هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🧚♂🧚♂🧚♂🧚♂🧚♂🧚♂🧚♂🧚♂🧚♂🧚♂🧚♂🧚♂
🧚♂
🧚♂
🧚♂
پرســـ❓ــش
⁉️داستان فطرس ملک چیست و نافرمانی او چه بوده است؟
پاســـ🖊ــــخ
1⃣ نام این فرشته فطرس میباشد، که یکی از فرشتگان الهی است، روایات متعددی درباره جریان بخشش او وجود دارد، که مضمون و محتوای آن ها یکسان است.
در این روایت آمده است: "فطرس فرشتهای بود، که گرداگرد عرش الهی در گردش بود و درباره دستوری از اوامر خداوند کوتاهی و سستی ورزید. بالش به کیفر این نافرمانی چیده شد و به یکی از جزیره ها تبعید گردید.
هنگامی که امام حسین(علیهالسلام) متولد شد، جبریل برای عرض تبریک به پیامبر به سوی زمین فرود آمد و در راه با فطرس دیدار کرد. جبریل به وی پیشنهاد کرد، برای عرض تبریک و تهنیت، با او نزد پیامبر برود. هنگامی که جبریل او را به حضور پیامبر برد، به امر پیامبر، بالش را به بدن پاک امام حسین(علیهالسلام) مالید و سلامتش را باز یافت"
📚کشی، رجال کشی، مشهد، انتشارات دانشگاه مشهد، ۱۳۴۸ش، ص۵۸۳
📚صدوق، أمالی، بیروت ، اعلمی، چ پنجم، ۱۴۰۰ق، ص۱۳۷
📚ابن قولویه، کامل الزیارات، نجف، مرتضوی، چ اول، ۱۳۵۶ق، ص۶۶؛
در برخی از این روایات که اشاره شد، جرم فطرس یک نوع غرور و خود بزرگ بینی بوده
که مورد شفاعت امام حسین(علیهالسلام) قرار میگیرد.
📚جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید، به مقاله: پژوهشی در روایات فُطرس ملَک، از محمد احسانیفر، در مجله علوم حدیث شماره ۳۴
2⃣ نظرات بزرگان:
🔆 عدهای از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آیات صریح قرآن که ویژگیهای فرشتگان را برشمرده، آنها را بندگان مطیع و کریم و شایسته خداوند معرفی میکند و از هر نوع سرپیچی و نافرمانی پیراسته میداند، سازگاری ندارد؛ پس باید این گونه روایات را نادرست شماریم؛ به فرض درستیشان، بدان سبب که نکتهای فراتر از ادراک ما دارند، باید علمش را به اهلش یعنی اولیای برگزیده الهی واگذاریم و خود را در فهم آن ناتوان بدانیم.
🔆 در مقابل عدهای دیگر بر این باورند، که فرشتگان اصناف و درجه های گوناگون دارند. گروهی مقرّبند و گروهی در درجه پایینتر جای گرفتهاند. همچنان که پیامبران نیز درجات مختلف دارند تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعض؛ بعضی پیامبران را بر بعضی برتری بخشیدیم. 📖بقره/ ۲۵۳
آیاتی که هر گونه نافرمانی و سرپیچی را از فرشتگان نفی میکنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود، تا از هر نوع سرکشی پیراسته باشد؛ به ویژه آن که تخلّف و سرپیچی فطرس در برخی روایات کندی و سستی ورزیدن خوانده شده که نوعی ترک اولی است، نه گناه. همانطور که عدهای از انبیا ترک اولی داشتند؛ ولی جمعی مانند پیامبر خاتم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و خاندان پاک ایشان جز ارادهی الهی ارادهای نداشتند و حتی از ترک اولی نیز پیراسته بودند.
📚بحارالانوار، ج ۵۶، ص۱۸۴
#فطرس_ملک
#شبهات_ماه_شعبان
🆔 @javadheidari110
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
@ramezan_ghasem110
🔴 پرسش:
قرآن کریم شرط چندهمسری را رعایت عدالت ذکر کرده و در جای دیگر رعایت عدالت را غیرممکن میداند. آیا میشود نتیجه گرفت که چندهمسری در اسلام مشروع نیست؟❓
✍️ جواد حیدری
1️⃣نکته ی اول: ازنظر فقه اسلامى و منابع مختلف آن، در ميان شيعه و اهل تسنن مسئله تعدد زوجات با شرایط آن، جاى گفتگو و چانه زدن نيست و از ضروريات فقه اسلام محسوب مىشود. (1)
2️⃣نکته ی دوم: قرآن کریم بهوضوح و روشنی، چندهمسری را تجویز کرده و میفرماید: «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباع»؛ «بنابراين از [ديگر] زنانى كه شمارا خوش آيد دودو و سه سه و چهار چهار به همسرى بگيريد». (2)
اما برای انجام این عمل، رعایت عدالت بین همسران را شرط میکند و می فرماید:« فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا»؛ «پس اگر مىترسيد كه با آنان به عدالت رفتار نكنيد، به يك زن يا به كنيزانى كه مالك شدهايد [اكتفا كنيد]». (3)
با در نظر گرفتن نکته بعدی مشخص میشود منظور از عدالت در این آیهی شریفه، عدالت عملی و خارجی هست و نه عدالت قلبی.
