eitaa logo
پرسمان جهادی
36 دنبال‌کننده
24 عکس
1 ویدیو
2 فایل
ارتباط با مدیر: @alijani110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 8 ⁉️سلام پیام خداوند از این بیماری چیه؟ اصلا چرا اینجور شد ؟ ینی همه دنیا مستحق این ویروسند؟ 💡 سلام علیکم ▪️قبل از هر چیز لازم است مساله را مقداری عمیق تر و از این زاویه ببینیم که مشکلات و بلاها و از جمله بیماری ها چه دلیل یا دلایل و فلسفه هایی دارد؟ مشکلات و سختی های عالم (که مصداق بارز و آشکارش بیماری است) مصالح و دلایل متفاوتی دارداز جمله: 1️⃣ زمینه ترقّي و رشد معنوي: از امام صادق(علیه السلام) نقل شده: «در بهشت درجه‌ای هست که فقط با صبر کردن بر مریضی‌های جسمی می‌توان به آن درجه رسید.» (علامه المجلسي، بحار الانوار، ج 67، ص 212، مؤسسه الوفاء، بيروت، 1404) 2️⃣ تکامل و شکوفایی استعدادهای نهفته: وقتی سخن از کارکرد سازنده دشواری و مصائب به میان می آید، منظور این نیست که این تأثیر روی همه افراد یکسان است، بلکه روی برخی ممکن است نقش منفی داشته باشد، ولی مهم چگونگی برخورد و رویارویی با مشکلات است. هر اندازه شخص دارای جهان بینی بهتری باشد و فلسفه رنج‏ها و مصائب را بهتر بشناسد و از نظر روحی، خطرپذیر و با اراده و مقاوم‏تر باشد، از جنبه‏های مثبت مشکلات بهره افزون‏تری می‌گیرد. بر عکس هر اندازه شخص عافیت طلب، بدبین و خطر گریزتر باشد، از مشکلات آثار منفی بیشتری دریافت می‌دارد. 3️⃣ آزمون و امتحان: خداوند در قرآن مي فرمايد: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ و... لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا ( بقره؛155)؛ شما را با اندكي از ترس، گرسنگي و آفت در مال ها و جان ها و ميوه ها مي آزماييم... تا معلوم گردد كه چه كس عمل شايسته انجام مي دهد.» 4️⃣ بخشش گناهان: امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: «المرض للمؤمن تطهير و رحمة، وللكافر تعذيب ولعنة، وإن المرض لا يزال بالمؤمن حتى لا يكون عليه ذنب ( طبرسی ، مکارم الاخلاق،ص358)؛ بيماري براي مومن پاكي و رحمت، ولي براي كافر عذاب و لعنت (دوری از رحمت) است، هنگامي كه مومن بهبودي يابد، تمام گناهانش بخشيده شده است.» 5️⃣ تربیت انسان: استاد مطهری(ره) می‏فرماید: به حکم قانون و ناموس خلقت، بسیاری از کمالات است که جز در مواجهه با سختی‏ها و شداید، جز در نتیجه تصادم‏ها و اصطکاک‏های سخت، جز در میدان مبارزه و پنجه نرم کردن با حوادث، جز در رو به رو شدن با بلایا و مصایب حاصل نمی‏شود. (استاد مطهری، بیست گفتار، انتشارات صدرا - قم ، چاپ پنجم ، ص 176) ⏺با توجه به نکات فوق باید عرض کنیم که: 🔸الف. علل بیماری، همیشه به خاطر امور معنوی نیست و ممکن است چه بسا امر مادی موجب بیماری شود یا در اثر کوتاهی شخص در حفظ سلامت خودش، منجر به بیماری شود. لذا اینکه گفته اید آیا همه دنیا مستحق این ویروس اند یا خیر،باید گفت بستگی به میزان رعایت بهداشت از سوی آنان دارد. 🔸ب. با صرف نظر از اینکه بیماری کرونا منشاء انسانی دارد به این معنا که ممکن است یک ترور بیولوژیکی توسط یک عده جنایت کار باشد یا خیر، در طول تاریخ همیشه از این دست بیماری ها و البته با آمار قربانیانی به مراتب بیشتر اتفاق افتاده است. لذا آنچه بیش از خود بیماری جای نگرانی دارد،وجود ترس و هراسی است که به وجود آمده است. 