جواد حیدری:
سلام به همه ی عزیزانم
انا لله و انا الیه راجعون
تا روشن شدن زوایای اتفاق دردناک زمان لازم هست.
اما : کاش با تدابیر ویژه و محدودیتهای زمانی و مکانی و تجهیز زوار به لوازم بهداشتی درب حرم ها مطلقا بسته نمیشد. (البته اگر ممکن بوده)
اما ریشه ی این امور چیزی جز جهل و تعصب شیطانی نیست.
امیر بیان فرمود: لا تری (یری) الجاهل اما مفرطا او مفرطا
همان لیس زنندگان دیروز، درب شکنان امروزند
ریشه ی کار هم زیر عمامه هایی است که رنگ سیادت و شیخوخیت ندارد بلکه رنگ غربی عبری را یدک می کشند.
@javadheidari110
هدایت شده از ارتباط موثر
خدمتی دیگر از مرکز ملی پاسخگویی:
📱تولید نرم افزار اندرویدی «پرسش کرونا»
✅پرسش و پاسخ هایی با رویکرد
🔹قرآنی
🔸حدیثی
🔹کلامی
🔸تاریخی
🔹اخلاقی
🔸مشاوره و روانشناسی
🔹احکام شرعی
✅ارائه پاسخ ها به دو صورت اجمالی و تفصیلی
✅ذکر منابع پاسخ ها
✅ارائه پاسخ ها به دو صورت متنی و صوتی
✅امکان ارسال پرسش
✅دریافت از سایت مرکز ملی پاسخگویی
لینک مستقیم دریافت نرم افزار
http://pasokhgoo.ir/system/tdf/field/software/corona.apk?file=1&type=node&id=98116&force=1۸
🍃شخص ثروتمندی خواست بهلول را در میان جمعی به سُخره بگیرد
⁉️ به بهلول گفت:هیچ شباهتی بین من و تو هست؟
بهلول گفت:البته که هست
مرد ثروتمند گفت:چه چیز ما به همدیگر شبیه است؟
بهلول جواب داد:
دو چیز ما شبیه یکدیگر است،
🔹یکی جیب من و کله تو که هر دو خالی است
🔸 و دیگری جیب تو و کله من که هر دو پر است.
♨️ @javadheidari110
هدایت شده از صاحب نیوز
🔴 تعصب و بلایی که بر سر انسان ها می آورد
🔹 تعصب، انسان را از تبعیت محض باز می دارد و تبعیتش را مرزبندی می کند. متعصب فقط می خواهد به حریم حرم راه یابد و برایش تجمع و آزار و رنج دیگران و حتی خطر انتقال ویروس کرونا هم معنا ندارد
🔸چیزی از درون او را می خواند به رفتن، به کوبیدن، به فریاد زدن و به شکستن. او عَطَفَ الْحَقَّ عَلَی أَهْوائِه است یعنی حق را به هوسهاى خودش متمایل مى کند
📝 جزئیات بیشتر در لینک زیر🔻
↪ snai.ir/997300
🆔 @sahebnews_ir
هدایت شده از پرسمان جهادی
ارسال پرسش در پیام رسان ایتا: @khameneieshQ
🌀کانال پرسمان جهادی، نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان
🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
https://eitaa.com/porseman_jahadi
بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به ضرورت در خانه ماندن هم وطنان عزیز، بر آن شدیم تا خدمات پاسخگویی و راهنمایی خود را به صورت رایگان در فضای پیام رسان ایتا فعال کنیم.
