eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پرسش: آیا اصرار بر دعا اشکال دارد؟ ................................................................................................ ✍ پاسخ: نکته اول: در روايات اهل‌بیت علیهم‌السلام، اصرار بر دعا مدح و ستایش‌شده است. امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «واللّه لا يُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل في حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ»؛ «بـه خـدا سوگند هيچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آن‌که حاجتش را برآورد». (1) پس اصرار بر دعا هم مطلوب است و هم باعث اجابت دعا می‌شود. نکته دوم: توجه داشته باشيم، اصرار بر دعا به‌تنهایی براي اجابت دعا کافي نبوده و بايد شرایط ديگري نيز رعايت و موانع اجابت رفع گردد. نکته سوم: اصرار بر دعا با اصرار بر اجابت آن متفاوت است. مثلاً يک کسي که صاحب فرزند نمی‌شود هميشه و تا آخر عمر خوب است که بر دعا به صاحب فرزند صالح شدن اصرار کند ولي بر استجابت آن اصرار نکند؛ و از اينکه به‌ظاهر اين دعا برآورده نمی‌شود بی‌تابی نکند و ناامید از رحمت الهي نشود و افسرده نگردد چراکه ممکن است اجابت اين مسئله به صلاحش نباشد. نتيجه اينکه: اصرار بر دعا انسان را به اجابت آن نزدیک‌تر می‌کند و البته اين اجابت شرایطی دارد که بايد مراعات شود؛ ازجمله: تلاش و کوشش، به صلاح فرد نبودن، نبود مانع (مانند گناه). پی‌نوشت‌: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 475 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
697K
🔴 آیا بهشت درب دارد⁉️ 🔰آیا سه درب از این ها در قم باز می شود⁉️ 🌐 کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🌻🌻 استفاده از روش محسوس به معقول (ترفند توسعه ذهن پرسشگر): در این روش برای آسان سازی پرسش، فهم صحیح و رفع شبهه، محسوس را به معقول تبدیل می کنیم. چرا که یکی از دشوارترین سوالات، پرسش درباره‌ی خداست، زیرا ما علی رغم اینکه در عالم محسوسات زندگی می کنیم ولی اعتقاد به عالم معنویت هم داریم، حال ❓پرسش❓ اینجاست👇 سوالات درباره‌ی خدا را چگونه پاسخ دهیم؟ نظیر این آیه از قرآن که می فرماید:«وَمَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَىٰ»آیه۱۸سوره مبارکه طه خداوند می فرماید هر که غضبم شامل حالش شود سقوط می کند. ❓پرسش❓ منظور از خشم خدا چیست؟ ✍پاسخِ استاد جواد حیدری: در نگاه اول تصور می‌کنیم غضب خدا نظیر غضب انسان است که ناراحت شود، اخم کند تحت تاثیر قرار گیرد در حالی که چنین تصوری برای خدا تالی فاسد دارد یعنی برای خدا نقص و ضعف قائل شده ایم. لذا یکی از روشهای خیلی ساده که مانع ایجاد تالی فاسد می‌گردد استفاده نمودن از روش محسوس به معقول است یعنی ذهن پرسشگر را از عالم ماده خارج کرده و او را به این مطلب آگاه می‌کنیم که این معنای در ذهن او از غضب، مد نظر ما نیست بلکه منظور ما یک معنای دیگری است، یعنی غضب یک معنای دیگری نیز دارد که خارج از حس و ماده است و در مورد خدا آن معنا مد نظر ماست و ما آن معنا را از روایات اخذ می کنیم. عمروبن عُبَید از امام باقر علیه السلام پرسید:«جُعِلْتُ فِدَاكَ قَوْلُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى «وَ مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوىٰ» مَا ذَلِكَ اَلْغَضَبُ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ هُوَ اَلْعِقَابُ»توحید صدوق