eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
400 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
.: ⚛سوال هشتم،قسمت🅰: خطبه فدکیه چیست،و آیا سند دارد ؟ 1⃣ازجمله اموالی که متعلق به فاطمه زهراء بود فدک است. فدک،روستایی است در حجاز که فاصله ان تا مدینه دو یا سه روز است. در سال هفتم حجری اهالی این روستا بدون درگیری و جنگ تسلیم شدند وو این محل آب فراوان و نخلستانهای زیادی دارد *1*و این محل اختصاص به رسول الله صلی الله علیه و اله داشت و مسلمین در آنهیچ حقی نداشتند*2* ابی سعید خدری روایت کرده است که پس از نزول آیه: « ْ وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّه‏ *3*» پیامبر این محل را به زهرای بتول داد.*4*زرکشی از ابن السمعانی آورده است که که رسول الله ،فدک را به فاطمه زهراء هدیه کردند *5*سید بن طاووس منابع، درآمد سالانه فدک را در زمان رسول خدا(ص) ۲۴ تا ۷۰ هزار دینار تخمین زده است*6*وحمیری از عالمان سنی آنرا (000/ 10) دینار تخمین زده است.*7* امروزه فدک در استان حائل کشور عربستان واقع شده است. بنابر گزارشی *8*منطقه فدک به نام «وادی فاطمه» شناخته می‌شود و به نخلستان‌های آن «بستان فاطمه» می‌گویند. همچنین مسجدی و چاه‌هایی در این منطقه وجود دارد که به «مسجد فاطمه» و «عیون فاطمه» مشهور است. *9* 2⃣وقتی ابوبکر خلیفه شد،فدک را از حضرت زهرا سلام الله علیها به زور گرفت. خاتون دوسرا برای احقاق حقشان به گفتگو با وی نشست با آیات قران و شهادت امام علی و ام ایمن باعث شد تا ابوبکر نامه ای نوشت تا کسی متعرض ایشان در این زمینه نشود. وقتی فاطمه(س) از مجلس بیرون آمد، عمر بن خطاب او را دید و نوشته را گرفت و پاره کرد.کلینی از علمای بزرگ شیعه این ماجرا را چنین گزارش کرده است.« ...ثُمَّ تَفَلَ فِيهِ وَ مَحَاهُ وَ خَرَقَه عمر گفت: دختر محمد! چه همراه دارى؟فرمود: نامه‏ايست كه پسر ابى قحافه برايم نوشته است، گفت: آن را بمن نشان ده، فاطمه نداد، عمر آن را از دستش چنگ زد و مطالعه كرد سپس روى آن آب دهن انداخت و پاك كرد و پاره نمود ‏»*10* پس از این ماجرا خاتون دو سرا به مسجد رسول الله صلی الله علیه و اله رفتند و خطبه ای خواندند.*11* 3⃣ اين خطبه نه تنها مسائل فدك را بخوبی و حق اهل‏بیت در آن را بروشنی اثبات می‏كند، بلكه مشتمل بر مضامين بلند در معارف اعتقادی است. بيان اصول اعتقادی با بيانی شيوا، از توحيد گرفته تا نبوت و معاد، اسرار احكام، اوامر و نواهی قرآن، ذكر وضع مردم قبل از بعثت رسول اكرم، مبارزات و سختیهای پيامبر اكرم و علی علیه السلام در راه پيروزی و تثبيت دين خدا، فتنه‏های دشمنان و برخی مسلمان‏نماها در مسير تثبيت اسلام، جانشينی علی علیه السلام از طرف خدا توسط پيامبر در غديرخم، رحلت پيامبر و عهدشكنی برخی مسلمين، غصب خلافت و مخالفت با حكم خدا و قرآن در مسئلۀ خلافت، غصب فدك و مخالفت با احكام صريح الهی در قرآن و... از جمله مطالب اين خطبه است كه در نهايت اختصار و در اوج استحكام و زيبايی بيان شده‏اند. خطابه حضرت زهراسلام الله علیها با اسناد زیادی نقل شده که بسیاری از آنها بدست ما نرسیده و یا اگر رسیده متن کامل خطبه را همراه نداشته و فقط قسمتهایی از آن را نقل کرده است، اسنادی که تاکنون بدست ما رسیده و خطبه کامل حضرت را برای ما نقل کرده باشد، بیش از بیست سند است .