🎤 #سوالات_خود_را_از_ما_بپرسید:
1🎤 خانواده_ازدواج:
Eitaa.com/sadeghy110
2🎤 خانواده_وسواس:
Eitaa.com/rezvanihamidreza
3🎤 خانواده_افسردگی:
Eitaa.com/rasoulatashi
4🎤 خانواده_همسرداری:
Eitaa.com/mahdibanitaba
5🎤 خانواده_طلاق:
Eitaa.com/daneshkhanevade2
6🎤 خانواده_نوجوان:
Eitaa.com/Serajian110
7🎤 خانواده_مهارت_های_زندگی:
Eitaa.com/mersad17
8🎤 خانواده_کودک:
Eitaa.com/A_ramezani67
9🎤 خانواده_اختلالات:
Eitaa.com/Mahdisharifi_g
10🎤 خانواده_جوان:
Eitaa.com/Farhadali
11🎤 عقاید_اصول_دین:
Eitaa.com/khameneieshQ
12🎤 عقاید_شفاعت_توسل:
Eitaa.com/kalam_qs
13🎤 عقاید_شبهات_توحید_و_آفرینش:
Eitaa.com/Ostad_nasr
14🎤 سیاست_انقلاب_و_نظام:
Eitaa.com/mghorbanim110
15🎤 قرآن_حدیث:
Eitaa.com/rasoolmousavi
16🎤 قرآن_ترجمه_تفسیر:
Eitaa.com/mehrdad_aghaie
17🎤 قرآن_صوت_لحن:
Eitaa.com/aghanoor
18🎤 فقه_احکام:
Eitaa.com/Amir1441
19🎤 فقه_احکام:
Eitaa.com/yahagh2
20🎤 عقاید_کلام_جدید:
Eitaa.com/yazahra031
21🎤 بازی_اسباب_بازی:
Eitaa.com/parmaahi
⚪ارتباط با مدیر:
@sadeghamini
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
با توجه به اينكه دوران زنداني بودن امام موسي كاظم علیهالسلام بسیار طولانی بوده ، چگونه فرزندان زیادی داشتند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
ضمن عرض تسلیت، به مناسبت شهادت امام کاظم علیه السلام🌴
نکته اول : امام کاظم علیهالسلام ، دارای 37 فرزند بوده است.مرحوم مفید(ره) مینویسد:« وَ كَانَ لِأَبِي الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام ،سَبْعَةٌ وَ ثَلَاثُونَ وَلَداً ذَكَراً وَ أُنْثَى»(1)
نکته دوم : برخلاف مشهور ، امام کاظم علیهالسلام بیش از چهار سال بهصورت مداوم در زندان نبودهاند و مابقی عمر شریف خود را هرچند تحت کنترل ولی، کنار خانواده میگذراندند.(2)
نکته سوم : امام کاظم علیهالسلام ، همسران متعددی داشتند.(3)
نکته چهارم : عمر شریف حضرت هنگام شهادت 55 سال بوده است.(4)
نکته پنجم: انتساب بسیاری از امام زادگان به ایشان با چندین واسطه هست و انتساب بعضی از آنها قطعی نیست.
نتیجه اینکه : با در نظر گرفتن مطالب فوق ، داشتن 37 فرزند برای حضرتشان هیچ استبعادی ندارد.
پینوشت:
1. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 244
2. ستارگان درخشان ، ج 9 ، ص 58
3. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 244
4. مناقب ، ج 4 ، ص 349
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از پرسمان جهادی
#پست_پیشگام13
#کرونا، امری #طبیعی یا #بلائی الهی؟!!!
چند صباحی است کشور عزیزمان و البته برخی کشورهای دیگر، از شیوع ویروس منحوس کرونا رنج می برند.
گفته ها و ناگفته ها در این مسأله فراوان است و هر روز به زوایای مختلفی دامن می زند.
از سوالاتی که در این روزها برخی اذهان را درگیر کرده است؛ طبیعی بودن و یا بلای الهی بودن این ویروس می باشد.
در پاسخ به این سوال چند نکته تقدیم می شود:
نکته ی اول: کرونا و هر ویروس دیگری، پدیده ای است که مانند بسیاری از پدیده ها می تواند دارای عوامل متعددی باشد.
- دخالت انسان و فعالیت های بیولوژیک
- عدم رعایت اصول بهداشتی و پزشکی
- گناه و معصیت
- رشد و تکثیر در بستر کنش و واکنش های زیستی و طبیعی .