ج۱ غضب خدا یعنی عقاب خدا(عذاب خدا) حضرت در این روایت محسوس را به معقول تبدیل کردند یعنی از آن معنایی که مخاطب در ذهن دارد عبور کردند و او را رساندند به فضای معقول که مشکلات و تالی فاسد عالم محسوسات را ندارد به این ترتیب چیزی که برای مخاطب محسوس بود را به معقول تبدیل کردند. پاسخگو با استفاده از این روش برای مخاطب شرح می‌دهد غضب یعنی عقاب و عذاب کردن توسط خداوند نه اینکه خدا عصبانی شود و اخم کند ✨یا اینکه در قرآن آمده «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»آیه۱۰سوره مبارکه فتح مخاطب در نگاه اول تصور می کند خدا دست دارد در حالی که پاسخگو بوسیله‌ی روش محسوس به معقول برای او تبیین می‌کند دست اینجا کنایه از قدرت است. بدین گونه صفات خبری را با کمک روایات به تأویل می‌بریم چرا که شاخصه‌های صفات خبری این است که : 1⃣ چون در اخبار و احادیث و آیات قرآن آمده ما اجازه داریم بکار ببریم و اگر در روایات و آیات نیامده بود ما اجازه نداشتیم بر خدا حمل کنیم 2⃣ اگر به تأویل برده نشود (اگر توجیه نشود، یعنی اگر از ظاهر دست برنداریم و به معنای دیگری خلاف ظاهر معتقد نشویم تالی فاسد پیدا می‌کند) تالی فاسد یعنی نتیجه ی غلط به دنبال دارد چرا که اگر غضب و ید را به معنای غضب و دست انسانی بگیریم قائل به جسمانیت برای خدا شده ایم و خدا را محدود و مرکب فرض کرده ایم و ذهنیت حسی به خدا داشته ایم. برای تفهیم بهتر بحث مناسب است در اینجا اشاره ای به صفات الهی شود صفات الهی چندین تقسیم بندی دارد یکی از اقسام آن تقسیم بندی ها تقسیم بندی صفات الهی به : صفات ذاتیه و صفات خبریه است‌ ⚛ صفات ذاتیه: صفاتی است که عین ذات است، صفاتی هستند که از ذات الهی بدون در نظر گرفتن چیزی دیگر ما می فهمیم و منحصر است در (علم و قدرت و حیات) ⚛ صفات خبریه: صفات خبریه صفاتی هستند که: دو شاخصه دارند که قبلا ذکر شد الف) اگر در اخبار و روایات و در آیات نمی آمدند ما هیچ شناختی نسبت به صفات در مورد خداوند نداشتیم مثل ید الله فوق ایدیکم ب)اگر تاویل برده نشود تالی فاسد دارد (نتیجه غلط به همراه دارد) ✴️برخی از صفات خبری عبارتند از: ✨آیه‌ی«يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» ید باید از معنای انسانی به تاویل برده شود یعنی از محسوس به معقول تبدیل شود یعنی معنای قدرت دارد. ✨«الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ»آیه۵طه احاطه‌ی علم الهی را بیان می‌کند. 💎نتیجه اینکه: ✅ یکی از روشهای پاسخگویی روش محسوس به معقول است که برای: آسان سازی، فهم صحیح، رفع شبهه می باشد. ✅اگر مخاطب از ما پیرامون صفات خبریه سوال پرسید باید بدانیم که شاخصه اول صفات خبریه محسوس بودنشان است و شاخصه دوم آنها این است که ذهن مخاطب چون مادی و محسوس است از دست و غضب و استوای بر عرش و اینگونه صفات ذهن او متبادر می‌شود امور مادی است (اولین مطلبی که با شنیدن صفات خبریه‌ی الهی به ذهن مخاطب می‌رسد امور مادی است) لذا وظیفه‌ی پاسخگو این است که: از طریق اخبار روایات و آیات برایش معنای صحیح را تبیین نماید. ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6032660108469602116.ogg
281.9K
❎ خدا غیوره یعنی چی؟ این تفسیر درسته که خدا وقتی دل بنده‌ش رو بشکنی غیرتی میشه و از بنده مظلومش دفاع میکنه؟ 🎙استاد جواد حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
