eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
387 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🎁 هدیه PDF رایگان کتاب «پرسمان کارآمدی نظام اسلامی» از انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌀 کاری از نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان 📗 دریافت کتاب: dte.bz/2477 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2_1152921504696578819.mp3
6.44M
برخورد تمدن های مختلف قبل از اسلام با برده داری چگونه بوده است؟‼️ پاسخ سوالات خود در مورد را بشنوید: 📢 ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ @javadheidari110🆔🔈
کانال رسمی استاد جواد حیدری
برخورد تمدن های مختلف قبل از اسلام با برده داری چگونه بوده است؟‼️ پاسخ سوالات خود در مورد #برده_دا
سلام علیکم همراهان گرامی در مورد برده داری و کنیز، سوالاتی مطرح میشه. این فایل را خوب گوش کنید. از طولانی بودن بحث که در بین ایرانیان خارج از کشور و به صورت آنلاین، ارائه شده است، عذرخواهم. @javadheidari110
✅ چند نکته در باب اقتصاد 1️⃣ پس از شکست مفتضحانه دشمنان در کف خیابان، تمام تمرکز آنان در حوزه اقتصاد قرار گرفته است. 2️⃣ بدانیم هجمه بسیار سنگینی بر اقتصاد کشور وارد شده است؛ عملا به معنای دقیق کلمه ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم. 3️⃣ قطعا مسئولین کشور با تمام ظرفیت در حال تلاش برای کنترل، مهار و درهم شکست برنامه های دشمن در حوزه اقتصاد هستند. 4️⃣ در شرایط فعلی، عرصه اقتصاد نیز همانند عرصه چند ماه پیشِ کف خیابان است. یعنی: ▪️ از یک سو با تهاجم رسانه ای دشمن با تمام ظرفیتهای موجود مواجه هستیم. ▪️ از یک سو با بکارگیری تمام ظرفیتهای سیاسی-اقتصادی دشمن بر علیه اقتصاد کشور مواجهیم. ▪️ از یک سو با برخی نیروهای مزدور و وابسته داخلی دشمن مواجهیم. ▪️ از یک سو در حال پرداخت هزینه های این تهاجم هستیم 🔹 اما؛ قطعا و یقینا، همانند چند ماه گذشته، در حوزه اقتصاد نیز بر دشمن چیره میشویم و ثبات به اقتصاد برمیگردد. 5️⃣ اینکه بخواهیم بصورت نقطه به نقطه به عرصهِ میدانِ نبرد نگاه کنیم، اشتباه محض است. ( مگر در 8 سال دفاع مقدس، ما همیشه در حال پیروزی بودیم؟! آیا کم شهید دادیم؟ کم هزینه دادیم؟ آیا در تمام عملیاتهایمان پیروز شدیم؟!) 🔹 طبیعتا در عرصه جنگ همه جانبه اقتصادی نیز همین گونه است. دشمن هزینه هایی را به ما تحمیل میکند اعم از: ▪️ افزایش مصنوعی نرخ دلار ▪️ افزایش قیمت برخی کالاها ▪️ کمبود برخی اقلام ▪️ و ... 🔸 اما باید یقین داشته باشیم که در نهایت پیروزی با ماست و آینده روشنی در مقابل کشور (حتی حوزه اقتصادی) قرار دارد. ◀️ بهتر است صبور باشیم و به مسئولین نظام اعتماد کنیم، اجازه ندهیم دشمن امیدمان را کمرنگ کند و مراقب باشیم تکمیل کننده پازل دشمن نشویم. ◀️ امام جامعه فرمودند: "من به شما عرض بکنم «إِنَّ مَعِىَ رَبِّى»، بدانید خدا با ما است؛ اگر ما خودمان، انگیزه‌مان، ایمان و عزم راسخمان را حفظ کنیم، عقلمان را به کار بیندازیم، تدبیر درست بکنیم، ما بر تمام این ترفندهایی که دشمنان از جبهه‌های مختلف و از جهت‌های مختلف به کار می‌برند و حملاتی که می‌کنند -که بعضی خیال می‌کنند ما محاصره شدیم-، بر همه‌ی اینها فایق خواهیم شد و همه را ان‌شاءالله به خاک خواهیم نشاند." ✍️ سید احمد رضوی @javadheidari110
