eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
403 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
⁉️سوال۱ آیا امام حسین علیه‌السلام دختری بنام رقیه داشته‌اند؟ 🖊 پاسخ: شیخ مفید تعداد دختران امام حسین علیه السلام را دو تن به نامهای فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دوتن ذکر کرده است، نظیر: ۱) کتاب مطالب السَّئوول ابن طلحه شافعی که نَسَب شناس است و کار تخصصی انجام داده در حالی که شیخ مفید نسب شناس نیست. ۲) مناقب ابن شهرآشوب مازندرانی، ایشان تعداد دختران امام حسین علیه‌السلام را سه یا چهار دختر ذکر کرده‌اند. این منابع از نظر اعتبار یکسان هستند پس احتمال اینکه امام حسین علیه السلام دختر دیگری غیر از این دوتن داشته باشد از نداشتن آن کمتر که نیست بلکه بیشتر هم هست. 🏴🚩🏴🚩🏴🚩 ⁉️ سوال۲ چرا در منابع اولیه حرفی از خرابه ی شام به میان نیامده و چنین نقلی در این موضوع نداریم؟ 🖊پاسخ: ⚛ اولاً خرابه شام در منابع ذکر شده است. در کتاب کامل بهایی از عمادالدین طبری شیعی متعلق به قرن هفتم آمده‌است. عمادالدین طبری از جانب علمای بزرگ شیعه توثیق شده‌است. عمادالدین طبری می‌گوید داستان خرابه شام و شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام در کتاب حاویه از قاسم بن محمد مامونی که او مطالبی پیرامون کارهای خلاف بنی‌امیه نوشته و گرد آوری شده است. عمادالدین طبری معاصر سیدبن‌‌طاووس است. سید‌بن‌طاووس در لهوف مطالبی دارد که مورخان و مقتل نویسانِ پیش از او چنین نقلی را نیاورده‌اند. حال سوال اینجاست چگونه ما مطالبی که سید ابن‌طاووس در کتابش نقل کرده و در هیچ کتاب دیگری نقل نشده است را چشم بسته می‌پذیریم ولی مطالب مستند عمادالدین طبری که در سلامتش شک نداریم و معاصر سیدابن طاووس است را نپذیریم‼️ شیخ عباس قمی می‌گوید: آثار، کتاب‌ها و منابعی در دست ایشان بوده‌ که دیگران از آن بهره نبرده بودند. پس می‌توان این قضیه را نیز پذیرفت. ⚛ اگر مرقد حضرت رقیه سلام‌الله علیها در مکان دیگری غیراز شام واقع شده بود امکان داشت کسی تردید کند و بگوید این قضیه ساختگی است، اما وجود مرقد ایشان در شام، خود دلیل بر وجود ایشان است زیرا اگر چنین چیزی صحت نداشت در شام که پایگاه بنی‌اُمیه و دشمنان قسم خورده‌ی اهل‌بیت علیهم‌صلوات‌الله حضور داشتند، چگونه اجازه می‌دادند چنین مرقدی برای قرن ها در آنجا بدرخشد و جلوه‌کند ⚛ اینکه علمای بزرگ و برجسته به زیارت ایشان می‌روند، نذرها می‌کنند و خواسته‌هایشان اجابت می‌شود نیز دلیل وجود داشتن چنین دختری برای امام حسین علیه‌السلام است. ♻️ نتیجه‌اینکه: 🌱این منابع از نظر اعتبار یکسان هستند و نمی‌توانیم بگوئیم فقط نقل شیخ مفید برای ما ملاک و مفید است. پس احتمال اینکه امام حسین علیه‌السلام دختر دیگری غیر از این دوتن داشته باشد کمتر که نیست بلکه از نداشتن آن بیشتر هم هست. 🆔 @javadheidari110 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 @ramezan_ghasem110
تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. برای رسیدن به پاسخ، برنامه به راه را ساعت ۱۲:۰۵ بشنوید. کارشناس: استاد هر هفته ، یک برنده به قید قرعه جایزه ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می کند . @javadheidari110
