این سبڪ و سیاق،بیان این نڪته ضرورت دارد ڪه گاهی می توان،موضوع جلسه را با خواندن یڪ بیت شعر یا یڪ ضـرب المثل به افراد اعلام ڪرد.
مثلا˝ با موضوع"نقش دوست در زندگی" می توان به متربیان گفت:
🔅تواول بگو با ڪیان دوستی!
🔅پس آنگه بگوییم ڪه تو ڪیستی
ویا با موضوع اهمیت پیشگیری از انجام اشتباه و خطا در طول حیات،می توان به افراد یادآور شد ڪه "علاج واقعه قبل از وقوع باید ڪرد"
ویا برای طرح بحث با موضوع "دقت در مطالعه " اینگونه شروع ڪرد ڪه:
🔅می ڪوش به هر ورق ڪه خوانی
🔅 تا معنی آن تمام دانــی
📚 "ت مثل تجربه" محمدمهدے نجاتے
#تجربه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf