eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
403 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ ⭕️مراسم اربعین،حفظ و استمرار نهضت عقلانی حسینی ✅هدف اصلی حضرت امام حسین(ع) احیا عقلانیت و مبارزه با جهالت است که امام صادق(ع) در زیارت اربعین به آن اشاره دارد. برای درک قیام حضرت اباعبدالله باید تاریخ قبل از قیام مورد مطالعه ، تحقیق و بررسی قرار بگیرد زیرا از یک جهت وقتی تاریخ قبل از قیام اباعبدالله الحسین(ع) را مشاهده می‌کنیم که بنی‌امیه و در راس آن معاویه با حاکم کردن جهل و مبارزه با عقلانیت چندین برنامه را در راس برنامه‌های خود قرار داده بود و تمام این‌ها در راستای معیوب کردن باطن اسلام بود یعنی با حفظ پوسته و ظاهر اسلام، در صدد ضربه زدن به باطن و اصل اسلام بوده است. معاویه تعصبات قومی و عربی را بر جامعه حاکم کرده بود و با آموزش اشعار عرب جاهلی و مقدم کردن عرب بر عجم، موجب آن شده بود که غیر عرب نسبت به عرب هیچ ارزشی در دستگاه بنی امیه و سیاست های او نداشته باشد. با کارهایی که معاویه انجام داده بود مردم بین خلافت و اسلام تفاوتی قائل نبودند و چنان برنامه‌ریزی شده بود که اعتراض به خلیفه و دستگاه خلافت همچون تعرض به اسلام است بنابراین کسی جرات انتقاد به خلافت و یا سرپیچی از دستگاه خلیفه و اقدامات دیگری که بنی‌امیه و معاویه انجام داده بودند را نداشت. با این اقدامات که در سایه جهل و نبود عقلانیت اتفاق افتاده بود باطن اسلام معیوب شده بود لذا در زمان یزید اباعبدالله الحسین فرمودند«اگر بنا باشد این مسیر ادامه دار باشد باید فاتحه اسلام خوانده شود» و به همین دلیل حضرت قیام کردند. هدف قیام امام حسین(ع) را افراد مختلف از جهات مختلف به بررسی وآنالیز گذاشته‌اند اما بهترین و اساسی‌ترین هدف قیام امام حسین(ع) در کلام امام صادق(ع) و در زیارت اربعین بیان شده است، حضرت در زیارت اربعین می‌فرمایند:« امام حسین نه تنها خون تن خود را بلکه خون دل خود را فدا کردند تا اینکه بندگان را از جهالت و گمراهی نجات دهند». جهل همیشه در مقابل علم نیست بلکه در بیشتر موارد در مقابل عقل است و وقتی می‌فرمایند مبارزه با جهالت یعنی احیا عقلانیت پس هدف اصلی حضرت امام حسین(ع) احیا عقلانیت و مبارزه با جهالت است که امام صادق(ع) در زیارت اربعین به آن اشاره دارد. مراسم اربعین و امثال آن، حفظ و استمرار نهضت عقلانی حسینی است به طوری که میلیون‌ها زائر در مراسم اربعین یک صدا و یک دل با محوریت محبت و مودت آل الله و امام حسین(ع) خط بطلانی بر سیاست‌های معاویه‌های و یزیدهای زمانه می‌کشند و در عمل به جهانیان نشان می‌دهند که مثلا عرب بر عجم برتری ندارد و تفاوتی بین آن‌ها نیست و ملت‌های ایران و عراق و یا شیعه و سنی در کنار هم، یک دل و یک صدا اتحاد عظیم اسلامی را رقم می‌زنند. این که بین عرب و عجم و یا شیعه و سنی تفاوتی وجود ندارد بلکه در مسائل اجتماعی، یک دل و یک صدا و به مانند دو دست درهم تنیده در مقابل استکبار جهانی ایستاده‌اند، ثمره احیا عقلانیت است که در سایه قیام اباعبدالله الحسین(ع) رقم خورده است و یک صدا فریاد می‌زنند که در مقابل ظلم ظالمان ترسی به دل راه نمی‌دهیم. چنانکه می‌بینم با همه تهدیدهایی که از طرف دشمنان نسبت به برگزارکنندگان این مراسم عظیم صورت گرفته است، هرسال گرم‌تر و پرحرارت‌تر از گذشته اتفاق می‌افتد که با استمرار این حرکت‌های عقلانی و معنوی زمینه ظهور حضرت حجت(عج) فراهم می‌شود چرا که براساس روایات در سایه حکومت عدل جهانی حضرت مهدی(عج) عقلانیت به اوج خودش خواهد رسید. @JAVADHEIDARI110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔آیا اقلیت شیعه و اکثریت اهل سنت نشانه ی حقانیت اهل سنت است؟چون همیشه اشکال میکنند اگر حقانیت با شیعه است چرا در طول تاریخ شیعه مدام در اقلیّت بوده است؟ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 1.