*12* 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 برای مطالعه: سید محمد باقرحسینی جلالی، فدک و العوالی أو الحوائط السبعة فی الکتاب و السنة و التاریخ و الأدب؛ مجلسی کوپائی، فدک از غصب تا تخریب؛ آیت الله سید علی حسینی میلانی،فدک در فراز و نشیب؛ آیت الله میرزا جواد تبریزی،الفدک؛ شهید صدر، فدك في التاريخ؛📚 ➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰 📎پیوست📎 1_(حموی،معجم البلدان،ج4،ص239). 2_(ذهبی،تاریخ الاسلام،المغازی،ص422). 3_(اسراء/26). 4_(هیثمی،کشف الاستار عن زوائد البزار،ج3،ص55؛ علامه حلی، نهج الحقّ و كشف الصدق‏،ص358). 5_(زرکشی،البحر المحیط،ج2،ص4978). 6_.( کشف المحجة لثمرة المهجة، ۱۳۷۰ق، ص۱۲۴.) 7_(الروض المعطار في خبر الأقطار: 437- 438.) 8_(در سال ۱۳۸۷ش). 9_(مجلسی کوپائی، فدک از غصب تا تخریب، ص۲۴۸ و ۲۵۰). 10_(کلینی،الکافی،ج1،ص543؛همچنین در منابع سنیان به پاره کردن قباله فدک اشاره شده است. نک: ابن ابی الحدید،شرح نهج البلاغه،ج16،ص234؛حلبی، حلبی، السیرة الحلبیة، ج۳، ص۵۱۲). 11_(شهیدی، زندگانی فاطمه زهرا، ۱۳۷۶ش، ص۱۲۱-۱۲۲.) که به «خطبه فدکیه » معروف و مشهور شد. 12_(فتحیه فتاحی زاده، محمدرضا رسولی راوندی ،اسناد و شروح خطبه‌های حضرت زهرا سلام الله علیها ،فصلنامه تخصّصی مطالعات قرآن و حديث سفينه،سال دوازدهم، شماره 45 «ويژه حدیث»، زمستان 1393، ص11ـ 24) 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
.: ☸سوال هشتم،قسمت🅱:چرا علی فدک را پس نگرفت. 💤توضیح سوال:اگر گفته شد فدک حق زهراء و علی است،چرا پس از اینکه خلافت را به دست گرفت احقاق حق نکرد و ملکش را از غاصبان ان نگرفت.همین عمل علی بن ابی طالب سلام الله علیه نشان میدهد مدعای شیعه درست نیست. 🌀جواب: ✅1⃣و در جامعه بسياري از بدعت ها جاي سنت ها را گرفته بود و بسياري از حقايق اسلامي دستخوش تغيير شده بود به طوري كه امام شافعي در كتاب ام از وهب بن كيسان نقل مي كند : « كلّ سنن رسول اللّه قد غيّرت حتي الصلاة؛ تمام سنت و شريعت پيامبر گرامي حتي نماز هم تغيير يافته است»*1*مالك نقل مي كند:«ما أعرف شيئاً مما أدركت الناس إلا النداء بالصلاة؛ از مردم جز دعوت به نماز ، چيزي را نمي بينم »*2* از همين رو است از عمران بن حصين صحابي پيامبركه در بصره وقتي پشت سر علي بن ابي طالب عليه السلام نماز مي خواند ، مي گويد: نماز علي ياد آور نمازي است كه با پيامبر گرامي گرامي به جاي مي آورديم.