3️⃣نکته ی سوم : قرآن کریم خطاب به کسانی که دارای چند همسر هستند و اقدام به چندهمسری نمودهاند میفرماید: «وَ لَنْ تَسْتَطيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ»؛ «و شما هرچند حريص [بر عدالت] باشيد، هرگز نمىتوانيد [ازنظر علاقه و ميل قلبى] ميان زنها [بی كه در عقد خوددارید] عدالت ورزيد». (4)
منظور در این آیه شریفه؛ عدالت در محبت قلبی است که غیرممکن بوده و این نوع عدالت را پروردگار عالم نسبت به همسران طلب نکردهاند و ادامه آیه شریفه این مطلب را تأیید کرده و می فرماید: « فَلا تَميلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً»؛ «پس تمايل خود را بهطور كامل متوجه یکطرف ننماييد تا ديگرى را بهصورت زنى سرگردان و بلاتكليف رها كنيد». (5)
همانطور که مشاهده میفرمایید قرآن کریم در مسئله محبت به همسران، انصاف را طلب میکند و نه عدالت را.
⏪ نتیجه اینکه : در تعدد زوجات ، عدالت عملی (نفقه وتقسيم وقت برای رسیدگی به امور شخصی زنان)، شرط است و عدالت در محبت که امر قلبی و خارج از توان انسان است، خواسته نشده است.
📚پینوشت ها:
1. تفسير نمونه، ج3، ص: 256
2. نساء/3
3. همان
4. نساء/129
5. همان
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از جواد حیدری
❌ شبهه : عصبانی که شدید به خواهر شمر فحش ندین چون خواهر شمر زن حضرت علی همان ام البنین مادر حضرت ابوالفضل هست. ‼️‼️
✅ پاسخ شبهه :
1️⃣ معاندان مغرض، شمر بن ذی الجوشن قاتل حضرت اباعبد الله الحسین(علیهالسلام) را برادر حضرت امّالبنین، همسر دوم حضرت امیرالمؤمنین و مادر حضرت اباالفضل العباس(سلام الله علیه) دانستهاند. قصد ایشان از این دروغ پراکنیها، خانوادگی جلوه دادن قیام بزرگ آن حضرت بوده است.امّا منشأ این افتراء کلماتی است که تاریخ نگاران از قول شمر بن ذی الجوشن در شب عاشوراء نقل میکنند. در آن شب، شمر همراه امان نامهای به نزدیک خیمه حضرت اباالفضل العباس آمد و ایشان را با این عبارت صدا زد:«ای فرزند خواهر من! شما را امان دادم؛ خود را به کشتن ندهید و چنگ بر طاعت امیرمومنان یزید بزنید». (۱)
محمد بن اشعث نیز از همین حربه برای فریب حضرت مسلم استفاده کرد و به ایشان گفت: «نترس این قوم پسران عم تو هستند» (یعنی ابن زیاد و تابعان او)در حالیکه مسلم هیچ قرابتی با ابن زیاد و یاران او نداشت.
2️⃣ اگر شمر بن ذی الجوشن، دایی عباس بن علی بوده باشد، باید شمر را برادر أم البنین بدانیم و حال آنکه اینگونه نیست. شمر بن ذی الجوشن و مادر حضرت عباس، هر دو از نسل «کلاب» میباشند. هر کدام با چند واسطه به «کلاب» میرسند. «کلاب» یازده پسر دارد. نام یکی از آنان «کعب» و نام دیگری «ضباب» است. حضرت ام البنین از نسل «کعب» و شمر، از نسل «ضِباب» است.
نسب ام البنین: ام البنین بنت حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب بن کلاب.
نسب شمر: شمر بن ذیالجوشن (جمیل) بن اعور (عمرو) بن ضِباب (معاویه) بن کلاب. حضرت عباس نوة دختری کلاب و شمر نوه پسری کلاب است. (۲)
3️⃣ نتیجه اینکه: حضرت امّ البنین هیچ نسبت فامیلی نزدیکی با شمر بن ذی الجوشن(لعنه الله) نداشته است و با این سخن فریبکارانه خود می خواسته حضرت ابالفضل العباس را که مهمترین حامی اباعبدالله بود، به سمت خود جلب کند. حضرت عبّاس نیز جواب دندان شکنی به او داد و فرمود: «دست های تو شل باشد و قطع شود و خدا امان تو را لعنت کند، ای دشمن خدا! ما را امر می کنی بر اینکه برادر و سید خود امام حسین را رها کنیم و به زیر طاعت ملاعین فرزند ملاعین داخل شویم. . . » (۳)
پی نوشت:
(۱) . سید بن طاوس اللهوف ص ۸۷- علامه مجلسی جلا العیون ص ۵۷۰.