هيچگاه اكثريت نشانه حقانيت و اقليت نشانه خلاف آن نيست بلکه مومنان به پيامبران، از زمان حضرت نوح(ع) تا عصر حضرت خاتم(ص) در اقليّت بودند،حضرت نوح ع که 950 سال تبلیغ کردند گروندگان و مومنان به ایشان بسیار اندک بودند قران در این باره چنین میفرماید:"وَما آمَنَ مَعَهُ إِلاّ قليل" "جز اندكي به همراه او ايمان نياوردند". و باز خداوند به پيامبر يادآور مي‌شود:"وَما أَكْثَرُ النّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤمِنين یعنی هر چند بكوشي، اكثريت مردم ايمان نمي‌آورند»." 2. اگر بناست اکثریت حق باشد الآن جمعیت مسلمانان نسبت به سایرین در اقلیت است و با این استدلال باید حکم به حقانیت آن ها داد. 3.اصولاً شیعه در برهه های مختلف زمان در طول تاریخ تاریخ به عنوان،اپوزیسیون و مخالف نظام حاکم شناخته شده است و نظام های سیاسی بر ریشه کن کردن آنها همت گمارده اند برای مثال: الف)صلاح الدین ایوبی پس از خیانت به فاطمیون تصمیم به قتل عام شیعیان گرفت و گروه بیشماری را به قتل رسانید! ب)در دوران حکومت عثمانی ها به خاطر فتوای یک فقیه حنفی به نام"نوح" ۴۰۰۰۰ چهل هزار شیعه در ترکیه سربریده شدند. لذا با توجه به کشتارهای اینچنینی در طول تاریخ بقای شیعه در جهان و حضور علمای مبرز شیعه در تمام رشته ها از معجزات الهی است،و الحمدلله اکنون با روشن شدن حق و حقیقت روز به روز گروندگان به دامن تشیع بیشتر میشوند! 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 ❗️ عامل تمام گرفتاری‌ها 🔻امام باقر عليه‏ السلام: ما مِن نَكبَةٍ تُصِيبُ العَبدَ إلاّ بِذَنبٍ ➖ هيچ گرفتارى به بنده نمى ‏رسد مگر به سبب . 📚 الكافى، ج ۲، ص ۲۶۹ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️پایان صفر و تکرار خرافاتی همچون «دق‌الباب مساجد»/برخی اعمال خرافی در پایان ماه صفر چیست؟ ✅کوبیدن درب مساجد هیچ پیشینه تاریخی و سندی ندارد و باید از آن به‌شدت پرهیز کرد و با توجه به این‌که «کوبیدن درب مساجد»، در دین وارد نشده، اگر به‌عنوان عمل دینی انجام شود، علاوه بر اینکه ثوابی ندارد، گناه کبیره محسوب می‌شود، چراکه بدعت در دین نهی شده است. 🖊 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ http://fna.ir/dd3jqx 🆔 @javadheidari110
💠 پرسش: قرآن کریم شرط چندهمسری را رعایت عدالت ذکر کرده و در جای دیگر رعایت عدالت را غیرممکن می‌داند. آیا می‌شود نتیجه گرفت که چندهمسری در اسلام مشروع نیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: 1️⃣نکته ی اول: ازنظر فقه اسلامى و منابع مختلف آن، در ميان شيعه و اهل تسنن مسئله تعدد زوجات با شرایط آن، جاى گفتگو و چانه زدن نيست و از ضروريات فقه اسلام محسوب مى‏شود. (1) 2️⃣نکته ی دوم: قرآن کریم به‌وضوح و روشنی، چندهمسری را تجویز کرده و می‌فرماید: «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباع‏»؛ «بنابراين از [ديگر] زنانى كه شمارا خوش آيد دودو و سه سه و چهار چهار به همسرى بگيريد». (2) اما برای انجام این عمل، رعایت عدالت بین همسران را شرط می‌کند و می فرماید:« فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا»؛ «پس اگر مى‏ترسيد كه با آنان به عدالت رفتار نكنيد، به يك زن يا به كنيزانى كه مالك شده‏ايد [اكتفا كنيد]». (3) با در نظر گرفتن نکته بعدی مشخص می‌شود منظور از عدالت در این آیه‌ی شریفه، عدالت عملی و خارجی هست و نه عدالت قلبی. 3️⃣نکته ی سوم : قرآن کریم خطاب به کسانی که دارای چند همسر هستند و اقدام به چندهمسری نموده‌اند می‌فرماید: «وَ لَنْ تَسْتَطيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ‏»؛ «و شما هرچند حريص [بر عدالت‏] باشيد، هرگز نمى‏توانيد [ازنظر علاقه و ميل قلبى‏] ميان زن‏ها [بی كه در عقد خوددارید] عدالت ورزيد». (4) منظور در این آیه شریفه؛ عدالت در محبت قلبی است که غیرممکن بوده و این نوع عدالت را پروردگار عالم نسبت به همسران طلب نکرده‌اند و ادامه آیه شریفه این مطلب را تأیید کرده و می فرماید: « فَلا تَميلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً»؛ «پس تمايل خود را به‌طور كامل متوجه یک‌طرف ننماييد تا ديگرى را به‌صورت زنى سرگردان و بلاتكليف رها كنيد». (5) همان‌طور که مشاهده می‌فرمایید قرآن کریم در مسئله محبت به همسران، انصاف را طلب می‌کند و نه عدالت را. 