*3* علي (ع) احساس نمود كه اگر چنان كه بخواهد ناهمواري هاي گذشته اصلاح نمايد و بدعت ها را برگرداند جامعه آن روز تاب تحمل آن را ندارند. به عنوان نمونه: نماز تراويح كه توسط خليفه دوم تاسيس شد *4*حضرت علي عليه السلام در زمان حكومت خويش به امام حسن دستور داد كه مردم را از خواندن اين نماز مستحبي به جماعت، جلوگيري كند ولي مردم همه فرياد در آوردند : «وا عمراه ، وا عمراه ،» به دنبال آن حضرت امير عليه السلام فرمود:« قل لهم صلوا»*5* ✅2⃣علی علیه السلام در اين خصوص همان کاري را کردند که پيامبر (ص) در جريان خانه کعبه انجا دادند. ایشان خواستند در کعبه تغييري ايجاد کنند اما چون از دين مردم و بر گشتن آنها به عصر جاهليت ترسيدند لذا اين کار را ترک کردند. رسول الله صلی الله علیه و اله در نظر داشت ديوار را داخل کعبه کند و در کعبه را به زمين بچسباند*6*در صحيح مسلم نيز آمده است پيامبر مي خواست گنجهاي کعبه را در راه خدا انفاق کند اما بخاطر اينکه مردم تازه از جاهليت در آمده بودند و احتمال بر گشت آنها باز به دوران جاهليت و کفر بود لذا ترک کرد*7* در منابع اهل سنت نيز در خصوص فدک اشاره شده است که حضرت بخاطر تقيه و بخاطر ترس از اينکه مردم نگويند مخالفت ابوبکر و عمر شد، لذا فدک را پس نگرفت عمر بن شبه النمیری گزارش داده است : « والله يكره أن يدعى عليه خلاف أبي بكر وعمر رضي الله عنهما»*8* ↙️اگر بگویند ابن عون تابعی (=افرادى كه پيامبر را ملاقات نكرده و آنچه نقل مى‌كنند از اصحاب آن حضرت شنيده‌اند) است و مرسلات تابعی حجت نیست میگوییم: ملا علي قارى در رد اين سخن كه مرسل صحابى مورد قبول نيست مى‌نويسد:«قلت:مرسل التابعي حجة عند الجمهور، فكيف مرسل من اختلف في صحة صحبته؛مرسل تابعي، نزد تمام دانشمندان حجت است؛ چه رسد به مرسل كسى كه در صحت صحابى بودن او اختلاف است»*9* در اینجا ما به اختصار دوسند را ذکر کردیم. 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 مطالعه بیشتر: « اسناد هجوم به خانه وحي و شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها» به آدرس:« b2n.ir/192789» و سیزده مقاله با عنوان:« شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) واقعيتي انكار ناپذير» در تارنمای « www.valiasr-aj.com». 〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖ پیوست🖇 1_(كتاب الام،ج1،ص208) 2_( الموطّأ،ج1،ص73 ). 3_(صحیح البخاری،ج2،ص106، باب اتمام التکبیر فی الرکوع ؛ احمد بن حنبل،المسند،ج‏33، ص: 172 ). 4_(صحيح بخاري ج 1 ص 342 ). 5_ (شیخ طوسی،تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏3، ص: 70) . 6_(صحيح البخاري،ج3،ص119، بَابُ فَضْلِ مَكَّةَ وَ بُنْيَانِهَا ). 7_( صحیح مسلم،ج2،ص969، بَابُ نَقْضِ الْكَعْبَةِ وَ بِنَائِهَا). 8_( عمر بن شبة النميري البصري،تاريخ المدينة المنورة ،ج 1، ص 135 ). 9_ (مرقاه المفاتیح،ج9،ص434). 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🌷موضوع:فروش لُقطه 🌺سوال: من دو سال قبل ساعتی از اماکن تفریحی خارج از شهر پیدا کردم و تا الان آن را نگه داشته‌ام، آیا می‌شود آن را به برادرم فروخته و مبلغ آن را صدقه دهم؟ 🥀جواب: آیت الله خامنه ای:باید در محلی که آن را یافته اید، به مدت یک سال اعلام کنید و پس از آن می توانید اقدام کنید، مگر آنکه قبل از پایان این مدت، از یافتن مالک ناامید شوید. 🔎پی نوشت: سایت مقام معظم رهبری (https://www.leader.ir/fa) 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ چرا حضرت زهرا(س) با چنان مقام قدسی برای بازپس‌گیری فدک اقدام کردند؟ ◾️سالروز شهادت پاره تن رسول‌الله(ص) حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها تسلیت باد! 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
هدایت شده از سعید
سلام بر دوستان خوبم 🌸 شبتون فاطمی و منوّر به نگاه مهدی! امشب شب نهم دیماه و سالروز حماسه ی غرور آفرین آنست. پس از فتنه ی ۸۸ و ورود شغالان و روباهان انگلیسی و کفتارهای داخلی و برخی خواص بی خاصیت پر ادعا که همگی دست به دست هم داده بودند وخواستند فتنه و جنگ احزاب دیگری در تاریخ بوجود بیاورند و ولایت فقیه را اربا اربا کنند ،مردم ما به صحنه آمدند و مشت محکمی بر دهان همه ی آنها کوبیدند و هزینه های تلیاردی آنان را محو و نابود کردند. به روایتی امشب شام غریبان حضرت صدّیقه ی طاهره حضرت زهرا سلام الله علیها نیز هست و از طرفی در آستانه ی سالروز شهادت سردار دلها حاج قاسم دوست داشتنی مون هست. بالاخره نمیشه ساکت و بی تفاوت نشست. تصمیم گرفتم یک کار جدید خدمتتون ارائه بدم. وجه مشترک همه ی این مناسبتها مسئله ی ولایت هست. شهادت اولین شهیده ی راه ولایت حضرت زهرا سلام الله علیها و سالروز شهادت مالک اشتر علی،حاج قاسم عزیز و در آخر حماسه ی نهم دیماه تودهنی محکم مردم ما به احزاب منحرف و طاغی. لذا فکر میکنم کتاب # اثر محمدرضا حدادپور جهرمی بصورت صوتی بتونه حق مطلب را ادا کنه. این کتاب که به سرچشمه ای از فتنه ی ۸۸ بصورت مستندداستانی پرداخته بخوبی نقش هرکدام از احزاب رابیان کرده. درنظر دارم ازا مشب این کتاب را بصورت صوتی تقدیمتون کنم به شرطی که شما بزرگواران نیز ما را دنبال کنید و سعی کنید اعضای کانال را حداقل به ۳۰۰ عضو برسانید که دوستان بیشتری از این هدیه ی ناقابل استفاده کنند. ☀️ثواب این کتاب صوتی را تقدیم میکنم به پیشگاه با عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها و شهدای مقاومت بالاخص حاج قاسم عزیز و شهدای فتنه ی ۸۸. نثار ارواح طیبه ی شهدا صلوات ┏⊰✾🌹✾⊱━━━─━━┓ 🌿@saeed814 ┗━━─━━━⊰✾🌹✾⊱┛ 🍂🍃🌾💐🥀🌹🌹🌹
.: 🖋سوال نهم:روایت صحیح شهادت حضرت زهرا س در منابع اهل سنت 📋توضیح سوال: برادران اهل سنت ادعا دارند در منابع انها روایت صحیحی که حکایتگر شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها باشد نیست.و آنچه شیعه بدان استناد میکند دروغ است. جواب: 1⃣ پنهان کردن حقایق متاسفانه در بین کتابهای بزرگان عامه حذف و کتمان حقایق فراوان مشاهده میشود.ذهبی از دانشوران مشهور این طایفه می نویسد: « ..كَمَا تَقَرَّرَ عَنِ الكَفِّ عَنْ كَثِيْرٍ مِمَّا شَجَرَ بَيْنَ الصَّحَابَةِ، وَقِتَالِهِم رَضِيَ اللهُ عَنْهُم أَجْمَعِيْنَ، وَمَا زَالَ يَمُرُّ بِنَا ذَلِكَ فِي الدَّوَاوينِ، وَالكُتُبِ، وَالأَجْزَاءِ،... فَيَنْبَغِي طَيُّهُ وَإِخْفَاؤُهُ، بَلْ إِعْدَامُهُ، لِتَصْفُوَ القُلُوْبُ وَتَتَوَفَّرَ عَلَى حُبِّ الصَّحَابَةِ وَالتَّرَضِّي عَنْهُمُ، وَكُتْمَانُ ذَلِكَ مُتَعَيِّنٌ عَنِ العَامَّةِ، اختلافات صحابه با یکدیگر و جنگ و نبرد با همدیگر،سزاوار است که تمام ان مطالب از