eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
399 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️آیا خوردن نیم خورده ی گربه مستحب است؟ آیا روایتی در این‌باره داریم❓ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" ❎ مرحوم شیخ حر عاملی (ره) در کتاب گرانسنگ وسائل الشیعه، بابی با عنوان «باب طهاره سؤرالسِّنّورِ وَ عَدَمِ کَراهَتِه»؛ «باب پاک بودن نیم خورده ی گربه و مکروه نبودن آن»، تدوین فرموده اند. از هفت روایتی که در این باب مطرح شده است، مطالب زیر استفاده می شود: (۱) 1⃣ دور ریختن نیم‌خورده گربه مکروه است. 2⃣ نیم‌خورده گربه پاک است و می‌توان با آن وضو گرفت یا غسل کرد. 3⃣ نیم‌خورده حیوانات حرام گوشت مکروه است، ولی در مورد گربه، برخی فقها معتقدند که چنین کراهتی وجود ندارد. ❇️ اما در رابطه با استحباب خوردن از نیم خورده ی گربه، مطلبی در روایات یافت نشد و فتوایی از فقهای بزرگوار مشاهده نکردم. در پایان ضمن تاکید بر رعایت بهداشت در امر خوردن و آشامیدن و فرق گذاشتن بین پاکی و تمییزی و نجاست و کثیفی؛ به فتوایی از آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله اشاره می کنم: «نيم خورده حيوانات حرام گوشت، مکروه است و در مورد گربه، اگر حيوان آلوده باشد، آن نيز مکروه است». (۲) 📚 پی نوشت ها: 1. وسائل الشیعة، ج ‏1، ص 227 - 228 2.https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=952&mid=251980 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=952&mid=251980 . ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠 پرسش: چرا در قرآن دستور به زدن زنان داده‌شده است؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : در فرهنگ قرآن کریم ، زن و مرد در حقوق مادی و معنوی مساوی بوده و تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد . «هر كس از مرد و زن كار نيكى به‌شرط ايمان به خدا به‌جای آرد ما او را به زندگانى خوش و باسعادت زنده ابد مىگردانيم و اجرى بسيار بهتر از عمل نيكى كه مىكردند به آنان عطا مىكنيم».)1) نکته دوم: هنگامیکه به کتاب‌های لغت مراجعه میکنیم یکی از معانی (ضرب)، تکان دادن و هوشیار کردن هست(2) و این معنا با در نظر گرفتن شرایط ضرب (نباید باعث کبودی و آمدن خون شود) و ابزار ضرب (گرسنگی، مسواک،دستمال پیچیده)،در بیانات نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام تقویت میشود. پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه و اله می‌فرمایند : من تعجب می‌کنم از كسى كه همسرش را می‌زند درحالی‌که خود اولى از او به كتك خوردن است ، زنانتان را با چوب نزنید، زیرا در آن قصاص است، ولى آن‌ها را به گرسنگى و ندادن پوشاك بزنید تا در دنیا و آخرت سود برید.(3) محقق سبزواری میگوید:«مراد از ضرب، ضرب تأدیبی است ،نباید سخت باشد و باعث كبودى شود و نباید با شلَاق و چوب او را بزند و بعضى از اصحاب گفته‌اند نباید به‌صورت و لگن و شكم بزند).4) نکته سوم : جواز ضرب(زدن) بامعنای مذکور، همان‌گونه که در خود آیه شریفه تصریح‌شده، منحصر به حالت نشوز زنان و آن‌هم بعدازاینکه راه‌کارهای عقلی و عاطفی کارساز نبوده ،هست (نشوز آن است که زن در مقابل تکلیف اختصاصیاش نسبت به شوهر بدون هیچ عذر موجهى سرپیچى نماید). نکته چهارم : چقدر زیباست که همگان در مسئله ی معاشرت با زنان ، اهل‌بیت علیهم‌السلام را الگوی خود قرار دهیم ، که همیشه با مهربانی و گذشت ، باعث تنبه و بیداری طرف مقابل خود میشده‌اند. پینوشت : 1. نحل/97 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🆔 @javadheidari110
🔷 سلام . دوستان سعی کنند به صورت آنلاین، جلسه را دنبال بفرمایند. 🔹 قبلا از محضر دو استاد بزرگوار بهره برده ام. مباحث قابل استفاده و ارزشمند است. @javadheidari110
شک در تعداد تسبیحات اربعه ‌ ✍ کسی که می‌داند تسبیحات اربعه را گفته، ولی تعداد آن را نمی‌داند، چیزی بر او واجب نیست ولی تا به رکوع نرفته می‌تواند بنا را بر اقل گذاشته و آن را تکرار کند تا یقین کند که سه مرتبه گفته است. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۸۵ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 برخورد حکومتی با بدحجابی در سیره ی معصومان 1️⃣ ✍️جواد حیدری 🔷 یکی از سوالات دغدغه مندان و شبهات دگراندیشان در حوزه ی حجاب بانوان، نبود مستنداتی در سیره ی رسول مهربانی و حضرات معصومان علیهم السلام نسبت به برخورد با بدحجابان در جامعه ی اسلامی است. 🔺با تاکید بر این دو نکته که: (در پست جداگانه ای تفصیل داده می شود ان شاء الله). ⬅️اجرای احکام دینی در حد توان؛ توسط حاکمان دینی، از مسلمات قرآنی و روایی است حتی اگر یک بار در سیره ی معصومان علیهم السلام اتفاق نیافتاده باشد. ( مثال: اجرای حد نسبت به دزد) ◀️ و اینکه از جهات متعدد مقایسه ی جامعه ی صدر اسلام با جامعه ی کنونی، مع الفارق و اشتباه می باشد. 🔵 به چند سند تاریخی که نشانگر برخورد معصومان علیهم السلام می باشد اشاره می رود.👇 🔻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم، هنگامی که عَمرو بن حَزم را به عنوان والی نجران در یمن معرفی و نصب کردند، وظائفی برای ایشان مشخص فرمودند. حضرت در بخشی از دستورات خود، او را مسئول پاکدامنی و حجاب مردم می ‏داند و از او می ‏خواهد به اقدامات عملی در این زمینه همت گمارد: «عهدٌ من محمد النبى رسول‏ الله لِعَمرو بن حزم حين بعثه الى اليمن، أمره بتقوى الله فى أمره كلّه... و ينهى الناس أن يصلّى أحدٌ فى ثوب واحد صغير، الا أن يكون ثوبا يثنى طرفيه على عاتقيه، و ينهى الناس أن يحتبى أحد فى ثوب واحد يفضى بفرجه الى السماء. و ينهى أن يعقص أحد شعر رأسه فى قفاه؛ اينكه مردم را از نماز خواندن در يك لباس كوچك نهى كند مگر اينكه پوششى باشد كه بتواند دو طرف آن را به دو شانه خود گره بزند. و مردم را از اينكه لباس كوچكى بپوشند كه عورتشان آشكار شود بازدارد و از اينكه كسى موهايش را پشت سرش انباشته كند، نهى كند». (میانجی، مکاتیب‏ الرسول، ج2، ص528). 🔹دستورالعمل حکومتی حضرت رسول، نسبت به حوزه ی پوشش و حجاب در جامعه ی دینی در این آئین نامه ی نبوی به یکی از کارگزارانشان، روشن و واضح است. ... کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
chashm be rah28.mp3
3.52M
⭕️جلسه‌‌ بیست‌و‌هشتم‌معارف‌‌مهدویت 🔊استاد ارائه‌دهنده: استاد جواد حیدری "زیدعزه" ⁉️انتظار امام‌زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به چه معناست؟ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵پاسخ: 🔹این مطلب کذب محض است و در هیچ‌ منبع معتبری یافت نمی شود. 🔷 افراد مغرض پیش از این نیز سخنان نامتعارفی را به خانم اصلانی نسبت داده‌اند. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
🔷 دعا، قضای حتمی را هم بر می گرداند؟ اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: اَلدُّعَاءُ يَرُدُّ اَلْقَضَاءَ بَعْدَ مَا أُبْرِمَ إِبْرَاماً... از عبد اللّٰه بن سنان،گويد:شنيدم امام صادق(عليه السّلام) مى‌فرمود:دعاء،قضائى كه سخت مبرم شده برمى‌گرداند. ( الکافي , جلد۲ , صفحه۴۷۰ ) 🔴 بر اساس این روایت نورانی، دعا، قضای مبرم و محکم شده یا همان حتمی را هم بر می گرداند. 🔵 برای فهم این روایت، باید روایاتی که مراحل فعل را تبیین فرموده اند را مرور کنیم. به یک نمونه اشاره می رود: الحسين بن محمّد ، عن معلّى بن محمّد قال: سئل العالم - عليه السّلام - كيف علم اللّه؟ قال: علم، و شاء، و أراد، و قدّر، و قضى، و أمضى. فأمضى ما قضى... إذا وقع القضاء بالإمضاء، فلا بداء. ( الكافي، ج‏1، ص 149) ✳️ همان طور که مشاهده می فرمایید، بداء و تغییر پذیری تا مرحله ی امضاء ممکن هست و هنگامی که قضا به مرحله ی امضاء رسید دیگر قابل تغییر نمی باشد. ✅نتیجه اینکه: دعا با شرائط خود، قضای الهی را هم تا زمانی که به مرحله ی امضاء نرسیده باشد، بر می گرداند. ✍️ جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b