🔸ج. انسانی که نگاهش توحیدی است حتی در شدائد و بیماری ها هم توحیدی می اندیشد و توحیدی رفتار می کند. مثلا با رعایت بهداشت خود،به دیگران هم کمک می کند و از همنوعش فراموش نمی نماید. در یک مرحله بالاتر،جدا از اینکه این بیماری آیا یک بلاست یا یک امتحان یا هر چیز دیگری،از این موقعیت،فرصت سازی می کند؛ فرصت در جهت ایجاد اتحاد و همدلی مردم برای خیر رسانی به یکدیگر،فرصت سازی در جهت توجه بیشتر و تضرع به درگاه الهی،و در نگاهی به مراتب بالاتر، فرصت سازی جامعه اسلامی در جهت اثبات توانایی خود برای مقابله با مشکلات و اثبات آمادگی خود برای پی ریزی یک تمدن الهی همه جانبه. موارد فوق نمونه هایی بود از پیام هایی که خداوند از طریق این بیماری به ما انتقال می دهد البته اگر بخواهیم به موضوع،با رویکردی توحیدی بنگریم نه صرفا مادی. میثم یاسا @maisamyasa110
ارسال پرسش در پیام رسان ایتا: http://Eitaa.com/khameneieshQ 🌀کانال پرسمان جهادی، نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان 🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان https://eitaa.com/porseman_jahadi
بزرگ در راهست....¡¡¡¡ در مورد شهاب سنگی که ناسا در موردش می گویید و مخفی کاریهایی را هم به دنبالش انجام داده و صدایش را هم در نمی آورد....¡¡¡¡ کعب الاحبار هم در روایتی که در کتاب «الفتن» آمده است از سقوط این شهاب سنگ سخن گفته و اینکه افراد زیادی در زمین از دنیا می روند ... لطفا در مورد این پیام که در فضای مجازی به شدت در حال انتشار می باشد، روشنگری فرمایید. ✍️ با سلام و تشکر از ارتباط شما با پرسمان جهادی. در رابطه با متن مد نظر حضرتعالی نکاتی تقدیم می کنم: نکته ی اول: کارشناس حوزه ستاره‌شناسی؛ دکتر حامد پورخرسندی، زمین‌شناس و متخصص شهاب‌سنگ از بخش زمین‌شناسی دانشگاه بروکسل در بلژیک، نزدیک شدن سیارک ها به زمین را یک امر عادی بیان کرده و در رابطه با سیارکی که در فضاهای مختلف از آن صحبت می شود چنین می گوید: ««این سیارک یکی از ۲۰ هزار سیارکی است که در شرایط مشابهی قرار دارند و نسبت به میلیون‌ها سیارک دیگر،‌ به زمین نزدیک‌تر هستند. اما این به معنای خطرناک بودن‌شان نیست. در برخی گزارش‌ها برای هیجان‌دادن به داستان، سناریوهای احتمالی بعد از برخورد سیارک با زمین را با آب و تاب تعریف می‌کند. در حالی که، وقتی قرار نیست چنین برخوردی صورت بگیرد،‌ بررسی سناریوهای مربوط به آن لزومی ندارد». او تاکید می‌کند: «احتمال برخورد این سیارک ها، دست‌کم تا صد سال آینده صفر است و هیچ خطری از جانب آنها زمین را تهدید نمی‌کند.» (1) پس برخورد سیارک خطرناک با زمین اساسا کذب است و متاسفانه در ترجمه ی متن منتشر شده از طرف ناسا، توسط برخی فرصت طلب، دست کاری و تحریف اتفاق افتاده است. نکته ی دوم: برخی برای امیدوار کردن مردم به نزدیکی ظهور، دست به تطبیقات غلط و خطرناکی می زنند که نتیجه ی آن چیزی جز؛ «نا امید» کردن مردم نیست. در این متن، به روایتی از کعب الاحبار اشاره شده است. «نعيم عن عبد اللّه بن مروان عن أرطأة بن المنذر عن تبيع عن كعب، قال: هلاك‏ بني‏ العباس‏ عند نجم يظهر في الجوف ...‏». (2) اما این فراز از کتاب «الفتن» تألیف «ابن حماد»، همانطور که مشاهده می فرمایید؛ به هیچ وجه روایت نبوده و مطلبی است که «کعب الاحبار» بیان می کند. لذا این مطلب برای ما هیچ ارزش و جایگاهی ندارد. هم به خاطر سنی بودن منبع و هم به خاطر شخص «کعب الاحبار» یهودیِ مسلمان شده در زمان عمرابن خطاب که امام باقر علیه السلام او را دروغگو معرفی فرموده اند. (3) نکته ی سوم: تطبیق سیارک، با سوره ی «الطارق» در متن منتشر شده، هیچ گونه مستندی ندارد و صرفا ادعاست. نتیجه اینکه: برخورد سیارک با زمین ادعای باطلی است و تطبیق برخی حوادث با نشانه های ظهور بدون داشتن