بین برود و مخفی گردد،بلکه معدوم و نابود شود؛تا قلبها نسبت به صحابه صاف گشسته و موجب محبت بیشتر مردم به صحابه شود» *1* ابن هشام پیشوای تاریخی‌شان در مقدمه کتابش می نویسد من برخی مطالب ابن اسحاق را حذف کردم . یکی از علل این امر :« و بعض يسوء بعض الناس ذكره؛برخی مطالب را مردم دوست نداشتند بشنوند» آورده است *2*ابن ابي دارم از راویان معتبر می گوید: «إنّ عمر رفس فاطمة حتّي اسقطت بمحسن ؛ عمر لگدي بر حضرت زهرا (س) زد تا محسن سقط گرديد ». ذهبی ابتدا وی بسیار ستوده و گفته وی: امام و پيشوا، حافظ و دانشمند است. در آخر می نویسد: «شيخ ضال معثر؛ ان ابی دارم پيرمردى گمراه و خطا کار است» *3* چگونه مى‌توان باور داشت كه شخصى امام، حافظ و فاضل لقب بگيرد، در تمام عمرش ثابت قدم باشد، داراى حافظه قوى و معرفت دينى باشد، و روايتش در مرتبه‌اى باشد كه تمام علما بر آن اتفاق دارند؛ ولى در عين حال به همين شخص، گمراه و خطا كار نيز گفته شود؟! آيا تعريف‌ها و وصف‌هايى همچون: امام، حافظ، فاضل، موصوفا بالحفظ والمعرفة، با كلماتى همانند: «شيخ ضال معثر» قابل جمع است؟ آري، تعصب بيش از حد و دفاع نامعقول از مكتب خلفا و تلاش يراى حفظ آ‌بروى آن‌ها، شخصيت عظيمى همچون ذهبى را كه به جرأت مى‌توان او را از اعجوبه‌هاى تاريخ اسلام ناميد، به جايى رسانده است كه در يك صفحه از كتابش اين گونه دچار دوگانه‌گويى مى‌شود. برادران اهل سنت ما نباید با این وضع توقع داشته باشند جزئیات حادثه مثل کتابهای ما در آثار آنان نیز بیان شده باشد.لیکن با تمام این مطالب حقیقت هموراه مثل آفتاب جلوه گری دارد. به برخی از اسناد صحیح عامی (=سنی) اشاره میشود. 2⃣از ابن ابی دارم نقل کرده‌اند :« إنّ عمر رفس فاطمة حتّى أسقطت بمحسن،عمر به فاطمه لگد زد که سبب سقط محسن گرديد»*4* بلاذري (270هـ) : با سند صحیح می نویسد : « إن أبابكر آرسل إلي علي يريد البيعة ، فلم يبايع ، فجاء عمر و معه فتيلة . فتلقته فاطمة علي الباب فقالت فاطمة : يابن الخطاب ! أتراك محرّقا عليّ بابي ؟! قال : نعم ، و ذلك أقوي فيما جاء به أبوك؛ ابو بكر به دنبال علي براي بيعت كردن فرستاد چون علي(عليه السلام) از بيعت با ابوبكر سرپيچي كرد، ابوبكر به عمر دستور داد كه برود و او را بياورد ، عمر با شعله آتش به سوي خانه فاطمه(عليها السلام) رفت. فاطمه(عليها السلام)پشت در خانه آمد و گفت: اي پسر خطّاب! آيا تويي كه مي خواهي درِ خانه را بر من آتش بزني؟ عمر پاسخ داد: آري! اين كار آنچه را كه پدرت آورده محكم تر مي سازد .» *5* راویان نقل بلاذری بدین قرارند 🔴مدائنی :رجالیان عامه وی را ستوده و حدیثش را معتبر می دانند *6* 🔵 مَسْلَمَة بن محارب: ابن حبان از دانشوران بزرگ عامی وی را مورد اطمینان می داند*7* 🔘 سليمان التَيْمي: مزى در تهذيب الكمال مى‌نويسد: «قال الربيع بن يحيى عن شعبة ما رأيت أحدا أصدق من سليمان التيمي كان إذا حدث عن النبي صلى الله عليه وسلم تغير لونه؛ربيع بن يحيى از شعبة بن حجاج نقل مى‌کند که گفت:‌ احدى را راستگوتر از سليمان تيمى نديدم، هر زمان كه حديثى از پيامبر اکرم نقل مى‌نمود رنگش (صورتش) تغيير مى‌کرد»*8* ⚫️عبدالله بن عون: نيز مزي در تهذيب اكمال مي نويسد : « قال علي: وهذا قبل أن يحدث ابن عون، ولو كان ابن عون قد حدث ما قدم عليه عندي أحدا؛ قبل از اينكه ابن عون بر كرسي تدريس حديث بنشيند علي بن مديني مي گفت : اگر ابن عون حديث بگويد هيچ كس را بر او مقدم نمي كنم» *9* 〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿ 📎📎پیوست📎📎 1_(ذهبی،سیر اعلام النبلاء،ج10،ص92). 