سلام و صبح قشنگتون بخیر 🌹 @javadheidari110
💠پرسش: اگر خداوند ، مرکب نیست ، چگونه از روح خود در انسان دمیده است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته ی اول: خداوند در سوره حجر می فرماید:«نَفَخْتُ‏ فيهِ مِنْ رُوحي‏»؛ «و از روح خود در او دميدم‏». (1) نکته ی دوم: ترکیب، نوعی نقص و احتیاج است و خداوند از نقص و نیاز منزه است. اما اینكه آیه كریمه روح دمیده شده را (که مخلوقی از مخلوقات اوست )به خدای متعال نسبت می دهد، فقط برای تكریم و عظمت روح انسانی است . این نوع «اضافه» در ادبیات، به «اضافه ی تشریفی» معروف است. مانند: «بیت الله»،«شهر الله»،«ثارالله». خداوند نه خانه و نه ماه و نه خون، دارد ولی از جهت ارزش و شرافت این امور، به خود نسبت داده است و اضافه ی حقیقی نیست. نکته سوم : از امام صادق علیه السلام ،در مورد آیه شریفه «نفخت فیه من روحی» سوال شد؛حضرت فرمودند:« هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَة»؛«این روح مخلوقی از مخلوقات خداست». (2) نتیجه اینکه : علت نسبت دادن روح به خدا در آیه شریفه ، شرافت و عظمت روح انسانی می باشد و نه ینکه نعوذ بالله خداوند مرکب از روح و امری دیگر باشد. پی نوشت ها: 1. حجر/29 2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 133 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 روز 💠 💎 دلیل نامگذاری ماه شعبان 🔻پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله: إنَّما سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فيهِ أرزاقُ المُؤمِنينَ 🌒 ماه ، «شعبان» ناميده شد؛ زيرا روزی‌هاى مؤمنان در اين ماه قسمت می‌شود. 📚 ثواب الأعمال، ص ۶۲ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬 روش از بین بردن و امحاء اسماء متبرکه کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌ در مورد جایگاه حضرت محسن، حضرت علی اصغر و حضرت رقیه سلام الله علیهم اجمعین، جهت توسل، چه تبیین قرآنی و روائی می‌شود ارائه کرد❓ 🔵پاسخ: 1⃣بر اساس آیه ی۲۱ سوره ی طور و با لحاظ روایات مربوط به آن، بچه هایی که از خط ایمانی پدر خارج نشده باشند ( های بالغی که مسیر صحیح را طی کنند و سقط شده و نابالغ) به پدر ملحق می شوند. (الحقنا بهم ذریتهم) 2⃣بر اساس روایات عالم ذر، پروردگار عالم بعد از تعلیم ودادن اختیار و عقل از همگان در آن عالم امتحاناتی گرفته است که به حسب کیفیت امتحان، قابلیت های اولیه ی دنیایی مشخص گردیده است. فرزند حسین بن علی علیه السلام شدن بعد از قبول شدن در امتحان و آزمون عالم ذر است نه اینکه غیرحکیمانه و بی حساب و کتاب باشد. 🌷"اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم ا لست بربکم قالوا بلی...." 🌷"یا ممتحنه التی امتحنک الله قبل ان یخلقک.." پس حضرت علی اصغر علیهم السلام جایگاه اکتسابی هم دارد . (کل نفس بما کسب رهین). 3⃣قابلیت های اولیه در حد مقتضی است و نه علت تامه. لذا انسان می تواند در دنیا، آن مقام را حفظ و یا ارتقاء دهد و یا آن را تنزل داده تا سر حد "اولئک کالانعام بل هم اضل" پیش ببرد. 4⃣فرزندان غیر مومنین که در سن غیر شرعی از دنیا بروند و برخی از فرزندان مومنین، در برزخ تحت تربیت و آموزش و مورد امتحان قرار می گیرند و در صورت موفقیت اهل بهشت خواهند بود. نتیجه اینکه: جایگاه حضرت محسن، علی اصغر و رقیه خاتون سلام الله علیهم اجمعین، با لطف و تفضل الهی همان جایگاه پدر بزرگوارشان هست و توسل به آن دردانه ها عین صواب و سداد است. ✍جواد_حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط 🔶کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🔶کارشناس احکام صدا و سیمای اصفهان 💢به ما بپیوندید👇👇👇👇 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d 🅾ارتباط مستقیم با کارشناس👇👇 @SALEHIAMIR
💠 مالیات جایگزین خمس نیست 💬 سؤال: بعضی از افراد برای پرداخت خمس می‌گویند؛ چون مالیات پرداخت می‌کنیم، دیگر خمس نمی‌دهیم، آیا از لحاظ شرعی مالیات جایگزین خمس می‌شود؟ ✅ پاسخ: 🔹 مالیاتی که دولت‌ها بر اساس قوانین و مقررات وضع می‌کنند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان می‌شود واجب است ومالیات پرداختی هر سال از مؤونه همان سال حساب می‌شود، ولی پرداخت مالیات، جایگزین خمس و زکات نمی‌شود، همچنین پرداخت خمس و زکات جایگزین مالیات نیست. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌ در مورد جایگاه حضرت محسن، حضرت علی اصغر و حضرت رقیه سلام الله علیهم اجمعین، جهت توسل، چه تبیین قرآنی و روائی می‌شود ارائه کرد❓ 🔵پاسخ: 1⃣بر اساس آیه ی۲۱ سوره ی طور و با لحاظ روایات مربوط به آن، بچه هایی که از خط ایمانی پدر خارج نشده باشند ( های بالغی که مسیر صحیح را طی کنند و سقط شده و نابالغ) به پدر ملحق می شوند. (الحقنا بهم ذریتهم) 2⃣بر اساس روایات عالم ذر، پروردگار عالم بعد از تعلیم ودادن اختیار و عقل از همگان در آن عالم امتحاناتی گرفته است که به حسب کیفیت امتحان، قابلیت های اولیه ی دنیایی مشخص گردیده است. فرزند حسین بن علی علیه السلام شدن بعد از قبول شدن در امتحان و آزمون عالم ذر است نه اینکه غیرحکیمانه و بی حساب و کتاب باشد. 🌷"اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم ا لست بربکم قالوا بلی...." 🌷"یا ممتحنه التی امتحنک الله قبل ان یخلقک.." پس حضرت علی اصغر علیهم السلام جایگاه اکتسابی هم دارد . (کل نفس بما کسب رهین). 3⃣قابلیت های اولیه در حد مقتضی است و نه علت تامه. لذا انسان می تواند در دنیا، آن مقام را حفظ و یا ارتقاء دهد و یا آن را تنزل داده تا سر حد "اولئک کالانعام بل هم اضل" پیش ببرد. 4⃣فرزندان غیر مومنین که در سن غیر شرعی از دنیا بروند و برخی از فرزندان مومنین، در برزخ تحت تربیت و آموزش و مورد امتحان قرار می گیرند و در صورت موفقیت اهل بهشت خواهند بود. نتیجه اینکه: جایگاه حضرت محسن، علی اصغر و رقیه خاتون سلام الله علیهم اجمعین، با لطف و تفضل الهی همان جایگاه پدر بزرگوارشان هست و توسل به آن دردانه ها عین صواب و سداد است. ✍جواد_حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔴از شبهه نباید رنجید / این شبهه‌ها مثل این تحریمهاست؛ ما را وادار میکند بیشتر فکر کنیم / مراقب باشیم حرف سست نزنیم ⏪ رهبر انقلاب: از شبهه هم نباید رنجید. نرنجیم؛ بالاخره شبهه است و وجود دارد. مرحوم آقای مطهری (رضوان‌اللّه‌علیه) خودش شبهه را کشف میکرد، زودتر میفهمید و بنا میکرد روی آن فکر کردن. ▪️برای مواجهه‌ی با شبهه بایستی کاملاً آماده شد. من میخواهم این را عرض بکنم حتی این شبهه‌ها مثل این تحریمهاست، این تحریمها اگر نبود مطمئن باشید ما این پیشرفتهای صنعتی و فنی را نمی‌داشتیم... نه قطعه می‌فروختند، نه علم می‌فروختند، نه فناوری می‌فروختند ناچار شدیم خودمان اقدام کنیم. ▪️شبهه هم همین‌جور است، شبهه‌ هم ما را وادار میکند بیشتر فکر کنیم، بیشتر مطالعه کنیم، بیشتر مراجعه کنیم، بیشتر مشورت کنیم، بیشتر از کسی که بیش از ما میفهمد سئوال کنیم، شبهه هم از این قبیل است. مراقب باشیم حرف سست نزنیم. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂ 🧚‍♂ 🧚‍♂ 🧚‍♂ پرســـ❓ــش ⁉️داستان فطرس ملک چیست و نافرمانی او چه بوده است؟ پاســـ🖊ــــخ 1⃣ نام این فرشته فطرس می‌باشد، که یکی از فرشتگان الهی است، روایات متعددی درباره جریان بخشش او وجود دارد، که مضمون و محتوای آن ها یکسان است. در این روایت آمده است: "فطرس فرشته‌ای بود، که گرداگرد عرش الهی در گردش بود و درباره دستوری از اوامر خداوند کوتاهی و سستی ورزید. بالش به کیفر این نافرمانی چیده شد و به یکی از جزیره ها تبعید گردید. هنگامی که امام حسین(علیه‌السلام) متولد شد، جبریل برای عرض تبریک به پیامبر به سوی زمین فرود آمد و در راه با فطرس دیدار کرد. جبریل به وی پیشنهاد کرد، برای عرض تبریک و تهنیت، با او نزد پیامبر برود. هنگامی که جبریل او را به حضور پیامبر برد، به امر پیامبر، بالش را به بدن پاک امام حسین(علیه‌السلام) مالید و سلامتش را باز یافت" 📚کشی، رجال کشی، مشهد، انتشارات دانشگاه مشهد، ۱۳۴۸ش، ص۵۸۳ 📚صدوق، أمالی، بیروت ، اعلمی، چ پنجم، ۱۴۰۰ق، ص۱۳۷ 📚ابن قولویه، کامل الزیارات، نجف، مرتضوی، چ اول، ۱۳۵۶ق، ص۶۶؛ در برخی از این روایات که اشاره شد، جرم فطرس یک نوع غرور و خود بزرگ بینی بوده که مورد شفاعت امام حسین(علیه‌السلام) قرار می‌گیرد. 📚جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید، به مقاله: پژوهشی در روایات فُطرس ملَک، از محمد احسانی‌فر، در مجله علوم حدیث شماره ۳۴ 2⃣ نظرات بزرگان: 🔆 عده‌ای از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آیات صریح قرآن که ویژگی‌های فرشتگان را برشمرده، آن‌ها را بندگان مطیع و کریم و شایسته خداوند معرفی می‌کند و از هر نوع سرپیچی و نافرمانی پیراسته می‌داند، سازگاری ندارد؛ پس باید این گونه روایات را نادرست شماریم؛ به فرض درستی‌شان، بدان سبب که نکته‌ای فراتر از ادراک ما دارند، باید علمش را به اهلش یعنی اولیای برگزیده الهی واگذاریم و خود را در فهم آن ناتوان بدانیم. 🔆 در مقابل عده‌ای دیگر بر این باورند، که فرشتگان اصناف و درجه های گوناگون دارند. گروهی مقرّبند و گروهی در درجه پایین‌تر جای گرفته‌اند. همچنان که پیامبران نیز درجات مختلف دارند تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعض؛ بعضی پیامبران را بر بعضی برتری بخشیدیم. 📖بقره/ ۲۵۳ آیاتی که هر گونه نافرمانی و سرپیچی را از فرشتگان نفی می‌کنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود، تا از هر نوع سرکشی پیراسته باشد؛ به ویژه آن که تخلّف و سرپیچی فطرس در برخی روایات کندی و سستی ورزیدن خوانده شده که نوعی ترک اولی است، نه گناه. همانطور که عده‌ای از انبیا ترک اولی داشتند؛ ولی جمعی مانند پیامبر خاتم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و خاندان پاک ایشان جز اراده‌ی الهی اراده‌ای نداشتند و حتی از ترک اولی نیز پیراسته بودند. 📚بحارالانوار، ج ۵۶، ص۱۸۴ 🆔 @javadheidari110 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 پرسش: قرآن کریم شرط چندهمسری را رعایت عدالت ذکر کرده و در جای دیگر رعایت عدالت را غیرممکن می‌داند. آیا می‌شود نتیجه گرفت که چندهمسری در اسلام مشروع نیست؟❓ ✍️ جواد حیدری 1️⃣نکته ی اول: ازنظر فقه اسلامى و منابع مختلف آن، در ميان شيعه و اهل تسنن مسئله تعدد زوجات با شرایط آن، جاى گفتگو و چانه زدن نيست و از ضروريات فقه اسلام محسوب مى‏شود. (1) 2️⃣نکته ی دوم: قرآن کریم به‌وضوح و روشنی، چندهمسری را تجویز کرده و می‌فرماید: «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباع‏»؛ «بنابراين از [ديگر] زنانى كه شمارا خوش آيد دودو و سه سه و چهار چهار به همسرى بگيريد». (2) اما برای انجام این عمل، رعایت عدالت بین همسران را شرط می‌کند و می فرماید:« فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا»؛ «پس اگر مى‏ترسيد كه با آنان به عدالت رفتار نكنيد، به يك زن يا به كنيزانى كه مالك شده‏ايد [اكتفا كنيد]». (3) با در نظر گرفتن نکته بعدی مشخص می‌شود منظور از عدالت در این آیه‌ی شریفه، عدالت عملی و خارجی هست و نه عدالت قلبی. 3️⃣نکته ی سوم : قرآن کریم خطاب به کسانی که دارای چند همسر هستند و اقدام به چندهمسری نموده‌اند می‌فرماید: «وَ لَنْ تَسْتَطيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ‏»؛ «و شما هرچند حريص [بر عدالت‏] باشيد، هرگز نمى‏توانيد [ازنظر علاقه و ميل قلبى‏] ميان زن‏ها [بی كه در عقد خوددارید] عدالت ورزيد». (4) منظور در این آیه شریفه؛ عدالت در محبت قلبی است که غیرممکن بوده و این نوع عدالت را پروردگار عالم نسبت به همسران طلب نکرده‌اند و ادامه آیه شریفه این مطلب را تأیید کرده و می فرماید: « فَلا تَميلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً»؛ «پس تمايل خود را به‌طور كامل متوجه یک‌طرف ننماييد تا ديگرى را به‌صورت زنى سرگردان و بلاتكليف رها كنيد». (5) همان‌طور که مشاهده می‌فرمایید قرآن کریم در مسئله محبت به همسران، انصاف را طلب می‌کند و نه عدالت را. ⏪ نتیجه اینکه : در تعدد زوجات ، عدالت عملی (نفقه وتقسيم وقت برای رسیدگی به امور شخصی زنان)، شرط است و عدالت در محبت که امر قلبی و خارج از توان انسان است، خواسته نشده است. 📚پی‌نوشت ها: 1. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 256 2. نساء/3 3. همان 4. نساء/129 5. همان ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