💠پرسش: فلسفه ی نمازهای نافله چیست؟ ✍ پاسخ: نکته اول: به‌جز نمازهاى واجب و يوميه، نمازهاى ديگرى هم وجود دارد كه انجام دادن آن‌ها مستحب است. ازآنجایی‌که اين نمازها، اضافه بر نمازهاى واجب است، به آن‌ها نافله يا نوافل گفته مىشود (به معناى زيادى و افزون). اساس و اهميت نافله هاى مستحبى، به اين است كه جبران‌کننده نواقص و كمبودهاى نمازهاى واجب است. نکته دوم: در روايات و احاديث براي نمازهاي نافله فلسفه و علت‌هایی ذكر گرديده ازجمله: الف - تكميل نماز واجب با نماز مستحبي امام کاظم علیه‌السلام می‌فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَتَمَّ صَلَاةَ الْفَرِيضَةِ بِصَلَاةِ النَّافِلَة»؛ «خداوند به‌واسطهی نمازهای مستحبی، نمازهای واجب را تکمیل می‌کند». (1) ب – رسيدن به بالاترين درجات كمال در حديثى به نام حديث «قرب نوافل» آمده است: راوى از حضرت صادق علیه‌السلام و ايشان از جد بزرگوار خود پيامبر صلی‌الله علیه و اله و پيامبر از خداوند عزوجل چنين نقل نموده: «به‌درستی كه بنده من با نافله و كارهاى مستحبى قرب را می‌جوید تا این‌که او را دوست بدارم و هنگامی‌که او را دوست داشتم گوش او می‌شوم كه با آن می‌شنود و چشم او می‌شوم كه با آن می‌بیند و زبان او می‌گردم كه با آن سخن می‌گوید و دست او می‌گردم كه با آن قهر خود را ابراز می‌کند». (2) پی نوشت ها: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 42 2. الکافی، ج ۲، ص ۳۵۲ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
4_6032660108469602113.ogg
750K
❎درقرآن نوشته خدا به عیسی میگه تو دستور دادی مرا بپرستن؟ بعدامکان داره روز قیامت از ائمه هم همچین سوالی بشه؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
📢پرسش از شما پاسخ از 📣 استاد جواد حیدری ❓پرسش❓ 1⃣ مگر نمی گویند هر پدیده ای یک پدید آورنده دارد پس بفرمائید پدید آورنده خدا کیست یا چیست؟ خداوند که در قرآن خودش را نور معرفی کرده پس هر نوری منبعی دارد مثل نور چراغ ، نور خورشید. پس منبع خدا چیه؟ ✍پاسخ پاسخ شما در سوال شما نهفته است. قانون علیت که یک قانون عقلی است این است: «هر پدیده ای ، هر ممکن الوجودی هر معلولی نیاز به علت دارد» این درست اما اولا: واجب الوجود(خدا) پدیده نیست معلول نیست بلکه علت العلل است ممکن الوجود نیست بلکه واجب الوجود است. ثانیا:تشبیه خداوند به نور از باب تشبیه معقول به محسوس است جهت تقریب به ذهن مخاطب و گرنه «لیس کمثله‌ی شیء» نتیجه اینکه: ✅ خداوند تخصصا از قاعده علیت خارج است چون خداوند پدیده و ممکن الوجود نیست. ✅تشبیه خدا به نور از باب تشبیه معقول به محسوس است ❓پرسش❓ 2⃣ چرا نباید در ذات خدا تجسس کرد و گفته شده«لا تجسسوا فی ذات الله» ؟ ✍پاسخ برخی روایات تفکر در ذات الهی را نهی کرده اند، نه تفکر در صفات را یعنی این که برویم صفات خدا را بشناسیم که قادر است حی است علیم است حکیم است ما در مباحث کلامی اینها را بارها مطرح کرده ایم . اینها شناخت توحید است اشکالی هم ندارد ولی تفکر در ذات الهی نهی شده چون وقتی ما می خواهیم در مورد ذات فکر کنیم برای خدا ماهیت و شکل و قیافه، علت و امثالهم درست کنیم نشستن و فکر کردن در خدا ، خدا که شکل ندارد ، ماهیت ندارد ، لذا چون موجود محدود نمی تواند نامحدود را اساساً بشناسد ، نمی تواند احاطه بر آن داشته باشد به همین جهت تفکر در ذات نهی شده چون ما می خواهیم لوازمی بر خدا بار کنیم که تالی فاسد دارد یعنی موجب می‌گردد خدا را انسان وار فرض کنیم که اینگونه فرضی بدور از ساحت الهی است. ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6032660108469602111.ogg