مستندات یقینی و بدون تأیید علمای ربانی امری خطرناک تلقی می شود که از مصادیق آن خبر کعب الاحبار در کتاب «الفتن» می باشد. در پایان متذکر می شوم: در این ایام که متاسفانه تنور شایعات و خرافات، گرم تر از همیشه است، بیاموزیم برای هر ادعایی، «سند» مطالبه کنیم و هیچ مطلب بی سندی را نپذیریم و به دیگران منتقل نکنیم. چه زیبا گفته است؛ شیخ الرئیس: کسی که مطلبی را بدون بینه و دلیل بپذیرد، فقد خرج عن فطرة الانسانیة. پی نوشت ها: 1. https://plink.ir/9xaan 2. الفتن، ص 152 3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص: 240 @javadheidari110 @khameneieshQ
جهت دومی که نا معلوم است: مقدار جزء تشکیل دهنده هر یک از این این سه با هم است و بر اهل تحقیق در این فن پوشیده نیست که مقدار هر یک از این ها تاثیر خاص خود را دارد. نکته مهم دیگری که ما از این حدیث استفاده می کنیم این است که این دارو جنبه پیشگیرانه مانند واکسن دارد تا درمان. دلیل این استظهار؛ یکی اینکه: برای مصرف، زمان مشخص تعیین کرده و دو اینکه: می فرماید: «اگر کسی چنین کند مریض نمی شود مگر به مرض موت». اما اینکه جنبه درمانی داشته باشد از این روایت استفاده نمی شود. نتیجه بحث اینکه: اولا نباید این دارو را به طور قطعی به معصوم نسبت داد و بگوئیم داروی امام کاظم علیه السلام بلکه باید احتیاط کنیم و بگوئیم داروی منسوب به امام کاظم علیه السلام. ثانیا: بگوییم امید است این دارو تاثیر بگذارد. ثالثا: باید مقدار ترکیب این داروها در لابراتوارها و آزمایشگاه ها مشخص شود و همچنین مشخص شود که چه افرادی می توانند استفاده کنند و چه افرادی نباید استفاده کنند چرا که طبیعت این ادویه گرم است چنانچه در خواص هلیله گفته شده مصرفش برای زنان باردار و بعضی افراد مناسب نیست. در پایان توجه عزیزانی که مبادرت به درمان با روایات طبی می کنند را به عبارت شیخ صدوق در کتاب اعتقادات امامیه ص ۱۱۵ جلب می کنم: ۱🔷 برخی از این روایات با توجه به موقعیت جغرافیایی مکه و مدینه صادر شده .پس احتمال تاثیر شرائط جغرافیایی مطرح است. ۲🔷 احتمال دارد امام چون عالم به طبع سوال کننده است پاسخ اختصاصی به سائل داده است. ۳🔷برخی از روایات را مخالفین شیعه با تدلیس و تحریف اضافه کرده اند.پس هر روایتی حجت نیست. ۴🔷در برخی روایات احتمال سهو راوی حدیث وجود دارد. ۵🔷در برخی نیز احتمال تقطیع روایت و یا فراموشی بخشی از آن وجود دارد. پی نوشت ها: 1. وسائل الشیعه الشیخ حر العاملی ج ۲۴ ص ۱۰۲ 2. کنز الفوائد الشیخ محمد بن علی الکراجکی 3. طب الائمه، ص 50 محمد_الهی_منش @yahagh2
بررسی سند و دلالت داروی منتسب به امام کاظم علیه السلام. قبل از هر چیز چند نکته تقدیم می شود: نکته ی اول: در تمام دنیا در کشورهای پیشرفته یا غیر آن، از گیاهان و ادویه جات برای درمان استفاده می شود؛ چرا که در دارای خاصیت بودن آنها هیچ شک و تردیدی نیست و بعید می دانم کسی منکر این جهت باشد. در تمام کشورها از طب سنتی به عنوان طب مکمل استفاده می کنند و اینطور نیست که نزد دانشمندانشان "همه طب سنتی، اندازه آزمایش پاستور ارزش نداشته باشد" حتی برخی از داروهای شیمیایی امروز منشا گیاهی دارد و در تمام دنیا حتی کشورهای پیشرفته مثل چین، کانادا و..