🔰نتیجه اینکه: در تعدد زوجات، عدالت عملی (نفقه وتقسيم وقت برای رسیدگی به امور شخصی زنان)، شرط است و عدالت در محبت که امر قلبی و خارج از توان انسان است، خواسته نشده است. پی‌نوشت ها: 1. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 256 2. نساء/3 3. همان 4. نساء/129 5. همان 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌🎥 رهبر انقلاب: به بنده گاهی میگویند شما چرا به دولت تشر نمیزنید؛ 🔻بنده ده برابر جلسات دیگر دارم که شما از آنها خبر ندارید.. 🔻فایده تشر در معرض عام چیست؟ 🔻اینها ضرر دارد، باید سنجید 🔻دعوا کردن راه اصلاح نیست 🔻تشکیلات موازی با دولت راه اصلاح نیست. کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
پرسش: در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام آمده است ، قرآن کلام خداست ؛ بیش از این نگویید .سؤال اینجاست ، نظر اهل‌بیت علیهم‌السلام در مورد کلام خداوند چیست؟ حادث است یا قدیم؟ ............................................................................................... ✍ پاسخ: برای رسیدن به جواب صحیح به نکات زیر توجه فرمایید: نکته اول : در مورد قدیم و یا حادث بودن قران کریم ، در جریان اهل سنت ، نظرات مختلفی مطرح‌شده است و بعضی معتقد به قدیم بودن قرآن وعده‌ی دیگر معتقد به مخلوق بودن آن می‌باشند .و این اختلاف در قرون اولیه باعث درگیری‌های خونینی شد که در کتب تاریخی به «محنت قرآن» مشهور شده است. نکته دوم : اهل‌بیت علیهم‌السلام ، در این فضا ، پیروان خود را از فرورفتن در این مسئله منع نموده و مصلحت را در این دیدند که شیعیان ، به کلام الهی بودن قران بسنده کنند. ریّان بن صلت از امام رضا علیه‌السلام سؤال می‌کند : در مورد(حدوث و قدمِ) قرآن چه می‌فرمایید؟ امام می‌فرماید : «كَلَامُ اللَّهِ لَا تَتَجَاوَزُوه»؛قرآن کلام خدا است، از آن تجاوز نکنید.(1) نکته سوم : امامان علیهم‌السلام در مواردی که فضا را سالم و غیر آلوده می‌دیدند ، رأی خود در مسئله را ابراز نموده و تصریح کرده‌اند که تنها خدا خالق است و غیر او مخلوق‌اند و حادث. محمد بن عیسی بن عبید یقطینی روایت می‌کند که امام هادی علیه‌السلام در ضمن نامه‌اش به یکی از شیعیان خود در بغداد چنین نوشته است:«... وَ لَيْسَ الْخَالِقُ إِلَّا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا سِوَاهُ مَخْلُوقٌ وَ الْقُرْآنُ كَلَامُ اللَّه..»؛و كسى و چيزى خالق نيست مگر خداى عز و جل و آنچه غير او باشد مخلوق است و قرآن كلام خدا است (پس مخلوق است و حادث)(2) پی‌نوشت‌ها: 1. الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 546 2. التوحيد (للصدوق)، ص: 224 🌎 کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو 🔷 @javadheidari110 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: از چه سنی ، آموزه‌های دینی را به فرزندانمان ، آموزش دهیم؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام ، دوران کودکی بهترین زمان برای آموزش مباحث دینی معرفی‌شده است. امام علی علیه‌السلام می‌فرماید:« وَ إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْه»؛«قلب کودک ،چنان زمین خالی است که هر بذری در آن ریخته شود،رشد می‌کند»(1) نکته دوم : آموزش غیرمستقیم فرزندان پس از تولد با گفتن اذان و اقامه شروع می‌شود و با رفتار دینی والدین در منزل که موردتوجه کودکان است، ادامه پیدا می‌کند. نکته سوم: با توجه به آغاز حس مذهبی از 2 سالگی ، آموزش مستقیم از این سن شروع شود.صلوات بر محمد و آل محمد،گفتن لا اله الا الله ، حب نبی اکرم و اولاد ایشان صلوات الله علیهم‌السلام،خوبی و بدی ، وضو،نماز،محرم و نامحرم و...(2) نکته چهارم : بهترین نوع تربیت و تقویت آموزه‌های دینی و اعتقادی ، تربیت عملی است که همان نوع زندگی و رفتار و عملکرد والدین در پیش گاه فرزندان است. به قول شاعر : « در گفتن عیب دگران بسته‌زبان باش*با خوبی خود عیب نمای دگران باش». پی‌نوشت: 1. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 393 2. نسیم مهر،ج 1 ، ص 67 وابسته به مرکز ملی پاسخگویی نمایندگی اصفهان @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا