eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
400 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کارشناسان پاسخگویی اصفهان
برنامه تلویزیون اینترنتی _ روزبرگ _ معرفت به مناسبت ماه مبارک رمضان با محوریت پاسخ به سوالات؛ احکام، عقاید، اخلاق، مشاوره و ‌... باحضور کارشناسان نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات و مشاوره دینی در اصفهان 🕰دوشنبه بيستم ارديبهشت ساعت ۱۰:۳۰ ✅رئيس دفترتبليغات اسلامي اصفهان؛ حجت الاسلام استاد محمد قطبي(انتخابات ) ✅حجت الاسلام استاد محمد الهي منش(احکام زکات فطره) در نرم افزار روزبرگ لینک دانلود: Dte.bz/rooz لینک کوتاه: Dte.bz/entekhab
🌻🌻 احضارِ روح استاد:حجةالاسلام دکتر نقی‌پورفر 1⃣ بحث احضار روح چیست؟ یعنی فردی از عالم دنیا به هر طریق وارد عالم آخرت شود و روحی را به عالم دنیا احضار کند 2⃣ آیا احضار روح ممکن است؟ احضار روح ممکن است به سه شرط ۱) مقتضی موجود باشد(صلاحیت‌معنوی) فرد می‌بایست صلاحیت داشته باشد یعنی مومن و متدین باشد ۲) شرط هم موجود باشد(اذن‌الهی‌باشد) ملاک اذن از باب سنت تسدید امدادهای غیبی هست که خدا بنا بر مصلحتی به برخی افاضه می‌کند یعنی به هیچ وجه من الوجوه امکان نفوذ در عالم آخرت و احضار روح بدون اذن الهی ممکن نیست چون روحی که وارد عالم آخرت شده، در قبضه‌ی قدرت قاهر الهی است که این از محکمات قرآنی است،خداوند در آیات متعدد، جریان حکومت مطلقه‌ی خود را در عالم آخرت تذکر می‌دهد نظیر آیه ۶۲ سوره‌ مبارکه‌ی انعام «ثم ردوا الی الله مولهم الحق الا له الحکم و هو اسرع الحاسبین» طبق این آیه، عالم آخرت عالم حقیقت،عالم ملائکه و عالم جریان اقتدار کامل و تمام عیار الهی است پس اینکه فردی وارد عالم آخرت بشود و بدون اذن الهی بخواهد روحی را احضار کند اساساً منتفی است ۳) مانع هم مفقود باشد. در سیره‌ی انبیاء و معصومین داریم حضرت عیسی با اصحابشان از روستائی عبور می‌کردند، که همه‌ی افراد آن روستا مرده بودند، حضرت برای اینکه علت مرگ آنها را جویا شود اراده کردند تا به اذن الهی احیا شوند فقط یک نفر از آنها احیاء موتی شد آن هم چون از اهل آن روستا نبود و رهگذری بیش نبوده که هنگام عبور از آنجا او نیز گرفتار عذاب شد. حضرت از بقیه نیز پرسیده بودند اما آنها چون محکوم به عذاب الهی بودند برای‌شان مانع وجود داشت، لذا حتی اگر نبیِ روح الله هم باشد که مقتضیِ احضار روح را باذن الله دارد، اما اگر مانع مفقود نباشد احضار صورت نمی‌گیرد در سیره‌ی پیامبر خاتم و اهل‌بیت نیز بحث احضار روح به اراده‌ی الهی بنا بر مصلحت‌هائی مستقیما صورت گرفته که شاید تعبیر احضار روح برای آن صحیح نباشد 3⃣ آیا شیطان در قالب و صورت انسان متمثل می‌شود؟ طبق واژه‌ی«لاترونهم»سوره ۲۷ اعراف تمثل به صورت عادی رخ نمی‌دهد بلکه فقط در حد اندیشه و تصمیم سازی است لذا سریال او یک فرشته بود و اغماء که شیطان در زندگی عادی حضور پیدا می‌کرد و دیده می‌شد کذب است با ساخت اینگونه فیلم‌ها افراد را یا راهی تيمارستان می‌کنند یا قبرستان، اینها خلاف شرع است؛ زیرا شیاطین در حالت عادی به هیچ وجه امکان و اجازه‌ی تمثل ندارند، بلکه در حالت عادی فقط اجازه‌ی وسوسه کردن دارند و اجازه‌ی حضور و دخالت فیزیکی ندارند. طبق محکمات قرآنی به شهادت سوره‌ی ناس و دیگر آیات، نقش اساسی‌ شیاطین اندیشه سازی و تصمیم سازی در جهت شر است « الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنة و الناس » که البته در این معنا شیاطین انسی نیز مشارکت دارند. شیاطین انسی انسانهائی هستند که به تعبیر امیرالمؤمنین صورت انسان دارند ولی قلب‌شان قلب حیوان است. اینها جانوری هستند که ظاهر انسانی دارند و در قالب همسر، فرزند، رفیق و دیگران که ماهیت اولیه‌ی انسانی دارند. شیاطین جنی که نامرئی هستند با مشارکت شیاطین