درمان با اینگونه گیاهان امر پذیرفته شده ای است و از آن طرف هم اطبای سنتی نیز منکر دستاوردهای طب جدید در درمان بیماریهای لاعلاج نمی شوند تا کتاب های علمی را آتش بزنند. نکته ی دوم: همه می دانیم که دین مبین اسلام به همان اندازه که به سلامت روح اهمیت می دهد به سلامت جسم هم بهاء داده است تا آنجا که فرمود: «عقل سالم در بدن سالم است» و حتی اگر عبادتی مضر به حال جسم باشد، وجوب آن تبدیل به حرمت می شود. شاهد این بها دادن، روایات معتبری است که در علل تحریم بعضی از خوراکیها و غیر آن وارد شده است. مثل روایاتی که علت حرمت خون یا میته را موجب افساد بدن بودن این دو می داند. (۱) به همین دلیل، خیلی طبیعی است که حضرات معصومین علیهم السلام خودشان یا در جواب سوالهای پزشکی که از ایشان شده است مطالبی را بفرمایند و در هیچ روایتی نفرموده اند اینگونه سوالها را از ما نپرسید و جزء شئون ما نیست بلکه فرمودند: «العلم علمان: علم الادیان و علم الابدان». (۲) نکته ی سوم: مشهور علمای شیعه قبول دارند که همه کتب روائی و همه روایات قطعی الصدور و قطعی الدلاله نیستند و نیاز به بررسی روایات از حیث سند و دلالت دارند و به صرف وجود یک روایت طبق آن فتوا نمی دهند و در روایات طبی هم که مربوط به سلامتی است نمی توان با تمسک به قاعده تسامح در ادله سنن بدون بررسی سند و دلالت آن حدیث را به امام معصوم نسبت داد. با توجه به مقدمات مذکور به بررسی روایت داروی معروف شده امام کاظم علیه السلام می پردازیم. منبع این روایت کتاب طب الائمه است. نویسندگان این کتاب دو برادر به نام حسین بن بسطام بن سابور الزیات و برادرش عبد الله هستند. هر دوی این دو نویسنده امامی (شیعه) هستند ولی وثاقتشان ثابت نشده است. و حتی یک روایت هم در کتب اربعه ندارند. در این کتاب نزدیک ۴۰۰ روایت طبی وجود دارد. روایات این کتاب برخی مسند و برخی مرسل هستند یعنی برخی از آنها سند دارد و متصل به معصوم است و واسطه‌ نقل خبر تا امام معصوم علیه السلام وجود دارد و برخی از این روایات واسطه ها افتاده اند که از ارزش سند می کاهد. عده کمی از بزرگان از این کتاب به عنوان منبع کتاب خودشان استفاده کرده اند. مرحوم طبرسی در کتاب مکارم الاخلاق برخی روایات این کتاب و مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعه ۱۱۳ روایت از این کتاب را انتخاب کرده که همگی آنان به خاطر مجهول بودن راویان ضعیف هستند. در هر حال بین صاحب کتاب طب الائمه و امام معصوم سه راوی وجود دارد . راوی اول: «السری بن احمد بن السری»که مجهول است و حتی یک روایت در کتب اربعه ندارد. نفر دوم: «یحیی بن یحیی الارمنی» نیز مجهول و دارای توثیق نیست. راوی سوم، محمد بن سنان است که مورد اختلاف بزرگان است و مشهور او را تضعیف می کنند. لذا این روایت از نظر سند به هیچ عنوان معتبر نیستت. برای بررسی دلالت روایت، متن روایت را مشاهده کنیم: امام رضا علیه السلام می فرماید: «امام کاظم (علیه السلام) بیمار شدند و پزشکان نزد ایشان آمده و برایشان نسخه‌های عجیب نوشتند.حضرت فرمودند: به کجاها می‌روید؟! به سید و آقای این داروها اکتفا کنید. و و در سه ماه اول تابستان(فصل گرما)، در هر ماه سه مرتبه و در سه ماه اول زمستان(فصل سرما)، در هر ماه سه روز و سه مرتبه (مصرف می شود) و به جای رازیانه، قرار داده می شود؛ پس (فرد) به بیماری مبتلا نمی‌شود مگر بیماری مرگ.». (3) روایت از یک جهت وضوح دارد ولی از دو جهت محل بحث است. اما از نظر زمان مصرف آن، هر روز نیست بلکه زمان و مقدار مصرف ادویه در تابستان و زمستان را ۳ ماه و ۳ روز در هر ماه میداند. که ظاهرا مراد سه روز پشت سر هم است و ممکن است سه روز مختلف مثل اول و وسط و آخر ماه باشد. اما دو جهتی که معلوم نیست: یکی این است که آیا برای همه افراد مناسب است یا منع دارویی دارد؟ چنانچه اطبا با آن همه روایتی که در فضلیت حجامت وارد شده برای همه و در همه احوال توصیه نمی کنند.
تدین عاقلانه_ ۲ (نگاهی بر عملکرد رسانه ی ملی در تزاحم بین مراسم ملی و مراسم مذهبی ) دوسال پیش یعنی روز اول فروردین ماه ۹۷مطابق با سوم ماه رجب ۱۴۳۹ مصادف با شهادت امام هادی علیه السلام . رسانه ملی در تزاحم بین شهادت و نوروز، جانب نوروز را مقدم کرد و با کمال ناباوری نه تنها اصلا ذکری از شهادت نبود بلکه برای اولین بار از خوانندگی برخی خوانندگان رونمایی کرد و تعجب وقتی بیشتر شد که دیده نشد کسی به این حرکت اعتراضی کند. خواستیم حمل بر صحت کنیم و بگوییم شاید رسانه ملی بررسی تاریخی کرده و قول به شهادت امام هادی در سوم رجب را ضعیف می داند لذا ترجیح را به نوروز و شاد کردن مردم داده است. اما در سالهای قبل و یا امسال برنامه شهادت امام هادی علیه السلام در همان سوم رجب در بعضی از شبکه های سیما به خوبی انجام گرفت و معلوم شد که نظرش همان سوم رجب است.البته اینجا قصد نداریم رسانه یا مجری یا هنرمندی را تخریب کنم و قطعا برنامه های دینی رسانه قابل تقدیر و تشکر است و قصد نادیده گرفتن محاسن را نداریم اما آن چیزی که باعث شد این مطلب را بنویسیم این بود که به نظر می رسد این مساله باز هم پیش بیاید و اتفاقا در چند روز گذشته در خبر گزاری ها خبری نقل شده بود که قرار است برنامه های شب عید توسط کدام مجری و در کدام شبکه اجرا شود. حال سوال این است که آیا رسانه ملی نسبت به روز شهادت امام کاظم علیه السلام روز دیگری را مد نظر دارد؟ اگر آری اعلام نماید و اگر روز شهادت را همان ۲۵‌ ماه رجب می داند به چه دلیل شرعی یا عقلی یا عرفی جانب نوروز را ترجیح می دهد؟ شرعا که قطعا دلیلی وجود ندارد؟عقلا هم ؛ علی رغم عید باستانی بودن نوروز و ویژگی های مثبت آن مانند صله ی رحم و تفقد فقرا؛ جایگاهی که بر شهادت معصوم علیه السلام مقدم شود را ندارد. چون در تزاحم بین دین و دنیا مسلم دین مقدم است . اگر هم مرجح را عرف می داند منظورش کدام عرف است؟ عرف متشرعه و متدینین یا غیر ایشان؟ دقیق نمی دانیم چند درصد مردم از رسانه ملی استفاده می کنند اما می دانیم کسانی که فقط از رسانه ملی ما استفاده می کنند غالبا مذهبی و متدین هستند. پس این رویه را نمی پسندند. علاوه بر این که امسال حقیقتا مردم ما عید ندارند. عده زیادی از هموطنان ما با بیماری دست و پنجه نرم می کنند و بسیاری عزیزانشان را از دست داده یا می دهند و بقیه هم نگران در منازل حضور دارند و از دید و بازدید عید نوروز که بدون آن، عید، قالبی از معنا تهی است؛ محرومند. بنابراین جا دارد رسانه ملی به داغدار بودن مردم توجه ویژه داشته باشد همانطور که در حوادث مشابه مثل سقوط هواپیما یا کشتی سانچی یا ساختمان بنیاد مستضعفان که تعداد کشته شدگان به مراتب کمتر بود این مساله را مد نظر داشت. در ضمن امکان جا به جایی مراسم شب عید به شبهای بعد، در رسانه ملی وجود دارد و لازم است در این ایام برای تقویت ایمان مردم از فرصتها استفاده کنیم و همه با هم با واسطه قرار دادن حضرات معصومین علیهم السلام به خصوص قطب عالم امکان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و توسل به ایشان از پروردگار متعال درخواست کنیم تا این بلا تبدیل به عزای سراسری نشود و هر چه زودتر داروی این ویروس منحوس به دست توانمند دانشمندان مسلمان این مرز و بوم کشف شود و بشر نجات پیدا کند. محمد_الهی_منش @yahagh2