762.1K
❎آیاامامی و یا پیامبری خدا را دیده است؟! 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
اگر می‌خواهید بدانید یک انســان چقدر ارزش دارد، ببیـنید به چه چیزی عشــق می‌ورزد. کسی که عشقـش ماشینش است، ارزشش به همان میزان است. اما کسی‌که عشقش، خداست، ارزشش اندازه خــداســت. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخ گو 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🔴سوال: ردّ مظالم و حکم شرعی آن چیست؟ 🌹پاسخ: مظالم اصطلاحاً به اموال و بدهى‌هايى گفته مى‌شود که بر گردن انسان است؛ ولى صاحب آن مشخص نيست و يا دسترسى به او ممكن نيست ، و حکم شرعى آن اين است که اين اموال و بدهى‌ها را بايد از طرف آنها به فقرا صدقه بدهد و براى اين کار احوط آن است که از حاکم شرع اجازه بگيرد. *-ردّ مظالم را به سید هم می توان داد. [مشهور مراجع] **- اگر طلبکار او سید نباشد احتیاط واجب آن است که طلب او را به سید فقیر ندهد. [آیات عظام: صافی، اراکی، فاضل]. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
⬅️سوالات کاربران👇👇👇👇
4_5827753287566231415.ogg
438.8K
.: ❎ آنچه که مشهوره است اینه که اولین مخلوق نور ائمه(ع) بوده وگفته میشه نور ائمه از نور الله خلق شده حالا سوال بنده اینه که آیا از ذات خداوند نوری جدا شده و نور ائمه خلق شده؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
ویژگی‌های‌ولایت‌فقیه‌استاد‌جواد‌حیدری.ogg
12.28M
🎧استاد جواد حیدری 🌻 نکات اصلی در باب شرایط و ویژگی‌های ولی فقیه عبارتند از: 1⃣ اجتهادمطلق: یعنی در تمام ابواب فقهی بتواند ملکه‌ی اجتهاد را اعمال کند لذا اگر اگر مجتهد مطلق نبود و متجزی بود( یعنی مجتهد باشد اما مجتهد مطلق نباشد ) صلاحیت ولی‌فقیه شدن را ندارد لازم به ذکر است اجتهاد از شرایط لازم است نه کافی 2⃣ عدالت مطلق:باید هوا و هوس را نیز ترک کند و تبعیت عملی محض نسبت به احکام و دستورات دین مبین اسلام داشته باشد. 3⃣ صلاحیت مدیریت: داشتن توانایی، استعداد، قدرت و صلاحیت لازم برای رهبری 🌻فرمانده کل قوا یکی از شئون ولی فقیه است فرمانده کل قوا بودن یعنی ولایت سیاسی، نه تمامی شئون ولی فقیه چرا که ولی‌فقیه وظایف دیگری نظیر افتاء، قضاوت و زعامت سیاسی نیز دارد. 🌻ولی فقیه معصوم نیست:در طول قرون و ادوار مختلف هیچ فردی قائل به معصومیت ولی فقیه نمی‌باشد. 🌻مرجعیت‌شرط‌ولایت‌فقیه‌‌نیست کانال رسمی استاد جواد حیدری 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد حیدری 28 آبان 1399.mp3
9.39M
دانش‌پژوهان کلام نوجوان 🎧استاد جواد حیدری مورخ: ۲۹ آبان ‌‌۹۹ آموزش آنلاین جلسه: سیزدهم •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
خدایا... اگرچه بودنت را نمی‌فهمم؛ اما نبودت بیچاره‌ام می‌کند. با من بمان... https://eitaa.com/roznevesht •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠پرسش: آیا بعد از ظهور امام زمان جهان به پايان می‌رسد؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: سلام‌علیکم 🔹نکته اول: به اعتقاد شیعیان، بعد از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، ایشان سالیان طولانی حکومت خواهند کرد و در سایه‌ی حکومت ایشان عدل و داد در گستره‌ی هستی حاکم می‌شود. (1) 🔹نکته دوم: از ضروریات مذهب اهل‌بیت علیهم‌السلام، اعتقاد به رجعت هست. رجعت در لغت به معنای- بازگشت - و در اصطلاح به بازگشت مجموعه‌ای