انسی در اندیشه سازی و تصمیم سازی بطور عموم نقش آفرین هستند زیرا مقابل سنت هدایت که سنت مطلقه‌ی الهی است، سنت وسوسه نیز وجود دارد، سنت وسوسه یکی از سنن مطلق و قطعی الهی است که در عالم بشری جاری است و این سنت فقط در حد تصمیم سازی و اندیشه سازی نقش آفرین و بسترساز عملکرد و ابتلای انسان است. برنامه‌های شیاطین جمع بندی می‌شود در سوره‌ی ابراهیم که خلاصه و موجز از تمام فعاليت‌هائی از اول تاریخ بشر تا روز قیامت است، در آیه ۲۲ سوره ابراهیم خدای سبحان مواجهه‌ی گمراه شدگان توسط ابلیس را با ابلیس به تصویر می‌کشد که چگونه در پی تبعیت از او بیچاره شد‌ه‌اند شیطان با صراحت می‌گوید: «خدا به شما وعده‌ی حق داد اما من فقط وعده دادم با همان سنت وسوسه و خلف وعده کردم، من هیچ سلطه‌‌ای بر شما نداشتم.» پذیرش یا عدم پذیرش وسوسه به اختیار خود انسان است به همین جهت شیطان در ادامه‌ می‌گوید،:« مرا ملامت نکنید، بلکه خودتان را ملامت کنید.» آری شیطان نه دست انسان را می‌گیرد و نه او را به زور گمراه می‌کند بلکه انسان مخیر است بین دو دعوت، دعوت الهی و دعوت شیطانی و اوست که انتخاب می‌کند کدامیک را بپذیرد. ⏬ و اما نکته‌ی اساسی این است که در دو صورت خاص تَمثّل شیطانی رخ می‌دهد و کلید این تمثل انسانیِ شیطان، بدست خود انسان‌هاست: ۱) چله‌نشینی‌های شیطانی برای دیدن جن ۲)رسیدن به حدی از نفاق و کفر و در برابر حق موضع‌گیری کردن لذا می‌بایست پس از هر خطا استغفار و توبه کرد و نسبت به گناه بی‌تفاوت نبود. ♻️نتیجه اینکه انسان نباید سراغ افرادی که ادعای احضار روح و مدیوم دارند برود و علم و اراده‌ی خود را به آنان بسپارد @ramezan_ghasem110 کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 @javadheidari110
🔸معنای سُمعه🔸 🔰سمعه عبارت است از اینکه انسان عملى نیک همچون اطعام به دیگران و خواندن نماز اول وقت به جماعت در مسجد را نه براى خدا، که براى شنیدن مردم و مشهور و عزیز شدن نزد آنان، انجام دهد. ✍تفاوت سمعه با ریا تفاوت سمعه با ریا آن است که ریا انجام دادن عمل به انگیزه دیدن مردم مى‏باشد. ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺احکام زکات فطره 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
ahkam-27.mp3
2.73M
🔺احکام روزه 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
ahkam-28.mp3
4.26M
🔺احکام زکات فطره 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
🌟انجمن حجتیه🔉 ♧انجمن حجتیه به رهبری شیخ محمود ذاکرزاده تولایی معروف به شیخ محمود حلبی از علمای به نام مشهد،با هدف مبارزه با بهائیت تشکیل یافت ♧انجمن با هدف و نیت ارزشمند و برای دین و مذهب تشیع ایجاد شده بود؛گرچه بعد ها انحرافاتی در آن بوجود آمد 1️⃣در قضاوت هایی که افراد درمورد حجتیه داشته اند،بسیاری افراط و تفریط وجود داشته؛برخی آنها را منحرف از اسلام و انقلاب خوانده اند و برخی دیگر معتقد و متدین ناب گفته اند *اما نکته ای که باید درنظر گرفت این است که ما این جریان را نه ضد فرهنگ،بلکه باید یک خرده فرهنگ قلمداد کنیم 2️⃣شیخ محمود؛ درمورد شیخ محمود حلبی باید گفت در دیانت و علم ایشان شکی وجود ندارد. ایشان شاگرد بسیاری از علمای معروف بودند اما در میان آنها،میرزا مهدی اصفهانی،عالم و فاضل مشهدی و بنیانگذار مکتب تفکیک،بیش ترین تاثیر را بر او داشت ♤در مکتب تفکیک بر این باور بودند که نباید وارد فلسفه و عرفان و ومباحث عقلی شد. محمود حلبی نیز قائل به این مکتب بود ایشان دغدغه ی حفظ اسلام و دین و عدم نفوذ بهائیت در پیکره ی تشیع را داشت که از این نظر قابل تقدیر و احترام هستند،اما ایراداتی نیز داشتند از جمله اینکه ایشان بر یک خط مشی سیاسی و اعتقادی نبودند و باور داشتند برای رسیدن به اهداف مقدس،از برخی اصول میتوان گذشت(همانند آنچه در ماکسیسم