💠 امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه فرموده است: «ألا وإنّ مِنَ البلاء الفاقة، وأشدّ مِنَ الفاقة مرض البدّن، وأشدُ مِنْ مَرَض البدّن مرض القلب»(حکمت ۳۸۵)؛ بی‌پولی گرفتاری است، از آن بدتر بیماری است و بدتر از بیماری جسمی، بیماری روحی است. 🔹گاهی مبتلا به بیماری بدتری هستیم به نام بیماری روح؛ در حادثه اخیر و اتفاقات پیرامون آن، بیماری روح جامعه هم آشکار شد. گروهی پیدا شدند که خواستند از این واقعه تلخ، سوءاستفاده کنند؛ مثلاً ماسک را احتکار کردند یا به قیمت گزافی در اختیار مردم قرار دادند؛ این نشانه بیماری روحی جامعه است. 🔸خود این بیماری‌ را باید نتیجه بی‌مبالاتی‌های بشر بدانیم؛ دقت نکردن‌ها و رعایت نکردن مقررات الهی؛ چون بدی‌ها به انسان برمی‌گردد و خوبی‌ها به خداوند؛ «مَا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ» (نساء-۷۹) یعنی انسان مانند کره زمین است که ذاتش تاریک و سرد است و اگر نوری دارد و گرمایی، از خورشید دارد. هر چه خوبی در وجود انسان است از خداست و هر چه بدی است به خودش برمی‌گردد و خدای متعال در این بلاها و گرفتاری‌ها، چون انسان را دوست دارد، می‌خواهد انسان برگردد و توبه کند. جواد حیدری @khameneieshQ
🔸 ضمن رعایت دستورات پزشکی، نباید از نقش دعا غافل شد، نباید از انجام وظایف غفلت کنیم؛ یکی از آن وظایف دعاست: « قُل مَا یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ »(فرقان-۷۷)، خداوند در قرآن می‌فرماید: ای پیامبر! بگو اگر اهل دعا نباشید، خدا به شما اعتنا نمی‌کند. 🔹 «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»(غافر-۶۰) ، فرمود دعا کنید تا اجابت کنم. این ماه، ماه رجب، ماه رحمت، ماه امید به خداست؛ باید خوف ‌و رجا داشته باشیم، هم بترسیم و هم امید داشته باشیم، به‌اندازه‌ای بترسیم که عمل کنیم، اقدام کنیم و تحرک داشته باشیم و نه آن‌قدر امیدوار باشیم که خوش خیال شویم و قدمی برنداریم. 💠 در این ماه به ما یاد داده‌اند که بگوییم: «یا مَنْ یُعطی من سَئَلَهُ»، خدا سائلی را از در خانه‌اش رد نمی‌کند، «یا مَنْ یُعْطی مَن لَم یَسْئَلهُ و من لَم یَعْرِفه»، خدا حتی به کسانی که سؤال نکردند و او را نشناخته‌اند، عطا می‌کند، چه رسد به آن‌ها که سؤال و خواهش دارند. عطاهای خداوند بر دو قسم است، بعضی‌هایش را به کسانی می‌دهد که سؤال می‌کنند، بعضی‌ها را سؤال نکرده می‌دهد؛ «ما نبودیم و تقاضامان نبود/ لطف تو ناگفته ما می‌شنود». همین نعمت وجود و بسیاری از نعمت‌ها را، خداوند بدون این‌که از او بخواهیم، به ما داده است، حال اگر از او چیزی بخواهیم، چه خواهد کرد؟ بنابراین، برای دفع بلا باید از خدای متعال کمک خواست؛ باید بگوییم «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تَشاء»، خدایا مرا در دژ مستحکمت قرار بده، همان دژی که هرکس را اراده کنی در آن دژ قرار می‌دهی. از دعا و از توسل به ائمه اطهار(ع) غافل نشویم، از نذر کردن و توبه کردن و «ذکر یونسیه» غافل نشویم؛ قرآن می‌گوید که حضرت یونس گفت: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»(انبیاء-۸۷)؛ خداوند او را از غصه نجات داد و مؤمنین را این‌چنین از غصه نجات خواهد داد:«فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّیْنَاهُ مِنَ الغمِّ وَکذَلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ »(انبیاء-۸۸)از ذکر صلوات هم در هر حالتی که هستیم، فراموش نکنیم؛ امام صادق (ع) فرمود: هر موقع حاجتی از خداوند دارید، اول صلوات بفرستید و بعد حاجتتان را بگویید و دوباره صلوات بفرستید، زیرا صلوات، دعایی مستجاب است و کرامت خدا اجازه نمی‌دهد از سه دعا، اولی و آخرش را اجابت کند و وسطی را اجابت نفرماید. جواد حیدری @khameneieshQ
عدل الهی.pptx
1.1M
بیست کلید برای حل شبهات در باب عدل الهی . بلا ها و عدل الهی جواد حیدری ‌‌ @khameneieshQ
🔰 ۹ ⁉️به نظر بنده تعطیلی مساجد هیچ توجیه منطقی ندارد وقتی می شود برنامه دورهمی را با انجام اقدامات بهداشتی ضبط کرد حتماً می شود مساجد را هم با رعایت همین اصول بهداشتی باز گذاشت . فقط لازمه یک برنامه ریزی دقیق می شد و از بسیجیان هر مسجد به عنوان مسئولین این امر کمک گرفته می شد. یکی از مهم ترین آسیب های بستن مساجد اینکه که بود و نبود مسجد و روحانی و... خیلی فرقی نداره؟؟؟ بهتره به فکر پسا کرونا باشیم 💡 سلام علیکم ▪️البته اینکه آیا مسوولین امر می توانستند تصمیم بهتری بگیرند یا همین تصمیم را به نحو بهتر اجرایی نمایند جای انکار نیست و صد البته طرح های متعددی از جمله آنچه بیان نموده اید جای بررسی و توجه دارد و شاید مسوولین به این مورد یا موارد دیگری هم واقف بوده اند و شاید هم در جلسات شان مورد بحث قرار گرفته بوده باشد که ما اطلاع نداریم و همچنین این مساله قابل انتظار است که مسوولین مربوطه به صورت شفاف دلیل یا دلایل خود را از این تصمیم و رد سایر پیشنهادات در رسانه ها با مردم مطرح می کردند لکن اگر ما باشیم و تصمیم کنونی،باید به چند نکته توجه کنیم: 1️⃣ مقایسه کارکرد و برنامه های یک مسجد با یک برنامه تلویزیونی اصلا درست نیست چرا که اگر چنین برنامه ای پخش می شود این به معنای اهمیت بیشتر آن نسبت به مسجد نیست ضمن آنکه بسیاری دیگر از برنامه های تلویزیونی که به صورت دورهمی برگزار می شود هم تعطیل شده اند. ما با یک برنامه تلویزیونی(صرف نظر از خوب یا بد بودن آن) مواجهیم که به آسانی می توان افراد حاضر در آنرا مورد سنجش و چکاب قرار داد و موارد بهداشتی را دقیق لحاظ نمود اما در مورد مساجد باید بدانیم که این کار در گستره تمام مساجد کشور تقریبا نشدنی است و امروزه نیروهای بسیج و حتی برخی از ائمه جمعه و جماعات،سخت مشغول کمک دهی به نیروهای مربوطه در سطح شهر جهت ضدعفونی سازی معابر و کارهایی از این قبیل هستند. 2️⃣ تصمیمات مربوط به مساجد توسط نهاد مربوطه یعنی امور مساجد اتخاذ می شود کما اینکه همین تصمیم را شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در مورد نماز با اهمیت جمعه و مرکز مدیریت حوزه چنین تصمیمی را در مورد دروس حوزه گرفته اند و علما و بزرگان از این تصمیمات مطلع اند و اگر خلاف آنرا قائل بودند بیان می فرمودند. 3️⃣ در این طوفان همه گیری ویروس،یک لحظه تصور کنید که امور مساجد و ائمه جماعات این تصمیم را نمی گرفتند و نمازهای جماعت همچنان برقرار می بود.در آن صورت شاهد هجمه هایی به مراتب شدیدتر علیه مسجد و مومنین می بودیم چرا که بیان می شد یک عده با حضور در مساجد و اجتماعات دینی باعث انتشار سریعتر ویروس شده اند. آیا در این صورت وجهه دین و مسجد و مسجدی که مظهر پاکی و نظافت هستند در زمان کرونا و پسا کرونا مخدوش نمی شد؟ 4️⃣ همانگونه که بیان شد این تعطیلی ها منحصر به مساجد نیست بلکه سایر اماکن مهم دینی و علمی را نیز در برگرفته است. لکن در بحث مدیریت در زمان بحران باید به این نکته توجه نمود که هر تصمیمی ممکن است نقایصی و حتی آسیب هایی در همان زمان یا در آینده به دنبال داشته باشد لکن باید دید که اهم کدام است و مهم را چگونه بعدا می توان جبران نمود. به نظر می رسد که هر انسان با انصافی نه تنها در این شرایط،بحث بود و نبود مسجد و روحانی را مطرح نمی کند بلکه برعکس،بعد از راه افتادن این حرکت های عظیم و ایثارگرانه ای که توسط طلاب و روحانیون در بیمارستان ها یا سطح شهر و ... در جهت مبارزه با بیماری به راه افتاده است،عده ای به تازگی متوجه این حقیقت شده اند که روحانیت از مردم جدا نیست و در زمانی که بسیاری از سلبریتی های پر سروصدا و پر ادعا از ترس جان خود از دیده ها محو شده اند،روحانیت با بستن مساجد به فریاد مردم رسیده اند و حتی برخی از آنها در این حرکت جهادی دچار صدماتی هم شده اند.