#حکم_شرعی
موضوع:حکم سفر بدون رضایت پدر و مادر
پرسش : اگر فرزندی علی رغم نهی والدین از سفر به مسافرت برود، نمازش در آن سفر چه حکمی دارد؟
جواب: سفری که اسباب اذیت پدر و مادر باشد حرام است و انسان باید در آن سفر نماز را تمام بخواند و روزه هم بگیرد.
آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه فرزند با نهى پدر و مادر سفر نماید بطورى که مایه اذیّت آنها شود، باید نماز را باید بنابر احتیاط واجب تمام بخواند.
پی نوشت:
رساله مراجع معظم مسأله ۱۲۹۵
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #پاسخ_شبهه | "چرا حضرت معصومه -سلام الله علیها- ازدواج نکردند؟!"
🎙 استاد جواد حیدری -کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی-
#خبرگزاری_فارس
🖇 http://fna.ir/darb7m
🍃 @javadheidari110 🍃
آیا_مذهب_شیعه_مخالف_حق_تبلیغ_دیگر.mp3
3.84M
❓سؤال : آیا مذهب شیعه مخالف تبلیغ دیگر ادیان است؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پاسخ : در این صوت🔊جواب سوال را بشنویم.
📣 پاسخگویی توسط :استاد#حیدری
#پادکست
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#پست_پیشگام
#حق_اعتراض_در_حکومت_اسلامی
✴️ پرسش
آیا در زمان حکومت اسلامی، مردم حق نقد،اعتراض،اعتصاب و ... دارند؟
🍁🍁🍁
✅ پاسخ
از نگاه دینی نقدپذیر بودن حکومتها امری مسلم است و انتقاد و اعتراض جزء لاینفک حقوق و آزادیهای سیاسی مردم به شمار میآید و حتی بالاتر از حق،یک تکلیف محسوب میگردد،تکلیفی بهمنظور اصلاح و بهبود یافتن امور حکومت. البته انتقاد و اعتراض نسبت به عملکردها و سیاستهای دولت، حدود و شرایطی دارد که عدم رعایت آنها ممکن است مسیر سازنده و هدف اصلاح طلبانه انتقاد و اعتراض را منحرف نموده و تغییر دهد.صدالبته از بیان این نکته هم نباید واهمه داشت که انتقاد و اعتراض به هر شیوهای صورت گیرد، گونهای پیکار سیاسی است که بهمنظور تأثیرگذاری بر قدرت انجام میگیرد. ازاینرو، در کلیه حکومتها؛ اعم از دموکراسی و غیر آن، پیکار سیاسی علنی، محدود خواهد بود.(1)
درصدد هستیم که این موضوع مهم را مختصراً در چهار محور ریشهها، شیوهها،حدود و آداب انتقاد البته از نگاه دینی مطرح کنیم.
برخی از ریشهها و ادله انتقاد:
1. نظارت همگانی (امربهمعروف و نهی از منکر): یکی از مستندات ما آیه 104آلعمران است که میفرماید: «وَلتَکُن مِنکُم أُمّة یَدعُونَ اِلی الخَیرِ و یَأمُرُونَ بِالمَعرُوفِ و یَنهَونَ عَنِ المُنکَر».
2. نصیحت زمامداران مسلمان:بر اساس نگرش اسلامی، یکی از پایههای مدیریت و سیاست اجتماع، نصیحت و خیرخواهی متقابل حکومت و مردم نسبت به همدیگر است. در نگاه امیرالمؤمنین(علیهالسلام) بدترین حالت زمامدار این است که مردم تصور کنند، وی از تملّق و چاپلوسی، لذت میبرد و لذا میفرماید: مردم! با من همانند گردنکشان سخن نگویید و آنگونه که از افراد خشمگین، کنارهگیری میشود، دوری مجویید و با ظاهرسازی با من سخن مگویید. گمان نبرید اگر سخن حقی به من بگویید، بر من گران آید... .(2)
3. خطاپذیری حاکمان:حضرت امیر(علیهالسلام) به مردم میفرماید: از گفتن حق یا مشورت در اجرای عدالت خودداری نکنید؛ زیرا من خود را برتر از آن نمیدانم که اشتباه نکنم و از آن در امان باشم.(3)
تعدادی از شیوههای انتقاد و اعتراض:
1. تذکر و نقد آشکار: منتقدان باید در نقد خود شفاف،واضح و مستند برخورد نمایند.
2. پاسخ طلبی: امام علی (علیهالسلام) خطاب به مالک اشتر میفرماید: اگر مردم به تو بدگمان شدند، عذر خویش را آشکارا با آنان در میان بگذار و از بدگمانی نجاتشان ده.(4)
حدود انتقاد و اعتراض:
حدود ایجابی انتقاد و اعتراض، برآورده شدن خواست منتقدان و معترضان و تحقق اصلاحات لازم، در هر سطحی است، اما حدود منفی یا سلبی آن را عدول از قواعد و اصول مبارزه در حکومت و انحراف از مسیر اصلاحی تعیین مینماید.
اما تعدادی از آداب آن:
1. علم و آگاهی. مهمترین شرط لازم برای طرح انتقاد و اعتراض، علم و آگاهی و مستند حرف زدن است.
2. حسن نیت
3. موقعیتشناسی. اگر در طرح انتقادات و اعتراضات به موقعیت سیاسی و بینالمللی نظام اسلامی توجه نشود، ناخواسته آب به آسیاب دشمن ریخته خواهد شد.
نتیجه آنکه انتقاد و اعتراض یکی از نیازهای اساسی جامعه و نظام اسلامی است و اگر بتوان نخستین خطا را با تذکر یا نقد علنی مستقیم یا باواسطه، اصلاح نمود، اصلاً ضرورتی ندارد که به اقدامات عملی دیگری، هرچند مجاز، متوسل شد و به استناد شواهد تاریخی، آزادی انتقاد در حکومت دینی، تا بدان جا پذیرفته است که میتوان از آن بهمنزله اهرم فشار قوی، علیه انحرافات و کجرویهای حکومت استفاده کرد.
پینوشتها:
1. موریس دورژه، بایستههای جامعهشناسی سیاسی، ترجمه ابوالفضل قاضی،ص 225
2. نهجالبلاغه،خطبه 216
3. همان
4. همان،نامه 53
🍀
🍀🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
علت نامگذاری قرآن به کریم.mp3
2.01M
❓سؤال : علت نامگذاری قرآن به کریم چیست؟ غیر از قرآن مجید، قرآن دیگری داریم؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پاسخ : در این صوت🔊جواب سوال را بشنویم.
📣 پاسخگویی توسط :استاد#حیدری
#پادکست
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
♦️با توجه به اینکه اسلام دین حق است در قیامت حساب ادیان دیگر که دارای کتب آسمانی هستند به چه صورت خواهد بود؟؟
🔸همه ی انسان ها مکلف هستند دین حق را بشناسند و از آن تبعیت کنند.
افراد در قبال دین حق دو گروه هستند:
جاهل قاصر
جاهل مقصر
اگر در تشخیص دین حق و عمل به آن کوتاهی کنند «مقصر» خواهند بود و مستحق عذاب.
اما اگر دین حق به هر دلیلی بدان ها نرسد و یا قادر به تشخیص نباشند و یا به خاطر موانع عقلانی و عقلائی، موقعیت تحقیق، تبعیت و عمل وجود نداشته باشد، فرد معذور است و عقاب و ثواب بر اساس فطرت و عقل او اتفاق می افتد.
« ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا»
#قاصر #مقصر
✍🏻استاد حیدری
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
پیشگام ولایت فقیه.pdf
128.5K
#پست_پیشگام
موضوع:بررسی محدوده تبعیت از ولی فقیه(آن چه می پسندیم و نمی پسندیم)
گردآوری :حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🍀
🍀🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
#حکم_شرعی
موضوع:حكم تراشيدن ريش
سوال:تراشيدن ريش تمام صورت، با ماشين يا تيغ چه حكمى دارد؟
جواب:همه مراجع (به جز بهجت و صافى و مکارم ): تراشيدن ريش – خواه با تيغ باشد يا ماشين بنابر احتياط واجب حرام است.
آيات عظام بهجت و صافى: تراشيدن ريش حرام است.
آیت الله مکارم شیرازی: احتیاط این است که از ریش تراشى مطلقاً خوددارى شود، ولی چنانچه قسمت چانه به صورت ریش پروفسوری باقی بماند، تراشیدن بقیه اشکالی ندارد.
پی نوشت:
امام، استفتاءات، ج ۲، مكاسب محرمه، س ۷۹ ؛ نورى، استفتاءات، ج ۱، س ۴۹۲ و ۴۹۳ ؛ مكارم، استفتاءات، ج ۲، س ۷۵۰ و ۷۵۳ ؛ تبريزى، استفتاءات، س ۱۰۸۹ و ۱۰۹۶ ؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۹۵۷ و ۹۵۵ ؛ سيستانى، Sistani.org، ريش تراشى، س ۱ و ۳ ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۴۲۱ و ۱۴۱۶ .
🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
#حکم_شرعی
موضوع: حکم شارژ تلفن همراه با برق مسجد و اماکن عمومی
پرسش: حکم شارژ تلفن همراه در مساجد و حسینیه ها چیست ؟
پاسخ:
آیت الله خامنه ای:تابع چگونگی وقف این برق است. اگر استفاده از آن در این گونه امور برای نمازگزاران رایج باشد در حد متعارف اشکال ندارد در غیر این صورت جایز نیست.
آیت الله مکارم شیرازی: جایز نیست مگر اینکه از سوی مسجد یا حسینیه به جهت مصالحی محلی برای این کار قرار دهند.
پی نوشت:سایت هدانا(http://hadana.ir/)
🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
آیا پیامبر عرب هستند؟.mp3
3.95M
❓سؤال : آیا پیامبر عرب است؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پاسخ : در این صوت🔊 جواب سوال را بشنویم.
📣 پاسخگویی توسط :استاد#حیدری
#پادکست
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 پرسش:
چه كار كنيم كه سوء ظن خود را نسبت به اطرافيان كم كنيم؟
#اخلاق_رذائل_سوء_ظن
✍️ پاسخ:
بدبيني و سوء ظن يكي از رفتارهاي ناپسند و زشت انسانها است خداوند در مذمت بدبيني به مؤمنان ميفرمايد: اي كساني كه ايمان آورده ايد از بسياري از گمانها بپرهيزيد كه پاره اي از گمانها گناه است.(1)
مراد از گمان و ظنهايي كه بايد از آنهاخود داري كرد گمانهاي ناروا و سوء ظن است ومنظور از خود داري از سوء ظن، ترتيب اثر ندادن به بدبيني هاست .
يكي از عللي كه باعث شده خداوند در آيات زيادي بدبيني افراد بدبين را مورد سرزنش و مذمت قرار دهد به سبب آثار ويرانگر آن است، از جمله: غيبت، تهمت، بخل، حقد و كينه توزي، حسادت، شرك و نفاق، بروز اختلافات و...
درمان هر بيماري و هر دردي از جمله بدبيني منوط به شناخت و آگاهي از علت پيدايش آن و سپس از بين بردن آن علتهاست، شما ميتوانيد با مراجعه به درون خود و تأمل و تفكر درحال خويش پي ببريد كه به چه دليل نسبت به ديگران بدبين هستيد (مرحله تشخيص بيماري)و بعد با از بين بردن آن دليل و سبب، به درمان بيماري و مشكل بپردازيد در اين رابطه به توصيه ها و راهكارهاي زير به طور جدي عمل كنيد.
1- مطالعه آيات و رواياتي كه در مذمت ونكوهش بدبيني و سوء ظن آمده است و مراجعه به تفاسير مربوط به آنها؛ از اين طريق اطلاعات و آگاهي شما نسبت به مضرات بدبيني بيش تر ميشود. و زود تر آن را از خود دور ميكنيد.
2- هر گاه نسبت به كسي سوء ظن پيدا كرديد در مقام عمل هيچ ترتيب اثري به آن ندهيد؛ بلكه سعي كنيد با فرد مورد سوء ظن رفتاري آميخته با حسن ظن داشته باشيد؛ يعني رفتاري آميخته با انصاف، جوانمردي، مروت و خير خواهي نسبت به او. تا اين كه اين صفت ناپسند به تدريج ضعيف شود و نهايتا از بين برود.
پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) ميفرمايد: به برادرانتان خوش بين باشيد تا به صفاي دل و پاكي طبع دست يابيد.(2)
امام علي(عليه السلام) درباره ضرورت خوش بيني به مؤمنان ميفرمايد: رفتار برادرت را به بهترين وجه آن حمل كن تا زماني كه كاري از او سر زند كه راه توجيه را بر تو ببندد. (3)
3- هر گاه كه مورد حمله سوء ظن واقع شديد به خدا پناه ببريد و از او كمك بطلبيد.
4- در مواقع سوء ظن، افكار خود را با گفتن ذكر و خواندن دعا، روزنامه، مجله، كتاب و... منحرف سازيد.
5- صفات مثبت و پسنديده ديگران را مد نظر قرار دهيد و آنها را براي ديگران بازگو كنيد.
پی نوشت ها:
1.حجرات، آیه 12
2.مصباح الشریعه، عبدالرزاق گیلانی، ص 464
3. كافي، ج 2، ص 362
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از !!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظاتی قبل
قطب دراویش داعشی
#تابنده
درحال افقی شدن....
ان شاءالله تا ساعاتی دیگر رسما به خاااک میره.
دعا کنید
🔰 کانال احتجاج:
Join → @ehtejaj110
🔘http://eitaa.com/joinchat/3926261780C74c768944b
💠 گناه شناسی
#اخلاق_گناه_بزرگان
✍️آنان که خود را منتسب به دین و مذهب می دانند و در پرتو دین به نان و آب و آبرو می رسند مسئولیتی بس سنگین دارند چرا که اگر دچار لغزش شوند دیگران را نیز به انحراف خواهند کشانید.
امام صادق عليه السلام به يكى از اصحاب به نام شقرانى فرمود:
ان الحسن من كل احد حسنٌ و انّه منك احسن لمكانك منّا، و انّ القبيح من كل احد قبيح و انّه منك اقبح
اى شقرانى ! نيكى از هر شخص نيكو است ، ولى از تو كه به ما نسبت دارى نيكوتر است ، و زشتى از هر كسى زشت است ولى از تو زشت تر.(1)
اميرمؤ منان على عليه السلام نیز می فرمایند:
زلّة العالم كانكِسار السّفينَة تُغَرق و تُغرقُ معَها غَيرها
لغزش عالم همانند شكسته شدن كشتى در دريا است هم خود غرق مى شود و هم موجب غرق شدن سرنشينانش مى گردد.(2)
بنابراين گناه مسئولين و روحانیون و عالمان دینی و همچنین افرادی که از سفره دین ارتزاق می کنند به مراتب سنگین تر از گناه دیگران است و چه بسا گناه صغیره ی دیگران ، اگر از جانب این افراد سر بزند ،حکم کبیره دارد چرا که بازتاب فردی و اجتماعی آن بسیار زیاد است.
پی نوشت:
1سفینة البحار، ج1 ص708.
2غررالحكم، ج1 ص426.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
امامت الهی.mp3
22.74M
🔻#مناظره
قسمت اول
▪️موضوع : امامت الهی
▪️طرفین مناظره:
🔸استاد ایت الله حسینی قزوینی
🔹استاد احمد عابدینی
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
✍️ مومن باید پرده پوش خطاهای دیگران باشد پس اگر می خواهیم در دایره ی مومنان واقعی قرار بگیریم:
1.با کلام و گفتار و رفتار خویش دیگران را رسوا نکنیم.
2. در هنگام قهر و نزاع و خشم، زشتیهای همدیگر را بر ملا نسازیم.
3. قبل از ارسال هرپیام، یک بار دیگر آن را مرور نماییم شاید پای آبرویی در میان باشد.
4.ذوق و شوق گفتن زشتیها و خطاهای یکدیگر را نداشته باشیم.
5. خودمان ذوق فاش کردن اسرار را در خودمان کور کنیم.
6.بدانیم که اگر پرده پوشی کردیم خداوند نیز در دنیا و آخرت پرده از گناهان ما بر نمی دارد.
پیامبر خدا می فرمایند:
وَ مَنْ سَتَرَ عَلى مُسْلِمٍ سَتَرَ اللّه عَلَيْهِ فِى الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ؛
و هر كس راز مسلمانى را بپوشاند، خداوند در دنيا و آخرت راز پوش وى شود.(1)
7.یادمان باشد فاش کردن زشتیها همانند انجام دادن آنهاست. این نیز روایتی است از پیامبر اسلام است آنجا که می فرمایند:
«مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً کَانَ کَمُبْتَدِئِهَا»
هرکسی کار زشت در خفا انجام شده کسی را فاش و منتشر کند مثل این است که خود آن گناه را انجام داده است.(2)
پی نوشت ها:
1.نهج الفصاحه ص 723
2.الشیخ الکلینی، الکافی، ج2، ص356، ط اسلامیة تهران.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#حکم_شرعی
موضوع: لباس زنانه و مردانه
سوال:پوشيدن لباس زنانه براى مردان و بالعكس چه حكمى دارد؟
جواب:آيات عظام امام و بهجت: بنابر احتياط واجب، پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف جايز نيست.
آيات عظام تبريزى، خامنه اى، صافى، فاضل و وحيد: بنابر احتياط واجب پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف، در صورتى كه آن را زىّ و پوشش خود قرار دهد، جايز نيست.
آيه اللّه سيستانى: بنابر احتياط واجب، پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف، اگر او را به صورت جنس مخالف در بياورد، جايز نيست.
پی نوشت:
فاضل، توضيح المسائل مراجع، م۸۴۶. وحيد، توضيح المسائل، م ۸۵۲؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س۱۳۷۲؛ صافى، جامع الاحكام، ج۲، س۱۶۸۸؛ تبريزى، صراط النجاة، ج۳، س۷۸۱.
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#اخلاق_حقوق_مومنان
💠 پرسش
در مورد زیارت اهل قبور مرا راهنمایی کنید؟اگر زیاد بر سر مزار اموات بریم اشکال دارد؟
پاسخ:
درآموزه های اسلام زیارت اهل قبور امری مستحب تلقی شده و به همه ما سفارش شده است که قبورمومنین و مومنات را زیارت کنیم اما دقت کنید که این مسأله به شکل افراطی زندگی شما را تحت تأثیر قرار ندهد.
ثمره زیارت اهل قبور ، منحصر به مردگان نیست، بلکه دعای انسان ها در کنار قبور مؤمنین و مؤمنات، مورد پذیرش قرار گرفته، و خداوندبه برکت و احترام مردگان حاجت زندگان را نیز برآورده می کند .
قطعا هرآنچه که ما به نیت شادی روح اموات انجام دهیم به آنها می رسد. یکی از این اعمال رفتن بر سر مزار متوفی است اما ما ازطرق دیگر نیز می توانیم موجبات شادی متوفی را فراهم نماییم.
قرآن خواندن به نیت او، کمک به فقرا، صدقه دادن و ...ازجمله اعمالی است که ما می توانیم به عنوان هدیه برای شادی روح اموات خوداز آنها بهره ببریم.
شما می توانید هفته ای یک مرتبه بر سر مزار ایشان بروید و در حال زیارت قبر، دست خود را روی قبر بگذارید و سوره «انا انزلناه فی لیلة القدر» را هفت مرتبه و یا سوره یس را یک مرتبه بخوانید و روزهای دیگر هفته با انجام کارهای خیر و خیرات به نیت ایشان موجبات خوشنودی ایشان را فراهم نمایید.در روایات تأکید فراوانی بر زیارت قبور، دعا، طلب رحمت و مغفرت و تلاوت قرآن کریم بر سر قبرها شده، هر چند این آداب در هر جایی برای مردگان خوب است، ولی بر سر قبرها تأکید بیش تری شده و از استحباب بیش تری برخوردار است.
امام رضا(ع) فرمودند:
« ما من عبد [ مؤمن ] زار قبر مؤمن فقرأ عنده إنا أنزلناه في ليلة القدر سبع مرات إلا غفر الله له ولصاحب القبر »
«هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند و سوره "انّا انزلناه" را هفت بار، بر قبر او بخواند، خداوند او و صاحب قبر را می آمرزد».(1)
ما درآموزه های اسلام به رعایت اعتدال دعوت شده ایم اصل اعتدال در امور حتی برای اعمال عبادی همچون نماز بیان شده است چرا که اگر انسان برای مدتی افراط گونه عملی را انجام دهد در درازمدت دچاردل زدگی خواهد شد .بنابراین هر روز بر سر مزار رفتن توصیه نمی شود همانطور که ترک این کار نیز توصیه نمی شود.دقت کنید که از بهترين مواقع زيارت بعد از ظهر روز پنجشنبه تا غروب است و همچنين روز دوشنبه اما زيارت اهل قبور در شب كراهت دارد.
پی نوشت:
1شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، علي اكبرغفاری، جماعة المدرّسين في الحوزة العلمية، ج۱، ص 181
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#حکم_شرعی
#خمس_کالا
فتوای مقام معظم رهبری:
کالاهای مصرفی بی دوام از قبیل قند، شکر، برنج، روغن، و مانند آن که دراحتیاجات روزانهی زندگی مصرف میشود اگر از درآمد سال به منظور مصرف سالانه خریداری کند و به مصرف برساند مؤونه به حساب میآید و خمس ندارد و هر مقدار از آن را که در انتهای سال مصرف نکند مؤونه نیست و بایستی خمس آن را بپردازد،
و اما کالاهای مصرفی با دوام از قبیل خانهی مسکونی، لوازم خانگی، اتومبیل شخصی، زیور آلات زنانه و مانند آن که هنگام استفاده عین آنها باقی میماند (و به عبارت دیگر بهرهدهی آن مدتدار است) و به عنوان نیاز زندگی از درآمد خریداری و استفاده میشود مؤونه است و خمس ندارد.
پی نوشت:
سایت هدانا(http://hadana.ir/)
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
نجاست و نگهداری سگ.pdf
344.5K
#پست_پیشگام
#نجاست_و_نگهداری_سگ
گردآوری:حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی. آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