⭕️کارشناس مذهبی گفت: روایاتی که قتل و کشتار را به امام زمان (عج) نسبت می‌دهند، فاقد اعتبار و دارای ضعف سندی هستند و برای تخریب چهره حضرت صاحب الامر و قیام ایشان جعل‌شده‌اند و امام زمان(عج) همانند رسول الله(ص)، رحمت للعالمین هستند. 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ http://fna.ir/dbcbaq 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🏴 🚩🏴 🚩🏴 🚩🏴 🚩🏴 🚩 🚩 🏴 ⁉️پرسش: چرا امام حسین علیه‌السلام حُر را نفرین کردند و فرمودند:«ثکلتک اُمک=مادرت به عزایت بشیند؟» 🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زیدعزه" بکار بردن اینگونه کلام‌ها و نظائر آن از ساحت مقدس حضرات معصومین علیهم‌صلوات‌الله اغراض متعددی دارد: ⚛ گاهی برای شکوفائی فطرت، متنبّه و بیدارسازی وجدان و فطرت است. لذا حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام به مِثل حُری فرمودند «ثکلتک اُمک» و او با همین کلام متنبه شد. ⚛ گاهی برای افشاگری چهره‌ی افرادخبیث(احیای حق و اماته‌ی باطل است) چون گاهی مواقع مردم افرادی را که صلاحیت رهبری نداشتند را محور قرار می‌دادند و از عقائد آنها پیروی می‌کردند، در چنین مواقع هر چه گفته شود ای مردم این شخص، فردِ علیه السلامی نیست فایده ندارد. لذا گاهی مواقع که معصومین می‌دیدند مردم دنبال آن شخصِ علیه ماعلیه راه افتاده‌اند از این جملات بکار برده‌اند تا افراد آنان را بشناسند و دنباله‌رو آنان نباشند. ♻️ نتیجه اینکه 🚩 امام حسین علیه السلام هدف قیام شان عمل به وظیفه‌ی امامت بوده است تا واجب مهم الهی که همان بازگرداندن دین پیامبر به مسیر اصلی اش بود را انجام دهند. قیام حضرت نتیجه اش از دو حالت خارج نبود: یا منتج به حکومت می‌گردید یا منتج به شهادت 🚩عملی شدن این مهم نیاز به لوازمی داشت نظیر:امر به معروف، نهی از منکر، اقامه‌ی حدود، نماز، افشای چهره‌ی دشمنِ خبیث، احیای حق و اماته‌ی باطل، و... 🚩 سایر معصومین نیز نظیر اینگونه کلام‌ها بکار برده‌اند: 🔘 در نهج‌البلاغه عین همین عبارت از‌ امیرالمومنین نقل شده است. 🔘 امام رضا علیه‌الصلاة‌ و السلام در مناظره با سلیمان مِروَزی به او فرمودند: «...وَیلَکَ...» وای بر تو 🔘 امام حسین علیه‌السلام وقتی با عمر سعد گفتگو و او را نصیحت کردند، متاسفانه نصایح امام، در وی اثر نکرد؛ در روز عاشورا خطاب به نیروهای ابن‌سعد فرمودند: «أَلا إِنَّ الدَّعِی  بْنَ الدَّعِی  قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ: آگاه باشید که فرومایه، فرزند فرومایه، مرا در بین دو راهی شمشیر و ذلّت قرار داده است و هیهات که ما زیر بار ذلّت برویم» و... 🆔 @javadheidari110 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 @ramezan_ghasem110
مشترکات نهضت‌حسینی و قیام‌مهدوی.m4a
4.6M
⁉️ مشترکات نهضت‌ِحسینی و قیام‌ِمهدوی 🔊پاسخ‌ِکارشناس‌برنامه:استادجوادحیدری 🔘 هرهفته جمعه‌ها⏰12:00 🔰برنامه‌ی چشم به راه 📻رادیو اصفهان کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 ⁉️ چرا جناب عبدالله بن جعفر (همسرِ حضرتِ زینب) با کاروان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام همراه نشد؟ 🖊پاسخِ استاد حیدری "زیدعزه" ⚛نکته‌ی اول در مورد شخصیت عبدالله بن جعفر هست: ایشان صحابه‌‌ی بزرگ رسول خدا بودند و شأن و منزلت عظیمی در تاریخ دارند. ایشان علاقه ی شدیدی به امیرالمومنین و بعد از امیرالمومنین نسبت به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام داشتند. ⚛ نکته‌ی دوم در رابطه ی با حضور نیافتن ایشان در کربلا هست: در این رابطه تحقیقات و اقوال مختلفی مطرح شده است اما آنچه که صحیح به نظر می‌رسد این است که: ✅ قول اول: ایشان در زمان وقوع واقعه‌ی کربلا ۷۰ سال سن داشتند لذا بواسطه‌ی پیری و کهولت سن و ضعف جسمانی که بر ایشان عارض شده بود نتوانستند با کاروان امام حسین علیه السلام همراهی کنند. ✅ قول دوم: اباعبدالله الحسین علیه السلام دستور دادند ایشان باقی بمانند تا از بنی هاشمی که در مکه و مدینه بودند را مدیریت و حفاظت کنند و حضرت قیام را بر ایشان واجب ننمودند. ❌ قول سوم: برخی هم معتقدند نابینایی عبدالله جعفر مانع همراهی ایشان با امام شد که البته با توجه به قرائنی که در دسترس است از جمله این که ایشان کارهای اجرایی انجام می‌دادند. نابینایی بعید به نظر می رسد. ♻️ نتیجه اینکه: ♦️ما معتقد هستیم عبدالله بن جعفر به دلیل اینکه مريض بودند و بخاطر کهولت سنی که داشتند و همچنین به دلیل این که امام علیه السلام قیام را بر ایشان واجب نکرده بودند و دستور دادند که ایشان در جنگ شرکت نکنند تا از بنی هاشمی که در مکه و مدینه بودند محافظت کنند، فلذا این بزرگوار محافظت بنی‌هاشم را بر عهده گرفتند. ♦️بهترین دلیل بر اینکه عبدالله بن جعفر معذور بوده این است که بعد از واقعه ی عاشورا: 🔘 اولا تاسف شدید خوردند و ناراحت شدند از این جریانی که بر اباعبدالله الحسین و اصحابشان اتفاق افتاد 🔘 ثانیاً هیچکدام از اهلبیت علیهم‌السلام عبدالله‌بن‌جعفر را به واسطه ی عدم شرکت در واقعه ی کربلا مذمت نکردند بلکه همیشه به نیکی از ایشان یاد کردند و ایشان را ستوده‌اند. 🆔 @javadheidari110 🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5945110919582326089.ogg
1.25M
❎ سلام آیا حدیث معتبری هست که ثابت کنه اصحاب ائمه و حضرت زینب از پوشیه استفاده می کردند؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 🏴 ⁉️پرسش چرا امام حسین علیه‌السلام مانند امام حسن علیه‌السلام صلح نکردند؟ 🖊پاسخِ استاد حیدری "زیدعزه" 🔻به جهت اینکه: 1⃣ سکه‌ی اسلام دو رو دارد (هم جنگ و هم صلح) اسلام عزیز نه صلح را به معنای یک قانون ثابت می‌پذیرد و نه اینکه در تمام شرایط جهاد را توصیه می‌کند بلکه صلح و جهاد تابع شرایطی هستند. 🔘 شاهد قرآنی: خدا در قرآن یک جا می فرماید: "و قَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّه " بقره/۱۹۰ در جای دیگر می‌فرماید وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ"انفال /۶۱و اگر به صلح گرایند، تو نیز به صلح گرای و بر خدا توکل کن که اوست شنوا و دانا در اسلام هم صلح و هم جهاد هر دو را داریم. زیرا جنگ و صلح بر اساس شرایطی است. 🔘 شاهد تاریخی: وقتی به سیره‌ی زندگانی نبی مکرم اسلام مراجعه می‌کنیم شاهد هستیم آن حضرت هم "جنگ اُحد، بدر و احزاب" و هم "صلح حدیبیه" داشتند. 2⃣ عصمت‌‌ِ امام: امام معصوم حجت خداست و هر اقدامی انجام دهند عین صلاح و ثواب و درستی است لذا پیامبر فرمودند: "الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا" بحارالانوارج۴۳ حسن و حسین دو امام هستند چه قیام کنند چه صلح کنند. یعنی امام مجتبی علیه‌السلام هم اگر بجای امام‌حسین علیه‌السلام بودند قیام می‌کردند و برعکس. 3⃣ تفاوتِ شرایطِ سیاسی و اجتماعی: شرایط اجتماعی سیاسی هر دو امام بزرگوار با یکدیگر متفاوت بود، امام مجتبی علیه‌السلام خلیفه‌المسلمین بودند و اگر ایشان قیام می‌کردند و شکست می‌خوردند شکست ایشان، شکست اسلام محسوب می‌شد و موجب تضعیف اسلام می‌شد. ولی امام‌ حسین علیه‌السلام خلیفه‌ی ظاهری نبودند. 4⃣ تفاوتِ جوِ فرهنگی و افکار عمومی: جو فرهنگی و افکار عمومی در کوفه به ضرر امام مجتبی بود، مردم شعار الصلح الصلح سر می‌دادند. ولی امام حسین علیه‌السلام شرایطشان کاملاً برعکس بود، کوفیان نامه نوشته بودند برای ایشان که حضرت به سمت آنها حرکت کنند. 5⃣ تفاوتِ یاران: یاران هر دو امام متفاوت بودند. یاران امام مجتبی حق‌گریز و سست عنصر بودند، برخی از آن‌ها با تطمیع معاویه به سپاه او پیوستند. برخی دیگر به معاویه گفتند اگر بخواهی ما حسن‌بن‌علی را دست بسته نزدت می‌آوریم. امام مجتبی علیه‌السلام در کلامی اینگونه می‌فرمایند: "به خدا سوگند من حكومت را به معاويه واگذار نكردم مگر بخاطر نداشتن ياران، اگر انصار و ياراني داشتم، شبانه روز با او مي جنگيدم تا اينكه خداوند بين من و او حكم كند." 📚احتجاج طبرسی ج۲ ص۷۱ اما یاران اباعبدالله الحسین نه تنها سست عنصر نبودند بلکه از لحاظ ایمان، استقامت و وفاداری نظیر نداشتند. لذا حضرت فرمودند: "فانی لا أعلم أصحابا أوفی و لا خیرا من أصحابی...فجزاکم الله خیرا" من اصحابی بهتر و باوفاتر از اصحاب خود نمی‌دانم. 📚بحار الانوار ج ۴۴ص۳۱۶/ لهوف‌ص۱۴،امالی شیخ صدوق،ص۲۲۱ و ارشاد مفید،ج۲ 6⃣ تفاوت روحیات و رفتار معاویه و یزید: معاویه و یزید هر دو در صدد نابودی اسلام و غصب حقِ اهل‌بیت بودند ولی معاویه کهنه‌کار بود و ظاهر دین‌گرایانه داشت اما یزید خام بود و فسق علنی انجام می‌داد. ♻️نتیجه اينكه: بخاطر شرایط موجود، امام مجتبی به اجبار صلح را پذیرفتند و امام حسین علیه‌السلام طبق شرایطی که حاکم بود قیام کردند تا اسلام زنده بماند. از آن خوشم که شدم خادم سرای حسین منم غلام کسی که بود گدای حسین دو چشم داده خداوند تا که گریه کنم یکی برای حسن آن یکی برای حسین 🆔 @javadheidari110 🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 @ramezan_ghasem110
❌لطفا منتشر کننده هر کلیپی نباشیم. 🔴این روزها کلیپ هایی را می بینیم که افرادی با ژست های مختلف و صحبت های متعدد خود را امام زمان و یا مهدی معرفی می کنند. بسیاری با خنده و طنز از کنار این جریان عبور می کنیم اما:👇 پروژه ی تقدس زدایی در حوزه ی مهدویت، تاکتیک جدید اتاق های فکر ضدمهدوی همچون تشکیلات بهائیت وغیره. 💥مدعیان دروغین را می توان در یک نگاه کلی، به دو دسته حرفه ای و آماتور تقسیم نمود. 💥مدعیان حرفه ای معمولا نگاه سازمانی داشته و دارای تشکیلات بوده و از ابزار های متعددی در راستای معرفی خود و ایجاد انحراف بهره مند هستند. مُدعیان دروغینی همچون احمدالحسن، عبدالله هاشم، منصور هاشمی خراسانی و.. و اما دسته ی دوم معمولا از میان افرادی انتخاب می شوند در اوج سادگی دارای مشکلات عدیده ی روحی و عموما کمترین جایگاه اجتماعی در بین اطرافیان را دارند و حتی گاهاََ مدعی، فردی فاقد کمترین شخصیت اجتماعی می باشد. مدعیانی که هم کلامی با آنها در شرایط عادی معمولا جنبه سرگرمی و تمسخر را در پی دارد. در جدیدترین اقدام اتاق های فکر ضد شیعی، گویا تصمیم بر سوق این افراد به سمت ادعاها و مباحثی گرفته شده است که دارای تقدس و جایگاه ویژه ای در مکتب تشیع می باشند؛ ورود در مسائلی همچون مهدویت. 💥اما به لطف ولنگاری های موجود در شبکه های اجتماعي ، خلا برنامه های مدیریتی و عدم سواد رسانه ای، بیشترین بهره‌برداری در اختیار جریان های هنجار شکن ، معاند و ضد دین و ضدبشریت قرار دارد . هرچند در نگاه اول روش ادعایی این افراد مضحک و ناپخته به نظر برسد، اما باید توجه داشت این رذل صفتان هم باعث وهن دین شده و هم باعث گمراهی عده ای که آگاهی و اطلاعات کافی در زمینه دین ندارند. ⭕️ نشر این کلیپ ها با هر توجیهی ، بازی در زمین دشمن است. @javadheidari110