❌ شبهه : عصبانی که شدید به خواهر شمر فحش ندین چون خواهر شمر زن حضرت علی همان ام البنین مادر حضرت ابوالفضل هست. ‼️‼️ ✅ پاسخ شبهه : 1️⃣ معاندان مغرض، شمر بن ذی الجوشن قاتل حضرت اباعبد الله الحسین(علیه‌السلام) را برادر حضرت امّ‌البنین، همسر دوم حضرت امیرالمؤمنین و مادر حضرت اباالفضل العباس(سلام الله علیه) دانسته‌اند. قصد ایشان از این دروغ پراکنی‌ها، خانوادگی جلوه دادن قیام بزرگ آن حضرت بوده است.امّا منشأ این افتراء کلماتی است که تاریخ نگاران از قول شمر بن ذی الجوشن در شب عاشوراء نقل می‌کنند. در آن شب، شمر همراه امان نامه‌ای به نزدیک خیمه حضرت اباالفضل العباس آمد و ایشان را با این عبارت صدا زد:«ای فرزند خواهر من! شما را امان دادم؛ خود را به کشتن ندهید و چنگ بر طاعت امیرمومنان یزید بزنید». (۱) محمد بن اشعث نیز از همین حربه برای فریب حضرت مسلم استفاده کرد و به ایشان گفت: «نترس این قوم پسران عم تو هستند» (یعنی ابن زیاد و تابعان او)در حالیکه مسلم هیچ قرابتی با ابن زیاد و یاران او نداشت. 2️⃣ اگر شمر بن ذی الجوشن، دایی عباس بن علی بوده باشد، باید شمر را برادر أم البنین بدانیم و حال آنکه اینگونه نیست. شمر بن ذی الجوشن و مادر حضرت عباس، هر دو از نسل «کلاب» می‌باشند. هر کدام با چند واسطه به «کلاب» می‌رسند. «کلاب» یازده پسر دارد. نام یکی از آنان «کعب» و نام دیگری «ضباب» است. حضرت ام البنین از نسل «کعب» و شمر، از نسل «ضِباب» است. نسب ام البنین: ام البنین بنت حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب بن کلاب. نسب شمر: شمر بن ذی‌الجوشن (جمیل) بن اعور (عمرو) بن ضِباب (معاویه) بن کلاب. حضرت عباس نوة دختری کلاب و شمر نوه پسری کلاب است. (۲) 3️⃣ نتیجه اینکه: حضرت امّ البنین هیچ نسبت فامیلی نزدیکی با شمر بن ذی الجوشن(لعنه الله) نداشته است و با این سخن فریبکارانه خود می خواسته حضرت ابالفضل العباس را که مهمترین حامی اباعبدالله بود، به سمت خود جلب کند. حضرت عبّاس نیز جواب دندان شکنی به او داد و فرمود: «دست های تو شل باشد و قطع شود و خدا امان تو را لعنت کند، ای دشمن خدا! ما را امر می کنی بر اینکه برادر و سید خود امام حسین را رها کنیم و به زیر طاعت ملاعین فرزند ملاعین داخل شویم. . . » (۳) پی نوشت: (۱) . سید بن طاوس اللهوف ص ۸۷- علامه مجلسی جلا العیون ص ۵۷۰. (۲) . مقتل الحسین ، ص ۲۰۹ ،سید عبد الرزق موسوی مقرم ، قم ،منشورات دار الثقافه والنشر ، نقل از جمهره انساب العرب، ۲۷۰، ۲۶۵ ـ ۲۶۱. (۳). سید بن طاوس اللهوف ص 87- علامه مجلسی جلا العیون ص 570. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 ═ೋ❅🖋❅ೋ═ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b ═ೋ❅🖋❅ೋ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«اگر همۀ مقاتل را بگرديد، پیدا نمی‌کنید كه مورّخان نقل كرده‌ باشند كه قمر بنی‌هاشم(س)، پيشنهادی به سیدالشّهدا(ع) داده باشند كه مثلاً "برويد يا نرويد! جنگ بكنيد يا نكنيد! زن و بچه به‌همراه خودتان ببريد يا نبريد!" كاملاً تسلیمِ به امام شده و حضرت را تصدیق کرده‌اند و می‌دانند كه ایشان موعظه لازم ندارند.» @javadheidari110