کرونا، میکروب و ویروس، به خودی خود یک بلا یا تهدید محسوب نمی شوند. مسأله آنجا جدی می شود و تبدیل به تهدید و بلا می گردد که: زندگی بشری را مختل و فلج می کنند.
و اینجاست که، فریاد وامصیبتاه انسان گوش فلک را کر می کند.
نکته ی دوم: با دقّت در آیات نورانی قرآن کریم و روایات حضرات معصومین علیهم السلام، به این مطلب رهنمون می شویم که: اعمال انسان ها در پاره ای از شرور تأثیر داشته و برخی اعمال اختیاری او که از گزینش نادرست رفتار و کردار او نتیجه می شوند، به بروز پاره ای بلایا و مصایب دامن می زنند.
قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»؛ «و اگر اهل شهرها و آباديها، ايمان مىآوردند و تقوا پيشه مىكردند، بركات آسمان و زمين را بر آنها مىگشوديم؛ ولى (آنها حق را) تكذيب كردند؛ ما هم آنان را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم». (أعراف/96)
امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِي عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ وَ إِغْلَاقِ خَزَائِنِ الْخَيْرَات...»؛ «خداوند بندگانش را به کیفر رفتارهای ناپسند، به کاهش میوه درختان و دریغ داشتن باران و فروبستن درهای نیکی، دچار می سازد». (نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 199)
نکته ی سوم: بر اساس آموزه های دینی، امتحان بندگان، یکی دیگر از عوامل بروز مشکلات و مصائب در زندگی بشر نام برده شده است.
پروردگار متعال می فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ»؛ «قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوه ها، آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان». (بقره/155)
از نکات بیان شده به این نتیجه رهنمون می شویم که: کرونا و هر پدیده ی دیگر مانند آن، می تواند تحت تأثیر عوامل مختلف مادی و معنوی باشد؛ اما تشخیص علل از توان بشر عادی خارج بوده و قادر به انجام آن نیست.
به همین خاطر کسی نباید به خود اجازه ی اظهار نظر قطعی در رابطه با بلا بودن یا نبودن پدیده های مختلفی که در کشور یا جهان اتفاق می افتد، بدهد.
علت این مطلب کاملا روشن و واضح است و آن احاطه نداشتن به لوح محفوظ و ندانستن تقدیرات الهی است.
#جواد_حیدری
@khameneieshQ
@javadheidari110
جهت دومی که نا معلوم است: مقدار جزء تشکیل دهنده هر یک از این این سه با هم است و بر اهل تحقیق در این فن پوشیده نیست که مقدار هر یک از این ها تاثیر خاص خود را دارد. نکته مهم دیگری که ما از این حدیث استفاده می کنیم این است که این دارو جنبه پیشگیرانه مانند واکسن دارد تا درمان. دلیل این استظهار؛ یکی اینکه: برای مصرف، زمان مشخص تعیین کرده و دو اینکه: می فرماید: «اگر کسی چنین کند مریض نمی شود مگر به مرض موت». اما اینکه جنبه درمانی داشته باشد از این روایت استفاده نمی شود.
نتیجه بحث اینکه: اولا نباید این دارو را به طور قطعی به معصوم نسبت داد و بگوئیم داروی امام کاظم علیه السلام بلکه باید احتیاط کنیم و بگوئیم داروی منسوب به امام کاظم علیه السلام.
ثانیا: بگوییم امید است این دارو تاثیر بگذارد.
ثالثا: باید مقدار ترکیب این داروها در لابراتوارها و آزمایشگاه ها مشخص شود و همچنین مشخص شود که چه افرادی می توانند استفاده کنند و چه افرادی نباید استفاده کنند چرا که طبیعت این ادویه گرم است چنانچه در خواص هلیله گفته شده مصرفش برای زنان باردار و بعضی افراد مناسب نیست.