از اموات بعد از نهضت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه به دنیا، اطلاق می‌شود (و تا بعد از حضرتشان نیز ادامه خواهد داشت) و این عقیده مخصوص شیعیان هست. (2) بر این اساس بعد از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، دوران رجعت را خواهیم داشت که زمان طولانی را به خود اختصاص می‌دهد. (3) 🔹نکته سوم: بعد از قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رجعت، قیامت برپاشده و طومار زمین و جهان درهم‌پیچیده می‌شود؛ اما آنچه از روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام به دست می‌آید این است که: پس از برچیده شدن این جهان و برپایی قیامت و استقرار بهشتیان در بهشت و جهنمیان در جهنم، خداوند دست به خلقت جدیدی در جهانی جدید می‌زند که با انسان‌های موجود و جهان کنونی متفاوت‌ است. (4) 📚پی‌نوشت‌ها: 1. حكومت جهاني موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف، ص 281 2. مصنفات شیخ مفید ج 7، ص 32 3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج53، ص: 42 4. تفسیر الصافی، ج 5، ص 60 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬅️ سوالات کاربران 👇👇
4_5992393299715950982.ogg
532.5K
❎چرا ائمه و پیامبران همشون از اعراب بودند؟!! نمیشد دو سه فارس پیامبر بشن؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🌺غسل جمعه ۱_غسل جمعه از غسل‌هاى مستحبّ موكّد است. ۲_وقت غسل جمعه از اذان صبح روز جمعه تا هنگام نماز ظهر است ومشهور آن است كه هر چه به ظهر نزديك‌تر باشد بهتر است.واگر خوف داشته باشد كه در روز جمعه آب يافت نشود، مى‌تواند روز پنجشنبه غسل كند.وچنانچه قبل  از ظهر روز جمعه موفّق بر غسل نشود، مى‌تواند بعد از ظهر تا شام روز جمعه بدون نيّت قضا (به نيّت ما فى الذّمه) غسل كند. واگر در آن زمان هم توفيق بر غسل نيافت مى‌تواند از صبح روز شنبه تا شام آن روز، قضاى آن را به جا آورَد. ۳_از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «غسل جمعه پاكيزه‌كننده وكفّاره گناهان تا جمعه ديگر است». 🌺 در حديث ديگرى از آن حضرت مى‌خوانيم كه فرمود: «هر كس روز جمعه غسل كند وبه هنگام غسل بگويد: اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريکَ لَهُ، وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدآ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاجْعَلْني مِنَ التَّوَّابينَ، وَاجْعَلْني مِنَ الْمُتَطَهِّرينَ اين غسل ودعا او را تا جمعه ديگر پاك مى‌گرداند». 🌹وبهتر است اين دعا را بخواند : «اَللّهُمَّ طَهِّرْني وَطَهِّرْ قَلْبي وَانْقَ غُسْلي وَاَجْرِ عَلى لِساني مَحَبَّةً مِنْکَ». 🌺ونيز بگويد : «اَللّهُمَّ طَهِّرْنى وَطَهِّرْ قَلْبي مِنْ كُلِّ آفَةٍ تَمْحَقُ بِها ديني وَتَبْطُلُ بِها عَمَلي». 🌹 در فقه الرّضا آمده است: بعد از فراغت از غسل جمعه بگو: اَللّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبي وَانْقَ غُسْلي وَاَجْرِ عَلى لَساني ذِكْرَکَ وَذِكْرَ نَبِيِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَاجْعَلْنِى مِنَ التَّوَّابينَ وَالْمُتَطَهِّرِينَ». پی نوشت: [۱] . جواهر الكلام، ج ۵، ص ۳.              [۲] . وسائل الشيعه، ج ۲، ابواب الأغسال المندوبة، باب ۱۱، ص ۹۵۰.                  [۳] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۶۱، ح ۳.         🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110