آیا این حرکت های خالصانه علاوه بر آنکه نزد خدا ماندگار است،باعث محبوبیت هرچه بیشتر روحانیت و سنگر مساجد در پسا کرونا نخواهد شد؟ 5️⃣ اگر بنا باشد با تعطیلی موقت مساجد صحبت از بی خاصیتی روحانی یا مسجد مطرح شود پس این صحبت را به مدارس و دانشگاه ها و معلم و استاد هم باید تسری داد در حالی که هیچ انسان منصفی اینگونه نمی اندیشد. میثم یاسا @maisamyasa110
اخیرا در شبکه های اجتماعی مطلبی مبنی بر برخورد یک شهاب سنگ با زمین در ماه های آینده دست به دست می شود و بعضی این مطلب را به کلمه طارق در قرآن نسبت داده اند . در پاسخ به این افراد بیان چند نکته لازم است : 1. ماده" طرق" در اصل- به طورى كه گفته‌اند- به معناى زدن به شدت است، به طورى كه صدايش به گوشها برسد....... سپس استعمالش در هر چيزى كه شب ظاهر شود شايع گشت، مانند ستارگان كه در شب پيدا مى‌شوند، و در آيه همين معنا منظور است.(1) 2) در تفسیر کلمه ( طارق در قرآن اسمی از شهاب سنگ برده نشده است بلکه تفسیر این کلمه در ادامه در آیه بعد همان سوره طارق با تعبیر ( النجم الثاقب ) یعنی ستاره ای نفوذ کننده و درخشان آمده است و البته در تعیین مصداق آن که کدامیک از ستاره ها مد نظر است بین مفسرین اختلافاتی وجود دارد . (2) 3) روایتی در تفسیر البرهان آمده که طارق را به ( أحسن نجم في السماء)(3) یعنی نیکو ترین ستاره در آسمان تعبیر کرده است و همانطور که ملاحظه می کنید تعبیر نجم به کار رفته نه شهاب پس از کجا این افراد نسبت شهاب سنگ را به طارق در قرآن ادعا می کنند ؟ 4) برفرض هم که چنین مطالبی در منابع دینی آمده باشد از آنجاکه معمولااین گونه پیش بینی ها به صورت کلی بیان می شود ; پس تطبیق دادن آنچه در متون دینی می آید با حادثه ای که اصل اتفاق افتادنش و نحوه رخ دادن آن در حاله ای از ابهام و سوال است کار بسیار دشوار وغیر منطقی به نظر می آید . 5) این مطلب و مطالبی از این دست مبنی بر پایان یافتن جهان قبل از برپایی حکومت جهانی منجی عالم بشریت اولا; با اعتقادات ادیان الهی که همگی معتقد به ظهور منجی در پایان جهان هستند ناسازگار است وثانیا; کذب آن در سال های گذشته نیز ثابت شده است . چون قبلا نیز پیش بینی نابودی جهان توسط بعضی افراد شده بود و حتی فیلمی درباره آن ساخته شد ولی همگی شاهد بودیم که هیچ اتفاقی نیافتاد . پاورقی ها : 1. توضیح مفصل تر کلمه طارق :ماده" طرق" در اصل- به طورى كه گفته‌اند- به معناى زدن به شدت است، به طورى كه صدايش به گوشها برسد. و" مطرقه- چكش" را هم به همين جهت مطرقه مى‌گويند، و نيز اگر راه را طريق گفته‌اند باز به اين مناسبت است كه رونده با پا بدان مى‌كوبد و صداى پايش به گوشها مى‌رسد. ولى به تدريج در پيمودن طريق استعمال شده و در آن شايع گشت، و سپس اختصاص يافت به آمدن از سفر در هنگام شب، و اين نيز بدان مناسبت بود كه غالبا شخصى كه شبانه از راه مى‌رسد همه درها را بسته مى‌بيند، و ناگزير در را مى‌كوبد، و سپس استعمالش در هر چيزى كه شب ظاهر شود شايع گشت، مانند ستارگان كه در شب پيدا مى‌شوند، و در آيه همين معنا منظور است. ( ترجمه تفسیر المیزان ج 20) 2.تفسیر المیزان - ج20- ص258 تفسیر نمونه - ج26- صص 360 و361 تفسیر مجمع البیان - ج10- ص363 3. البرهان في تفسير القرآن، ج ۵، ص: ۶۳۱ حسین نصر @Ostad_nasr