2_(ابن هشام،السیره النبویه،ج1،ص5). 3_(سير اعلام النبلاء، ج 15، ص 578. ). 4_ ( ذهبی،سیر اعلام النبلاء،ج15،ص578). 5_(انساب الاشراف، بلاذري، ج1، ص586) . 6_(ذهبی،سیر اعلام النبلاء،ج10،ص400). 7_( ابن حبان،الثقات، ج7، ص 490 ) . 8_(تهذيب الكمال ج 12، ص8). 9_(تهذيب الكمال ج 15 ، ص 397). @javadheidari110
❓ چه نیازی به امامت و رهبری دینی وجود دارد که از سوی خداوند منصوب شود یا مردم او را برگزینند؟ 🔰 اگر جامعه دارای پیشوا و رهبر نباشد، دچار هرج و مرج و نابودی خواهد شد و به همین دلیل سیرۂ عقلا در طول تاریخ بشر همواره بر این بوده است که جامعه دارای حاکم و رهبر باشد. 💢 بنابراین جامعه از دو حال خارج نیست: ✅ یا دارای امام هست و یا نیست. ⭕️ فرض دوم به زوال و نابودی اجتماع منتهی می شود و تنها فرض اول صحیح است. 👈 حال که جامعه لزوما رهبر می خواهد از دو حال خارج نیست: 1⃣ یا این رهبر می تواند عالم، عادل، متقی، دل سوز، مردمی، صالح و شایسته باشد. 2⃣ یا نا آگاه، ستمگر، فاسد، تبه کار، خودخواه و خلاصه ناصالح و غیر شایسته. ✳️ بدیهی است که عقل و وجدان، فرض اول را بر می گزیند؛ اما گاهی ممکن است امر، دایر بين صالح و ناصالح و واجد تمام شرایط مذکور و غیر واجد نباشد بلکه امر بين صالح و اصلح باشد؛ یعنی مسئله افضلیت مطرح باشد. ♻️ در اینجا بین اهل سنت و شیعه اختلاف است، اکثر اهل سنت بر این باورند که با وجود افضل و اصلح، امامت فاضل و صالح اشکال ندارد. 🔶 و این نیز خلاف عقل و منطق است؛ زیرا از نظر عقل ترجیح بدون مرجح جایز نیست؛ تا چه رسد به ترجیح مرجوح بر راجح؛ بنابراین، از نظر عقل تنها یک راه باقی می ماند آن هم امامت شخصی که از لحاظ همه فضایل افضل بر تمام انسان های زمان خود باشد و بر این امامت از نظر شیعه چیزی جز حکم عقل و منطق و فطرت انسان نیست. در این بینش، نه محدودیت آزادی مطرح است و نه استبداد و نه چیزی که خلاف عقل و فطرت باشد بلکه چون تنها خداوند می تواند صلاح فرد و اجتماع را تأمین کند و این کار را هم به حکم عقل انجام می دهد، فرض های دیگر را مردود اعلام می دارد. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @javadheidari110
.: 💢سوال دهم: علت دفن شبانه حضرت زهرا چیست؟ 🔰توضیح: دفن شبانه، نماز بدون حضور و اطلاع خليفه،اسرارى است كه در درون خود پيام‌ها دارند. درست است كه فاطمه اين چنين خواست و اين گونه وصيت كرد؛ ولى چه اتفاقى افتاده است كه زهرا سلام الله عليها وصيت تاريخي‌اش را با اين در خواست‌ها به پايان مى‌برد؟! مگر نه اين است كه خشم و ناراحتي‌اش را نسبت به دشمنانش اظهار مى‌كند و در واقع چندين پرسش را در برابر نگاههاى تيز بين مورخان و آيندگان مى‌گذارد تا به پرسند: چرا دختر پيامبر شبانه و پنهانى دفن شد؟ و چرا علي عليه السلام بدون اطلاع ابوبكر و عمر بر وى نماز خواند؟ آيا كسى كه جانشين پيامبر بود ( آن گونه كه خود ادعا كرده‌اند) شايستگى نماز خواندن بر وى را نداشت؟ و... ♻️جواب: ◀️دفن شبانه، در روايات اهل سنت محمد بن اسماعيل بخارى مى‌نويسد: «وَعَاشَتْ بَعْدَ النبي صلى الله عليه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا ولم يُؤْذِنْ بها أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عليها؛فاطمه زهرا سلام الله عليها، شش ماه پس از رسول خدا زنده بود، زمانى كه از دنيا رفت، شوهرش علي عليه السلام او را شبانه دفن كرد و ابوبكر را با خبر نساخت»*1* ابن بطال در شرح صحيح بخارى مى‌نويسد: «أجاز أكثر العلماء الدفن بالليل... ودفن علىُّ بن أبى طالب زوجته فاطمة ليلاً، فَرَّ بِهَا من أبى بكر أن يصلى عليها، كان بينهما شىء؛ اكثر علما دفن جنازه را در شب اجازه داده‌اند. علي بن ابوطالب، همسرش فاطمه را شبانه دفن كرد تا ابوبكر به او نماز نخواند؛ چون بين آن دو اتفاقاتى افتاده بود»*2* ⏪دفن شبانه،در روایات شیعی امام صادق فرمودند: « عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام لِأَيِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (عليها السلام) بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا يُصَلِّيَ عَلَيْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلانِ‏]؛علي بن ابوحمزه از امام صادق عليه السلام پرسيد: چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز؟ فرمود: فاطمه سلام الله عليها وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا ابوبكر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند»*3* سید محمد موسوی عاملی معروف به صاحب مدارك رضوان الله تعالى عليه مى‌گويد: إنّ سبب خفاء قبرها (عليها السلام) ما رواه المخالف والمؤالف من أنها(عليها السلام) أوصت إلى أمير المؤمنين (عليه السلام) أن يدفنها ليلا لئلا يصلي عليها من آذاها ومنعها ميراثها من أبيها (صلى الله عليه وآله وسلم)؛علت مخفى بودن محل دفن فاطمه سلام الله عليها آن گونه كه مخالف و موافق نقل كرده‌اند اين است كه آن حضرت به اميرمؤمنان عليه السلام سفارش كرد تا او را شبانه دفن كند تا آنان كه او را اذيت كرده‌ و از ارث پدرش محروم كرده بودند بر وى نماز نخوانند.»*4* ✅نتیجه:با توجه به مدارك موجود و اعتراف بزرگان اهل سنت،‌ دليل دفن شبانه آن حضرت وصيت آن حضرت بود كه نمى‌خواست افرادى كه بر او ستم كرده‌اند، بر جنازه‌اش نماز بخوانند و با اين كار خشم خود را از غاصبان خلافت جاودانه ساخت. 🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀 📌📌پ.ن: 1️⃣(صحیح بخاری،ج6،ص395،باب حرمه لحم الحمر الانسیه و ج 3، ص 253، كتاب المغازي، باب 155 غزوة خيبر، حديث 704). 2️⃣( ابن بطال،شرح صحیح بخاری،ج3،ص325). 3️⃣( شیخ صدوق،علل الشرایع،ج1،ص185). 4️⃣( مدارک الاحکام،ج8،ص279). 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110