(۲) . مقتل الحسین ، ص ۲۰۹ ،سید عبد الرزق موسوی مقرم ، قم ،منشورات دار الثقافه والنشر ، نقل از جمهره انساب العرب، ۲۷۰، ۲۶۵ ـ ۲۶۱.
(۳). سید بن طاوس اللهوف ص 87- علامه مجلسی جلا العیون ص 570.
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
═ೋ❅🖋❅ೋ═
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
═ೋ❅🖋❅ೋ═
«اگر همۀ مقاتل را بگرديد، پیدا نمیکنید كه مورّخان نقل كرده باشند كه قمر بنیهاشم(س)، پيشنهادی به سیدالشّهدا(ع) داده باشند كه مثلاً "برويد يا نرويد! جنگ بكنيد يا نكنيد! زن و بچه بههمراه خودتان ببريد يا نبريد!"
كاملاً تسلیمِ به امام شده و حضرت را تصدیق کردهاند و میدانند كه ایشان موعظه لازم ندارند.»
#استاد_میرباقری
@javadheidari110
💠 #حدیث روز 💠
💎 با فضیلتترین مجاهدتها از نگاه امام سجاد(ع)
🔻 امام سجاد علیهالسلام:
إنَّ أفْضَلَ الْجِهادِ عِفَّةُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ
✳️ با فضیلتترین و مهمترین مجاهدتها، عفت شکم و عورت است [از چیزهای حرام و شبههناک].
📚 مشکاةالانوار: ص ۱۵۷، س ۲۰
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🔵دعا برای رهبر جامعه❓
❎از منظر متون مقدس ( قرآن و عترت) مسلمانان نسبت به حاکمان دینی خود وظایفی دارند که به برخی از آنها اشاره میگردد:👇
1. وفاداری نسبت بهنظام:
امیر المومنین (علیهالسلام) دراینباره میفرماید: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً وَ لَكُمْ عَلَيَّ حَقٌّ فَأَمَّا حَقِّي عَلَيْكُمْ فَالْوَفَاءُ بِالْبَيْعَة. بدانید من نسبت به شما حقی دارم و ازجمله آن حقوق، وفاداری به بیعتی است که با من داشتید (بهعبارتدیگر یعنی باید نسبت بهنظام اسلامی وفادار باشید)».(۱)
2. یاریکردن حاکمان:
دومین وظیفه مردم نسبت بهنظام اسلامیشان را علی بن ابیطالب (علیهالسلام) چنین میفرماید: .« وَ الْإِجَابَةُ حِينَ أَدْعُوكُم. وقتی حاکمان شما را به یاری خواستند آنان را یاری کنید.» (۲) امام صادق (علیه السلام) نیز در پاسخ عمر بن حنظله فرمودند: «فَلْيَرْضَوْا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِما...آن حاکمی اسلامی [که شرایط حکومت بر جامعه اسلامی را دارد] اگر حکمی نمود مردم باید از وی تبعیت نمایند». (۳)
3. نصیحت و مشارکت سیاسی
امام صادق (علیهالسلام) به نقل از رسول اکرم (صلواتاللهعلیه و اله) میفرماید: «ثَلَاثٌ لَا يُغِلُّ عَلَيْهِنَّ قَلْبُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ وَ النَّصِيحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَوَ اللُّزُومُ لِجَمَاعَتِهِم. اى مردم! سه خصلت مذهبى وجود دارد كه دل مؤمن در آن غلوغش روا- نمىدارد. نيت بىريا و خالص در طاعت الله. خيرخواهى درباره امامان.
شركت و همراهى با اجتماعاتشان، ازاینرو كه دعاى امامان بدرقه جان آنان است».(۴)
4. دعا برای سربلندی حاکمان
امام صادق (علیهالسلام) دراینباره میفرماید: «.. تَجِبُ لِلْمُلُوكِ عَلَى أَصْحَابِهِمْ وَ رَعِيَّتِهِمْ ...الدُّعَاءُ بِالنَّصْر..؛ رعايت سه چيز درباره زمامداران بر كارمندان و مردمان واجب است: فرمانبرداری از زمامداران، خيرخواهى براى آنان در غياب و حضورشان، و دعا براى پيروزى و بهبود امورشان.».(۵)
پانوشتها:
1.ثقفی،الغارات،محقق:عبدالزهرا حسینی،دارالکتب الاسلامیه،قم،چاپ اول،1410،ج1،ص24.
2.همان.
3.کلینی،الکافی،محقق: علیاکبر غفاری،دارالکتب الاسلامیه،تهران،چاپ چهارم،1407ق،ج1،ص67.
4.همان،ص403.
5.حرانی،ابن شعبه،تحف العقول،محقق: علیاکبر غفاری،جامعه مدرسین،قم،چاپ دوم،1404ق،ص319.
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
‼️ آموختن احکام
🔷 س ۶۵۴۲: آیا کسی که در آموختن احکام دینیِ مورد نیاز خود کوتاهی میکند، گناهکار است؟
✅ ج: اگر نیاموختن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بیانجامد، گناهکار است.
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110