وجود دارد) *اما نباید گفت ایشان به سکولاریسم عقیده داشتند بلکه در مقام عمل،دغدغه و فقه سیاسی نداشتند 3️⃣انجمن فعالیت غیر سیاسی داشته که این نیز برگرفته از تاکتیک بهائیت بود 4️⃣رژیم پهلوی با توجه به رویکرد غیر سیاسی انجمن،از آنها حمایت میکرد. *درحالی که خود محمود حلبی فعالیت سیاسی مانند جریان ملی شدن صنعت نفت داشت 5️⃣مغلطه و اشتباهی که حجتیه ها داشتند این بود که آنها مبارزه با بهائیت را هدف اصلی قرار داده بودند،درحالیکه از رژیمی حمایت میکردند که خود حامی اصلی بهائیت بود 6️⃣نباید از این نکته غافل بود که تلاش های آنان در تبلیغ تشیع و مقابله با بهائیت کاملا موفق بود و بسیاری را از گمراهی نجات دادند 7️⃣امام در ابتدای تشکیل انجمن،در جواب سوالی درمورد آنها گفته بود: در فرض مذکور(حجتیه)هم اقدامات،مورد تقدیر خدا تعالی است و هم همراهی و همکاری با آنها مرضیّ ولی عصر(عج). و مجازند مومنین وجوه شرعیه اعم از زکوات و ... را به آنها بدهند(صحیفه امام جلد ۲ صفحه ۳۰) اما ایشان بعد از انقلاب،نهایتا به نقد و مخالفت با آنها برخاستند زیرا میخواستند در آینده،مقام های حکومتی به دست افراد بی کفایت و غیر انقلابی نیفتند 8️⃣نباید افرادی که منتقد و مخالف انقلاب و حضور روحانیت در سیاست هستند را جزوی از انجمن دانست زیرا انجمن تشکیلات تعریف شده و اساس نامه ای معین داشت ✅تقسیم بندی افراد: ۱-افراد وابسته به رژیم ۲-عناصر عافیت طلب:در سیاست وارد میشدند و میگفتند کسی مخالفت نکند ۳-عضو هیچ کدام نبودند:کار خود را جهادی میدانستند ۴-افرادی که بعد ها جدا شدند و پیرو امام شدند ✅اساس نامه؛مواد آن⬇️⬇️ ۱-نام:انجمن خیریه حجتیه مهدویه ۲-منظور از تشکیل،اجرای اموری است که ذیلا می آید: تبلیغ دین اسلام،دفاع علمی از اسلام؛ که با روش های گوناگون مانند تشکیل کنفرانس،ایجاد کتابخانه و مراکز درمانی،چاپ جزوه و... انجام میگرفت *تبصره اول:موضوع و هدف انجمن تا زمان ظهور حضرت بقیه الله(عج)ثابت است *تبصره دوم:به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهیم داشت ۳-مراکز انجمن:در تهران صندوق پستی برای مکاتبات با شعب،در اختیار مردم قرار میگیرد ✅خلاصه⬇️⬇️ 💯انجمن بخاطر جزءنگری ها،فرع بینی ها،نداشتن استراتژی جامع در بعضی زمان ها،دچار تحلیل های نادرست سیاسی شد و نتوانست پست های کلیدی در نظام به دست آورد 💯هدف انجمن،دینی و مذهبی بود 💯همه افراد انجمن را نباید با یک حکم محکوم کرد 💯بزرگترین اشتباه آنها،مسئله ی عدم دخالت در سیاست و عدم تشخیص اولویت ها بود 💯ترویج اختلاف بین شیعه و سنی یکی از مشخصه های اصلی آنان بود @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 💎 عملی که روزه ما را کامل می‌کند 🔻 امام صادق (عليه السلام): إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّكَاةِ يَعْنِي الْفِطْرَةَ كَمَا أَنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ يُؤَدِّ الزَّكَاةَ فَلَا صَوْمَ لَه‏ ◻️ تكميل روزه به پرداخت زكات يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آله) كمال نماز است همانند کسی که روزه بگیرد و زکات نپردازد برایش روزه‌ای نیست. 📚 من‌لایحضره الفقیه، ج 2، ص 183، ح 2085 ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🌷 عید فطر، کمال بخش یک ماه روزه داری است. 🔹جواد حیدری، استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد: وقتی ماه رمضان به آخرین روز خود می‌رسد، در سایه عبادت و بندگی و مبارزه با شیطان درون و بیرون، بازگشتی دوباره و عیدی مبارک برای انسان رقم می‌خورد که همان «عید فطر» است، یعنی روزی که خود را در محضر خدا می‌بیند. 📝خبرگزاری صاحب نیوز: snai.ir/1005406 📝 خبرگزاری شبستان: http://shabestan.ir/detail/News/928924 کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b