در پایان توجه عزیزانی که مبادرت به درمان با روایات طبی می کنند را به عبارت شیخ صدوق در کتاب اعتقادات امامیه ص ۱۱۵ جلب می کنم:
۱🔷 برخی از این روایات با توجه به موقعیت جغرافیایی مکه و مدینه صادر شده .پس احتمال تاثیر شرائط جغرافیایی مطرح است.
۲🔷 احتمال دارد امام چون عالم به طبع سوال کننده است پاسخ اختصاصی به سائل داده است.
۳🔷برخی از روایات را مخالفین شیعه با تدلیس و تحریف اضافه کرده اند.پس هر روایتی حجت نیست.
۴🔷در برخی روایات احتمال سهو راوی حدیث وجود دارد.
پی نوشت ها:
1. وسائل الشیعه الشیخ حر العاملی ج ۲۴ ص ۱۰۲
2. کنز الفوائد الشیخ محمد بن علی الکراجکی
3. طب الائمه، ص 50
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
بررسی سند و دلالت داروی منتسب به امام کاظم علیه السلام.
✍️#استاد الهی منش- #کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی
قبل از هر چیز چند نکته تقدیم می شود:
نکته ی اول: در تمام دنیا در کشورهای پیشرفته یا غیر آن، از گیاهان و ادویه جات برای درمان استفاده می شود؛ چرا که در دارای خاصیت بودن آنها هیچ شک و تردیدی نیست و بعید می دانم کسی منکر این جهت باشد.
در تمام کشورها از طب سنتی به عنوان طب مکمل استفاده می کنند و اینطور نیست که نزد دانشمندانشان "همه طب سنتی، اندازه آزمایش پاستور ارزش نداشته باشد" حتی برخی از داروهای شیمیایی امروز منشا گیاهی دارد و در تمام دنیا حتی کشورهای پیشرفته مثل چین، کانادا و..درمان با اینگونه گیاهان امر پذیرفته شده ای است و از آن طرف هم اطبای سنتی نیز منکر دستاوردهای طب جدید در درمان بیماریهای لاعلاج نمی شوند تا کتاب های علمی را آتش بزنند.
نکته ی دوم: همه می دانیم که دین مبین اسلام به همان اندازه که به سلامت روح اهمیت می دهد به سلامت جسم هم بهاء داده است تا آنجا که فرمود: «عقل سالم در بدن سالم است» و حتی اگر عبادتی مضر به حال جسم باشد، وجوب آن تبدیل به حرمت می شود.
شاهد این بها دادن، روایات معتبری است که در علل تحریم بعضی از خوراکیها و غیر آن وارد شده است. مثل روایاتی که علت حرمت خون یا میته را موجب افساد بدن بودن این دو می داند. (۱)
به همین دلیل، خیلی طبیعی است که حضرات معصومین علیهم السلام خودشان یا در جواب سوالهای پزشکی که از ایشان شده است مطالبی را بفرمایند و در هیچ روایتی نفرموده اند اینگونه سوالها را از ما نپرسید و جزء شئون ما نیست بلکه فرمودند: «العلم علمان: علم الادیان و علم الابدان». (۲)
نکته ی سوم: مشهور علمای شیعه قبول دارند که همه کتب روائی و همه روایات قطعی الصدور و قطعی الدلاله نیستند و نیاز به بررسی روایات از حیث سند و دلالت دارند و به صرف وجود یک روایت طبق آن فتوا نمی دهند و در روایات طبی هم که مربوط به سلامتی است نمی توان با تمسک به قاعده تسامح در ادله سنن بدون بررسی سند و دلالت آن حدیث را به امام معصوم نسبت داد.
با توجه به مقدمات مذکور به بررسی روایت داروی معروف شده امام کاظم علیه السلام می پردازیم.
منبع این روایت کتاب طب الائمه است. نویسندگان این کتاب دو برادر به نام حسین بن بسطام بن سابور الزیات و برادرش عبد الله هستند.
هر دوی این دو نویسنده امامی (شیعه) هستند ولی وثاقتشان ثابت نشده است. و حتی یک روایت هم در کتب اربعه ندارند.
در این کتاب نزدیک ۴۰۰ روایت طبی وجود دارد. روایات این کتاب برخی مسند و برخی مرسل هستند یعنی برخی از آنها سند دارد و متصل به معصوم است و واسطه نقل خبر تا امام معصوم علیه السلام وجود دارد و برخی از این روایات واسطه ها افتاده اند که از ارزش سند می کاهد.
عده کمی از بزرگان از این کتاب به عنوان منبع کتاب خودشان استفاده کرده اند.
مرحوم طبرسی در کتاب مکارم الاخلاق برخی روایات این کتاب و مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعه ۱۱۳ روایت از این کتاب را انتخاب کرده که همگی آنان به خاطر مجهول بودن راویان ضعیف هستند.
در هر حال بین صاحب کتاب طب الائمه و امام معصوم سه راوی وجود دارد .
راوی اول: «السری بن احمد بن السری»که مجهول است و حتی یک روایت در کتب اربعه ندارد.
نفر دوم: «یحیی بن یحیی الارمنی» نیز مجهول و دارای توثیق نیست.
راوی سوم، محمد بن سنان است که مورد اختلاف بزرگان است و مشهور او را تضعیف می کنند.
لذا این روایت از نظر سند به هیچ عنوان معتبر نیستت.
برای بررسی دلالت روایت، متن روایت را مشاهده کنیم:
امام رضا علیه السلام می فرماید: «امام کاظم (علیه السلام) بیمار شدند و پزشکان نزد ایشان آمده و برایشان نسخههای عجیب نوشتند.حضرت فرمودند: به کجاها میروید؟!
به سید و آقای این داروها اکتفا کنید.
#هلیله و #رازیانه و #شکر در سه ماه اول تابستان(فصل گرما)، در هر ماه سه مرتبه و در سه ماه اول زمستان(فصل سرما)، در هر ماه سه روز و سه مرتبه (مصرف می شود) و به جای رازیانه، #مصطکی قرار داده می شود؛ پس (فرد) به بیماری مبتلا نمیشود مگر بیماری مرگ.». (3)
روایت از یک جهت وضوح دارد ولی از دو جهت محل بحث است.
اما از نظر زمان مصرف آن، هر روز نیست بلکه زمان و مقدار مصرف ادویه در تابستان و زمستان را ۳ ماه و ۳ روز در هر ماه میداند. که ظاهرا مراد سه روز پشت سر هم است و ممکن است سه روز مختلف مثل اول و وسط و آخر ماه باشد. اما دو جهتی که معلوم نیست: یکی این است که آیا برای همه افراد مناسب است یا منع دارویی دارد؟ چنانچه اطبا با آن همه روایتی که در فضلیت حجامت وارد شده برای همه و در همه احوال توصیه نمی کنند.
⁉️ «عید» واقعی انسان.
💎وقتی زمین دور خورشید می گردد، «سال» تمام شده و می گوییم: «یک سال عمر من زیاد شد».
🔸سوال اینجاست؛ زمین دور خورشید می گردد، چه ارتباطی به زیادی سن ما دارد؟!!
🔴اگر «انسان» دور «خورشید» حقیقی که همان «اهل بیت علیهم السلام » هستند، بگردد و از معارف آنان سیراب گردد و البته بدان ها جامه ی عمل بپوشاند؛ به عمر خود اضافه کرده و واقعا سن انسان زیاد می شود.
چرا؟
چون: بالا رفتن سن حقیقی انسان، به زیاد شدن فهم، علم و معرفت اوست.
منبع علم حقیقی و نافع و معرفت صحیح، آستان مقدس و خانه ی رفیع آل الله علیهم السلام است.
✅پس بیاییم پروانه وار گرد شمع حرم و حریم اهل بیت علیهم السلام بگردیم تا هم سن خود را زیاد کنیم و هم عید حقیقی را برای خود رقم بزنیم.
✍️#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110